🔸ادامه👇
❕آیاتی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت ، مربوط به مشركان پيمان شكنى است كه به دشمنى و مخالفت علنى با مسلمين برخاسته بودند ، شاهد این سخن آن است که در ادامه آیات مذکور ، حکم قتال با مشرکینی که پیمان شکنی نکردند و به مخالفت علنی و نبرد با مسلمین اقدام نکردند ، برداشته شده و تصریح شده است که حکم مذکور در مورد پیمان شکنان آنان است و می فرماید ؛
« چگونه براى مشركان پيمانى نزد خدا و رسول او خواهد بود (در حالى كه آنها همواره آماده شكستن پيمانشان هستند) مگر كسانى كه با آنها نزد مسجد الحرام پيمان بستيد (اين گروه كه پيمان خود را محترم شمردند) ما دام كه در برابر شما وفادار باشند شما نيز وفادارى كنيد كه خداوند پرهيزكاران را دوست دارد - چگونه (پيمانشان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى كنند و نه پيمان را، شما را با زبان خود خشنود مى كنند ولى دلهاى آنها ابا دارد و اكثر آنها نافرمانبردارند- آنها آيات خدا را به بهاى كمى فروختند و (مردم را) از راه او باز داشتند، آنها اعمال بدى انجام مى دادند.- (نه تنها در باره شما) در باره هيچ فرد با ايمانى رعايت خويشاوندى و پيمان را نمى كنند و آنها تجاوز كارانند. و اگر پيمانهاى خود را پس از عهد خويش بشكنند و آئين شما را مورد طعن قرار دهند با پيشوايان كفر پيكار كنيد چرا كه آنها پيمانى ندارند، شايد دست بردارند. - آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند پيكار نمى كنيد؟ در حالى كه آنها نخستين بار (پيكار با شما را) آغاز كردند آيا از آنها مى ترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر مؤمن هستيد - با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مى كند و آنها را رسوا مى سازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد (و بر قلب آنها مرهم مى نهد) ( توبه 7 تا 14)
❕یا در آیه چهارم همان سوره توبه می فرماید ؛
« مگر كسانى از مشركان كه با آنها عهد بستيد و چيزى از آن فروگذار نكردند و احدى را بر ضد شما تقويت ننمودند، پيمان آنها را تا پايان مدتشان محترم بشمريد، زيرا خداوند پرهيزكاران را دوست دارد »
❕بنابراین مخاطب آیه پنجم سوره توبه ، آن مشرکین پیمان شکنی اند که پیمان خود را شکسته بودند و در صدد نابود سازی مسلمین بودند ، نه سایر مشرکینی که به عهد و پیمان خود پایبند بودند و از طریق مسالمت خارج نشده بودند و این که علامه طباطبایی از آیه مذکور مطلق نابود سازی شرک و مشرکین از صفحه زمین را برداشت کرده است ، چه مشرکینی که در حال نبرد با مسلمین اند و چه آنانی که مشغول نبرد نیستند ، چنین برداشتی صحیح نیست و با سایر آیات قرآن و روایات همخوانی ندارد و ایشان در این رابطه دچار اشتباه و خطای در برداشت شده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#علی_علیه_السلام_جانشین_پیامبر_گرامی
🤔#پرسش
❔ چرا پیامبر اکرم خیلی زودتر ازمرگشان جانشین خودرا اعلام نکردن تا تفرقه میان مسلمین #کمتر بیفتد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی بارها و بارها حتی در آغازین روزهای دعوت علنی خود ، علی علیه السلام را به عنوان خلیفه و #جانشین خود اعلام نمودند .
❕پیامبر گرامی در آغازین روزهای دعوت خود خطاب به حاضرین در مجلس خود فرمودند ؛
« اي بني عبدالمطلب! به خدا سوگند! من جواني را در عرب نمي شناسم كه براي قومش چيزي بهتر از آنچه من آوردهام آورده باشد، من براي شما خير دنيا و آخرت را آوردهام و خداوند مرا امر كرده است كه شما را به آن #دعوت نمايم. كدام يك از شما است كه مرا به اين امر كمك كند تا برادر و وصي و جانشين من در ميان شما باشد؟ همگي نسبت به اين درخواست پيامبر سكوت كردند. »
👌علی علیه السلام می گوید ؛
«ولي من در حالي كه سنّم از همه كمتر بود و... عرض كردم: اي پيامبر خدا! من وزير شما بر اين امر ميشوم. پيامبر دست بر گردن من گذارد و فرمود: «انّ هذا اخي و وصيي وخليفتي فيكم، فاسمعوا و اطيعوا»؛ «همانا اين شخص برادر و وصّي و #جانشين من در ميان شما است. پس به دستورات او گوش فرا داده و او را اطاعت كنيد». حضرت ميفرمايد: آن قوم در حالي كه ميخنديدند از جاي برخاسته و به ابوطالب گفتند: محمّد تو را امر كرده تا به دستور فرزندت گوش فرا داده و او را اطاعت كني».
