#نامگذاری_به_اسامی_خلفا_شهدای_کربلا
🤔#پرسش
❔کانال های وهابی می گویند در بین شهدای کربلا کسانی از فرزندان علی بودند که نامشان ابوبکر و عمر و عثمان بوده است ❗️آیا علی به اسامی دشمنانش ، فرزندانش را نام گذاری می کند و آنان در #کربلا شهید می شوند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از فرزندان علی علیه السلام که در میدان کربلا به شهادت رسید ، ابوبکر بن علی می باشد .
❕ابوبکر #کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ، او از همسر حضرت علی به نام لیلا می باشد .
👌شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند که همراه برادرش در واقعه کربلا شهید شد ؛
📚الارشاد ج1 ص354
📚اعلام الوری ج1 ص396
👌نام او در زیارت رجبیه چنین آمده است ؛
« سلام بر ابوبکر پسر امیر مومنان »
📚دانشنامه امام حسین ، ج7 ص55
👌نام یکی دیگر از شهدای کربلا ، #عثمان بن علی می باشد .
❕علی علیه السلام به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش از ام البنین را عثمان نامید و فرمود ؛
« همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم»
📚مقاتل الطالبیین ص89
📚بحار الانوار ج45 ص37
👌خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و بر زمین افتاد و مردی از بنی ابان سرش را از تنش جدا کرد؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ،ج4 ص107
💠گفتنی است که ابو الفتوح ابن #اعثم و به پیروی از او برخی منابع دیگر ، عمر بن علی یکی دیگر از فرزندان علی علیه السلام را نیز از شهدای کربلا معرفی کرده اند ؛
📚دانشنامه امام حسین ج7 ص117
❕در باره علت این نامگذاری ها باید توجه داشت که نام های سه خلیفه اهل سنت، نام های مخصوص این سه نفر نبود ، بلکه قبل و بعد از اسلام چنین نام هایی در میان عرب شایع و رایج بود . بنا براین این نامگذاری هر گز دلیل بر #علاقه به خلفا تلقی نمی شود .
👌شما می توانید با مراجعه به کتاب های رجالی و تراجم اهل سنت مانند الاستیعاب ، الاصابه ، اسد الغابه و ...صحابه ای را که نام ابوبکر یا عمر یا عثمان داشته اند را #ملاحظه کنید .
👌به عنوان نمونه بنابر نقل کتاب #الاصابه ابن حجر شماری از صحابه که نامشان عمر بوده است بدین شرح است ؛
« عمر بن الحکم السلمی ، عمر بن الحکم البهزی،عمر بن سعد ، عمر بن سعید بن مالک ، عمر بن سفیان ، عمر بن ابی سلمه ، عمر بن عکرمه ، عمر بن عمرو اللیثی، عمر بن عمیر بن عدی ، عمر بن عمیر ، عمر بن عوف النخعی، عمر بن لاحق، عمر بن مالک ، عمر بن مالک بن عتبه، عمر بن معاویه الغاضری، عمر بن وهب الثقفی، عمر بن یزید الکعبی، عمر الاسلمی ، عمر الجمعی، عمر الخثعمی، عمر الیمانی»
📚الاصابه ج4 ص483 تا 491
👌صحابه ای که نامشان #عثمان بوده است را چنین نام می برد ؛
❕« عثمان بن ابی الجهم الاسلمی ، عثمان بن حکیم ، عثمان بن حمید ، عثمان بن حنیف، عثمان بن ربیعه، عثمان بن ربیعه الثقفی، عثمان بن سعید ، عثمان به شماس، عثمان بن طلحه، عثمان بن ابی العاص ،عثمان بن عامر، عثمان بن عبد غنم، عثمان بن عبید الله ، عثمان بن عثمان بن الشرید، عثمان بن عثمان الثقفی، عثمان بن عمرو بن رفاعی، عثمان بن عمرو ، عثمان بن قیس، عثمان بن مظعون، عثمان بن معاذ، عثمان بن نوفل، عثمان بن وهب، عثمان الجهنی
📚الاصابه ج4 ص370 تا 383
👌 صحابه ای که کنیه آنان ابوبکر بوده است چنین معرفی می کند ؛
« ابوبکر بن شعوب اللیثی، ابوبکره الثقفی، ابوبکر العنسی، ابوبکر بن حفص و ...»
📚الاصابه ج7 ص38 به بعد
👌بنابراین نامگذاری به اسامی و کنیه مذکور در آن زمان کاملا مرسوم و رواج داشته است و امیر مومنان نیز فرزندانش را به آن اسامی نامگذاری کرده اند و با گذر زمان و قرن ها است که آن اسامی به عنوان علم برای خلفای ثلاثه در آمده است اما در زمان های اولیه اسلام چنین نبوده است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
❔پرسش
❓چرا حضرت علی در زمان خلافتش بدعت های خلفای قبلی را اصلاح نکرد مانند حرمت ازدواج موقت ،حذف حی علی خیر العمل از اذان،حذف الصلاه خیر من النوم از اذان،بازگرداندن فدک و ...
🗯پاسخ؛
❗️حضرت علی بارها مخالفت خود را با خلفای گذشته اعلام کرده بود.از جمله در روز شوری آنجایی که به علی علیه السلام گفته شد به شرطی با تو بیعت می کنیم که بر اساس سیره ابوبکر و عمر حکمرانی کنی .حضرت در پاسخ فرمود:
« من تنها بر اساس کتاب خداوند و سنت پیامبرش بر شما حکمرانی می کنم »
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚مسند احمد ج1 ص75
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص162
📚بحار الانوار ج31 ص368
👌حضرت علی پس از خلافت نیز سعی در، از بین بردن بدعت های خلفای سابق را داشت اما با مخالفت مردم زمان مواجهه شد و ترس آن بود که اگر حضرت علی به زور مردم را از آن بدعت ها جدا کند فتنه و آشوب سراسر جامعه اسلامی را فرا گیرد و اسلام در معرض سقوط واقع شود لذا حضرت علی مصلحت را در آن دید که انان را به حال خود واگذارد.
👌شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که حضرت علی پس از به خلافت رسیدن برای مردم خطبه خواند و فرمود:
«خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از پیروانم که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند.
❗️اگر فرمان دهم که مقام ابراهیم را به جای خود که پیامبر نهاده بود برگردانم و فدک را به فرزندان فاطمه بر گردانم ...داوری های ستمگرانه را بر هم زنم ...مسح بر کفش ها را حرام سازم ،بر نوشیدن شراب کشمش حد جاری سازم و متعه حج و ازدواج را حلال گردانم و مردم را وادار کنم تا بسم الله الرحمان الرحیم را در قرائت بلند ادا کنند ...و مردم را بر حکم قرآن و طلاق بر پایه سنت واگذارم ...و وضو و غسل و نماز را به زمان و جایگاه اولیه و احکام شرعی اش بر گردانم ...آن گاه مردم از اطرافم پراکنده شوند.
👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و انان را اگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی بدعت است .ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد»
❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از سپاهم شورش کنند.
📚 الکافی ج8 ص58
📚الاحتجاج ج1 ص626
📚کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718
🗯در روایت دیگر آمده است؛
❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي مردم کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر واي عمر»- زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود- وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»
📚التهذیب ج3 ص70
🔷خداوند می فرماید:
« مومنان هر گاه سخن لغوی را بشنوند ( و عمل باطلی را ببینند) از آن روی بر می گردانند و می گویند اعمال ما برای ما و اعمال شما برای خودتان»
🔷قصص 55
❗️خداوند نیز به پیامبر گرامی دستور می دهد حال که از تو تبعیت نمی کنند خطاب به انان بگو:
«آیین شما برای خودتان و آیین من برای خودم»
🔷کافرون6
❗️یعنی حال که دعوت حق را لبیک نمی گویید من دست از آیین و مسیر حق خویش بر نمی دارم آیین شما به خودتان ارزانی باد و به زودی عواقب نکبت بار آن را خواهید دید
📚تفسیر نمونه ج27 ص390
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❔برخی شبهه می کنن که شهادت حضرت محسن با سخن پیامبر که به زهرای مرضیه فرمود تو اولین کس از اهل بیتم هستی که به من ملحق میشوی در تعارض است .فاطمه نخستین فرد از اهل بیت بوده که به پیامبر ملحق شده است یا حضرت محسن.آیا پیامبر اشتباه گفته است یا اصلا محسنی در کار نبوده❓
🗯پاسخ:
❗️در این شکی نیست که پیامبر گرامی خطاب به حضرت زهرا فرمود تو نخستین فرد از اهل بیتم هستی که به من ملحق میشوی.
👌شیخ مفید نقل می کند که حضرت زهرا فرمود:
« پیامبر به من خبر داد که من اولین نفر از اهل بیت هستم که به پیامبر ملحق میشوم»
📚الارشاد ج1 ص187
📚بحار الانوار ج22 ص470
👌این مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است.
🔶بخاری روایت می کند که حضرت زهرا فرمود:
«پیامبر به من خبر داد که من اولین نفر از اهل بیتش هستم که به او ملحق میشوم»
📚صحیح بخاری ،کتاب بدئ الخلق،باب علامات النبوه
📚صحیح ترمذی ج2 ص319
❗️از سوی دیگر طبق روایات متواتر و غیر قابل انکار قبل از حضرت زهرا فرزند ایشان به نام محسن توسط دستگاه خلافت سقط شده و جان از دست دادند که می توانید به نمایه زیر رجوع کنید.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/5204
❗️اما باید توجه کرد؛
🗯هیچ تعارضی میان شهادت حضرت محسن و روایتی که رسول خدا به حضرت زهرا خبر میدهد که تو نخستین کس از اهل بیت من هستی که به من ملحق میشوی وجود ندارد زیرا کلمه « اهل بیت» در زبان پیامبر گرامی تنها بر کسانی اطلاق میشود که خداوند آنها را از رجس و پلیدی پاک و پاکیزه ساخته و پیامبر با کشیدن عبا بر سر آنان ،آنها را به عنوان اهل بیت معرفی ساخته است.
👌مسلم در صحیح خود از عایشه روایت میکند:
«پیامبر صبحگاهی از حجره خارج شد در حالی که بر روی دوش او پارچه ای از پشم خیاطی نشده بود، حسن بن علی بر او وارد شد اورا داخل کسا کرد،آن گاه حسین وارد شد او نیز درآن داخل شد، سپس فاطمه داخل شد اورا نیز داخل آن کرد بعد علی وارد شد اورا نیز داخل آن کرد آن گاه آیه تطهیر( احزاب 33) را تلاوت نمود ( ونشان داد که اینان اهل بیتش و مخاطب آیه تطهیر هستند)»
📚صحیح مسلم،ج7 ص130
❗ترمذی در صحیح از ام سلمه نقل میکند:
"پیامبر روی حسن وحسین وعلی وفاطمه پارچه ای کشید آن گاه عرض کرد بار خدایا اینان اهل بیت من واز خواص من هستند رجس وپلیدی را از آنان دور کن وپاکشان گردان"
📚صحیح ترمذی،ج5 ص656
🗯در روایت دیگر می آورد:
«ام سلمه گفت ای رسول خدا ایا من هم با آنان هستم؟
❗️حضرت فرمود:
«تو بر جایگاه خود هستی، تو برخیزی ( اما اینان اهل بیت من هستند)»
📚صحیح ترمذی،ج5 ص327
👌همین مضمون در روایات فراوانی از کتب شیعه نیز آمده نقل شده است؛
📚بحار الانوار ج35 ص206 باب5
❗️بنابراین کلمه اهل بیت فقط شامل اصحاب کسائ که در زمان پیامبر حضور داشته اند میشود و شامل فرد دیگری از جمله حضرت محسن و زینب و زنان پیامبر و سایرین نمی شود و حضرت زهرا اولین نفر از اصحاب کسائ است که به پیامبر گرامی ملحق شده است.
✏️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
❓پرسش
❔من دیشب داشتم کتاب اصول کافی را میخوندم که به یه قسمتی رسیدم که خوندم امام رضا فرمود که حضرت فاطمه در خانه خودش دفن شده این یعنی چی؟راسته❗️❗️
💠پاسخ💠
👌حضرت زهرا به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند.
👌شیخ کلینی روایت می کند:
« چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر قبر او را محو کرد...»
📚الکافی ج1 ص381
📚امالی طوسی ص109
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن»
📚معانی الاخبار ص356
🔶در روایت دیگر آمده است:
« فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود »
📚بحار الانوار ج43 ص183
🔶امام صادق فرمود:
« فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند»
📚علل الشرایع ج1 ص185
👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند.
❗️بخاری روایت می کند:
« فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت»
📚صحیح بخاری ج4 ص1549
🔶ابن قتیبه می نویسد:
« فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد»
📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300
🔶صنعانی می نویسد:
« فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود»
📚المصنف ج3 ص521
❗️لذا در موضع قبر حضرت زهرا اختلاف است؛
1⃣برخی گفته اند که در بقیع نزدیک قبور ائمه بقیع دفن شده است.
📚تاج الموالید ص99
📚عیون معجزات ص47
2⃣بعضی گفته اند که ما بین قبر حضرت رسول و منبر آن حضرت مدفون است.
📚اعلام الوری ج1 ص301
📚دلائل الامامه ص46
3⃣قول سوم آن است که ایشان در خانه خودشان دفن هستند .
🔶امام کاظم فرمود:
« فاطمه در منزلش دفن شد .زمانی که بنی امیه مسجد النبی را توسعه دادند قبر ایشان در مسجد النبی واقع شد»
📚التهذیب ج3 ص255
📚الکافی ج1 ص461
📚الفقیه ج1 ص229
📚عیون الاخبار ج1 ص311
📚معانی الاخبار ص268
📚قرب الاسناد ص161
📚وسائل الشیعه ج14 ص369
❗️بنابراین اگر چه قبر حضرت زهرا به صورت معین مشخص نیست اما به طور تقریبی از جایگاه قبر ایشان مطلع هستیم که در منزل دفن شدند و پس از توسعه مسجد النبی قبر ایشان در مسجد در همجواری پیامبر گرامی واقع شد و فرموده اند که مستحب است که ایشان را به همراه پیامبر گرامی در مسجد النبی زیارت کنیم.
❗️امام رضا علیه السلام فرمود:
« ایشان در نزدیکی پیامبر دفن هستند»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص210
📚اقبال الاعمال ص623
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#تعبیر_وفات_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔یکی از علمای اهل سنت این شبهه را کرد که چگونه می گویید حضرت زهرا به #شهادت رسیده است در حالی که در کتب حدیثی شیعه مانند بحار الانوار گفته شده است #وفات فاطمه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌وفات کلمه ای عام است که هم شامل مرگ طبیعی می شود و هم شامل شهادت می گردد .
❕در همان کتاب بحار الانوار از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛
« سبب #وفات فاطمه آن بود که قنفذ غلام عمر با غلاف شمشیر او را مضروب ساخت و به دنبال آن محسن را سقط کرد و گرفتار بیماری شدیدی شد و از دنیا رفت »
📚بحار الانوار ج43 ص170
👌می بینیم برای #شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیر به وفات شده است .
❕در مورد شهادت امام حسین علیه السلام نیز تعبیر وفات شده است .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« آگاه باشيد كه امتم حسين را مي كشند، پس هر كس پس از #وفاتش او را زيارت كند، خداوند ثواب يك حج از حجهاي مرا براي وي مي نويسد »
📚مناقب ج3 ص272
👌در رابطه با شهادت علی علیه السلام نیز تعبیر به وفات شده است .
« كان مع أخيه الحسن بعد وفاة أبيه عليهم السلام عشر سنين وبقي بعد وفاة أخيه الحسن عليه السلام إلي وقت مقتله عشر سنين.»
«امام حسين عليه السلام، پس از #وفات پدر بزرگوارش، ده سال با برادرش امام حسن عليه السلام و ده سال پس از ايشان زندگي كرد »
📚بحار الانوار ج44 ص200
👌و آمده است ؛ « کان #وفاه امیر المومنین قبل الفجر لیله الجمعه ...»
📚بحار الانوار ج42 ص227
👌در رابطه با شهادت امام حسن علیه السلام نیز تعبیر به وفات شده است ؛ « فی حدیث طویل فی ذکر #وفاه الحسن بن علی »
📚بحار الانوار ج17 ص31
👌در رابطه با شهادت حضرت جعفر و جناب زید بن حارثه هم تعبیر به وفات شده است ؛« ان النبی حین جاءته #وفاه جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثه »
📚بحار الانوار ج21 ص55
❕در رابطه با شهادت امام سجاد هم تعبیر به وفات شده است ؛
« فی الخامس و العشرین من المحرم کانت #وفاه السجاد »
📚بحار الانوار ج46 ص152
👌در مورد شهادت امام صادق هم تعبیر به وفات شده است ؛
« کنا بالمدینه بعد #وفاه ابی عبد الله ...»
📚بحار الانوار ج47 ص262
👌در رابطه با شهادت امام کاظم علیه السلام هم تعبیر وفات شده است .
« فی الخامس و العشرین من رجب کانت #وفاه ابی الحسن موسی بن جعفر »
📚بحار الانوار ج48 ص206
❕اهل سنت معتقدند که عمر به #شهادت رسیده است اما در مورد او تعبیر به وفات کرده اند ؛
« ويقال كان فتح الري قبل #وفاة عمر بسنتين »
📚تاریخ طبری ج2 ص536
❕هيثمي در كتابش بابي را با عنوان «باب #وفاة عمر رضي الله عنه» قرار داده است .
📚مجمع الزوائد ج9 ص74
❕با توجه به آنچه گفته شد روشن می شود که تعبیر به وفات ، تعبیری اعم است که هم شامل شهادت و هم شامل مرگ طبیعی می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
سوال
می گویند اگر زهرای مرضیه شهید شد چرا در تقویم ها تا سال 71 از کلمه وفات برایشان استفاده می کردند؟ایا شما ها فهمیدید شهید شده است وگذشتگان نفهمیدند؟
✅پاسخ:
به اعتقاد اهل سنت خلیفه دوم به دست ابولولو شهید شده است اما علمای آنان همواره از کلمه وفات برای عمر استفاده می کنند.
❗طبری می نویسد:
"گفته می شود شهر ری دو سال پیش از "وفات"عمر بوده است"
📚تاریخ طبری،ج2ص 536
❗کلمه وفات عام است که شامل مرگ طبیعی وشهادت می شود.
❗در بسیاری از روایات درمورد حضرت علی هم کلمه وفات به کار رفته است.
"امام حسین پس از"وفات"پدرش ده سال باامام حسن وده سال پس از او زندگی کرد"
📚بحار الانوار،ج44 ص200
❗در رابطه با امام حسین هم کلمه وفات به کار رفته است
"محمد بن حنفیه پس از "وفات" برادرش حسین بن علی..."
📚الاحتجاج،ج2 ص136
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#انقلاب_اسلامی_ایران_در_روایات
🤔#پرسش
❔آیا به انقلاب اسلامی ایران و کمک ایرانیان به دین اسلام در روایات #اشاراتی شده است یا خیر ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ایرانیان در لسان اهل بیت علیهم السلام مورد مدح و #ستایش قرار گرفته اند و به انقلاب آنان در آستانه قیام امام مهدی علیه السلام و تسلیم امر به ایشان اشاراتی شده است .
❕پیامبر #گرامی فرمود:
« اگر ایمان معلق در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا می کنند»
📚بحار الانوار ج58 ص230
🔶خداوند در آیه 54 سوره مائده می فرماید:
« ای مومنان هر کس از شما که از دینش برگردد خداوند به زودی قومی به عرصه آورد که دوستشان می دارد و آنان نیز او را دوست می دارند»
❕در تفسیر مجمع البیان آمده است که از پیامبر گرامی درباره این آیه سوال میشود .حضرت دست بر شانه سلمان می زند و می فرماید:
« سلمان و همانندان او ( #ایرانیان) مراد آیه هستند .اگر دین در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست پیدا خواهند کرد»
📚مجمع البیان ج3 ص357
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« به زودى كوفه از #مؤمنين خالى مى گردد. علم و دانش مانند مارى كه در سوراخ خويش مخفى شود، از آن شهر رخت بربسته اثرى از آن ديده نمىشود. بعدا در شهر قم ظاهر مى شود، آن شهر معدن علم و فضل مى گردد و از آنجا به سائر بلاد پخش مىشود به طوريكه نادانى در زمين باقى نمیماند. حتى زنهااین قضيه، نزديك ظهور قائم ما به وقوع خواهد پيوست پس خدا قم و اهلش را به منزله حجت قرار مى دهد، و اگر چنين نبود زمين اهلش را فرو مىبرد و حجتى باقى نمى ماند. علم و دانش از شهر #قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش مىشود و حجت بر جهانيان تمام مى گردد، به طوريكه در تمام زمين فردى پيدا نمى شود كه علم و دين به گوشش نرسيده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور مىكند و اسباب عذاب و غضب خدا مهيا مىگردد، زيرا خدا موقعى از بندگانش انتقام مى كشد كه حجت او را انكار نمايند»
📚بحار الانوار ج57 ص213
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه #ایران ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، #دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم »
📚الغیبه نعمانی ص273
📚بحار الانوار ج52 ص243
❕پیامبر #گرامی فرمود ؛
« ما خاندانى هستيم كه خداوند آخرت را براى ما بر دنيا برگزيده و خاندان من بعد از من با حوادث سخت و تبعيد و كنار زدن آنها از مقام هايشان روبرو مىشوند تا اينكه گروهى از مشرق( ایران ) مى آيند كه با آنها پرچم هاى سياه است، مطالبه نيكى مى كنند و خواهان حق و عدالت مىشوند امّا به آنها نمى دهند؛ پس پيكار مى كنند و يارى مى شوند، و پيروز مى گردند، و آنچه را مى خواهند به آنها مى دهند؛ ولى آنها پذيرا نمى شوند تا آن را به كسى از اهل بيت من بسپارند؛ پس زمين را از عدالت پر مى كند آنگونه كه از ظلم پر شده است، هر كدام از شما آن زمان را درك كند بايد به آنها بپيوندد؛ هر چند روى برفها با سينه راه برود»
📚سنن ابن ماجه ج2 ص1366
👌در #نقل دیگری آمده است که فرمود ؛
« مردى از قم مردم را به سوى حق دعوت مى كند، گروهى دعوتش را مى پذيرند و در اطرافش گرد مى آيند كه مانند پاره هاى آهن مى باشند و بادهاى تند نمى تواند آنها را از جاى بركند. از جنگ خسته نمى شوند و ترس ندارند. فقط بر خداوند توكل دارند و سرانجام پيروزى از آن پرهيزكاران خواهد بود»
📚بحار الانوار ج60 ص216
❕روشن ترین #مصداق برای این روایات ، قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی از قم بود که سبب ساقط شدن حکومت باطل گردید و ان شاء الله مطابق روایات بالا این پرچم بدست مبارک امام عصر علیه السلام خواهد رسید .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا این روایتی که می گوید ابوبکر در پایان عمرش از هجومش به خانه زهرا اظهار پشیمانی کرد در منابع اهل سنت هم آمده است یا خیر❗️
💠پاسخ💠
❗️از جمله دلائلی که نشان می دهد به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حمله شد و ایشان مورد هتک و اذیت و آزار قرار گرفتند و نهایتا به سبب جراحات وارده به شهادت رسیدند روایتی است که علمای اهل سنت از ابوبکر نقل کرده اند که در واپسین روزهای عمرش از حمله به خانه حضرت زهرا اظهار پشیمانی می کرد.
1⃣طبرانی شخصیتی است که ذهبی در حق او می گوید:
« حافظ و اهل ثبت حدیث است»
📚میزان الاعتدال ج2 ص195
❗️او می نویسد:
« ابوبکر به هنگام مرگ آرزو می کرد که کاش سه چیز را انجام نمیداد و یکی از آن سه چیز این بود:
« آرزو می کنم حرمت خانه فاطمه را زیر پا نمی نهادم و آن را به حال خود واگذار می کردم»
📚المعجم الکبیر ج1 ص62
2⃣مولف کتاب العقد الفرید که از بزرگان اهل سنت است نیز نقل می کند که می گفت:
« کاش در خانه فاطمه را باز نمی کردم هر چند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند»
📚عقد الفرید ج4 ص268
3⃣محمد بن یزید بن عبدالاکبر بغدادی که ادیب و نویسنده معروف اهل سنت است در کتاب الکامل خود داستان آرزوی خلیفه را چنین نقل می کند:
« آرزو می کنم ای کاش بیت فاطمه را هتک نمی کردم و آن را رها می کردم هر چند برای جنگ بسته شده باشد»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص47
4⃣مسعودی در مروج الذهب می نویسد که چنین می گفت:
« آرزو می کنم کاش حرمت خانه زهرا را زیر پا نمی نهادم»
📚مروج الذهب ج2 ص301
5⃣ابن عساکر دمشقی نیز این آرزو را چنین نقل می کند:
« من بر چیزی از امور دنیا تاسف نخوردم مگر بر سه چیز که انجام دادم و دوست داشتم که انجام نمی دادم ...دوست داشتم خانه فاطمه را هتک حرمت نمی کردم هر چند ساکنان خانه آن را برای جنگ ببندند»
📚مختصر تاریخ دمشق ج13 ص122
❗️این آرزوی ابوبکر را دیگران از علمای اهل سنت هم نقل کرده اند؛
6⃣شمس الدین ذهبی در تاریخ الاسلام؛
📚تاریخ الاسلام ج3 ص117
7⃣ابن حجر هیتمی در مجمع الزوائد؛
📚مجمع الزوائد ج5 ص202
8⃣ابن حجر عسقلانی در لسان المیزان؛
📚لسان المیزان ج4 ص189
9⃣متقی هندی در کنزالعمال؛
📚کنزالعمال ج5 ص631
🔟ضیائ الدین مقدسی نیز می گوید:
« این حدیث از ابوبکر در رتبه روایات حسن قرار دارد»
📚الاحادیث المختاره ج1 ص90
❗️مقدسی کسی است که ذهبی درباره او می گوید:
« او امام و عالم و حافظ و حجت و محدث شام و شیخ اهل سنت است»
📚تذکره الحفاظ ج4 ص1129
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓👌پرسش
❔ یکی از مولوی های اهل سنت می گفت که شیعیان می گویند به خانه زهرا حمله شد و درب خانه آتش زده شد و ایشان بین درب و دیوار قرار گرفتند در حالی که خانه های مکه و مدینه اصلا درب نداشته است.
🔶شیخ صدوق در خصال خودش می آره که علی فرمود: خانه های ما اهل بیت نه سقف دارد و نه درب( الخصال ج2 ص373)
💠پاسخ💠
❗️ادعای اینکه خانه های مسلمین در آن زمان درب نداشته است ادعای باطلی بوده و قابل اعتنا نمی باشد.
👌آیات قرآن بر وجود درب برای خانه ها تصریح می کند و می فرماید:
« پسندیده نیست از پشت خانه ها به آنها داخل شوید بلکه پسندیده راه کسانی است که پروا کرده و از درها وارد خانه ها شوید»
🔷بقره189
👌روایات اهل سنت هم گواه بر وجود درب برای خانه های مردم آن زمان می باشد .
« دکین بن سعید میگوید: خدمت پیامبر رفتیم و تقاضای غذا کردیم .پیامبر به عمر فرمود برو به آنان غذا بده عمر ما را به اتاق بالا برد سپس کلید را از کمربندش بیرون آورد و درب را باز کرد»
📚سنن ابی داود ج2 ص527
❗️مسلم از ابوحمید نقل می کند:
« پیامبر به ما امر فرمود تا شب ظرف های آب را در گوشه ای قرار داده و درب خانه ها را ببندیم»
📚صحیح مسلم ج3 ص1593
❗️ابن کثیر می نویسد:
« اتاق های خانه پیامبر از چوب هایی از درخت عرعر بود که با موهای ضخمیمی به یکدیگر متصل شده بود .در کتاب تاریخ بخاری آمده درب خانه پیامبر را با نوک انگشتان و ناخن ها می زدند ...»
📚البدایه و النهایه ج3 ص221
❕متن فوق نیز شاهدی بر وجود درب برای خانه های آن زمان است .
👌بخاری می نویسد:
« محمد بن هلال خانه های همسران پیامبر که پوششی بافته شده از مو داشته است را دیده است .از او درباره خانه عایشه پرسیدم گفت درب خانه اش به سوی شام باز می شد .پرسیدم یک لنگه داشت یا دو لنگه ؟ گفت یک لنگه بیشتر نداشت .گفتم جنسش از چه بود؟ گفت از چوب عرعر یا ساج»
📚الادب المفرد ج1 ص272
👌در این رابطه روایات متعدد دیگری نیز می باشد که خانه های مدینه دارای درب های چوبی بوده است .جهت آگاهی تفصیلی به کتاب « ماساه الزهرائ» علامه سید جعفر عاملی ج1 ص303 رجوع فرمایید
👌اما پاسخ در مورد روایت حضرت امیر که نقل شد ایشان فرمودند خانه های ما سقف و درب ندارد؛
❗️این روایت با تحریف به صورت ناقص بیان شده است .آیا اساسا منزلی که نه سقف و نه درب داشته باشد قابل تصور است؟
🔶متن کامل حدیث و بدون تحریف چنین است:
« ما اهل بیت پیامبر هستیم که خانه های ما سقف و درب ندارد مگر آنکه سقف و درب آن از تنه درختان خرما است»
📚الخصال ج2 ص373
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔❓پرسش
❔برخی می گویند طبق روایات خودتان وقتی حضرت زهرا پس از آن که در مسجد خطبه خواندند به حضرت علی سرزنش کردند که تو مانند جنین در خانه نشسته ای و آنها حق من و تو را غصب کرده اند ایا چنین سخنانی صحیح است❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️اصل روایت چنین است؛
«پس هنگامى كه زهرا به خانه بازگشت، خطاب به اميرالمؤمنين فرمود: اى پسر ابوطالب سلام بر تو همچون كودكى كه در شكم مادر جمع شده و زانو در بغل گرفته، كنج خانه نشستهاى؟ همانند آدم هاى ظنين و متهم به گوشهاى نشستهاى. تو كسى بودى كه بالهاى باز شكارى (شجاعان عرب)را در هم كوبيدى، حال بىسلاحان به تو خيانت كردهاند. اين پسر ابى قحافه (ابوبكر) عطيه پدرم و وسيله زندگى ساده فرزندانم را از من مىربايد. همانا او كوشش كرد كه با من دشمنى كند و او را در مكالمهاى كه با وى داشتم، دشمنترين و لجبازترين دشمنها يافتم تا آن جا كه انصار، يارى خود را از من دريغ داشتند، مهاجرين، ارتباط خويش را با من ناديده گرفتند و جماعت چشم خود را روى هم نهادند تا مرا نبينند، نه كسى بود كه دفاع كند و نه كسى مانع (از ستم)شد. در حالى به سوى مسجد رفتم كه بغض گلويم را گرفته و درد دل خود را پوشانده بودم، و در حالتى به منزل بازگشتم كه (به علت عدم يارى مسلمانان) خفيف و خوار شده بودم. از روزى كه تندى شمشيرت را از بين بردى، صورت خود را ذليل نمودى. روزى گرگ ها را مىدريدى و امروز خاك را فرش خود قرار دادهاى و گوشه اى نشستهاى جلوى هيچ گويندهاى را نمىگيرى و هيچ كار مؤثرى، در جهت دفع فتنه موجود، انجام ندادهاى و من هم هيچ اختيارى ندارم. اى كاش پيش از اين حالت سكون و گوشه نشينى، من مرده بودم و اى كاش پيش از اين كه به اين حالت ذلت بيفتم، مُرده بودم. خداوند، از طرف من، عذر خواه من باشد از شما، از جهت اين كه شما در مواردى ستم هايى را از من دفع نمودى و در مواردى از من حمايت كردى و واى بر من در هر صبحدمى، واى بر من در هر شبانگاهى و تكيه گاهِ ما مُرد و بازوی ما سست شد، شكايتم را به پدرم و عرض حالم را به پروردگارم ارائه مىكنم و عذاب و انتقام او از ديگران شديدتر خواهد بود.
📚الاحتجاج ج1 ص107
📚بحار الانوار ج29 ص234
👌توجه به نکات زیر لازم است؛
1⃣این روایت به صورت مرسل و بدون سند کامل توسط مرحوم طبرسی نقل شده است .علامه مجلسی نیز این روایت را به صورت مرسل از احتجاج طبرسی نقل می کند.
2⃣شبیه این ماجرا را قرآن در داستان موسی و هارون و بنی اسرائیل پس از آن که بنی اسرائیل در غیاب موسی گوساله پرستی را انتخاب کردند و به راهنمایی های هارون گوش ندادند نقل می کند.
« هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود باز گشت گفت پس از من بد جانشینانی برای من بودید .آیا در فرمان پرودگارتان عجله نمودید .سپس الواح را افکند و سر برادر خود ( هارون) را گرفت و به سوی خود کشید .هارون گفت فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند .کاری نکن که دشمنان مرا شماتت کنند و مرا با گروه ستمکاران قرار مده»
🔷اعراف150
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
«در این هنگام که موسی در برابر لحظاتی بحرانی و طوفانی از زندگی بنی اسرائیل قرار گرفته بود، سر تا پایش از شدت خشم برافروخته و اندوه عمیقی بر روح او سنگینی می کرد، و شدیدا نگران آینده بنی اسرائیل بود. موسی در اینجا باید خشم شدید خود را آشکار سازد و دست به بالاترین عکس العمل ها بزند آنچنان که افکار تخدیر شده بنی اسرائیل را به هم بریزد و انقلابی در آن جامعه منحرف شده از حق ایجاد کند، در غیر این صورت بازگشت آنها به آسانی ممکن نیست.
❗️قرآن عکس العمل شدید موسی را در برابر این صحنه و در این لحظات بحرانی و طوفانی چنین بازگو می کند «موسی بی درنگ الواح تورات را از دست خود بیفکند و به سراغ برادرش هارون رفت و سر و ریش او را گرفت و به سوی خود کشید»
🔶چنانکه از آیات دیگر قرآن مخصوصا سوره طه استفاده می شود علاوه بر اینها شدیدا هارون را مورد سرزنش و ملامت قرار داد و بر او بانگ زد که آیا در حفظ عقائد جامعه بنی اسرائیل کوتاهی کردی و با فرمان من مخالفت نمودی؟
🔶سوره طه آیه 92 _ 93
👌در حقیقت این واکنش از یکسو روشنگر حال درونی موسی و التهاب و بی قراری و ناراحتی شدید او در برابر بت پرستی و انحراف آنها بود، و از سوی دیگر وسیله مؤثری برای تکان دادن مغزهای خفته بنی اسرائیل و توجه دادن آنها به زشتی فوق العاده اعمالشان.
👌ادامه پاسخ👇👇👇
👌ادامه پاسخ👇👇👇
❗️بنابراین اگر فرضا انداختن الواح تورات در اینجا زنندگی داشته باشد و حمله به سوی برادر کار صحیحی به نظر نرسد. اما با توجه به این حقیقت که بدون ابراز این واکنش شدید، و عکس العمل پرهیجان، هیچگاه بنی اسرائیل به اهمیت و عمق خطای خویش پی نمی بردند و ممکن بود آثار بت پرستی در اعماق ذهنشان باقی بماند، این کار نه تنها نکوهیده نبود بلکه واجب و لازم محسوب می گردید. در اینجا موسی به قدری ناراحت شد که در هیچ لحظه از تاریخ بنی اسرائیل چنین ناراحتی و خشم شدیدی برای او رخ نداد، چون خود را در برابر بدترین صحنه ها یعنی انحراف از خداپرستی به سوی گوساله پرستی می دید و تمام آثار را در خطر مشاهده می کرد.بنابراین انداختن الواح و مؤاخذه شدید برادر در چنین لحظه ای کاملا طبیعی بود.این واکنش شدید و اظهار خشم اثر تربیتی فوق العاده ای در بنی اسرائیل گذارد، و صحنه را به کلی منقلب ساخت، در حالی که اگر موسی می خواست با کلمات نرم و ملایم آنها را اندرز دهد شاید کمتر سخنان او را می پذیرفتند.
📚تفسیر نمونه ج6 ص377
3⃣علامه مجلسی در مورد این روایت چنین می نویسد:
❗️«حضرت زهرا مىخواستند كارهاى زشت غاصبان حكومت را مجسم كنند و بفهمانند كه اين ها چه ستمهايى روا داشتهاند، در حقيقت تندى حضرت به خاطر اين مصلحت بوده است؛ زيرا گاهى انسان مىخواهد عظمت مطلبى را به كسى به فهماند، او را مورد خطاب و عتاب قرار مىدهد، در حالى كه مقصودش تندى به آن شخص نيست؛ اين مسأله در گفتگوها مرسوم و معمول است؛ مثلا فرض كنيد: پادشاه يا حاكم يك مملكت، هنگامى كه مشاهده مىكند بعضى از مردم كار خلافى مرتكب شدهاند، براى اين كه اهميت كارِ خلاف آنان را بفهماند، برخى از كارگزارانش را مورد عتاب قرار مى دهد؛ با اين كه مىداند او تقصيرى ندارد؛ ولى مىخواهد با اين خطاب و عتاب خود، اهميت و عظمت كار زشت آنان را مجسم نمايد.
👌نمونه ديگر آن، هنگامى است كه حضرت موسى از كوه طور بازگشت و مشاهده كرد كه بنى اسرائيل گوساله پرست شدهاند، در اين جا هارون را مورد عتاب قرار داده و توبيخ نمود، ريشش را گرفت و گفت: چه كردى؟ هارون پاسخ داد:
«اى پسر مادرم ريش و سر مرا نگير، من ترسيدم بگويى چرا بين بنى اسرائيل اختلاف انداختى و سخن مرا اهميت ندادى.»
حضرت موسى مىداند كه هارون تقصيرى ندارد؛ ولى مىخواهد زشتى كار بنى اسرائيل را مجسم نمايد و اهميت اين مسأله را برساند و لذا در ظاهر با برادرش دعوا مىكند.
❗️حضرت فاطمه مىخواست عظمت ستم وارده را منعكس كند و لذا با اين لحن صحبت مىكند تا به اين وسيله به مردم آن زمان و به تاريخ بفهماند كه چه ستمهايى بر اهل بيت عليهم السلام وارد شده است.
📚بحار الانوار، ج 29 ص 234
❗️بنابراین دعوايى در كار بود بلكه اوج هيجان دخت گرامى رسول خدا را در ستمهايي كه ديده است مىرساند، و از طرفى براى ثبت در تاريخ از اين روش استفاده كرده است تا دشمنانش را سر در گم نموده و آيندگان را از آنچه گذشته است با خبر نمايد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔پرسش
❓برخی می گویند اگر طبق پاسخ کانال شما حضرت علی بنا بر مصلحتی که گفتید از زهرا دفاع نکرد چرا صحابه و بنی هاشم دفاع نکردند .یعنی صحابه این قدر بی غیرت بودند که جلوشون پاره تن رسول خدا را بزنند و چیزی نگویند❗️
💠پاسخ💠
👌ما نیز همین سوال را داریم .چرا صحابه پیامبر از دختر پیامبرشان دفاع نکردند و اجازه دادند که مورد هتک قرار بگیرد .غیرت آن ها کجا بود که در برابر ابوبکر اعتراض نکردند❗️
⏸آنان دفاع نکردند زیرا بنای بر دفاع نکردن داشتند و به اهل بیت پیامبر گرامی پشت کرده بودند.
👌حضرت امیر می فرماید:
«... به اطرافم نگریستم دیدم که جز خانواده ام که مایل نبودم جانشان به خطر بیفتد نه یاوری دارم و نه کسی که از من دفاع و حمایت کند»
📚نهج البلاغه خطبه 217
👌وفرمود:
« دست فاطمه و دو فرزندم حسن و حسین را می گرفتم و به درخانه بدریان و سابقان در اسلام از مهاجرین و انصار می بردم و حقم را به آنان یاد آور شده و آنان را به یاری ام دعوت کردم اما جز سلمان و عمار و مقداد و ابوذر به من پاسخ ندادند»
📚الاحتجاج ج1 ص75
📚بحار الانوار ج22 ص328
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که علی را به زور از خانه برای بیعت خارج کردند او نزد قبر پیامبر توقف کرد و فرمود این قوم مرا یاری نکردند و ضعیف کردند و نزدیک است مرا بکشند»
📚الاختصاص ص275
📚بصائر الدرجات ج1 ص275
❗️بی غیرتی صحابه تا جایی بود که زمانی که علی را به زور به مسجد می بردند و آنان تماشا گر صحنه بودند زبیر عصبانی شد و خطاب به آنها عرضه داشت:
« آیا اینان با علی چنین می کنند در حالی که شما زنده اید و اقدامی نمی کنید»
📚بحار الانوار ج28 ص229
🔶در روایت دیگر امام باقر فرمود:
« مهاجرین و انصار و غیر آن ها به نزد علی آمدند و گفتند حق با تو است ما با تو هستیم .علی گفت اگر راست می گوید فردا همه شما سر تراشیده نزد من حاضر شوید و جز سلمان و مقداد و ابوذر چنین نکردند»
📚رجال کشی ص8 و 9 رقم 18
📚تاریخ یعقوبی ج2 ص116
👌وفرمود:
« جز مقداد و ابوذر و سلمان تمام مردم به ولایت پشت کردند مگر کسانی که بعد از گذشت زمانی متذکر شدند»
📚رجال کشی ص6
📚بحار الانوار ج28 ص237
🔶وفرمود:
« به خدا سوگند اگر به اندازه اصحاب طالوت و نفرات جنگ بدر یاور داشتم با شمشیر قیام می کردم و اگر به اندازه سی نفر یار داشتم باز هم قیام می کردم»
📚الکافی ج8 ص31
❗️سدیر می گوید:
« نزد امام باقر سخن از خیانت مردمان به اهل بیت و تنها گذاشتن علی به میان آمد .مردی به امام باقر گفت چرا بنی هاشم از علی حمایت نکردند .
👌امام فرمود:
« از بنی هاشم کسی باقی نمانده بود . جعفر و حمزه بودند که شهید شدند و عباس و عقیل بودند که آنان نیز فرسوده و پیر بودند . اگر جعفر و حمزه بودند آنان نمی توانستند با اهل بیت چنان کنند»
📚الکافی ج8 ص190
❗️آری صحابه به دلیل کینه هایی که از علی به دل داشتند دست از یاری او و اهل بیتش برداشتند چنان که پیامبر گرامی پیش بینی کرده بود و خطاب به علی فرموده بود:
« کینه هایی مردم نسبت به تو در دل دارند که هنگامی آنها را آشکار خواهند کرد که من از دنیا رفته باشم»
📚المعجم الکبیر ج11 ص73
📚مسند ابی یعلی ج1 ص426
👌ویاران اندکی هم که برای علی باقی مانده بودند بخاطر همان مصلحتی که علی را از دفاع کردن و قیام کردن بر حذر داشت از دفاع کردن خود داری کردند .
❗️در مورد فلسفه عدم قیام و دفاع حضرت علی به نمایه زیر رجوع فرمایید:
https://t.me/Rahnamye_Behesht/5205
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw