eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔سؤالی که قرن‌هاست کمر علمای شیعه را شکسته و باعث هدایتِ بسیاری از عوام‌شان شده است... ❎ شیعیان ادّعا دارند که امامتِ ائمه‌شان، بالاتر و شریف‌تر از نبوّتِ انبیای ما مسلمین است. و از طرفی مدّعی هستند که حضرت علی (وسایر ائمه) بخاطر حفظ اتحاد جامعه و جلوگیری از خون‌ریزی، از حقّ خودشان دفاع نکردند و آن‌را به خلفا سپردند. اینک سؤال ما : اگر امامت، بالاتر از نبوّت است؛ پس چرا حضرت علی 👈🏻برای حفظ اتحاد و جلوگیری از خون‌ریزی👉🏻 از این حقّ خود گذشت و آن‌را به شیخین سپرد؛ اما پیغمبرﷺ نیز 👈🏻برای حفظ اتحاد جامعه و جلوگیری از خون‌ریزی👉🏻 از حقّ خود نگذشت! و حقّ خود را به ابوجهل و ابولهب و مسیلمه نداد؟! شاید بگویند : جامعه‌ی حضرت علی، مسلمان بودند و جامعه‌ی پیامبر، کافر. اما اینجا، سؤال بزرگ‌تری می‌آید : چرا انکار نبوّت، بلااستثنا باعث کفر است. اما انکار امامت، باعث کفر نیست؟! مگر امامت، بالاتر و مهم‌تر از نبوت نبود ‼️ و اگر امامت را پایین‌تر از نبوت بدانند؛ اینک عقیده‌ی ما اهل‌سنت را اثبات نموده‌اند. که امامت وخلافت را یک امرِ شورایی (وغیر الهی) می‌دانیم. 💠💠 👌ما معتقدیم که امامت ادامه دهنده نبوت است و امام همان وظائف پیامبر گرامی را برعهده دارد . ❕مثلا يك دانشمند سنى امامت را چنين تعريف مى ‏كند ؛ «امامت رياست و سرپرستى عمومى در امور دين و دنيا به عنوان جانشينى از پيامبر اسلام است». 📚شرح تجرید قوشچی ص 472 ❕مطابق اين تعريف، «امامت» يك مسؤوليت ظاهرى در حد رياست حكومت است، منتها حكومتى كه شكل دينى دارد، و عنوان جانشينى پيامبر (جانشينى و نيابت در امر حكومت) را به خود گرفته است و طبعاً چنين امامى مى‏ تواند ازسوى مردم برگزيده شود و اگر حکومت به او داده نشود ، از امامت ساقط می شود . 🔸شيخ مفيد در «اوائل المقالات» در بحث عصمت چنين مى‏ گويد: «امامانى كه جانشينان پيامبران در اجراى احكام و اقامه حدود و حفظ شريعت و تربيت مردم هستند معصوم (از گناه و خطا) هستند، همچون معصوم بودن انبياء» 📚اوائل المقالات ص 74 ❕مطابق اين تعريف كه با اعتقاد پيروان مكتب اهلبيت هماهنگ است امامت چيزى فراتر از رياست و حكومت بر مردم مى ‏باشد؛ بلكه تمام وظايف انبياء- بجز دريافت وحى و آنچه شبيه آن است- براى امامان ثابت است و به همين دليل شرط عصمت كه در انبياء مى ‏باشد در امام نيز هست. ❕از اين رو در شرح احقاق الحق، امامت در نزد شيعه چنين تعريف شده ؛ «امامت يك منصف الهى و خداداى است كه تمام شئون والا و فضايل را در بر دارد جز نبوت و آنچه لازمه آن است». 📚احقاق الحق ج 2 ص 300 ❕مطابق اين تعريف، امام از سوى خداوند و به وسيله پيامبر مى‏ شود، و همان فضايل و امتيازات پيامبر (جز مقام نبوت) دارد، و كار او منحصر به حكومت دينى نيست. به همين دليل اعتقاد به امامت جزئى از اصول دين محسوب مى‏ شود، نه يكى از فروع دين و وظايف عملى و حکومت شانی از شوون امامت است که اگر نباشد ، امامت ساقط نمی شود . 👌بنابراین امامت جانشینی از نبوت است و همان وظائفی که پیامبر گرامی بر عهده داشتند ، امام هم بر عهده درد . پیامبر گرامی در زمان حیات شریفشان چهار وظیفه حساس و مهم را بر عهده داشت ؛ 🔶1- قرآن را تفسیر کرده و مقاصد و اهداف و رموز و اسرار آن را برای مردم بیان می کرد چنان که می فرماید: « قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو آیات آن را برای مردم تبیین کنی » 🔶نحل 44 🔶2- احکام الهی را به مردم می رساند و آن ها را با حلال و حرام و واجبات و محرمات آشنا می ساختند . 🔶3- به شبهات و اشکالات وارده بر تعالیم اسلامی پاسخ می گفت . 🔶4- دین و آیین الهی را از تحریف و زیاده و کم حفظ می کرد . ❕امام بعد از پیامبر ، این وظائف را اجرایی می کند و امامان ما هیچگاه این وظایف را به دیگر واگذار نکردند . آنچه واگذار شد یک شان از شوون امامت یعنی حکومت و خلافت ظاهری بوده است که همانطور که پیامبر حاکم و خلیفه ظاهری بود ، امام هم این شان را داراست ، این شان بعد از پیامبر گرامی به واسطه عدم حمایت مردم و غصب حکومت ، از امام سلب شد ، چنان که این شان در مدت سیزده سال حضور پیامبر در مکه نیز از ایشان سلب شده بود ، اما نبوت ایشان باطل نشد . ❕پیامبر اسلام در زمان سیزده ساله که در مکه بودند ، در برابر مکیان و مشرکین حکومت ظاهری نداشت ، زیرا یار و یاور کافی نداشت ، اما نبوتش باطل نشد . امامان ما هم به واسطه عدم یاور ، خلافت ظاهری نداشتند ، اما امامتشان باطل نشد . اگر امامان ما نیروی لازم را داشتند ، قیام می کردند و شان حکومت داری را نیز اجرایی می کردند ، چنان که پیامبر وقتی به مدینه هجرت کرد و قدرت یافت ، قیام کرد و حکومت ترتیب داد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕شیخ کلینی روایت می کند که علی علیه السلام به سی گوسفندی که مشغول چرا بودند اشاره کرد و فرمود ؛ « به خدا سوگند ، اگر به تعداد این گله گوسفند یار و یاور داشتم ، حتما قیام می کردم » 📚الکافی ج 8 ص 33 ❕از امام رضا علیه السلام سوال کردند که چرا علی علیه السلام با دشمنانش 25 سال بعد رسول الله نجنگید سپس در ایام با دشمنانش جنگید؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « او به پیامبر اقتدا کرد چرا که پیامبر نیز به مدت 13 سال در مکه و 9 ماه در مدینه به دلیل کمی یاران جهاد با مشرکین را ترک کرد ، با این وجود خللی به نبوتش وارد نمیشود همچنین خللی به امامت علی نیز وارد نمیشود چون علت ترک جهاد در مورد پیامبر وعلی یکی است ( وآن کمی یاران بود) » 📚بحار الانوار، ج29 ص 435 ❕« امیر مومنان بعد از جنگ نهروان در مجلسی نشسته بود و مردم سخن می گفتند تا آنجا که خطاب به ایشان عرضه داشتند چرا با ابوبکر و عمر نبرد نکردی چنان که با طلحه و زبیر و معاویه نبرد کردی❓ چرا با شمشیرت آنان را نزدی و حقت را از آنان نگرفتی❔ ❕حضرت علی فرمود: «من به شش پیامبر اقتدا کردم که آنان به خاطر خوف و هراس ( و کمی یاران ) از نبرد با دشمنانشان خود داری کردند .نوح و لوط و ابراهیم و موسی و هارون و محمد زمانی که در مکه بود و به غار پناه برد.» 📚بحار الانوار ج29 ص417 🔸پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛ « ای پسر ابوطالب، سرپرستی امت من حق تو و از آن توست، اگر مردم با سلامت و خوبی بر تو اتفاق نظر داشتند ، امور آنها را به دست بگیر و حکومت را عهده‌دار شو. اگر درباره تو اختلاف کردند آنها را رها کن با هر چیزی که خودشان می‌خواهند، خداوند برای تو قرار خواهد داد.» 📚مستدرک الوسائل ج11 ص78 _بحار الانوار ج30 ص15 👌بنابراین امامان ما ، وظیفه امامت را به دیگری واگذار نکردند ، آنچه به دیگران واگذار شد ، شانی از شوون امامت یعنی حکومت ظاهری آن هم به واسطه عدم یار و یاور بوده است ، چنان که پیامبر گرامی در مدتی که در مکه بودند ، شان حکومت ظاهریشان ، به کفار واگذار شده بود ، آن هم نه به خاطر حقانیت کفار بلکه به خاطر کمی یار و یاور . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌🔸وهابی اشکال دیگری مطرح کرده و می گوید ؛ « انکار نبوت بلا استثناء باعث کفر است اما انکار امامت باعث کفر نیست ، مگر امامت بالاتر و مهم تر از نبوت نبود » 👌پاسخ وهابی روشن است . انکار امامت هم به مانند انکار نبوت موجب کفر است ، چرا که امامت اصلی از اصول دین است ، تفصیل سخن در این رابطه را در سه پاسخ ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2411 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2412 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2414 ❔حال اهل سنت که امامت را قبول ندارند کافرند ❗️ 👌پاسخ این سوال هم روشن است . آنان اصلی از اصول دین را منکرند و روز قیامت فرقی با کفار ندارند و هیچ گونه عمل خیری از آنان پذیرفته نمی شود ، چنان که از کفار پذیرفته نمی شود ، که تفصیل ادله در این رابطه را در سه نمایه بالا می توانید بخوانید . 👌امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود .خداوند از بین اعمالش است و اگر در چنین حالی بمیرد به مرگ کفر و نفاق مرده است » 📚الکافی ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج1 ص118 🔷و فرمود: « اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر را ندارد» 📚الکافی ج2 ص18 👌اما با این وجود ، امامان ما در دنیا احکام اسلام را بر آنان جاری کرده اند و به ما امر کرده اند با آنان معامله مسلمان کنید و آنان را مسلمان معرفی کرده اند تا همبستگی ظاهری در برابر کفاری که از اساس اسلام را قبول ندارند حفظ شود و اسلام سست و فشل نشود ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «اسلام شهادتین واقامه نماز وزکات وانجام حج وروزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که را نداشته باشد مسلمان گمراه است» 📚الکافی ج2 ص25 👌و در نقل های دیگر به ما سفارش کرده اند با آنان حسن رفتار داشته باشیم و در مساجدشان حاضر شویم و ... ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415 ❕ ما معتقدیم که مقام امامت از مقام نبوت بالاتر بوده و بسیاری از انبیاء و پیامبران اولوالعزم ، امام هم بوده اند و پیامبر اسلام هم امام بوده است و امامت امامان ما ، ادامه دهنده مسیر انبیاء گذشته و پیامبر اسلام است و مقام امامان ما از تمام انبیاء ، حتی آن پیامبرانی که به مقام امامت هم رسیده اند بالاتر است جز پیامبر اسلام که مستند این اعتقاد ما آیات قرآن و روایات فریقین است که تفصیل مطلب را می توانید در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2417 👌و امامت ادامه دهنده نبوت است و همان صفاتی که در نبی شرط است در امام هم شرط است و همانطور که نبی را خدا تعیین می کند ، امام را هم خدا تعیین می کند و امامت « شورایی » از اساس باطل و غیر قابل قبول است و امامت « منصبی الهی » است ، چنان که نبوت « منصبی الهی است » تفصیل سخن در این رابطه را هم در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2419 @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔میدونید در نهج البلاغه از توسل به مردگان و قبور نهی شده است؟! شیعیان ببینند و بیاموزید😊 علی رضی الله عنه در نهج البلاغه درباره ی مردگان چنین میگوید: «فَهُمْ جِيرَةٌ لا يُجِيبُونَ دَاعِيا، وَ لا يَمْنَعُونَ ضَيْما، وَ لاَ يُبَالُونَ مَنْدَبَةً؛ إ نْ جِيدُوا لَمْ يَفْرَحُوا، وَ إ نْ قُحِطُوا لَمْ يَقْنَطُوا، جَمِيعٌ وَ هُمْ آحَادٌ، وَ جِيرَةٌ وَ هُمْ اءَبْعَادٌ، مُتَدانُونَ لا يَتَزاوَرُونَ.» خطبه 11 نهج البلاغه یعنی: رفتگان همسايگاني هستند كه هرگاه آنان را بخوانند پاسخي نمي‌دهند و ظلم و ستمي را دفع نمي كنند، و متوجه نوحه سرايي و مداحي نمي شوند! اگر در حق ايشان نيكي شود شاد نگردند، ‌و اگر قحطي شود نا اميد نمي شوند، با هم هستند در حالي كه تنها هستند و همسايه‌ اند در حالي كه از هم دور هستند، به زيارت يكديگر نمي ‌روند!😊 أصبحتْ مساكنهم أجداثاً، وأموالهم ميراثاً، لا يعرفون من أتاهم، ولا يحفلون من بكاهم، ولا يجيبون من دعاهم. نهج البلاغه خطبه 235 یعنی: رفتگان گورشان خانه‌هايشان گشت و اموالشان به ميراث رفت، كسي را كه بر سر گورشان مي آيد نمي‌شناسند و به كسي كه برايشان گريه ميكند توجهي ندارند و هر كس كه ايشان را بخواند جواب نميدهند!!!! 💠💠 👌آنچه در خطبه ها بالا از نهج البلاغه آمده است در باره دنياپرستان غافل و بى‏ خبر مى ‏باشد . دنیا پرستانی که خدا را به دست فراموشی سپرده و جز هواپرستی محصول عمرشان نیست . حضرت در وصف حال آنها می فرماید ؛ « (آرى) آنها را به سوى قبرشان بردند، در حالى كه اختيارى از خود نداشتند، و در درون قبرهايشان جاى دادند، در حالى كه مهمان نبودند در دل سنگهاى گسترده، خانه‏ هاى قبر براى آنان ساخته شد، و از خاك كفنهايى، و از استخوانهاى پوسيده همسايگانى داشتند، همسايگانى‏ كه هيچ ندايى را پاسخ نمى‏ گويند و در برابر هجوم ستمگران كمكى به همسايه خود نمى ‏كنند و به گريه‏ ها اعتنايى ندارند، نه از بارش باران خوشحال مى‏ شوند، نه از قحطى مأيوس و ناراحت، همه گرد هم هستند ولى تنهايند همسايگان نزديكند ولى از هم دورند، در كنار همند ولى هيچ‏گاه به ديدار هم نمى‏ روند نزديكند اما با هم تماس نمى ‏گيرند. عاقلانى هستند كه دشمنى‏ ها از دل آنها رخت بربسته، و جاهلانى كه آتش كينه در دل آنها فرو مرده، نه از زيان آنها ترسى است و نه به دفاع آنها اميدى، برون زمين را به درون آن تبديل كرده ‏اند، و خانه تنگ و تاريك را به جاى خانه ‏هاى وسيع، غربت را به جاى ديدار اهل و عيال و ظلمت را به جاى نور، پذيرفته‏ اند (آرى در قيامت) آنها به سوى زمين باز مى ‏گردند، همان گونه كه در آغاز از زمين (و خاك) جدا شدند. اين در حالى است كه همگى پا برهنه و عريانند آنها از روى زمين با اعمال خويش به سوى حيات ابدى و سراى جاودانى كوچ كرده‏ اند، آن گونه كه خداوند فرموده: «همان طور كه آفرينش را آغاز كرديم، آن را باز مى‏ گردانيم، اين وعده ‏اى است قطعى كه آن را انجام مى‏ دهيم». 📚نهج البلاغه خطبه 111 👌و در خطبه دیگر می فرماید ؛ « (در انجام اعمال نيك) كوشا باشيد و براى سفر آخرت مهيّا شويد. زاد و توشه را از اين منزل كه اين نعمت در آن فراوان است بر گيريد و زندگى دنيا شما را نفريبد آن گونه كه پيشينيان و امّتهاى گذشته و اقوامى را كه از ميان رفتند فريب داد، همانها كه شير از پستان دنيا دوشيدند و به فريب آن گرفتار شدند، مدّت آن را به پايان بردند و تازه ‏هاى آن را كهنه ساختند و سرانجام كاخها و مساكن آنها گورستان شد و ثروتهايشان، ميراث براى ديگران. (چنان از دنيا بيگانه شدند كه) كسى كه نزد آنان رود وى را نمى‏ شناسند و به آنها كه برايشان گريه مى ‏كنند اهميّت نمى‏ دهند و به كسانى كه آنان را صدا زنند پاسخ نمى‏ گويند، بنابراين از زرق و برق دنيا برحذر باشيد (كه با شما همين مى‏كند) زيرا دنيا بى‏ وفا و فريبنده و حيله‏ گر است، بخشنده ‏اى است منع كننده (كه از يك دست مى‏ دهد و با دست ديگر مى ‏گيرد) پوشنده ‏اى است برهنه كننده (كه امروز لباس قدرت و سلامت را بر تن اهلش مى‏پوشاند و فردا از آنها بيرون مى ‏آورد) آرامش و راحتى آن بى‏ دوام، سختي هايش بى ‏سرانجام و بلاهايش مدام است.» 📚نهج البلاغه خطبه 230 👌چنان که گفتیم مطالعه تمام خطبه روشن می سازد که مقصود علی علیه السلام دنیاپرستان غافل و بی خبر هستند ، چنان که امام سجاد علیه السلام در وصف آنان فرمود ؛ « آنها در دل خاك به صورت استخوان‏هاى پوسيده ‏اى درآمدند و مجالس و قصرهاى آنها خالى و بى‏ صاحب ماند.و در خانه‏اى فرود آمدند كه هيچ ديدارى در ميان ساكنان آنان نيست ... آرى در آن جا چيزى جز بدن‏هاى بى‏ جانى كه در قبر جاى گرفته ‏اند ديده نمى‏ شود همان قبرهاى خاموش و برجسته‏ اى كه پيوسته بادها بر آن مى ‏وزد» 📚«منهاج البراعه»، جلد 8، صفحه 25 ❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕همین دنیا پرستان بی خبر ، هستند که پس از مرگ در وحشت و تنهایی به سر می برند و قدرت پاسخ گویی ندارند و نسبت به همسایگان و دیگران بی خبرند و عریان و لخت محشور می شوند ، اما مومنان ؛ 1⃣مؤمنان صالح، كسانى را كه به زيارت قبرشان مى‏ آيند مى‏ شناسند و با آنها انس مى‏ گيرند و از بازگشتشان نگران مى‏ شوند. ❕محمد بن مسلم می گوید ؛ « به امام صادق علیه السلام گفتم ما به زیارت مردگان می رویم. امام فرمود کار خوبی است. گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟ 👌فرمود: « بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند» 📚الفقیه ج1 ص180 🔷حضرت علیه السلام فرمود ؛ « مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با برای آنان از خدا بخواهید» 📚الکافی ج3 ص229 ❕بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود» 📚صحیح بخاری ج2 ص 90 ❕و یا از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛ « هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد» 📚کنزالعمال ج1 ص492 _ فتح الباری ج6 ص353 2⃣مومنین در برزخ با هم ارتباط دارند و از حال یکدیگر با خبرند ‌؛ ❕امام صادق عليه السّلام فرمود ؛ « وادى السلام در پشت كوفه است ، گويا آنها را مى ‏بينم گروه گروه، حلقه زده نشسته ‏اند و با هم سخن مى ‏گويند» 📚بحار الانوار ج 6 ص 268 👌و فرمود ؛ « ارواح مومنین در برزخ با یکدیگر دیدار دارند و یکدیگر را کاملا می شناسند و از هم سوال می کنند» 📚المحاسن،ج1 ص178 ❕و فرمود ؛ « ارواح مومنان در کوه های رضوی آل محمد را می بینند و از خوراکی ها و نوشیدنی های انان بهره مند میشوند و در مجالسشان با آنان به گفتگو می پردازند» 📚همان مدرک ص243 ❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ «مؤمن ( پس از مرگ ) به مقدار اعمالش خانواده خود را زیارت می کند، برخی از آنان هر روز، وبرخی هر دو روز، وبرخی هر سه روز، کمترین انان هرجمعه، زمان آن وقت ظهر است » 📚الکافی، ج3، ص231 3⃣مومنین لخت و عریان محشور نمی شوند ؛ 🔶امام صادق علیه السلام درباره کیفیت حشر مومنان فرمود ؛ « آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله الهی محشور می شود» 📚الاحتجاج ج2 ص350 🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: « مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود» 📚بحار الانوار ج7 ص111 🔸بنابراین مومنین در عالم برزخ با یکدیگر ملاقات می کنند و متوجه زوار خود می شوند و با اهل دنیا در ارتباط هستند و به زیارت خانواده خود می آیند ، لذا می بینیم مطابق نقل های اهل سنت ، صحابه معتقد بودند که پیامبر حتی بعد از مرگ ظاهری ، زنده است و به او توسل می کردند که ما در پاسخ مجزایی مفصلا در این رابطه بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2420 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2421 @Rahnamye_Behesht
👌ما در مورد سن شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها اختلاف قابل توجهی نداریم چرا که روایات اهل بیت علیهم السلام مساله را کاملا روشن کرده اند . ❕امام باقر علیه السلام فرمود: « فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد و در هنگامی که هجده سال داشت از دنیا رفت » 📚الکافی ج1 ص457 _ کشف الغمه ج 1 ص 449 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت متولد گردید و در این هنگام پیامبر چهل و پنج ساله بود که هشت سال از عمرش را در مکه گذراند و ده سال در مدینه بود ( جمعا هجده سال )» 📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص9
👌پاسخ پرسش کاربر که می گوید ؛ «اینکه موسی رو منبر بشینه و بقیه ( بنی اسرائیل ) همدیگه رو بکشن و بعد از کشت و کشتار به اون شکل وحشیانه خدا بگه من در گذشتم این چه معنایی داره » ❕پاسخ را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2422
🤔پرسش ❔تنفر از شيعيان در کسانی را که ادعای پیروی از اورا دارند و خود را شيعه مينامند، چنین مورد نکوهش قرار داده است: : «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِيَّتِي اسْتَنْفَرْتُكُمْ لِلْجِهَادِ فَلَمْ تَنْفِرُوا وَ أَسْمَعْتُكُمْ فَلَمْ تَسْمَعُوا وَ دَعَوْتُكُمْ سِرّاً وَ جَهْراً فَلَمْ تَسْتَجِيبُوا وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَلَمْ تَقْبَلُوا أَ شُهُودٌ كَغُيَّابٍ وَ عَبِيدٌ كَأَرْبَابٍ أَتْلُو عَلَيْكُمْ الْحِكَمَ فَتَنْفِرُونَ مِنْهَا وَ أَعِظُكُمْ بِالْمَوْعِظَةِ الْبَالِغَةِ فَتَتَفَرَّقُونَ عَنْهَا وَ أَحُثُّكُمْ عَلَي جِهَادِ أَهْلِ الْبَغْيِ فَمَا آتِي عَلَي آخِرِ قَوْلِي حَتَّي أَرَاكُمْ مُتَفَرِّقِينَ أَيَادِيَ سَبَا تَرْجِعُونَ إِلَي مَجَالِسِكُمْ وَ تَتَخَادَعُونَ عَنْ مَوَاعِظِكُمْ أُقَوِّمُكُمْ غُدْوَةً وَ تَرْجِعُونَ إِلَيَّ عَشِيَّةً كَظَهْرِ الْحَنِيَّةِ عَجَزَ الْمُقَوِّمُ وَ أَعْضَلَ الْمُقَوَّمُ أَيُّهَا الْقَوْمُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ الْمُخْتَلِفَةُ أَهْوَاؤُهُمْ الْمُبْتَلَي بِهِمْ أُمَرَاؤُهُمْ صَاحِبُكُمْ يُطِيعُ اللَّهَ وَ أَنْتُمْ تَعْصُونَهُ وَ صَاحِبُ أَهْلِ الشَّامِ يَعْصِي اللَّهَ وَ هُمْ يُطِيعُونَهُ لَوَدِدْتُ وَ اللَّهِ أَنَّ مُعَاوِيَةَ صَارَفَنِي بِكُمْ صَرْفَ الدِّينَارِ بِالدِّرْهَمِ فَأَخَذَ مِنِّي عَشَرَةَ مِنْكُمْ وَ أَعْطَانِي رَجُلًا مِنْهُم»ّ : و هر آينه، ملتهاي جهان صبح مي كنند در حالي كه از ستم زمامدارانشان در ترس و وحشتند، من صبح مي كنم در حالي كه از ستمگري رعیت خود وحشت دارم شما را براي جهاد با دشمن برانگيختم، اما كوچ نكرديد، حق را بگوش شما خواندم ولي نشنيديد، و در آشكار و نهان شما را دعوت كردم، اجابت ننموديد، پند و اندرزتان دادم، قبول نكرديد آيا حاضران غائب مي باشيد؟ و يا بردگاني در شكل مالكان؟! فرمان خدا را بر شما مي خوانم از آن فرار مي كنيد، و با اندرزهاي رسا و گويا شما را پند مي دهم از آن پراكنده مي شويد، شما را به مبارزه با سركشان ترغيب مي كنم، هنوز سخنانم به آخر نرسيده، چون مردم سبا، متفرق شده، به جلسات خود باز مي گرديد، و در لباس پند و اندرز، يكديگر را فريب مي دهيد تا اثر تذكرات مرا از بين ببريد، صبحگاهان كجيهاي شما را راست مي كنم، شامگاهان به حالت اول برمي گرديد، چونان كمان سختي كه نه كسي قدرت راست كردن آن را دارد و نه خودش قابليت راست شدن را خواهد داشت اي مردمي كه بدنهاي شما حاضر و عقلهاي شما پنهان و افكار و آراء شما گوناگون است و زمامداران شما دچار مشكلات شمايند، رهبر شما از خدا اطاعت مي كند، شما با او مخالفت مي كنيد، اما رهبر شاميان خداي را معصيت مي كند، از او فرمانبردارند. به خدا سوگند دوست دارم معاويه شما را با نفرات خود مانند مبادله درهم و دينار با من سودا كند، ده نفر از شما را بگيرد و يك نفر از آنها را به من بدهد. : [خطبه ۹۷نهج البلاغه] تقديم به ايرانيان فريب خورده بدست ملاهاى دوزارى. اين مذهب ساخته ذهن فاسد ملاهاست و حتى خود از آنها تنفر داشته اند. 💠💠 👌علی علیه السلام در این خطبه از کوتاهی های « » خود گله می کند « اخاف ظلم رعیتی » ❕« رعیت » را گویند که حاکم و پادشاهی بر آنان حکومت می کند . 📚معجم الوسیط ، ماده رعی 👌مردمی که علی علیه السلام بر آنان حکومت می کرد ، تماما شیعه علی علیه السلام نبودند ، بلکه دارای عقاید و گرایش ها و مشرب های گوناگونی بودند که تنها به عنوان یک حاکم سیاسی با علی علیه السلام بیعت کرده بودند ، نه رهبر واجب الاطاعه از جانب خداوند . ❕علی علیه السلام در کلام دیگری روشن کردند که اکثر از مریدان خلفای سابق بودند که چون سنگی در برابر اصلاحات علی علیه السلام قرار گرفته بودند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که علی علیه السلام پس از به خلافت رسیدن برای مردم خواند و فرمود ؛ «خلفای پیشین رفتاری داشتند که در آنها به عمد با پیامبر خدا مخالفت کردند و پیمان او را شکستند و سنتش را دگرگون ساختند.اگر مردم را بر کناره گیری از آن دارم و آن را به جایگاه خود در دوران پیامبر خدا برگردانم لشکریان از من دوری می جویند و من تنها می مانم به همراه گروهی اندک از که برتری و پیشوایی مرا بر پایه کتاب خدا و سنت پیامبر باور دارند. ❗️اگر فرمان دهم که مقام ابراهیم را به جای خود که پیامبر نهاده بود برگردانم و فدک را به فرزندان فاطمه بر گردانم ...داوری های ستمگرانه را بر هم زنم ...مسح بر کفش ها را حرام سازم ،بر نوشیدن شراب کشمش حد جاری سازم و متعه حج و ازدواج را حلال گردانم و مردم را وادار کنم تا بسم الله الرحمان الرحیم را در قرائت بلند ادا کنند ...و مردم را بر حکم قرآن و طلاق بر پایه سنت واگذارم ...و وضو و غسل و نماز را به زمان و جایگاه اولیه و احکام شرعی اش بر گردانم ...آن گاه از اطرافم پراکنده شوند. 👌سوگند به خداوند که به مردم دستور دادم که در ماه رمضان جز نمازهای واجب را به جماعت نخوانند و انان را آگاه کردم که جماعت در نماز مستحبی بدعت است . ناگهان گروهی از لشکر که به همراه من در نبرد بودند فریاد بر آوردند که « ای اهل اسلام سنت عمر دگرگون شد .ما را از خواندن نماز مستحبی در ماه رمضان باز می دارد» ❗️با مشاهده تفرقه و جدایی و پیروی از پیشوایان گمراهی و تبعیت از داعیان به آتش در این امت بیمناک شدم و« اگر این دستور را لغو نکنم» بخشی از سپاهم شورش کنند. 📚 الکافی ج 8 ص 58 _ الاحتجاج ج1 ص 626 _ کتاب سلیم بن قیس ج2 ص718 🗯در روایت دیگر آمده است؛ ❗️ «وقتي امير مومنان به کوفه آمدند به حسن بن علي دستور دادند که در بين مردم ندا دهد که در ماه رمضان در مسجد ، نماز تراويح جماعت نخوانند ؛ پس حضرت در بين مردم همان را که امير مومنان فرموده بودند اعلام کردند ؛ وقتي کلام امام حسن را شنيدند ، فرياد زدند که «واي عمر  واي عمر»- زيرا نماز تراويح از بدعت هاي عمر بود- وقتي امام حسن به نزد امير مومنان باز گشتند به ايشان فرمودند : اين چه صدايي است ؟ پاسخ فرمود : اي امير المومنين ، مردم فرياد مي زنند واي عمر واي عمر ؛ امير مومنان فرمودند به ايشان بگو نماز بخوانيد «شما عمر را بيشتر از سنت رسول خدا قبول داريد و سنت را نمي خواهيد»  📚التهذیب ج 3 ص 70 👌بنابراین گله علی علیه السلام از شیعیان مخلص خود نبوده است ، از کسانی بوده که به عنوان یک حاکم سیاسی ( نه یک امام الهی ) با علی علیه السلام بیعت کردند ، اما به همین بیعت هم پایبند نبوده اند و سستی ها و کوتاهی های آنان موجب ضربه به آن زمان و شکست در برابر شامیان شده بود و الا شیعیان مخلص چون مالک ها و عمارها و ... کاملا سرسپرده علی علیه السلام بودند و به تعبیر امام رضا علیه السلام ؛ « شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست » 📚صفات الشیعه ص 162 ❔حال چگونه شما کسانی که را تابع سنت خلفای ثلاثه بودند و با علی علیه السلام مخالفت می کردند را شیعه می نامید ❗️ @Rahnamye_Behesht
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « خدای شیعیان دارای انگشت است » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10123
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد روایتی که می گوید زنان چون قلاده و گردنبند بر گردن مردان هستند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2101
🤔 ❔فقه دانش مناسبی برای روابط بین الادیان نیست!/ اسلام، ناسخ ادیان دیگر نیست!/ ارتداد، تغییر مذهب نیست، بلکه توطئه علیه مسلمانان است ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد محمدتقی فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید؛ به مناسبت آغاز سال جدید مسیحی🔻 🔹آیات قرآن می‌رساند که دین اسلام دین جدیدی نیست و اسلام شامل همه ادیان ابراهیمی می‌شود و نسخی در کار نیست. 🔹اگر کسی بر اثر مطالعه به این نتیجه رسید که مسیحیت از یهودیت بهتر است و دین خود را تغییر داد، نمی‌توان به او مرتد گفت. مرتدی باید سخت مجازات شود که توطئه‌ای علیه مسلمین انجام دهد. 🔹اگر از جهات کلامی، مبنای ما بر این باشد که تنها راه رستگاری اسلام و تشیع است و مذاهب دیگر هیچ راه رستگاری برایشان نیست و مقهور خداوند است، در این صورت نمی‌توان تقریب ادیان و مذاهب درست کرد. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/915107 💠پاسخ💠 👌به راستی انسان از این گونه اظهار نظرها از ناحیه نو اندیشانی که ادعای اجتهادشان همه جا را فرا گرفته تعجب می کند که چنین اظهار نظر های سطحی عرضه می دارند . ❕اسلام آیین خودش را آیینی جهانی معرفی می کند که همه افراد بشر تا روز قیامت باید متدین به آن باشند.طبیعی است که چنین دعوتی به معنای ترک آیین پیشین و پیوستن به آیین جدید که اسلام است می باشد. 👌خداوند می فرماید: «بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم» (اعراف158 ) ، «ما تو را برای بشارت و انذار تمام مردم ارسال کردیم» (سبا28 ) ، «ما تو را برای تمام مردم فرستادیم» (نساء 79 ) ، « ما تو را به عنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم» ( انبیا107 ) ، « پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد» (فرقان1 ) ، « ( بگو) قرآن بر من وحی شده است تا شما و هرکس که دعوتم به او برسد را انذار دهم» (انعام19 ) ❕همینطور آیات زیر بر این مطلب گواه است؛ ♻️صف 9- نساء 170- ابراهیم 1- ال عمران 138 👌خداوند می فرماید ؛ «هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است» ( ال عمران 85 ) ❗️و می فرماید ؛ «دین در نزد خدا اسلام است» 🔷 ال عمران 19 👌و می فرماید ؛ «و ما اين كتاب (قرآن) را به حق به سوى تو فرو فرستاديم، در حالى كه تصديق كننده كتاب‏هاى پيشين و حاكم بر آن‏هاست». ( مائده، آيه 48 ) ❕و می فرماید ؛ « او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دين‏ها پيروز گردانَد » ( توبه آيه 33 ) 👌این آیات به وضوح ثابت می کند که آیین اسلام لازم التبعیت است و دین حق و حاکم بر سایر ادیان اسلام است ، و این آیین تنها آیین مقبول نزد خداوند است ، به خاطر همین خداوند در آیات متعددی اهل کتاب را دعوت به اسلام می کند و آنان را به خاطر ترک اسلام ملامت می کند ، در حالی که اگر اسلام ناسخ ، آیین یهود و نصارا نباشد ، دعوت آنان به اسلام و ملامت و سرزنش آنان بی معنا است لذا می فرماید ؛ « بدان چه نازل کرده ام که موید همان چیزی است که با شماست ایمان آورید و نخستین منکر آن نباشید و آیات مرا به بهایی ناچیز نفروشید » (بقره41 ) 👌همین مضمون در آیات ؛ مائده 15 و 16 و 19 و آل عمران 70- 71 و...تکرار شده است. 👌پيامبر گرامی فرمود ؛ «همانا خداوند كتاب مرا بر كتاب‏هاى آسمانى پيشين حاكم، و ناسخ آن‏ها قرار داده است». 📚بحار الانوار ج 16 ص 329 👌و در نقل دیگر آمده است ؛ « از بزرگى قَدْر او [پيامبر اكرم ‏] اين است كه خداوند با شريعت او شريعت‏هاى پيشين را نَسخ كرد، در حالى كه شريعتِ او را نَسخ نكرده است». 📚همان منبع ص 336 پيامبر گرامی در نامه‏ اى به زيد بن جَهْوَر، حاكم مسيحى مى ‏فرمايد ؛ « مردم به هر آيينى پاى‏ بند بوده‏ اند بايد آن آيين رها شود، مگر آيين اسلام. اين را بدان». 📚مکاتیب الرسول ج 1 ص 165 ❕عُمَر با مجموعه ‏هايى از تورات نزد پيامبر اكرم آمد و به آن حضرت گفت ؛ اى رسول خدا مرا مجموعه ‏هايى از تورات است كه از برادرى از بنى زريق گرفته ‏ام. در اين حال رنگ رخسار حضرت دگرگون شد و عبداللَّه بن زيد به عمر نهيب زد كه: آيا رخسار پيامبر اكرم را نمى‏ بينى كه چه شده؟ پس عمر گفت: خشنوديم از اين‏كه اللَّه‏ پروردگار ما، اسلام دين ما، محمد پيامبر ما و قرآن راهنماى ماست، پس كدورت خاطر پيامبر برطرف شد و فرمود ؛ « قَسَم به آن كه جان محمد در دست اوست، اگر خود موسى هم اكنون در ميان شما بود و شما از او پيروى مى ‏كرديد و مرا وا مى‏ گذاشتيد، بى ‏شك در گمراهى بسيار مى‏ بوديد. شما بهره من از ميان امت‏هاييد و من بهره شما از پيامبرانم» 📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 1، ص 174 كنز العمال، ج 1، ص 163، 180 🔸ادامه 👇