سوال
آیا حیوانات هم بهشت و جهنم دارند؟ و اگر بهشت و جهنم دارند یعنی اختیار و تکلیف هم دارند؟
✅پاسخ:
علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف چنین می فرماید:
"اخبار داله بر این که خداوند حیوانات را محشور می کند واین که حتی بعضی از آنها در بهشت ( خدمتگزار بهشتیان) هستند فراوان است "
📚بحار الانوار،ج7 ص276
❗از ابوذر نقل شده است که ما خدمت پیامبر بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند.پیامبر فرمود:
"ایا می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟
حاضران گفتند نه
پیامبر فرمود:ولی خدا می داند چرا؟وبه زودی در میان آنها داوری خواهد کرد
📚تفسیر مجمع البیان،ذیل آیه 38 انعام
📚تفسیر نور الثقلین،ذیل آیه 38 انعام
❗در روایت دیگر آمده است که فرمود:
"خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند وقصاص بعضی را از بعضی می گیرد حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته ودیگری بی جهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت"
📚تفسیر المنار،ذیل آیه فوق الذکر
خداوند نیز می فرماید:
"هیچ جنبنده ای درست زمین وهیچ پرنده ای که با دوبال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امتهایی همانند شما هستند... سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می گردند"( انعام 38)
ومی فرماید:
"هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند"( 5 تکویر)
❗علامه مجلسی نیز در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات در محشور شدن حیوانات گشوده است
📚بحار الانوار،ج7 ص253 باب 11
❗اما بخش اخر سوالتان که آیا حیوانات عقل واختیار دارند که تکلیف داشته باشند ومحشور شوند؟
ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند:
"تکلیف مراحلی دارد وهر مرحله ادراک وعقلی متناسب خود میخواهد، تکالیف فراوانی که در قوانین اسلامی برای یک انسان وجود دارد بقدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل ودرک انجام آنها ممکن نیست وما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم زیرا شرط آن در آنها حاصل نیست اما مرحله ساده تر وپایین تری از تکلیف تصور میشود که مختصر فهم وشعور برای آن کافی است ما نمی توانیم چنان فهم وشعور وچنان تکالیفی را بطور کلی از حیوانات انکار کنیم. با توجه به مراتب تکلیف وتفاوت مراتب عقل اشکال بالا در مورد حیوانات نیز حل می شود "
📚تفسیر نمونه،ج5 ص226
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
📢کانال ما در تلگرام
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓آیا دعایی که معروف است به دعای صنمی قریش که دشمنان اهل بیت و غاصبین خلافت در آن لعن می شوند صحت دارد ❗️آیا دعایی جعلی و بدون سند است❕❕
💠پاسخ💠
👌دعای شریف و مشهور « صنمی قریش » را علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار به نقل از البلد الامین کفعمی نقل می کند که حضرت علی در قنوت های نمازش آن را می خوانده است و کسی که آن دعا را بخواند پاداشش از مجاهد با پیامبر در جنگ های بدر و احد و حنین بیشتر است و این دعای مبارک با تعبیر « اللهم العن صنمی قریش و جبتیها و طاغوتیها و افکیها و ابنتیهما اللذین خالفا امرک ...» آغاز می شود.
📚البلد الامین ص552
📚بحار الانوار ج82 ص260
👌برخی می گویند دعای مذکور بدون سند و مرسل است و قابل اعتنا نیست .
❗️این افراد باید توجه کنند که ملاک صحت روایت تنها بررسی سندی نمیباشد . بررسی سندی یکی از راه های دست یابی به حدیث صحیح است .
🗯مبنای صحیح در صحت روایات اعتماد به روایت موثوق الصدوری است . یعنی اگر از هر راهی اطمینان حاصل شود که یک روایت صحیح است ، آن روایت مورد پذیرش قرار می گیرد اگر چه سندش ضعیف باشد .این اطمینان گاه با بررسی سندی حاصل می شود و گاه با بودن آن روایت در کتب معتبر و گاه با موافقت معنایی آن روایت با سایر روایات و ...که می توانید جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
👌محتوای دعای صنمی قریش که بر لعن و بیزاری جستن از غاصبین خلافت و دشمنان اهل بیت دلالت دارد موافق است با بیش از 173 روایت که علامه مجلسی در همین معنا یعنی لعن و بیزاری جستن از غاصبین خلافت و دشمنان اهل بیت در کتاب شریف بحار الانوار نقل می کند.
📚بحار الانوار ج30 ص145 باب 20
👌و موافق روایات فراوانی است که دلالت بر وجوب بیزاری جستن از دشمنان دین الهی می کند .
📚وسائل الشیعه ج16 ص176 باب 17
❕بنابراین به هیچ عنوان دعای « صنمی قریش » دعای بی اعتباری تلقی نمی شود .
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#غدیر_گرم_نبود
🤔#پرسش
❔اهل سنت شبهه می کند که #غدیر در اواخر اسفند یا اوایل فروردین اتفاق افتاده است و در آن ایام هوا زمستانی و سرد است ❕چگونه می گویید پیامبر در گرما مردم را برای ولایت علی علیه السلام جمع کرد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این که در روز غدیر ، هوا به شدت #گرم بوده است ، و صحابه از شدت گرما ، عبای خود را به سر و زیر پای خود کشیده بودند تا از آزار گرما در امان باشند ، در روایات شیعه و اهل #سنت مورد اشاره قرار گرفته است .
🗯حاکم #نیشابوری از زید بن ارقم نقل می کند ؛
« با رسول خدا به منطقه غدیر خم رسیدیم ...آن روز روزی بود که به مانند #گرما آن را ندیده بودیم ...پیامبر دست علی را گرفت و گفت ای مردم چه کسی بر مومنان ولایت دارد ، مردم گفتند خدا و رسولش ، پیامبر گفت هر کس که من بر او ولایت دارم و مولی او هستم ، علی مولای اوست »
📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص613
👌در #نقل دیگری زید بن ارقم می گوید ؛
« آن روز به شدت گرم بود تا جایی که برخی از ما از شدت گرما ، #عبایش را به سر و برخی به پا کشیده بودیم تا از آزار گرما در امان باشیم »
📚الروضه الندیه ص157
👌در #نقل دیگری آمده است ؛
« ما با سرعت به سوی پیامبر رفتیم ، هوا بسیار گرم بود تا جایی که پیامبر مقداری از لباس ( عبایش ) را از شدت گرما به سر و مقداری را به #پا کشیده بود »
📚بحار الانوار ج37 ص152
🗯اهل سنت می گویند منظور از #مولی در حدیث غدیر ، تنها بیان دوستی علی علیه السلام می باشد در حالی که مساله دوستی علی علیه السلام با مومنان مطلب مخفی و پیچیده ای نبود که نیاز به این همه تاکید و بیان داشته باشد ، و احتیاج به متوقف ساختن آن قافله #عظیم در وسط بیابان خشک و سوزان داشته باشد .
🔶قرآن با #صراحت می گوید ؛
« مومنان همه برادر یکدیگرند »
🔷حجرات 10
👌و می فرماید ؛
« مردان مومن و زنان مومنه دوست و یاور یکدیگرند »
🔷توبه 71
🗯مساله اخوت اسلامی و #دوستی مسلمانان با یکدیگر از بدیهی ترین مسائل اسلامی است که در آغاز اسلام وجود داشت و پیامبر بارها آن را تبلیغ کرد و دیگر نیازی به بیان آن ، در آن اجتماع عظیم و #گرمای سوزان نبود .
❕همه این ها قرینه روشن است که مراد از مولی تنها ولایت و #سرپرستی است نه چیز دیگر.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که پیامبر در نماز های خود سهو می کرده است یا نماز صبح را خواب می مانده است❕❕
💠پاسخ💠
👌اهل سنت معتقدند که پیامبر گرامی گرفتار سهو و نسیان می شده است و در نمازش خلل وارد می شده یا احیانا نمازش قضا می شده است.
🔶ابو داود از عمران بن حصین روایت می کند ؛
« پیامبر در سفر نماز صبح را خواب ماندند و زمانی برخاستند که آفتاب زده بود .پیامبر بلال را امر کرد که اذان بگوید و آنان وضو گرفتند و نماز را به جماعت خواندند»
📚سنن ابی داود ج1 ص224
🔶مسلم نقل می کند که ابوهریره می گفت :
« پیامبر با ما نماز چهار رکعتی را از روی سهو دو رکعتی می خواند »
📚صحیح مسلم ج1 ص403
👌ومی گوید:
« پیامبر نماز ظهر را دو رکعتی خواند . مردی از بنی سلیم به نزد پیامبر رفت و گفت آیا نماز را شکسته خواندی یا فراموش کردی !!»
📚همان مدرک ص404
🗯بخاری نیز نقل می کند که ابوهریره می گفت:
« پیامبر نماز ظهر را دو رکعتی به جا آورد و پس از آن دو سجده سهو به جا آورد»
📚صحیح بخاری ج2 ص67
👌این که پیامبر گرامی در نماز سهو می کردند یا نماز صبحشان قضا می شده است در روایات شیعه نیز مورد اشاره قرار گرفته است؛
📚بحار الانوار ج17 ص100 به بعد
❗️حال توجه به نکاتی لازم است؛
1⃣اگر پیامبران و امامان در موضوعات و احکام و عبادات دچار سهو و نسیان و فراموشی شوند طبیعی است که اعتماد مردم نسبت به سخنان آنان سلب می شود زیرا در هر سخن و رفتار آنان احتمال سهو و نسیان داده می شود .
❕بنابراین مردم با سخنان آنان هدایت نمی شوند و غرض از ارسال آنان که هدایت مردم بود لغو می شود و چنین چیزی نیز بر خداوند حکیم محال است .
🔶لذا باید انان از تمامی سهو ها و نسیان ها معصوم و مصون باشد تا نقض غرض و عدم هدایت مردم لازم نیاید.
2⃣امام علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود:
«انان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند»
📚بحار الانوار ج25 ص351
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم»
📚بحار الانوار ج17 ص111
❗️در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند
📚بحار الانوار ج25 ص47 باب3
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« پیامبر هیچ گاه سجده سهو به جا نیاورد ( زیرا در نماز گرفتار سهو و نسیان نمی شد) »
📚التهذیب ج2 ص350
3⃣بزرگان از علمای شیعه هم سهو و نسیان بر پیامبر گرامی را مردود دانسته اند.
❕شیخ مفید می گوید:
« احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند اخبار آحادی است که موجب علم و عمل نمی شود»
📚التنبیه بالمعلوم من البرهان ص7
🔷علامه حلی می گوید:
« اخباری که دلالت بر سهو پیامبر می کند نزد ما شیعیان باطل است زیرا پیامبر معصوم است و سهو نمی کند»
📚تذکره الفقهاء ج1 ص130
4⃣احادیثی که در کتب اهل سنت مبنی بر سهو و نسیان پیامبر نقل شده است نزد ما مردود و جعلی تلقی می شود .
👌روایاتی هم که در کتب ما مبنی بر سهو النبی وارد شده است چون موافق با روایات اهل سنت است ، از روی تقیه صادر شده است و اعتبار ندارد.
❗️شیخ حر عاملی چنین می گوید:
« احادیثی که دلالت بر سهو پیامبر می کند حمل می شود بر تقیه چنان که شیخ طوسی به این نکته اشاره کرده است زیرا ادله زیاد عقلی و نقلی حاکم است که پیامبر به صورت مطلق گرفتار سهو و نسیان نمی شود »
📚وسائل الشیعه ج8 ص199
📝پرسمان اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#مزد_رسالت_پیامبر
🤔#پرسش
❔با توجه به این که تمام #پیامبران برای رسالتشان از مردم اجر و مردی طلب نکردند چگونه پیامبر اسلام مودت اهل بیتش را به عنوان اجر رسالتش درخواست کردند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن #نزدیکانم »
🔶#شوری 23
❕احمد بن حنبل نقل می کند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند #نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕
👌پیامبر #گرامی پاسخ دادند ؛
« علی و فاطمه و دو پسر آنها »
📚#فضائل_الصحابه ص218
📚#در_المنثور ج6 ص7
📚#تفسیر_کشاف ج3 ص402
👌در سوره #شعراء از زبان پنج تن از پیامبران بزرگ مطرح می شود که آنان برای رسالتشان هیچ اجر و مزدی حتی دوستی #نزدیکانشان را نیز طلب نکردند و می گفتند؛
« من برای این #دعوت هیچ اجر و مزدی از شما نمی طلبم اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است »
🔶#شعراء 109-127-145-164-180
❓چرا این پیامبران اجر و مزدی طلب نمی کنند اما پیامبر گرامی #طلب می کند با این که مقام پیامبر اسلام از همگان والاتر است ❕
👌برای روشن شدن پاسخ باید دو آیه دیگر را نیز در کنار آیه #مودت قرار دهیم .
🔶در آیه 47 سبا می خوانیم ؛
« ( ای پیامبر اسلام ) بگو هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام ( مودت #قربی ) برای خود شما است ، اجر من تنها بر خداوند است ، و او به همه چیز گواه است »
👌این آیه شریفه ابهام را برطرف می کند و معلوم می کند که پیامبر اسلام هم همچون سایر #پیامبران هیچ اجر و مزدی برای خویش از مردم نخواسته است ، و مساله مودت قربی در حقیقت به خاطر خود مردم مطرح شده است .
👌و در آیه 57 فرقان که در حقیقت مفسر آیه سوره سبا است چگونگی فایده مودت #قربی را برای مردم روشن می کند و می فرماید ؛
« بگو من در برابر رسالت هیچ گونه پاداشی از شما نمی طلبم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی #پروردگارش برگزیند ( این پاداش من است )»
❕از کنار هم گذاشتن این آیات روشن می شود که پیامبر گرامی نیز برای خودش اجر و مزدی طلب نکرده است و اگر مودت اهل بیت را به عنوان #پاداش رسالت مطرح کرده است باز هم سود آن به خود مردم باز می گردد به این صورت که مودت و محبت اهل بیت ، کلید اطاعت و پیروی از آنان است و با اطاعت و پیروی از اهل بیت ، راه به سوی خداوند هموار می شود و انسانها به تکامل و سعادت می رسند .
❕به این ترتیب آیه مودت ادامه خط #مکتب پیامبر به وسیله رهبران الهی و جانشینان معصومش را ترسیم می کند .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
🙄ایا شیعه معتقد است که ام المومنین عایشه همسر پیامبر اسلام مرتکب فساد اخلاقی می شده است
🗯پاسخ:
❗️عقیده شیعه آن است که هیچ یک از همسران پیامبران هیچگاه مرتکب زنا وفساد اخلاقی نمی شوند وانچه که وهابیت خبیث به شیعه نسبت میدهد که شیعه عقیده دارد همسر پیامبر عایشه دچار فساد اخلاقی بوده است مطلبی کذب وخلاف واقع است.
🗯پیامبر گرامی فرمود:
«همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده به عمل منافی عفت نشد»
📚تفسیر نمونه ج24 ص301
🔶شیخ طوسی شیخ الطایفه می گوید:
"هیچ یک از زنان پیامبران هیچ گاه زنا نکرده، خیانت زن حضرت نوح این بود که آن حضرت را متهم به دیوانگی کرده بود وخیانت زن حضرت لوط این بود که جای مهمانهای آن حضرت را به کافران نشان داد"
📚التبیان،ج5 ص495
🔷الوسی وهابی نیز می گوید:
"به شیعه نسبت میدهند که به عایشه تهمت فحشا می زنند در حالی که شیعیان این امر را شدیدا انکار میکنند وچنین نسبتی را قبول ندارند وکوچکترین اثری از این نسبت ها در کتب معتبر ومورد قبول شیعه وجود ندارد"
📚روح المعانی،ج18 ص122
❗ودرجای دیگر می گوید:
"آنچه به شیعیان دراین مورد نسبت میدهند دروغ واتهامی بیش نیست "
📚روح المعانی،ج28 ص162
👌اما شگفتا از وهابیت که شیعه را متهم به اهانت به همسران پیامبر میکنند اما خودشان در کتبشان چنین روایت میکنند:
❗️«عایشه روزی کنیزی را آرایش کرد واورا در شهر چرخاند وگفت شاید با این کنیز بتوانیم جوانان قریش را شکار کنیم»
📚المصنف،ج4 ص49
🔷مسلم می آورد:
"عبدالله بن شهاب خولانی گوید:
من به خانه عایشه وارد شده ودر لباس خود محتلم شده وسپس لباسم را همانجا با آب شستم"
📚صحیح مسلم،ج1 ص239
❗️وروایت میکند:
"مردی بر عایشه وارد وجنب شد. صبحگاهان درحال شستن لباسش بود که عایشه به او گفت همین که جای منی را بشویی کافی است"
📚صحیح مسلم ج1 ص238
🔆ما این روایات را جعلی ومردود وتوهین وتهمت به همسر پیامبر از ناحیه وهابیت میدانیم
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال
برخی میگن امامان شفا نمیدن بلکه
این شفا گرفتن ها در اثر تلقینیات و انرژی مثبت و انرژی درمانی است که سبب شفا میشه نه قدرت امامان
✅پاسخ:
نخست توجه کنید که در قدرت غیبی امامان جای هیچ شکی نیست.
❗ما در گذشته مفصلا از کتب فریقین این مطلب را اثبات کرده ایم که میتوانید به پیام های ما در آرشیو کانال مراجعه فرمائید
علامه مجلسی در بحار الانوار بابی دارند تحت عنوان:
"امامان قادر هستند بر زنده کردن مردگان،وشفای کوران وبرطرف کردن بیماری پیسی وانجام دادن تمام معجزات انبیا ( وکارهای خارق العاده در عالم هستند)
📗بحار الانوار،ج27 ص29 باب 13
ودر آن باب روایات متعددی را می آورد.
در روایتی امام باقر فرمود:
"اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است.نزد آصف تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را دریک چشم به هم زدن( از فاصله دور) حاضر کند ونزد ما هفتاد ودو حرف است ویک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است واختصاص به خودش دارد"
📗بحار الانوار،ج27 ص25
❗حال درمورد انرژی درمانی نکاتی را بیان می کنیم
1⃣در علوم متداول در دانشگاههای علوم پژشکی، روش انرژی درمانی هیچ جایگاهی ندارد وحتی به صورت نظری نیز در کتاب های پژشکی سخنی از آن به میان نیامده است
📗پرسمان،نهاد رهبری در دانشگاه،کلید واژه انرژی درمانی
2⃣به فرض انرژی درمانی صحت داشته باشد همگان توانایی استفاده از آن را ندارند ونیازمند به تمرین وممارست دارد
3⃣در نهایت اگر انرژی درمانی از جهت علمی ثابت شود
می تواند یکی از طرق درمان بیماری ها باشد چنان که استفاده از دارو نیز یکی از طریق درمان است.در هر دو طریق انسان نیازمند به توسل به اهل بیت است که این اسباب بهبود بیماری در او موثر واقع شود.لذا اگر انرژی درمانی هم به عنوان یک علم شناخته شده ثابت شود باز هم منافاتی با عنایت وکرامت اهل بیت ندارد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم
@poorseman
لینک کانال
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❓خداوند در قرآن به پیامبر می گوید قل انما انا بشر مثلکم « بگو من فقط بشری همانند شما هستم» با این وجود چگونه ما می گوییم امامان و پیامبر علم غیب می دانستند و قدرت تکوینی داشته اند و فوق بشری بودند❕❕
💠پاسخ💠
❗️خداوند در دو آیه خطاب به پیامبرش می فرماید:
« بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که این حقیقت بر من وحی می شود که معبود شما تنها یکی است»
🔶فصلت6 - کهف 109
🔶یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ...
❗️من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود .
📚تفسیر نمونه ج20 ص214
❗️بنابراین آیه در صدد نفی غلو و ادعای اولوهیت و فرزند خدا بودن از پیامبر گرامی است و این که او انسان است اما انسانی وارسته که لیاقت دریافت وحی الهی را داشته است . بنابراین شما در حق پیامبر غلو نکنید و ادعای اولوهیت او را نکنید .
🔶امام عسکری در تفسیر آیه فرمود:
« یعنی بگو من بشر هستم و مانند شما غذا می خورم ( خدا و فرزند خدا نیستم ) من در بشریت و انسان بودن مانند شما هستم ( در مورد من غلو و ادعای اولوهیت نکنید)»
📚التفسیر المنسوب الی الامام العسکری ص504
❗️حضرت علی فرمود:
« در مورد ما غلو نکنید و بگویید مانند بندگانی هستیم که تحت اداره الهی هستیم ( خدا و فرزند خدا نیستیم) پس از آن هر چه می خواهیم در فضل ما بگویید»
📚خصال ج2 ص614
📚بحار الانوار ج25 ص270
❗️بنابراین آیه در صدد نفی ادعای اولوهیت در مورد پیامبر گرامی و به تبع امامان است.
👌ما می گوییم آنان بشر و انسان بوده اند و خدا و فرزند خدا نیستند اما انسان هایی وارسته و شایسته که تحت تربیت الهی تمامی اسماء حسنای الهی در آنان ظهور داشته و شایسته ارتباط با غیب و قدرت های ماوراء مادی به اذن الهی هستند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
🤔پرسش
❓خداوند در قرآن به پیامبر می گوید قل انما انا بشر مثلکم « بگو من فقط بشری همانند شما هستم» با این وجود چگونه ما می گوییم امامان و پیامبر علم غیب می دانستند و قدرت تکوینی داشته اند و فوق بشری بودند❕❕
💠پاسخ💠
❗️خداوند در دو آیه خطاب به پیامبرش می فرماید:
« بگو من فقط انسانی مثل شما هستم که این حقیقت بر من وحی می شود که معبود شما تنها یکی است»
🔶فصلت6 - کهف 109
🔶یعنی بگو من از نظر ساختمان جسمانی بشری مانند شما هستم .می خورم و راه می روم و می خوابم و ازدواج می کنم و ...
❗️من مدعی فرشته بودن نیستم و یا ادعای الوهیت و فرزند خدا بودن را ندارم بلکه انسان هستم با این تفاوت که پیوسته فرمان توحید بر من وحی می شود .
📚تفسیر نمونه ج20 ص214
❗️بنابراین آیه در صدد نفی غلو و ادعای اولوهیت و فرزند خدا بودن از پیامبر گرامی است و این که او انسان است اما انسانی وارسته که لیاقت دریافت وحی الهی را داشته است . بنابراین شما در حق پیامبر غلو نکنید و ادعای اولوهیت او را نکنید .
🔶امام عسکری در تفسیر آیه فرمود:
« یعنی بگو من بشر هستم و مانند شما غذا می خورم ( خدا و فرزند خدا نیستم ) من در بشریت و انسان بودن مانند شما هستم ( در مورد من غلو و ادعای اولوهیت نکنید)»
📚التفسیر المنسوب الی الامام العسکری ص504
❗️حضرت علی فرمود:
« در مورد ما غلو نکنید و بگویید مانند بندگانی هستیم که تحت اداره الهی هستیم ( خدا و فرزند خدا نیستیم) پس از آن هر چه می خواهیم در فضل ما بگویید»
📚خصال ج2 ص614
📚بحار الانوار ج25 ص270
❗️بنابراین آیه در صدد نفی ادعای اولوهیت در مورد پیامبر گرامی و به تبع امامان است.
👌ما می گوییم آنان بشر و انسان بوده اند و خدا و فرزند خدا نیستند اما انسان هایی وارسته و شایسته که تحت تربیت الهی تمامی اسماء حسنای الهی در آنان ظهور داشته و شایسته ارتباط با غیب و قدرت های ماوراء مادی به اذن الهی هستند.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
❓پرسش
❔خلیفه الله به چه کسی میگن؟ آیا انسان خلیفة الله هستش؟ یا فقط افراد خاصی یعنی انبیا و امامان این مقام رو دارن؟
💠پاسخ💠
👌خداوند می فرماید:
« پرودگار تو به فرشتگان گفت من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد.فرشتگان گفتند آیا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد و خونریزی کند ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم .خداوند فرمود من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید .سپس علم اسمائ را همگی به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می گویید اسامی اینها را بر شمارید .فرشتگان گفتند منزهی تو جز آنچه به ما تعلیم داده ای نمی دانیم .فرمود ای آدم آنها را اگاه کن هنگامی که آنها را آگاه کرد خداوند فرمود نگفتم من غیب آسمانها و زمین را می دانم »
🔷بقره31-32
👌بحث اینجاست که آیا خلافت الهی در زمین تنها اختصاص به حضرت آدم و فرزندان ایشان از انبیا و امامان دارد یا شامل تمامی انسان ها می شود و نوع انسان خلیفه الهی است؛
❕خلاف آنچه در اذهان جاری است که نوع انسانی را خلیفه خداوند می دانند از دلایل نقلی استفاده می شود که مقام خلافت و جانشینی الهی تنها اختصاص به انبیائ و اوصیائ از ذریه آدم دارد و سایر انسان ها را شامل نمی شود
1⃣آیه ذکر شده در ابتدای بحث تنها ظهور در خلافت الهی حضرت آدم برای خداوند در زمین دارد و شامل تمام انسان ها نمی شود .
🔷شاهد این سخن آن است که آدم با تعلیم اسمائ الهی شایستگی برای دریافت این مقام و خلافت را بدست آورد و فرشتگان نیز وقتی از عظمت و جایگاه آدم مطلع شد در برابر او تواضع نموده و به دستور الهی برای آدم سجده کردند.
🔶بقره34
2⃣خلافت و جانشینی حضرت آدم برای خداوند بدین صورت محقق شد که ایشان به عنوان نبی و حجت الهی برای زمینیان معرفی شدند زیرا خلیفه خداوند باید از علم و قدرت الهی برخوردار باشد تا بتواند جانشینی از خداوند را بجا آورد و این دو ویژگی تنها در انبیائ و اوصیائ وجود دارد.
👌در روایات بیان شده است که آدم مسوولیت های پس از خود را به فرزندش شیث واگذار کرد و پس از او شیث وصی او بوده و مقام آدم که همان خلافت الهی و حجت بودن بر بندگان است را به ارث برده است.
👌واین خلافت و جانشینی الهی پشت به پشت به برگزیدگان از فرزندان آدم منتقل شد.
🔶چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان وصیت کرد و شبان به محلث و محلث به محوق و محوق به عمیشا و عمیشا به ادریس و ادریس به ناحور و ناحور به نوح و نوح به سام و سام به عثامر و ...عمران به ابراهیم و ابراهیم به اسماعیل ...و شعیب به موسی و موسی به یوشع و یوشع به داود و داود به سلیمان وسلیمان به آصف و او به زکریا و زکریا به یحیی و او به عیسی و عیسی به شمعون ...سپس پیامبر فرمود:
«وصایت و جانشینی از آدم به من رسید و من به علی وصیت کردم و علی نیز به وصیش و وصی علی نیز به سایر اوصیای از فرزندان علی وصیت می کند تا وصایت منتهی شود به برترین مخلوقات ( حجه بن الحسن)»
📚امالی صدوق ص402
📚بحار الانوار ج23 ص57
🔶می بینیم که روایات تنها سخن از جانشینی و خلافت انبیائ و امامان سخن به میان می آورند نه جانشینی نوع انسانی
3⃣شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق فرمود:
« خداوند اسامی حجت های خود را به آدم آموخت .آنگاه آنان را که در آن روز ارواحی بودند بر ملائکه عرضه کرد و به فرشتگان فرمود مرا از اسامی این حجت ها خبر دهید اگر راست می گویید که بخاطر تسبیح و تقدیستان از آدم سزاوارتر بخلافت در زمین هستید .فرشتگان گفتند منزهی تو ما جز آنچه تو به ما تعلیم کرده ای علمی نداریم آنگاه خداوند به آدم فرمود فرشتگان را به اسمائ آنان خبر بده پس همین که آدم فرشتگان را به اسمائ آنان خبر داد فرشتگان به منزلت عظیمی که حجت های خدا نزد او دارند پی بردند و فهمیدند که آنان سزاوار ترند به خلافت الهی از ایشان و آن حجت ها هستند که می توانند جانشین خدا در زمین و حجت های او بر خلق باشند .آن گاه حجت ها را از نظر فرشتگان پنهان کرد و ایشان را وادار کرد که تا با ولایت و محبت آن حجت ها او را عبادت کنند»
📚کمال الدین ج1 ص14
📚البرهان ج1 ص165
📚بحار الانوار ج26 ص283
👌این حدیث شریف نیز به روشنی دلالت می کند که جانشینی الهی در زمین تنها اختصاص به آدم و حجت های خداوند از ذریه آدم دارد و شامل تمام انسان نمی شود.
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
4⃣امام رضا فرمود:
« ما اهل بیت حجت های خداوند در زمینش و خلفای او در میان بندگانش هستیم»
📚کمال الدین ج1 ص202
👌حضرت علی فرمود:
« امامان خلفای الهی در زمین هستند»
📚بحار الانوار ج1 ص189
🔶وفرمود:
« خداوند امامان را به عنوان جانشینان و دوستان خود برگزیده است»
📚بحار الانوار ج24 ص379
🔶وفرمود:
« ما حجت های الهی و جانشین های او هستیم»
📚بحار الانوار ج26 ص6
📚امالی مفید ص47
👌امام کاظم فرمود:
« پدرم مرا به زیارت قبر پیامبر برد و عرضه د اشت که خداوند می فرماید:« من بر روی زمین خلیفه قرار میدهم» .خداوند زمانی که سخنی بگوید به آن عمل می کند ( و ما امامان را به عنوان خلیفه خودش قرار داده است)»
📚الکافی ج1 ص312
👌ودر زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت می خوانیم:
« وخداوند شما را برگزید برای جانشینی در زمینش و حجت بودن بر آفریدگانش»
📚الفقیه ج2 ص611
👌این روایات و سایر روایات که ذکر نکردیم همگان دلالت دارد که خلافت و جانشینی خداوند پس از حضرت آدم به فرزندانش و به امامان رسیده است و آنان جانشینان الهی در زمین هستند نه نوع انسانی
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#بیت_المعمور_خانه_کعبه
🤔#پرسش
❔در روایات داریم که در آسمان چهارم #موازی کعبه ، بیت المعمور هستش ؟
با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت المعمور مکانی است مقدس و پر برکت در آسمان چهارم که با عبادت فرشتگان #معمور و آباد است چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« آن خانه اى است در آسمان چهارم ... كه فرشتگان با عبادت خود آن را معمور و آباد مى كنند، هر روز هفتاد هزار فرشته وارد آن مى شوند و تا ابد به آن بازنمى گردند »
📚مجمع البیان ج 9 ص 163
❕ این خانه مبارک مورد #سوگند خداوند قرار گرفته و می فرماید ؛
« سوگند به بيت المعمور » « وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ » ( طور 4)
❕آنچه در روایات ما آمده است آن است که خانه کعبه به محاذات و موازی بیت المعمور #ساخته شده است .
👌شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود:
« چون خدا تبارك و تعالى بفرشته ها فرمود «در من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و #پايگاه و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور »
📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58
👌بنابراین روشن می شود که تنها اصل ساخت ابتدایی کعبه به موازات بیت المعمور بوده است نه آنکه پیوسته خانه کعبه در مقابل بیت المعمور قرار داشته تا این سخن با بحث حرکت #زمین منافات داشته باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman