eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.8هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕مطالب و استنادات طرح شده در این فیلم، از جنبه‌ها و محورهای مختلف قابل نقد است که برخی از ایرادهای وارد بر آن را می‌توان از قرار زیر برشمرد ؛ 🔸ارائة‌ گزارش‌های غیرواقعی و نسبت دادن آن به منابع تاریخی؛ مانند ادعای سرسبز بودن شهر مکه بر خلاف گزارش متفق القول آثار قدیم و جدید دربارة‌ تاریخ شبه جزیره عرب و حجاز که همگی این منطقه را به قول قرآن کریم: «غیر ذی زرع» می‌دانند. 🔸نقل ناقص گزارش‌های تاریخی؛ مانند نقل ناقصی از گزارش قتل یک نفر در «کنار دیوار مکه» که ایشان آن را دال بر وجود یک حصار بر گرد این شهر می‌داند در حالی که گزارش تاریخی کامل توضیح می‌دهد که این شخص «وارد شهر مکه شد و در کنار یک دیوار» کشته شد که دلالتی بر آن چه که گیبسون ادعا می‌کند ندارد. 🔸شتاب‌زدگی در استنتاج از گزارش‌های تاریخی و برداشت نادرست از آن؛ مانند بیان یک بیت شعر دربارة خوردن انگور در مکه در غیر فصل انگور و استدلال با آن بر کشاورزی و محیط آبادان شهر مکه. 🔸ترجمة‌ نادرست و دلبخواهی متون تاریخی؛ مانند ترجمة واژة «بناء» به باغ یا ترجمة واژة‌ »طین» به خاکی که فقط در مزرعه وجود دارد و یا ترجمة‌ واژة‌ »مسجد» به محل اجتماع. 🔸برخورد گزینشی با شواهد و گزارش‌های موجود؛ مانند گزینش چند مسجد خاص از صدر اسلام برای بررسی جهت قبله و نادیده گرفتن بسیاری از مساجد و ابنیه دیگر که مربوط به همین دورة زمانی است. 🔸سنجش و ارزش‌گذاری دقت بناهای کهن با امکانات امروزی؛ مانند نمونة شگفت‌آور مسجد صنعا که در بررسی ایشان هم قبلة کلی این مسجد به سمت مکه و مسجد الحرام است ولی چون بر اساس ابزارهای نوین امروزی به صورت دقیق و صددرصد خط قبلة‌ این مسجد به شهر مکه نمی‌خورد و با آن زاویه دارد، هر چند این زاویه بسیار اندک و قابل اغماض است، باز ایشان آن مسجد را به عنوان یکی از مساجد که قبله‌ای متفاوت داشته است، مطرح می‌کند؛ در حالی که به طور طبیعی دانش و امکانات تعیین قبله در صدر اسلام با دانش و امکانات کنونی فاصله فراوان دارد و این یک توقع غیرمنطقی است که در بناهای کهن به دنبال دقتی امروزین باشیم. بسیاری از مساجدی که ایشان به عنوان نمونه بررسی می‌کند از این قبیل است. 🔸تعمیم نابه‌جا و غیرروشمند مورد جزئی و نتیجه‌گیری کلی؛ مانند بررسی قبلة‌ چند مسجد محدود و ادعای رو به مکه نبودن قبلة‌ تمامی مساجد صد سال نخست اسلام. 🔸ادعاهای خلاف واقع و کذب صریح؛ مانند ادعای عدم امکان رؤیت مسجد الحرام از غار حرای موجود در مکه. 🔸گمانه‌زنی بی‌پشتوانه و غیرروشمند در ترسیم گذشته؛ مانند مباحثی که ایشان در تبیین اوصاف شهر پترا به عنوان شهر مقدس اسلام دارد که می‌کوشد مکان‌هایی را به عنوان صفا و مروه و ... معرفی کند که معنایی جز تاریخ‌سازی خیال‌پردازانه ندارد. 🔸سهل‌انگاری در خوانش و گزارش منابع؛ مانند نقل بی‌دقت و آشفته و در هم و بر هم داستان اسلام آوردن رئیس قبیله دوس که نه از اهالی مکه است و نه معبد ذوالشری (که در فیلم به نام دوشارا از آن یاد می‌شود) در مکه قرار دارد. 🔸عوام‌فریبی؛ مانند نشان دادن چندین گوی سنگی در یک خرابه شهر پترا به عنوان گوی‌های منجنیقی که سپاه شام برای کوبیدن سپاه ابن زبیر و کعبه در پترا از آن استفاده کرده‌اند. 🔸زمان‌پریشی در مباحث تاریخی؛ مانند نسبت دادن نابودی اسناد انتقال کعبه از پترا (که به گفتة‌ ایشان در سال ۷۰ هجری قمری رخ داده است) به جریان موهوم کتاب‌سوزی در زمان فتوحات سه خلیفة‌ نخست (که از سال ۱۵ تا ۳۵ هجری قمری رخ داده است)! و یا استناد به متنی از سفرنامة‌ مارکوپولو (که مربوط به قرن هفتم قمری است) برای اثبات وجود جمعیت فراوان مسلمانان در منطقة چین و نیاز آنان به مسجد که منجر به ساختن مسجد سعد بن ابی‌وقاص در سال ششم ظهور اسلام (یعنی حتی پیش از هجرت پیامبر اکرم به مدینه) در این منطقه شد و ... 💠https://b2n.ir/741448 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم. کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳ قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حج‌گذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پرده‌های خانه‌کعبه آویختند و کشتند و سپس حجر‌الاسود را با خود بردند‌. همان‌طور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی سخن از امنیت خانه کعبه به میان آورده است ، چنان که می فرماید ؛ « نخستين خانه ‏اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است.در آن نشانه‏ هاى روشن است (از جمله) مقام ابراهيم، و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود » ( آل عمران 96_97) ❕این مضمون در آیات دیگری نیز تکرار شده است ؛ 🔸عنکبوت 67 _ نمل 91_ بقره 126_ ابراهیم 35 _ تین3 👌بر خلاف آنچه شبهه افکن تصور کرده است ، امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست به گونه ای که حوادث ناامن کننده در آن واقع نشود ، بلکه امنیت مورد بحث به دو معنا است ؛ 1⃣امنیت تشریعی ؛ 👌يعنى خدا فرمان داده كه همه انسانها و حتى حيوانها در اين سرزمين در امن و امان باشند. صيد كردن حيوانات آن ممنوع است و حتى تعقيب مجرمانى كه به اين حرم و خانه كعبه پناه برند جايز نيست، تنها مى‏ توان براى اجراى عدالت در حق چنين‏ مجرمان آذوقه را بر آنها بست تا بيرون آيند و تسليم شوند. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حيوان وحشى و پرنده ‏اى كه وارد حرم مى ‏شود از رمانيدن و اذيّت در امنيّت است تا زمانى كه از حرم خارج شود. » 📚الكافى، ج 4، ص 226 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس مرتكب قتلى شود و دست به گناهى بزند، سپس به حرم [امن الهى‏] پناه ببرد، در امان است و تا زمانى كه در حرم است، نه بايد او را قصاص كرد، نه دستگير كرد، نه آزارش داد، نه پناهش داد، نه آب و غذايش داد، نه با او داد و ستد كرد، نه ميهمانش شد و نه ميهمانش كرد. » 📚مستدرک الوسائل ج 9 ص 332 👌و فرمود ؛ « گياهِ [خشك يا تَرِ] حرم را نبايد چيد، درخت و خارش را نبايد قطع كرد، و صيدش را نبايد رَم داد » 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 310 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « اگر سارقى در جاى ديگرى غير از مكّه دزدى كند، يا نسبت به خود مرتكب جنايتى شود و به مكّه بگريزد، تا زمانى كه در حرم هست نبايد او را دستگير كرد مگر از آن جا خارج شود، اما از رفتنش به بازار بايد جلوگيرى شود و كسى با او خريد و فروش و مجالست نكند تا از حرم خارج گردد آن گاه دستگير مى ‏شود. » 📚الکافی ج 4 ص 227 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕لذا می بینیم در تفسیر نمونه در توضیح چرایی امن بودن کعبه می گوید ؛ « خانه خدا (خانه كعبه) از طرف پروردگار به عنوان يك پناهگاه و كانون امن و امان اعلام شده و مى‏ دانيم در اسلام مقررات شديدى براى اجتناب از هر گونه نزاع و كشمكش و جنگ و خونريزى در اين سرزمين مقدس وضع شده است، بطورى كه نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هر گونه شرائط بايد در آنجا در امنيت باشند بلكه حيوانات و پرندگان نيز در آنجا در امن و امان بسر مى‏برند و هيچكس حق ندارد مزاحم آنها شود. ❕در جهانى كه هميشه نزاع و كشمكش در آن وجود دارد، بودن چنين مركزى در آن مى ‏تواند اثر عميق مخصوصى براى حل مشكلات مردم از خود نشان دهد، زيرا امن بودن اين منطقه سبب مى‏ شود كه مردم با تمام اختلافاتى كه دارند در جوار آن در كنار هم بنشينند، و به مذاكره بپردازند، و به اين ترتيب يكى از مهمترين مشكلات كه معمولا براى فتح باب مذاكرات براى رفع خصومتها و نزاعها وجود دارد حل مى ‏شود. چون بسيار مى‏ شود كه طرفين نزاع، يا دولتهاى متخاصم جهان مايلند رفع خصومت كنند و براى اين منظور به مذاكره بنشينند، اما مكانى كه براى هر دو طرف مقدس و محترم و به عنوان مركز امن و امان شناخته شده باشد پيدا نمى ‏كنند ولى در اسلام اين پيش ‏بينى شده است و مكه به عنوان چنين مركزى اعلام گرديد. هم اكنون تمام مسلمانان جهان كه متاسفانه گرفتار كشمكشها و اختلافات مرگبارى هستند مى ‏توانند با استفاده از قداست و امنيت اين سرزمين باب مذاكرات را بگشايند و از معنويت اين مكان مقدس كه نورانيت و روحانيت خاصى در دلها ايجاد مى ‏كند به رفع اختلافات خود بپردازند » 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 448 ❕طبیعی است که ممکن است عاصیانی به حکم تشریعی خداوند مبنی بر امن بودن خانه کعبه گوش نکنند و در آنجا کشتار و خونریزی کنند ، آنان به خاطر زیر پا گذاشتن حکم خداوند ، عذاب سختی در اتتظارشان است . 2⃣در روایاتی امنیت کعبه ، امنیت در آخرت نیز دانسته شده است ، یعنی کسی که از روی اخلاص و ایمان وارد مسجد الحرام شود و حج به جا آورد ، روز قیامت از عذاب خداوند در امان است چنان که از امام باقر عليه السلام نقل شده كه معناى «و من دخله ...» اين است ؛ « هر كس در حالى كه عارف باشد به جميع آنچه خداوند واجب كرده، وارد حرم شود از عذاب هميشگى آخرت در امان خواهد بود. 📚مجمع‏ البيان، ج 1 ، 2، ص 799 ❕بنابراین امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست تا میان آنچه خداوند فرموده و آنچه از خونریزی ها در جوار کعبه واقع شده است ، تضادی باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔الله در برابر ويروس كرونا زانو زد الله كه يك موجود موهوم بيش نيست و تاكنون هيچ كسى او را در دنياى حقيقى نديده و با او ملاقات نكرده است، خانه اى دارد كه بعنوان بت مسلمانان مورد پرستش قرار ميگيرد. مسلمانان مدعى هستند كه اين الله خالق جهان هستى است و قادر به انجام هر كار خارق العاده اى است. داستانها و افسانه هاى زيادى منجمله افسانه سپاه فيل را نيز براى او ساخته اند. اما همين الله موهوم در مقابل يك ويروس ناچيز به ستوه آمده و به الكل(كشف زكريا رازى) پناه آورده است ❗️❗️ 💠💠 1⃣خدایی که ما به او معتقدیم ، جسم نیست تا زمان و مکانی داشته باشد و به رویت حسی و تجربی ما در آید ، چرا که قلمرو علوم طبيعى، همان‏ موجودات محدود مادّى و طبيعى است و بس. بنابراين چگونه مى‏ شود چيزى را كه غير محدود است، با ابزار طبيعى درك نمود؟ خدا و موجودات ماوراى طبيعت از قلمرو علوم طبيعى خارج هستند و چيزى كه از طبيعت خارج باشد، هرگز نبايد انتظار داشت كه با اسباب طبيعى درك شود. همان طور كه عاقلانه نيست به يك منجّم و ستاره شناس گفته شود كه فلان ميكروب را با وسايل و محاسبات نجومى براى ما ثابت كن، همچنين نبايد از متخصّص رشته ميكروب‏ شناسى هم انتظار كشف قمرهاى مشترى را با وسايل ميكروب‏ شناسى داشت، زيرا هر كدام در قلمرو علمى خود مى ‏توانند تصرف كنند و نمى ‏توانند نسبت به خارج از محدوده خود به نفى و اثبات بپردازند. بنابراين ما چگونه به علوم طبيعى و حسی حق مى‏ دهيم كه در خارج از طبيعت بحث كند، با آنكه منطقه نفوذ آن، محدود به طبيعت و آثار و خواصّ آن است؟! نهايت حقى را كه مى‏ توان براى يك علم طبيعى قائل شد اين است كه او مى ‏تواند بگويد: من نسبت به ماوراى طبيعت، سكوت اختيار مى‏ كنم، چون از حدود مطالعه و ابزار كارم خارج است، نه اينكه انكار كند. ، ما در گذشته مفصلا در مورد اعتقاد به خدای نادیده بحث کرده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2568 2⃣ما خانه کعبه را پرستش نمی کنیم ، بلکه به امر خداوند در آن محل الله را پرستش می کنیم و برای خانه کعبه هیچ گونه تاثیر استقلالی قائل نیستیم . ❕شیخ صدوق از ابى حمزه ثمالى نقل می کند که گويد ؛ به امام چهارم گفتم چرا طواف هفت دور است؟ فرمود ؛ « چون خدا تبارك و تعالى به فرشته‏ ها فرمود «من در زمين جانشين گذارم» و آنها در برابر خدا تبارك و تعالى گفتند: «آيا در آن كسى گذارى كه تباهى انگيزد و خونريزد» خدا فرمود «براستى من ميدانم آنچه را شما ندانيد» و پيش از آن آنان را از نور خود محجوب نميكرد و پس از آن 7 هزار سال آنها را از نورش محجوب ساخت، پس به آنها مهر ورزيد و توبه ‏شان را پذيرفت و بيت المعمور را در آسمان چهارم بر ايشان ساخت تا پايگاه و امن آنها باشد و خانه كعبه را زير بيت المعمور نهاد و و امن نمودش و هفت دور طواف بر بنده‏ ها واجب شد در برابر هر هزار سال يك دور » 📚علل الشرایع ج 2 ص 92_ بحار الانوار ج 55 ص 58 ❕ابن ابى العوجاء نزد امام صادق عليه السّلام آمد و نشست ... و گفت ؛ « تا كِى اين خرمن را با پاها مى‏ كوبيد و به اين سنگ، پناه مى‏ آوريد و اين خانه افراشته از آجر و كلوخ را مى‏ پرستيد و همچون شتران فرارى، دور اين خانه، هروله مى ‏كنيد؟ هركس در اين‏باره بينديشد، مى ‏داند كه اين كار را كسى غير فرزانه و بى‏ انديشه بنيان نهاده است. پس بگو، كه تو، رئيس اين آيين و قلّه آنى و پدرت پايه و نظام آن است. 👌امام صادق عليه السّلام فرمود ؛ «خداوند، هركس را گم‏راه و كوردل سازد، حق را برايش ناخوش مى‏ دارد و [حق‏] به كامش گوارا نمى‏ آيد و شيطان، سررشته ‏دار و همنشين او مى ‏شود و او را به وادىِ هلاكت مى‏ كشاند و از آن بيرونش نمى‏ آورد. اين، خانه‏ اى است كه خداوند به وسيله آن، بندگانش را به پرستش خود، فرا خوانده است تا در انجام آن، ميزان طاعتشان را بيازمايد. ازاين ‏رو بندگان را به بزرگداشت و زيارت آن تشويق كرده و آن را جايگاه پيامبران و قبله ‏گاه نمازگزاران قرار داده است. پس آن، شعبه ‏اى از رضاى خدا و راهى به سوى آمرزش اوست كه بر راستاى كمال و كانون عظمت و جلال، استوار شده است». 📚الكافي ج 4 ص 197 _ الفقيه ج 2 ص 249 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمود ؛ «خداوند دوست داشت كه بندگانش نيز او را همچون فرشتگان عبادت كرده و به چنين عبادتى (طواف) مبادرت ورزند لذا در آسمان چهارم بيتى محاذى عرش بناء نمود به نام ضراح بعد در آسمان دنيا بيتى به نام بيت المعمور را محاذى ضراح قرار داد، پس از آن اين بيت يعنى كعبه را محاذى بيت المعمور قرار داده و به آدم عليه السّلام امر فرمود آن را طواف كند، آدم به طواف آن پرداخت و بدين وسيله خداوند منّان توبه ‏اش را پذيرفت و بعد اين عمل را در فرزندان آدم تا روز قيامت سنّت قرار داد. » 📚علل الشرایع ج 2 ص 406 _ وسائل الشیعه ج 13 ص 296 3⃣این که خانه کعبه برای گندزایی از ویروس کرونا ضدعفونی می شود ، منافاتی با تقدس کعبه یا قدرت خداوند در دفاع از خانه اش ندارد چرا که اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در عالم همه چیز به طور طبیعی خود پیش برود و وقتی علت های مادی یک پدیده حاصل شد معلول آن نیز محقق شود . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « خدا خواسته است که همه کارها از اسباب آن جاری باشد» 📚الکافی ج1ص357 👌بر این اساس طبیعی است که ویروس کرونا از طریق اسباب عادی به خانه خدا هم برسد و ما هم از طریق عادی به مقابله با آن برخیزیم ،چنان که از پيدايش اسلام تا كنون، نزديك به صد سيل به مسجد الحرام و كعبه، آسيب رسانده است كه برخى از آنها به نام‏هاى خاصّى مشهور شده ‏اند، همچون: سيل «امّ نَهشَل» در خلافت عمر و «حجاف» و «المخبل» در خلافت عبد الملك بن مروان و سيل «ابن حنظله» در روزگار مأمون. 📚فتوح البلدان ص 61 ❕بناى خدا اين است كه در اين عالم همه چيز بطور طبيعى پيش برود و اگر خداوند كار خارق العاده اى هم انجام دهد بسيار است و در واقع كارهاى خارق العاده از استثنائات اين عالم است كه خداوند به خاطر مصالحى به انجام انها مبادرت مى كند. ❕جریان اصحاب فیل و ابرهه از جمله همین بوده است چرا که در زمان ابرهه اصل موجوديت كعبه مطرح بود ، يعنى ابرهه مى خواست با ويرانى كعبه مردم را به جنوب عربستان بكشاند و آنجا بساط شرك وخانه جديد را پهن كند و تصميم گرفت خانه «كعبه» را به كلى ويران سازد وعرب را متوجه معبد جديد كند، او مستقيما به جنگ خدا امده بود و خدا هم هم چنانكه عبدالمطلب به ابرهه گفت از خانه اش كرد ، چرا که اراده خداوند بر این تعلق گرفته بود که آن خانه شریف محور موحدان تا روز قیامت باشد و با نابودی کلی کعبه این هدف محقق نمی شد ، لذا خداوند در مورد محافظت از کعبه و جریان اصحاب فیل فرمود ؛ « آيا نديدى پروردگارت با اصحاب فيل (لشگر ابرهه كه به قصد نابودى كعبه آمده بودند) چه كرد؟! آيا نقشه آنها را در ضلالت و تباهى قرار نداد؟ و بر سر آنها پرندگانى را گروه گروه فرستاد. كه با سنگهاى كوچكى آنها را هدف قرار مى‏دادند. در نتيجه آنها را همچون كاه خورده شده قرار داد. » ( فیل 1 تا 5) ❕در شان این آیات از امام سجاد علیه السلام آمده است ؛ « ابو طالب همواره با شمشيرش از پيغمبر اكرم دفاع مى ‏كرد تا آنجا كه مى ‏فرمايد: (روزى) ابو طالب عرض كرد فرزند برادر! آيا تو مبعوث به همه مردم شده‏ اى، يا تنها به قوم خودت؟پيغمبر ص فرمود: نه، مبعوث به جميع انسانها شده‏ام، از سفيد و سياه عربى و عجمى، سوگند به كسى كه جانم در دست او است كه من همه انسانهاى سفيد پوست و سياه پوست را به اين آئين دعوت مى‏ كنم، و تمام كسانى كه بر قله كوه ‏ها و درياها هستند به اين آئين فرا مى‏خوانم، و من تمام زبانهاى فارس و روم را دعوت مى‏ كنم. ❕هنگامى كه اين سخن به گوش قريش رسيد تعجب كردند و گفتند آيا گوش به سخنان فرزند برادرت نمى‏ دهى كه چه مى‏ گويد؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم اين سخنان را بشنوند ما را از سرزمينمان مى‏ ربايند! و سنگهاى خانه كعبه را قطعه قطعه جدا مى‏ كنند در باره اين سخن آنها كه خانه كعبه را متلاشى مى‏ كنند سوره" فيل" را نازل كرد" ( و به آنها نمود كه هيچكس قادر بر چنين كارى نيست .) 📚تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 669 ❕بنابراین آنجایی که اصل موجودیت کعبه مطرح باشد ، خداوند با قدرت غیبی از خانه اش دفاع کرده و مطابق شان نزول فوق دفاع می کند ، اما آسیب رسیدن به کعبه ( نه نابودی کلی آن ) توسط عوامل انسانی یا غیر انسانی بر اساس اصل کلی آزادی اسباب و مسببات در است و اراده خداوند بر این تعلق نگرفته است که در مقابل این اسباب ایستادگی کند ، مگر در مواردی که خودش لازم بداند ، لذا طبیعی است که کرونا به کعبه هم برسد و ما هم از طریق اسباب طبیعی با آن مقابله کنیم ، و نباید این مساله دلیلی بر ناتوانی خداوند یا عدم قداست کعبه تلقی شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخی می گویند که حتی در منابع ما از روز غدیر به عنوان یاد نشده است و عید مسلمین تنها فطر و قربان است ❗️آیا براستی در روایات ما نکته ای در مورد عید نیامده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در رابطه با عید و فضیلت روزه آن و اعمال و عباداتی که شایسته است در شب و روز آن ذکر شود ، نکات قابل توجهی در منابع روایی ما آمده است و نقل قول شما در مورد عید غدیر خلاف واقع است . 🗯امام علیه السلام از رسول خدا نقل می کند که فرمود ؛ « روز غدیر خم برترین امت من است ،آن روز ،روزی است که خداوند مرا امر کرد که علی را به عنوان امام و راهنما منصوب و معرفی کنم ، تا امت پس از من توسط او هدایت شوند ، و آن روز ، روزی است که خداوند دینش را کامل کرد و بر امتم نعمتش را به اتمام رساند و اسلام را برای آنان برگزید » 📚امالی صدوق ص125 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « روز غدیر برترین است ، و آن روز هیجدهم ذی الحجه است » 📚الخصال ج2 ص32 👌و در نقل دیگری آمده است که مفضل از امام صادق علیه السلام سوال می کند ؛ « برای مسلمین چه تعداد عید است ؟ امام علیه السلام پاسخ داد عید . سوال کرد عید فطر و قربان و جمعه را می دانم ، دیگر چیست ؟ 🔶امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « عید دیگر بزرگترین و با شرافترین آنهاست و آن عید غدیر روز هجدهم ذی الحجه است ، روزی که پیامبر علی را به عنوان امام کرد . ❕مفضل سوال کرد در آن روز چه چیزی بر ما لازم است؟ 👌امام داد ؛ « بر شما روزه آن روز برای شکر خداوند و حمد او لازم است چنان که تمام انبیاء به اوصیاء خودشان امر می کردند که روزی را که وصی پیامبر خاتم به وصایت منصوب می شود را عید بگیرند و هر کس آن روز را روزه بگیرد ، برتر از عبادت و عمل شصت سال ثواب دارد « 📚وسائل الشیعه ج10 ص443 👌در نقل دیگر امام ادامه دادند ؛ « در آن روز روزه بگیر و زیاد بر محمد و آلش درود بفرست ، و از کسانی که حق آل محمد را کردند بیزاری جوی » 📚الکافی ج4 ص148 👌و در نقل دیگر اضافه است که فرمود ؛ « در آن روز با نیکی کردن و روزه و نماز و صله رحم و صله برادران به خدا تقرب جویید » 📚وسائل الشیعه ج10 ص444 🗯به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است که آگاهی رجوع شود ؛ 📚بحار الانوار ج94 ص110 باب 60 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال گفته می شود چگونه روز غدیر عیدمی باشد در حالی که روزه در آن مستحب است اما در عید قربان و فطر روزه در آن حرام است 🗯پاسخ: ❗️در فضیلت روزه عید غدیر ،روایات متعددی در منابع شیعه و سنی نقل شده است . 🗯امام صادق فرمود: « عید غدیر بسیار برتر و با شرافت تر از دو عید فطر و قربان است و هر کس آن روز را روزه بگیرد پاداش 60 ماه روزه داری را دریافت می کند» 📚الکافی ج4 ص148 ❗️وفرمود: « روزه آن روز کفاره شصت سال می باشد» 📚الفقیه ج2 ص90 ❗️وفرمود: « روزه آن روز به خاطر شکر نعمت ولایت و حمد پرودگار لازم گشت» 📚وسائل الشیعه ج10 ص443 🗯همین طور خطیب بغدادی از علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کند که فرمود: « هر کس روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد ،خداوند به او پاداش شصت روز روزه داری را به او می دهد و آن روز غدیر است .پیامبر دست علی را بر افراشت و گفت ایا من اولی به مومنان از خودشان نیستم .پس هر کس که من مولی و اولی نسبت به او هستم علی از این پس ولی و مولی برای اوست .پس از آن ایه اکمال نازل شد» 📚تاریخ بغداد،ج8 ص290 ❗️با توجه به این رویات اشکال کردن در باره روزه روز غدیر اجتهاد در برابر نص است . 🗯خداوند چنین قرار داده است که روزه روز غدیر مستحب اما روزه دو عید قربان و فطر حرام باشد ایا کسی می تواند اعتراض کند در حالی که خداوند می فرماید: « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» 📓احزاب 38 ❗️گذشته از انکه ایام عید دیگری نظیر جمعه،مبعث و مانند آن وجود دارد که روزه گرفتن در انها مستحب می باشد 📚وسائل الشیعه ج10 ص447 📚روضه الطالبین،ج2 ص253 📚غنیه الطالبین،ص502 و... ❗️با این وجود نمی توان گفت هر روز که عید باشد باید روزه در آن روز حرام باشد https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔آیا پیامبر هم می شود یا خیر ❗️اگر سحر نمی شود چگونه در شان نزول سوره فلق آمده است که یهودیان پیامبر را سحر کردند و خداوند نیز برای دفع آن سوره را بر پیامبر نازل کرد ❕❕ 💠💠 👌 درباره شان نزول سوره فلق روایاتی در غالب کتب تفسیر نقل شده که مطابق آنها پیغمبر اکرم به وسیله بعضی از مورد سحر قرار گرفته، و بیمار شده بود، جبرئیل نازل شد و محل ابزار سحر را که در چاهی پنهان کرده بودند نشان داد، آن را بیرون آوردند، سپس این سوره را خواندند، و حال پیغمبر اکرم بهبود یافت . ❕ولی مرحوم و بعضی دیگر از محققان اینگونه روایات را که سند آن فقط به دو نفر ابن عباس و عایشه منتهی می شود زیرا سؤال قرار دادند، ؛ زیرا : 1⃣سوره فلق طبق مکی است و لحن آن نیز لحن سوره های مکی را دارد، در حالی که درگیری پیامبر با یهود در بوده است و این خود دلیلی است بر عدم اصالت اینگونه روایات . 2⃣از سوی دیگر اگر پیغمبر اکرم به این آسانی مورد سحر ساحران قرار گیرد تا آنجا که بیمار شود و در بستر بیفتد، به آسانی ممکن است او را از مقاصد بزرگش بازدارند، مسلما خداوندی که او را برای چنان ماموریت و رسالت عظیمی فرستاده از نفوذ سحر ساحران حفظ خواهد کرد، تا مقام نبوت بازیچه دست آنها نشود . 3⃣از سوی سوم اگر بنا شود سحر در جسم پیغمبر اثر بگذارد ممکن است این توهم در مردم پیدا شود که سحر در روح او نیز مؤثر است، و ممکن است افکارش سحر ساحران گردد، و این معنی اصل اعتماد به پیامبر را در افکار عمومی متزلزل می سازد . 👌و لذا قرآن مجید این معنی را نفی می کند که پیغمبر شده باشد می فرماید : «ظالمان گفتند شما از یک انسان سحره شده ای پیروی می کنید، ببین چگونه برای تو مثلها زدند و گمراه شدند ؟ آنچنانکه نمی توانند راه را پیدا کنند » « ان تتبعون الا رجلا انظر کیف ضربوا لک الامثال فضلوا فلا یستطیعون سبیلا» 🔶فرقان 8 و 9 ❕مسحور در اینجا خواه به معنی کسی باشد که از نظر عقلی سحر شده یا در جسمش، در هر صورت گواه بر مقصود ما است . 👌به هر حال با چنین روایات مشکوکی که از حیث سندی و است ، نمی توان قداست مقام نبوت را زیر سؤال برد، و در فهم آیات بر آنها تکیه کرد . 📚تفسیر نمونه ج27 ص454 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
💭متن شبهه از کانال ضد دین 💦نهی عزاداری در نزد شیعه 💥یکی از مواردی که از ساخته های روحانیون شیعه هست و هیچ جایگاهی حتی در اسلام ندارد ؛ عزاداری برای حسین بن علی است که متاسفانه معضل شدیدی برای جامعه ما به لحاظ مختلف شده است. 👈👈به روایت زیر توجه فرمایید : 4 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): ضرب المسلم يده على فخذه عند المصيبة إحباط لاجره. 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني    جلد : 3  صفحه : 224   📚الکافی ج 3 ص 126 چاپ منشورات فجر بیروت 📚من لا یحضره الفقیه از شیخ صدوق ج 1 ص 151 و... ✍ترجمه : 👈هر مسلمانی که به هنگام مصیبت دست خود را بر رانش بکوبد ، موجب تباه کردن اجر خویش می شود (اجرش نابود میشود) 💭پاسخ: 1⃣در این روایت دو فرد وجود دارند که هر دو چون از اهل سنت هستند لذا روایت انها قابل استناد نیست .نوفلی و سکونی 2⃣این روایت معارض دارد و از امام صادق در روایت دیگری نقل شده است که فرمود: " پاداش مومن در مرگ فرزند بهشت است صبر کند یا نکند" 📚وسایل الشیعه ج2 باب72 روایت7 3⃣به فرض که دلالت روایت کامل باشد باز هم از اصل عزاداری نهی نمی کند بلکه از انجام عزاداری که ملازم با این حرکت باشد نهی می کند .شما می توانید بگویید که در این مراسم این عمل انجام نگیرد نه این که عزاداری را تحریم کند 4⃣در مشروعیت عزاداری برای مردگان و برای امام حسین روایات فراوانی وارده شده است که ما در پاسخ های گذشته اشاره داشته ایم وکسی نمی تواند عزاداری را به طور مطلق تحریم کند که جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید: 📚وسایل الشیعه ج3 ص279 باب87 5⃣ممکن است تصور شود که اگر زدن بر ران به هنگام پیش امدن مصیبت حرام باشد پس سینه زنی در مراسم امام حسین نیز همین حکم را دارد. ❗️پاسخ آن روشن است .دست زدن بر ران که مورد روایت است ناظر به مصیبت های شخصی و فردی است و این که گاهی مصیبت زده بر اثر بی تابی جام صبرش لبریز میشود و عکس العملی نشان می دهد که دور از آداب صابران است . 💭ولی سینه زدن در عزاداری امام حسین نشانه حزن دینی است نه حزن شخصی و نشانه محبت به پیامبر و خاندان اوست که به دست سفاکان روزگار و انسان های بی رحم کشته شده اند . ❗️به تعبیر دیگر سینه زنی در اینجا بر خاسته از بی تابی روحی و ضعف ایمان که مورد روایت است نیست و هر گز در آن اعتراضی به تقدیر خداوند وجود ندارد بلکه برخاسته از حب درونی به پیامبر و ال اوست که حقیقت دین را تشکیل می دهد .این نوع حرکتها که همراه با نوحه خوانی و سینه زنی و پرچم های سیاه است نشان دهنده امور زیر است : 💎احیای مکتب عدالت خواهی و ظلم ستیزی 💎توجه دادن نسل حاضر به خیانت حاکمان گذشته 💎ابراز همدردی با پیامبر و خاندان او ❗️لذا سینه زنی برای امام حسین از مورد روایت که مصیبت های فردی است خارج است . 📚پاسداری از مرقد پیامبران و امامان، ایت الله سبحانی، ص90 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال پیامهایی از کانال های وهابی منتشر میشود که استدلال می شود بر حرمت عزاداری از جمله روایت می کنند که پیامبر فرمود: سه چیز از اعمال جاهلیت است که یکی از انها نوحه سرایی برای مردگان است( مستدرک ج2ص450) لطفا پاسخ دهید 💭پاسخ: ❗️ما در پاسخ های گذشته مفصلا مشروعیت عزاداری را طبق کتب شیعه و سنی اثبات کرده ایم حال با توجه به انچه در گذشته امده است می گوییم: ❗️ روایاتی که از نوحه سرایی نهی می کند در بیان حرمت نوحه سرایی و عزاداری به باطل است چنان که علامه حلی می گوید: ❗️"همه علمای شیعه اتفاق دارند که نوحه سرایی به باطل حرام است همچنین علما برای جواز ومشروعیت نوحه سرایی به حق اجماع واتفاق دارند" 📚منتهی المطلب،ج7 ص423 ❗️بنا براین به اجماع همه فقهای شیعه نوحه سرایی های باطل همچون خراش انداختن به صورت و پاره کردن لباس و چاک دادن یقه و به زبان اوردن جملات اعتراض گونه و کفر امیز از مصادیق عزاداری جاهلیت می باشد . 💭علامه مجلسی می گوید: "در دوران جاهلیت چون کسی از دنیا می رفت همراه با برشمردن جرمهایی همچون آدم کشی وجنایت میت وافتخار به آن برایش نوحه سرایی می کردند" 📚بحار الانوار،ج79 ص108 ❗️این گونه روایات اصل عزاداری را ممنوع نمی کند چرا که ما مشروعیت آن را ثابت کردیم، بلکه از انجام هر عملی که با قضا وقدر الهی منافات دارد نظیر داد کشیدن، گریبان پاره کردن، سخن باطل گفتن و...جلوگیری می کند لذا در پاره ای از روایات آمده است که نوحه سرایی در صورتی که همراه با سخنان حق باشد مانعی ندارد بلکه حتی می توان به ازای آن اجرت دریافت کرد 📚وسایل الشیعه،ج10 ص447 ❗️بنابراین مقصود از این گونه روایات، نوحه سرایی باطل ودروغ است که شباهت هایی با مراسم جاهلیت داشته است. ❗️در گذشته یاد اور شدیم ممنوعیت از عزاداری در روایات مذکور ناظر به مصیبت های شخصی و فردی است و این که گاهی مصیبت زده بر اثر بی تابی جام صبرش لبریز میشود و عکس العملی نشان می دهد که دور از آداب صابران است . 💭ولی سینه زدن و زنجیر زنی و مانند ان در عزاداری امام حسین نشانه حزن دینی است نه حزن شخصی و نشانه محبت به پیامبر و خاندان اوست که به دست سفاکان روزگار و انسان های بی رحم کشته شده اند . ❗️به تعبیر دیگر سینه زنی در اینجا بر خاسته از بی تابی روحی و ضعف ایمان که مورد روایات ممنوعه از عزاداری است نیست و هر گز در آن اعتراضی به تقدیر خداوند وجود ندارد بلکه برخاسته از حب درونی به پیامبر و ال اوست که حقیقت دین را تشکیل می دهد .این نوع حرکتها که همراه با نوحه خوانی و سینه زنی و پرچم های سیاه است نشان دهنده امور زیر است : 💎احیای مکتب عدالت خواهی و ظلم ستیزی 💎توجه دادن نسل حاضر به خیانت حاکمان گذشته 💎ابراز همدردی با پیامبر و خاندان او ❗️لذا سینه زنی برای امام حسین از مورد این روایات که مصیبت های فردی است خارج است . 💭در پایان نیز می اوریم که به فرض هم که نوحه سرایی برای عموم مردم مکروه و ناپسند باشد برای شخصیت های بزرگی که با حیات و مرگ خود مسیر تاریخ را عوض کردند نه تنها ناپسند نیست بلکه در روایات ما مورد تاکید قرار گرفته است چنان که شیخ طوسی روایت می کند که امام صادق فرمود: "هر جزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و گریستن برای شهادت امام حسین" 📚امالی طوسی ج1 ص162 📚وسایل الشیعه ج3ص282 ❗️فلسفه ان روشن است زیرا عزاداری برای حسین وسایر اهل بیت به خاطر مصیبتی است که بر دین وارد شده و نشانه حزن دینی است نه حزن فردی https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال لطفا درباره نامه عمر بن خطاب به رود نیل و همچنین سخن گفتن و یاری رساندن غیبی وی به لشکر مسلمین در نهاوند توضیحاتی بفرمایید. ✅پاسخ: بله اهل سنت ووهابیون ما را به دلیل آنکه برای امامان خود عقیده به قدرت غیبی داریم متهم به غلو وشرک می کنند اما خودشان برای عمر چنین چیزی را عقیده دارند. شما دو داستان را اشاره کردید ما هم مقداری درمورد این دو داستان توضیح میدهیم. دانستان نامه عمر به نیل چنین است: "چون عمر مصر را فتح کرد، اهالی آنجا سنتی درمورد رود نیل داشتند که می گفتند که در روز سیزده از ماه بونه ما پیش دختر باکره ای که با پدر ومادرش زندگی می کند می رویم وپدرش را راضی میکنیم ودختر را زینت می کنیم وبه نیل می اندازیم. ونیل هم برای ما جاری میشود. عمرو عاص به آنان گفت چنین سنتی در اسلام نیست. آنان سه ماه از این کار دست برداشتند ونیل هم جاری نشد. به عمر نامه نوشتند واو را از جریان مطلع کردند. عمر به عمرو عاص نوشت کار درستی کرده ای. من در داخل این نامه رقعه کوچکی گذاشتم وچون نامه به دست تو رسید رقعه را به نیل بینداز. درآن رقعه نوشته بود: "از عبدالله عمر امیر المومنین به نیل مصر؛اما بعد: اگر تاکنون از جانب خود جاری شدی جاری نشو واگر خدای واحد قهار تورا جاری ساخته است ما از خدای واحد قهار می خواهیم تورا جاری کند" وچون چنین کردند نیل جاری شد. 📗تاریخ مدینه دمشق،ابن عساکر، ج44 ص 337 📗کنزالعمال،ج12 ص561 📗تفسیر قرطبی،ج13 ص104 و.... اما داستان دوم: چنین روایت کرده اند: "عمر بر بالای منبر بود به ناگاه برایش مکاشفه ای روی داد وساریه ( اسم فرمانده لشگر) را که در نهاوند در سرزمین فارس بود دید که در دره ای با دشمن برخورد کرده اند ودر حال شکست خوردن هستند.درحالی که در نزدیکی آنها کوهی قرار دارد واگر به آنجا پناه آورند از شکست نجات پیدا میکنند. لذا عمر در اثنای خطبه فریاد زد وگفت:"یا ساریه الجبل، الجبل" ای ساریه به سوی کوه برو. خدا صدای اورا به گوش ساریه که در فارس بود رساند واو لشکر را متوجه کوه کرد ودر آنجا با دشمن جنگید و پیروز شد" 📗کنزالعمال،ج12 ص571 📗کشف الخفا،ج2 ص380 ❓ایا این غلو نیست ❓چگونه است ما اگر عقیده به قدرت غیبی امامان داشته باشیم مشرک هستیم اما شما موحد ❗در پایان لازم است که بدانید هر دو داستان جعلی ودروغ است. علامه امینی می گوید: تنها راوی روایت نیل عبدالله بن صالح مصری است که یکی از افراد بسیار دروغگو وجاعل بوده است واحمد بن حنبل ونسایی اورا رد کرده اند 📗العلل ومعرفه الرجال،ج3 ص212 📗الضعفا والمتروکین،ص149 وراوی جریان یا ساریه الجبل هم سیف بن عمر است که ضعیف است واورا به کفر متهم کرده اند 📗کتاب المجروحین،ابن حبان،ج1 ص345 📗الکامل فی ضعفای الرجال،ج3 ص435 رجوع کنید به الغدیر،علامه امینی،جلد 8 صفحه 124 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman 📢کانال ما در تلگرام https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
سوال لطفا به متن زیر که یه وهابی برام فرستاده پاسخ بدید خداوند بزرگ مرتبه در قرآن مجید میفرمایند وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ؛ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺷﻔﻴﻌﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻔﻴﻌﺎﻧﻰ ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ [ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥﺷﻔﻴﻊ] ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ ؟ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻣﻨﺰﻩ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ۩ یونس/18 ۩ 🔻 در آیه فوق ثابت میشود مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: بت ها شفیعان ما نزد خداوند هستند. 👈 شباهت استوار بین مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر. شیعیان معتقد هستند که،ائمه شفیعان ما نزد خداوند هستند. 💎 و همچنین خداوند میفرمایند ُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّه ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻰ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ [ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ:] ﻣﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻤﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ. ۩ زمر/ 3 ۩ 🔻 در آیه فوق ثابت میشود که مشرکان زمان پیامبر ﷺ میگفتند: ما آنها(بت) را نمیپرستیم،فقط آنان ما را به خدا نزدیک میکنند. 👈 شباهت استوار مشرکان زمان پیامبر ﷺ و شیعیان زمان حاضر. شیعیان معتقد هستند که،ما ائمه را نمیپرستیم بلکه آنان مقربان(نزدیک کننده) ما نزد خدا هستند. ✅پاسخ: ❗نخست متذکر می شویم این وهابیان زمان ما همان خوارج زمان حضرت امیر هستند که با عدم فهم آیات قرآن حضرت علی را نعوذ بالله کافر دانستند وریختن خون اورا واجب ونهایتا هم این کار را کردند. پیامبر از آمدن این گروه در اخر الزمان پیش بینی کرده بود. ❗در روایتی بخاری نقل می کند که پیامبر فرمود: "افرادی... خواهند آمد که قرآن را تلاوت کرده اما از گلوگاه آنان تجاوز نمی کند ( به اعماق وجود آنان نفوذ نمی کند) واز قرآن بهره ای نمی برند این گروه همان گونه از دین خارج می شوند که تیر از کمان خارج شده است ودیگر به کمان باز نمی گردد.از نشانه های این گروه سرهای تراشیده است" 📚صحیح بخاری،ج6 ص2748 ❗اما از استدلال این ها که به تعبیر پیامبر چیزی از قرآن نمی فهمند حتی کودکان خردسال شیعه هم می توانند جواب دهند. درآیه اول خداوند متذکر می شود مشرکان بت هارا می پرستیدند وعبادت می کردند زیرا عقیده داشتند بت ها می توانند آنان را نزد خدا شفاعت کنند اما شیعیان امامان را عبادت نمی کنند ونمی پرستند وعقیده دارند اگر هم از جانب امامان خیری به انها میرسد تماما به اذن خداست. ❗درآیه دوم هم تصریح می کند که مشرکان بت های خودرا به عنوان اله می پرستیدند وگمان می کردند ما باید به کسانی روی آوریم وانان را پرستش کنیم که تدبیر عالم دست آنهاست تا مارا به خدا نزدیک کنند 📚تفسیر نمونه،ج19 ص367 ❗وقیاس توسل شیعیان با پرستش بت پرستان بت هایشان را به عنوان اله موضوعا از هم خارج است زیرا شیعیان اهل بیت را خدا نمیدانند وانان را نمی پرستند 📚مفاهیم القرآن،ایت الله سبحانی،ج1 ص530 ❓حال شما وهابی ها به ما پاسخ دهید آیا عمربن خطاب مشرک است بخاری از انس روایت می کند: "هرگاه در مدینه قحطی می شد عمر بن خطاب به عباس عموی پیامبر متوسل میشد ومی گفت: "اللهم...انا نتوسل الیک بعم نبینا فاسقنا" "خدایا ما به وسیله عموی پیامبرمان به تو متوسل می شویم پس اکنون مارا سیراب کن" 📚صحیح بخاری،ج2 ص16 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman لینک کانال https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw