#اعتبار_کتاب_سلیم_بن_قیس
🤔#پرسش
❔نظر علمای شیعه در مورد کتاب سلیم بن قیس یا همان کتاب اسرار آل محمد چیست ❗️برخی از #روحانیون را دیده ام که می گویند این کتاب جعلی است و اسنادی واقعی ندارد ❕
💠#پاسخ💠
👌سليم بن قيس هلالى عامرى كوفى ، از اصحاب خاصّ امير المؤمنين و امام حسن و امام حسين و امام زين العابدين عليهم السّلام است و محضر امام باقر عليه السّلام را هم #درك كرده است .
👌او از اقدم علماى شيعه و بزرگان اصحاب ائمه عليهم السّلام و مورد وثوق آنان بوده و نزد #ايشان از محبوبيّت خاصّى برخوردار بوده است.
📚خلاصه الاقوال ص83
❕به عقیده اکثر علمای شیعه ، كتاب سليم بعنوان اوّلين كتاب در موضوع حديث و تاريخ است كه پس از شهادت پيامبر گرامی تأليف شده، و با گذشت چهارده قرن #محفوظ مانده و بدست ما رسيده است.
👌امام سجاد علیه السلام در مورد کتاب سلیم بن قیس فرمود ؛
« آنچه سلیم در کتابش آورده است ، راست گفته است و احادیث آن مورد شناخت و #تایید ما است »
📚وسائل الشیعه ج27 ص101
❕شيخ نعمانى از علماى قرن پنجم مى گويد: «بين همه علما و محدّثين شيعه اختلافى نيست كه كتاب سليم بن قيس هلالى اصلى از بزرگترين كتابهاى اصول و #قديمى ترين آنهاست ... اين كتاب از اصولى است كه از كتابهاى مرجع شيعه است و به آن اعتماد مى كنند»
📚الغیبه نعمانی ص61
👌علّامه محمّد تقى مجلسى مى گويد: «شيخ طوسى و شيخ نجاشى حكم به صحّت كتاب او كرده اند، گذشته از آنكه متن كتاب دلالت بر صحت آن دارد». و نيز مى گويد: «اعتماد شيخ كلينى و صدوق بر كتاب سليم كفايت مىكند. اين كتاب نزد من #موجود است و متن آن دليل بر صحّت آن است»
📚روضه المتقین ج14 ص372
❕ شيخ حرّ عاملى نیز مى گويد: «كتابهاى مورد اعتمادى كه احاديث وسائل را از آن نقل كرده ام و مؤلفين آنها و ديگران شهادت به صحّت آنها داده اند و #قرائنى بر ثبوت آنها وارد شده و بطور متواتر از مؤلّفين آنها به ما رسيده و در نسبت آنها به مؤلّفينش جاى شكّ نيست». و از جمله كتاب سليم را ذكر مى كند»
📚وسائل الشیعه ج20 ص36_ 42
❕ سيد هاشم #بحرانى نیز مى گويد: «كتاب سليم كتابى مشهور و مورد اعتماد است كه مؤلّفين در كتابهايشان از آن نقل كرده اند»
📚غایه المرام ص546
👌علامه #مجلسی صاحب بحار الانوار نیز می نویسد ؛
«كتاب سليم بن قيس در نهايت اشتهار است، و حق اين است كه اين كتاب از #اصول معتبر است»
📚بحار الانوار ج1 ص32
❕شیخ عباس #قمی نیز می نویسد ؛
«كتاب سليم اوّلين كتابى است كه بين شيعه ظاهر شده و بين محدّثين معروف است و شيخ كلينى و صدوق و ديگران بدان اعتماد كرده اند»
📚الکنی و الالقاب ج3 ص243
👌 حاج آقا بزرگ #تهرانى مى گويد: «اصل سليم بن قيس از آن كتابهاى اصل است كه قبل از زمان امام صادق عليه السّلام تأليف شده است». و نيز مى گويد: «كتاب سليم از كتابهاى اصول است و نزد شيعه و غير شيعه مشهور است»
📚الذریعه ج2 ص152
❕علّامه #امينى نیز چنین مى گويد: «كتاب سليم از اصول مشهور و متداول از زمانهاى قديم است كه نزد محدّثين شيعه و غير شيعه و تاريخ نويسان مورد اعتماد است»
📚الغدیر ج1 ص195
👌بنابراین روشن می شود که از دید اکثر علما و بزرگان شیعه ، کتاب سلیم بن قیس یا همان اسرار آل محمد ، کتابی #معتبر و مورد #استناد تلقی می شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#نامحرم_شدن_زوجین_پس_از_فوت
🤔#پرسش
❔این راست است که وقتی یکی از زن و شوهر بمیره نسبت به همسرش #نامحرم می شه ❗️در منطقه ما برخی این تصور رو دارن که بعد از مرگ زن و شوهر به هم نامحرم میشن ❕❕
💠#پاسخ💠
👌با مرگ هر یک از زوجین صیغه #محرمیت آنها باطل نمی شود و هر یک از زوجین می توانند پس از فوت به بدن همسر فوت شده دست زده و حتی او را غسل دهد .
❕عبد الله بن #سنان می گوید ؛
« از امام صادق علیه السلام سوال کردم که آیا برای مرد جایز است که پس از فوت همسرش به او نگاه کند یا او را غسل دهد ...و یا زن به بدن همسرش نگاه کند و او را غسل دهد ...امام علیه السلام پاسخ داد اشکالی ندارد »
📚الکافی ج 3 ص 157
👌در روایت دیگری محمد بن #مسلم می گوید ؛
« از امام باقر علیه السلام در مورد زنی که فوت شده بود سوال کردم که آیا همسرش می تواند به صورت و سرش نگاه کند ❔امام پاسخ داد بله می تواند نگاه کند »
📚التهذیب ج1 ص 428
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شوهر نسبت به همگان #اولویت دارد که همسرش را دفن کند »
📚الکافی ج3 ص 194
❕لذا در روایات ما آمده است که علی علیه السلام فاطمه زهرا سلام الله علیها را غسل داد و کارهای #دفن او را انجام داد .
📚وسائل الشیعه ج 2 ص 530
❕امام #خمینی می نویسد ؛
« زن و شوهر مى توانند همديگر را حتى به طور برهنه اگر چه همجنس وجود داشته باشد، #غسل دهند، حتى براى هر يك جايز است به عورت ديگرى نگاه كند »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج1 ص 79
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
⁉️سوال
چطور میشود که بگوییم جهان بطور خودکار و اتوماتیک فعالیت میکند مثل اینکه خدا جهان را ساخته بعد دیگر کاری به کار جهان هستی ندارد و دیگر ربوبیت ندارد بالاسر جهان مثل ساعت ساز ساعت را ساخته و ساعت خودش کار میکند؟
🗯پاسخ:
❗️این که بگوییم خداوند عالم را افریده است سپس آن را به حال خود رها کرده است از دو جهت ( نقل و عقل) دارای اشکال است
🔴جهت نقل:
🗯در بینش اسلامی خداوند اداره کننده و مربی و نظام بخش عالم هستی معرفی شده است چنان که می فرماید:
« الله رب شما و رب پدرانتان می باشد»
📓صافات 146
🗯وفرمود:
« بگو ایا غیر از خدا رب دیگری را بطلبم در حالی که او پرودگار همه چیز است»
📓انعام 164
❗️در روایات نیز خداوند چنین معرفی شده است:
« خداوند رب آسمانهای هفت گانه و زمین های هفت گانه و رب عرش عظیم ...می باشد»
📚الکافی ج2 ص514
🗯جهت دیدن سایر ایات در ربوبیت خداوند رجوع شود به:
📚فرهنگ قرآن،ج12 ص375
🗯 جهت دیدن سایر روایات در توحید ربوبی رجوع شود به :
📚بحار الانوار ج3 ص198 باب 6
🔷به مقتضای ادله نقلی در ربوبیت و تدبیر خداوند برای عالم هستی روشن می شود قول به این که خداوند عالم را پس از افرینش به حال خود رها کرده است سخنی بی دلیل و خلاف ایات و روایات فراوان است
🔴جهت عقل:
🗯در مباحث اثبات وجود خداوند در پاسخ های گذشته روشن شد که ملاک نیازمندی معلول به علت ،همان نیازمندی ذاتی او می باشد .به این معنی که وجودش از ذات خودش سرچشمه نمی گیرد .
❗️این نیازمندی ذاتی چه در حالت حدوث و چه در حالت بقا در او موجود است .این که بگوییم موجود ممکن تنها در حدوث نیازمند واجب است و در بقای وادامه حیاتش نیازمندی ندارد تخصیص این قاعده عقلی است که می گوید:
« هر موجود ممکنی تا زمانی که وجودش از ذات خودش نمی باشد محتاج به علت است »
❗️واین احتیاج چه در حالت حدوث موجود است و چه در حالت بقائ
📚الالهیات،علامه سبحانی،ج 2 ص329
❗️در مثال ساعت هم که شما مثال زدید که ساعت پس از ساخته شدن خودش کار می کند و دیگر نیاز به علت ندارد نیز باید بگوییم این مثال مثالی سفسطه آمیز است
🗯ساعت هم در اغاز خود نیاز به علت دارد و هم در ادامه عمر خود برای اغاز وجود خود محتاج سازنده است ولی در ادامه وجود از خاصیت مواد ساختمانی خود مدد می گیرد یعنی استحکام فلزات به کار برده شده به آن اجازه ادامه عمر می دهد و لذا با تفاوت مواد ساختمانی آن مقدار عمر ساعت کاملا فرق می کند و این دلیل روشنی است بر این که هم اغاز وجود یک چیز علت می خواهد و هم ادامه آن
🔴از انچه گفتیم نتیجه می گیریم که همان طور که حدوث و پیدایش یک چیز علت می خواهد ادامه و بقای آن هم علت می خواهد و اگر کسی نیاز به علت را در ادامه حیات انکار کند قانون علیت را انکار کرده است
🗯نتیجه انکه:
❗️جهان ممکن الوجود است نه واجب الوجود بنا براین ممکن الوجود در اغاز و ادامه حیاتش محتاج به واجب الوجود است و اگر در ادامه حیات بی نیاز شود باید واجب الوجود باشد در حالی که محال است ممکن الوجود تبدیل به واجب الوجود شود
📚پاسخ به پرسش های مذهبی،ایات عظام سبحانی و مکارم،ص95
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
⁉️سوال
یک بار یک سنی از من پرسید اگر شیعه شوم چه بدست می آورم که اکنون آن را ندارم
💭پاسخ:
❗️برای شیعه بودن چه فضیلتی از این بالاتر که اهل نجات و رستگاری و بهشت باشد.
💎ترمذی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز یک فرقه"
📚سنن ترمذی ج4 ص135
📚سنن ابی داود ح3981
💎در سایر سخنان پیامبر که در کتب اهل سنت منقول است فرقه ناجیه معرفی شده است
💎 حدیث ثقلین
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید"
📚مسند احمد،ج5 ص181
❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، وعلمای فراوان دیگر از اهل سنت که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب فضائل الخمسه ج2 ص44 به بعد
💎حدیث سفینه:
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود»
📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343
♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند
❗️این احادیث حاکی از آن است که رستگاری و نجات تنها از طریق اهل بیت ممکن است.
🔰سیوطی از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
"همانا علی و پیروان وشیعیانش در روز قیامت از رستگارانند"
📚در المنثور ذیل ایه 7 بینه ج6 ص359
❗️همین مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند:
📚جامع البیان ج30 ص171
📚صواعق المحرقه ص96
📚نور الابصار ص70
📚مجمع الزواید ج9 ص131
📚شواهد التنزیل ج2 ص357
📚کفایه الطالب ص118
❗️و...
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔پرسش
❔آیا اعدام کردن اقدامی خشونت جویانه و ضد احساسات انسانی نمی باشد ❗️آیا بهتر نیست به جای از بین بردن قاتل به فکر تربیت او باشیم ❕آیا به جای درمان یک انسان مریض باید او را بکشیم و مانند خودش رفتار کنیم ❕این سوالات خیلی ذهنم را مشغول کرده است ❕❕
💠پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
❕«گروهی که بدون تامل، بعضی از مسائل جزائی اسلام را مورد انتقاد قرار داده اند به خصوص درباره مساله قصاص سر و صدا راه انداخته می گویند:
1⃣جنایتی که قاتل مرتکب شده بیش از این نیست که انسانی را از بین برده است، ولی شما به هنگام قصاص همین عمل را تکرار می کنید.
2⃣ قصاص جز انتقامجوئی و قساوت نیست، این صفت ناپسند را باید با تربیت صحیح از میان مردم برداشت، در حالی که طرفداران قصاص هر روز به این صفت ناپسند انتقامجوئی روح تازهای میدمند.
3⃣ آدمکشی گناهی نیست که از اشخاص عادی یا سالم سرزند، حتما قاتل از نظر روانی مبتلا به بیماری است، و باید معالجه شود، و قصاص دوای چنین بیمارانی نمی تواند باشد.
4⃣مسائلی که مربوط به نظام اجتماعی است باید دوش به دوش اجتماع رشد کند، بنا بر این قانونی که در هزار و چهارصد سال پیش از این پیاده می شده نباید در اجتماع امروز عملی شود.
5⃣آیا بهتر نیست به جای قصاص، قاتلان را زندانی کنیم و با کار اجباری از وجود آنها به نفع اجتماع استفاده نمائیم با این عمل هم اجتماع از شر آنان محفوظ میماند، و هم از وجود آنها حتی المقدور استفاده می شود.
🔶اینها خلاصه اعتراضاتی است که پیرامون مساله قصاص مطرح می شود.
❕ادامه 👇👇👇👇
❕ادامه 👇👇👇👇
⚫️پاسخ
🔶دقت در آیات قصاص در قرآن مجید جواب این اشکالات را روشن می سازد «و لکم فی القصاص حیاة یا اولی الالباب »
👌زیرا از بین بردن افراد مزاحم و خطرناک گاه بهترین وسیله برای رشد و تکامل اجتماع است، و چون در اینگونه موارد مساله قصاص ضامن حیات و ادامه
بقا می باشد شاید از این رو قصاص به عنوان غریزه در نهاد انسان گذارده شده است .
❕نظام طب، کشاورزی، دامداری همه و همه روی این اصل عقلی (حذف موجود خطرناک و مزاحم ) بنا شده زیرا می بینیم به خاطر حفظ بدن، عضو فاسد را قطع می کنند، و یا به خاطر نمو گیاه شاخه های مضر و مزاحم را می برند، کسانی که کشتن قاتل را فقدان فرد دیگری می دانند تنها دید انفرادی دارند، اگر صلاح اجتماع را در نظر بگیرند و بدانند اجرای قصاص چه نقشی در حفاظت و تربیت سایر افراد دارد در گفتار خود تجدید نظر می کنند، از بین بردن این افراد خونریز در اجتماع همانند قطع کردن و از بین بردن عضو و شاخه مزاحم و مضر است که به حکم عقل باید آن را قطع کرد، و ناگفته پیدا است که تاکنون هیچکس به قطع شاخه ها و عضوهای فاسد و مضر اعتراض نکرده است، این در مورد ایراد اول .
👌در مورد ایراد دوم باید توجه داشت که اصولا تشریع قصاص هیچگونه ارتباطی با مساله انتقامجوئی ندارد، زیرا انتقام به معنی فرونشاندن آتش غضب به خاطر یک مساله شخصی است، در حالی که قصاص به منظور پیشگیری از تکرار ظلم و ستم بر اجتماع است و هدف آن عدالتخواهی و حمایت از سایر افراد بیگناه می باشد.
👌در مورد ایراد سوم که قاتل حتما مبتلا به مرض روانی است و از اشخاص عادی ممکن نیست چنین جنایتی سر بزند، باید گفت در بعضی موارد این سخن صحیح است و اسلام هم در چنین صورتهائی برای قاتل دیوانه یا مثل آن حکم قصاص نیاورده است، اما نمی توان مریض بودن قاتل را به عنوان یک قانون و راه عذر عرضه داشت، زیرا فسادی که این طرح به بار می آورد و جراتیکه به جنایتکاران اجتماع می دهدبرای هیچکس قابل تردید نیست، و اگر استدلال در مورد قاتل صحیح باشد در مورد تمام متجاوزان و کسانی که به حقوق دیگران تعدی می کنند نیز باید صحیح باشد، زیرا آدمی که دارای سلامت کامل عقل است هرگز بدیگران تجاوز نمی کند، و به این ترتیب تمام قوانین جزائی را باید از میان برداشت، و همه متعدیان و متجاوزان را به جای زندان و مجازات به بیمارستانهای روانی روانه کرد.
👌اما اینکه رشد اجتماع قانون قصاص را نمی پذیرد و قصاص تنها در اجتماعات قدیم نقشی داشته اما الان قصاص را حکمی خلاف وجدان می دانند که باید حذف شود پاسخ آن یک جمله است و آن اینکه :
❕ادعای مزبور در برابر توسعه وحشتناک جنایات در دنیای امروز و آمار کشتارهای میدانهای نبرد و غیر آن ادعای بی ارزشی است، و به خیالبافی شبیهتر است، و به فرض که چنین دنیائی به وجود آمد، اسلام هم قانون عفو را در کنار قصاص گذارده و هرگز قصاص را راه منحصر معرفی نکرده است، مسلما در چنان محیطی خود مردم ترجیح خواهند داد که قاتل را عفو کنند، اما در دنیای کنونی که جنایاتش تحت لفافه های گوناگون قطعا از گذشته بیشتر و وحشیانه تر است حذف این قانون جز اینکه دامنه جنایات را گسترش دهد اثری ندارد.
👌و در مورد ایراد پنجم باید توجه داشت که هدف از قصاص همانطور که قرآن تصریح می کند حفظ حیات عمومی اجتماع و پیشگیری از تکرار قتل و جنایات است، مسلما زندان نمی تواند اثر قابل توجهی داشته باشد (آنهم زندانهای کنونی که وضع آن از بسیاری از منازل جنایتکاران بهتر است ) و به همین دلیل در کشورهائی که حکم اعدام لغو شده در مدت کوتاهی آمار قتل و جنایت فزونی گرفته، به خصوص اگر حکم زندانی افراد طبق معمول در معرض بخشودگی باشد که در اینصورت جنایتکاران با فکری آسوده تر و خیالی راحتتر دست به جنایت می زنند.
📚تفسیر نمونه ج 1 ص607
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
⁉️سوال
ببخشید میشه بگید آیا فرضیه تکامل انواع با توحید و خداشناسی در تضاد است یا نه آخه کسانی که به تکامل انواع معتقدند از اساس خدا رو رد می کنن
🗯پاسخ:
❗️امروز این مسأله برای ما روشن است که این دو با هم تضادی ندارند یعنی ما چه فرضیه تکامل را قبول کنیم و چه آنرا بر اثر فقدان دلیل رد نمائیم در هر دو صورت می توانیم خداشناس باشیم.
🗯فرضیه تکامل اگر فرضا هم ثابت شود، شکل یک قانون علمی که از روی علت و معلول طبیعی پرده بر می دارد به خود خواهد گرفت، و فرقی میان این رابطه علت و معلولی در عالم جانداران و دیگر موجودات نیست.
⁉️ آیا کشف علل طبیعی نزول باران و جزر و مد دریاها و زلزله ها و مانند آن مانعی بر سر راه خداشناسی خواهد بود؟
🔷مسلما نه، بنابر این کشف یک رابطه تکاملی در میان انواع موجودات نیز هیچگونه مانعی در مسیر شناخت خدا ایجاد نمی کند. تنها کسانی که تصور می کردند کشف علل طبیعی با قبول وجود خدا منافات دارد می توانند چنین سخنی را بگویند، ولی ما امروز به خوبی می دانیم که نه تنها کشف این علل ضرری به توحید نمی زند بلکه خود دلائل تازه ای از نظام آفرینش برای اثبات وجود خدا پیش پای ما می گذارد.
❗️جالب اینکه خود داروین که در برابر الحاد و بی دینی
قد علم کرده ودر کتابش (اصل انواع) تصریح میکند که من در عین قبول تکامل انواع، خدا پرستم، و اصولا بدون قبول وجود خدا نمی توان تکامل را توجیه کرد.
🗯به این عبارت دقت کنید:
«او با وجود قبول علل طبیعی برای ظهور انواع مختلف جانداران، همواره به خدای یگانه، مؤمن باقی می ماند، و تدریجا که سن او افزایش حاصل میکند احساس درونی مخصوصی به درک قدرتی ما فوق بشر در او تشدید می گردد، به حدی که معمای آفرینش را برای انسان لا ینحل می یابد.»
📚داروینیسم نوشته محمود بهزاد ص75 و 76.
❗️اصولا او معتقد بود که هدایت و رهبری انواع، در این پیچ و خم عجیب تکامل، و تبدیل یک موجود زنده بسیار ساده به این همه انواع مختلف و متنوع جانداران بدون وجود یک نقشه حساب شده و دقیق از طرف یک عقل کل امکان پذیر نیست
🗯راستی هم چنین است آیا از یک ماده واحد و بسیار ساده و پست، این همه مشتقات شگفت انگیز و عجیب، که هر کدام برای خود تشکیلات مفصلی دارد، به وجود آوردن بدون تکیه بر یک علم و قدرت بی پایان امکان پذیر است؟
🔷نتیجه اینکه:
❗️غوغای تضاد عقیده تکامل انواع با مسأله خداشناسی یک غوغای بیاساس و بی دلیل بوده است (خواه فرضیه تکامل را بپذیریم یا نپذیریم).
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#موضوع_فقهی_فلسفه_احکام
#فلسفه_روزه
🤔پرسش
❓فلسفه واجب شدن روزه ماه رمضان چیست❕❕
💠پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
1⃣ اثرات تربیتی، اجتماعی، و بهداشتی روزه؛
❗️روزه ابعاد گوناگونی دارد، و آثار فراوانی از نظر مادی و معنوی در وجود انسان می گذارد، که از همه مهمتر بعد اخلاقی و فلسفه تربیتی آن است
👌از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را تلطیف و اراده انسان را قوی ، و غرائز او را تعدیل می کند .
🔷روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد، و عملا ثابت کند که او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او می تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد.
❕در حقیقت بزرگترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه ها در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن می رود، همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرها می رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم مقاومت و کم دوامند اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده می شوند، و می خشکنداما درختانی که از لابلای صخره ها در دل کوه ها و بیابانها می رویند و نوازشگر شاخه هایشان از همان طفولیت طوفانهای سخت، و آفتاب سوزان، و سرمای زمستان است، و با انواع محرومیتها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سختکوش و سخت جانند!.
👌روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می دهد و با محدودیتهای موقت به او مقاومت و قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می بخشد، و چون غرائز سرکش را کنترل می کند بر قلب انسان نور و صفا می پاشد خلاصه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می دهد، جمله لعلکم تتقون (باشد که پرهیزگار شوید) اشاره به همه این حقایق است .
🔶بقره183
👌و نیز حدیث معروف «روزه سپری است در برابر آتش دوزخ » اشاره به همین موضوع است .
📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 256.
🔷در حدیث دیگری از علی علیه السلام می خوانیم که از پیامبر پرسیدند:
«چه کنیم که شیطان از ما دور شود؟ فرمود: روزه روی شیطان را سیاه می کند، و انفاق در راه خدا پشت او را می شکند، و دوست داشتن به خاطر خدا، و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می کند، و استغفار رگ قلب او را می برد»
📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255.
🔷در نهج البلاغه به هنگامی که امیر مؤمنان علی فلسفه عبادات را بیان می کند به روزه که می رسد چنین می فرماید: «خداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابد»
📚نهج البلاغه کلمات قصار شماره 252.
👌و نیز در حدیث دیگری از پیامبر می خوانیم :«بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده ) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند.»
🔷مرحوم صدوق در معانی الاخبار در شرح این حدیث می نویسد انتخاب این نام برای این در بهشت به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه داران از این در وارد می شوند چنان سیراب می گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.
📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 252.***
👌ادامه پاسخ ❗️❗️❗️👇👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇❗️❗️❗️
2⃣اثر اجتماعی روزه
👌بر کسی پوشیده نیست . روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند، و هم با صرفه جوئی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنها بشتابند.
❗️❗️البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مساله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی میدهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
«روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد، و این به خاطر آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیاء معمولا هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند»
📚وسائل الشیعه جلد 7 باب اول کتاب صوم صفحه 3
❓راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند باز هم این همه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت ؟!
3⃣اثر بهداشتی و درمانی روزه
👌در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزآسای امساک در درمان انواع بیماریها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست، کمتر طبیبی است که در نوشته های خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد، زیرا می دانیم عامل بسیاری از بیماریها زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی جذب نشده به صورت چربی های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند، این مواد اضافی در لابلای عضلات بدن در واقع لجنزارهای متعفنی برای پرورش انواع میکربهای بیماریهای عفونی است، و در این حال بهترین راه برای مبارزه با این بیماریها نابود کردن این لجنزارها از طریق امساک و روزه است .
🔶روزه زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را خانه تکانی می کند.
❗️بعلاوه یک نوع استراحت قابل ملاحظه برای دستگاه های گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنها است، و با توجه به اینکه این دستگاه از حساسترین دستگاه های بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد.
👌بدیهی است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام افطار و سحور نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود.
🔶الکسی سوفورین دانشمند روسی در کتاب خود می نویسد:
«درمان از طریق روزه فائده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها التهاب بسیط و مزمن، دملهای خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز (ریختگی پوست )، بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد .معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهائی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیخته شده همانند: سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می بخشد»
📚روزه روش نوین برای درمان بیماریها صفحه 65 چاپ اول.
👌در حدیث معروفی پیغمبر اسلام می فرماید:
«روزه بگیرید تا سالم شوید»
📚بحار الانوار جلد 96 صفحه 255.
👌و در حدیث معروف دیگر نیز از پیغمبر رسیده است «معده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروها»
📚 (بحار الانوار جلد 59 ص290
💠#برگرفته _از_تفسیر_نمونه ج1 ص628
📝#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#موضوع_فقهی_ماه_رمضان_روزه_ضرر_مشقت
🤔#پرسش
❔ببخشید برخی #تبلیغ می کنند که روزه برای بدن #ضرر دارد و سبب #بیماری می شود ❗️حال اگر چنین باشد تکلیف ما در مورد #روزه چیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌در مباحث گذشته ثابت کرده ایم نه تنها #روزه داری برای بدن #ضرر ندارد بلکه به صحت و #سلامتی بدن نیز کمک می کند که جهت آگاهی به نمایه زیر مراجعه فرمایید ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6550
❕حال می گوییم فرضا هم چنین باشد یعنی #روزه داری برای فرد و افرادی سبب #بیماری و ضرر شود باز هم با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد ؛
👌اساس اسلام بر #سختگیری نیست و اگر در جایی حکمی تولید مشقت شدید کند ، موقتا آن حکم برای افراد برداشته می شود چنان که #خداوند می فرماید :
« او شما را برگزید و در دین خود تکلیف #مشقت باری برای شما قرار نداد »
🔷#حج 78
👌و می فرماید :
« آن کس که #بیمار یا در #سفر باشد روز های دیگری را ( به جای ماه رمضان روزه بگیرند ) و بر کسانی که #قدرت انجام آن را ندارند ( روزه واجب نیست )»
🔷#بقره 185
🔷پیامبر #گرامی فرمود :
« من مبعوث به آئین #سهل و #آسانی شده ام »
📚#بحار الانوار ج30 ص548
👌امام #صادق علیه السلام فرمود :
« هر زمانی که روزه سبب #ضرر و #مشقت شود ، افطار واجب است»
📚#الفقیه ج2 ص133
🔶و #فرمود :
« اگر روزه دار در خود #ضعف و #مشقت احساس کند ، باید #افطار کند و اگر #قدرت و توان روزه داری را داشته باشد ، باید #روزه بگیرد »
📚#الکافی ج4 ص118
📚#التهذیب ج4 ص256
🔷امام #کاظم علیه السلام فرمود :
« هر #مرضی که روزه داری سبب تشدید آن شود ، مجوز ترک #روزه است »
📚#وسائل الشیعه ج10 ص222
❗️بنابراین اگر روزه داری برای افرادی سبب #مشقت طاقت فرسا و #بیماری شود ، یا احتمال #عقلائی این موارد داده شود ، و یا افرادی به سبب ضعف #جسمانی نتوانند روزه بگیرند و روزه برای آن ها مشقت داشته باشد ، در تمام این صور ، #افطار کردن جایز است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#نیمه_شعبان_مهدویت
#ظهور_از_سرداب_پنهان_شدن_در_سرداب
🤔#پرسش
❔این که میگویند شیعه عقیده دارد امام زمان در #چاهی پنهان شده است و از آن چاه هم ظهور می کند چقدر واقعیت دارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اهل سنّت به جهت استهزاى عقايد شيعه مى گويند ؛ « شيعه قائل است كه مهدى موعود بعد از تولّدش در #سردابى مخفى شد و غيبت خود را از آنجا شروع كرده و تاكنون نيز در آن سرداب به سر مى برد، و ظهورش نيز از همان سرداب خواهد بود.و لذا شيعيان هرروز از صبح تا غروب در آن سرداب به انتظار ظهورش مى نشينند و اشك ماتم مى ريزند. »
📚سير اعلام النبلاء، ج 13، ص 119؛ تاريخ ابن خلدون، ج 1، ص 199، فصل 27؛ المهدّية فى الاسلام، ص 129 و 130؛ الصراع بين الاسلام و الوثنية، ص 42.
❕اینان گویی نمی دانند که #سرداب عبارت است از طبقه پايين ساختمان خانه كه در مناطق گرمسير به جهت حفاظت از گرماى شديد مى سازند، و اين نوع ساختمان در غالب خانه هاى عراق مشاهده مى شود، و سامرّا نيز از آن مستثنى نبوده است. امام هادى عليه السّلام در خانه خود به جهت آسايش اهل بيتش و محافظت از گرما، چنين سردابى را ساخته بودند كه بعد از شهادتش به ارث، #منتقل به امام عسكرى عليه السّلام شد.
📚مجمع البحرین ج 1 ص 467
👌مطابق تاريخ، حضرت مهدى عليه السّلام از زمان ولادت از ديدگان مردم خصوصا حكّام مخفى بود. و بعد از شهادت پدرش بر جسد او نماز گزارد و رسما غيبت خود را از آن خانه آغاز نمود. و از آنجا كه #سكونت حضرت و ساير اعضاى خانواده در آن سرداب بوده است، لذا مكان غيبت را به آن سرداب مقدّس نسبت مى دهند.
❕ اين سرداب براى شيعيان اهل بيت عليهم السّلام از آن جهت مقدّس شمرده شده است كه امام زمان و پدر و جدّش عليهم السّلام در آن سرداب به سر برده و عبادت به جاى آورده اند و از همان #مكان نيز حضرت مهدى عليه السّلام غايب شده است .
📚بحار الانوار ج 99 ص 81
👌اين نهايت جهل و نادانى است كه كسى به #شيعه نسبت دهد كه آنان معتقدند كه امام زمان عليه السّلام در سرداب خانه خود غايب شده و تا هنگام خروج در آن باقى است . زيرا مطابق روايات فراوان، امام زمان عليه السّلام در سرزمينهاى مختلف بر مواليان خود وارد مى شوند و در مناطق مختلف گردش مى كنند. حضرت در موسمهاى دينى همچون حجّ حاضر شده و اقامه شعائر دينى مى نمايند و گواه بر زنده ها و مرده ها خواهند بود.
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5320
❕ لذا بهترين تعبيرى كه مى توان درباره #سرداب مقدس و زيارت مردم از آنجا داشت اين است كه حضرت مكان خاصّى ندارند، لذا شيعيان در محلهاى اختصاصى آن حضرت همچون مسجد سهله و مسجد جمكران و ... دور هم جمع مىشوند و به ياد آن حضرت ندبه كرده و از او درخواست ظهورش را مى نمايند. و در حقيقت، سرداب مقدس از آن جهت كه شروع غيبت از آنجا بوده جنبه رمزى داشته، در آنجا شيعيان گرد هم جمع مى شوند و از خداوند طلب خروج او را مى نمايند.
👌علامه امينى رحمه اللّه مى فرمايد: «... شيعه اعتقاد ندارد كه غيبت امام در سرداب است و خودشان او را در سرداب مخفى كرده اند و از همانجا نيز ظهور خواهد كرد، بلكه اعتقاد شيعه كه با احاديث تأييد شده آن است كه او از مكه معظمه، مقابل خانه خدا ظهور خواهد كرد. هرگز #كسى قائل نشده كه سرداب مقدّس، آن نور را در خود مخفى كرده است. بلكه آن سرداب، خانه امامان در سامرّا بوده است. و اين مسأله اى همگانى در خانه هاى عراق است كه به جهت حفاظت از گرما مى سازند. اين سرداب به طور خصوص از آن جهت شرف پيدا نموده كه به سه نفر از امامان دين منسوب است، خانه اى كه خداوند متعال اذن داده كه ارتفاع #معنوى يافته و در آن اسم و ذكر خدا برده شود».
📚الغدیر ج 3 ص 308
❕با این بیان پاسخ این مطلب هم روشن می شود که از جمله نسبتهاى ناروايى كه به شيعه داده شده اين است كه آنان معتقدند امام مهدى عليه السّلام در آخر الزمان از سرداب سامرّا #خروج خواهد كرد ، ولى با مراجعه به كتابهاى حديثى و كلامى شيعه پى خواهيم برد كه اين نسبت كذب و دروغ است ، بلكه شيعه معتقد است كه آن حضرت همانند جدش رسول خدا از مكه مكرّمه ظهور خواهند نمود که در گذشته مفصلا حول آن توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7413
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamaye_Behesht
🤔پرسش
❓می خواستم در مورد چاه جمکران توضیح بدید که چرا مردم در آن نامه می اندازند آیا امام زمان ته چاه است و نامه ها را می خواند❗️❗️
💠پاسخ💠
👌نامه انداختن در چاه جمکران به آن معنا نیست که امام زمان ته چاه باشد و نامه ها را بخواند بلکه این عمل فلسفه دیگری دارد که ذیلا می آید؛
1⃣از جمله طرق توسلی که در روایات ما برای توسل به اهل بیت ذکر شده است عریضه نویسی است .
❗️عریضه نویسی به آن معنا است که انسان حاجات خود را در کاغذی بنویسد و با توسل به اهل بیت آن را در آب و نهر جاری یا چاهی بیفکند .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که حاجتی داری و یا از پیشامد حادثه ای هراس داری در یک کاغذ سفید پس از آن که بسم الله الرحمان الرحیم را نوشتی بنویس :« اللهم انی اتوجه الیک باحب الاسماء الیک و اعظمها لدیک و اتقرب و اتوسل الیک بمن اوجبت حقه علیک بمحمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و الائمه ...» سپس حاجات خود را می نویسی و بعد کاغذ را در میان گل قرار می دهی و آن را در آب جاری یا چاهی رها می کنی .خداوند حاجت تو را بر آورده خواهد کرد»
📚المصباح کفعمی ص403
📚بحار الانوار ج99 ص235
🔶ویا فرمود:
« کاغذ را در آب یا چاهی رها می کنی حاجت تو به اذن الهی بر آورده می شود»
📚البلد الامین ص157
❗️به این مضون روایات متعدد دیگری نیز آمده است که جهت آگاهی رجوع شود:
📚بحار الانوار ج99 ص231 باب10
2⃣روشن شد که نوشتن حاجات با توسل به اهل بیت و انداختن آن در آب جاری یا چاه یکی از طرق استجابت دعا می باشد .
❗️بنابراین مهم آن است که عریضه در آب جاری یا چاهی انداخته شود و چاه جکمران فی نفسه موضوعیت ندارد و انسان می تواند در هر چاهی کاغذ و عریضه خود را بیندازد اما از آن جا که در مسجد جمکران انسان در یک حالت معنوی خاصی قرار می گیرد و دنبال توسل و عرضه حاجت به آقای خودش امام عصر می باشد متولیان مسجد جمکران تدارک چاه را دیده اند تا وسیله ای باشد برای عمل شرعی عریضه نویسی و توسل به امام زمان در آن حالات معنوی اما چنان که گفته شد انداختن نامه در چاه جمکران موضوعیت ندارد و انسان می تواند در چاه های دیگر یا آب روان دیگری عریضه خود را بیندازد.
@Rahnamaye_Behesht