eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه👇 2⃣و می فرماید ؛ « لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمّٰا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِیباً مَفْرُوضاً » « ‌براى مردان، از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان نزديك‌ترشان بر جاى نهاده‌اند، سهمى از ارث است و براى زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوند نزديك‌ترشان برجاى گذاشته‌اند، سهمى از ارث است- خواه آن مال كم باشد و خواه زياد- اين سهمى است كه مقرر شده است.» (نساء 7) 👌 آيه نشان مى‌دهد كه زنان از نظر استحقاق ارث نظير مردان هستند و در هر موردى كه مرد ارث مى‌برد، زن نيز ارث مى‌برد، مگر مواردى كه به وسيله دليل استثنا شده است؛ مانند قاتل و مرتد. به عبارت ديگر، همه زنان و نزديكان ارث مى‌برند و اين آيه دلالت دارد بر اينكه مردان و زنان از نظر استحقاق ارث- نه مقدار آن- مساوى هستند؛ زيرا در اين آيه حكم شده كه براى مردان سهمى از ارث است؛ همچنان كه براى زنان سهمى از ارث است؛ در حالى كه از نظر قائلان به تعصيب، صورى وجود دارد كه مردان ارث مى‌برند و زنان هر چند در رتبۀ مردان باشند، ارث نمى‌برند که یک نمونه آن فرض مذکور است که تمام ارث را به دختران نمی دهند و مردان طبقه بعد را شریک در ارث می کنند . 📚الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف ج 2 ص 220 3⃣مسلم و بخارى از سعدبن ابى وقاص روايت كرده‌اند كه گفت ؛ ❕در مكه دچار مرضى شدم كه مشرف به مرگ بودم. پيامبر به عيادتم آمد، عرض كردم: اى رسول خدا، من اموال زيادى دارم و وارثى جز دخترم ندارم. آيا مى‌توانم دوسوم مالم را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مى‌توانم نيمى از آن را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مى‌توانم يك سوم آن را صدقه بدهم؟ فرمود: يك سوم زياد است. اگر بعد از تو فرزندت بى نياز باشد، بهتر است از اينكه فقير باشد و نزد مردم در يوزگى كند. » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 150 _ صحیح مسلم ج 4 ص 71 👌‌اين روايت صراحت دارد كه در ذهن سعد بن ابى وقاص چنين بوده كه دخترش تنها وارث مالش است و پيامبر هم سخن او را شنيد و تنها وارث بودن دختر او را تأييد كرد و به او نگفت كه وارث ديگرى هم دارد و آن عصبه است، بلكه همان يك وارث را تأييد كرد كه براساس آن، تمام تركه براى دختر است، نيمى از آن به عنوان فرض و نيمى ديگر به عنوان ردّ. 4⃣بيهقى از سويدبن غفله در مورد دختر و زن و مولايى روايت كرده است ؛ « على به دختر، نصف، و به زن يك هشتم از تركه را داد و مازاد را به دختر برگرداند. » 📚سنن الکبری ج 6 ص 242 5⃣‌دارمى هم اين روايت را از حيان بن سليمان نقل كرده است ؛ « نزد سويد بن غفله بودم كه فردى نزد او آمد و از سهم مردى كه از دنيا رفته و يك دختر و همسرش را برجاى گذاشته، سؤال كرد. سويد گفت: آيا مى‌خواهى تو را از حكم على با خبر كنم؟ مرد گفت: حكم على مرا كافى است.سويد گفت: حكم على اين بود كه به زن متوفّا يك هشتم، و به دخترش نصف تركه را داد، آن گاه بقيه را به دختر برگرداند. » 📚سنن الدارمي، كتاب الفرائض، باب فيمن أعطى ذوي الأرحام دون الموالي، ص 288. 6⃣از رسول خدا روايت شده كه فرمود ؛ « من ترك مالًا فلأهله؛ » « هركس مالى را از خود به جاى گذارد، آن مال براى خانواده‌اش است. » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 150 👌برادر يا خواهر از خانوادۀ مرد محسوب نمى‌شود، بلكه فرزندان و همسر فرد، خانوادۀ او هستند. 7⃣از بريد عجلى نقل شده است كه از امام باقر علیه السلام پرسيد ؛ « ميراث مردى كه مى‌ميرد و از خود يك دختر و عمويش را بر جاى مى‌گذارد، چگونه است؟ امام در پاسخ فرمود:المال للإبنة وليس للعمّ شي‌ء أو قال: ليس للعمّ مع الابنة شى‌ء؛ » « تمام مال به دختر مى‌رسد و به عمو چيزى نمى‌رسد يا فرمود: براى عمو با وجود دختر، چيزى نيست. » 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 104 8⃣كسى از امام صادق علیه السلام سؤال کرد كه تركۀ متوفّا از آن كيست؟ آيا از آن نزديك‌ترين بستگان است يا از آنِ عصبه؟ امام در پاسخ فرمود:المال للأقرب و العصبة في فيه التراب؛ « ‌تمام مال از آن نزديك‌ترين بستگان است و عصبه را خاك در دهان است. » 📚الکافی ج 7 ص 75 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌دوست اهل سنت ما برای عقیده خود به تعصیب به نقلی از صحیح بخاری استناد کرد که بخارى از مسلم بن ابراهيم، از وهيب، از ابن طاووس، از پدرش، از ابن عباس نقل كرده است كه رسول خدا فرمود:الحقوا الفرائض بأهلها، فما بقي فهو لأولى رجلٍ ذكر؛ « فرائض را به اهلش بدهيد و آنچه اضافه آمد، از آن سزاوارترين مرد به متوفّاست. » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 151 ❕اين همان روايت معروف به روايت طاووس بن كيسان يمانى (م 132 ق) است. حال بررسى روايت ؛ 1⃣ اوّلًا، سند اين روايت ضعيف است؛ زيرا به عبداللّٰه بن طاووس بن كيسان يمانى منتهى مى‌شود كه هر چند علماى رجال اهل سنت او را توثيق كرده‌اند، اما توثيق آنها با آنچه ابوطالب انبارى در مورد اين روايت ذكر كرده، در تعارض است. او در مورد اين روايت از سفیان از ابی اسحاق از قاربه بن مضربه نقل می کند که گفته است ؛ « نزد ابن عباس، كه در مكه بود، نشستم و گفتم: اى ابن عباس، اهل عراق حديثى از تو نقل مى‌كنند و طاووس ، بنده آزاد شدۀ تو، آن را چنين روايت مى‌كند كه آنچه از فرائض باقى مى‌ماند، براى سزاوارترين عصبۀ مرد است. ابن عباس گفت: آيا تو از اهل عراق هستى؟ گفتم: آرى. گفت: به ديگران برسان كه من مى‌گويم: خداوند عزّوجلّ فرموده است: «آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ لٰا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِنَ اللّٰهِ» و همچنين «أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ». آيا اينها جز فريضه‌اند؟ آيا اين آيات چيزى باقى گذارده‌اند؟ نه من چنين چيزى گفته‌ام و نه طاووس از من چنين چيزى نقل كرده است.قاربة بن مضرب گفت: پس از اين سخنان ابن عباس، طاووس را ديدم و گفت: نه، به خدا سوگند من چنين چيزى را هرگز از ابن عباس روايت نكرده‌ام. همانا شيطان اين سخن را بر دهان آنها انداخته است. سفيان گفت: به نظر من اين كار از جانب فرزندش عبداللّٰه بن طاووس بوده است؛ زيرا او مُهر دار سليمان بن عبدالملك بود و به اين گروه- يعنى بنى هاشم- كينه زيادى داشت. » 📚التهذیب ج 9 ص 262 ❕سليمان بن عبدالملك، خليفۀ اموى مروانى، كسى است كه ابو هاشم، عبداللّٰه بن محمد بن على حنفيه را ظالمانه و فريبكارانه با سم كشت. با اين وصف، معلوم است حال دوستداران آنها چگونه خواهد بود. 2⃣ثانياً، وراثت عصبه از مسائلى نيست كه ابتلاى مردم به آن كم باشد، بلكه از مسائل عام البلوى در دورۀ رسول اكرم و خلفا بود.حال اگر در اين زمينه، تشريعى مطابق مضمون اين روايت وجود مى‌داشت، نبايد از ديگران مخفى مى‌ماند و ديگران هم بايستى آن را نقل مى‌كردند؛ در حالى كه همۀ اسناد اين‌ روايت به عبداللّٰه بن طاووس منتهى مى‌شود. 3⃣ثالثاً، فقهاى مذاهب اهل سنت در مواردى بر خلاف مضمون اين روايت فتوا داده‌اند كه فقيه الطائفه، شيخ طوسى، به آنها اشاره كرده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚الخلاف ج 4 ص 68 مساله 80 4⃣علامه مجلسی هم تصریح می کند که قول به تعصیب از بدعت های عمر بن خطاب است و شایسته است که اهلسنت این بدعت را ترک کنند ، آنجا که فرمود ؛ « عول و تعصيب كه سنيان به گفته عمر در ميراث ميكنند بدعت است و مخالف قرآن است و با فرزند پدر و مادر احدى ميراث نميبرد مگر زن و شوهر و كسى كه خدا از براى ايشان در قرآن سهمى قرار كرده است اولى و احق است به ميراث از كسى كه سهمى در قرآن نداشته باشد و ميراث به عصبه دادن چنانكه عمر كرده‏ است از دين خدا نيست » 📚حق الیقین ص 558 ❕و باز گفت ؛ « عمر از روى ضلالت و معانده حق عول و تعصيب و ساير بدع و آثار را تا روز قيامت در ميان مردم گذاشت » 📚همان ص 608 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است داستانهای قرآن هیچ گونه سند و مدرکی ندارد و این گواه بر ضعف داستانهای قرآنی است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/779
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی تکرار برخی مطالب در قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2825
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد فاطمه معصومه سلام الله علیها را تبریک می گوییم ؛ 🔰پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت چه روزی هست؟ هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه کردند و یا شهید شدند❕ و چرا ایشان نکردند ❕و چه برای زیارت ایشان است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241 2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242 3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208 4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟ مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟ مگر نه اينكه معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟ پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟ با اين استدلال , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است! سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438 5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند. چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002 6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005 7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از قرآن و داریم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826 🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔ملخ‌خواری در اسلام قابل توجه آن دسته از مسلمین ناآگاهی که تصور می‌کنند حشره‌خواری تنها مختص آسیای شرقی و مکزیک و... است! غافل از اینکه امام اول شیعیان هم به خوردن ملخ امر می‌کند! ➖امام علی: و في عن عمرو بنهارون الثقفي عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام: الجراد ذكي فكله : امام صادق: امیر المومنین علی گفت ملخ پاک است پس آن را بخور : روضه المتقین ٫ جلد۷ ٫ صفحه۴۶۷ 💠💠 👌در میان انواع حشرات تنها خوردن ملخ جایز و حلال شمرده شده است ، چنان که در کتاب تحریر الوسیله چنین آمده است ؛ « تذكيه ملخ، زنده گرفتن آن است؛ چه با دست باشد يا با وسيله؛ پس اگر قبل از گرفتنش بميرد حرام است. و تسميه و اسلام در آن معتبر نيست چنان كه در ماهى گذشت. البته اگر آن را در دست كافر، مرده ببيند، مادامى‏ كه نداند كه زنده آن را گرفته بوده، حلال نمى ‏باشد و يد كافر و خبر دادن او در محرز شدن آن، فايده نمى‏ بخشد.ملخ مادامى‏كه در پريدن استقلال پيدا نكرده، حلال نمى‏ باشد و آن به نام «دبى» بر وزن «عصا» مى ‏باشد و آن ملخى است كه حركت مى‏ كند، ولى هنوز بال‏هايش روييده نشده است. » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 155 👌این مضمون در روایات ما در مورد ملخ آمده است که فرمودند ؛ « ماهى تذكيه شده است و ملخ تذكيه شده و گرفتن زنده‏ اش تذكيه آنست » ، « ملخ پرنده خورده شود و تذكيه ماهى و ملخ گرفتن آنها است » ، « باكى ندارد خوردن انواع ملخ و آنچه رواست خوردنش از شكار دريا از انواع ماهى كه پولك دارند خوردنشان حلال است و هر آنچه پولك ندارند خوردنش حرام است » ، « هر ماهى كه پولك دارد حلال است و تذكيه ماهى و ملخ گرفتن آنست و حرام است آنچه در آب بميرد از ماهى و ملخ و جز آن » ، « خوردن ملخ حلال نيست تا پرواز كند » 📚وسائل الشیعه ج 24 ص 87 باب 37 _ مستدرک الوسائل ج 16 ص 155 باب 33 ❕با توجه به آنکه به ما فرموده اند که هر آنچه که در آن ضرر است حرام شمرده شده و هر آنچه که دارای منافع و مصلحت است ، حلال شمرده شده است چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» 📚بحار الانوار ج100 ص51 ❕یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « كليه چيزهايى كه به تهيّه آنها فرمان يافته ‏اند، از آنچه خوراك بندگان خداست و مايه قوام زندگى آنها مى‏ باشد و زندگى ايشان جز با آنها ميسّر نيست، مانند آنچه مى‏ خورند و مى ‏نوشند و مى‏ پوشند و ازدواج مى‏ كنند و تملّك مى‏ نمايند و از جهت تملّكى كه دارند از آنها استفاده مى‏ كنند و به كار گرفتن آنها در راه كسب سودها و منافعى كه پايندگى زندگيشان بدانهاست و به نحوى از انحاء به مصلحت كار آنان مى ‏باشد. خريد و فروش و نگهدارى و به كار گرفتن و بخشيدن و عاريه دادن همه اينها حلال و رواست.اما گونه ‏هاى حرام خريد و فروش، هر چيزى كه مايه فساد و تباهى است و از خوردن و آشاميدن يا كسب آن يا ازدواج كردن با آن يا مالك شدن آن يا نگه داشتن آن يا بخشيدنش‏ یا عاريه دادنش، نهى شده يا چيزى كه در آن به نحوى از انحاء فساد و تباهى است؛ مانند بيع ربوى كه مايه فساد و تباهى است، يا فروش مُردار يا خون يا گوشت خوك يا گوشت و پوست درندگان، اعم از انواع درندگان وحشى يا پرندگان، يا شراب يا هر چيز نجس، همه اينها حرام و تحريم شده است؛ چرا كه از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و تملّك و نگه داشتن و تصرّف در آنها به هر نحوى، به علّت فسادى كه در آنهاست، نهى شده است. پس، هر گونه تصرّفى در اين وجهِ فساد حرام مى ‏باشد. » 📚تحف العقول ص 333 👌این که خوردن ملخ هم حلال شمرده شده است ، از این حکم خالی از مفسده و حاوی مصلحت مستثنی نیست ؛ 1⃣جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت در گفتگویی در مورد خوردن ملخ گفت ؛ « اینکه گزارشی بر اینکه مصرف غذایی ملخ، نوعاً مشکل بهداشتی داشته باشد، وجود ندارد » 🌐https://b2n.ir/119224 2⃣عزیزی رییس انجمن صنایع غذایی ایران گفت ؛ « ملخ به‌ عنوان خوراک اصلی افراد به کار نمی‌رود، اما به ‌طور کلی حشرات از خاصیت‌های غذایی بالایی برخوردارند ، در جای ‌جای دنیا، استفاده از حشرات به‌عنوان منبع غنی‌شده پروتیین، روی و آهن و ویتامین و املاح هستند و با داشتن پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و آهن و ویتامین B منبع باارزشی به حساب می‌آیند. به همین جهت برخی کشور‌های پیشرفته درحال تحقیق بر این موضوع هستند که بتوانند از حشرات به‌عنوان جایگزین گوشت استفاده کنند.» 🌐https://b2n.ir/930556 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 3⃣بی بی سی فارسی نیز در گزارش هایی فواید متعددی برای خوردن ملخ ذکر می کند . در گزارشی می نویسد ؛ « به عقیده بعضی‌ها با خوردن حشرات می‌شود کره زمین و نسل بشر را نجات داد. این نظریه‌ای است که تعدادی از دانشمدان و کارشناسان بر آن تاکید دارند؛ از جمله دکتر سارا بینون، همسر و شریک اندی، که چند سال گذشته را، صرف تحقیق بر تاثیرات محیط زیستی جایگزین کردن پروتئین حیوانی با حشرات کرده است. طبق آماری که دانشگاه واگنینگن هلند (کشوری که در سالهای اخیر بودجه زیادی را صرف تحقیق در زمینه حشره خواری و پرورش حشرات کرده) منتشر کرده، در مقایسه با تولید گوشت حیوانی، برای پرورش حشرات، به آب، مواد غذایی و زمین کمتری نیاز است. علاوه بر این حشرات خونسرد هستند بنابراین در مقایسه با حیوانات پستاندار به مراتب کمتر گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند.در حالی است که بیش از دو میلیارد نفر در جهان، بطور معمول از بیش از ۱۹۰۰ نوع حشره تغذیه می‌کنند.طبق بررسی دانشگاه آکسفورد، خوردن حشرات نه تنها خیلی سالم و با خاصیت است، بلکه در مقایسه با گوشت‌هایی مثل مرغ و گاو، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی بیشتری دارد اگر دانشمندان و سیاستمداران، در پیدا کردن راه حالی‌ برای معضل جهانی‌ گرمایش زمین و عواقب آن‌ عجله نکنند، بعید نیست که به زودی، خوردن حشرات از تجربه‌ای متفاوت برای بعضی‌ها، تبدیل به منبع اصلی‌ پروتئین برای همهٔ انسانها شود. 🌐https://www.bbc.com/persian/science/2015/12/151220_me_eating_insects_to_save_planet_earth 👌و باز در گزارش دیگری می نویسد ؛ « حشرات یکی از راه‌هاست، منابع طبیعی را تخلیه نمی‌کند بنابراین به محیط زیست آسیب نمی‌زند، مغذی است و در شرایط مناسب پرورش حشرات راحت و ارزان است. به گفته شامی رادیا یکی از بنیانگذاران شرکتی که حشرات خوردنی می‌فروشد حشرات را می‌توان سوپرغذا دانست « آنها سرشار از پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند.» پرورش آنها برای محیط زیست بهتر از پرورش دام و طیور است. حشرات می‌توانند از ضایعات طبیعی تغذیه کنند، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند و زمین کمتری را قیاس با دام و طیور اشغال می‌کنند. حشرات چون خونسرد هستند راندمان آنها از نظر تبدیل غذا به توده بدنی بالا است. بطور متوسط از دو کیلو غذا یک کیلو حشره تولید می‌شود در حالی‌که هشت کیلو غذا یک کیلو به وزن دام اضافه می‌کند. گفته فائو ۱۹۰۰ نوع حشره به عنوان خورده می‌شوند. رایج‌ترین حشراتی که خورده می‌شوند عبارتند از: سوسک‌ها، زنبورها، زنبورمورچه‌ها (wasp)، ملخها، ملخ آفت، جیرجیرک‌ها، موریانه‌ها ،سنجاقک‌ها و مگس‌ها. 🌐https://www.bbc.com/persian/science-39040815 👌و باز در گزارش دیگری می نویسد ؛ « سازمان ملل می گوید خوردن حشرات به مقابله با گرسنگی در جهان کمک می کند .تهیه کنندگان این گزارش ضمن اشاره به ارزش غذایی حشرات گفته‌اند که میزان پروتئین ، چربی و مواد معدنی در این جانوران بالا است. براساس این گزارش حشرات « بویژه برای کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند می تواند مکمل غذایی مهمی باشد » حشرات از قابلیت بالایی در تولید پروتئین برخوردارند. به عنوان مثال میزان تولید پروتئین جیرجیرک در مقایسه با گاو ۱۲ برابر است. در این گزارش همچنین آمده است اکثر حشرات احتمالا گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند. » 🌐https://www.bbc.com/persian/world/2013/05/130513_l31_insects_eating_hunger ❕اسلام اگر چه خوردن سایر حشرات به غیر ملخ را اجازه نمی دهد ، اما گزارشها و تحقیقات فوق ثابت می کند ؛ 1⃣خوردن ملخ در صورتی که شرایط شرعی در آن رعایت شود ، مشکل بهداشتی ندارد . 2⃣ملخ منبع ویتامین و مواد معدنی و منبع غنی پروتئین است و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت تلقی شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی کشته شدن سیستانیان به دست علی علیه السلام است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1452
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیخ صدوق میگوید شهادت به ولایت علی علیه السلام را غلات وارد اذان تشیع کرده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2067
👌پاسخ معاند را مدعی است طبق نظر شیخ صدوق هرکس اعتقاد داشته باشد که ائمه علم غیب می دانند ، به خداوند کافر گشته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2827
👌طبق نظر شیعه قبل از تحلیل کنیز و خرید او هیچ گونه رابطه ای چون رابطه جنسی با کنیز جایز نیست ، نقل مورد استناد معاند از نقل های اهل سنت و گواه بر انحراف عبد الله بن عمر است که رویه آنان ارتباطی با اسلام ندارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924
🤔 ❔مذهب شيعه توسط چند آخوند تدوين شده است كه همه همديگر را ديوانه، بى عقل و بى دين خطاب ميكنند. در اين ويديو آيت الله سيد کمال حیدری از روى كتابهاى شيخ مفيد نقل قول ميكند: ▪️شیخ مفید معتقد بود شیخ صدوق دین نداشته، تابع هوا و هوس، ناقص العقل و ضعيف الرای بوده و اصلا دیوانه بوده! نكته جالب اینجاست که: اين شیخ مفید خودش شاگرد شیخ صدوق بوده و جالبتر از آن اینکه هر دو نفر آنها از ستونهای فکری حوزه های علمیه هستند و تقریبا ۹۰ درصد مباحث کلامی حوزه از شیخ مفید و بالای ۵۰ درصد مباحث روایی حوزه از شیخ صدوق ميباشد. همانطور که آيت الله کمال حیدری در کلیپ میگوید: اگر این اتهامات شیخ مفید راست باشد نزدیک به ۵۰ درصد فقه حوزه بر باد است و اگر این ادعا دروغ باشد شیخ مفید از عدالت خارج است و ۹۰ درصد مبانی کلامی حوزه بر باد است ❗️❗️ 💠💠 1⃣در مورد سید کمال حیدری گفتنی است که ایشان نزد تشیع جایگاهی ندارد و مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم ، بیانیه در گمراهی و ضلالت او صادر کردند که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2407 2⃣شیخ صدوق از بزرگان علمای شیعه بوده است که با دعای امام عصر علیه السلام به دنیا آمد . ❕رجالی معروف نجاشی در مورد شیخ صدوق چنین می گوید ؛ « او شیخ و فقیه ما و آبروی و چهره درخشان شیعه در خراسان بود.در حالی که جوانی کم سن و سال بود بزرگان شیعه از او استماع حدیث و اخذ معارف کرده اند» 📚رجال النجاشی،ص389 2⃣شیخ طوسی ،شیخ الطائفه در رجال خود از صدوق چنین یاد می کند ؛ « او جلیل القدر ،حافظ ،آگاه به فقه و اخبار و رجال و دارای تالیفات زیادی می باشد» 📚رجال الطوسی، ص495 ❗️و در کتاب فهرست خود چنین می آورد ؛ « او جلیل القدر و حافظ حدیث و بصیر و آگاه به رجال و ناقد و صاحب نظر در اخبار است که در میان علما و دانشمندان اهل قم همانند او در فراوانی و سرشاری علم و از حفظ داشتن حدیث دیده نشده است و دارای حدود سیصد تصنیف و کتاب است» 📚الفهرست ص157 ❕نجاشی نقل می کند ؛ « ابو الحسن على بن حسين بن موسى بن بابوُيِه قمى ( پدر شیخ صدوق ) شيخ قمى‏ ها در روزگار خود و پيشوا و فقيه و معتمَد آنان، به عراق آمده بود و با ابو القاسم حسين بن روح ( نائب امام عصر علیه السلام ) كه خدايش رحمت كناد ملاقات كرد و مسائلى از او پرسيد و بعد از آن، توسّط على بن جعفر بن اسود، نامه‏ اى برايش نوشت و خواهش كرد كه از جانب او نوشته‏ اى به صاحب عليه السلام برساند و در آن از ايشان بخواهد كه دعا كند خداوند، به او پسرى روزى كند. امام عليه السلام به او نوشت: «در اين خصوص، برايت دعا كرديم و به زودى دو فرزند پسر نيك، روزى خواهى شد». پس، ابو جعفر ( شیخ صدوق ) و ابو عبد اللّه، از كنيزى برايش متولّد شدند.ابو عبد اللّه حسين بن عبيد اللّه مى‏ گفت: از ابو جعفر شنيدم كه مى ‏گويد: من، با دعاى صاحب الأمر عليه السلام متولّد شده ‏ام، و به اين مى‏ باليد. » 📚رجال نجاشی ص 261 _ بحار الانوار ج 51 ص 306 👌ذهبی رجالی اهل سنت هم در مورد شیخ صدوق می نویسد ؛ « رییس امامیه و دارای تصانیف مشهور بین شیعه بوده است » 📚سیر اعلام النبلاء ج 16 ص 303 👌و در فضل او همین بس که شیخ مفید شاگرد او بوده است ؛ 📚السرائر ، ابن ادریس ج 2 ص 529 3⃣شیخ مفید نیز از بزرگان شیعه بوده است . شيخ طوسى يكى از شاگردان مفيد در كتاب فهرست ميگويد ؛ « محمّد بن محمّد بن نعمان مكنى بابى عبد اللَّه و معروف بابن معلم از متكلمين شيعه است كه در زمان او رياست شيعه به او منتهى شد، و در علم و صناعت كلام مقدم بر ديگران بود، و در فقه نيز سرآمد فقهاى زمان بوده، مردى سريع الانتقال و با فطانت و حاضر جواب بود، و او نزديك بدويست جلد كتاب كوچك و بزرگ تأليف كرده است » 📚الفهرست ص 186 ❕ابن حجر سنی در كتاب لسان الميزان در باره او گويد ؛ « او عالم شيعه و داراى تأليفات بسيارى است كه به دويست كتاب ميرسد ... و بسبب عضد الدولة داراى صولتى عظيم بود، در سال 413 از دنيا رفت، و هشتاد هزار شيعه جنازه ‏اش را تشييع كردند، مردى بود بسيار زاهد و با خشوع و حريص در فرا گرفتن علم و دانش، گروه زيادى از او استفاده علمى كردند، و خود او در ميان شيعه مقام ارجمندى را دارا شد تا بدان جا كه گويند بر همه ما منت نهاد ... شبها اندکی می خوابید سپس بر می خواست و به نماز یا مطالعه و یا درس و یا قرائت قرآن مشغول می شد » 📚لسان المیزان ج 5 ص 386 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕شیخ مفید در مقام خدمت گزارى به ساحت قدس امام عصر علیه السلام بدان پايه رسد كه در توقیعاتی مورد مدح و ثنای امام قرار گرفت به این تعابیر ؛ 🔸‏ « سلام بر تو، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين، دست يافته‏ اى (به ما يقين دارى)! ما براى تو خدايى را مى‏ ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى‏ خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد، و خاندان پاكش درود فرستد. خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند! به تو اعلام مى‏ کنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد، به تو بگوييم. خداوند، عزّت اطاعتش را به آنان ارزانى دارد و با مراقبت و محافظت خودش، آنچه را انديشناك آن هستند، كفايت كند. خداوند، تأييدت كند! به يارى او در برابر دشمنانِ از دين بيرون رفته‏ اش، آن گونه كه به تو مى‏ گوييم، ايستادگى كن، و در رساندن آن به كسى كه اطمينان دارى، آن گونه كه برايت ترسيم مى ‏كنيم، عمل نما، إن شاء اللَّه تعالى. » 📚احتجاج ج 2 ص 596 👌و فرمود ؛ «اين نامه ما، به توست اى برادر ولايت ‏مدار، دوست پاكباز بى ‏زنگار و يار وفادار ما! خداوند، تو را با ديده بى ‏نياز به خوابش، نگاه دارد! از نامه محافظت كن و دست‏خطّ آنچه را برايت نگاشتيم، به هيچ كس نشان مده و مضمون آن را به كسى كه اطمينان دارى، برسان و آنان را به عمل بر طبق آن سفارش كن، إن شاء اللَّه. و خدا بر محمّد و خاندان پاكش درود فرستد». 📚همان منبع 4⃣شیخ مفید نهایت احترام را نسبت به استادش شیخ صدوق رعایت می کرده است و هر جا از او نقل قول یا روایتی می کرده است با تعبیر « رحمه الله » رحمت و غفران الهی را برای شیخ صدوق طلب می کرده است ؛ 📚امالی مفید ص 285 _ المسائل السرویه ص 71 و ... 5⃣کانال معاند به نقل از کمال حیدری می آورد که شیخ مفید در کتاب « عدم سهو النبی » گفته است که شیخ صدوق ناقص الرای و تابع هوا و هوس بوده است . ❕با توجه به آنچه گذشت و مقام علمی و عملی شیخ مفید که امام عصر علیه السلام هم او را ستوده است ، روشن می شود که چنین نسبتهایی به شیخ مفید کاملا مردود است . ❕انتساب کتاب « عدم سهو النبی » به شیخ مفید که گفته می شود در رد شیخ صدوق نوشته است ، و مطالب فوق در آن آمده است قطعی نیست ؛ 1⃣ نجاشی رجالی معروف با آن اطلاعات وسیعی که نسبت به آثار شیخ مفید داشته که در کتاب رجال خود از عموم آنها نام می برد ، کتابی به نام عدم سهو النبی را جزء آثار شیخ مفید بر نمی شمرد که این گواه بر عدم انتساب کتاب مذکور به شیخ مفید است ؛ 📚رجال نجاشی ص 399 2⃣شیخ طوسی نیز که از کتب شیخ مفید نام می برد ، اشاره به کتاب « عدم سهو النبی » نمی کند ؛ 📚الفهرست ص 445 3⃣ابن شهر آشوب نیز با این که از آثار شیخ مفید سخن می گوید ، اما از کتاب « عدم سهو النبی » سخنی به میان نمی آورد ؛ 📚معالم العلماء ص 112 4⃣مولف کتاب رجالی « منتهی المقال » نیز تصریح می کند که کتاب « عدم سهو النبی » از شیخ مفید نمی باشد . 📚منتهی المقال ج 6 ص 188 5⃣مولف کتاب « مستدرکات اعیان الشیعه » هم از نسبت دادن قطعی کتاب عدم سهو النبی به شیخ مفید خودداری می کند ؛ 📚مستدرکات اعیان الشیعه ج 7 ص 292 6⃣و بالاخره کتاب شناس معروف و بزرگ ، شیخ آقا بزرگ تهرانی ، تصریح می کند که کتاب مذکور از آثار شیخ مفید نمی باشد « بذلک کله یوید احتمال کون المولف غیر المفید » 📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 5 ص 176 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی ممنوعیت ازدواج همزمان با دو خواهر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2828
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد اعتبار کتاب « سلیم بن قیس » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2829
👌پاسخ وهابی در مورد چرایی امتناع علی علیه السلام از قبول خلافت پس از قتل عثمان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2830
🤔 ❔عقیل عاشمی ؛ گر حضرات ابوبکر و عمر و عثمان دنیاپرست بودند چرا مثل حضرت علی خلافت را به فرزندانشان نسپردند ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق عهد نامه ای که میان سران نفاق در زمان حیات پیامبر گرامی بسته شده است ، آنان عهد و پیمان کرده بودند که از رسیدن خلافت به اهل بیت پیامبر علیهم السلام خود داری کنند و خلافت را بین خودشان دست گردان کنند ، بر این اساس آنان چاره جز عمل به آن عهد نامه نداشتند تا بخواهند فرزندان خود را جانشین خود کنند ، از این عهد نامه در روایات ما به عنوان « الصحیفه الملعونه » یاد شده است که شواهد آن در کتب اهل سنت هم می باشد . ❕تفصیل جریان صحیفه ملعونه به نقل از روایات متعددی در بحار الانوار ج 28 ص 85 تا 129 آمده است که خلاصه جریان به نقل از حذیفه چنین است ؛ « اوّل كسانى كه بر غصب خلافت هم پيمان شدند ابو بكر و عمر بودند، و اساس و پايه ‏اى كه طبق آن پيمان بستند و ساير پيمانهايشان هم بر آن پايه بود اين بود كه «اگر محمّد بميرد يا كشته شود اين امر خلافت را از اهل بيتش بگيريم بطورى كه تا ما هستيم احدى از آنان به خلافت دست نيابد». 👌بعد از آن ابو عبيده جراح و معاذ بن جبل و در آخر سالم مولى ابى حذيفه هم به آنان پيوستند و پنج نفر شدند. اينان جمع شدند و داخل كعبه رفتند و در بين خود نوشته ‏اى در اين باره نوشتند كه: «اگر محمد بميرد يا كشته شود ...». و در تمام اين قضايا عايشه و حفصه جاسوس پدرانشان در خانه پيامبر بودند. ❕سپس ابو بكر و عمر جمع شدند و سراغ منافقين و آزادشدگان فرستادند و ما بين خود مشورت و نظر خواهى كردند و بر اين رأى متّفق شدند كه هنگام بازگشت پيامبر از حجة الوداع در گردنه «هرشى» كه در راه مكه در نزديكى جحفه است شتر حضرت را بر مانند و به اين طريق حضرت را بقتل برسانند. کسانی که اجرای نقشه را به عهد داشتند چهارده نفر بودند که تبوک هم این نقشه را عهده داشتند ولى اين نقشه آنان بر آب شد. ❕امير المؤمنين عليه السّلام از طرف خداوند در غدير خم منصوب شد و سپس پيامبر حركت كرد تا به گردنه «هرشى» رسيد و آن عده جلوتر رفتند و بر سر راه پنهان شدند، ولى اين بار هم خداوند آنان را مفتضح كرد و پيامبرش را حفظ نمود. وقتى وارد مدينه شدند همگى در خانه ابو بكر جمع شدند و در بين خود نوشته‏ اى نوشتند و آنچه در باره خلافت تعهّد كرده بودند در آن ذكر كردند، و اوّلين مطلب آن شكستن پيمان و ولايت على بن ابى طالب عليه السّلام بود، و اينكه خلافت از آن ابو بكر و عمر و ابو عبيده است و سالم نيز با آنان است و از اين عده خارج نمى ‏شود. ❕اين صحيفه دوم را سى و چهار نفر امضاء كردند كه چهارده نفر همان كمين‏ كنندگان در گردنه هرشى بودند كه عبارت بودند از ابو بكر و عمر و عثمان و معاويه و عمرو عاص و طلحه و ابو عبيده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى ابى حذيفه و معاذ بن جبل و ابو موسى اشعرى و مغيرة بن شعبه و سعد بن ابى وقاص و اوس بن حدثان و بيست نفر ديگر عبارت بودند از: ابو سفيان، عكرمه پسر ابو جهل، خالد بن وليد، بشير بن سعيد، سهيل بن عمرو، صهيب بن سنان، ابو الاعور اسلمى، صفوان بن اميّه، سعيد بن عاص، عيّاش بن ابى ربيعه، حكيم بن حزام، مطيع بن اسود مدرى و چند نفر ديگر كه هر كدام از اينان جمعيّت عظيمى را بدنبال خود داشتند كه سخنشان را مى‏ پذيرفتند و از آنان اطاعت مى‏ كردند. نويسنده اين صحيفه سعيد بن عاص اموى بود و در محرم سال دهم هجرت آن را نوشت. سپس آن را به ابو عبيده جراح سپردند و او آن را به مكه فرستاد. آن صحيفه همچنان در كعبه مدفون بود تا زمان عمر كه آن را از محلش بيرون آورد. ❕شواهد وجود این عهد نامه در منابع اهل سنت ؛ 1⃣ابی بن کعب در مسجد از عقد و عهدی می گفت که توسط امراء و فرماندهان بسته شد که به واسطه آن مردم گمراه شدند و می گفت اگر تا روز جمعه زنده باشم انچه از پیامبر در این رابطه شنیدم را می گویم که به ناگاه دیدند ابی از دنیا رفته است و ( توسط اصحاب عقد نامه ) کشته شده است . ❕حاکم نیشابوری نقل می کند ؛ « ابی بن کعب در مسجد می گفت به خدای کعبه سوگند که اصحاب عقد و پیمان هلاک شدند اما من بر آنان تاسف نمی خورم ( بلکه بر مردمی که گمراه شدند تاسف می خورم ) ، با تو پیمان می بندم که اگر تا روز جمعه زنده بودم آنچه از پیامبر شنیدم را می گویم و از سرزنش هیچ کس هم نمی ترسم . راوی می گوید منتظر روز جمعه بودم که وقتی روز پنج شنبه برای انجام کارهایم از منزل خارج شدم دیدم که مردم می گویند سید مسلمین ابی بن کعب از دنیا رفته است » 📚مستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 226 ❕ابن سعد می آورد که ابی می گفت ؛ « به خدا سوگند اگر تا جمعه زنده بمانم سخنی را می گویم که برایم فرقی نمی کند مرا زنده بدارید یا بکشید ، روز جمعه دیدند که ابی از دنیا رفته است » 📚طبقات ابن سعد ج 3 ص 500 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕احمد در مسندش می آورد که ابی می گفت ؛ « قسم به خدای کعبه، اهل عقد و پیمان هلاک شدند اما من بر آنان تاسف نمی خورم اما بر مسلمینی که هلاک ( و گمراه ) شدند تاسف می خورم » 📚مسند احمد ج 5 ص 140 👌« وقتی از او سوال کردند که منظورت از اهل عقد و پیمان چه کسانی اند گفت امراء و فرمانروایان » 📚صحیح ابن خزیمه ج 3 ص 33 👌این مضمون در سایر کتب اهل سنت چون تهذیب الکمال ج 2 ص 270 ، المعجم الاوسط ج 7 ص 217 ، نیل الاوطار ج 3 ص 222 نقل شده است و به این ترتیب قبل از آنکه ابی سخنی به میان بیاورید ، اصحاب صحیفه ملعونه او را کشتند . 2⃣در زمان حیات ابوبکر ، افرادی می دانستند که جانشین او عمر است ( مطابق آنچه بر آن عهد و پیمان کرده بودند ) . ❕مطابق نقل علمای اهل سنت ؛ « ابو بكر به اقرع بن حابس و زِبْرِقان، دو قطعه زمين بخشيد و نوشته ‏اى هم برايشان نوشت. عثمان به آن دو گفت: عمر را گواه بگيريد كه او حافظ شما و خليفه بعدى است » 📚تاریخ دمشق ج 9 ص 196 _ کنزالعمال ج 12 ص 583 ❕طبری نقل می کند ؛ « ابو بكر، عثمان را در خلوت فرا خواند و گفت: بنويس: «به نام خداوند بخشنده مهربان. اين، سفارشى است كه ابو بكر بن ابى قُحافه به مسلمانان مى‏ كند. امّا بعد».سپس به حالت اغما افتاد و از حال رفت. پس، عثمان نوشت: «امّا بعد، من عمر بن خطّاب را جانشين خود در ميان شما مى‏ سازم و بهتر از او برايتان نيافتم». پس، ابو بكر به هوش آمد و گفت: برايم بخوان. او [نيز] خواند.ابو بكر، صدايش را به تكبير بلند كرد ( و نوشته عثمان را تایید کرد )» 📚تاريخ طبري ج 3 ص 429 _ الكامل في التاريخ ج 2 ص 79 ❕می بینیم که عثمان مطابق توافق قبلی از خلافت عمر بن خطاب خبر داشت و حتی بدون آنکه ابوبکر چیزی بگوید ، نام او را به عنوان خلیفه بعدی ثبت و ضبط کرد . 3⃣پس از آنکه ابولولو به عمر جراحت وارد کرد و عمر رو به موت شد ، به او گفتند برای بعد از خودت خلیفه تعیین کن ، او می گفت ؛ « اگر یکی از دو تن زنده بودند آنان را خلیفه می کردم ، ابوعبیده بن جراح و سالم مولی ابی حذیفه » 📚تاریخ مدینه دمشق ج 3 ص 881 _ 922 ❕این دو تن همانانی بودند که قرار بود بعد از عمر خلیفه شوند که بیانش در بالا گذشت . 👌نهایتا هم عمر به شورایی ساختگی وصیت کرد و با قرار دادن حق رایی که برای عبدالرحمان بن عوف قائل شد ، عثمان را به خلافت رساند و مطابق عهد و پیمان گذشته خویش عمل نمود که تفصیل جریان را بخوانید ؛ 📚الکامل فی التاریخ ج 2 ص 220 _ تاریخ طبری ج 4 ص 228 ❕عثمان نیز توسط انقلابیون کشته شد و مجال پیدا نکرد که مطابق عهد نامه مذکور جانشین خود را تعیین کند که تفصیل این جریان را نیز در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2832 👌وهابی گستاخ چنین وانمود می کند که چون علی علیه السلام ، امامت و خلافت را میان فرزندانش قرار داده است ، پس دنیا پرست است ، ما در گذشته مفصلا شبهه امامت موروثی را پاسخ داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2833 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2834 👌و اضافه می کنیم که مطابق نقل های اهل سنت ، امامت و خلافت عهد الهی است که به نص الهی تعیین می شود نه رای و نظر شخصی . ❕علمای اهل سنت نقل می کنند ؛ «هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست وجانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود ؛ « جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد »«الامر الی الله یضعه حیث یشاء» 📚الکامل فی التاریخ،ج1 ص609 _ تاریخ طبری،ج1 ص556 👌لذا می بینیم که امامان اهل بیت علیهم السلام می فرمودند ؛ « آیا گمان می کنید که امر ( امامت ) به ما واگذار شده است تا هر که را بخواهیم امام کنیم ؟ خیر هرگز بلکه عهدی از جانب پیامبر است که به علی بن ابی طالب واگذار شد و پس از آن یکی به جای دیگری ( به نص پیامبر ) تا آنکه منتهی می شود به صاحب امر » 📚 بصائر الدرجات ج 1 ص 471 _ بحار الانوار ج 23 ص 71 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ؛ « امام عسکری می گوید کردها را باید فقط با شمشیر تنبیه کرد » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977
👌پاسخ وهابی را که با مطرح کردن شبهه ای از صلوات فرستادن بر آل پیامبر خودداری می کنند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/812
👌پاسخ وهابی را در مورد تبریک گفتن عمر بن خطاب در روز غدیر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2835
🤔 ❔ویدیوی اجرای حکم اسلامی تخریب اماکن مقدس مسیحیان توسط داعش امام خمینی: اهل كتاب (=مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان) كسى كه در حكم آن‌ها است، جايز نيست كه معابدى مانند بيعه‌ها و كنيسه‌ها و صومعه‌ها و آتشكده‌ها و غير آن‌ها را در بلاد اسلام، احداث نمايند؛ و اگر آن‌ها را احداث نمودند بر والى مسلمين واجب است كه آن‌ها را از بين ببرد. : تحرير الوسيلة ٫ جلد۲ ٫ صفحه۵۳۷ ❗️❗️ 💠💠 👌رابطه اسلام و مسلمين را با غير مسلمانان مى ‏توان در چهار صورت خلاصه كرد ؛ 1⃣ اهل ذمه ؛ ❕آنها صاحبان كتب آسمانى هستند كه در داخل كشورهاى اسلامى به صورت اقليتى مذهبى زندگى مى ‏كنند هر گاه آنها تظاهر بر خلاف قوانين اسلام نكنند و به مسلمين احترام بگذارند مسلمانان نيز موظّفند آنها را محترم بشمارند. 👌حكومت اسلامى نيز موظف است جان و مال و ناموس آنها را حفظ كند. ذمه به معناى پيمان است در واقع آنها پيمان هم‏زيستى مسالمت آميز با مسلمين دارند كه يكى از شرايطش پرداختن ماليات كوچك و مختصرى است به نام «جزيه» كه در برابر اين وجه مختصر؛ حكومت اسلامى خدمات مهمى را در مورد آنها متعهد است .احكام اهل ذمه در كتب فقهى در ذيل كتاب جهاد به صورت گسترده آمده است. 2⃣ كفار حربى ؛ 👌آنها همان گونه كه از نامشان پيداست كسانى هستند كه در حال جنگ با مسلمانانند و به همين دليل نه تنها احترامى ندارند بلكه مسلمانان مأمور به جهاد در مقابل آنان هستند. احكام كفار حربى نيز در فقه اسلام در كتاب الجهاد به طور مشروح آمده است. 3⃣كفار معاهد ؛ 👌 آنهايى هستند كه در داخل كشورهاى اسلامى زندگى نمى‏ كنند ولى روابطى با مسلمانان از نظر تجارى، سياسى و امثال آن دارند و حقوق يكديگر را محترم مى ‏شمارند. مصداق بارز آن زمان ماست؛ تمام كشورهايى كه‏ رابطه سياسى با مسلمانان دارند و مبادله سفير، كاردار و امثال آن در كشور يكديگر انجام مى‏دهند. آنها نيز در هر كجا باشند چه به داخل كشورهاى اسلامى سفر كنند چه در خارج تماس داشته باشند، همه چيزشان محترم است.احكام اين گروه نيز در همان كتاب جهاد و در كتب تفسير، در تفسير سوره برائت آمده است. 4⃣ كفار مهادن ؛ ❕ آنهايى هستند كه در بيرون كشورهاى اسلامى زندگى مى‏ كنند و معاهده و رابطه خاص سياسى با مسلمانان ندارند ولى در حال جنگ و پيكار و مبارزه و مخالفت نيز نيستند. اسلام درباره آنها نيز دستور به خوش‏رفتارى و مسالمت داده از جمله در آيه 8 سوره ممتحنه درباره آنها فرموده است كه نهى نمى‏ كند خداوند از نيكى كردن و رفتار عادلانه با كسانى كه با شما در حال جنگ نيستند و شما را از خانه و كاشانه خود بيرون نراندند. 📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 243 ❕اهل ذمه که در مملکت اسلامی زندگی می کنند ، می توانند آزادانه به آیین خودشان باشند و در معابد و کلیساهای خود ، عبادات خود را به جای آورند ، اما موظفند که تظاهر به فسق و فجور نکنند . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا از اهل ذمّه ماليات را پذيرفتند مشروط به اين كه ربا نخورده و گوشت خوك تناول نكرده و با خواهران و دختران برادر و خواهر ازدواج نكنند و اگر كسى مبادرت به اين افعال نمود از امان خدا و رسولش خارج مى‏ باشد و سپس فرمودندو امروز براى ايشان هيچ امانى نيست » 📚التهذیب ج 6 ص 158 👌شیخ حر عالمی در وسائل الشیعه بابی را گشوده است پیرامون شرائط ذمه و در آن باب هیچ روایتی مبنی بر ممنوعیت اهل کتاب از احداث معابد و تخریب آن توسط والی وجود ندارد و در هیچ جای وسائل الشیعه که دائره المعارف فقه شیعه است ، اثری از مضمون فوق وجود ندارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 124 باب 48 ❕اما در برخی از نقل های اهل سنت آمده است که اهل جزیه حق احداث معابد در ممالک اسلامی را ندارند واگر احداث کنند ، باید تخریب شود ، مگر معابدی که قبل از فتح مسلمین ساخته باشند که در این صورت به حال خود رها می شود و تخریب نمی شود . 📚سنن الکبری ج 9 ص 202 _ الشرح الکبیر ، ابن قدامه ج 10 ص 618 👌شرط مذکور از شرائط ذمه ، از روایات اهل سنت استفاده شده است که متاسفانه برخی از فقهای شیعه نیز مطابق آن فتوا داده اند ، در حالی که چنین شرطی در روایات شیعه نمی باشد . ❕البته در نقلی که در کتاب جعفریات آمده است ، علی علیه السلام فرموده است ؛ « در اسلام کلیسای ساخته شده و احداث شده وجود ندارد ( و نباید در مملکت اسلامی کلیسا ساخته شود )» 📚الجعفریات ص 80 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌این روایت به نقل از کتاب جعفریات در کتاب مستدرک الوسائل ج 11 ص 101 و نوادر راوندی ص 32 آمده است ، اما متاسفانه کتاب جعفریات به مرور زمان از گزند تحریف دور نبوده و برخی از روایات اهل سنت به آن اضافه شده است که نقل فوق از همین قسم است که از فرد مجهولی به نام « عبد الله » روایت شده است و صاحب جواهر تصریح می کند که آنچه هم اینک از کتاب جعفریات در دست ما است ، اکثرش مطابق روایات اهل سنت است « انما تطابق روایته فی الاکثریه روایه العامه » 📚جواهر الکلام ج 21 ص 398 ❕در نقل دیگری در کتاب دعائم الاسلام از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « پیامبر نهی کرد از ایجاد کنیسه و کلیسا در دار اسلام » 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 381 👌این روایت هم بدون سند بوده است و از آنجایی که نویسنده کتاب دعائم الاسلام در ابتدا مالکی مذهب بوده که پس از آن مستبصر شده است ، استفاده می شود که نقل مذکور را از اهل سنت گرفته است ، شاهد آن این است که شیخ حر عاملی از این دو نقل در بیان شرایط اهل ذمه استفاده نمی کند و علامه مجلسی هم آنجایی که مباحث جزیه و ذمه و احکام آن را مطرح می کند ، این دو نقل را نمی آورد که این روشن ترین گواه بر آن است که این دو نقل قابل استناد نمی باشد . 📚بحار الانوار ج 97 ص 63 باب 12 👌مرحوم امام ره هم نظر فقهی خود را به این نحو بیان می کند ؛ « اهل كتاب و كسى كه در حكم آن‏ها است، جايز نيست كه معابدى مانند بيعه‏ ها و كنيسه‏ ها و صومعه ‏ها و آتشكده‏ ها و غير آن‏ها را در بلاد اسلام، احداث نمايند؛ و اگر آن‏ها را احداث نمودند بر والى مسلمين واجب است كه آن‏ها را از بين ببرد . معابدى كه آن‏ها قبل از فتح مسلمين داشتند و مسلمان‏ها آن‏ها را خراب نكرده بودند برقرار گذاردن ايشان بر آن معابد- با تأمل و اشكالى كه دارد- جايز است.» 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 537 👌این نظر فقهی ایشان است که ظاهرا مرحوم امام ره از این نظریه عدول کرده اند ، زیرا ایشان در مدت 10 سالی که رهبری انقلاب را در دست داشتند ، معابد اهل کتاب در ایران را از بین نبردند ، معابدی که در دوره اسلامی بودن ایران ساخته شده بود یعنی دوره صفویه ، قاجاریه ، پهلوی ، در حالی که مطابق فتوای فوق ایشان باید معابد اهل کتاب را از تخریب می کردند ، در ذیل می توانید لیست کلیساهای اهل کتاب در ایران و تاریخ تاسیس آن را مشاهده کنید ؛ 💠https://b2n.ir/946695 ❕در قانون اساسی نیز در اصل سیزدهم ، برای اقلیت های مذهبی ، حق آزادی انجام مراسم دینی لحاظ شده است که از جمله آن می تواند تاسیس معابد در صورت نیازشان با اجازه حکومت اسلامی باشد . ❕اقليت را چنين تعريف كرده‏ اند ؛ « گروهى از اتباع يك كشور كه از لحاظ نژادى، زبانى و يا مذهبى از ديگر قشارها متمايز بوده و از نظر تعداد نيز كمترند و قدرت حكومت را در دست ندارند. در اصل 13 قانون اساسى حقوق اقليت‏ها به‏ رسميت شناخته شده است؛ بدين بيان كه ايرانيان زرتشتى، كليمى و مسيحى مى ‏توانند طبق آيين خود در احوال شخصيه، آزادانه به انجام مراسم و اعمال دينى بپردازند. ديگر افراد جامعه به لحاظ دينى مشمول اصل 14 هستند. اين اصل، دولت و ملت مسلمان ايران را موظف نموده است كه اخلاق اسلامى، رفتار عادلانه و حقوق انسانى را رعايت كنند. » 📚آشنایی با قانون اساسی ص 95 👌به هر حال ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، روایات اهل بیت علیهم السلام را مبنا قرار دهیم و از رجوع به روایات اهل سنت نهی شده ایم ، جز در مواردی که شاهدی در روایات خودمان مبنی بر صحت روایت اهل سنت داشته باشم . علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان ؛ « باب در نهی از رجوع به اخبار مخالفین ( اهل سنت )» 📚بحار الانوار ج 2 ص 214 👌و در این باب روایات متعددی نقل می کند ، از جمله از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛ « به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو » 📚همان ، ص 216 👌این مضمون روایت را شیخ حر عاملی نیز در بابی اختصاصی در وسائل الشیعه نقل می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 77 باب 8 ❕چنان که گفتیم در آیات قرآن و روایات متعددی دستور به حسن معاشرت با اهل کتاب و اهل ذمه داده شده است که می توانید نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌 این گونه روایات که سخن از تحریف قرآن به میان آورده اند ناظر به تحریف معنوی و عملی قرآن و نادیده گرفتن احکام آن است نه تحریف لفظی ، در ذیل بخوانید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2836
🤔 ❔دانش بی مرز امام جعفر صادق در مورد رگهای بدن انسان ❗️ امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) هر روز سیصد و شصت بار، به تعداد رگهای بدن، حمد خدا می کردو می گفت «الحمدلله رب العالمین کثیراً علی کل حال» «در تمام حالات و به طور فراوان حمد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان باد» 📚(الکافی 2/503) _ امام صادق(ع) 🔴از قول رسول خدا(ص) فرمود: در بدن آدمی سیصد و شصت رگ وجود دارد، که یکصد و هشتاد رگ آن متحرک و یکصد و هشتاد رگ دیگر ساکن است، اگر رگ های متحرک ساکن شوند یا بالعکس رگ های ساکن متحرک گردند آدمی خوابش نمی برد. از این رو رسول خدا(ص) چون صبح می کرد سیصد و شصت مرتبه می گفت «الحمدلله رب العالمین کثیراً علی کل حال» «در تمام حالات و به طور فراوان حمد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان باد» و چون شب فرا می رسید ذکر گذشته را نیز به همان شماره تکرار می فرمود. 📚(الکافی 2/503) سنن النبی صفحه 325 💠💠 👌یکی از دستگاه های اساسی بدن که با ظرافت خاصی آفریده شده است و حیات انسان وابسته به آن است قلب می باشد که تامل در شگفتی های خلقت آن ، انسان را به سوی خالق و آفریینده ، راهنمایی می کند . ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « در انسان، پاره ْ‏گوشتى است كه اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن، سالم است و اگر گرفتار بيمارى باشد، همه بدن به بيمارى آن، بيمار است: قلب انسان » 📚میزان الحکمه ج 9 ص 503 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « خداوند، بدن را به هيچ دردى گرفتار نساخته، مگر اين كه براى آن، دارويى هم قرار داده است كه بدان، درمان شود. هر نوع درد نيز نوعى درمان و چاره دارد؛ چرا كه اين بدن‏ها بر سياق يك مملكت، ساخته شده ‏اند. پادشاه اين سرزمين، قلب است. رگ‏هايى كه در بدن و مغز وجود دارد، كارگران ‏اند. خانه آن پادشاه، قلب انسان است. سرزمين آن پادشاه، بدن انسان است، و دستان، پاها، چشمان، لب‏ها، زبان و گوش‏ها نيز ياران اويند. » 📚بحار الانوار ج 62 ص 309 ❕كارهاى اساسى قلب را مى‏ توان در دو قسمت زير خلاصه كرد ؛ 1⃣ پس از آنكه خون، پاكيزه و تصفيه شد، در اثر حركت‏هاى مخصوص حفره ‏هاى فوقانى، به وسيله سياه رگ‏هاى شش، وارد دهليز چپ (تحويل دار قلب) مى‏ شود؛ ❕ حفره مزبور (دهليز چپ) به وسيله انقباض و جمع شدن با باز شدن دريچه، خون محتوى خود را به حفره پايين (بطن چپ) خالى مى‏ كند و بطن چپ نيز (وكيل خرج قلب) در اثر انقباض شديد، خون را به وسيله لوله بزرگى به نام سرخرگ آئورت، با فشار تمام به داخل شريان‏ها و مويرگ‏هاى بدن مى ‏فرستد و به اين وسيله، خون در لوله ‏هاى پرپيچ و خم و باريك بدن به راه افتاده و عادلانه در تمام قسمت‏هاى بدن تقسيم مى ‏گردد. 👌اينجاست كه رازِ بزرگى و استحكام بطن چپ نيز روشن مى‏شود، زيرا بطن چپ، بايد در يك انقباض، با فشار زياد، سيل خون را به تمام نقاط بدن برساند. به همين خاطر بايد ساختمان آن نيز از جهت استحكام و ظرفيّت متناسب با اين وضع باشد، يعنى ديواره ‏هايش محكم باشد تا هنگام انقباض، بتواند فشار بيشترى را تحمّل كند و حجمش هم بيشتر باشد تا در هر مرتبه مقدار زيادى خون در رگ‏ها به جريان افتد . 2⃣ خون كه حامل موادّ غذايى و حياتى است، بعد از آنكه به اين ترتيب با سرعت و نشاط، سيل ‏آسا در تمام بدن منتشر شد و با يك بخشش بى‏ دريغ موادّ حياتى لازم سلّول‏ها را به آنها داد، بار ديگر به سوى وطن اصلى (قلب) حركت مى ‏كند و به وسيله دو مجراى مخصوص به نام «سياهرگ زيرين» و «زبرين»، وارد دهليز راست مى‏ گردد. ❕خون در اين بازگشت ديگر آن سرعت، نشاط و شفّافيّت گذشته را ندارد و علاوه بر اينكه موادّ حياتى را از دست داده، حامل موادّ سمّى است كه از سلّول‏ها جمع ‏آورى كرده و به همين خاطر رنگ آن تيره و كبود است. 👌دهليز راست هم كه خون كثيف و افسرده را دريافت داشته، به نوبه خود با يك ضربه (انقباض)، آن را به بطن راست مى‏ ريزد و سپس خون مزبور در اثر انقباض ديواره‏ هاى بطن راست به طرف ريه‏ ها رانده مى‏ شود و همان طور كه در ادامه خواهيم ديد خون كثيف، پس از عبور از سرخرگ شش، در مويرگ‏هاى بيشمار ريه‏ ها پخش شده، در آنجا تصفيه مى‏ شود و دوباره با نشاط و رنگ روشن به دهليز چپ قلب باز مى‏ گردد و فعّاليّت حياتى خود را از نو شروع مى ‏كند. بنابراين خون در بدن، دو گردش دارد ؛ 🔸الف) گردش بزرگ و طولانى، كه در تمام بدن انجام گرفته و از بطن چپ آغاز و در بطن راست پايان مى ‏يابد. 🔸ب) گردش كوچك و كوتاه، كه از بطن راست شروع شده، پس از تصفيه در پالايشگاه شش‏ها، در دهليز چپ خاتمه پيدا مى‏ كند و قلب با قدرت و پشت‏كار عجيبى مانند دو دستگاه تلمبه قوى خودكار به وسيله ضربات متوالى، اين دو گردش خون را اداره مى ‏كند. 🔸ادامه👇