eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 4- در اغاز قرن سوم امامت کودک نه ساله یا کمتر مایه شگفتی فقیهان و متکلمان عصر گردید ولی مامون از واقع اگاه بود .او همگان را دعوت به مناظره با امام جواد کرد و پرده از چهره حقیقت برافتد، مناظرات آن کودک با علما و دانشمندان، نفس ها را در سینه حبس کرد و دهان ها بست. ❗️در اینجا به یک نمونه از مناظرات امام اشاره می کنیم: 🗯«یحیى بن اکثم از امام جواد اجازه گرفت. امام فرمود: هر چه مى خواهى بپرس. ❗️یحیى گفت: درباره شخصى که مُحْرِم بوده و در آن حال حیوانى را شکار کرده است، چه مى گویید؟ 🔷امام جواد فرمود:« آیا این شخص، شکار را درحِلّ (خارج از محدوده حَرَم) کشته است یا درحرم؟ عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟ عمداً کشته یا به خطا؟ آزاد بوده یا برده؟ صغیر بوده یا کبیر؟ براى اولین بار چنین کارى کرده یا براى چندمین بار؟ شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟ از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟ باز هم از انجام چنین کارى ابا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟ در شب شکار کرده یا در روز؟ در احرامِ عُمره بوده یا احرامِ حج؟ ❗️یحیى بن اکثم از این همه فروع که امام براى این مسئله مطرح نمود، متحیر شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهره اش آشکار گردید و زبانش به لکنت افتاد، به طورى که حضار مجلس ناتوانى او را در مقابل آن حضرت نیک دریافتند. 🗯مأمون گفت: خداى را بر این نعمت سپاسگزارم که آنچه من اندیشیده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آیا اکنون آنچه را که نمى پذیرفتید، دانستید؟ 📚ارشاد مفید ص319 📚بحار الانوار ج50 ص75 ❗️آنگاه پس از مذاکراتى که در مجلس صورت گرفت، مردم پراکنده گشتند وجز نزدیکان خلیفه، کسى در مجلس نماند. مأمون رو به امام جواد کرد و گفت: قربانت گردم خوب است احکام هریک از فروعى را که در مورد کشتن صید درحال احرام مطرح کردید، بیان کنید تا استفاده کنیم. ❗️ امام جواد فرمود: بلى، اگرشخص محرم در حِلّ (خارج ازحرم) شکار کند و شکار از پرندگان بزرگ باشد، کفاره اش یک گوسفند است و اگر در حرم بکشد کفاره اش دو برابر است؛ و اگر جوجه پرنده اى را در بیرون حرم بکشد کفاره اش یک بره است که تازه ازشیر گرفته شده باشد، و اگر آن را در حرم بکشد هم بره و هم قیمت آن جوجه را باید بدهد؛ و اگر شکار از حیوانات وحشى باشد، چنانچه گورخر باشد کفاره اش یک گاو است واگر شتر مرغ باشد کفاره اش یک شتر است و اگر آهو باشد کفاره آن یک گوسفند است و اگر هریک از اینها را در حرم بکشد کفاره اش دو برابر مى شود. و اگر شخص محرم کارى بکند که قربانى بر او واجب شود، اگر دراحرام حج باشد باید قربانى را در «مِنى» ذبح کند و اگر در احرام عمره باشد باید آن را در «مکّه» قربانى کند. کفاره شکار براى عالم و جاهلِ به حکم، یکسان است؛ منتها در صورت عمد، [علاوه بروجوب کفاره] گناه نیز کرده است، ولى در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است. کفاره شخص آزاد بر عهده خود او است و کفاره برده به عهده صاحب او است وبر صغیر کفاره نیست ولى بر کبیر واجب است وعذاب آخرت از کسى که از کرده اش پشیمان است برداشته مى شود، ولى آنکه پشیمان نیست کیفر خواهد شد. 📚الارشاد ص322 📚احتجاج ص246 ❗️از این نمونه های تاریخی چنین استفاده می شود که یک کودک می تواند با عنایت خداوند صاحب علوم الهی شود و امام باشد. 📚راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص349 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال شب به امامت رسیدنه امام عصر هسته یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید سنی ها اشکال میکنن که چطور ممکنه یه بچه هفت ساله امام بشه ✅پاسخ: این اشکال ناشی میشود از عدم شناخت وفهم مستشکل از معارف قرآنی ❗خداوند نقل میکند که حضرت یحیی در کودکی به نبوت رسید چنان که می فرماید: "ای یحیی تو کتاب آسمانی مارا به قوت گیر وبه او در کودکی مقام نبوت دادیم"( مریم 12) "اتینا الحکم صبیا" ❗فخر رازی از بزرگان اهل سنت می گوید: "مراد از حکم در آیه نبوت است زیرا خداوند عقل اورا در کودکی محکم وکامل کرد وبه او وحی فرستاد چرا که خداوند یحیی وعیسی را در کودکی به پیامبری برگزید" 📚تفسیر فخر رازی،ج11 ص192 ❗ودر مورد عیسی نقل میکند که در گهواره چنین می گفت: "من بنده خدایم که مرا کتاب آسمانی وشرف نبوت عطا فرمود" "انی عبدالله اتانی الکتاب وجعلنی نبیا"( مریم 29) ❗آیا خداوندی که در کودکی حضرت یحیی وعیسی را به نبوت رساند نمیتواند امام مهدی را در کودکی امام کند ❗در روایات ما آمده است که خداوند در همان کودکی امام را مورد عنایت قرار داده و عقل وفکر اورا استوار و محکم نموده تا شایسته مقام امامت باشد 📚بحار الانوار،ج25 ص1 باب 1 تا باب 4 ص103 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔کسی این سوال را برایم اگر امام موهومت الان ظهور کرد تو چجوری میخوای بفهمی ک از طرف خداست ؟ شاید دروغ بگه ک از طرف خداست❗️ 💠💠 👌ما به مهدى موعود شخصى نه نوعى، يعنى به ظهور شخصى به نام مهدى عليه السّلام فرزند امام حسن عسكرى عليه السّلام با خصوصيات ظاهرى و باطنى اعتقاد داريم، و لذا هيچ‏گاه در تطبيق آن اشتباه نخواهيم كرد، خصوصا آنكه معجزه نيز مؤيّد و مثبت وجود او است. و امامان از اهل بيت عليهم السّلام نيز هركدام خصوصيات او را ذكر نموده ‏اند. 📚 شناسی ، رضوانی، ص 547 ❕ما برای شناخت امام زمان واقعی دلائل و قرائن فراوانی در دست داریم که با توجه به آن ها هیچ گاه در اشتباه نمی کنیم ، که هم اینک به برخی از آنها اشاره می شود ؛ 1⃣معجزه ؛ 👌همان گونه که امامان علیهم السلام برای اثبات امامت خود معجزه ارائه می داده اند و بر این اساس امامت خود را اثبات می کرده اند ، طبیعتا امام زمان علیه السلام نیز باید از معجزه برای اثبات حقانیت خود استفاده کند ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2681 2⃣وجود امام زمان علیه السلام و مسبوق به چیزهایی است که به عنوان علائم و نشانه های ظهور شناخته می شود و اگر کسی قبل از وقوع نشانه های ظهور خصوصا نشانه هایی که حتمی است ، ادعای مهدویت کند ، روشن است که ادعای او و خلاف واقع است . ❕بيان علائم ظهور در كلمات ائمّه اطهار عليهم السلام و جمع ‏آورى آن در متون روايى، يكى از ‏هايى است كه امكان شناسايى مهدى واقعى را از مدّعيان دروغين و غير اصيل، فراهم مى‏ كند. ❕علائم و نشانه های و ظهور عبارتند از شورش سفیانی ، فرو رفتن زمین در بیداء ، کشته شدن نفس زکیه ، خروج یمانی ، ندای آسمانی به حقانیت امام زمان ، قیام خراسانی ، طلوع خورشید از مغرب، خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در ماه رمضان ، فراوانی اختلاف و زلزله و ...که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚دانشنامه امام مهدی ج 7 ص 63 بخش دهم نشانه های ظهور امام مهدی 3⃣خصوصیات و امام زمان علیه السلام ؛ ❕امام رضا فرمود: «برای امام علامات و صفاتی است از جمله باید عالم ترین مردم و عادل ترین آنها و با تقوا ترین آنها و حلیم ترین آنها و شجاع ترین آنها و سخی ترین آنها و عابد ترین آنها باشد ...و از پدران ومادران آنها نسبت به آنها مهربان تر بوده و متواضع ترین مردم در خداوند است و دعایش مستجاب می باشد ...» 📚عیون الاخبار ج1 ص213 👌همین طور در روایات ما به صورت تفصیلی شکل ظاهری امام زمان علیه السلام و شکل زره و پرچم و خلق و خوی او و ویژگی های یارانش و همراهی فرشتگان و پیامبران با او در هنگام ظهور و به همراه داشتن آثار تمام پیامبران و پیامبر اسلام و علی علیه السلام و سیره رفتاری امام زمان در هنگام ظهور ، دگرگونی هایی که درعالم در هنگام ظهورش رخ می دهد و رجعت مومنان در هنگام ظهور و ...بیان شده است که با مطالعه دقیق آنها هیچ گاه در تطبیق امام زمان علیه السلام نمی کنیم ؛ 📚بحار الانوار ج51 ، 52، 53 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش ❔آیا معجزاتِ غیر قرآن از پیامبر و معصومین، به صورتِ متواتر به ما رسیده یا همه اینها با اخبار واحد برای ما نقل شده ❗️ ❔ابن شهر آشوب معجزات زیادی برای پیامبر نقل میکند اما سند قوی ارائه نمی دهد پس ما چگونه به معجزات پیامبر قطع و یقین پیدا کنیم حال آنکه ما در بحث معجزه نیاز به یقین داریم ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌معجزات پیامبر گرامی و امامان طاهر ، به صورت متواتر و قطعی برای ما نقل شده است و جای هیچ گونه شکی در صحت و قطعی بودن آن ها نیست . این معجزات که همراه با ادعای نبوت و امامت می باشد دلیل روشنی و واضحی بر اثبات پیامبری و امامت ،آن هادیان الهی می باشد . 🗯برای اثبات تواتر این معجزات باید توجه کنید ؛ 🔶روایت متواتر روایتی است که شمار راویان آن به حدی باشد که عادتا تبانی آنها بر کذب محال باشد . در روایت متواتر وثاقت راوی شرط نیست بلکه باید تعداد راویان به قدری باشند که عادتا تبانی آنان بر کذب را ممتنع سازد . 📚مقباس الهدایه ج1 ص89 🔴محدث بزرگوار شیخ حر عاملی در کتاب شریف « اثباه الهداه بالنصوص و المعجزات » مفصلا به اثبات نبوت پیامبر گرامی و امامت ائمه اطهار از طریق نص های متواتر و معجزات قطعی می پردازد . 🗯ایشان بیش از 720 معجزه از معجزات پیامبر گرامی را که در کتب معتبر شیعه نقل شده است ، در کتابش ذکر می کند که این مقدار فوق حد تواتر است . 📚اثباه الهداه ج1 ص242 تا ص446 👌و بیش از 500 معجزه از معجزات حضرت علی علیه السلام را از کتب معتبر نقل می کند . 📚همان مدرک ج3 ص430 تا ص563 👌و بیش از 50 معجزه از معجزات قطعی امام حسن مجتبی را در اثبات امامتشان نقل می کنند . 📚همان مدرک ج4 ص20 الی 51 👌و بیش از 86 معجزه از معجزات امام حسین علیه السلام را نقل می کند . 📚همان مدرک ج4 ص36 تا ص57 👌و بیش از هفتاد و سه معجزه از معجزات امام سجاد و نود و سه معجزه از معجزات امام باقر و 268 معجزه از معجزات امام صادق و شصت و هشت معجزه از معجزات امام کاظم و حدود دویست معجزه از معجزات امام رضا و هشتاد و سه معجزه از معجزات امام جواد و هفت معجزه از معجزات امام هادی و نود و نه معجزه از معجزات امام حسن عسکری و صد و هفتاد معجزه از معجزات امام مهدی علیهم السلام را نقل می کند . ❕این مقدار معجزه از پیامبر گرامی و امامان اطهار متواتر و بلکه فوق حد تواتر است. 👌همینطور علامه گرانقدر مجلسی نیز در مجلدات مختلف بحار مفصلا روایات فراوانی در معجزات پیامبر گرامی و ائمه اطهار نقل می کند . ج17 ص225 به بعد ، ج18 ص1 تا ص 143 - ج41 ص166 به بعد و ج42 تا ص 50 و ج43 ص323 به بعد و ج44 ص180 به بعد و ج46 ص20 به بعد تا ج 51 ص293 ❕توجه به این نکته نیز لازم است که معجزه یکی از طرق پی بردن به صحت ادعای نبوت و امامت است که برای پیامبر گرامی و امامان به صورت متواتر معجزات فراوانی نقل شده است . 🗯بیش از هزاران هزار روایت نیز در اثبات امامت هادیان الهی نقل شده است که برای منصفان جای هیچ شکی باقی نماند که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1497 👌اگر از تواتر معجزات نیز چشم بپوشیم باید توجه داشت که ملاک ، اطمینان یافتن به صدور معجزه از پیامبر گرامی و ائمه است و این اطمینان با خبر واحدی که یقین به صحت آن داشته باشیم نیز حاصل می شود و ما در گذشته اثبات کرده ایم که بیشتر روایاتی که در کتب روایی معتبر ما نقل شده است صحیح و قابل اطمینان هستند اگر چه ممکن است سند برخی از آنها ضعیف باشد زیرا مبنای صحیح در روایات اعتماد به روایت است نه 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2475 ❕بنابراین حتی اگر معجزات به صورت خبر واحد یا با سند ضعیف نیز نقل شود باز هم در صحت و قطعیت آنها شکی وارد نمی شود. https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔یکی از علائم حتمی ظهور اینه که در ماه رمضان دو صیحه آسمانی شنیده میشه که یکیش جبرئیل و دیگری هست . و بعد از این صیحه ها ظهور رخ میده ، سوال من اينه که چون در ماه رمضان گذشته این صیحه ها شنیده نشده پس دیگه امیدی به ظهور نیست تا این که ماه رمضان بعدی بیاد و ببینیم صیحه شنیده میشه یا نه یا چون هنوز سفیانی و یمانی خروج نکردند پس نباید ظهور امام زمان باشیم ❕❕ 💠💠 👌در روایات ما آمده است که ممکن است حتی نشانه های حتمی ظهور چون صیحه آسمانی و خروج سفیانی و یمانی و ...هم نیفتد اما امام زمان علیه السلام ظهور کند و به اصطلاح در نشانه های حتمی ظهور بداء حاصل شود . ❕بدا، يكى از اعتقادات است بدان معنا كه خداوند، تغييراتى را در برخى امور ايجاد مى ‏كند كه تصوّر ما بر قطعى بودن آنهاست. در واقع، تغييرى در علم الهى به وجود نمى‏ آيد؛ بلكه تغيير در اطلاع ما از آنچه قبلًا خبر داده شده، ايجاد مى‏ شود ، در گذشته بیشتر پیرامون به بداء بحث کرده ایم ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2683 👌در موضوع علائم ظهور، احاديثى داريم كه مى‏ گويند ممكن است حتّى در باره مهم‏ترين نشانه‏ ها هم پيش آيد. ❕ابوهاشم جعفرى، يار ديرين چند امام آخر مى ‏گويد ؛ «نزد امام جواد عليه السلام از سفيانى و حتمى بودن خروج او سخن به ميان آمد. گفتم: آيا ممكن است در امر حتمى، بدا پيش آيد؟ فرمود: «آرى». گفتم: مى‏ ترسم در باره هم بدا حاصل شود. فرمود: «نه! قائم، وعده الهى است و در آن، تخلّف نمى ‏شود». 📚الغیبه نعمانی ص 302_ بحار الانوار ج 52 ص 250 👌اين حديث با آنچه در قرآن آمده است كه «خداوند براى هر امرى زمانى مقرر كرده و هر چه را بخواهد، محو مى ‏كند يا برقرار مى‏ سازد و حكم اصلى نزد اوست» ( رعد 38_39) سازگار و موافق است؛ چه آن كه حكم محو و اثبات براى همه حوادثى كه زمان ‏بردارند، دارد و اين حوادث، عبارت اند از همه آنچه در آسمان‏ها و زمين و ما بين آنها هست‏. 📚دانش نامه امام مهدی ج 7 ص 431 ❕بنابراین هر لحظه و هر دقیقه باید ظهور امام زمان علیه السلام باشیم . 👌در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر گرامى اسلام و امامان معصوم عليهم السّلام نقل شده، اين نكته مورد تأكيد قرار گرفته است كه ظهور نيز همانند قيامت، ناگهانى و غيرمنتظره فرامى ‏رسد و زمان آن را ‏كس جز خداوند حكيم نمى ‏داند. از جمله در روايتى كه امام رضا عليه السّلام به واسطه پدران بزرگوارش از پيامبر اكرم نقل مى‏ كند چنين آمده است ؛ « به پيامبر عرض شد اى فرستاده خدا ، آن قائم كه از نسل شماست چه وقت ظهور مى‏ كند؟ آن حضرت فرمود: ظهور او مانند قيامت است. «تنها خداوند است كه چون زمانش فرارسد آشكارش مى ‏سازد. فرا رسيدن آن بر آسمانيان و زمينيان پوشيده است. جز به بر شما نيايد». 📚کمال الدین ج 2 ص 373 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
⁉️سوال عزيزان شيعه بر خلاف دستورات اسلام معتقد است: كه خداوند گاهي به دليل اكتشافات و علوم جديدي كه نعوذبالله براي او تعالي آشکار مي شود! که قبلا نمي دانسته!! نظرات اعلان شده اش را تغيير مي دهد كه اين مورد در اصطلاح روحانيت شيعه «بدا» نام گرفته است! در حاليکه اهل سنت اين عقيده فاسد را مغاير با قرآن كريم و توحيد باري تعالي مي دانند. ♦️پاسخ متأسّفانه موضوع «بدا» از موضوعاتى است که دستاویز عجیبى براى بعضى از مخالفان شیعه و حتّى بعضى از دشمنان اسلام شده است; آنها بدون این که کوچکترین تحقیقى درباره این مطلب در کتاب هاى بزرگان شیعه و دانشمندان «عقاید و مذاهب» اسلام بکنند، تنها به همین یک کلمه چسبیده و قلمفرسایى و تفسیرهایى که کمترین ارتباط به عقاید شیعه ندارد، براى آن کرده اند و مطالب موهوم و بى اساس به ما نسبت داده اند. ❗️این گونه تفسیرهاى نابجا مسلّماً کار یک دانشمند و محقّق (حتّى از مخالفین) نیست، کار افراد متعصّب و لجوجى است که همیشه دنبال بهانه و دستاویزى مى گردند که اغراض خود را در سایه آن انجام دهند; همواره به فکر این هستند که از طرف مقابل کلمه اى بشنوند که بتوانند براى آن تفسیرهاى نامناسب و گمراه کننده اى بنمایند و روى آن تبلیغات مسموم و زهرآگین کنند و به اصطلاح جنگ اعصاب روى آن راه بیندازند; لفظ «بدا» از جلمه این الفاظ است. 🔵در هر حال براى روشن شدن حقیقت معناى کلمه «بدا» از نظر عقاید شیعه، کافى است به بیان ساده و مختصرى که ذیلا گفته مى شود، توجّه فرمایید: ❗️اصولا کلمه «بدا» در لغت عربى به معناى آشکار شدن است. قرآن مجید درباره ظالمان و ستمگران مى گوید: «وَ بَدا لَهُمْ سَیِّئاتُ ما عَمِلُوا; در آن روز اعمال بدى را که انجام داده اند براى آنها آشکار مى شود (و نتیجه کردار سوء خود را مى بینند)». 📓زمر48 ❗️در عبارت عربى گاهى گفته مى شود: بدا من فلان کلام فصیح یعنى از فلان شخص کلام فصیحى صادر شد و گاهى به جاى کلمه «مِن»، «لام» گذارده مى شود و مى گویند: بدالفلان کلام فصیح و معناى آن عیناً همان معناى جمله اوّل است، یعنى سخن فصیحى از او آشکار شد. 🗯 اصل مطلب: ❗️بسیار مى شود که مقدّمات کارى در نظر ما از هر جهت مهیّاست، ولى پیشامدهاى غیر منتظره اى رخ مى دهد و آن وضع به هم مى خورد و آن کار انجام نمى شود در این جا گفته مى شود: خدا نخواست چنین مطلبى انجام یابد، و ممکن است در همین جا کلمه «بدا» به کار برده شود و گفته شود: «بدالله انّه لا یرید هذا» یعنى از خداوند آشکار شد که نمى خواهد این کار انجام شود. بنابر این مقصود این نیست که براى خدا آشکار شد، تا مستلزم جهل به تقدیر دوّم باشد بلکه مقصود این است که از خدا براى ما آشکار گشت. 💢بدیهى است این مطلب اشکالى ندارد و موضوعى است که در طول زندگى هرکس بارها واقع مى شود که امورى برخلاف آنچه انتظار مى رفت رخ مى دهد، این همان «حقیقت بدا» است. ❗️آیات قرآن مجید و اخبار فراوانی گواهى مى دهد که بسیار مى شود مقدّمات بلا و ناراحتى هایى فراهم مى گردد و شاید انتظار آن هم مى رود، امّا مردم به سوى خدا مى روند، دعا مى کنند و دست از کارهاى ناروا مى کشند، نسبت به یکدیگر خوبى مى کنند و کارهاى نیک انجام مى دهند و خداوند به برکت این اعمال، بلا و بدبختى و ناراحتى را بر مى گرداند، این یکى از موارد بدا است. ❗️گاهى هم بعکس، مقدّمات خوشبختى و نعمت فراهم شده و مردم کارهایى انجام مى دهند که ورق بر مى گردد، این برگشت ورق همان بداست. بسیار مى شود که سرنوشت انسان، بر اثر اعمال خوب و بد او تغییر مى یابد و این یکى از افتخارات ماست که سرنوشت خود را مربوط به اعمال خویش مى دانیم. ممکن است گفته شود این که در این موارد گفته مى شود براى خدا «بدا» رخ داد، نظر به ظاهر کار و از دیدگاه فکر ما و محاسبات ماست، زیرا انسان روى محدودیّتى که دارد، تصوّر مى کند که فلان حادثه قطعاً رخ خواهد داد، یا حتماً جامه عمل نخواهد پوشید، وقتى خلاف آن را مشاهده کرد و دید که محاسبات او اشتباه بوده است، روى مقیاس فکر خود مى گوید: براى خدا «بدا» رخ داده در صورتى که آنچه شایسته مقام اوست «بدا» نیست بلکه «ابدا» است; یعنى چیزى را که از نظر ما مخفى بود، آشکار ساخت. 👌خلاصه، وقوع حوادث غیر مترقّبه و برخلاف شرایط در نظر ما «بدا» است، یعنى چیزى که پنهان بود، براى ما آشکار گشت; ولى درباره خدا «ابدا» یعنى اظهار است و چیزى را که مخفى کرده بود، آشکار مى سازد و این که درباره خدا گاهى به جاى «ابدا» لفظ «بدا» به کار مى رود، روى یک نوع مقایسه است که گفته شد.
🗯❗️ادامه پاسخ : 1⃣در داستان «یونس» مى خوانیم که نافرمانى قومش سبب شد که مجازات الهى به سراغ آنها بیاید و این پیامبر بزرگ هم که آنها را قابل هدایت نمى دید و مستحق عذاب مى دانست آنان را ترک گفت، اما ناگهان (بدا واقع شد) یکى از دانشمندان قوم که آثار عذاب را مشاهده کرد، آنان را جمع نمود و به توبه دعوت کرد، همگى پذیرفتند و مجازاتى که نشانه هایش ظاهر شده بود برطرف شد (فلو لاکانت قریة آمنت فنفعها ایمانها الا قوم یونس لما آمنوا کشفنا عنهم عذاب الخزى فى الحیوة الدنیا و متعناهم الى حین) 📓 (یونس آیه 98). 2⃣ در تواریخ اسلامى نیز آمده که حضرت مسیح (علیه السلام) درباره عروسى خبر داد که او در همان شب زفاف مى میرد، ولى عروس بر خلاف پیش بینى مسیح (علیه السلام) سالم ماند!، هنگامى که از وى جریان را پرسیدند فرمود: آیا صدقه اى در این راه داده اید؟ گفتند: آرى، فرمود، صدقه بلاهاى مبرم را دفع مى کند 📚بحار الانوار ج4 ص94 ❗️در حقیقت روح پاک مسیح بر اثر ارتباط بالوح محو و اثبات، از حدوث چنین واقعه اى خبر داد، در حالى که این حادثه مشروط بود (مشروط به اینکه مانعى همچون «صدقه» بر سر راه آن حاصل نشود) وچون به مانع برخورد کرد نتیجه چیز دیگر شد. 3⃣در داستان ابراهیم، قهرمان بت شکن در قرآن مى خوانیم که او مأمور به ذبح اسماعیل شد و به دنبال این مأموریت، فرزندش را به قربانگاه برد، اما هنگامى که آمادگى خود را نشان داد «بداء» روى داد و آشکار شد که این امر یک امر امتحانى بوده است، تا میزان اطاعت و تسلیم این پیامبر بزرگ و فرزندش آزموده شود. 4⃣در سر گذشت موسى نیز مى خوانیم که او نخست مأمور شده بود که سى روز قوم خود را ترک گوید و به وعده گاه الهى براى دریافت احکام تورات برود، ولى بعداً این مدت به مقدار ده روز (براى آزمایش بنى اسرائیل) تمدید شد. ⁉️در اینجا این سؤال پیش مى آید که فائده این بداءها چیست؟ 🗯پاسخ این سؤال با توجه به آنچه در بالا ذکر شد، ظاهراً پیچیده نیست، چرا که گاهى مسائل مهمى همانند آزمایش یک شخص یا یک قوم و ملت، ویا تأثیر توبه و بازگشت به سوى خدا (همانگونه که در داستان یونس آمده) و یا تأثیر صدقه و کمک به نیازمندان و انجام کارهاى نیک در برطرف ساختن حوادث دردناک، و مانند اینها، ایجاب مى کند که صحنه حوادث آینده قبلا طورى تنظیم شود، سپس با دگرگونى شرائط طور دیگر، تا مردم بدانند، سرنوشتشان در دست خودشان است، و با تغییر مسیر و روش قادرند سرنوشت خود را تغییر دهند و این بزرگترین فایده بداء است (دقت کنید). ♻️و اگر مى خوانیم کسى که خدا را به بداء نشناخته است معرفت کامل او را ندارد، اشاره به همین حقایق است. ❗️لذا در حدیثى از امام صادق مى خوانیم که فرمود: «خداوند هیچ پیامبرى را نفرستاد مگر اینکه این سه پیمان را از آنها گرفت: اقرار به بندگى پروردگار، و نفى هرگونه شرک، و اینکه خداوند هرچه را بخواهد مقدم مى دارد وهرچه را بخواهد تأخیر مى اندازد». 📚الکافی ج1 ص114 ❗️در حقیقت اولین پیمان، مربوط به اطاعت و تسلیم در برابر خدا است و دومین پیمان مربوط به مبارزه با شرک. و سومین پیمان مربوط به مسأله بداء است که نتیجه اش آن است که سرنوشت انسان به دست خود او است که با تغییر دادن شرائط مى تواند خود را مشمول لطف یا عذاب خداوند قرار دهد. 🗯اخرین سخن اینکه روى جهات فوق دانشمندان شیعه گفته اند هنگامى که «بداء» به خداوند نسبت داده مى شود به معنى «ابداء» است یعنى آشکار ساختن چیزى که قبلا ظاهر نبود و پیش بینى نمى شد. واما نسبت دادن این مطلب به شیعه که آنها معتقدند خدا گاهى از کار خود پشیمان مى گردد یا از چیزى باخبر مى شود که قبلا نمى دانست این از بزرگترین جنایات و نابخشودنى ترین تهمت ها است. ❗️لذا از امامان نقل شده است که فرمودند: من زعم ان الله عزوجل یبدو له فى شىء لم یعلمه امس فابرئوا منه: «کسى که گمان کند براى خدا چیزى امروز آشکار مى شود که دیروز نمى دانست از او تنفر و بیزارى بجوئید». 📚سفینه البحار ج1 ص112 📚نقل پاسخ از دو کتاب : 1⃣تفسیر نمونه ج10 ص245 به بعد 2⃣پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی و مکارم ،ص57 به بعد 🗯پرسمان اعتقادی کانالی برای کشف حقیقت و پاسخ به شبهات به روشی کاملا نو و استدلالی توسط کارشناسان مجرب و اساتید حوزوی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔این که می گویند اعمال ما بر امامان زمان عرضه می شود واقعیت دارد ❗️ مگر ستار العیوب نیست چگونه حاضر می شود که امامان را بر اعمال ما آگاه کند ❕ 💠💠 👌مساله عرضه اعمال بندگان به امامان علیهم السلام مساله ای ثابت و قطعی است که مورد قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛ « وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ » « بگو عمل كنيد، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را مى‏ بينند و به زودى به سوى كسى باز مى‏گرديد كه پنهان و آشكار را مى‏ داند و شما را به آنچه عمل مى‏ كرديد خبر مى‏ دهد » ( توبه 105) 👌در روایات آمده است که منظور از مومنان شاهد اعمال امامان اهل بیت علیهم السلام می باشند . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 838 ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « تمام اعمال مردم هر روز صبح به پيامبر عرضه مى‏ شود، اعمال نيكان و بدان، بنا بر اين مراقب باشيد و اين مفهوم خداوند است كه ميفرمايد وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ و المومنون » 📚الکافی ج 1 ص 170 👌 در حديث ديگرى از امام باقر علیه السلام مى‏ خوانيم ؛ « تمامى اعمال شما بر هر عصر پنجشنبه عرضه مى‏ شود، بنا بر اين بايد از اينكه عمل زشتى از شما بر پيامبر عرضه شود شرم كنيد » 📚بصائر الدرجات ص 446 👌باز در روايت ديگرى از امام على بن موسى الرضا علیه السلام مى ‏خوانيم كه شخصى به خدمتش عرض كرد براى من و خانواده ‏ام دعائى فرما، فرمود مگر من دعا نمى‏ كنم؟ بخدا سوگند، اعمال شما هر و روز بر من عرضه مى ‏شود » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 842 👌البته در بعضى از اين اخبار تنها سخن از پيامبر به ميان آمده و در پاره‏اى از على علیه السلام ، و در بعضى پيامبر و امامان علیهم السلام همگى ذكر شده ‏اند، همانطور كه بعضى تنها عصر پنجشنبه را وقت عرض اعمال مى‏ شمرند، و بعضى همه روز، و هفته‏ اى دو بار و بعضى در آغاز هر ماه و بعضى به هنگام مرگ و گذاردن در قبر. 📚بحار الانوار ج 23 ص 333 باب 20 👌روشن است كه اين روايات با هم ندارند، و همه آنها مى ‏تواند صحيح باشد، درست همانند اينكه در بسيارى از مؤسسات گزارش كار كرد، روزانه را همه روز، و گزارش كار هفته را در پايان هفته، و گزارش كار ماه يا سال را در پايان ماه يا سال به مقامات بالاتر مى‏ دهند. ❕مساله عرض اعمال اثر تربيتى فوق العاده‏ اى در معتقدان به آن دارد، زيرا هنگامى كه من بدانم علاوه بر خداوند كه همه جا با من است پيامبر و پيشوايان محبوب من همه روز يا همه هفته از هر عملى كه انجام مى‏ دهم، در هر نقطه و هر مكان اعم از خوب و بد همه مى ‏شوند، بدون شك بيشتر رعايت مى‏ كنم و مراقب اعمال خود خواهم بود. درست مثل اينكه كاركنان مؤسسه ‏اى بدانند همه روز يا همه هفته گزارش تمام جزئيات اعمال آنها به مقامات بالاتر داده مى‏ شود و آنها از همه آنها با خبر مى‏ گردند. 📚تفسیر نمونه ج 8 ص 128 ❕این مساله با ستاریت خداوند نیز ندارد چرا که امامان علیهم السلام ماموران اوامر الهی اند و به تعبیر روایات آنان عین الله و ید الله در میان هستند و هیچ گونه دو گانگی بین آگاهی خداوند و آگاهی آنان از اعمال بندگان وجود ندارد . 📚بحار الانوار،ج24 ص191 باب 53 👌همانطور که آگاهی فرشتگان ثبت اعمال از اعمال انسان منافاتی با خداوند ندارد ، آگاهی امامان نیز منافاتی ندارد چرا که هر دو ماموران الهی هستند . خداوند ستار العیوب است به این معنا که آبروی بنده را نزد سایر بندگان نمی برد اما حساب امامان علیهم السلام و فرشتگان که ماموران الهی هستند از سایر جدا است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔ آیا روایت زیر درست می باشد؟ آیا آمدن سیل یکی از ظهور است؟ ❗️طبق روایات اسلامی، افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و دریاها و جاری شدن سیل بر روی زمین، از جمله نشانه‌های نزدیک شدن زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد. در روایتی آمده است که از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چه وقت آنان (مردم قم) منتظر فرج خواهند بود؟ حضرت فرمود: «هنگامی که آب روی زمین را فراگیرد» ✅ بحارالانوار ,ج18 , ص311 💠💠 👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی می شود . ❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود . 🔶در مورد علائم حتمی ، امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد » 📚الغیبه نعمانی ص262 ❕اما امور غیر حتمی که به عنوان نشانه ظهور محسوب شده اند ، متعدد اند ، که از جمله آنان سیل و سیلاب است ، اما نه سیل و سیلاب عمومی بلکه سیل و سیلاب در کوفه و نجف به نشانه غیر حتمی ظهور بیان شده است . 🔸در نقلی از امام سجاد علیه السلام آمده است ؛ « هنگامی که سیل و باران ، این بلندی های شما یعنی نجف را پر کند و آتش در سنگ و گل پدیدار شود و تاتارها بغداد را به چنگ آورند ، ظهور قائم منتظر را متتظر باشید » 📚الصراط المستقیم ج 2 ص 259 ❕در نقل دیگری ، امام صادق از امام علی علیهما السلام نقل می کند که فرمود ؛ « هنگامی که در آتش سوزی شد و بلندی شهرتان یعنی نجف شما را آب فرا گرفت ،منتظر ظهور قائم باشید » 📚الصراط المستقیم ج 2 ص 258 🔸در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود ؛ « در سال فتح ، رود طغیان می کند تا آنجا که به درون کوچه های کوفه می ریزد » 📚الارشاد ج 2 ص 377 _ اعلام الوری ج 2 ص 284 👌و در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛ « روز یا سال فتح ، فرات می کند ، تا آنجا که وارد کوچه های کوفه می شود » 📚الغیبه طوسی ص 451 _ بحار الانوار ج 52 ص 217 🔸روایتی که می گوید قمیان زمانی که آب بر روی زمین بیاید ، انتظار فرج را میکشند ؛ 📚الاختصاص ص 102 _ بحار الانوار ج 57 ص 207 🔸بر اساس روایات فوق الذکر ، چنین معنا می شود که زمانی که سیل و سیلاب کوفه و نجف را در بر بگیرد ، قمیان می دانند این حادثه از نشانه های ظهور است ، بنابراین منظور از جاری شدن آب بر روی زمین ، جاری شدن سیل و سیلاب در کوفه و نجف است و منظور از « الارض » ، ارض و زمین نجف و کوفه است که محل شدن سیلاب ها است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔در فرازی از صلوات ابوالحسن ضراب که منسوب به امام زمان(عج) می باشد، آمده است : والائمة من ولده با توجه به اینکه بی شک امامت به آن حضرت ( امام زمان ) خاتمه می یابد و در فرزندان ایشان نخواهد بود، مراد از آن عبارت چیست ❗️❗️ 💠💠 👌از روایاتی استفاده می شود که امام زمان علیه السلام پس از ظهور صاحب فرزندانی خواهند بود . ❕امام على عليه السلام در سخنى در مورد امام زمان عليه السلام فرمود ؛ « او و اهل‏بيتش را در [مكانى به نام‏] رحبه سكنا مى‏ دهد، آن جا كه سرزمين مقدّس و اقامتگاه نوح عليه السلام بود.» 📚تفسیر العیاشی ج 1 ص 66 _ بحار الانوار ج 52 ص 225 👌از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مى‏ فرمايد ؛ « گويا فرود آمدن قائم را در مسجد سهله با اهل و مى‏ بينم.» 📚المزار الکبیر ص 134 👌 در عبارتى از زيارت مخصوص امام مهدى عليه السلام در هر روز جمعه چنين آمده است ؛ « اى سَرور من! اى صاحب الزمان! درودهاى خدا بر تو و اهل بيت تو باد! ... درودهاى خدا بر تو و پاك تو باد!» 📚المزار الکبیر ص 102 👌در بخشى از صلوات بسيارى مفصّلى كه در صبح جمعه وارد شده، چنين آمده است ؛ « او و ذريّه‏ اش را پيشوايان و زمين قرار دهى.» 📚بحار الانوار ج 89 ص 34 👌حديثى كه شيخ طوسى از امام رضا عليه السلام نقل كرده است كه فرمود ؛ «خدايا! بر و فرزندان وى، درود فرست.» 📚جمال الاسبوع ص 510 👌 در ضمن صلواتى كه از ناحيه مقدّسه صادر شده که در سوال نیز به آن اشاره شده آمده است ؛ «بر ولىّ امرت و اولياى عهدش و پيشوايان از فرزندان او درود فرست و بر عمر و اجَلشان بيفزاى و آنها را به عالى‏ ترين آرزوهاى دينى، دنيوى و اخروى‏شان برسان، كه تو حقّاً به هر چيز، توانايى.» 📚بحار الانوار ج 52 ص 22 👌در کتاب جمال الاسبوع ابن طاووس در توضیح نقل فوق آمده است ؛ « ائمه از فرزندان امام زمان ، کسانی هستند که پس از ظهور ، از طرف مهدی علیه السلام ، امام و مردم در اقامه نماز و اجرای احکام در شهر های مختلف هستند ، روایت شده است که آنان از جمله ابرار و نیکان در زمان حیات پدرشان امام مهدی هستند که از طرف امام زمان ، به عنوان والی در منصوب می شوند » 📚جمال الاسبوع ص 512 👌بنابراین فرزندان امام زمان علیه السلام ، امام اصطلاحی و منصوب از جانب خداوند مانند دوازده امام نیستند ، بلکه آنان امام لغوی و پیشوا و والی به اذن امام زمان علیه السلام در نقاط مختلف هستند . 🔸البته برخی ، سند نقل های فوق را ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند . 📚دانشنامه امام مهدی ، ری شهری ، ج 3 ص 55 _ درسنامه مهدویت ، ج 2 ص 133 🔸 و بیان می کنند که اساسا در برخی نقل ها آمده است که امام زمان علیه السلام ، به هیچ عنوان نخواهد داشت . 🔸ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند». 👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )» 📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465 ❕روشن است كه اين روايت نه فقط در دوران غيبت، بلكه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند براى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف را منتفى مى ‏داند. ❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است. 👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدربزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اين‏چنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛ « امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى ‏شود (رجعت مى ‏كند یعنی )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اين‏چنين فرمود جدّ بزرگوارت». 📚الغیبه طوسی ص 134 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که از جمله خرافات شیعه آن است که به امام زمانشان می گویند (بقیه الله) و استناد به آیه قرآن می کنند :« بقیه الله خیر لکم» در حالی که این آیه مربوط به قوم شعیب و در آمد حلال است و ربطی به امام زمان ندارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌قرآن از زبان حضرت شعیب نقل می کند که چنین با قومش گفتگو می کرد: « ای قوم من پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء ( و اجناس) مردم عیب مگذارید و از حق آنان نکاهید و در زمین فساد نکنید .سرمایه حلالی که خداوند برای شما باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید ( بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین)» 🔶هود 85- 86 👌تعبیر به بقیه الله یا به خاطر آن است که سود حلال اندک چون به فرمان خداست بقیه الله است و یا اینکه تحصیل حلال باعث دوام نعمت الهی و بقای برکات می شود و یا اینکه اشاره به پاداش ها و ثواب های معنوی است که تا ابد باقی می ماند هرچند دنیا و تمام آنچه در آن است فانی شود . 📚تفسیر نمونه ج9 ص203 🔴در روایات متعددی بقیه الله تفسیر به وجود پر خیر و برکت امام مهدی علیه السلام شده است . 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « نخستین سخنی که مهدی پس از قیام خود می گوید این آیه است « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» سپس می گوید منم بقیه الله و حجت و خلیفه او در میان شما سپس هیچکس بر او سلام نمی کند مگر اینکه بگوید السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه» 📚کمال الدین ج1 ص447 📚اعلام الوری ج2 ص248 📚بحار الانوار ج52 ص23 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « آخرین امامان قائم به حق است .بقیه الله در زمین و صاحب الزمان» 📚بحار الانوار ج51 ص145 👌وفرمود: « مردم بر صاحب الزمان چنین سلام می کنند « سلام بر تو ای بقیه الله» سپس آیه « بقیه الله خیر لکم » را تلاوت فرمود» 📚الکافی ج1 ص412 ❗️آیات قرآن هر چند در مورد خاصی نازل شده باشد مفاهیم جامعی دارد که می تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداق های کلی تر و وسیع تر تطبیق شود .درست است که در آیه مورد بحث ، مخاطب، قوم شعیب هستند و منظور از بقیه الله سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت گردد بقیه الله محسوب می شود .مصداق این کلی گاهی سرمایه و سود حلالی است که به فرمان الهی کسب می شود و گاه تمام پیامبران الهی و جانشینانشان بقیه الله هستند .تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می مانند از این نظر بقیه الله هستند. 👌واز آنجا که مهدی موعود آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام است یکی از روشن ترین مصادیق بقیه الله می باشد و از همه به این لقب شایسته تر است بخصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است. 📚تفسیر نمونه ج9 ص204 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔 🔴 آیا کشته شدن زکریای ۶ساله از علائم است ! 🔻 کشته شدن یک کودک در که به ظلم کشته شده بود 🔍 عکس متن عربی و فارسی را ازصفحه 565 جلد2اصول کافی ببینید👆 💔 زکریای ۶ ساله ، به جرم صلوات بر محمد و در حین دیدن حرم حضرت محمد (ص) ، توسط وهابیون مدینه ، با شیشه ماشین ، جلوی چشمان مادرش ، سرش را بریدند و او را کردند. و مادرش فریاد کمک سر داد و کسی او را یاری نکرد ❗️❗️ 💠💠 👌اخیرا برخی مدعی شده اند که در روایات کشته شدن کودکی در مدینه به دست وهابیان از علائم امام زمان علیه السلام محسوب شده است و این کودک ، همان زکریای خردسال است که توسط وهابیت کور و پلید ، مظلومانه به شهادت رسید و این حادثه نشان دهنده نزدیک بودن ظهور امام زمان علیه السلام است . 🔸روایت مورد استدلال این نقل از امام علیه السلام است که فرمود ؛ « لا بُدَّ مِن قَتلِ غُلامٍ بِالمَدينَةِ، قُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، ألَيسَ يَقتُلُهُ جَيشُ السُّفيانِيِّ؟ قالَ: لا، ولكِن يَقتُلُهُ جَيشُ بَني‏ فُلانٍ، يَخرُجُ حَتّى‏ يَدخُلَ المَدينَةَ فَلا يَدرِي النّاسُ في أيِّ شَي‏ءٍ دَخَلَ، فَيَأخُذُ الغُلامَ فَيَقتُلُهُ، فَإِذا قَتَلَهُ بَغياً وعُدواناً وظُلماً لَم يُمهِلهُمُ اللَّهُ عز و جل، فَعِندَ ذلِكَ فَتَوَقَّعُوا الفَرَجَ » 🔸« بى ‏ترديد، در مدينه كشته مى‏ شود». گفتم: فدايت شوم! آيا لشكر سفيانى، او را نمى ‏كشد؟ فرمود: «نه؛ بلكه لشكر بنى فلان، او را مى‏ كشد. خروج مى ‏كند تا اين كه به مدينه وارد مى ‏شود و مردم نمى ‏دانند به چه كارى وارد شده است. آن گاه، جوان را مى‏ گيرد و مى‏ كشد و چون او را جنايتكارانه و به ظلم و ستم مى ‏كشند، خداوند عز و جل مهلتشان‏ نمى‏ دهد و اين هنگام، منتظر فَرَج باشيد» 📚كمال الدين یک جلدی ص 342 ح 24 ، الغيبة، نعمانى: ص 166 ح 6 ، الكافى: ج 1 ص 337 ح 5، إعلام الورى‏: ج 2 ص 237، بحار الأنوار: ج 52 ص 146 ح 70. 🔸روایت مذکور از چند جهت قابل صدق بر کشته شدن کودک مظلوم به دست وهابیت کور و پلید نیست ؛ 1⃣در متن عربی روایت آمده است که « » در مدینه کشته می شود ، در لغت عرب به نوجوان غلام اطلاق می شود نه کودک . 🔸در کتاب لغات در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ « از تعبيرات مختلفى كه در لغت «عرب» آمده مى‏ توان استفاده كرد: «غلام» حد فاصل ميان «طفل» (كودك) و «شاب» (جوان) است كه در زبان از آن تعبير به «نوجوان» مى ‏كنيم‏ » 📚لغات در تفسیر نمونه ، مکارم شیرازی ص 401 🔸روشن است که عنوان غلام بر انسان شش و هفت ساله قابل صدق نیست و تعبیر مناسب برای این سنین کودک است . 2⃣روایت می گوید قاتلین آن « غلام » در نیستند ، بلکه خارج از مدینه اند و خروج می کنند و گویی سعی می کنند مدینه را به تصرف در آورند که در همین هنگام آن نوجوان نیز به دست آنان کشته می شود . اگر قاتلین اشاره به وهابیون باشد ، روشن است که آنان هم اکنون مدینه تحت است و نیازی به خروج و قیام ندارند . 🔸ادامه 👇