📚تاریخ طبری ج 2 ص 62_ کنزالعمال ج 6 ص 392
❕و یا علمای اهل سنت در نقل دیگری از عبد الله بن مسعود می آورند ؛
« در شبی، رسول خدا مرا در رديف خود سوار بر مركب كرد تا به بالاترين مكان مكه رفتيم، در آنجا خطى براى من ترسيم نمود تا آنجا كه پيغمبر اكرم فرمود: به من وعده داده شده است كه جن و انس به من ايمان مى آوردند. بديهى است كه آدميان به من ايمان آوردند و جنيان را هم ديده ام كه به من ايمان آورده اند و سپس فرمود: چنان مى پندارم كه مرگ من نزديك است! عرض كردم: اگر ارتحال شما فرا رسيده است، آيا «ابو بكر» را به #خلافت پس از خود معين نمى فرمائى؟ پيغمبر اكرم از پاسخ دادن به من اعراض نمود و با پيشنهاد من موافقت نكرد. گفتم: آيا «عمر» را به جانشينى خود بر نمى گزينى؟باز هم پيغمبر صورتش را از من برگردانيد و با پيشنهاد من موافقت ننمود ،پ رسيدم: آيا «عثمان» را به جانشينى خود انتخاب نمى فرمائى؟ اين بار هم پيغمبر اكرم از پاسخ دادن به من اعراض كرد و اظهار موافقتى نفرمود. پرسيدم: آيا على عليه السّلام را به جانشينى خود برنمىگزينى؟ در پاسخ فرمود سوگند به خدائى كه جز او خدائى نيست على، وصى و خليفه پس از من است اگر با او بيعت كنيد و از فرمان او سرپيچى ننمائيد، همگى شما را به بهشت خواهم برد. »
📚مجمع الزوائد هیثمی ج 8 ص 314
👌و فرمود ؛
« اگر علی را ولی و سرپرست قرار دهید ، اگر چه می بینم که #چنین نمی کنید ، او را هدایت کننده و هدایت شده می یابید که شما را می گیرد و در صراط #مستقیم قرار می دهد »
📚مسند احمد بن حنبل ج1 ص108 _ انساب الاشراف ج1 ص235 _ اسد الغابه ج4 ص121 _ المستدرک علی الصحیحین ، ج3 ص153
❕و یا نقل می کنند که فرمود ؛
« كسى كه بر سر #خلافت با على عليه السّلام پيكار نمايد، او را بكشيد، هر كس كه مى خواهد باشد »
📚کنوزالحقائق ، مناوی ، ص 145
🔸و فرمود ؛
« از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ على از من است و من از على و او پس از من، #ولى همه مؤمنان است.»
📚صحیح ترمذی ج 2 ص 297_ مسند احمد ج 4 ص 437
❕و فرمود ؛
« كسى كه از من اطاعت كند، از خدا اطاعت كرده است، و كسى كه از فرمان من سرپيچى نمايد، از فرمان خدا سرپيچى كرده است؛ و كسى كه از على اطاعت نمايد، از من اطاعت كرده است؛ و كسى كه از فرمان على #سرپيچى نمايد، از من سرپيچى كرده است.»
📚مستدرک حاکم ج 3 ص 121_ الریاض النضره ج 2 ص 167
🔸و فرمود ؛
« از راه وحى چنان دريافته ام كه على عليه السّلام داراى سه خصلت است: 1- سيّد مسلمانان است 2- #پيشواى پرهيزگاران است 3- راهبر سپيد چهرگان است.»
📚مستدرک حاکم ج 3 ص 137_ کنزالعمال ج 6 ص 157
❕این نصوص و صدها و هزاران نصوص و صدها آیه قرآن ، #همگی گواه بر خلافت و جانشینی علی علیه السلام می باشد اما متاسفانه عده ای با چشم پوشی از این نصوص خلافت ایشان را غصب و عده ای دیگر پیوسته در طول تاریخ کورکورانه دنباله روی آنان را کردند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
33.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ذکری که خوب است در روز عید بزرگ غدیر بگوییم :
" الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلام _ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى اكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنينَ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ الَيْنا، وَميثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ، مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ امْرِهِ، وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّين "
🤔پرسش
❓خداوند در آیه 38 یس صحبت از گردش و حرکت خورشید می کند در صورتی که علم کشف کرده است که این زمین است که به دور خورشید می چرخد و خورشید حرکتی ندارد❕❕آیا این آیه منافات با علم روز ندارد❗️❗️
💠پاسخ💠
🔶خداوند می فرماید:
« و خورشید ( نیز برای آنها نشانه ای است ) که پیوسته به سوی قرار گاهش در حرکت است .این تقدیر خداوند قادر و دانا است»
🔶یس38
👌صحیح است که خورشید به دور زمین نمی چرخد و این زمین است که به دور خورشید می چرخد اما حرکت تنها منحصر به همین مورد نیست.
❗️امروزه ثابت شده است که خورشید یک حرکت وضعی به دور خودش دارد و بر گرد محور خود می چرخد و مدت این حرکت در یک دور کامل معادل 25 روز و نیم ذکر کرده اند .ممکن است آیه اشاره به همین حرکت داشته باشد که در این صورت « لام » در « لمستقرها» به معنای « فی » خواهد بود .یعنی خورشید در قرار گاهش حرکت دارد.
👌یا بگوییم منظور حرکت هایی است که این اواخر دانشمندان برای خورشید کشف کرده اند .
❕در یک حرکت ؛ خورشید با مجموعه منظومه شمسی در دوران کهکشان ما به سوی یکی از صورت های فلکی به نام « صورت الجاثی» که نسبت به خورشید در سمت شمال واقع شده است حرکت می کند .
✍حرکت دیگر حرکتی است که منظومه شمسی همراه بقیه کهکشان به دور مرکز اصلی این کهکشانها که ما متعلق به آن هستیم می چرخد و سرعت سیر این حرکت معادل نهصد هزار کیلومتر در ساعت محاسبه کرده اند.
📚از جهان های دور ص293
📚تسخیر ستارگان ص392
🔶طبق این تفسیر منظور از « مستقر» همان قرار گاهی است که در پایان جهان و آستانه قیامت خورشید به آن می رسد و در آنجا خورشید بی فروغ می شود و نظامش متلاشی می گردد.
🔶اخیرا نیز دانشمندان کشف کرده اند که خورشید با مجموعه منظومه شمسی در وسط کهکشان ما به سوی یک سمت معین و ستاره دور دستی که « وگا» نام دارد در حرکت است .
✍این معانی منافاتی با هم ندارد و ممکن است جمله « تجری» اشاره به تمام این حرکت ها و حرکتهای دیگری که تاکنون علم و دانش ما به آن نرسیده و شاید در آینده کشف شود بوده باشد.
📚پیام قرآن ج2 ص193
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
🔶« با پیشرفت علم در این اواخر چند نوع حرکت برای خورشید ثابت شد:
1⃣حرکت وضعی خورشید به دور خودش
2⃣حرکت طولی آن همراه منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان .
3⃣حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزئی از آن است .
🔶 به این ترتیب یک معجزه دیگر علمی قرآن به ثبوت رسید.
👌برای روشنتر شدن این مساله قسمتی از بحثی را که در یکی از دائرة المعارفها پیرامون حرکت خورشید آمده است در اینجا می آوریم :
🗯« خورشید دارای حرکات ظاهری «حرکت یومی و حرکت سالیانه »و «حرکات واقعی »است
🔶خورشید در حرکت یومی و حرکت ظاهری کره آسمان شرکت دارد در نیمکره ما از مشرق طلوع می کند، در طرف جنوب از نصف النهار محل می گذرد و در مغرب غروب میکند، عبور آن از نصف النهار ظهر حقیقی را مشخص می سازد.
❗️خورشید، حرکت ظاهری سالیانه ای به دور زمین نیز دارد که هر روز آن را قریب یک درجه از مغرب به طرف مشرق میبرد، در این حرکت، خورشید سالی یکبار از مقابل برجها میگذرد، مدار این حرکت در صفحه «دائرة البروج » واقع است، این حرکت در تاریخ نجوم اهمیت فراوان داشته است، «اعتدالین » و «انقلاب » و «میل کلی »مربوط به آن، و سال شمسی مبتنی بر آن است .
❕علاوه بر این حرکات ظاهری حرکت دورانی کهکشان، خورشید را با سرعت حدود یک میلیون و یکصد و سی هزار کیلومتر در ساعت در فضا میگرداند، اما در داخل کهکشان هم خورشید ثابت نیست، بلکه با سرعتی قریب هفتاد و دو هزار و چهارصد کیلومتر در ساعت به جانب صورت فلکی «جاثی علی رکبتیه » حرکت می کند.
❗️((جاثی علی رکبتیه) مجموعه ای از ستارگان است که یک صورت فلکی را تشکیل می دهد و شبیه کسی است که بر سر زانو نشسته و آماده برخاستن است و این تعبیر از همین معنی گرفته شده است)
👌و اینکه ما از این حرکت سریع خورشید در فضا بی خبریم به سبب دوری اجرام فلکی است که ماخذ تشخیص این حرکت وضعی خاص نیز هست .
💠دوره حرکت وضعی خورشید در استوای آن حدود بیست و پنج شبانه روز می باشد(یعنی خورشید در بیست و پنج شبانه روز ما یکبار به دور خود می گردد این مساله را دانشمندان از مطالعه روی کلفها (لکه های سطحی) خورشید به دست آورده اند زیرا دیده اند این کلفها جابجا می شود و بعد از بیست و پنج روز کاملا به جای خود باز می گردد
📚نقل از دائرة المعارف (دهخدا) ماده خورشید(جلد 22)
🔴تفسیر نمونه ج18 ص388
📝پرسمان اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
#نشر_معارف_اهل_بیت_عالم_بی_عمل
🤔#پرسش
❔آیا نشر روایات و معارف معصومین علیهم السلام از سوی فردی که گاه و بی گاه لغزشها و گناه های آشکار و پنهانی انجام میدهد و خود ممکن است علیرغم میلش، به بعضی از آن احادیث #عمل نکند پسندیده است یا اول باید به اصلاح کامل خود بپردازد؟ لطفا اگر روایاتی در این باب ارائه فرمایید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که نشر معارف اهل بیت علیهم السلام فضیلتی بس بی نظیر و پاداشی بزرگ به همراه دارد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
«و كيست خوش گفتارتر از آن كس كه به سوى خدا #دعوت نمايد و كار نيك كند و گويد: «من [در برابر خدا] از تسليم شدگانم» ( فصلت 33)
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس به امّت من حديثى برساند كه به سبب آن سنّتى برپا شود، يا بدعتى از ميان برود، [جايش] در #بهشت است »
📚میزان الحکمه ج 2 ص 517
❕و فرمود ؛
«خدايا، جانشينان مرا رحمت كن!». عرض شد: اى رسول خدا! جانشينان شما چه كسانى هستند؟». فرمود: «آنان كه بعد از من مى آيند و حديث و سنّت مرا روايت مى كنند».
📚الفقیه ج 4 ص 420
👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« كسى كه #حديث ما را روايت كند و در ميان مردم نشر دهد، و دلهاى شيعيان ما را [با آن] استوار گرداند، از هزار عابد برتر است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 145
❕در زیارت جامعه کبیره نیز می خوانیم ؛
« خداوند مرا از کسانی قرار دهد که آثار شما را #نقل می کند و از شما پیروی می کند »
📚مفاتیح نوین ص 545
❕بنابراین نقل اخبار و آثار اهل بیت علیهم السلام بسیار با ارزش و با اهمیت است ، اما باید توجه داشت که ناقل روایات ، باید سعی و تلاش بر عمل کردن به مقتضای آن روایات و #بیانات اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد و الا مصداق عالم بی عمل می گردد که روایات متعددی بر #مذمت چنین فردی وارد شده است .
🔸خداوند می فرماید ؛
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چرا چيزى مى گوييد كه انجام نمى دهيد؟ نزد خدا سختْ #ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد». ( صف 2_3)
👌پيامبر خدا به ابن مسعود فرمود ؛
« اى پسر مسعود! از كسانى نباش كه مردم را به نيكى هدايت مى كنند و آنان را به نيكى فرمان مى دهند، امّا خود از آن غافل اند. خداوند متعال مى فرمايد: «آيا مردم را به نيكى فرمان مى دهيد و خود را فراموش مى كنيد؟!».
📚مکارم الاخلاق ج 2 ص 360
👌و فرمود ؛
« دانشمند و دانش و عمل، در بهشت اند. چون #دانشمند به آنچه مى داند، عمل نكند، دانش و عمل به بهشت مى روند و دانشمند، در دوزخ مى افتد.»
📚فردوس الاخبار ج 3 ص 102
👌و فرمود ؛
« دانشمندان، دو گونه اند: مردى دانا كه به دانش خود، عمل مى كند و اين، نجات يافته است و دانشمندى كه دانش خود را وا نهاده و اين، هلاك شده است، و دوزخيان از بوى دانشمندِ وا گذارنده دانش خود، اذيّت مى شوند و پشيمان ترين و پرحسرت ترينِ ساكنان جهنّم، مردى است كه بنده اى را به سوى خدا فرا خوانده و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است؛ ولى آن دعوت كننده را به سبب وا گذاردن دانشش و پيروى از هوسش و درازىِ آرزويش، به دوزخ افكنده است. پيروى هوس، از حق باز مى دارد و درازىِ آرزو، آخرت را از ياد مى برد. »
📚الکافی ج 1 ص 44
👌بنابراین نقل روایت و عمل باید با هم باشد ، اگر فقط نقل روایت باشد بدون عمل ، مصداق عالم بی عمل تحقق پیدا می کند و اگر فقط عمل و عبادت باشد نه نشر معارف اهل بیت ، این اگر چه خوب است اما مقام عالم عامل از عامل تنها به مراتب بالاتر است
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ معاند👇
❕ما گفتیم روایاتی که سخن از تسلیم شدن امام حسین علیه السلام در برابر یزید به میان می آورد ، خلاف قرآن است ، زیرا قرآن اطاعت از حاکم را در صورتی که خطر نابودی دین با حکومت سلطان جائر باشد اجازه نمی دهد ، لذا امام حسین ع در برابر یزید قیام کرد ❗️
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2771
❕معاند مفلوک می گوید ، اگر چنین است پس چرا امام حسن علیه السلام در ازای دریافت پول با معاویه بیعت کرد و حکومت را به او واگذار کرد ❗️
👌معاند توجه ندارد که صلح امام حسن ع با معاویه از سر ناچاری و نبود یار و برای حفظ جان شیعیان بوده است ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2149
👌و گفتیم صلح و سازش با حاکم در صورتی که خطر نابودی اسلام باشد ، جایز نیست ، معاویه نیز اگر چه فردی لاابالی بود ، اما برای حفظ حکومتش ، مجبور بود ظواهر اسلام را رعایت کند و چون حکومت معاویه ژست دینی داشت ، امام حسین ع در زمان او قیام نکرد چرا که خطر نابودی اسلام آن طور که در زمان یزید بود ، در زمان معاویه نبود ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/511
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526
👌و در ذیل توضیح دادیم ، سازش با حکومت جائر تا زمانی که خطر نابودی اسلام نیست از روی تقیه و نداشتن قدرت جایز است ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1573
❕به خاطر همین امام حسن علیه السلام از سر ناچاری با معاویه ای که حکومتش ژست دینی داشت ، سازش کرد .
👌در مورد ادعای ملحد که امام حسن ع در ازای دریافت پول با معاویه صلح کرد ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3277
توضیحی در مورد ارتباط نسبی علی اکبر ع با ابوسفیان
🤔#پرسش
❓علی اکبر شهیدی از دودمان رسول اللهﷺَ و امام الطلقاء ابوسفیان رضیاللهعنه:
▶️ایشان عمهزاده امیر یزید بن معاویه بود و وجود ایشان دلیل محکمی هست از اینکه یزید و امویان در شهادت او و پدرش دستی نداشتند زیرا عرب در تعصب به عشیره و فامیل دوستی شهره هستند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ليلى، مادر علىاكبر، يكى ديگر از همسران امام حسين عليه السلام است. پدر او، ابو مُرّه صحابه پيامبر و مادرش ميمونه، دختر ابو سفيان است.
❕به همين جهت، بر پايه گزارشى، معاويه، او را شايستهترين فرد براى خلافت مىدانست و او را چنين توصيف كرد:
" شايستهترين فرد براى اين كار (خلافت)، على بن الحسين بن على عليهما السلام است. جدّش پيامبر خدا است و دليرى بنى هاشم، سخاوت بنى اميّه و فخر ثقيف را دارد. "
📚مقاتل الطالبيّين: ص 86
❕جای سوال است که اگر معاویه لعنه الله علیه , علی اکبر ع را شایسته خلافت می دید , چرا خلافت را به فرزندش یزید واگذار کرد , مگر اهلسنت روایت ندارند که پیامبر گرامی فرمود :
«هر کس شخصی را بر ده نفر بگمارد، در حالی که میداند در میان آن ده نفر برتر از او وجود دارد، خدا و رسول و جماعتی از مسلمین را فریب داده است».
📚کنزالعمال ج ٦ ص ١٩ ح ١٤٦٥٣
❕ ارتباط نَسَبى علی اکبر ع با ابو سفيان از ناحيه مادر، سبب شد كه طبق نقلى، در روز عاشورا، امويان به وى امان دهند، كه وى با آن، مخالفت ورزيد , چنان که نقل می کنند :
" مردى از شاميان، على اكبر، فرزند حسين عليه السلام را كه مادرش آمنه، دختر ابو مُرّة بن عُروة بن مسعود ثقفى بود، و مادر آمنه نيز دختر ابو سفيان بن حَرب (جدّ يزيد) بود، فرا خواند و گفت: تو با امير مؤمنان [يزيد]، خويشاوندى دارى و به او نزديكى. اگر بخواهى، ما به تو امان مىدهيم و به هر كجا كه دوست داشتى، برو!
على اكبر گفت: «بدان كه به خدا سوگند رعايتِ خويشاوندىِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، لازمتر از رعايت خويشاوندى ابو سفيان است!».
📚الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج 1 ص 470، نسب قريش: ص 57
❕می بینیم علی اکبر ع با صراحت تصریح می کند که ارتباط نسبی که با ابوسفیان دارد , هیچ ارزش و بهایی ندارد و قابل احترام نیست , این سخن ردیه روشنی است بر کلام وهابی که در صدد بود از این ارتباط نسبی , برای ابوسفیان فضیلت تراشی کند .
👌وهابی مدعی شد که چون علی اکبر ع با ابوسفیان و امویان ارتباط نسبی دارد , لذا هیچگاه یزید فرمان به قتل امام حسین ع نمی داده است زیرا عرب در تعصب به عشیره و فامیل دوستی شهره است❗️
❕در رد این سخن نیز گفتنی است که مگر پیامبر اسلام ص با قریش ارتباط نسبی نداشت و از قوم و عشیره آنان نبود , پس چگونه قریش شدیدترین جنگ ها را بر علیه پیامبر طراحی کرد و بارها قصد کشتن پیامبر ص را داشتند که خداوند مانع شد ❗️❗️❗️
❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر خطاب به کشته شدگان جنگ بدر که از قریش و اقوام پیامبر بودند , چنین فرمود :
" بد قوم و فامیل و عشیره ای برای من پیامبرتان بودید , مرا تکذیب کردید در حالی که دیگر مردم تصدیقم کردند و مرا از شهرم اخراج کردید در حالی که دیگر مردم به من پناه دادند و با من به جنگ و نبرد برخاستید در حالی که دیگر مردم مرا یاری کردند "
📚تاریخ طبری ج ٢ ص ١٥٦ _ الکامل فی التاریخ ج ٢ ص ١٢٩
@Rahnamaye_Behesht
قیام امام حسین ع برای احیای سنت خلفای اهلسنت ❗️❗️❗️
🤔#پرسش
❓امام حسین رضی الله عنه قیام کرد تا به سیره خلفای اهل سنت عمل کند :
❗️من برای خوشگذرانی و خودخواهی و خودرأیی و ایجاد ظلم و فساد از خارج نشدم فقط برای نجات و صلاح امت جدم محمد خارج شدم. می خواهم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و به شیوه جدم محمد و پدرم علی بن ابی طالب و خلفای هدایت شده راشدین که خداوند از آنها راضی باشد حرکت کنم.
📚منابع شیعی:
موسوعة الامامالحسين(۱/۲۹۹) _ بحارالأنوار(۴۴/۴۱۳)
بنابراین اهل سنت و جماعت همان پیروان حقیقی اهل بیت و سیدنا حسین رضی الله عنه هستند ، که پیروی از قرآن و سنت و خلفای راشدین مهدیین میکنند و حقیقتا که سیدنا حسین رضی الله تعالی عنه یک سنی مذهب بودند و مشتی محکم بر دهان یاوه گویان شیعه . ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مقصود از " خلفاء راشدین " یا " ائمه راشدین " ( خلفاء و ائمه هدایت یافته ) , در بیانات پیامبر گرامی و امامان ع , امامان دوازده گانه و هدایت یافته شیعه اند که متاسفانه اهلسنت این تعبیر زیبا را مصادره به خلفای نابکار و منحرف خود کرده اند ❗️❗️
❕پیامبر گرامی فرمود :
" بر شما باد به آنچه از سنت من می شناسید , عمل کنید و سنت " خلفاء راشدین " از اهلبیتم " "فَعَلَيْكُمْ بِمَا عَرَفْتُمُ مِنْ سُنَّتِي بَعْدِي وَ سُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي "
📚إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج1، ص: 37
👌و فرمود :
" تمسک کنید بعد از من به اهلبیتم و ائمه راشدین از ذریه ام , چرا که شما در این صورت گمراه نمی شوید " . سوال کردند امامان پس از شما چند نفرند ? پیامبر پاسخ داد : " دوازده نفر از اهلبیتم " " فَتَمَسَّكُوا بِأَهْلِ بَيْتِي بَعْدِي وَ الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ مِنْ ذُرِّيَّتِي فَإِنَّكُمْ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ فَقَالَ اثْنَا عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي أَوْ قَالَ مِنْ عِتْرَتِي. "
📚کفایه الاثر ص ٣٤ _ اثباه الهداه ج ٢ ص ١٥٣
❗️بنابراین مقصود امام حسین ع از عمل به سیره خلفای راشدین , سیره امامان و حجج الهی در زمین است که امام علی ع و امام حسن ع قبل از امام حسین ع مصداق آن هستند و پس از امام حسین ع هم سایر امامان مصداق آن می باشند .
❕چگونه می توان گفت امام حسین ع طرفدار سیره و عملکرد ابوبکر و عمر بوده است , در حالی که مطابق نصوص اهلسنت , پدر بزرگوارش , امام علی ع در روز شوری از سیره آن دو برائت جست و راضی نشد که مطابق سیره آن دو عمل کند تا حاکم اسلام شود .
👌یعقوبی نقل می کند که علی ع از پذیرفتن عمل به سیره ابوبکر و عمر سرباز زد و خطاب به عبدالرحمان عوف فرمود :
«بىگمان، با بودن كتابخدا وسنّت پيامبرش، به سيره كس ديگرى نياز نيست. تو مىكوشى كه خلافت را از من دور كنى!».
📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 162
❕طبری نقل می کند :
" على برخاست و پايين منبر ايستاد. عبد الرحمنْ دست او را گرفت و گفت: آيا تو با من، بر اساس كتاب خدا وسنّت پيامبرش و راه و روش ابو بكر و عمر، بيعت مىكنى؟ على فرمود: "خدا گواه است كه نه " " فَقامَ إلَيهِ عَلِيٌّ فَوَقَفَ تَحتَ المِنبَرِ، فَأَخَذَ عَبدُ الرَّحمنِ بِيَدِهِ فَقالَ: هَل أنتَ مُبايِعي عَلى كِتابِ اللّهِ وسُنَّةِ نَبِيِّهِ وفِعلِ أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ قالَ: اللّهُمَّ لا "
📚تاريخ الطبري: ج 4 ص 238، تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 305، البداية والنهاية: ج 7 ص 146
❕یا علمای اهلسنت نقل می کنند که امام حسین ع به این صورت از ابوبکر و عمر برائت می جست .
👌عبد الرحمن اصفهانى می گوید :
" حسين بن على به نزد ابوبكر كه بر منبر پيامبر نشسته بود آمد و فرمود: «از جايگاه پدرم، پايين بيا». [ابو بكر] گفت: راست گفتى. اين، جايگاه پدرت است! و سپس او را در دامان خود نشاند و گريست. على فرمود: «به خدا سوگند، اين، به فرمان من نبود». ابو بكر گفت: راست گفتى. به خدا سوگند، من تو را متّهم نمىكنم " " جاءَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ إلى أبي بَكرٍ وهُوَ عَلى مِنبَرِ رَسولِ اللّهِ فَقالَ: انزِل عَن مَجلِسِ أبي! ... "
📚تاريخ دمشق: ج 30 ص 307.
❗️امام حسین ع این سخن را خطاب به عمر هم زمانی که بر منبر بود ایراد کرد :
📚الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج 1 ص 394 الرقم 363
❕امام حسین ع این برائت جویی را به فرزندان خود نیز آموزش می داد , چنان که از فاطمه دختر ایشان نقل است :
" او بغض ابوبکر و عمر را داشت " " عَنْ فَاطِمَةَ ابْنَةِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَّهَا كَانَتْ تُبْغِضُ أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ ... "
📚تقریب المعارف ص ٢٥٤ _ بحار الانوار ج ٣٠ ص ٣٨٩
@Rahnamaye_Behesht
پاسخی به معاند پیرامون دعوت کنندگان امام حسین ع به کوفه
🤔#پرسش
❓اثبات شيعه بودن قاتلان حسين در كربلا
آيت الله خوئى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع در كتاب معجم الرجال الحديث خود در مورد شبث بن ربعى مينويسد:
او جزء نويسندگان نامه به حسين بود، كه از او خواستند به كوفه بيايد، اما خلاف آن عمل كرد و يكى از جنگجويان بر عليه حسين بود.
حسين در روز عاشورا او را صدا زد و گفت:
ای شيث بن ربعى، و اى حجار بن ابجر، و ای قیس بن اشعث و ای یزید بن حارث، مگر شما به من نامه ننوشتيد که میوه ها رسیده و سبز شده اند و ...
در ادامه خوئى ميگويد: شيخ مفيد نيز اين مطلب را در كتاب الارشاد خود ذكر كرده است
حال از آخوندهاى شياد شيعه سئوال ميكنيم:
آيا حسين نمی دانست كه اين همه راه با اهل و عيالش راه بيفتد بيايد فقط به خاطر اينكه يك عده غير شيعى برايش نامه نوشته و او را دعوت كرده اند؟؟
اگر آنها شيعه نبودند و حسين آنها را نميشناخت چطور در كربلا آنها را به نام صدا زد و از آنها و رفتارشان شكايت كرد؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌به طور رسمى تشیع در کوفه از قرن دوم و سوم شروع شد و تشيّع كنونى كوفه نيز از آن زمان است و در قرن نخست، کوفه وضعیت کنونی را نداشته است .
❕علی ع با صراحت به این نکته تصریح کرده و می فرماید :
" براى حكومت من، جز كوفه كه آن را جمع مىكنم و يا مىگشايم، باقى نمانده. اى كوفه! اگر تنها تو (سرمايه من در برابر دشمن) باشى، آن هم با اين همه طوفانها كه دارى، چهرهات زشت باد (و اى كاش تو هم نبودى)! سپس امام عليه السّلام به گفته شاعر تمثّل جست كه مىگويد:
" به جان پدر نيكو كارت- اى عمرو!- سوگند! كه من، تنها، سهم اندكى از آن پيمانه دارم. "
❕اين كلام، اشاره به اين دارد كه بر اثر نافرمانى و عصيان مردم كوفه و عراق، توان من در حكومت و مبارزه با دشمن، كاهش يافته است.
📚نهج البلاغه خطبه ٢٥ _ پیام امام امیر المومنین ج ٢ ص ٧٨
❗️نافرمانی و بی اعتقادی کوفیان در نقل دیگری چنین مورد اشاره علی ع قرار می گیرد :
" به خدا سوگند كه من به مردم فرمان دادم در ماه رمضان همان نماز فريضه را به جماعت بخوانند، و به آنها اعلان داشتم كه جماعت در نماز نافله، بدعت است و دستور خدا نيست ولى فرياد گروهى از سربازانم كه همراه من با دشمن مى جنگيدند بلند شد. آنها فرياد مى زدند كه: اى مسلمانان سنّت عمر دگرگون شد، على ما را از نماز نافله ماه رمضان باز مىدارد. و من ترسيدم كه مبادا در بخشى از سپاهم جنجالى بپا شود . "
📚الکافی ج 8 ص 59 _ بحار الانوار ج 34 ص 173
❕بنابراین تمام کوفیان از شیعیان خالص نبودند و اقلیتی از آنان شیعه بودند , دیگران از سایر مسلمین بودند که امام ع را به کوفه دعوت کردند و در نامه ارسالی به سوی امام حسین ع صراحتا تصریح کرده اند که این نامه دعوت از سوی شیعیان امام ع و سایر مسلمین است که همگان از خلافت یزید بیزار بودند , در نامه آنان چنين آمد :
«به نام خداوند بخشنده مهربان. به حسين بن على، از: سليمان بن صُرَد، مُسَيَّب بن نَجَبه، رِفاعة بن شدّاد، حبيب بن مظاهر، 👈 و شيعيان او از مؤمنان و مسلمانان كوفه.👉
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 352
❕مردم کوفه از فرق مختلف مسلمین نمی خواستند که یزید حاکم اسلامی باشند و به امام حسین ع نامه نوشتند که بیایند و حکومت را بگیرد .
👌کسانی چون شبث بن ربعی و حجار بن ابجر و قیس بن الاشعث و یزید بن الحارث که جزء دعوت کنندگان امام ع بودند , از شیعیان و پیروان امام حسین ع نبودند , شبث بن ربعی از خوارج بود : " رجع الی الخوارج " و سایرین هم از پیروان و شیعیان امام حسین ع نبودند و احیانا برخی از آنها در لشگر معاویه هم شمشیر زده اند :
📚رجال طوسی ص ٦٨ _ المقالات و الرسالات ج ٣٠ ص ٣٥ _ مستدرکات رجال الحدیث ج ٦ ص ٢٨٤ _ و ج ٨ ص ٢٤٨
❕اینان اگر چه شیعه نبودند , اما در جامعه اسلامی مورد شناخت بودند و امام حسین ع هم آنان را می شناخت و خطابشان قرار داد .
❕از شیعیان خالصی که امام حسین ع را دعوت کردند , برخی توسط ابن زیاد کشته شدند و برخی دیگر دستگیر و روانه زندان شدند .
👌کشته شدگان کسانی چون : ميثم تمّار _ عبيداللَّه بن عمرو بن عزيز كندى _ عبيداللَّه بن حارث بن نوفل هَمْدانى _ عبدالأعلى بن يزيد كلبى عليمى _ عبّاس بن جعده جدلى _عمارة بن صلخب أزدى و ... بودند :
📚تاريخ الكوفه: ص ٣٣٢ _ ٣٣٥
❕در ميان زندانيان افرادى چون مختار، حارث اعور همدانى و ... بودند , چنان که طبرى مىنويسد:
" ابن زياد در نامهاى به يزيد نوشت:
" وما تركت لكم ذا ظنّة أخافه عليكم إلّاوهو في سجنكم؛ " " كسى را كه احتمال مىدادم بر ضدّ شما حركتى بكند و قيامى صورت دهد، باقى نگذاشتم، مگر اينكه در زندان شما به سر مىبرد. "
📚تاريخ الطبري: ج ٤ ص ٣٨٧ _ الكامل فى التاريخ: ج ٤ ص ١٣١
@Rahnamaye_Behesht
اصحاب پیامبر اسلام ص قاتلین امام حسین ع بودند .
🤔#پرسش
❓این که عده ای می گوید در کربلا صحابه پیامبر بر علیه امام حسین بودند چقدر مستند است ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اهلسنت معتقدند که اصحاب پیامبر همگی عادل و بهشتی و برگزیدگان الهی و برترین مخلوقین بعد از پیامبرانند و همگی از اولیاء الهی اند , چنان که قرطبی از بزرگان اهلسنت می گوید :
" تمام صحابه عادلند و از اولیاء الهی و برگزیدگان او و برگزیدگان خداوند از میان خلقش بعد از انبیاء و رسولانند و این است مذهب اهلسنت و اجماع ائمه این امت " " فالصحابة كلهم عدول، أولياء الله تعالى و- أصفياؤه، و- خيرته من خلقه بعد أنبيائه و- رسله. هذا مذهب أهل السنة، و- الذي عليه الجماعة من أئمة هذه الامة. "
📚الجامع لاحکام القرآن ج ١٦ ص ٢٩٩
❕حال همین صحابه بهشتی و اولیاء الهی و تالی تلو پیامبران , قاتلین امام حسین علیه السلام در کربلا بودند که به برخی از آنان اشاره می کنیم :
1⃣عبدالرحمان بن ابی سبره جعفی :
❕نام وی در کتابهای اهلسنت که به منظور بیان اسامی صحابه نوشته شده آمده است : " اسم او عزیر بود و پیامبر او را عبدالرحمان نامید " ... فسماه رسول الله عبد الرحمان "
📚الاستیعاب ج ٢ ص ٨٣٤
❕کتابهای تاریخی به مشارکت او در واقعه کربلا شهادت داده اند .
📚 تاريخ الطبري: ج 5 ص 422، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 560
2⃣عزره بن قیس احمسی :
❕ابن حجر او را به عنوان صحابی معرفی کرده است :
📚الاصابه ج ٥ ص ١٢٥ رقم " ٦٤٣١ "
❕او در لشکر دشمن امام حسین ع بود و سعی داشت تا یاران امام حسین ع را از دفاع باز دارد .
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 416، أنساب الأشراف: ج 3 ص 391
❕همینطور در مورد او نوشته اند که فرماندهی سواره نظام لشکر عمر بن سعد را به عهده داشت :
📚انساب الاشراف ج ١ ص ٤١٩
3⃣اسماء بن خارجه : ابن حجر او را نیز به عنوان صحابی می آورد :
📚الاصابه ج ١ ص ٣٣٩ شماره ٤٥٠
❕او از سران فرماندهان لشکر عمر سعد بود که پس از واقعه کربلا زنده بود و از دست مختار فرار کرد و مخفی شد :
📚انساب الاشراف ج ١ ص ٤١٦
4⃣حجار بن ابجر : ابن حجر او را نیز در زمره صحابی پیامبر می آورد :
📚الاصابه ج ٢ ص ١٦٧ شماره ١٩٥٧
❕او نیز از فرماندهان لشگر عبیدالله و عمر سعد بود :
📚انساب الاشراف ج ١ ص ٤١٦
5⃣عبد الله بن حصن بن سهل :
👌او نیز از صحابیان بود :
📚الاصابه ج ٤ ص ٦١ رقم ٤٦٣٠
❕او در لشکر عمر سعد با زخم زبان امام حسین ع را مورد شماتت قرار می داد :
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 412، أنساب الأشراف: ج 3 ص 389
6⃣شبث بن ربعی : او نیز از صحابه بود که در لشگر عمر سعد بود :
📚الاصابه ج ٣ ص ٣٠٣ شماره ٣٩٧٤ _ تاريخ الطبري: ج 5 ص 436، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 566
7⃣کثیر بن شهاب حارثی :
❕نام او نیز به عنوان صحابی ضبط شده است :
📚الاصابه ج ٥ ص ٤٢٧ شماره ٧٣٩٣
❕او نیز در لشکر عبیدالله و عمر سعد بود :
📚انساب الاشراف ج ٣ ص ٣٨٦
8⃣عمرو بن حجاج زبیدی ; او نیز از صحابه بود :
📚اسد الغابه ج ٣ ص ٧٠٩ شماره ٣٨٩٥
❕او نیز از فرماندهان لشکر عمر سعد بود :
📚مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 1 ص 244، الفتوح: ج 5 ص 91
9⃣محمد بن الاشعث بن قیس :
👌او نیز از صاحبیان بود که در لشکر عمر سعد بود :
📚اسد الغابه ج ٤ ص ٣٠٤ شماره ٤٦٩٧ _مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 1 ص 249؛
❕از آنچه گذشت نکاتی روشن می شود :
1⃣شبهه پوشالی وهابیت نقش بر آب می شود که شیعیان بودند امام حسین ع را کشتند , در حالی که دیدیم اصحاب پیامبر که اهلسنت آنان را برترین انسانها می دانند , امام حسین ع را شهید کردند .
2⃣تمام اصحاب پیامبر بهشتی و اولیاء الهی نیستند , زیرا قاتلین امام حسین ع مبغوض و مطرود درگاه الهی اند و مانند کسانی اند که با پیامبر ص نبرد کرده اند .
❕مطابق نقل علمای اهلسنت پيامبر خدا ص به على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام فرمود: «من با هر كه با شما سرِ جنگ داشته باشد، سرِ جنگ دارم و با هر كه با شما در صلح باشد، در صلحم». " عن رسول اللّه لِعَلِيٍّ وفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ : أنَا حَربٌ لِمَن حارَبتُم، وسِلمٌ لِمَن سالَمتُم. "
📚سنن الترمذي: ج 5 ص 699 ح 3870
@Rahnamaye_Behesht