❓پرسش
❔شبهه دیگر کانال نقد اسلام پاسخ دهید:
«وقتی علم غیب امامان شیعه از کار می افتد و دست بی گناهی قطع می شود .»
❗️به روایت زیر توجه کنید:
« دو نفر نزد علی آمدند و بر علیه شخصی شهادت دادند که او سارق است .علی دست او را قطع کرد و سپس مرد دیگری آمد و آن دو گفتند اشتباه کردیم این سارق است .علی شهادتشان را نپذیرفت و آنها را به دیه شخص اول جریمه کرد( تهذیب الاحکام ج10 ص153- وسائل الشیعه ج18 ص243)
❓چرا علی از علم غیبش استفاده نکرد تا دست بی گناه قطع نشود❔
💠پاسخ💠
👌آنچه از روایات استفاده می شود آن است که پیامبر گرامی و امامان اهل بیت با علم غیبشان بین مردم حکمرانی و قضاوت نمی کردند بلکه خداوند آنان را موظف کرده بود تا بین آنان از طریق بینات و قسم خوردن حکم برانند.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود»
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
👌در روایتی آمده است:
« زمانی که امام علی ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند»
❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓
👌امام پاسخ داد:
«اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم غیب نمی باشد
📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455
👌امام صادق فرمود:
«خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی»
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
👌فلسفه آن نیز روشن است .اگر قرار بود که انبیا و امامان بر طبق علم غیب خودشان حکم بکنند ،تحمل آن حکم بر مردم گران خواهد آمد و آنان آن حکم را قبول نمی کردند .شاهد بر این سخن این است؛
❗️ امام باقر فرمود: «حضرت داوود از خدای خویش درخواست کرد تا یک داوری از داوری های آخرت را به او نشان دهد. خداوند به او وحی کرد که: ای داوود، من احدی از خلقم را بر آنچه تو خواسته ای مطلع نساخته ام و شایسته نیست کسی جز من بدان داوری کند. حضرت باقر فرمود: با این حال، داوود مجددا از خداوند خواست تا یک داوری از داوری های قیامت را به او نشان دهد.
🔷حضرت فرمود: پس از آن جبرئیل نزد او آمد و گفت: خداوند دعای تو را مستجاب کرد و آنچه خواسته بودی به تو عنایت کرد. ای داوود، اولین دو نفری که فردا نزد تو می آیند داوری میانشان از داوری های قیامت است.
🔷امام فرمود: صبح گاهان داوود در مجلس قضاوت نشست. پیرمردی که جوانی را گرفته بود نزد داوود آمد. جوان شاخه ای انگور در دست داشت. پیرمرد به داوود گفت: ای پیامبر خدا، این جوان به باغستان من وارد شد و درخت انگورم را خراب کرد و بدون اجازه ام از آن خورد و این شاخه انگور را نیز بدون اذن من با خود برداشت .حضرت داوود به جوان گفت: تو چه می گویی؟ جوان اعتراف کرد که چنین کاری را کرده است.
👌خداوند عزوجل به داوود وحی کرد که:
«ای داوود، من اگر پرده از داوری های آخرت برایت برگیرم و تو بر پایه آن، میان پیرمرد و جوان داوری کنی نه دلت تاب آن را دارد و نه قوم تو بدان تن می دهند. ای داوود، در گذشته این پیرمرد به زور وارد باغ پدر این جوان شده او را کشته و باغش را غصب کرده و چهل هزار درهم از او گرفته و آن را در کنار باغ دفن کرده است. حال به این جوان شمشیر بده و به او دستور ده که گردن این پیرمرد را بزند. باغ را هم به او تحویل بده و به او دستور ده که فلان جا و فلان جا را بکند و مالش را بردارد.»
❗️حضرت فرمود:« داوود از این جریان وحشت کرد و دل نگران شد و یاران عالم خود را جمع کرد و بدان ها این خبر را باز گفت و داوری را بر پایه وحی الهی، انجام داد.»
📚الکافی ج7 ص421
👌در روایت دیگر آمده است:
« مردم بنی اسرائیل از این قضاوت داوود تعجب کردند و با یکدیگر سخن گفتند تا به گوش داوود رسید .لذا داوود از خداوند خواست که این تکلیف و داوری از طریق علم غیب را از او بردارد .خداوند نیز به او وحی کرد که با اتکا به دلائل و شواهد قضاوت کند»
📚الکافی ج7 ص414
🔶حضرت علی نیز در حکم مذکور طبق بینات حکم کردند و مامور به حکمرانی طبق علم غیب نبودند.بنابراین جریان مذکور با علم غیب حضرت منافاتی ندارد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
⁉️سوال
نظر شیعه در مورد جبر و اختیار چیست یا ما مجبوریم یا مختار یا اگر مختار باشیم با توحید در خالقیت منافاتی ندارد
🗯پاسخ
🔷در این شکی نیست که انسان موجودی مختار است
❗️بهترین دلیل برای اثبات مساله اختیار یکی وجدان فردی و اجتماعی و دیگری تالی فاسدی است که از قول به جبر بدست می اید
❗️وجدان ما می گوید شخصی که دستش بر اثر بیماری رعشه دایما در حال لرزش است با کسی که با اختیار خود دست هایش را بلند می کند و مثلا الله اکبر نماز می گوید و رکوع و سجود به جا می اورد کاملا متفاوت است در اولی هیچ اختیاری از خود نمی بیند ولی در دومی کاملا خودرا مختار می انگارد
👌وجدان عمومی نیز به یقین طرفدار همین امر است هیچ کس سارقان و قاتلان و محتکران و مفسدان را با جبر تبرئه نمی کند بلکه انها را بدست عدالت و مجازات می سپارد ونیز همه نیکوکاران ،خیرین و افراد ممتاز در اکتشافات علمی و امثال ان را تشویق می کنند
ا
❗️درحالی که اگر انسان در کار خود مجبور بود نه ان مجازات ها عادلانه بود و نه این تشویق ها منطقی به نظر می رسید
❗️تالی فاسد قول به جبر این است که مساله بعثت انبیا و نزول کتابهای اسمانی و معاد و سوال برزخ و قیامت و بهشت و دوزخ بنابر عقیده جبر همگی زیر سوال می رود
👌اگر خداوند عاصیان و ظالمان را مجبور به ظلم و عصیان کرده چگونه عدالت و حکمت او اجازه می دهد انها را به دوزخ ببرد واگر صالحان را به کارهای نیک مجبور کرده بردن انها به بهشت حکیمانه نیست چون از نزد خود کاری انجام نداده اند »
📚پیام امام امیر المومنین،ایت الله مکارم،ج 12 ص 470
❗️امام رضا فرمود:
« کسی که معتقد به جبر باشد به او زکات ندهید و شهادتش را قبول نکنید»
📚توحید،صدوق،ص 362
❗️و فرمود:
« خداوند عادلتر و حیکمتر از ان است که بندگان را مجبور به معاصی کند ( سپس عذابشان کند)
📚همان مدرک
🗯نظر ما در این مساله نظریه معروف « امر بین الامرین» می باشد به این توضیح:
🗯انسان در انجام افعال خود مختار و آزاد است ولی نباید فراموش کرد که تمام قدرت و نیرو و حتی آزادی اراده او از سوی خداست او است که همه این نیروها را به انسان داده و او است که می خواهد انسان آزاد باشد و به این ترتیب اعمال انسان در عین این که مستند به خود اوست مستند به خدا نیز می باشد و از دائره خلقت او خارج نیست همان گونه که اعتقاد به اصل وجود انسان چون وجود است وابسته موجب شرک نمی شود.
❗️به این بیان توحید در خالقیت نیز حفظ می شود.
🔴توجه به مثال زیر می تواند حقیقت را روشن کند:
🗯بسیاری از قطارها با نیروی برق کار می کنند برقی که از یک شبکه سراسری در امتداد خط کشیده شده و قطار از طریق حلقه ای با آن در ارتباط است راننده چنین قطاری مسلما در کار خود آزادی عمل دارد ولی با این حال سر نخ در اینجا به دست دیگری است همان کسی که نیروی برق سراسری خط را کنترل می کند زیرا هر لحظه اراده کند می تواند جریان برق را با فشار یک دکمه قطع کند و قطار را در همانجا متوقف سازد .
🔶پس او می تواند بگوید حرکت قطار به اراده و خواست من است و راننده قطار نیز می تواند همین سخن را بگوید و هر دو درست می گویند منتها این دو فاعل در طول هم قرار دارند یکی در مرحله اول و بالاتر و دیگری در مرحله دوم و پایین تر و وابسته پس فعل به هر دو نسبت داده می شود ولی با این حال راننده قطار در برابر کار خود دقیقا مسوول است و نه مجبور
🗯بنا بر این اعتقاد به آزادی اراده انسان هر گز به معنای شرک در خالقیت نخواهد بود و این همان « اصل امر بین الامرین» در عقیده شیعه است
📚تفسیر موضوعی پیام قران،ایت الله العظمی مکارم،ج3 ص370
🗯امام صادق فرمود:
« ما اهل بیت می گوییم نه انسان مجبور است و نه آزادی مطلق دارد ( تا توحید در خالقیت خراب شود) بلکه امری بین این دو امر می باشد»
📚بحار الانوار ج5 ص12
📚الکافی،ج1 ص160
🗯شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه در مورد مساله جبر و اختیار چنین می نویسد:
« اعتقاد ما در این مساله همان سخن امام صادق است که فرمود : « نه جبر و نه تفویض و آزادی مطلق بلکه امر بین الامرین»
📚اعتقادات الامامیه،ص29
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#موضوع_فقهی_روزه_خواری_در_ماه_رمضان
🤔#پرسش
❔چرا در ماه #رمضان با کسانی که #علنا روزه خواری می کنند برخورد می شود ❗️مگر افراد #آزادی ندارند❕آیا برای این برخورد کردن مستند روایی وجود دارد❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که روزه خواری ماه #رمضان عمل بسیار #شنیع و زشتی تلقی می شود تا آنجا امام صادق علیه السلام فرمود:
« هر کس یک روز از ماه رمضان را ، روزه #خواری کند ، روح #ایمان از او خارج می شود»
📚#الفقیه ج2 ص118
👌در روایات متعددی وارد شده است که باید با این گونه افراد برخورد شود و این افراد مشمول #تعزیر و مجازات می شوند ؛
📚#وسائل الشیعه ج10 ص248 باب2
🔷این محدودیت #منافاتی با آزادی انسان در دینداری ندارد. هر فردی #مختار است که مسلمان شود یا نه؛ ولی در محیط اجتماعی تابع #قوانین و سنت های جامعه است.
💭 روزه خواری در انظار #مردم از حالت فردی و شخصی به حالت اجتماعی در می آید که افراد در جامعه مجاز به انجام هر کاری نیستند. هر فردی در #منزل خود می تواند روزه خوار ی کند که اگر بدون عذر باشد گنهکار است؛ ولی روزه خواری در اجتماع، موجب تضییع #حقوق دیگران و بی حرمتی به عقاید افراد جامعه و ریختن قبح #گناه می گردد و به تدریج روزه خواری برای سایر افراد جامعه نیز رنگ عادی را به خود می گیرد. زیرا بین عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت است.
👌در نتیجه هیچ فردی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، مسافر و غیر مسافر حق #روزه_خواری در انظار عمومی را ندارد. هر شخصی که در فضای کشور اسلامی زندگی می کند باید به این قانون #احترام بگذارد.فرد روزه خوار علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان می کند که رعایت #حقوق دیگران، برایش اهمیتی ندارد؛ لذا مستوجب عقوبت است.
👌 زندگانی دسته جمعی برای افراد بشر دارای #فواید وبرکات فراوانی است ولی در مقابل آن محدودیت هایی نیز برای او #ببار می آورد
🔷در زندگی #اجتماعی سرنوشت افراد بهم مربوط است وافراد در سرنوشت هم اثر دارند . در اجتماع چیزی به عنوان « #ضرر_فردی »وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک «#زیان اجتماعی» درآید وبه همین دلیل منطق وعقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند
🔶#پیامبر گرامی فرمود:
" یک فرد گنهکار در میان #مردم همانند کسی است که با جمعی سوار #کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران اورا از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل #کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند»
📚 #مسند احمد ج4 ص268
📚 #نهج الفصاحه ص836
👌 پیامبر گرامی با این مثال جالب منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را مجسم ساخته و حق نظارت بر اجتماع و برخورد با هنجار شکنان اجتماعی را یک حق طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت ها است می داند
📚#تفسیر نمونه ج3 ص38
🔶روشن است که اگر این #محدودیت ها نباشد به تدریج قبح گناه ریخته و ارتکاب گناه برای افراد آسان میشود.
📝#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❓پرسش
❔ما می گوییم که آیه تطهیر تنها شامل پنج تن آل عبا میشود و وقتی آیه نازل شد پیامبر امام علی و زهرا و حسنین را به عنوان اهل بیت معصوم معرفی کرد.با این وجود ما با آیه تطهیر تنها عصمت پنج تن را ثابت می کنیم بقیه امامان چی مگه اونا معصوم نیستند .عصمت اونا که با آیه تطهیر ثابت نمیشود❔
👌پاسخ:
❗️از این سوال به دو وجه می توان پاسخ داد؛
1⃣آنها که در آن زمان در حیات بودند همان پنج نفر بودند و بقیه بعدا به وجود آمدند و همان صفات از جمله عصمت را از پیامبر و پدران خود به ارث برده اند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
«تمام امامان در فضل و منزلت نزد خداوند یکسان هستند»
📚اثباه الهداه ج2 ص237
📚بحار الانوار ج25 ص356
👌امام صادق فرمود:
«فضل و صفات اولین ما به آخرین ما منتقل می شود »
📚بحار الانوار ج25 ص363
👌در روایات متعددی نیز وارد شده است که تمام امامان از نور و طینت واحدی تشکیل یافته اند و در صفات برابر هستند.
📚بحار الانوار ج25 ص1 باب1 « باب در این که امامان از نور و طینت واحده ای تشکیل یافته اند»
2⃣کسانی که عصمت آنان به مقتضای آیه تطهیر ثابت شده است تصریح به عصمت سایر امامان کرده اند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
«من و علی و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین مطهر و معصوم هستیم»
📚کمال الدین ج1 ص28
👌وفرمود:
«هرکس می خواهد رستگار شود به علی و امامان از فرزندانش تمسک کند زیرا آنان برگزیدگان الهی بوده و از هر گناه و خطایی معصوم هستند»
📚عیون الاخبار ج2 ص57
📚امالی صدوق ص583
❗️امام علی فرمود:
«خداوند امر به اطاعت اولی الامر « امامان» کرده است زیرا انان معصوم و مطهر هستند و امر به معصیت نمی کند»
📚علل الشرایع صدوق ج1 ص123
👌پیامبر گرامی فرمود:
«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و عترتم اهل بیتم»
📚سنن ترمذی ج5 ص329
📚مسند احمد ج5 ص182
📚مستدرک حاکم ج3 ص148
❗️در این حدیث شریف پیامبر تصریح می کند که هرکس دست به دامان امامان اهل بیت بزند هیچگاه گمراه نمی شود و این یعنی آنان معصوم هستند و شما را هیچ گاه از باب هدایت خارج نمی کند.
❗️و فرمود:
«مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود»
📚مستدرک حاکم ج2 ص343
📚مجمع الزوائد ج9 ص168
📚کنزالعمال ج6 ص216
👌این حدیث شریف نیز نشان می دهد که هرکس از هدایت امامان اهل بیت پذیرا گردد هیچگاه گمراه و هلاک نمیشود که دلالت بر عصمت امامان می کند.
❗️بنا براین پیامبر گرامی و حضرت علی که عصمتشان به مقتضای آیه تطهیر ثابت است تصریح به عصمت سایر امامان نیز کرده اند.
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#نذر_برای_حسین
🤔#پرسش
❔ما در منطقه سنی نشینی هستیم ❕می بینیم سنی های این جا #نذری هایی که به آنها می دهند در جوی آب می ریزند و می گویند خوردن آن حرام است چون نذر غیر خدا است و #شرک است ❕❔مگر امام حسین نیازی به نذر ما دارد ❕پاسخ چیست ❗️
💠#پاسخ💠
👌نذر برای غیر خدا دو #صورت دارد ؛
1⃣نذر کردن برای بندگان خدا به نیت تقرب و جلب رضایت آنها بدون توجه به خشنودی و یا خرسندی خدا .
❕روشن است که چنین رفتاری نوعی #شرک و به منزله بت پرستی است .
2⃣نذر به عنوان عملی خدا پسندانه به خاطر تقرب به خدا و جلب و #رضایت او صورت گیرد اما ثواب آن به امامان هدیه شود تا از این رهگذر خشنودی خداوند به دست آید .
❕بی شک نذر کردن با چنین قصد و نیت پاکی ، کاری پسندیده و در خور #ستایش است .
👌 شیعیان معمولا در صیغه نذر خود چنین می گویند این گوسفند یا گاو نذر امام حسین یا نذر می کنم که اگر حاجتم بر آورده شود یک گوسفند نذر امام حسین می کنم و مانند آن ؛« هذا للحسین یا نذرت للحسین»
🔶لام در این صیغه برای انتفاع است ، یعنی نذر می کنم برای خدا تا #ثواب آن به امام حسین برسد .
👌قرآن می فرماید ؛
« انما الصدقات للفقرء و المساکین »
🔶توبه 60
« زکات و صدقات برای تهی دستان و مستمندان است»
💠انسان باید زکات و صدقه را به نیت الهی و برای خداوند بدهد ، اما آیه مذکور می گوید زکات و صدقات برای #نیازمندان است .این بدین معناست که صدقات و زکات به نیت الهی باید برای بهره مندی نیازمندان پرداخت شود .
👌نذرهای شیعیان نیز به نیت الهی اما برای ثواب و بهره مندی امامان صورت می گیرد .
❕در منابع اهل سنت آمده است که #سعد به محضر پیامبر گرامی آمد و گفت مادرم از دنیا رفته است ، و می دانم اگر او زنده بود صدقه می داد . اگر از طرف او صدقه بدهم او سود می برد ؟
👌« پیامبر گرامی پاسخ داد آری .
🔶سوال کرد کدام یک از #صدقات سود بیشتری دارد ؟
پیامبر فرمود آب .
❕در این هنگام چاهی کند و پس از آماده شدن گفت «هذه لام سعد» « ثواب کندن این چاه برای مادر سعد باشد »
📚سنن ابی داود ج2 ص729
👌 لام در « لام سعد » همان لام در « نذرت للحسین» و به معنای ثواب و انتفاع است . یعنی این چاه را برای خدا وقف مردم کردم تا ثوابش برای مادرم باشد .
❕در نذر نیز نیت شیعیان این است که این گوسفند را برای خدا نذر می کنم تا ثوابش برای حسین باشد .
👌در روایات متعددی #هدیه کردن ثواب کارهای خوب و عبادات به امامان گرامی مورد توصیه قرار گرفته است ؛
📚وسائل الشیعه ج11 ص196 باب25 و باب30 ص205
❔ممکن است اشکال شود که مگر آنان نیازی به انجام کار خیر ما دارند که بخواهیم به آنان هدیه کنیم❓
👌پاسخ #روشن است؛
❗️تکامل انسانی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد و به سوی نامتناهی پیش می رود و تنها کمال مطلق خداوند است و سایر انسان ها حتی انسان کامل یعنی معصومین همواره رو به کمال پیش می روند لذا در تشهد نماز برای پیامبر گرامی دعا می کنیم:
«درجه پیامبر را از آنچه است بالاتر ببر»
📚وسائل الشیعه ج4 ص989
🔷خداوند و فرشتگان نیز پیوسته برای پیامبر گرامی درود ورحمت می فرستند و بر مقامات ایشان افزوده می شود
🔶احزاب56
👌بنابراین ثواب اعمال نیکی که ما به معصومین هدیه می دهیم سبب افزایش مقام معنوی آنان شده و رحمت تازه ای را برای انان جلوه دار می کند و نشانه محبت عمیق ما به آنان است .
🗯البته در روایات متعددی آمده است که خداوند پاداش ما را نیز از انجام اعمال نیک می دهد و ثوابی نیز برای معصومین قرار می دهد
📚الکافی ج4 ص316
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#موضوع_فقهی_ورود_خروج_مسجد_توالت
🤔#پرسش
❓#فلسفه ورود به مسجد با پای #راست و خروج از مسجد با پای #چپ چیست ❕
❔همچنین ورود به #توالت با پای چپ وخروج با پای راست ❕ دلیل #علمی داره❕❕
💠#پاسخ💠
👌از اهل #بیت علیهم السلام نقل شده است که فرمودند:
« بهتر در دخول در مسجد ، #ورود با پای راست و بهتر در #خروج از مسجد ، خروج با پای چپ است »
📚#الکافی ج3 ص308
👌پیامبر #گرامی فرمود :
« زمانی که مومن با پای #راست وارد مسجد می شود ، فرشتگان می گویند خداوند تو را مورد بخشش قرار دهد و زمانی که با پای #چپ از مسجد خارج می شود ، فرشتگان می گویند خداوند تو را #حفظ کند ، و #حوائج تو را بر آورده سازد ، و عاقبت تو را بهشت قرار دهد »
📚#جامع الاخبار ص80
📚#مستدرک الوسائل ج3 ص393
👌در مورد ورود و خروج #توالت نیز شیخ #صدوق چنین می نویسد :
« زمانی که قصد ورود به توالت را داشتی #سرت را بپوشان ، و با پای #چپ وارد شو ...و زمانی که قصد خروج داشتی ،با پای #راست خارج شو ...»
📚#المقنع ص3
📚#مصباح المتهجد ص5-6
📚#بحار الانوار ج80 ص180
❕این که #فلسفه این حکم ورود و خروج چیست دقیقا برای ما مشخص نیست ، اما همین قدر می دانیم که حتما حکمت و #مصلحتی داشته که مورد امر و نهی خداوند واقع شده است .
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود :
« از آنجایی که می دانیم خداوند #حکیم است ، تصدیق می دانیم که تمام افعال و اوامرش از روی #حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد »
📚#بحار الانوار ج52 ص91
❕برخی می گوید که دانشمندان علم #پزشکی ثابت کرده اند که همه انسان ها اگر هنگام #سکته کردن و عارض شدن حمله #قلبی ، وزن بدنشان روی پای راستشان باشد به #جلو می افتند ، و اگر وزن بدنشان روی پای چپ باشد به #عقب می افتند .
🔶بنابراین وقتی که شخص با پای #راست وارد مسجد شود و در همان حال عارضه #قلبی برای او پیش آید ، به جلو یعنی داخل #مسجد می افتد که بهترین مکان ها است همچنین اگر هنگام خروج از مسجد با پای چپ خارج شود ، به عقب که داخل #مسجد است می افتد .
❕همینطور اگر با پای #چپ وارد توالت شود و عارضه ای پیش آید به عقب که #بیرون توالت است می افتد و در هنگام خروج اگر با پای #راست خارج شود ، به جلو که خارج از #توالت است می افتد و در توالت نمی افتد و اهانتی به حیثیت و #شخصیت او وارد نمی شود .
🗯البته نمی توان این فلسفه را تمام #علت برای حکم مذکور محسوب کرد اگر چه #موید خوبی تلقی می شود.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔آیا از نظر اسلام تمام علوم بی فائده هستند جز علم دین چنان که کانال های ضد دین آورده اند که پیامبر فرموده است جز علوم دینی کسب بقیه علوم بی فائده است ( کافی ج1)
💠پاسخ💠
👌به طور کلی اسلام علوم را به دو گونه تقسیم بندی می کند؛
1⃣علومی که برای زندگی انسان ها نافع است ؛
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود:
« بهترین سخن دانشی است که سودمند باشد و بدان دانشی که سودمند نباشد در آن خیری نیست »
📚نهج البلاغه نامه 31
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« از نشانه های اسلام کامل فرد آن است که امور و علومی که مفید نمی باشد را ترک می کند»
📚بحار الانوار ج1 ص216
🗯وفرمود:
« علوم مفید بسیار زیاد هستند و قابل جمع آوری نیستند .پس از هر علمی بهترینش را بیاموزید»
📚همان مدرک ص220
👌علوم مفید به دو دسته تقسیم می شود؛
🔶1- علومی که انسان را در مسیر قرب الهی یاری میبخشد خواه در زمینه اعتقادات باشد یا عبادات و یا اخلاق ؛
🔷مانند تعلم قرآن که حضرت علی فرمود:
« قرآن را بیاموزید زیرا بهار قلب ها است»
📚وسائل الشیعه ج17 ص326
🔶وفرمود:
« همگان موظف هستند که علم دین و اسلام را بیاموزند»
📚بحار الانوار ج1 ص210
🔷2- دسته دوم از علوم مفید ، علومی است که دنیای انسان را به صورت آبرومندی در آورد و برای زندگی مادی انسان لازم است مانند علم پزشکی ، کشاورزی و فنون دفاعی و صنایع سبک و سنگین و ...زیرا اگر این علوم نباشد مشکلات فراوانی ایجاد می شود لذا کسب این علوم واجب کفایی معرفی شده است یعنی هر گروهی لازم است که به دنبال بخشی از این علوم برود تا همه نیازهای جامعه اسلامی تامین گردد و اگر در یک رشته به اندازه کافی متصدیانی نداشته باشد وجوب عینی پیدا می کند.
📚پیام امام امیر المومنین ج9 ص506
🔶خداوند می فرماید:
« در برابر آنها ( دشمنان ) آنچه توانایی دارید از نیرو آماده سازید»
🔶انفال 60
👌مفهوم این دستور آن است که شما باید در تمام رشته های علمی اعم از فیزیک و شیمی و طب و ...متخصص شوید تا در برابر دشمنان و بیگانگان ضعیف شمرده نشوید .
❗️حضرت امیر به برخی از این علوم مفید اشاره کرده و می فرماید:
« ( از جمله علوم مفید ) چهار علم است ؛ علم دین ، و علم طب ، و علم نحو و علم نجوم برای شناخت زمان»
📚بحار الانوار ج1 ص219
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« دو نوع از علوم بسیار مفید عبارت است از علم دین و علم طب»
📚بحار الانوار ج1 ص220
2⃣دسته دوم علومی که مضر و زیان بار است و مورد نهی اسلام واقع شده است و یا علومی است که فائده ای ندارد .
❗️علوم مضر علومی است که نتیجه آن تخریب نظام اجتماعی و سلامت جامعه و برخورداری از پیشرفت و تکامل است مانند علوم مربوط به سلاح های کشتار جمعی و تولید انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی و امثال آن .
❕روایتی که مورد اشکال شما قرار گرفت روایت زیر است که شیخ کلینی در کافی شریف نقل می کند:
« پیامبر مردی را دید که گروهی اطراف او را گرفته اند .فرمود این چیست گفتند او علامه است .پیامبر فرمود علامه چیست ؟ گفتند این شخص آگاه ترین فرد به نسب های عرب و حوادث ایام جاهلیت و اشعار آن هاست .
🔷پیامبر فرمودند این علمی است که هر کس آن را نداند زیانی نمی کند و آن کس که آن را بداند سودی نمی برد .سپس فرمود:
« علم تنها در سه چیز است؛ نشانه های روشن ( در مسائل مربوط به خدا شناسی و مبدا و معاد ) و علم مربوط به احکام الهی و واجبات و علوم مربوط به امور اخلاقی و سنت ها و مستحبات و غیر آن اضافی است »« انما العلم ثلاثه آیه محکمه او فریضه عادله او سنه قائمه و ما خلاهن هو فضل »
📚الکافی ج1 ص32
👌حصر در این بیان پیامبر حصر اضافی است .یعنی تنها علوم مفیدی که شما را به آگاهی از دین خدا و قرب معنوی نزدیک می کند علوم اسلامی است که به سه بخش اعتقادات و احکام و اخلاق تقسیم می شود و سایر علوم به نسبت به معارف دینی زیادی محسوب میشود و یادگیری آن ها سبب ترفیع آگاهی دینی انسان نمی شود.
❗️ اما ممکن است همان علومی که نسبت به ازدیاد آگاهی دینی زائد محسوب میشود جزو علوم دنیوی و مورد نیاز دنیای انسان باشد همانند علم ریاضی و ...
🗯بنابراین از کلام پیامبر گرامی باطل بودن تمام علوم جز علوم دینی استفاده نمی شود.
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBh-jd7qo00WBQ
⁉️سوال
گفته می شود اگه ایمان و پرهیزکاری موجب نزول برکات خداوند است پس چرا ملل فاقد ایمان زندگی مرفه ای دارند وغرق ناز و نعمتند برخلاف برخی ملل مسلمان
🗯پاسخ:
🔷در تفسیر نمونه چنین امده است:
❗️پاسخ این سؤال با توجه به دو نکته روشن می گردد:
1⃣اینکه تصور می شود ملتهای فاقد ایمان و پرهیزگاری غرق در ناز و نعمتند، اشتباه بزرگی است که از اشتباه دیگری یعنی ثروت را دلیل بر خوشبختی گرفتن سرچشمه می گیرد.
🗯معمولا مردم این طور فکر می کنند که هر ملتی صنایعش پیشرفته تر و ثروتش بیشتر باشد خوشبختر است در حالی که اگر به درون این جوامع نفوذ کنیم و دردهای جانکاهی که روح و جسم آنها را درهم می کوبد از نزدیک ببینیم قبول خواهیم کرد که بسیاری از آنها از بیچاره ترین مردم روی زمین هستند، بگذریم از اینکه همان پیشرفت نسبی، نتیجه بکار بستن اصولی همانند کوشش و تلاش و نظم و حس مسئولیت است که در متن تعلیمات انبیا قرار دارد.
🗯در همین ایام که این قسمت از تفسیر را می نویسیم، این خبر در جرائد منتشر شد که در نیویورک یعنی یکی از ثروتمندترین و پیشرفته ترین نقاط دنیای مادی، بر اثر خاموشی ناگهانی برق صحنه عجیبی به وجود آمد، یعنی بسیاری از مردم به مغازه ها حمله بردند و هستی آنها را غارت کردند، تا آنجا که سه هزار نفر از غارتگران بوسیله پلیس بازداشت شدند.
🗯مسلما تعداد غارتگران واقعی چندین برابر این عدد بوده و تنها این عده بودند که نتوانستند به موقع فرار کنند، و نیز مسلم است که آنها غارتگران حرفهای نبوده اند که نفرات خود را برای چنان حمله عمومی از قبل آماده کرده باشند، زیرا حادثه یک حادثه ناگهانی بود.
🗯بنابراین چنین نتیجه می گیریم که با یک خاموشی برق، ده ها هزار نفر از مردم یک شهر ثروتمند و به اصطلاح پیشرفته تبدیل به غارتگر شدند، این نه تنها دلیل بر انحطاط اخلاقی یک ملت است بلکه دلیل بر ناامنی شدید اجتماعی نیز می باشد.
❗️خبر دیگری که در جرائد بود این خبر را تکمیل کرد و آن اینکه یکی از شخصیتهای معروف که در همین ایام در نیویورک در یکی از هتلهای مشهور چندین ده طبقهای نیویورک سکونت داشت می گوید: «قطع برق، سبب شد که راه رفتن در راهروهای هتل به صورت کار خطرناکی درآید، به طوری که متصدیان هتل اجازه نمی دادند کسی تنها از راهروها بگذرد و به اطاق خود برسد مبادا گرفتار غارتگران گردد، لذا مسافران را در اکیپهای ده نفری یا بیشتر، با مامورین مسلح به اطاقهای خود می فرستادند شخص مزبور اضافه می کند که تا گرسنگی شدید به او فشار نمی آورده جرئت نداشته است از اطاق خویش خارج گردد»
❗️اما همین خاموشی برق در کشورهای عقب مانده شرقی هرگز چنین مشکلاتی را به وجود نمی آورده و این نشان می دهد که آنها در عین ثروت و پیشرفت صنایع کمترین امنیت در محیط خودشان ندارند،
❗️ از این گذشته ناظران عینی می گویند آدمکشی در آن محیطها همانند نوشیدن یک جرعه آب است، به همین آسانی.
❗️و می دانیم اگر تمام دنیا را به کسی بدهند و در چنین شرائطی زندگی کند، از بیچاره ترین مردم جهان خواهد بود، تازه مشکل امنیت تنها یکی از مشکلات آنها است، نابسامانیهای فراوان اجتماعی دیگری دارند که آنها نیز به نوبه خود بسیار دردناکند، با توجه به این حقایق ثروت را نباید با خوشبختی اشتباه کرد.
2⃣ اما اینکه گفته می شود چرا جوامعی که دارای ایمان و پرهیزگاری هستند عقب مانده اند⁉️
🔷 اگر منظور از ایمان و پرهیزگاری تنها ادعای اسلام و ادعای پایبند بودن به اصول تعلیمات انبیاء بوده باشد، قبول داریم چنین افرادی عقب مانده اند، ولی می دانیم حقیقت ایمان و پرهیزگاری چیزی جز نفوذ آن در تمام اعمال و همه شئون زندگی نیست، و این امری است که با ادعا تامین نمی گردد.
❗️با نهایت تاسف امروز اصول تعلیمات اسلام و پیامبران خدا در بسیاری از جوامع اسلامی متروک یا نیمه متروک مانده است و چهره این جوامع چهره مسلمانان راستین نیست.
🔷اسلام دعوت به پاکی و درستکاری و امانت و تلاش و کوشش می کند کو آن امانت و تلاش؟ اسلام دعوت به علم و دانش و آگاهی و بیداری می کند کو آن علم و آگاهی سرشار؟ اسلام دعوت به اتحاد و فشردگی صفوف و فداکاری می کند، آیا براستی این اصل به طور کامل در جوامع اسلامی امروز حکمفرما است و با این حال عقب مانده اند؟
👌بنابراین باید اعتراف کرد اسلام چیزی است و ما مسلمانان چیز دیگر.
📚تفسیر نمونه ج6 ص268
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#احتجاج_به_غدیر
🤔#پرسش
❔اشکال می شود که اگر حدیث #غدیر با این عظمت واقعیت دارد چرا علی و اهل بیت او و یارانش در موارد لزوم به آن استدلال نکردند ❗️آیا بهتر نبود که آنها برای اثبات خلافت بلافصل علی به چنین مدرک #مهمی استناد می جستند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این ایراد نیز مانند بسیاری از ایرادهای دیگر به خاطر عدم آگاهی کافی از #کتب حدیث و تاریخ و تفسیر است زیرا موارد زیادی در کتب دانشمندان اهل سنت نقل شده که خود علی یا ائمه علیهم السلام یا یاران آنها به حدیث غدیر استدلال کرده اند .
👌خطیب #خوارزمی نقل می کند از عامر بن واثله که در روز شوری به همراه علی بودم و شنیدم که او به اعضای شوری چنین می گفت ؛
« دلیل محکمی برای شما اقامه کنم که عرب و عجم توانایی تغییر آن را نداشته باشند ...شما را به خدا سوگند می دهم آیا در میان شما کسی جز من وجود دارد که پیامبر در حق او گفته باشد ؛ « هرکس من #مولای او هستم علی مولای اوست ، خدایا هرکس علی را دوست بدارد ، دوستدارش باش و هر کس یاریش کند تو هم یاریش کن » همه گفتند نه »
📚مناقب خوارزمی ص217
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص61
📚فرائد السمطین ، حموینی ، باب 58
📚صواعق المحرقه ص93
🗯در روایت دیگری آمده است که روزی علی علیه السلام در #کوفه سخنرانی می کرد ، در ضمن سخنان خود رو به جمعیت کرد وگفت شما را به خدا سوگند می دهم هرکس در غدیر حاضر بود و به گوش خود شنید که پیامبر مرا به جانشینی خود برگزید بایستد ، و شهادت بدهد...در این موقع حدود سی نفر از جا برخاستند و به شنیدن حدیث غدیر گواهی دادند»
📚مسند احمد ج4 ص370
📚مجمع الزواید ج9 ص104
📚کفایه الطالب ص56
📚البدایه و النهایه ج5 ص211
📚کنزالعمال ج15 ص151
👌امام علیه السلام خطاب به انس بن مالک گفت چرا تو بر نخاستی تا شهادت دهی ، پاسخ داد که عمر زیادی از من گذشته است و دچار فراموشی شده ام ، امام گفت اگر دروغ می گویی خدا تو را گرفتار بیماری برص کند آنچنان که عمامه ات آن را نپوشاند ، هنوز از جا بر نخاسته بود که گرفتاری بیماری برص شد و پیوسته می گفت گرفتاری نفرین بنده صالح خدا شدم »
📚المعارف ابن قتیبه ص194
📚شرح نهج البلاغه ج4 ص74
❕علامه امینی در #الغدیر ، حدود 22 مناشده و احتجاج به حدیث غدیر بر امامت حضرت علی را نقل می کند که این احتجاج ها از ناحیه حضرت علی و حضرت زهرا و امامان و یاران آنها صورت گرفته است .
📚الغدیر ج1 ص327 تا 418
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
ایا اکمال دین در روز غدیر بوده ؟ به چه دلیل؟
🗯پاسخ:
❗️خداوند در آیه 3 مائده می فرماید:
« امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم»
🗯روزی که آیه شریفه از آن سخن می گوید دارای چهار ویژگی مهم است:
1⃣روزی است که باعث یاس و ناامیدی کفار شد
2⃣روزی است که مایه اکمال دین شد
3⃣روزی است که خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام کرد
4⃣روزی است که خداوند راضی شد که دین اسلام دین همیشگی مردم باشد
🔷ما می گوییم این ویژگی ها کاملا بر حادثه غدیر منطبق است زیرا:
1⃣دشمنان اسلام پس از ناکامی در تمام توطئه ها و تلاش ها برای محو اسلام تنها به یک چیز دل بسته بودند و آن این که پیامبر از دنیا برود و پس از ارتحال ایشان با توجه به این که به طور رسمی جانشینی معرفی نکرده است ضربه نهایی را به اسلام وارد کنند چنان که قرآن نقل می کند که می گفتند:« ما انتظار مرگش را می کشیم»
📓طور30
❗️اما وقتی دیدند که آن حضرت در روز غدیر علی را به طور رسمی به جانشینی خود منصوب کرد تنها روزنه امید انها بسته شد و از نابودی اسلام مایوس شدند
2⃣با انتخاب امام علی نبوت قطع و ناتمام نماند بلکه به سیر تکاملی خود ادامه داد زیرا امامت تکمیل کننده نبوت و در نتیجه باعث کمال دین است
3⃣نعمتهای پرودگار با نصب امامت و رهبری پس از پیامبر تکمیل شد
4⃣بدون شک اسلام بدون امامت و رهبری یک دین جهان فراگیر و خاتم نخواهد شد .دین خاتم همواره پاسخگوی نیازهای مردم در تمام زمانها باشد و این بدون وجود امام معصومی در هر زمان امکان پذیر نیست
🔴شان نزول ایه در کتب اهل سنت:
🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت:
« هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد»
📚در المنثور ج2 ص259
🗯وباز از ابوهریره نقل می کند:
« هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد»
📚همان منبع ج2 ص259
🗯خطیب بغدادی نقل می کند که ابوهریره به نقل از پیامبر گفت:
« کسی که روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد معادل روزه شصت ماه برایش ثواب دارد و این روز مصادف روز غدیر است که پیامبر علی را به عنوان مولی معرفی کرد و سپس ایه اکمال نازل شد»
📚تاریخ بغدادی ج8 ص290
🗯حاکم حسکانی نیز یکی دیگر از بزرگان اهل سنت همین شان نزول را ذکر می کند
📚شواهد التنزیل،ج1 ص157
🗯حافظ ابی نعیم اصفهانی نیز از ابی سعید خدری نقل می کند:
« پیامبر در غدیر علی را به عنوان ولی و خلیفه به مردم معرفی کرد ،هنوز مردم متفرق نشده بودند که ایه اکمال نازل شد در این موقع پیامبر فرمود:
« الله اکبر بر تکمیل دین،و اتمام نعمت و خشنودی خداوند از رسالت من و ولایت علی»
📚شواهد التنزیل ج1 ص157
❗️علامه امینی در الغدیر این شان نزول را از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نقل می کند
📚ترجمه الغدیر ج2 ص116
🗯در کتب شیعه نیز ،روایات فراوانی در نزول این ایه در روز غدیر نقل شده است که جهت اگاهی رجوع شود به :
📚بحار الانوار ج37 ص108 باب52
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#غدیر_و_خون_خوک_نجاست
🤔#پرسش
❔به یک مولوی سنی گفتم آیه اکمال مربوط به غدیر و ولایت علی علیه السلام است پاسخ داد ولایت علی میان خون و خوک و #نجاست چه می کند و مساله ولایت علی چه ارتباطی با آیاتی دارد که مربوط به خون و خوک و نجاست است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« امروز کافران از ( زوال ) آیین شما مایوس شدند ، بنابراین از آنها نترسید و از ( مخالفت ) من بترسید ، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین ( جاودان ) شما پذیرفتم »
🔷مائده 3
🔶طبق ادله قطعی و روایات متواتر اهل سنت و تشیع ،
منظور از آیه فوق روز #غدیرخم است، روزی که پیامبر اسلام امیر مؤمنان علی را رسما برای جانشینی خود تعیین کرد، آن روز بود که کفار در میان امواج یاس فرو رفتند، زیرا انتظار داشتند که آئین اسلام قائم به شخص باشد، و با از میان رفتن پیغمبر اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدریجا برچیده شود، اما هنگامی که مشاهده کردند مردی که از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پیامبر در میان مسلمانان بی نظیر بود بعنوان جانشینی پیامبر انتخاب شد و از مردم برای او بیعت گرفت یاس و نومیدی نسبت به آینده اسلام آنها را فرا گرفت و فهمیدند که #آئینی است ریشه دار و پایدار.
🔶در این روز بود که آئین اسلام به تکامل نهائی خود رسید، زیرا بدون تعیین جانشین برای پیامبر و بدون روشن شدن وضع آینده مسلمانان، این آئین به تکامل نهائی نمی رسید.
🔶آن روز بود که #نعمت خدا با تعیین رهبر لایقی همچون علی برای آینده مردم تکامل یافت.
👌و نیز آن روز بود که اسلام با تکمیل برنامه هایش بعنوان آئین نهائی از طرف خداوند پذیرفته شد .
❕جهت آگاهی بیشتر به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4699
❔حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این است که چرا آیه اکمال در بین آیاتی قرار گرفته است که در مورد #حرمت گوشت مردار و خون و گوشت و خوک و ...بحث می کند ❕❕
🗯در تفسیر #نمونه چنین پاسخ داده شده است ؛
🔷 « ممکن است قرار دادن آیه مربوط به غدیر در لابلای احکام مربوط به غذاهای حلال و حرام برای محافظت از تحریف و #حذف و تغییر بوده باشد، زیرا بسیار میشود که برای محفوظ ماندن یک شی ء نفیس آن را با مطالب ساده ای می آمیزند تا کمتر #جلب توجه کند (دقت کنید).
❕حوادثی که در آخرین ساعات عمر پیامبر واقع شد، و مخالفت #صریحی که از طرف بعضی افراد برای نوشتن وصیتنامه از طرف پیامبر به عمل آمد تا آنجا که حتی پیامبر را (العیاذ بالله) متهم به #هذیان و بیماری و گفتن سخنان ناموزون کردند، و شرح آن در کتب معروف اسلامی اعم از کتب اهل تسنن و شیعه نقل شده است شاهد گویائی است بر اینکه بعضی از افراد حساسیت خاصی در مساله خلافت و جانشینی پیامبر داشتند و برای انکار آن حد و مرزی قائل نبودند.
❓آیا چنین شرائطی ایجاب نمی کرد که برای حفظ #اسناد مربوط به خلافت و رساندن آن به دست آیندگان چنین پیش بینی هائی بشود و با مطالب ساده ای آمیخته گردد که کمتر جلب توجه مخالفان سر سخت را کند.
👌از این گذشته اسناد مربوط به نزول آیه #اکمال درباره غدیر و مساله جانشینی پیامبر تنها در کتب شیعه نقل نشده است که چنین ایرادی متوجه شیعه شود، بلکه در بسیاری از کتب اهل تسنن نیز آمده است، و به طرق متعددی این حدیث از سه نفر از صحابه معروف نقل شده است.
📚تفسیر #نمونه ج4 ص271
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#نیمه_شعبان_مهدویت
#ارث_بردن_جعفر_کذاب_از_امام_عسکری
🤔#پرسش
❔يكي از اشكالاتي كه وهابي ها مدام تكرار مي كنند و آن را دليل بر عدم تولد امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي گيرند، #قضيه تقسيم ميراث امام عسكري عليه السلام بين برادرش جعفر كذاب و مادر امام عسكري عليه السلام است و مي گويند كه اگر امام عسكري فرزندي داشت، چرا به او ارث نرسيد و ارث بين مادر و برادر امام عسكري عليه السلام تقسيم شد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این که برای امام عسکری علیه السلام ،قبل از شهادتشان به سال 255 قمری فرزندی به نام مهدی متولد شد ، و #حضرت ایشان را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کردند ، مساله ای ثابت و قطعی است و قابل انکار نمی باشد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8930
❔اما این که اگر امام زمان علیه السلام به دنیا آمده بودند پس چرا عموی ایشان به نام جعفر #کذاب وارث امام عسکری علیه السلام شد پاسخ روشنی دارد .
❗️به خاطر توطئه ای که بر قتل امام زمان علیه السلام صورت گرفت ، تولد آن حضرت به صورت پنهانی محقق شد و تا زمان غیبت #صغری جز برای خواص و شیعیان واقعی ظاهر نمی شدند .
👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« ولادت قائم ما، چنان بر مردم پنهان مى ماند كه مى گويند هنوز متولّد نشده است، و اين براى آن است كه بدون #داشتن بيعتى بر گردنش، قيام كند »
📚کمال الدین یک جلدی ص 322
👌 امام على عليه السلام فرمود: «قائم ما هنگامى كه قيام مى كند، بيعت كسى را به گردن ندارد و براى همين است كه #ولادتش پنهان و خودش غايب مى شود».
📚اعلام الوری ج 2 ص 229
👌از سوی دیگر جعفر کذاب برادر امام عسکری و عموی امام زمان علیه السلام در صدد بود از این ولادت پنهانی و اختفاء حضرت سوء استفاده کند و با وانمود نمودن به این که امام عسکری #وارثی ندارد ، خودش اموال امام عسکری علیه السلام را به ارث برد و جانشین امام عسکری شود .
❕امام سجاد علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛
« چون فرزندم جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب (عليهم السلام) متولد شود او را صادق بناميد؛ زيرا پنجمين فرزندش به نام جعفر از روي تجری بر خدای عز و جل و دروغ بستن بر او ادعای امامت مي كند و او نزد خدا جعفر كذاب و مفتري بر خدا است و مدعي مقامي است كه شايستگي آن را ندارد، مخالف پدر خويش و #حسود بر برادر خود است، او مي خواهد راز خدا را در زمان غيبت ولي خدا فاش كند.
👌سپس علي بن الحسين به سختي گريست و فرمود گويا جعفر كذاب را مي بينم كه سر كش زمان خود را وادار مي كند بر تفتيش امر ولي خدا و غايب در حفظ الهي و موكل بر حرم پدر خود، از راه جهالت به ولادت او و حرص بر #قتل او در صورت ظفر بر او براي طمع در ارث برادرش كه بنا حق آن را اخذ كند.»
📚بحار الانوار ج 50 ص 228
❕جعفر کذاب هنگام دفن #بدن مبارک امام عسکری علیه السلام متوجه وجود فرزندی برای ایشان شد چنان که نقل شده است ؛
👌«امام حسن عسكرى عليه السّلام را كفن كرده بر روى نعش گذاشتند پس جعفر پيش ايستاد بر برادر اطهر خود نماز كند. چون خواست تكبير گويد طفلى گندمگون پيچيده موى گشاده #دندانى مانند پاره ماه بيرون آمد و رداى جعفر را كشيد و گفت اى عمو پس بايست كه من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو، پس جعفر عقب ايستاد و رنگش متغيّر شد.آن طفل پيش ايستاد و بر پدر بزرگوار خود نماز كرد، و آن جناب را در پهلوى امام علىّ نقى عليه السّلام دفن كرد»
📚کمال الدین دو جلدی ج 2 ص 475
👌پس از شهادت امام عسکری علیه السلام نیز ، زمانی که #جعفر کذاب قصد بالا کشیدن دارایی ایشان را داشت امام زمان علیه السلام خود را به جعفر کذاب نشان داد و فرمود ؛
« ای جعفر چرا می خواهی به حقوق من تعرض کنی ، جعفر تعجب کرد ، امام زمان از نزد او غائب شد ، جعفر به دنبال او در میان #مردم می گشت اما او را نیافت »
📚بحار الانوار ج 52 ص 42
❕نهایتا جعفر با همکاری دستگاه خلافت ، خودش را وارث امام عسکری علیه السلام #معرفی کرد و به دروغ مدعی شد که امام عسکری علیه السلام فرزندی ندارد و اموال امام عسکری را بالا کشید ، حتی می خواست خودش را جانشین امام عسکری معرفی کند که با برخورد دستگاه خلافت و دیگران مواجه شد و نتوانست به این #هدفش برسد .
📚الکافی ج 1 ص 530
👌بنابراین ارث بردن جعفر کذاب از امام عسکری علیه السلام به هیچ عنوان نمی تواند دلیلی بر #عدم وجود امام زمان علیه السلام باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman