#احتجاج_به_غدیر
🤔#پرسش
❔اشکال می شود که اگر حدیث #غدیر با این عظمت واقعیت دارد چرا علی و اهل بیت او و یارانش در موارد لزوم به آن استدلال نکردند ❗️آیا بهتر نبود که آنها برای اثبات خلافت بلافصل علی به چنین مدرک #مهمی استناد می جستند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این ایراد نیز مانند بسیاری از ایرادهای دیگر به خاطر عدم آگاهی کافی از #کتب حدیث و تاریخ و تفسیر است زیرا موارد زیادی در کتب دانشمندان اهل سنت نقل شده که خود علی یا ائمه علیهم السلام یا یاران آنها به حدیث غدیر استدلال کرده اند .
👌خطیب #خوارزمی نقل می کند از عامر بن واثله که در روز شوری به همراه علی بودم و شنیدم که او به اعضای شوری چنین می گفت ؛
« دلیل محکمی برای شما اقامه کنم که عرب و عجم توانایی تغییر آن را نداشته باشند ...شما را به خدا سوگند می دهم آیا در میان شما کسی جز من وجود دارد که پیامبر در حق او گفته باشد ؛ « هرکس من #مولای او هستم علی مولای اوست ، خدایا هرکس علی را دوست بدارد ، دوستدارش باش و هر کس یاریش کند تو هم یاریش کن » همه گفتند نه »
📚مناقب خوارزمی ص217
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج2 ص61
📚فرائد السمطین ، حموینی ، باب 58
📚صواعق المحرقه ص93
🗯در روایت دیگری آمده است که روزی علی علیه السلام در #کوفه سخنرانی می کرد ، در ضمن سخنان خود رو به جمعیت کرد وگفت شما را به خدا سوگند می دهم هرکس در غدیر حاضر بود و به گوش خود شنید که پیامبر مرا به جانشینی خود برگزید بایستد ، و شهادت بدهد...در این موقع حدود سی نفر از جا برخاستند و به شنیدن حدیث غدیر گواهی دادند»
📚مسند احمد ج4 ص370
📚مجمع الزواید ج9 ص104
📚کفایه الطالب ص56
📚البدایه و النهایه ج5 ص211
📚کنزالعمال ج15 ص151
👌امام علیه السلام خطاب به انس بن مالک گفت چرا تو بر نخاستی تا شهادت دهی ، پاسخ داد که عمر زیادی از من گذشته است و دچار فراموشی شده ام ، امام گفت اگر دروغ می گویی خدا تو را گرفتار بیماری برص کند آنچنان که عمامه ات آن را نپوشاند ، هنوز از جا بر نخاسته بود که گرفتاری بیماری برص شد و پیوسته می گفت گرفتاری نفرین بنده صالح خدا شدم »
📚المعارف ابن قتیبه ص194
📚شرح نهج البلاغه ج4 ص74
❕علامه امینی در #الغدیر ، حدود 22 مناشده و احتجاج به حدیث غدیر بر امامت حضرت علی را نقل می کند که این احتجاج ها از ناحیه حضرت علی و حضرت زهرا و امامان و یاران آنها صورت گرفته است .
📚الغدیر ج1 ص327 تا 418
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
ایا اکمال دین در روز غدیر بوده ؟ به چه دلیل؟
🗯پاسخ:
❗️خداوند در آیه 3 مائده می فرماید:
« امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم»
🗯روزی که آیه شریفه از آن سخن می گوید دارای چهار ویژگی مهم است:
1⃣روزی است که باعث یاس و ناامیدی کفار شد
2⃣روزی است که مایه اکمال دین شد
3⃣روزی است که خداوند نعمتش را بر مسلمانان تمام کرد
4⃣روزی است که خداوند راضی شد که دین اسلام دین همیشگی مردم باشد
🔷ما می گوییم این ویژگی ها کاملا بر حادثه غدیر منطبق است زیرا:
1⃣دشمنان اسلام پس از ناکامی در تمام توطئه ها و تلاش ها برای محو اسلام تنها به یک چیز دل بسته بودند و آن این که پیامبر از دنیا برود و پس از ارتحال ایشان با توجه به این که به طور رسمی جانشینی معرفی نکرده است ضربه نهایی را به اسلام وارد کنند چنان که قرآن نقل می کند که می گفتند:« ما انتظار مرگش را می کشیم»
📓طور30
❗️اما وقتی دیدند که آن حضرت در روز غدیر علی را به طور رسمی به جانشینی خود منصوب کرد تنها روزنه امید انها بسته شد و از نابودی اسلام مایوس شدند
2⃣با انتخاب امام علی نبوت قطع و ناتمام نماند بلکه به سیر تکاملی خود ادامه داد زیرا امامت تکمیل کننده نبوت و در نتیجه باعث کمال دین است
3⃣نعمتهای پرودگار با نصب امامت و رهبری پس از پیامبر تکمیل شد
4⃣بدون شک اسلام بدون امامت و رهبری یک دین جهان فراگیر و خاتم نخواهد شد .دین خاتم همواره پاسخگوی نیازهای مردم در تمام زمانها باشد و این بدون وجود امام معصومی در هر زمان امکان پذیر نیست
🔴شان نزول ایه در کتب اهل سنت:
🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت:
« هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد»
📚در المنثور ج2 ص259
🗯وباز از ابوهریره نقل می کند:
« هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد»
📚همان منبع ج2 ص259
🗯خطیب بغدادی نقل می کند که ابوهریره به نقل از پیامبر گفت:
« کسی که روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد معادل روزه شصت ماه برایش ثواب دارد و این روز مصادف روز غدیر است که پیامبر علی را به عنوان مولی معرفی کرد و سپس ایه اکمال نازل شد»
📚تاریخ بغدادی ج8 ص290
🗯حاکم حسکانی نیز یکی دیگر از بزرگان اهل سنت همین شان نزول را ذکر می کند
📚شواهد التنزیل،ج1 ص157
🗯حافظ ابی نعیم اصفهانی نیز از ابی سعید خدری نقل می کند:
« پیامبر در غدیر علی را به عنوان ولی و خلیفه به مردم معرفی کرد ،هنوز مردم متفرق نشده بودند که ایه اکمال نازل شد در این موقع پیامبر فرمود:
« الله اکبر بر تکمیل دین،و اتمام نعمت و خشنودی خداوند از رسالت من و ولایت علی»
📚شواهد التنزیل ج1 ص157
❗️علامه امینی در الغدیر این شان نزول را از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نقل می کند
📚ترجمه الغدیر ج2 ص116
🗯در کتب شیعه نیز ،روایات فراوانی در نزول این ایه در روز غدیر نقل شده است که جهت اگاهی رجوع شود به :
📚بحار الانوار ج37 ص108 باب52
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#غدیر_و_خون_خوک_نجاست
🤔#پرسش
❔به یک مولوی سنی گفتم آیه اکمال مربوط به غدیر و ولایت علی علیه السلام است پاسخ داد ولایت علی میان خون و خوک و #نجاست چه می کند و مساله ولایت علی چه ارتباطی با آیاتی دارد که مربوط به خون و خوک و نجاست است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« امروز کافران از ( زوال ) آیین شما مایوس شدند ، بنابراین از آنها نترسید و از ( مخالفت ) من بترسید ، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین ( جاودان ) شما پذیرفتم »
🔷مائده 3
🔶طبق ادله قطعی و روایات متواتر اهل سنت و تشیع ،
منظور از آیه فوق روز #غدیرخم است، روزی که پیامبر اسلام امیر مؤمنان علی را رسما برای جانشینی خود تعیین کرد، آن روز بود که کفار در میان امواج یاس فرو رفتند، زیرا انتظار داشتند که آئین اسلام قائم به شخص باشد، و با از میان رفتن پیغمبر اوضاع به حال سابق برگردد، و اسلام تدریجا برچیده شود، اما هنگامی که مشاهده کردند مردی که از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پیامبر در میان مسلمانان بی نظیر بود بعنوان جانشینی پیامبر انتخاب شد و از مردم برای او بیعت گرفت یاس و نومیدی نسبت به آینده اسلام آنها را فرا گرفت و فهمیدند که #آئینی است ریشه دار و پایدار.
🔶در این روز بود که آئین اسلام به تکامل نهائی خود رسید، زیرا بدون تعیین جانشین برای پیامبر و بدون روشن شدن وضع آینده مسلمانان، این آئین به تکامل نهائی نمی رسید.
🔶آن روز بود که #نعمت خدا با تعیین رهبر لایقی همچون علی برای آینده مردم تکامل یافت.
👌و نیز آن روز بود که اسلام با تکمیل برنامه هایش بعنوان آئین نهائی از طرف خداوند پذیرفته شد .
❕جهت آگاهی بیشتر به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4699
❔حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این است که چرا آیه اکمال در بین آیاتی قرار گرفته است که در مورد #حرمت گوشت مردار و خون و گوشت و خوک و ...بحث می کند ❕❕
🗯در تفسیر #نمونه چنین پاسخ داده شده است ؛
🔷 « ممکن است قرار دادن آیه مربوط به غدیر در لابلای احکام مربوط به غذاهای حلال و حرام برای محافظت از تحریف و #حذف و تغییر بوده باشد، زیرا بسیار میشود که برای محفوظ ماندن یک شی ء نفیس آن را با مطالب ساده ای می آمیزند تا کمتر #جلب توجه کند (دقت کنید).
❕حوادثی که در آخرین ساعات عمر پیامبر واقع شد، و مخالفت #صریحی که از طرف بعضی افراد برای نوشتن وصیتنامه از طرف پیامبر به عمل آمد تا آنجا که حتی پیامبر را (العیاذ بالله) متهم به #هذیان و بیماری و گفتن سخنان ناموزون کردند، و شرح آن در کتب معروف اسلامی اعم از کتب اهل تسنن و شیعه نقل شده است شاهد گویائی است بر اینکه بعضی از افراد حساسیت خاصی در مساله خلافت و جانشینی پیامبر داشتند و برای انکار آن حد و مرزی قائل نبودند.
❓آیا چنین شرائطی ایجاب نمی کرد که برای حفظ #اسناد مربوط به خلافت و رساندن آن به دست آیندگان چنین پیش بینی هائی بشود و با مطالب ساده ای آمیخته گردد که کمتر جلب توجه مخالفان سر سخت را کند.
👌از این گذشته اسناد مربوط به نزول آیه #اکمال درباره غدیر و مساله جانشینی پیامبر تنها در کتب شیعه نقل نشده است که چنین ایرادی متوجه شیعه شود، بلکه در بسیاری از کتب اهل تسنن نیز آمده است، و به طرق متعددی این حدیث از سه نفر از صحابه معروف نقل شده است.
📚تفسیر #نمونه ج4 ص271
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#نیمه_شعبان_مهدویت
#ارث_بردن_جعفر_کذاب_از_امام_عسکری
🤔#پرسش
❔يكي از اشكالاتي كه وهابي ها مدام تكرار مي كنند و آن را دليل بر عدم تولد امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف مي گيرند، #قضيه تقسيم ميراث امام عسكري عليه السلام بين برادرش جعفر كذاب و مادر امام عسكري عليه السلام است و مي گويند كه اگر امام عسكري فرزندي داشت، چرا به او ارث نرسيد و ارث بين مادر و برادر امام عسكري عليه السلام تقسيم شد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این که برای امام عسکری علیه السلام ،قبل از شهادتشان به سال 255 قمری فرزندی به نام مهدی متولد شد ، و #حضرت ایشان را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کردند ، مساله ای ثابت و قطعی است و قابل انکار نمی باشد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8930
❔اما این که اگر امام زمان علیه السلام به دنیا آمده بودند پس چرا عموی ایشان به نام جعفر #کذاب وارث امام عسکری علیه السلام شد پاسخ روشنی دارد .
❗️به خاطر توطئه ای که بر قتل امام زمان علیه السلام صورت گرفت ، تولد آن حضرت به صورت پنهانی محقق شد و تا زمان غیبت #صغری جز برای خواص و شیعیان واقعی ظاهر نمی شدند .
👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« ولادت قائم ما، چنان بر مردم پنهان مى ماند كه مى گويند هنوز متولّد نشده است، و اين براى آن است كه بدون #داشتن بيعتى بر گردنش، قيام كند »
📚کمال الدین یک جلدی ص 322
👌 امام على عليه السلام فرمود: «قائم ما هنگامى كه قيام مى كند، بيعت كسى را به گردن ندارد و براى همين است كه #ولادتش پنهان و خودش غايب مى شود».
📚اعلام الوری ج 2 ص 229
👌از سوی دیگر جعفر کذاب برادر امام عسکری و عموی امام زمان علیه السلام در صدد بود از این ولادت پنهانی و اختفاء حضرت سوء استفاده کند و با وانمود نمودن به این که امام عسکری #وارثی ندارد ، خودش اموال امام عسکری علیه السلام را به ارث برد و جانشین امام عسکری شود .
❕امام سجاد علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛
« چون فرزندم جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب (عليهم السلام) متولد شود او را صادق بناميد؛ زيرا پنجمين فرزندش به نام جعفر از روي تجری بر خدای عز و جل و دروغ بستن بر او ادعای امامت مي كند و او نزد خدا جعفر كذاب و مفتري بر خدا است و مدعي مقامي است كه شايستگي آن را ندارد، مخالف پدر خويش و #حسود بر برادر خود است، او مي خواهد راز خدا را در زمان غيبت ولي خدا فاش كند.
👌سپس علي بن الحسين به سختي گريست و فرمود گويا جعفر كذاب را مي بينم كه سر كش زمان خود را وادار مي كند بر تفتيش امر ولي خدا و غايب در حفظ الهي و موكل بر حرم پدر خود، از راه جهالت به ولادت او و حرص بر #قتل او در صورت ظفر بر او براي طمع در ارث برادرش كه بنا حق آن را اخذ كند.»
📚بحار الانوار ج 50 ص 228
❕جعفر کذاب هنگام دفن #بدن مبارک امام عسکری علیه السلام متوجه وجود فرزندی برای ایشان شد چنان که نقل شده است ؛
👌«امام حسن عسكرى عليه السّلام را كفن كرده بر روى نعش گذاشتند پس جعفر پيش ايستاد بر برادر اطهر خود نماز كند. چون خواست تكبير گويد طفلى گندمگون پيچيده موى گشاده #دندانى مانند پاره ماه بيرون آمد و رداى جعفر را كشيد و گفت اى عمو پس بايست كه من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو، پس جعفر عقب ايستاد و رنگش متغيّر شد.آن طفل پيش ايستاد و بر پدر بزرگوار خود نماز كرد، و آن جناب را در پهلوى امام علىّ نقى عليه السّلام دفن كرد»
📚کمال الدین دو جلدی ج 2 ص 475
👌پس از شهادت امام عسکری علیه السلام نیز ، زمانی که #جعفر کذاب قصد بالا کشیدن دارایی ایشان را داشت امام زمان علیه السلام خود را به جعفر کذاب نشان داد و فرمود ؛
« ای جعفر چرا می خواهی به حقوق من تعرض کنی ، جعفر تعجب کرد ، امام زمان از نزد او غائب شد ، جعفر به دنبال او در میان #مردم می گشت اما او را نیافت »
📚بحار الانوار ج 52 ص 42
❕نهایتا جعفر با همکاری دستگاه خلافت ، خودش را وارث امام عسکری علیه السلام #معرفی کرد و به دروغ مدعی شد که امام عسکری علیه السلام فرزندی ندارد و اموال امام عسکری را بالا کشید ، حتی می خواست خودش را جانشین امام عسکری معرفی کند که با برخورد دستگاه خلافت و دیگران مواجه شد و نتوانست به این #هدفش برسد .
📚الکافی ج 1 ص 530
👌بنابراین ارث بردن جعفر کذاب از امام عسکری علیه السلام به هیچ عنوان نمی تواند دلیلی بر #عدم وجود امام زمان علیه السلام باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
❓پرسش
❔اگر شما در اسراییل بدنیا می آمدید به احتمال زیاد یهودی میشدید، اگر در عربستان بدنیا می امدید قطعا مسلمان میشدید، اگر در اروپا بدنیا می امدید احتمال زیاد مسیحی و اگر در ژاپن بدنیا می امدید شینتو میشدید، دین پدیده ایست که جغرافیا برای شما تعیین میکند.
💠پاسخ💠
1⃣در این شکی نیست که آیین و روشی که بسیاری از افراد بر پایه آن قدم بر می دارند تحت تاثیر محیط جغرافیایی آنان است و افراد مختلف چون در محیط های مختلف رشد و پرورش یافته اند همسو با عقاید و آیین آن محیط میباشند وعقاید پدران خود را سینه به سینه به ارث می برند حتی بی دینی بسیاری از افرادی که به هیچ چیز معتقد نیستند ناشی میشود از محیطی که در آن رشد کرده اند.
2⃣اسلام و اندیشه شیعی با دین داری که ناشی از محیط جغرافیایی باشد مخالف است و این نوع دینداری را کافی نمی داند.
👌اسلام بر این باور است که باید در اصول دین تحقیق شود . اصول دین باید بر اساس تعقل و تفکر و استدلال باشد؛ زیرا اصول دین زیر بنای فکری مسلمان را تشکیل میدهد. باید زیربنا، مبتنی بر تفکر باشد. بر همین اساس خداشناسی تعبدی نیست، بلکه خدا باوری و معادشناسی، براساس منطق و عقل و استدلال می باشد.
🔷در آیات متعددی از قرآن، خداوند انسان ها را دعوت به تفکر کرده حتی به آن فرمان می دهد .
🗯 خداوند انسان را به تفکر در نظام آفرینش فراخوانده است تا با تعقل پی به اثبات خدا پی ببرد.
🗯از سوی دیگر در قرآن از تقلید کورکورانه نهی شده است، چنان که خداوند مشرکان را که کورکورانه تقلید میکردند، مورد خطاب قرار داد و فرمود:
«هنگامی که به آن ها گفته شود از آنچه خدا نازل کرده ، پیروی کنید، میگوید بلکه ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی می نماییم . آیا نه این است که پدران آن ها چیزی نمی فهمند و هدایت نیافتند»
📓بقره170
❗️اگر چه این آیات تقلید کورکورانه مشرکان را تخطئه میکند و آنها را سرزنش مینماید، اما به طور کلی میتوان استنباط کرد که تقلید در اعتقادات و باورها نمیتواند صحیح باشد.
❗️ونیز می فرماید:
« چیزی را که به آن علم نداری دنبال مکن»
📓اسرائ36
🗯ومی فرماید:
« به راستی که بدترین جنبدگان خدا ،کران و لالانی هستند که نمی اندیشند»
📓انفال22
🗯پیامبر گرامی فرمود:
« هیچ کس نیست جز انکه بر در خانه اش دو فرشته ایستاده است و هر گاه از منزل خارج می شود به او می گویند یا عالم باش و یا جویای دانش و نفر سوم ( بی تفاوت یا اهل تقلید) نباش»
📚 بحار الانوار ج1 ص196
🗯گاه در احادیث از کسی که اگاه نیست و در راه علم گام بر نمی دارد تعبیر شده است به پشه های سرگردان
📚الخصال ج1 ص186
❗️بر اساس عدم جواز تقلید در اصول دین است که مراجع عظام و صاحبان فتوا در رساله عملی خود، تقلید در اصول دین را جایز نمی دانند، چنان که در توضیح المسایل مراجع آمده است:
🔶«عقیده مسلمانان به اصول دین باید از روی دلیل باشد، و نمی تواند در اصول دین تقلید نماید....»
📚توضیح المسائل مراجع،کتاب تقلید
3⃣حال اگر افرادی دین خود را بر پایه تقلید و جبر محیط پذیرا شده باشند از دو حالت خارج نیست؛
🔶1- یا در واقع آن دین حق نمی باشد و فرد را به سعادت نمی رساند که به مقتضای ادله بالا موظف به تحقیق و پژوهش برای دست یابی به دین حق است.
🔶2- یا درواقع آن دین حق است اما با توجه به ادله بالا فرد نباید همان آیین حق را با تقلید پذیرا گردد و موظف است که دینش را با دلیل و برهان پذیرا شود و اگر ترک تحقیق و پژوهش را کند گناهکار بوده و خداوند او را مواخذه خواهد کرد.
👌بنابراین روشن میشود که از دید اسلام دین زاییده جغرافیا و محیط زندگی فرد نمی باشد بلکه دین زاییده عقل و منطق و برهان و استدلال می باشد.
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#طینت_انسانها
🤔#پرسش
❔نظر شما درباره روایات #طینت چیست ❗️خداوند طینت مومن را از بهشت و طینت کافر را از جهنم آفریده است ❕آیا این نوع خلقت مستلزم جبر نیست ❕
💠#پاسخ💠
👌روايات فراوانى در مجامع روایی ما نقل شده است كه با مضامين گوناگونشان دلالت دارد بر اينكه ريشه و بن ، سعادتمندان و شقاوتمندان و اصلى كه از آن آفريده شده و آغاز يافته اند كه از آن به #طينت تعبير مى شود، گوناگون است.
❕ طينت وسرشت اهل سعادت از عالم نور و بهشت و علّيين و سرزمين پاك و آب شيرين و گوارا مى باشد و طينت و سرشت اهل شقاوت از عالم تاريكى و آتش وسجّين و سرزمين شوره زار ناپاك و آب #تلخ مى باشد .
📚بحار الانوار ج 64 ص 77 باب 3
🔹امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« خداوند قلوب و ابدان پیامبران را از طینت #علیین آفریده و قلوب مومنین را نیز از همان طینت آفریده است ... و کفار را از طینت سجین ( ماده ای جهنمی ) آفریده است ...قلوب مومنین به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند ، و قلوب کافرین نیز به آنچه از آن خلق شده اند تمایل دارند »
📚الکافی ج 2 ص 2_ علل الشرائع ج 1 ص 116
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند مومن را از طینت #بهشت آفریده است و کافر را از طینت جهنم آفریده است »
📚الکافی ج 2 ص 3_ بصائر الدرجات ج1 ص 16
❕تفسیر این روایات همان است که محدثان نامی شیعه بیان کرده اند که خداوند قبل از آنکه ارواح بندگان را خلق کند می دانست که کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه ایمان و اطاعت را در پیش می گیرند و کدام یک از آنان با اختیار خود ، راه شقاوت و بدبختی را در پیش می گیرند ، خداوند با توجه به این #علم ازلی خود ، ابدان آنها را موافق ارواح آنها آفرید ، بدن های مومنین را از طینت و سرشتی بهشتی و بدن های کافرین را از طینت و سرشتی جهنمی آفرید ، و به هیچ عنوان در این خلقت جبری در کار نمی باشد .
📚 مراه العقول ج 7 ص 4
❕البته خلقت از طینت و سرشت بهشتی یا جهنمی ، علت تامه برای اعمال و رفتار آدمیان نمی باشد ، بلکه به تعبیر روایات بالا ، آنها که از طینت و سرشت بهشتی خلق شده اند تمایل بیشتری به کارهای خیر دارند و آنها که از #طینت و سرشتی جهنمی آفریده شده اند ، تمایل بیشتری به کارهای ناپسند دارند ، این طینت و سرشت آنها را وادار به انتخاب خیر و شر نمی کند ، بلکه تنها زمینه انتخاب را در آنها به وجود می آورد و نهایتا خود آدمیان هستند که یا مسیر خیر و سعادت را انتخاب می کنند یا مسیر ضلالت و گمراهی را لذا می بینیم مومنانی را که کارهای خلاف و شر را انجام می دهند و #کافرانی را نیز می بینیم که کارهای خیر و خوب را انجام می دهند ، این نشان دهنده آن است که طینت موجود در آنها ، جبری را در تصمیم گیری بر آنها لازم نمی کند .
📚الفصول المهمه ج 1 ص 420
👌به بیان دیگر هيچكس نمى گويد كيفيّات جسمانى يا سرشت افراد، علت تامّه براى آن خلقيّات است، بلكه تنها به عنوان يك #زمينه مى توان از آن ياد كرد.
❕اين مطلب را با ذكر مثالى مى توان روشن ساخت؛ همه مى گويند محيط خانواده يا محيط اجتماع در اعمال انسانها اثر مى گذارد؛ ولى اين سخن بدان معنا نيست كه اراده انسان را سلب كند، بلكه تنها يك زمينه است، لذا بسيار مى بينيم افرادى كه در يك خانواده آلوده پرورش يافته اند؛ #ولى انسانهاى صالح و درستكار و با ايمانى بوده اند، و به عكس افرادى در خانواده هاى صالح پرورش يافته اند؛ ولى انسانهاى نادرستى از كار در آمده اند. جزء اخير علّت تامّه اراده خود انسان است كه اثر نهايى را به دنبال دارد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 564
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
🤔پرسش
❓از تولد آدم تا زمان به دنیا آمدن ما آیا روح شخص وجود داشته یا وقتی که بدن در رحم مادر چهار ماهه شد این روح به وجود آمده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌بعضی مانند فلاسفه عقیده دارند که روح همراه با تکامل جنین شکل می گیرد و ایجاد و خلق می شود اما نظریه صحیح که از روایات بدست می آید آن است که حدود دو هزار سال قبل از خلقت آدم ، خداوند ارواح انسان ها را خلق کرده است و پس از خلقت بدن مادی آن ارواح به بدن های دنیوی خود تعلق گرفتند.
🔶علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت این عنوان :
« باب در آفریده شدن ارواح پیش از اجساد و این که چرا به تن پیوستند و برخی کارهای ارواح از الفت گرفتن و کناره جوئی و دوستی و احوال دیگر»
📚بحار الانوار ج58 ص131 باب43
👌علامه حدود 0⃣3⃣ روایت در همان معنای باب و خلقت ارواح قبل از بدن ها نقل می کند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« مردی نزد امیر المومنین آمد و گفت من دوستت دارم .امام فرمود دروغ می گویی .خداوند ارواح را دو هزار سال قبل خلقت ( آدم )آفرید و در هوا جا داد و هر کدام آنجا به هم آشنا شدند اینجا هم به هم آشنا شدند و هر کدام ناشناس ماندند از هم جدا باشند و روح من ناشناس روح توست»
📚بصائر الدرجات ج1 ص88
🔶وفرمود:
« ارواح لشکرهای آماده اند هر کدام نزد خدا به هم آشنا شدند در زمین به هم الفت گیرند و هر کدام نزد خدا ناشناس ماندند در زمین از هم جدا شوند»
📚بحار الانوار ج58 ص135
🔷وفرمود:
« خداوند دو هزار سال پیش از خلقت ( آدم ) ارواح را آفرید و والاتر و شریفتر همه را روح محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان پس از آنها قرار داد و آنها را به آسمان و زمین نشان داد و نورشان همه را فرا گرفت»
📚معانی الاخبار ، صدوق ص108
👌علامه مجلسی می گوید:
« بدان که روایات متواتری دلالت می کند که ارواح قبل اجسام خلق شده اند و ادله ای را که ( بعضی از فلاسفه) مبنی بر حدوث ارواح در زمان خلقت بدن ها اقامه کرده اند توانایی رد این روایات متواتر را ندارد»
📚بحار الانوار ج58 ص141
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#خلقت_اجباری
🤔#پرسش
❔شاگردانم زیاد سوال می کنند که ما در به دنیا آمدن هیچ اختیاری نداشتیم و جبرا به دنیا آمدیم ، من نمی خواستم به #دنیا بیایم چرا خدا من را جبرا به دنیا آورد و مورد امر و نهی قرار داد ❗️آیا معاذ الله این ظلم خداوند به ما محسوب نمی شود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌 در صورتی که بگوییم انسان بدون اختيار خويش پا به عرصه هستى گذاشته است اما در مقابل، از نعمتى بى نظير برخوردار گشته و آن عبارت است از «هستى»، «وجود» و آثار آن. در مقابل «عدم»، «#نيستى» و «ندارى» نقمت و زيانى بى نظير است.
❕خداوند لطف بزرگى فرموده كه ما را از عرصه نيستى به هستى درآورده است و ما بايد شكرگزار چنين #هديه اى باشيم و لو آن كه اختيار و اراده ما در آن، هيچ نقشى نداشته باشد.
👌 البته اگر خوب دقت كنيم ترجيح «زندگى» بر مرگ و «بود» بر نبود در نهاد و فطرت هر انسانى نهفته است و همگان در جهت ادامه حیات خودشان تلاش میکنند و با عواملی که حیات آنها را به #مخاطره می اندازد مبارزه می کنند ، همه این ها گواه بر آن است که حیات و وجود فطری بشر است و خداوند چیزی به انسان بخشیده است که مورد رغبت همه انسانها است ، البته اگر در ميان انسانها كسى مخالف اين نظر باشد به جهت برخى مشكلات پيش آمده است كه بايد سعى كند از جلو راه خود بر دارد . نه اينكه بخاطر مشكلات به اصل حيات و زندگى بدبين و #پشيمان باشد.
🔰البته #نگارنده معتقد است که بشر به اختیار خودشان پا به عرصه وجود گذاشته است و چنین نبوده است که افراد انسان در به دنیا آمدن اختیاری از خود نداشته باشند .
❕این مطلب #حقیقتی است که خداوند در سوره اعراف به آن اشاره کرده و می فرماید ؛
« وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ »
🔸« به خاطر بياور زمانى را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند آرى، گواهى مى دهيم (چرا چنين كرد؟) براى اينكه در روز رستاخيز نگوئيد ما از اين #غافل بوديم (و از پيمان فطرى توحيد و خداشناسى بى خبر).»
🔰اعراف 172
👌از روایات متعددی استفاده می شود هنگامى كه آدم آفريده شد فرزندان آينده او تا آخرين فرد #بشر از پشت او به صورت ذراتى بيرون آمدند و طبق بعضى از روايات اين ذرات از گل آدم بيرون آمدند، آنها داراى عقل و شعور كافى براى شنيدن سخن و #پاسخ گفتن بودند، در اين هنگام از طرف خداوند به آنها خطاب شد « أَ لَسْتُ بِرَبِّكُم » آيا پروردگار شما نيستم ، همگى در پاسخ گفتند:" بَلى شَهِدْنا" آرى بر اين حقيقت #همگى گواهيم.
👌سپس همه اين ذرات به صلب آدم یا به گل آدم باز گشتند و به همين جهت اين عالم را عالم ذر و اين پيمان را پيمان #الست مى نامند.
📚بحار الانوار ج 5 ص 225 باب 10
❕روشن است که اقرار به ربوبیت الهی در زندگی فرد فرد انسان ها ، منوط به پذیرفتن اصل حیات و #وجود است ، ذریه آدم با اقرار به ربوبیت الهی درواقع اعلام رضایت به حیات و به زندگی دنیا آمدن کردند و خداوند پس از این رضایت و اقرار به ربوبیت الهی ، آنها را به حیات دنیا آورد ، اگر چه پس از این پیمان برخی از انسانها به این عهد و #پیمان عمل نکردند و ربوبیت خداوند را انکار و حتی نسبت به اصل حیات خود اعتراض کردند .
🔹بنابراین بر خلاف آنچه برخی #تصور می کنند ،خلقت اجباری در کار نبوده است و خداوند افراد انسان را پس از رضایت خودشان ، زندگی و حیات و وجود داده است ، و پس از آن ، حب به حیات و زندگی و توحید ربوبی خداوند با فطرت انسانها آمیخته گشته و به صورت یک پیمان فطری در آمده است و خداوند نسبت به فراموشی این دو اصل فطری تذکر داده است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#طب_اسلامی_رساله_ذهبیه
🤔#پرسش
❔لطفا در مورد سند رساله #ذهبیه توضیح دهید که آیا این رساله حقیقتا مربوط به امام رضا (ع) می باشد یا خیر ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌رساله ذهبیه یا طب الرضا علیه السلام ، مطالبی در مورد #مسائل پزشکی است که امام رضا علیه السلام آن را به درخواست مامون نگاشته است .
❕اصل #انتساب چنین رساله ای به امام رضا علیه السلام ثابت است ، چنان که علامه مجلسی می نویسد ؛
« رساله ذهبیه منسوب به امام رضا علیه السلام نزد علمای ما #مشهور است و علمای ما رساله مذکور را با طرق و اسانیدی روایت کرده اند »
📚بحار الانوار ج59 ص309
❕با این وجود ، رساله ای که تحت عنوان رساله ذهبیه منسوب به امام رضا علیه السلام هم #اینک موجود می باشد ، دچار تحریف و زیاده و کم شده است ، و همین مساله سبب ضعف اعتماد به رساله مذکور می شود ، چنان که علامه #مجلسی می نویسد ؛
« نسخه ای که از رساله ذهبیه هم اینک در دست ما است ، در آن اختلافات و تناقض های #فاحشی است »
📚همان مدرک
❕لذا شیخ حر عاملی از رساله مذکور در کتاب شریف « وسائل الشیعه » #نقلی نمی آورد ، با این استدلال که آنچه به عنوان رساله ذهبیه به دست ما رسیده است ، قابل اعتماد نمی باشد .«لم یثبت عندی کونها #معتمدا »
📚وسائل الشیعه ج30 ص 159
❕البته در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که اسلام مکتب تازه ای به نام #طب_اسلامی که عبارت باشد از راه حل های درمان تمام بیماری ها و مقابله با کلیه امراض به #بشر ارائه نداده است و بیشتر روایاتی که در این زمینه رسیده است ، مرسل و بدون سند است و انتساب آن به معصوم قطعی نیست و برخی از سخنان پزشکی امامان نیز متناسب با آب و هوای عربستان و طبع افراد صادر شده است که نمی توان از آن یک حکم #کلی ارائه داد .
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7613
❕روشن است که نمی توان با استدلال به یک سری روایات ضعیف و مشکوک با #جان انسانها بازی کرد ، گذشته از آنکه وقتی مردم نتیجه ای از آنچه به اصطلاح طب اسلامی نامیده می شود ، نگیرند ، نسبت به سخنان ائمه علیهم السلام بی اعتماد می شوند و #مروجین این طب گرفتار گناهی بس بزرگ می شوند که به آسانی قابل بخشش نیست .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
ایا جن می تونه با انسان ازدواج کن اساسا ازدواج انسان و جن ممکنه چون از برخی شنیدم که می گفتن میشه ازدواج کنن
🔶پاسخ:
❗️ما با تتبع گسترده ای که در این مورد داشته ایم مستند قابل قبولی بر این مطلب نیافتیم و قول به عدم امکان چنین ازدواجی قولی راجح و موافق قران و روایات است.
🔶قران جن را موجودی معرفی می کند که از اتش افریده شده است
📓الرحمان15
🔷در حالی که انسان از خاک است .ازدواج دو موجود از دو جنس مختلف مورد پذیرش عقل نمی تواند باشد .
❗️از سوی دیگر در روایات امده است که اجنه زاد و ولدشان به صورت تخم گذاری است .حامله نمی شوند و بار دار نمی شوند چنان که امام صادق فرمود:
« در میان انها زاد و ولد نیست بلکه انها تخم می گذارند و ان تخم تبدیل به فرزند می شوند»
📚الخصال ج1 ص152
❗️طبیعی است که با این ویژگی انان باید با افرادی از جنس خودشان ازدواج کنند .
❗️و همچنین امام فرمود:
« فرزندان انان تنها مذکر هستند و مونث بین انها یافت نمی شود»
📚بحار الانوار ج60 ص77
❗️البته ممکن است برخی استدلال کنند که چگونه ازدواج میان جنیان و انسان ها امکان ندارد در حالی که در روایات امده است که فرزندان ادم با جنیان ازدواج کردند و نسل انسان ادامه یافت
📚الکافی ج5 ص569
🔷از این سخن می توان چنین جواب داد:
❗️اولا:برخی عقیده دارند که تکثیر نسل فرزندان ادم تنها از طریق ادم و همسرش صورت گرفته و موجود ثالثی در ان دخالت نداشته است و ظاهر ایه قران موید این قول است
📚نسائ 1 .
❗️لذا روایاتی که می گوید اجنه در تکثیر نسل انسان موثر بوده اند چون مخالف ظاهر قران است قابل اعتنا نیست
📚تفسیر نمونه،ج3 ص246
❗️ثانیا: اگر اشکال اول را بجا ندانیم و چنین بگوییم که از انجایی که سبب اصلی تکثیر نسل انسان فرزندان پسر ادم وحوا بودند لذا صحیح است که بگوییم نسل فرزندان ادم از طریق ادم و همسرش بوده است و این منافاتی ندارد که موجود ثالثی از غیر انسان به عنوان همسر برای پسران ادم وحوا بوده است تا از طریق ازدواج انان نسل ادامه پیدا کند.
🔷با این وجود باز می گوییم در رویات متعددی امده است که آن موجود ثالث حوریه ای بهشتی بوده است نه جن
📚وسائل الشیعه ج20 ص364 باب3
❗️و روایتی که می گوید آن موجود ثالت جن بوده است مرسل بوده و قابل اعتنا نیست .
🔷ممکن است برخی به ایه 56 الرحمان بر جواز این نوع ازدواج استدلال کنند که خداوند در وصف حوریان بهشتی می گوید:
« هیچ انس و جنی با انها تماس نگرفته اند»
❗️منتها این استدلال نیز تمام نیست زیرا :
🔷در ایه سخن از ازدواج جنیان با حوریان است نه با انسان ها.
❗️از انجا که جنیان نیز موجودات مکلفی هستند وانان نیز قیامت و بهشت و دوزخ دارند طبیعی است که یکی از نعمت های بهشتی برای انان ازدواج با حوریان بوده باشد .حوریانی که همجنس انها بوده تا بتوانند به همسری انها در ایند .خداوند می گوید حوریانی در بهشت هستند که دست هیچ انس و جنی به انها نرسیده و تنها به همسران خود ( چه جن باشند یا انسان) عشق می ورزند.
❗️از این سخنان بدست امد که دلیل قابل توجهی بر امکان ازدواج جن و انسان وجود ندارد بلکه دلایلی نیز بر عدم امکان چنین ازدواجی در دست می باشد.
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#ناراحتی_فاطمه_از_ازدواج_با_علی
🤔#پرسش
❔به متن زیر از کانال ضد دین پاسخ دهید ❕
❔ گريه و زارى #فاطمه_زهراء و عدم رضايت از ازدواج با #امام_على
روايت اول:
« عن أبي عبد الله قال: إن فاطمة قالت لرسول الله:
زوجتني بالمهر الخسيس ، فقال لها رسول الله ما أنا زوجتك ولكن الله زوجك من السماء »
ترجمه:
رسول الله به فاطمه فرمود:
دخترم چه چيزى باعث گريه ات شده است؟
فاطمه گفت: مرا با مهريه اى بسيار ناچيز به ازدواج داروردى!(اشاره به فقر على)
محمد گفت: تزويج تو به على تزويج الهى است و به فرمان خدا اين ازدواج صورت گرفته
منابع:
الكافي ٥ / ٣٧٨ - وسایل ج12ص241
روایت دوم :
لما زوج رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم عليا عليه السلام فاطمة عليها السلام دخل عليها وهي تبكي فقال ما يبكيك ؟ فو الله لو كان في أهلي خير منه ما زوجتكه ولكن الله زوجك وأصدق عنك الخمس ما دامت السماوات والأرض.
#ترجمه: از يعقوب بن شعيب موضوع گريه و زارى فاطمه و نارضايتى اش از ازدواج با #على را بيان ميكند.
#منبع:
روضة المتقین للمجلسی الاول ج ٨ ص۱۷۷
روایت سوم :
فزوجه رسول الله ص فاطمة فلما بلغ ذلك فاطمة بكت ، قال : فدخل عليها رسول الله ص فقال : مايبكيك يافاطمة؟ فوالله لقد أنكحت أكثرهم علما وأفضلهم حلما وأولهم سلما.
خلاصه #ترجمه :
محمد از فاطمه ميپرسد چرا گریه میکنی فاطمه؟!
به خدا قسم تو رو به ازدواج عالم ترین و فاضل ترین و بردبار ترین و اولینشون که مسلمان شد در آوردم!!
#منبع:
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث المؤلف : العلامة المجلسي الجزء : ٤٣ صفحة : ١٣٦
💠#پاسخ💠
👌فقیه بزرگوار مکارم شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚اعتقاد ما ، ص119
🔰حال ما بر اساس همین ملاکی که ایشان ارائه دادند روایات مطرح شده توسط #کانال ضد دین را بررسی می کنیم .
1⃣منبع اصلی روایت اول کتاب کافی کلینی است و سایر منابع هم به نقل از کافی روایت را آورده اند .
💠روایت کافی #مرسل است و تمام افرادی که در سند هستند ذکر نشده است و تعبیر « عمن حدثه » در سند حدیث نشان دهنده مرسل بودن روایت می باشد ، روشن است روایتی که مرسل و بدون سند کامل باشد قابل استدلال نمی باشد .
❕علامه مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« روایت ضعیف و ٫مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
2⃣سند اصلی روایت دوم هم کتاب کافی کلینی است و روایت مذکور به نقل از کتاب کافی در کتاب روضه المتقین نقل شده است . این روایت هم مرسل و بدون سند کامل است و تعبیر « عده من اصحابنا » نشان دهنده این امر است .
💠علامه مجلسی نیز در ذیل روایت مذکور می گوید ؛
« این روایت #مجهول است »
📚مراه العقول ج20 ص104
3⃣روایت سوم هم بدون سند و به صورت مرسل نقل شده است و علامه #مجلسی آن روایت را به نقل از کتاب کشف الغمه بدون سند متصل از علی علیه السلام نقل می کند که روشن است چنین روایتی #ضعیف می باشد .
❕در گذشته ثابت کرده ایم که پیوند علی و فاطمه علیهما السلام به دستور و امر خداوند با رضایت کامل طرفین صورت گرفته است ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4037
❕از #ضعف سند روایات طرح شده هم که بگذریم و بنا را بر صحت آنها بگذاریم باز هم گفتنی است ؛
👌منافقین مدینه که از ازدواج فاطمه با علی ناراحت بودند به نزد فاطمه می رفتند و از علی بد گویی می کردند که فردی تنگدست و #فقیر است و پیامبر هم تو را با مهریه ای کم دارد به عقد او در می آورد ، فاطمه سلام الله علیها از سخنان آنان #ناراحت شده و به گریه افتاده و به نزد پیامبر گرامی می رود و سخنان آنان را برای پیامبر نقل می کند تا پاسخ پیامبر به آنها سبب بسته شدن #دهانشان شود و از سوی دیگر متذکر فضل و برتری علی علیه السلام نیز بشوند ، لذا با حالت گریه به نزد پیامبر رفت و سخن آنان را نقل کرد که آیا مرا با #مهریه ای کم به عقد علی در می آوری ، پیامبر نیز در پاسخ متذکر فضل و مقام علی علیه السلام و الهی بودن این پیوند می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❔آیا این روایات در مورد شکل ظاهری حضرت علی علیه السلام صحیح است ❕
❓محمد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانی گفت: خبر داد به ما حسن بن علی عدوی، از عباد بن صهيب بن عباد از پدرش از جدش از جعفر بن محمد كه گفت مردى از على سوال كرد و بدو گفت درباره ٣ چيز كه در تو هست از تو مى پرسم:
✔️ يكى كوتاهى قدت دوم از بزرگى شكمت سوم از ريخته شدن موهاى سرت؛
#على گفت:
❕خداوند تبارك و تعالى مرا قد بلند نيافريد و نيز كوتاه خلق نكرد بلكه معتدل آفريد(در نتيجه) بر كوتاه قامت ضربه مى زنم و او را از طول به دو نيم مى كنم و بر دراز قامت ضربه مى زنم و او را از عرض دو نيم مى كنم!
❕و اما بزرگى شكمم(علتش اينست كه) رسول خدابه من بابى از علم آموخت و آن باب هزار باب را براى من گشود و علم در شكم من ازدحام كرد و از اين رو شكمم بر آمد!
❕و اما ريخته شدن موى سرم بعلت بر سر نهادن كلاه خود بمدت دراز و كارزار با رقيبان است!
#منبع اين حديث:
كتاب الخصال اثر يكى از بزرگترين علماى شيعه، شيخ صدوق، باب سوم(الثلاثة)، ص ١٨٩ از منشورات جماعه المدرسين.
❔ آورده اند که وقتى #رﺳﻮل_ﷲ مىﺧﻮاﺳﺖ #ﻓﺎﻃﻤﻪ را ﺑﻪ ﻋﻘﺪ على در ﺑﻴﺎورد ﻓﺎﻃﻤﻪ در ﮔﻮش ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻔﺖ:
اى رﺳﻮل ﺧﺪا، ﺗﻮ ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﻣﺎ مىﺑﻴﻨﻴﻢ، ﺑﻴﻨﺎﺗﺮى اﻣﺎ زﻧﺎن ﻗﺮﻳﺶ ﮔﻔﺘﻪاﻧـﺪ ﻛـﻪ #على ﻣـﺮدى ﺷﻜﻢ ﮔﻨﺪه ﺑﺎ دﺳﺘﺎنى دراز و ﺷﺎﻧﻪﻫﺎيى ﻗﻮى و ﺳﺮى ﻃﺎس و ﭼﺸﻤﺎنى ﺑﺰرگ(ورقلمبيده) و ﻟﺒـى ﺧﻨـﺪان اﺳﺖ اﻣﺎ ﻣﺎل و اموالى ﻧﺪارد.
#منبع: ﺗﻔﺴﻴﺮ قمى جلد ٢ صفحه ٣٣٦
💠پاسخ💠
👌آنچه در مورد شکل و شمایل حضرت علی علیه السلام در روایات متعددی وارد شده است ، حاکی از زیبایی و خوش اندامی فوق العاده حضرت می باشد .
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس می خواهد در زیبایی همانند یوسف نبی را ببیند به علی نگاه کند »
📚امالی صدوق ص391
📚بحار الانوار ج39 ص35
👌و فرمود ؛
« به علی خصلت های متعددی عطا شده است ، از جمله صبری به او داده شده است همانند صبر من و زیبایی به او داده شده است همانند زیبایی یوسف »
📚شرح احقاق الحق ج16 ص558
🗯زیبایی و خوش اندامی یوسف به گونه ای بود که زنان مصر با دیدن او بی اختیار دستهای خود را بریدند و گفتند که او بشر نیست .
🔶یوسف 31
🔷و در روایت دیگر فرمود ؛
« علی همانند ماه و ستاره ای درخشان است »
📚بحار الانوار ج39 ص38
🔷و یا در وصف دیگری برای حضرتش آمده است ؛
« او زیبا چهره بود همانند ماه شب چهاردهم »
📚ذخائر العقبی ص57
📚کشف الغمه ج1 ص148
👌و یا آمده است ؛
« علی از زیباترین مردم بود »
📚الکامل فی التاریخ ج3 ص397
📚اسد الغابه ج4 ص116
🔴پاسخ به دو روایت مورد اشکال؛
1⃣روایت اول ضعیف است .
🔶در سند آن حسن بن علی العدوی وجود دارد که مجهول و ضعیف است.
📚مستدرکات رجال الحدیث ج3 ص5
👌و عباد بن صهیب بن عباد بن صهیب وجود دارد که او نیز مجهول وضعیف است.
📚همان مدرک ، ج4 ص335
2⃣روایت دوم نیز از کتاب تفسیر قمی بدون سلسله سند و کاملا مرسل است که قابل اعتنا و توجه نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA