#صفات_شیعه
🤔#پرسش
❔لطفا به متن زیر از کانال ضد دین پاسخ دهید ؛
❔#شيعيان_منافق
روايت اول:
قال ابا عبدالله(جعفر الصادق) : ما أنزل الله آية في المنافقين إلا وهي فيمن ينتحل التشيع
#ترجمه: هر آیه ای که در قران در مورد #منافقین نازل شده است این در مورد #شیعیان است!
#منابع:
رجال كشى ٢٥٤
بحارالأنوار ج ٦٥ ص ١٦٦
اختيار معرفة الرجال از شيخ طوسى ج ٢ ص ٥٨٩ حديث ٥٣٥
_________________________
روايت دوم:
متن عربى: يقول امام الباقر :
(لو كان الناس كلهم لنا شيعة لكان ثلاثة أرباعهم لنا شكاكا والربع الآخر أحمق.
#ترجمه: اگر تمام مردم شيعه ما باشند، سه چهارمشان به ما شك دارند و ربع ديگرشان احمق
#منبع: رجال الكشي ص ١٧٩
💠#پاسخ💠
👌برای پاسخ باید توجه داشت که افراد در برابر شیعه بودن دو دسته اند ؛
1⃣دسته ای #حقیقتا در عقاید و فروع دین و در اعمال و رفتار تابع و پیرو اهل بیت علیهم السلام هستند ، این ها همان شیعیان #واقعی هستند که پیامبر گرامی آنان را چنین معرفی کرد ؛
« ای علی شیعیان تو رستگاران روز قیامت هستند ، هر کس به یکی از آنها اهانت کند به تو اهانت کرده و هر کس به تو اهانت کند به من اهانت کرده و هر کس به من اهانت کند وارد دوزخ می شود »
📚امالی صدوق ص16
👌و در نقل دیگر فرمود ؛
« خداوند به شیعیان هفت چیز را داده است ، مدارای ملک الموت هنگام گرفتن جانشان ، آرامش در سختی های مرگ ، و روشنایی در تاریکی ها ، و امنیت از فزع قیامت ، و قسط در هنگام میزان ، و جواز عبور از پل صراط ، و داخل شدن در #بهشت قبل از سایر مردم به هشتاد سال زودتر »
📚بحار الانوار ج65 ص9
2⃣دسته دوم کسانی هستند که تنها ادعای شیعه بودن را دارند و نه در اصول و نه در فروع و نه در اعمال و رفتار از اهل بیت علیهم السلام تبعیت نمی کنند ، بی شک این افراد از جمله #منافقینی هستند که شایسته آتش دوزخند .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست»
📚وسایل الشیعه ج15 ص247
💭امام باقر علیه السلام فرمود:
" شیعه ما تنها کسی است که از خدا اطاعت کند"
📚امالی طوسی ج1 ص279
❗️امام صادق فرمود:
" اصحاب و شیعیان ما عاقلان و متقیان هستند و هر کس که عاقل و متقی نیست جزو شیعیان من محسوب نمی شود"
📚رجال کشی ص219
❗️وفرمود:
" کسانی هستند که خود را شیعه معرفی می کنند که از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند"
📚بحار الانوار ج65 ص166
❗️امام رضا فرمود:
" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست"
📚صفات الشیعه ص162
❕روایاتی که کانال ضد دین به آن #استناد کرد اشاره به کسانی است که ادعای شیعه بودن را می کنند اما شیعه واقعی نیستند ، با این وجود دو روایتی هم که به آن استدلال شد خالی از #مناقشه و #تدلیس نیست .
❕در روایت اول آمده است ؛ « ینتحل التشیع » یعنی کسی که « ادعای تشیع گری می کند و تشیع گری را به خود نسبت می دهد »
📚معجم الوسیط ، ماده نحل
👌در سند روایت دوم هم ، سلام بن سعید الجمحی وجود دارد که #مجهول است .
📚تنقیح المقال ج32 ص151
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔چرا شیعیان معتقدند امامان تأویل واقعی قرآن رو میدونستن در حالی که خداوند در آیه ۷ سوره مبارکه آل عمران می فرماید .."هیچ کس جز خدا خاستگاه آنها را نمیداند.."❗️❗️
💠پاسخ💠
👌شیعیان بر اساس روایات فراوانی که در مجامع روایی شان نقل شده است معتقدند که اهل بیت علم به تمام علوم قرآنی و معانی ظاهری و باطنی آن را دارا هستند.
🔶حضرت علی علیه السلام پیوسته می فرمود:
« از من در مورد کتاب خدا سوال کنید .به خدا سوگند آیه ای نازل نمی شد مگر آنکه رسول خدا آن را بر من می خواند و تاویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آن را به من می آموخت »
📚کمال الدین ج1 ص283
🔷امام باقر علیه السلام فرمود:
« رسول خدا برترین راسخین در علم بود و علم تمام آنچه را که خدا نازل کرده بود از تاویل و تنزیل می دانست و خداوند هر آنچه بر او نازل می کرد تاویلش را نیز به او می آموخت و امامان پس از او نیز ( به تعلیم او ) از تمام این علوم آگاهی دارند»
📚بحار الانوار ج89 ص80
🔶وفرمود:
« علم ظاهر و باطن قرآن نزد اوصیاء پیامبر است»
📚بحار الانوار ج89 ص88
🔷امام صادق فرمود:
« ما راسخان در علم هستیم که علم تاویل قرآن را داریم»
📚بحار الانوار ج89 ص93
🔶 و فرمود:
« راسخان در علم امیر مومنان و امامان پس از او هستند»
📚الکافی ج1 ص213
🔷وفرمود:
« ما راسخان در علم هستیم و ما تاویل قرآن را می دانیم»
📚همان مدرک
❗️در این که امامان گرامی راسخان در علم هستند و آگاه به تمام ظاهر و باطن آیات قرآنی هستند روایات فراوان دیگری نیز نقل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید؛
📚بحار الانوار ج23 ص188 باب10
👌حال پاسخ از اشکال ؛
🔷خداوند در آیه 7 ال عمران می فرماید:
« ما یعلم تاویله الا الله و الرسخون فی العلم یقولون آمنا به کل من عند ربنا»
« تاویل آیات را جز خدا و راسخان در علم نمی دانند در حالی که راسخان در علم می گویند ما به همه آن ایمان داریم همه از طرف پرودگار ماست»
❕در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔶 «در اینجا بحث مهمی در میان مفسران و دانشمندان دیده می شود که آیا «و الراسخون فی العلم »آغاز جمله مستقلی است و یا عطف بر «الا الله » می باشد، و به عبارت دیگر آیا معنی آیه این است که : «تاویل قرآن را جز خدا و راسخون در علم نمی دانند» و یا معنی آن این است که «تاویل قرآن را فقط خدا می داند، اما راسخون در علم می گویند گرچه تاویل آیات متشابه را ( مستقلا )نمی دانیم، اما در برابر همه آنها تسلیم هستیم و همه از طرف پروردگار ما است »
👌طرفداران هر یک از این دو نظر برای اثبات عقیده خود شواهدی آورده اند، اما آنچه با قرائن موجود در آیه و روایات مشهور هماهنگ می باشد آن است که و الراسخون فی العلم عطف بر الله است زیرا:
🔷اولا : بسیار بعید به نظر می رسد که در قرآن آیاتی باشد که اسرار آن را جز خدا نداند. مگر این آیات برای تربیت و هدایت مردم نازل نشده است چگونه ممکن است حتی پیامبری که قرآن بر او نازل شده از معنی و تاویل آن بی خبر باشد؟! این درست به آن می ماند که شخصی کتابی بنویسد که مفهوم بعضی از جمله های آن را جز خودش هیچکس نداند.
🔶ثانیا :همانطور که مرحوم طبرسی در مجمع البیان می گوید: هیچگاه در میان دانشمندان اسلام و مفسران قرآن دیده نشده است که از بحث درباره تفسیر آیه ای خودداری کنند و بگویند این آیه از آیاتی است که جز خدا معنی نهایی آن را نمی داند، بلکه دائما برای کشف اسرار و معانی قرآن همگی تلاش و کوشش داشتهاند.
🔷ثالثا : اگر منظور این باشد که راسخون در علم در برابر آنچه نمی دانند، تسلیم هستند مناسبتر این بود که گفته شود راسخون در ایمان چنین هستند، زیرا راسخ در علم بودن متناسب با دانستن تاویل قرآن است نه با ندانستن و تسلیم بودن .
🔷رابعا: روایات فراوانی که در تفسیر آیه نقل شده همگی تایید می کند که راسخون در علم، تاویل آیات قرآن را می دانند، بنابراین باید عطف بر کلمه الله باشد.
📚تفسیر نمونه ج2 ص440
❕اگر هم بگوییم جمله « والراسخون فی العلم » آغاز جمله مستقلی است و عطف به « الا الله » نمی باشد و معنای آیه آن است که جز خدا تاویل آیات متشابه را کسی نمی داند باز به مدعای ما که اهل بیت آگاه به تاویل آیات هستند اشکالی وارد نمی شود زیرا پاسخ می دهیم که بالذات و مستقلا تنها خداوند تاویل آیات را می داند « ما یعلم تاویله الا الله» .
❕وخداوند تاویل آنها را به اهل بیت آموخته است و اهل بیت به تعلیم الهی به تاویل آیات علم دارند و مستقلا این علم و آگاهی را ندارند .
👌بنابراین چه ما جمله « والراسخون فی العلم » را عطف بگیریم و چه استینافی بگیریم در هر حال ثابت است که اهل بیت آگاه به تاویل قرآن بوده اند .
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBh-jd7qo00WBQ
❔پرسش
❓از انجایی که استفاده ابزاری از زن برای تبلیغ جایز نیست پس چرا خدا برای تبلبغ بهشت از زن (حوری)استفاده کرده؟
🗯پاسخ:
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣ما معتقد به معاد جسمانی هستیم و این که انسان در قیامت با جسم و روح حاضر می شود و طبعا باید در هر دو جنبه غرق مواهب و برکات الهی گردد.اساسا جسم و روح دو همزاد به هم پیوسته هستند همان گونه که در این جهان جدا از یکدیگر نمی توانستند به تکامل برسند در آن جهان نیز برای بهره گیری از مواهب الهی جدای از یکدیگر نمی توانند باشند.
🔷نعمت های جسمانی بهشت مانند نعمت های معنوی آن بسیار متنوع و گسترده و جالب است و قرآن روی آن بسیار تاکید کرده است تا از این طریق توجه همه انسان ها را به اعمال و صفات و فضایلی که سرچشمه این مواهب است جلب کند زیرا نوع بشر بیش از آنکه به نعمت های روحانی بیندیشند توجه به مواهب جسمانی دارند.
📚پیام قران،ج6 ص175
2⃣نعمت های بهشتی اختصاص به نعمت های جسمانی ندارد بلکه قران از یک سری نعمت های روحانی نیز برای بهشتیان سخنان می گوید از جمله:
🔷احترام مخصوص ( زمر73)-🔷محیطی سرشار از صلح و صفا ( 137انعام-47 حجر) -🔷امنیت و زوال خوف ( دخان 51) -🔷دوستان موافق و رفیقان با وفا ( 69؛70 نسائ)-🔷نشاط فوق العاده درونی ( 24 مطففین)-🔷احساس خشنودی خداوند( 15 ال عمران)-🔷نظر خدا به انها ( قیامت 22-23)-🔷انچه بخواهند به انها داده می شوند( 22 شوری)
3⃣حوریان بهشتی اختصاص به مردان ندارد بلکه زنان نیز می توانند از آن بهره مند شوند.
❗️واژه حور بر مذکر ومونث هر دو اطلاق میشود ومفهوم گسترده ای دارد که همه همسران بهشتی را شامل میشود، همسران زن برای مردان با ایمان وهمسران مرد برای زنان مومن
📚پیام قرآن،ج6 ص202
❗امیر مومنان فرمود:
"در بهشت بازاری است که درآن خرید وفروش نیست، تنها در آن جا تصویر مردان وزنان وجود دارد، هرکس که تمایلی به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد میشود"
📚بحار الانوار،ج8 ص148
4⃣استفاده ابزاری از زن به این است که زن وسیله شود برای دست یابی به کالای پست و بی ارزش مثلا امروز برای تبلیغ انواع کالاها از زنان استفاده میشود تا آنان با چهره و اندام زیبایشان مشتریان را جذب کنند و یا برای فروش اجناس گوناگون فروشنده زن درخواست می شود تا مشتریان جذب زیبایی زن شده و اجناس به واسطه زنان فروخته شود.
👌این میشود نگاه ابزاری به زن و اسلام با این عمل مخالف است زیرا شان و مقام زن بیش از این ها است که بازیچه دست افراد گوناگون واقع شود تا یکسری افراد به سود بیشتر دست پیدا کنند.
5⃣اسلام به زن مقام و ارزشی بس والا داده است تا آنجایی که امام صادق فرمود:
«یک زن صالحه از هزار مرد ناصالح ارزش و مقامش بیشتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
6⃣مساله وعده دادن خداوند به حوریان بهشتی با نگاه ابزاری به زن از سه جهت دارای تفاوت است؛
🔷1- حوریان بهشتی هدف هستند اما در نگاه ابزاری به زن بانوان هدف نیستند بلکه هدف فروش جنس و کالا است و زن ابزار واقع میشود برای فروش جنس و کالا و این قبیح و زشت است .
❗️اما در نگاه دینی حوریان بهشتی خودشان هدف هستند زیرا جزو نعمات بهشتی محسوب میشوند واگر خداوند از انان به عنوان نعمات بهشتی وعده داده است فلسفه روشنی دارد که در نکته اول به آن اشاره شد. بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست .
🔶2- در نگاه ابزاری به زن ،زن وسیله واقع میشود برای دست یابی به یک جنس پست و بی ارزش که شان زن بسیار برتر از آن می باشد اما در وعده های الهی خداوند به حوریان ،هدف نعمات بی نظیر بهشتی است که همانند انان هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است .
🔶3- غرض خداوند از وعده دادن به نعمات بهشتی و حوریان توجه دادن مردم به صفات و افعال شایسته ای است که نتیجه آن بهره مندی از نعمات بهشتی است و این سبب تربیت و سازندگی خود مردم است اما چنین مطلبی در نگاه ابزاری به زن وجود ندارد.
👌بنابراین مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نمی باشد.
7⃣این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت کردن ،عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است.
🗯حضرت علی فرمود:
«گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها « واین که شایسته عبادت است»پرستیدند این عبادت آزادگان است»
📚نهج البلاغه،حکمت 237
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓یکی از مهمترین وظیفه امام زمان موهوم قتل عام و کشتار انسانهای بی گناهی است که جرمی جز مخالفت فکری ندارند در حالیکه رسول الله و دیگر صحابه و اهل بیت پیامبر انسانها را به خاطر بی دینی به قتل نرساندند به برخی از این مدارک دقت فرمایید:
مدارک قتل عام وکشتار انسانها توسط امام زمان از کتب معتبر شيعه چنين آمده است: (( القائم عليه السلام اذا قام بالسيف قتل من الف، تسعمائه وتسعا وتسعين)). ترجمه: هر وقت امام زمان قيام کرد با شمشير از هر 1000 نفر 999 نفر را مي کشد. آدرس دقيق: بحار الانوار ج /24 ص:41، باب ان الحسنه والحسني الولايه، تفسير فرات الکوفي ص:561
💠پاسخ💠
👌پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت و یاور ضعیفان می باشند و بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده از آن برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند
🔷پیامبر گرامی فرمود:
«مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند»
📚بحارالانوار ج 51،ص 74
🔶در روایت دیگر فرمود :
«بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود»
📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153
🔶و در روایت دیگر فرمود:
«مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد»
📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179
🔶در روایت دیگری امده است:
« حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند»
📚بحارالانوار،ج 51،ص80
👌بنابراین چگونه امام زمان می تواند مظهر قتل و کشتار و خشونت باشد❓
👌اما پاسخ از روایت مورد استناد؛
❕آن روایت را مرحوم فرات کوفی در تفسیرش نقل می کند و علامه مجلسی نیز به نقل از فرات کوفی در بحار الانوار می آورد.
📚تفسیر فرات کوفی ص568
📚بحار الانوار ج24 ص46
👌آن روایت گذشته از آنکه مرسل است و سند کاملی ندارد تنها راوی آن نیز محمد بن القاسم بن عبید بوده که مجهول و ضعیف است.
📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص293
💠بنابراین روایت مورد استناد ضعیف و مردود بوده و قابل استناد نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔آیا حضرت زهرا پس از شهادت امام حسین برای ایشان گریه می کنند❗️❗️
❓مگر امام حسین در برزخ نزد حضرت زهرا نمی باشد دیگر گریه کردن چه وجهی دارد❗️
❔ایا حضرت زهرا در کربلا زمان شهادت امام حسین حاضر شدند❗️
💠پاسخ💠
❕از جملات شهید مطهری استفاده می شود که ایشان مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین پس از شهادتشان را از جمله تحریفات عاشورا می داند و می گوید:
« ایشان با اینکه در بهشت هستند و با اینکه همراه فرزند بزرگوارشان هستند مع ذالک با این که امام حسین ملحق به مادرش است حضرت زهرا در بهشت نشسته و دائما بی تابی می کند و ما مردم بی سر و پا باید بیاییم یک مقدار گریه کنیم که حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا کند .ایا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می کنید؟»
📚مجوعه آثار ج17 ص111
❗️اما با نگاه موشکافانه تری به این نتیجه می رسیم که مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین مستند بوده و قابل انکار نمی باشد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه هرگاه به فرشتگان اطراف قبر حسین نگاه می کند و با او هزار پیامبر و هزار صدیق و هزار شهید و از فرشتگان هزار هزار نفرند که به گریه او کمک می کنند ، ناله جان خراش می زند و در آسمان ها فرشته ای نمی ماند جز اینکه برای ترحم به صدای فاطمه می گرید و فاطمه آرام نمی گیرد تا این که پیامبر پیش او می آید و می فرماید دخترم آسمانیان را گریاندی ...»
📚کامل الزیارات ص177
📚بحار الانوار ج45 ص224
❗️امام صادق فرمود:
« فاطمه برای حسین می گرید و ضجه می زند و دوزخ آهی می کشد...»
📚کامل الزیارات ص169
📚بحار الانوار ج45 ص208
❗️در روایت دیگر فرمود:
« زمانی که قیامت شود برای فاطمه قبه ای از نور قرار داده می شود و حسین بدون سر وارد عرصه محشر می شود .فاطمه وقتی او را می بیند ناله و زاری سر می دهد و تمام فرشتگان و پیامبران و مومنان برای ناله زهرا گریه می کنند »
📚ثواب الاعمال ص216
📚بحار الانوار ج43 ص221
❗️گریه حضرت زهرا در عالم برزخ و موقف قیامت به دلیل فراق از امام حسین نمی باشد تا بگوییم که وقتی انان در برزخ نزد هم هستند چرا باید ایشان گریه کنند بلکه سبب گریه ایشان یاد آور ستم ها و مصائبی است که در حق امام حسین روا داشته شده است و نشان دهنده این نکته است که به قدری این مصیبت بزرگ بوده است که حتی حضرت زهرا در عالم برزخ نیز از آن متاثر شده و هر زمان آن مصیبت را یاد می کند ناله و شیون سر داده و بخاطر این مصیبت گریه می کنند.
❕در مورد حضور حضرت زهرا در کربلا در زمان شهادت امام حسین مستند قطعی و معتبری یافت نشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#ورود_حائض_به_مسجد_و_اماکن_مذهبی
🤔#پرسش
❔خواهر مسلمان ، آیا تاکنون از خدای مهربان پرسیده ای که چرا ورود بانوان در دوران قاعدگی به مسجد و اماکن مذهبی حرام است ❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ، منشا پیدایش خون #حیض، مربوط به احتقان و پر خون شدن عروق رحم، سپس پوسته پوسته شدن مخاط آن، و جریان خونهای موجود است، ترشح خون مزبور، ابتداء نامنظم و بی رنگ است، ولی بزودی سرخ رنگ و منظم می شود و در اواخر کار بار دیگر کم رنگ و نامرتب می گردد.
❕اصولا خونی که هنگام عادت ماهیانه دفع می شود، خونی است که هر ماه در #عروق داخلی رحم، برای تغذیه جنین احتمالی جمع می گردد، زیرا میدانیم رحم زن در هر ماه تولید یک تخمک می کند، و مقارن آن عروق داخلی رحم به عنوان آماده باش برای تغذیه نطفه مملو از خون می شود، اگر در این موقع که تخمک وارد رحم می شود، اسپرم که نطفه مرد است در آنجا موجود باشد، تشکیل نطفه و جنین می دهد و خونهای موجود در عروق رحم صرف تغذیه آن می شود، در غیر این صورت، بر اثر پوسته پوسته شدن مخاط رحم، و شکافتن جدار رگها، خون موجود خارج می شود و این همان خون حیض است، و از اینجا دلیل دیگری برای ممنوع بودن آمیزش جنسی در این حال به دست می آید، زیرا رحم زن در موقع تخلیه این خونها هیچ گونه آمادگی طبیعی برای پذیرش نطفه ندارد و لذا از آن صدمه می بیند.
📚تفسیر نمونه ج2 ص138
❕ اقوام پیشین در مورد #زنان در عادت ماهیانه عقائد مختلفی داشتند ؛ یهود فوق العاده سخت گیری می کردند و در این ایام به کلی از زنان در همه چیز جدا می شدند، در خوردن و آشامیدن و مجلس و بستر، و در تورات کنونی احکام شدیدی در این باره دیده می شود.
🔶در باب 15 از سفر لاویان تورات چنین میخوانیم: « اگر زنی صاحبه جریانی باشد و جریان از بدنش خون حیض باشد تا هفت روز جدا خواهد بود و هرکس اورا مس کند تا به شام ناپاک باشد و هر چیزی که وقت جدا ماندنش بر ان بخوابد #ناپاک و هرچه بر ان نشسته ناپاک باشد و هرکسی که بسترش را لمس نماید لباس خود را بشوید و خویشتن را با اب شستشو دهد و تا به شام ناپاک باشد...»)
👌و به عکس آنها #مسیحیان هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای خود، در برخورد با زنان، در این ایام قائل نبودند، و اما بت پرستان عرب، دستور و سنت خاصی نزد آنها در این زمینه یافت نمی شد، ولی ساکنان مدینه و اطراف آن، بعضی از آداب یهود را در این زمینه اقتباس کرده بودند، و در معاشرت با زنان در حال حیض، سختگیریهایی داشتند، در حالی که سایر عرب چنین نبودند، و حتی شاید آمیزش جنسی را در این حال جالب می دانستند و معتقد بودند اگر فرزندی نصیب آنها شود بسیار خونریز خواهد بود، و این از #صفات بارز و مطلوب، نزد اعراب بادیه نشین خونریز بود .
📚انیس الاعلام ج2 ص106
❕اسلام تنها نزدیکی و #همبستری با زنان حائض را به سبب مضراتی که برای زن و مرد ، دارد ممنوع شمرده است ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4647
👌و همینطور توقف زن حائض در مسجد را ممنوع کرده است ، مگر آنکه از یک درب داخل و از درب دیگر خارج شود ( به غیر از مسجد الحرام و مسجدالرسول ) و یا برای برداشتن چیزی به مسجد رود و همینطور است توقف در حرم های امامان علیهم السلام .
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 205 باب 15 _ ص 211 باب 16
❕فلسفه آن هم #روشن است ، زیرا زن در ایام حیض دچار خونریزی بوده و نمی تواند آن طهارت لازم را برای توقف در مساجد داشته باشد ، اما این به معنای دوری حائض از خداوند در ایام حیض نمی باشد ، بلکه با تحمل درد و مشقتی که در ایام حیض به او میرسد ، قربش به خداوند بیشتر می شود .
❕ پیامبر #گرامی فرمود:
« یک روز حیض شدن برتر از عبادت یک سال است به گونه ای که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را مشغول عبادت باشد»
📚مستدرک الوسائل ج2 ص41
🔷و فرمود:
« هر کس در #حیضش بمیرد شهید مرده است»
📚همان مدرک
🗯و یا فرمود ؛
« وقتی زن از حیضش غسل می کند تمام #گناهانش بخشیده میشود»
📚همان مدرک
❕همینطور بر زن مستحب است که در اوقات نماز ، #وضویی بگیرد و رو به قبله بنشیند و به مقدار نماز ، ذکر خداوند را به جا آورد و ارتباط خود را با خداوند حفظ کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 345
👌بنابراین فلسفه ممنوعیت ورود حائض به مسجد و اماکن مذهبی ، عدم حاصل شدن طهارت لازم برای ورود است آن هم به خاطر خونریزی های مستمری که در ایام حیض برایش پیش می آید ، اما او می تواند عبادت و بندگی را در ایام حیض داشته باشد و قربش را به خداوند بیشتر کند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
سوال
خواهشمندم بفرمایید چرا زن باید قضای روزه های ماه رمضان که عذر شرعی دارد را بپردازد.آیا دستور خداوند است.زن که هیچ دخالتی در این کار ندارد.خیلیها هستن که قضای ان را نمی دهند.نظر شما چیست؟
✅پاسخ
زن باید قضای روزه های زمان عادت را بجا اورد و پرداخت کفاره آن روزه ها لازم نیست. اما در نماز نیازی نیست که قضای نمازهای گذشته را بجا اورد
❗️درباره فلسفه این حکم در برخی روایات چنین امده است :
👌با توجه به اینکه ایام عادت در هر ماه تکرار میشود؛ از این جهت نماز در هر ماه ترک میشود و پس از آن علاوه بر نمازهای یومیه هر روز، باید قضای آن چند روز را نیز بر آن بیفزاید و این موجب مشقت و زحمت است؛ از این جهت قضای نماز برداشته شده است، امّا روزه در طول سال فقط در یک ماه ترک میشود و قضای آن مشقت مضاعفی ندارد، پس باید قضا کند.
🔴مرحوم صدوق در عیون الاخبار وعلل الشرایع از امام رضا می اورد:
« اگر سؤال شود: پس چرا وقتى زن از حیض پاک شد روزهاش را باید قضا کند، ولى نمازش قضا ندارد؟
در جواب گفته مىشود: این حکم علّتهاى بسیار دارد، از جمله آن:
1⃣روزه مانع نمىشود از اینکه زن خدمت خود و شوهر نموده، خانهاش را اصلاح کرده، به امور خود پرداخته و مشغول فراهم کردن معیشت باشد، ولى نماز از تمام این امور ممانعت مىکند؛ زیرا نماز در روز و شب چند مرتبه تکرار مىشود؛ لذا به ملاحظه اشتغالاتى که براى زن هست قضای نمازها بر او بسیار مشکل است، در حالىکه روزه اینطور نیست.
2⃣. در نماز رنج و مشقّت و پرداختن به ارکان نماز مىباشد و حال آنکه روزه اینگونه نیست، بلکه مجرد ترک طعام و شراب بوده و اصلاً پرداختن به ارکان در آن وجود ندارد.
3⃣ هیچ وقتى فرا نمىرسد، مگر آنکه در آن نمازى جدید واجب مىگردد، چه در روز و چه در شب و حال آنکه روزه چنین نیست؛ زیرا هر روزى که فرا مىرسد اینطور نیست که روزهاش واجب باشد، ولى در نماز هر وقتى که حادث گردد نماز در آن وقت واجب مىباشد.
📚علل الشرایع ج1 ص294
📚عیون الاخبار ج2 ص119
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕
💠پاسخ💠
👌از روایات استفاده می شود که حجر الاسود سنگی بهشتی بوده که به واسطه لمس و تماس گناهکاران با او به رنگ سیاه در آمده است .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود :
« وقتی خداوند در عالم ذر از بندگان پیمان گرفت به حجر الاسود امر فرمود که پیمان های بندگان را در خود منعکس کند پس هر کس بر پیمان ثابت قدم باشد حجر برایش شهادت می دهد که او پیمان و عهدش را نشکسته و به آن وفادار می باشد»
📚علل الشرائع ج2 ص423
👌امام رضا علیه السلام فرمود :
« سر استلام و مس نمودن حجر الاسود این است که حق تعالی وقتی پیمان و عهد از بنی آدم گرفت حجر آن میثاق را در خود فرو برد و به همین خاطر است که مردم مکلف شده اند آن میثاق را با استلام حجر تجدید کنند .لذا در مقابل حجر الاسود که می رسند به او خطاب کرده و می گویند « امانت من را بده و میثاق و عهد خود را با تو تجدید می کنم تا شهادت دهی که به آن وفا دار بوده ام »
📚عیون الاخبار ج2 ص191
🔶امام صادق علیه السلام فرمود :
« روز قیامت حجر الاسود زبانی تیز و گویا داشته با آن برای کسانی که او را استلام کرده اند و بدین وسیله به عهد خود وفاء نموده اند شهادت به وفا داری ایشان می دهد... حجر الاسود در بهشت بود پس خداوند او را بیرون آورد و او میثاق و پیمان خلائق را در خود فرو برد و سپس حق تعالی او را از بهشت خارج کرد و در رکنی از ارکان بیت خود قرار داد »
📚علل الشرایع ج2 ص425
👌وفرمود:
« این سنگ در ابتدا سفید تر از شیر بود ولی به واسطه استلام مجرمین و گناهکاران و منافقین رفته رفته تیره تر شد تا به این وضعی که می بینید در آمد »
📚علل الشرایع ج2 ص426
🗯در روایت دیگر فرمود:
« عمر بن خطاب بر حجر الاسود عبور کرد و گفت ای سنگ می دانیم که تو سنگ هستی نه نفعی داشته و نه ضرری داری منتها دیده ایم که رسول خدا تو را دوست دارد از این جهت ما نیز تو را دوست داریم .
👌امیر مومنان علیه السلام به او فرمود:
« ای پسر خطاب چگونه این سخن را می گویی ،به خدا قسم حتمی است که حق تعالی در روز قیامت این سنگ را بر انگیخته در حالی که یک زبان و دو لب دارد پس شهادت می دهد در حق کسانی که با او وفا دار بوده ،این سنگ برکت خدا در زمین است مخلوقات الهی با او بیعت می نمایند»
📚علل الشرایع ج2 ص426
📚وسائل الشیعه ج13 ص320
❗️پیامبر گرامی فرمود :
« اگر ارجاس و آلودگی های جاهلیت بر این سنگ منطبع و منتقل نشده بود به واسطه اش از هر بیماری انسان شفا می یافت »
📚وسائل الشیعه ج13 ص321
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
میخواستم بپرسم حقیقت داره روز عاشورا جن های مسلمان به خدمت امام حسین می ایند و از حضرت امام حسین میخواهند که به آنها اجازه بدهد به میدان بروند ؟
چون در تعزیه ی روستای ما هر سال به این مطلب می پردازند
💭پاسخ:
❗️علامه مجلسی به سند خود از امام صادق این نکته را نقل کرده است:
" زمانی که امام حسین از مدینه حرکت کرد، گروهی از ملائکه برای پیشنهاد کمک خدمت آن حضرت آمدند و گروه هایی از مسلمانان و شیعیان جن برای کمک آمدند، اما حضرت در پاسخ جنیان فرمود: "خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم و محل و زمان قتل من نیز مشخص است. جنیان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتیم. حضرت در پاسخ فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد".
📚بحار الانوار ج44 ص330
💭نیز در برخی از روایات هم بیان شده است که فرشتگانی برای کمک به امام حسین آمدند، در مرتبۀ اول اجازه جنگیدن به آنها داده نشد، ولی در مرتبه دوم وقتی آمدند که امام حسین شهید شده بود؛ مانند این روایت از امام صادق که فرمود:
❗️ "چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین کشته شده بود..."
📚الغیبه نعمانی ص310
📚کمال الدین ص671
❗️این که امام نصرت فرشتگان و اجنه را قبول نمی کند فلسفه روشنی دارد زیرا تنها راه پاسداری از شریعت و از بین بردن ریشه ظالمین شهادت ایشان بوده است .امام باید شهید می شد تا با شهادتش بنی امیه رسوا شوند و اسلام حیات تازه ای بگیرد و شریعت پیامبر از نابودی مصون بماند لذا نقل شده است که امام در روز عاشورا خطاب به صحابه خود چنین عرضه می داشت:
"خدای عز و جل به کشته شدن شما و من در امروز اجازه داده است بر شما باد شکیبایی ورزیدن و جهاد کردن"
📚اثباه الوصیه ص176
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
فلسفه وضو در نماز چیست آیا نمیشد فقط دس و صورت را شست و برای نماز حاضر شد؟
✅پاسخ
شک نیست که وضو داراى دو فایده روشن است:
1⃣فایده بهداشتى
2⃣ فایده اخلاقى و معنوى،
❗️ از نظر بهداشتى شستن صورت و دستها آن هم پنج بار و یا لااقل سه بار در شبانه روز، اثر قابل ملاحظه اى در نظافت بدن دارد، مسح کردن بر سرو پشت پاها که شرط آن رسیدن آب به موها یا پوست تن است، سبب مى شود که این اعضا را نیز پاکیزه بداریم، و همچنین
تماس آب با پوست بدن اثر خاصى در تعادل اعصاب سمپاتیک و پا را سمپاتیک دارد.
❗️طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتى وجود دارد که تمام فعالیتهاى بدن را کنترل مى کنند «اعصاب سمپاتیک» و «اعصاب پاراسمپاتیک» این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه ها و جهازات داخلى و خارجى گسترده اند، وظیفه اعصاب سمپاتیک «تند کردن» و به فعالیت واداشتن دستگاه هاى مختلف بدن است، و وظیفه اعصاب «پارا سمپاتیک» «کند کردن» فعالیت آنهاست، در واقع یکى نقش «گاز» اتومبیل و دیگرى نقش «ترمز» را دارد، و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتى، دستگاههاى بدن بطور متعادل کار مى کند.
👌این موضوع نیز ثابت شده است که از جمله امورى که مى تواند اعصاب سمپاتیک را بکار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند تماس آب با بدن است
❗️و از نظر اخلاقى و معنوى چون با قصد قربت و براى خدا انجام مى شود اثر تربیتى دارد مخصوصاً چون مفهوم کنائى آن این است که از فرق تا قدم در راه اطاعت تو گام برمى دارم مؤید این فلسفه اخلاقى و معنوى است.
❗️در روایتى از امام على بن موسى الرضا (علیه السلام) مى خوانیم:
«براى این دستور وضو داده شده و آغاز عبادت با آن است که بندگان هنگامى که در پیشگاه خدا مى ایستند و با او مناجات مى کنند پاک باشند، و دستورات او را بکار بندند، از آلودگیها و نجاستها برکنار شوند، علاوه بر این، وضو سبب مى شودکه آثار خواب و کسالت از انسان برچیده شود و قلب براى قیام در پیشگاه خدا نور و صفا یابد».
📚وسایل الشیعه ج1 ص257
👌جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه ج4 ص291
❗️روشن است که مطاع خداوند است و انسان باید مطیع فرامین خداوند باشد چنان که فرمود:
« هرکس خدا و رسول را عصیان کند به تحقیق در گمراهی اشکاری بسر می برد»
📓احزاب 36
❗️باید وضو را انگونه که خداوند فرموده است بگیریم
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
با توجه به ایام شهادت امام صادق سوالاتی در مورد ایشان مطرح است .1نخست اینکه چرا به ایشان صادق می گویند مگر بقیه ائمه راستگو نبودند2 دیگر انکه چرا ایشان را رییس مذهب تشیع می نامند 3دیگر انکه راست است که ابوحنیفه و دیگران از علمای اهل سنت شاگرد امام صادق بوده و به علم و دانش ایشان تصریح کرده اند
🗯پاسخ:
🔷پاسخ سوال اول:
❗️در روایتی امده است که ابی خالد به امام سجاد عرضه داشت:
🔷امام بعد از شما چه کسی است؟
❗️امام فرمود: فرزندم محمد همان که دانش را می شکافد.
❗️گفت بعد محمد چه کسی امام است؟
🗯فرمود: جعفر که نامش نزد آسمانیان صادق است
🔷راوی گفت چگونه تنها ایشان متصف به صادق شده اند در حالی که همه شما صادق هستید؟
❗️امام پاسخ داد: پدرم از پدرش و ایشان از پیامبر برایم حدیث نقل کرده اند که فرمود:
🗯وقتی فرزندم جعفر متولد شود او را صادق بنامید چون پنجمین فرزندش به نام جعفر به دروغ ادعای امامت می کند او در نزد خدا جعفر کذاب است که بر خداوند دروغ می بندد .
❗️ در این موقع اشکهای امام جاری شد فرمود گویا می بینم که جعفر کذاب خلیفه ستمگر زمان را وادار می کند که به جستجوی ولی خدا و امام غائب که خدا حافظ او است بر آیند»
📚بحار الانوار ج47 ص9
❗️شیخ صدوق در معانی الاخبار چنین می اورد:
« او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند متمیز شود»
📚معانی الاخبار،ص65
🗯پاسخ سوال دوم:
❗این که امام صادق را رییس مذهب می گویند و مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد برای سایر امامان فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند.
🗯از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند
📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی
🗯پاسخ سوال سوم:
🔷ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود:
"از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت"
📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45
📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157
🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید:
«برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است»
📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104
🗯ابن حبان در مورد امام می گوید:
"او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید"
📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58
🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت:
"من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد
📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172
📚تحفه اثنی عشریه،ص8
🗯محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید:
"او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... "
📚مطالب السوول،ج2 ص56
🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد:
« گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ،مالک بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند»
📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198
🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد:
« امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان علما»
📚ائمه الهدی ص117
🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد:
« برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و دیگران»
📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54
🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد:
« از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما شاگرد او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک،سفیانین،ابو حنیفه،شعبه،و ...»
📚الصواعق ص120
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#سند_شهادت_امام_صادق
🤔#پرسش
❔تـــــــــحـــدی ؛ به مناسبت شهادت امام #صادق
❕ یک روایت صحیح از کتب تشیع راجب #شهادت ونحوه شهادت امام صادق ارائه کنید❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌امام #حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط #سم از دنیا می رود»
📚#بحار_الانوار ج27 ص217
📚#کفایه_الاثر ص227
👌امام #رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما #مقتول و #شهید از دنیا می رویم»
📚#الفقیه ج2 ص585
📚#عیون_الاخبار ج2 ص203
❕از این دسته از روایت به دست می آید که تمام #امامان علیهم السلام شهید از دنیا می روند ، اگر چه ممکن است کیفیت #شهادت همه آنان دقیقا مشخص نباشد .
👌شیخ #صدوق نقل می کند و می نویسد ؛
« اعتقاد ما این است که امام صادق علیه السلام به وسیله سمی که منصور #عباسی به او داد ، شهید شد و از دنیا رفت »
📚#اعتقادات_الامامیه ص97
🔶شیخ #طوسی در مورد شیخ صدوق می نویسد ؛
« او جلیل القدر و حافظ و آگاه به فقه و #اخبار و رجال بوده است »
📚#رجال_طوسی ص495
🔶علامه #مجلسی نیز نقل می کند ؛
« به امر منصور #ملعون آن حضرت را به زهر شهید کردند و گویند که انگور زهر آلودی به آن حضرت خورانیدند »
📚#جلاء_العیون ص884
📚#الفصول_المهمه ص227
📚#بحار_الانوار ج47 ص1
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA