🔸ادامه 👇
❕تنها طیفی از #روحانیت که از دسترنج « ارتزاق » نمی کنند ، طلاب هستند که مشغول تحصیل بوده که چون وظیفه تحصیلی آنان تمام نشده ، نمی توانند مشغول مشاغل حوزوی شوند .
👌از آنجایی که تحصیل در حوزه علمیه طاقت فرسا و طولانی است و اشتغال به تحصیل به طلبه اجازه اشتغال به کارهای دیگر را جهت تامین نیازهای زندگی نمی دهد ، طبیعی است که باید سهم و حق و کمک هزینه ای برای او در نظر گرفت تا بتواند نیازهای اولیه #زندگیش را تامین کند و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد ، چنان که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مهم مانند پزشکی و تربیت معلم و ...در کنار تحصیل از دولت مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند تا با خاطری آسوده به تحصیلاتی بپردازند که مورد نیاز #جامعه است .
🔸مبلغ دریافتی طلاب در هنگام تحصیل ، مبلغ ناچیزی از سهم امام علیه السلام و موقوفات است که معمولا #کفاف هزینه های یک ماهه طلبه را هم نمی دهد و عموم طلاب در حال تحصیل با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند .
❕توصیه بزرگان حوزه به طلاب جوان در حال تحصیل همواره آن بوده که مبادا مشکلات معیشتی و روی آوردن به مشاغل مختلف ،آنان را از وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم دین غافل سازد ،لذا باید سختی ها را تحمل کنند ، زیرا سختی ها همیشگی نیستند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مبادا طلب دنیا تو را از طلب ( و یادگیری ) دینت غافل کند ... که در این صورت اهل هلاکتی »
📚بحار الانوار ج 1 ص 214
👌بنابراین وظیفه اصلی طلاب و روحانیون ، درس خواندن و مشغول شدن به مشاغل حوزوی است که مورد نیاز جامعه است و شایسته نیست که این صنف از وظیفه اصلی خود غافل شده و به جای درس خواندن یا مشغول شدن به مشاغل مرتبط ، مشغول مشاغلی چون دستفروشی و مسافر کشی و ... شود و عملا نسبت به طیف عظیمی از مردم جامعه بی تفاوت شوند که نیاز به هدایتگران الهی عالم و زبر دست داشتند .
❕بله اگر شرایط جامعه به نحوی پیش رفت ، که مشغول شدن به مشاغل مرتبط با روحانیت مهیا نبود ، در این صورت کوتاهی از ناحیه فرد روحانی واقع نشده است و او موظف است که برای تامین معیشت دست به کسب و کار آبرومندانه بزند ، چنان که وقتی چنین شرایطی برای امامان علیهم السلام ایجاد می شود و آزادی عمل در تبلیغ دین از آنان گرفته می شد ، روی به « ارتزاق بالید » می آوردند .
👌فضل بن ابى قرّه می گوید ؛
« حضور امام صادق عليه السلام رسيديم، در حالى كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض كرديم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم يا غلامان كار را انجام دهند. حضرت فرمود: نه، مرا به حال خود بگذاريد؛ چون خوش دارم خداوند عزّوجلّ ببيند كه من با دست خود كار مى كنم و با رنج، روزى حلال به دست مى آورم »
📚الفقیه ج 3 ص 163
❕على بن ابى حمزه می گوید ؛
«ابو الحسن [موسى بن جعفر] عليه السلام را ديدم كه در زمين خود كار مى كرد و پاهايش غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردها [ى كارگر] كجا هستند؟! فرمود: اى على! كسى كه از من و پدرم بهتر بود، با دست خود در زمينش كار مى كرد. پرسيدم: او كيست؟ فرمود: رسول خدا و اميرالمؤمنين، و نياكان من همه، با دستهاى خود كار مى كردند. اين كار همه پيامبران و فرستادگان و بندگان شايسته [خداوند] است.»
📚الفقیه ج 3 ص 162
👌بنابراین در شرایط نامساعد که مشاغل مرتبط با حوزه و روحانیت در دسترس نیست تا روحانیت پس از فراغت از تحصیل به وظیفه اصلی خود بپردازد ، مشغول شدن به سایر مشاغل آبرومندانه چون دستفروشی و مسافر کشی و ... همه از مصادیق « کسب بالید » است و بی اشکال .
❕اما شایسته است در این هنگام با لباس « ویژه روحانیت » به این مشاغل پرداخته نشود ، چرا که چنان که در گذشته توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429
👌لباس روحانیت ، امروزه به عنوان لباس تبلیغ دین شمرده می شود و مشاغل مذکور چون مشاغل تبلیغی نیستند ، وجهی برای پوشیدن لباس روحانیت در هنگام انجام دادن آن مشاغل نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
1⃣معجزه علی علیه السلام در چسباندن دست قطع شده در منابع شیعه و سنی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2191
2⃣قرار نیست همه چیز در قرآن باشد و سنت هم مانند قرآن حجت است ،در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2192
3⃣معجزات فراوان منقول در تاریخ از امامان اهل بیت علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2193
4⃣امامان گرامی ما از قدرت غیبی خود برای حل مشکلات شخصی استفاده نمی کنند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2194
5⃣فلسفه عدم دفاع علی علیه السلام در برابر هجوم به حضرت زهرا سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2195
👌با توجه به مباحث مطرح شده در مورد کارگاه های چند همسری ؛
1⃣آیا چند همسری مستحب است یا خیر ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2197
2⃣فلسفه حکم جواز چند همسری در اسلام چیست ؛
💠💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001
3⃣غیرت و دلسرد شدن بانوان در موارد ازدواج مجدد آقایان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2199
#ارتباط_با_کودکان
🤔#پرسش
❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛
« براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آنها با لباسهاى متعارف، جارى نمى باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دستها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آنها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد.
❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد).
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262
👌على رغم اينكه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى شود. با اينكه در هيچ روايتى نديده ايم كه دختربچّه ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است.
❕امير المؤمنين عليه السّلام مى فرمايد ؛
« هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.»
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231
❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى اندازد و من او را بلند مى كنم و مىبوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛
« اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان.
📚الکافی ج 5 ص 533
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. »
📚الفقیه ج 3 ص 437
❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.»
📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى پوشاندند و نزد مردان مى آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى كشيدند.
🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛
«وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد».
📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461
❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند.
🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند.
❕در ضمن، از آنجا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك #جنسى مى شود، امام صادق عليه السّلام مى فرمايد ؛
« بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.»
📚الکافی ج 2 ص 186
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛
1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200
2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201
3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
🤔پرسش
❔پيامبر_اسلام ادعا ميكرد كه با الله در ارتباط است اما وقتى از وى سئوالاتى ميپرسيدند كه پاسخش را نميدانست،
يا مردم را به آتش جهنم حواله ميداد يا مانند آيه ٨٥ از سوره اسراء ميگويد پاسخ اين سئوال را الله ميداند ولى شما علم و دانشتان در حدى نيست كه آنرا برايتان توضيح دهم!
سئوال از #اسلامگرايان_معجزه_تراش:
چطور الله از كشفيات علمى ١٤٠٠ بعد خبر داشته است ولى پاسخ سئوال به اين سادگى را بلد نبوده است؟
عاقلانه تر نبود كه توضيح ميداد و قضاوت را بر عهده مخاطبينش ميگذاشت؟
خدايى كه اينقدر ضعف منطق و استدلال دارد لياقت پرستيدن را ندارد ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌معاند باز هم با تحریف آیه در صدد شبهه پراکنی است . خداوند می فرماید ؛
« وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً »
« از تو در باره « روح » سؤال مى كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است » اسراء 85
👌بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی در برابر سوال مذکور آنان را بی جواب نمی گذارد و به آنان با این جمله پر معنا پاسخ می دهد که « روح از عالم امر و ملکوت و قدرت خداوند است » . یعنی حال روح بشر، امرى پيچيده، و نفخه اى الهى و داراى بعد آسمانى است .
📚تفسیر نور ج 5 ص 113
👌خداوند در تعقيب آيات گذشته به پاسخ بعضى از سؤالات مهم مشركان يا اهل كتاب پرداخته است .كلمه ى «روح»، 21 مرتبه در قرآن آمده و در موارد زير بكار رفته است ؛
🔸الف: روحى كه در كالبد انسان دميده شده است. «نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» ( سجده 9)
🔸ب: وحى. «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» ( غافر 15)
🔸ج: قرآن. «كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ( شوری 52)
🔸د: روح القدس. «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» (بقره 87 )
🔸ه: بزرگ فرشتگان. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» ( قدر 4)
📚همان منبع
❕اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟
👌اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر در پاسخ آنها فرمود ؛ «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد »
❕از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مى شود كه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مى سازد و برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مى گيرد و به كمكش زمين و آسمان را جولانگاه خود قرار مى دهيم، اسرار علوم را مى شكافيم و به اعماق موجودات راه مى يابيم، مى خواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟
👌و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر مامور مى شود در يك جمله كوتاه و پر معنى بگويد «روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز دارد »
❕و اضافه مى كند، بهره شما از علم و دانش بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند از همه چيز به شما نزديكتر است؟
🔸در تفسير عياشى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود ؛
« روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى دهد »
📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 316
👌در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود ؛
«هى من الملكوت من القدرة » «روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است »
📚همان منبع ص 317
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن آمده است مى خوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و مى خواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر براى آنها اعجاب انگيز بود.
📚بحار الانوار ج 58 ص 1 _ تفسیر نمونه ج 12 ص 250
👌از آنچه گذشت روشن می شود که بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی مشرکین را بی پاسخ نگذاشت و در مقام پاسخ عرضه داشت که روح از عالم امر و ملکوت وقدرت خداوند است که چون این عالم برای بشر مکشوف نیست ، اطلاع تفصیلی نسبت به حقیقت روح ممکن نیست ، چنان که شما از بسیاری از حقائق دیگر عالم بی اطلاع هستید ، بنابراین به همان اطلاعات اجمالی در مورد حقیقت روح که در قرآن و در سنت ( که مبین قرآن است ) آمده ، بسنده کنید .
❕ ابوبصیر می گوید از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام درباره آيه «و از تو درباره روح مى پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است» سؤال كردم، فرمود ؛ « همان كه در جنبدگان و مردمان است ، عرض كردم: آن چيست؟ فرمود: آن، از [عالَم] ملكوت است از [عالَم] قدرت »
📚بحار الانوار ج 61 ص 42
❕یا در نقل دیگر امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« ارواح با بدن آميخته نمى شوند و آن را رها هم نمى كنند، بلكه [همچون] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند.»
📚میزان الحکمه ج 4 ص 538
👌و فرمود ؛
«روح جسم لطيفى است كه کالبد ستبرى بر آن پوشانده شده است.»
📚همان منبع _ بحار الانوار ج 61 ص 34
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht.
🔸پوستر « نیم سوگواری » و « نیم جشن و سرور » به مناسبت عناوین تازه و بدون هیچ گونه توجیه شرعی و عقلی ، چون « جشن به امامت رسیدن امام زمان علیه السلام » .
❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2203