eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕در داستان «جابر بن عبد اللّه انصارى» كه روز اربعين شهادت امام حسين علیه السلام به زيارت قبر مباركش آمد و غوغايى در آن جا بر پا كرد مى‏ خوانيم كه او ضمن زيارتنامه پر سوز و پر محتوايش در برابر قبر امام حسين و يارانش، خطاب به قبر ياران كرده و مى ‏گويد ؛ «من گواهى مى‏ دهم شما نماز را بر پا داشتيد و زكات را ادا كرديد و امر به معروف و نهى از منكر نموديد با اهل الحاد پيكار كرديد و خدا را تا آخرين نفس پرستش كرديد، سپس افزود: «و الّذى بعث محمّدا بالحقّ لقد شاركناكم فيما دخلتم فيه، سوگند به خدايى كه محمّد را به حق مبعوث ساخته ما با شما در آنچه از نعمتها و پاداش الهى وارد شديد شريك و سهيم هستيم». 👌اين سخن چنان بود كه حتّى دوست با معرفت «جابر»، «عطيّه» را در شگفتى فرو برد تا آن جا كه زبان به اعتراض گشود و گفت: اى جابر ما چه كرده‏ ايم كه با آنها شريك باشيم، نه از درّه ‏اى پايين رفتيم و نه از كوهى بر آمديم و نه شمشير زديم در حالى كه ياران حسين ميان سرها و بدنهايشان جدايى افتاد و فرزندانشان يتيم و همسرانشان بيوه شدند! 🔸جابر، اصلى را كه در بالا به آن اشاره شد به استناد حديثى از پيامبر اكرم به «عطيّه» يادآور شد و گفت ؛ من از حبيب خدا رسول خدا شنيدم كه مى‏ فرمود: «من احبّ قوما حشر معهم و من احبّ عمل قوم اشرك في عملهم، كسى كه قومى را دوست دارد با آنها محشور مى‏شود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در عملشان شريك است». سپس افزود: «سوگند به خدايى كه محمّد را به حقّ به نبوّت برانگيخته، نيّت ياران من همان است كه حسين و اصحابش بر آن بودند» 📚بحار الانوار ج 65 ص 131 ❕در آيات قرآن كرارا «يهود» معاصر پيامبر اسلام را كه در مدينه مى‏ زيستند مخاطب قرار داده و آنها را به خاطر اعمالى كه معاصران موسى نسبت به او انجام دادند سرزنش و مؤاخذه مى ‏كند، در حالى كه قرنها بلكه هزاران سال ميان آنها فاصله بود ولى چون آنها نسبت به اعمال نياكانشان علاقه ‏مند و پايبند بودند تمام فاصله در نورديده شده و همه در يك صف در برابر موسى قرار گرفتند. 🔸از جمله در يكى از آياتى كه در آن خطاب به بهانه‏ جويان يهود دارد مى‏ گويد ؛ «بگو پيامبرانى پيش از من با دلايل روشن و آنچه را گفتيد (معجزاتى را كه امروز از من مى‏ خواهيد) به سراغ شما آمدند، پس چرا آنها را كشتيد اگر راست مى ‏گوييد» ( آل عمران 183) 👌جالب اين كه در ذيل اين آيه حديثى از امام صادق علیه السلام وارد شده است كه مى‏ فرمايد: «خداوند مى ‏دانست آنها (يهود معاصر پيامبر) قاتل پيامبران پيشين‏ بودند و لكن چون همدل و هم عقيده با قاتلان بودند، آنها را قاتل ناميد، چون راضى به فعل آنها بودند» 📚بحار الانوار ج 97 ص 94 ❕در زيارت جامعه آمده است ؛ « خدا را گواه مى‏ گيريم كه در ريختن خون ناكثين و قاسطين و مارقين و قاتلان ابا عبداللَّه، آن سرور جوانان اهل بهشت، در كربلا، ما نيز با نيّت‏ها و دل‏هايمان و تأسّف خوردن براى از دست دادن آن صحنه‏ هايى كه يارانتان براى يارى شما حضور داشتند، در كنار دوستان و ياران وقت شما شركت داشتيم » 📚بحار الانوار ج 102 ص 167 👌محدّث بزرگ «شيخ حرّ عاملى» در جلد اول و جلد شانزده «وسائل الشّيعه» روايات متعدّدى در اين زمينه نقل كرده است. 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 49 باب 6 _ ج 16 ص 137 باب 5 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔توجيه قتل عام ايرانيان توسط امام جعفر صادق دانشمند شيعيان بر طبق منابع تاریخ اسلام٬ مردم گیلان و طبرستان و دیلمستان حدود ۲۵۰ سال در برابر سپاهیان اسلام پایداری کردند. در زمان عثمان، برای فتح طبرستان تلاش بسیاری صورت گرفت و سعیدبن عاص بدستور عثمان بسوی طبرستان روانه شد اما أعراب هیچگاه نتوانستند حاکمیت خود را بر نواحی گیلان و طبرستان برقرار نمایند، بطوریکه اعراب این نواحی را «ثَغَر» می خواندند و «ثَغَر» در نزد مسلمانان عرب، مرزی بود که شهرهای آنان را از ولایات «اهل کفر» جدا می ساخت. در ضرب المثل های عرب نیز از مردم گیل و دیلم بعنوان «دشمنان اسلام» یاد شده است. تا جایی که در کتاب وسائل الشیعه جلد ۱۵ صفحه ۲۸ از امام صادق روایت است که درباره آیه ﴿ با کافرانی که به شما نزدیکترند پیکار کنید (التوبه/۱۲۳) ﴾ چنین فرمود: منظور از آنها مردمان دیلم است! منبع: جهاد در آینه روایات - تألیف حجت الاسلام مصطفی آخوندی٫ ج۲ ٫ص۶۰ 💠💠 👌چنان که بارها گفته ایم ، جهاد در اسلام دو شرط اساسی دارد ؛ 1⃣جهاد با دشمن حربی باشد که به مرزهای مسلمین حمله کرده و قصد نابودی اسلام و مسلمین را دارند ، چنان که امام صادق علیه السلام به لزوم جهاد با دشمنان حربی تصریح کردند و فرمودند ؛ « جهاد با عدو و دشمن بر جمیع امت فرض و واجب است به نحوی که اگر جهاد را ترک کنند ، گرفتار عذاب می شوند » 📚الکافی ج 5 ص 9 2⃣جهاد با اذن و اجازه امام معصوم ع باشد لذا فتوحاتی که در زمان خلفای جور صورت گرفته است ، مورد تایید ائمه ع نبوده است ، چنان که در ذیل مفصل توضیح دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7250 ❕بر این اساس ، امامان گرامی ع اجازه جهاد در رکاب خلفای جور ، در برابر دشمنانی که به مرزهای اسلامی هجوم نیاورده بودند را نمی دادند ، چنان که تا زمانی که دیلمیان به مرزهای مسلمین هجوم نیاورده بودند و اسلام در خطر محو قرار نگرفته بود ، آن بزرگواران حتی اجازه نبرد با آنان را نیز نمی دادند . 👌دیلم ، بخش کوهستانی سرزمین گیلان ، واقع در شمال قزوین ایران است ؛ 📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ، ص 167 👌دیلمیان قومی مشرک بودند که در آن منطقه زندگی می کردند ؛ 📚ملاذ الاخیار ، ج 9 ص 461 ❕« راوی می گوید ، من در حضور ابو الحسن الرضا ع بودم. دوستم به آن سرور گفت: پدر من از جدم روايت مى‏ كرد كه با جد شما تماس گرفته و گفته است : در جوار ما شهرى است به ‏نام قزوين كه اردوگاه نگهبانان مرزى است. و جنگجويان در حال آماده باش دفاعى به سر مى ‏برند. در برابر آنان دشمنى است به ‏نام ديلم كه گهگاه بر سر مسلمين مى‏ تازند. آيا رخصت جهاد و يا رخصت آماده باش دفاعى مى‏ دهيد؟ و جد شما گفته است ؛ ❕ «بر شما باد كه راه مكه را در پيش بگيريد و خانه خدا را زيارت كنيد». جد من وضعيت مرزى را مجددا تشريح كرده و رخصت جهاد و دفاع مى‏ خواسته و جد شما به او گفته است ؛ 👌 «بر شما باد كه راه مكه را در پيش بگيريد و در عوض جنگ و جهاد خانه خدا را زيارت كنيد، آيا شيعه ما رضايت نمى ‏دهد كه در خانه خود راحت بنشيند و دارائى خود را براى اهل و عيال خود خرج كند و منتظر فرمان ما بماند؟ اگر شيعه ما زنده بماند و حكومت ما را درك كند، همطراز كسانى است كه در ركاب رسول خدا در جنگ بدر شركت كرده ‏اند. و اگر در حال انتظار بميرد، همطراز كسانى باشد كه با قائم آل محمد قيام مى‏ كنند و در سراپرده او مانند اين دو انگشت در كنار هم مى‏ نشينند. جد شما، انگشت شهادت دست راست را در كنار انگشت شهادت دست چپ نهاده و گفته: به اين صورت كه هيچ‏يك بر ديگرى اضافه نباشد، نه مانند انگشت شهادت و انگشت وسط كه يكى از ديگرى بلندتر است. دوست من گفت: آيا اين حديثى كه جد من از جد شما روايت كرده، صحيح است؟ ابو الحسن الرضا گفت: صحيح است. » 📚الکافی ج 4 ص 260 _ وسائل الشیعه ج 15 ص 47 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌می بینیم امام ع اجازه نبرد با دیلمیان را نمی دهد ، زیرا خطری از سوی آنان کیان اسلام را تهدید نمی کرده است و بر مرزهای مسلمین حمله نکرده بودند . ❕اجازه نبرد با دیلمیان زمانی صادر شده که آنان به مرزهای مسلمین حمله کرده و قصد نابودی کیان اسلام و محو نام پیامبر گرامی را داشتند ، ائمه ع برای حفظ اسلام و نام پیامبر گرامی ، اجازه نبرد و دفاع در برابر آنان را صادر کردند ، چنان که در نقل دیگری آمده است که راوی می گوید ؛ « به امام رضا ع گفتم: فدايت گردم به يكى از دوستداران شما خبر رسيد كه مردى براى شركت درجهاد، شمشير و كمانى را عرضه كرده است.او برآن مرد وارد شد و درحالى كه از حكم جهاد بى خبر بود، شمشير و كمان را از او ستاند؛ آن گاه يارانش به او خبر دادند كه جهاد همراه اينها جايز نيست وبايد شمشير و كمان را برگرداند.امام فرمود: همين كار را انجام دهد. گفتم: درپى آن مرد رفت؛ اما او را نيافت و به او گفتند: آن مرد مرده است. حضرت فرمود: به آنها بپيوندد اما نبرد نكند. ❕گفتم درسر حدّات همانند قزوين و عسقلان و دیلم فرمود: آرى. گفتم: نبرد كند؟ فرمود: نه مگر آن كه نسل مسلمانان را در خطر ببيند. ❔گفتم: آيا شما برآنيد كه درصورت حمله روميان، مسلمانان توانايى جلوگيرى از نفوذ آنها را ندارند؟ آن حضرت باز فرمود: با آنها همراه شود ولى به پيكار نپردازد و اگر اساس اسلام و مسلمانان را درخطر ديد نبرد كندكه دراين صورت، قتال او مربوط به خود اوست نه خليفه ( غاصب ) 👌گفتم: چنانچه دشمن از نقطه اى كه او مأمور مرزبانى است رخنه كرد چه كند؟ امام فرمود: او [با نبرد خود] از موجوديّت اسلام دفاع مى ‏كند نه از اينها [لشكريان خليفه‏] چه آن كه ضعف اسلام [حكومت و نظام اسلامى‏] محو تدريجى دين محمد (ص) را در پى خواهد داشت. » 📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 125 ❕اين روايت به روشنى دلالت دارد كه نبرد، با انگيزه دفاع و حفظ كيان اسلام و مسلمانان باید باشد ، و اين نشانگر اهم بودن حفظ نظام اسلامی است. از اين رو شيخ طوسى در كتاب مبسوط ، تصريح كرده‏ است ، به هنگام احساس خطر نسبت به اساس اسلام، دفاع از كيان اسلام واجب است؛ هر چند تحت فرماندهى كسى باشد كه منصوب از سوى امام نيست. 📚المبسوط ج 2 ص 8 ❕بنابراین ، امام ع اجازه نبرد با اهالی دیلم را زمانی داد ، که آنان به مرزهای مسلمین حمله کرده بودند و خطر نابودی اسلام و کیان مسلمین بوده است ، نه آنکه آن بزرگواران ابتداء ، اجازه حمله به آنان تحت فرماندهی خلفای غاصب را داده باشند . ❕خداوند می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد با كافرانى كه به شما نزديكترند پيكار كنيد (و دشمن دورتر شما را از دشمنان نزديك غافل نكند) و آنها بايد در شما شدت و خشونت احساس كنند » ( توبه 123) ❕زمانی که دیلمیان به مرزهای مسلمین حمله کرده بودند و قصد نابودی کیان اسلامی را داشتند ، امام ع مصداق آیه را نبرد با آنان دانستند که از دشمنان نزدیکی محسوب شدند که خود را به مرزهای مسلمین رسانیده و کیان اسلام را با خطر مواجه کرده بودند و فرمود ؛ « مقصود آیه ( در زمان کنونی ) دیلمیان هستند » 📚بحار الانوار ج 97 ص 27 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕کانال ملحد به کلیپی استناد کرده است که در آن کارشناس شبکه قرآن برای صاحب خانه شدن توصیه می کند نماز خوانده شود و به حضرت مسلم ع هدیه شود و غسل روز جمعه هم صورت گیرد . 👌اگر چه دو عمل مذکور ، کارهای خوبی است ، اما بالخصوص ، نص و روایتی نیست که بگوید برای صاحب خانه شدن ، این دو عمل انجام شود . ❕البته دعا کردن به هر لفظی ، برای رسیدن به خواسته و صاحب خانه شدن بسیار خوب است ، اما شرط اصلی استجابت دعا ، سعی و تلاش و کوشش در جهت رسیدن به خواسته است ، چنان که در ذیل مفصل در این رابطه توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2140
❕ملحد با تحریف معنایی روایت ، مدعی شده که علی ع شیعه را گله بز می داند ، در حالی که علی ع خبر از مظلومیت شیعه در زمان غیبت امام مهدی ع داده و می فرماید ؛ « ( روزی بیاید ) که شیعه مانند بز باشد که شیر نداند ، دست روی کدام یک از آنها بگذارد ، عزت و بزرگی آنها از دست رفته ، و کسی ندارند که در کارهای خود به او پناه ببرند » 📚الغیبه ، نعمانی ، ص 191 ❕علامه مجلسی در شرح روایت این مضمون را می نویسد ؛ « یعنی شیعه چنان ناتوان می شود که ظالم نمی داند به کدامیک از آنان ظلم کند ، چرا که همه آنان ناتوان هستند ، مانند قصابی که به گله ای از بزها رجوع می کند و نمی داند که کدامیک را برای ذبح انتخاب کند » 📚بحار الانوار ج 51 ص 114 @Rahnamye_Behesht
🤔 ❔اختلاف ائمه معصوم با يكديگر در يك مجلس كاملا خاص وخصوصى امام جعفر صادق به امام باقر ميگويد اين كار را نكن و امام باقر در جواب ميگويد مرا به حال خود واگذار چاره ای جز این فتوا نمی بینم ...❗️❗️❗️ 💠💠 👌شیعه به پیروی از ائمه معصوم علیهم السلام ، معتقد است که در « مال التجاره » یعنی مالی که برای تجارت و کسب و کار ، کنار گذاشته شده است ، زکات واجب نیست و حتی طبق برخی از فتاوی ، مستحب نیز نمی باشد ؛ 📚الحدائق الناضره ، ج 12 ص 150 _ تحریر الوسیله ص 247 ❕اما اهل سنت و پیروان احمد بن حنبل و ابوحنیفه و شافعی و مالک ، معتقدند که باید زکات مال التجاره را پرداخت کرد ، و نپرداختن زکات مال التجاره ، پایمال کردن حق فقراء و مساکین است ؛ 📚المغنی ، ج 3 ص 30 _ الفقه علی المذاهب الخمسه ، ج 1 ص 175 👌اما ما می گوییم پایمال کردن حقی نیست ، حکم خداوند است که زکات مال التجاره واجب نیست ، فقراء و مساکین از سایر موارد زکات بهره مند می شوند و مشکل فقر خود را حل می کنند ، وقتی حکم خداوند چنین است ، ما نیز باید به آن تن در دهیم ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی اشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕در روایت مورد اشکال معاند ، امام باقر ع به همین نکته تصریح می کند که زکات مال التجاره واجب نیست و خطاب به زراره می گوید ؛ « ای زراره ، ابوذر و عثمان در زمان پیامبر گرامی ، با هم منازعه کردند . عثمان می گفت هر مالی از طلا و نقره که با آن عمل و تجارت شود ، زکات دارد در صورتی که یک سال بر آن بگذرد ، اما ابوذر می گفت در صورتی که با مال ، تجارت و عمل صورت گیرد ، زکات ندارد ، زکات آنجایی است که مال مذکور به صورت گنج در آید و مورد تجارت قرار نگیرد ، و یک سال بر آن بگذرد ، این دو نفر ، اختلاف خود را به نزد پیامبر ص بردند و پیامبر فرمود ، حق با ابوذر است » ❕امام صادق ع در اینجا اشکال اهلسنت را مطرح کرد تا امام باقر ع پاسخ گوید و زراره یاد بگیرد که در برابر اشکال اهلسنت چه بگوید ، لذا امام صادق ع خطاب به پدر ع فرمود ؛ «با این فتوا مردم دیگر به فقراء و مساکین ( زکات ) پرداخت نمی کنند ( و آنان به مشقت می افتند ) ؟ ❕امام باقر ع پاسخ داد ؛ « این حکم را از من بگیر ، چرا که چاره از آن نیست ( و این حکم الهی است )» 📚التهذیب ج 4 ص 70 ❕امام صادق ع اشکال اهلسنت را مطرح کردند تا امام باقر ع پاسخ گفته و زراره یاد بگیرد و بتواند در مناظراتی که با علمای اهلسنت دارد ، پاسخ آنان را بدهد ، اما وهابی خبیث به دروغ مدعی شده است که این روایت نشانگر اختلاف دو امام معصوم علیهما السلام است ، آنچه گفتیم مورد بیان و توجه علامه مجلسی نیز قرار گرفته است ؛ 📚ملاذ الاخیار ج 6 ص 188 👌لذا در نقل دیگری می بینیم که پسر امام صادق ع ، اسماعیل ، همین اشکال اهلسنت را مطرح کردند و این بار خود امام صادق ع پاسخ گفتند ، چنان که در نقل شیخ طوسی آمده است که امام ع فرمود ؛ « در مالی که با آن تجارت می شود ، زکات واجب نیست ، فرزندش اسماعیل گفت پدر با این فتوا فقراء اصحاب را به هلاکت انداخته ای ( زیرا آنان را از یک درآمد محروم کردی ) امام صادق ع به او پاسخ داد ؛ « فرزندم ( این حکم خداست ) ، حقی که خداوند حکم به ادای آن کرده است ، باید ادا شود ( اما در اینجا خداوند حکم به وجوب ادای زکات نکرده است )» 📚التهذیب ج 4 ص 70 _ وسائل الشیعه ج 9 ص 75 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔پيشواى شيعيان و توصيه به فحاشى تمامى پيشوايان عقيدتى دنيا به اخلاق و ادب توصيه ميكنند، اما در مذهب آبكى شيعه، توصيه به فحاشى يكى از مهمترين وصاياى آنهاست : الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَضَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي الْمَمْلُوكِ يَدْعُو الرَّجُلَ لِغَيْرِ أَبِيهِ قَالَ أَرَى أَنْ يُعْرَى جِلْدُهُ قَالَ وَ قَالَ فِي رَجُلٍ دُعِيَ لِغَيْرِ أَبِيهِ أَقِمْ بَيِّنَتَكَ أُمَكِّنْكَ مِنْهُ فَلَمَّا أَتَى بِالْبَيِّنَةِ قَالَ إِنَّ أُمَّهُ كَانَتْ أَمَةً قَالَ 👈لَيْسَ عَلَيْكَ حَدٌّ سُبَّهُ كَمَا سَبَّكَ 👉. خلاصه : شخصى براى امام تعريف ميكند كه مورد فحاشى قرار گرفته و او نيز فحاشى كرده است. امام على به او ميگويد، اگر به شما فحاشى شد، شما هم فحاشى كنيد. : ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار نویسنده : علامه مجلسى جلد: ١٦ صفحه: ١٧٣ ❗️❗️ 💠💠 ❕فحاشی و دشنام دادن به دیگران ، از گناهان واضح و کبیره در اسلام است که در قبح و حرمت آن کسی ، شک و تردیدی ، ندارد . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « از دشنام گويى بپرهيزيد؛ زيرا خداوند عزّوجلّ ناسزاگوىِ بد دهن را دوست ندارد » 📚بحار الانوار ج 79 ص 110 👌و فرمود ؛ « وارد شدن به بهشت بر هر ناسزاگويى حرام است » 📚میزان الحکمه ج 9 ص 56 ❕على عليه السلام به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند بهشت را بر هر فحّاش بدزبان بى ‏شرمى كه باكى ندارد چه گويد و چه شنود، حرام كرده است؛ زيرا اگر وارسى كنى خواهى يافت كه يا زنا زاده است يا شيطان در نطفه او شريك بوده است. عرض شد. اى پيامبر خدا! آيا شيطان در مردم هم شريك مى‏ شود؟ فرمود: آرى، مگر اين سخن خداوند عزّوجلّ را نخوانده ‏اى كه: «و در اموال و فرزندان ايشان شريك شو» ( اسراء 64 ) » 📚الکافی ج 2 ص 323 ❕امام صادق عليه السلام به نقل از پيامبر گرامی فرمود ؛ « آيا شما را خبر ندهم كه كم شباهت ‏ترين شما به من كيست؟ عرض كردند: چرا، اى پيامبر خدا. فرمود: ناسزاگوىِ بد دهنِ بد زبان ....» 📚الکافی ج 2 ص 291 👌و فرمود ؛ « دشنام گويى و بدزبانى و دريدگى، از [نشانه‏ هاى‏] نفاق است » 📚بحار الانوار ج 79 ص 113 ❕قبح فحاشی آنجایی بیشتر می شود که انسان با فحاشی ، دیگران را به زنا و اعمال منافی عفت ، نسبت دهد ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « كسانى كه زنان پاكدامن را متهم مى‏ كنند سپس چهار شاهد (بر ادعاى خود) نمى ‏آورند آنها را هشتاد تازيانه بزنيد، و شهادتشان را هرگز نپذيريد، و آنها فاسقانند- مگر كسانى كه بعد از آن توبه كنند و جبران نمايند كه خداوند غفور و رحيم است. » ( نور 4_5) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « كسى كه نسبت زنا به مرد يا زن پاكدامنى بدهد خداوند كردار نيكش را از بين مى‏ برد و روز قيامت هفتاد هزار ملك او را از پيش و پس تازيانه مى‏ زنند، پس او را به آتش مى‏ اندازند » 📚عقاب الاعمال ص 335 ❕امام رضا ع فرمود ؛ « خداوند عز و جل تهمت زدن به زنان پاك‏دامن را حرام كرده است؛ چون موجب از ميان رفتن نَسَب‏ها و نفى فرزند و باطل شدن ارث و ميراث و وا نهادن تربيت و از بين رفتن شناخت‏ها و گناهان بزرگ و ديگر عوامل منجر به تباهى بشر مى‏ شود. » 📚الفقیه ج 3 ص 565 ❕حرمت قذف و فحاشی ، حتی به غیر مسلمانان هم ثابت است ، چنان که راوی می گوید ؛ « امام صادق ع را دوستى بود كه هرجا حضرت ميرفت از آقا جدا نميشد و غلامى از اهل سند داشت روزى در بازار كفشدوزان همراه حضرت در حركت بود و غلام پشت سرشان مي آمد پس آن مرد سه مرتبه به پشت سرش نگاه كرد و غلام را كه دنبال كارى مى ‏خواست بفرستد، نديد در مرتبه چهارم كه او را ديد گفت «يا ابن الفاعله» اى پسر زن زانيه كجا بودى آن حضرت دست به پيشانى مباركش زد و فرمود سبحان اللّه مادرش را قذف ميكنى من گمان مى ‏كردم تو صاحب ورع هستى و پيدا شد كه هيچ و رعى با تو نيست. ❕عرض كرد: فدايت شوم مادرش از اهل سند و از كفار است. حضرت فرمود: آيا نميدانى كه هر طايفه ‏اى را عقد و نكاحى است (يعنى هر قومى باصطلاح خودشان نكاح صحيحى و زنائى دارند مادامى كه شرعا ثابت نشود كه مطابق مذهب خودشان زنا نموده ‏اند نمى‏ شود آنها را قذف كرد) پس فرمود از من دور شو، راوى حديث مى‏ گويد ديگر تا حضرت زنده بود نديدم كه با او رفيق شود » 📚الکافی ج 2 ص 324 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕قبح ، فحاشی و قذف کردن تا جایی است که حتی فردی که مورد فحاشی قرار می گیرد ، حق مقابله به مثل و فحاشی متقابل را ندارد ، بلکه باید به نزد حاکم شرع شکایت کند تا حاکم یا حد قذف که هشتاد ضربه شلاق است را بر قاذف جاری کند یا مجازات تعزیری در مواردی که قذف روی نداده است و تنها فحاشی صورت گرفته است را بر او جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 175 باب 2 ( ثبوت الحد علی القاذف ثمانین جلده ) _ ج 28 ص 202 باب 19 ( من سب ... و لم بصرح بالقذف ...علیه التعزیر ) ❕لذا می بینیم که در روایاتی ، دو فردی که به یکدیگر دشنام می دهند را ملامت کرده و ظالم شمرده اند چه آنی که ابتدا به فحاشی کرده است و چه آنی که مقابله به مثل کرده است ، اگر چه گناه کسی را که ابتدا به سب و فحاشی کرده است را بیشتر محسوب کرده اند ؛ 📚الکافی ج 2 ص 322 _ تحف العقول ص 412 _ بحار الانوار ج 72 ص 163 ❕در روایتی نیز به صراحت ، تاکید شده است که در سب و فحاشی ، قصاص و مقابله به مثل جایز نیست چنان که علی ع فرمود ؛ « در کلام ( و فحاشی که با زبان و کلام، صورت می گیرد ) ، قصاص نیست » 📚قرب الاسناد ، ص 144 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 175 _ بحار الانوار ج 76 ص 118 ❕لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « هر گاه دو نفر به يكديگر دشنام ناموسى دهند در اينجا حد از دو طرف ساقط مى ‏گردد، ولى هر دو به حكم حاكم شرع تعزير مى‏ شوند. بنا بر اين هيچ‏ ، مسلمانى حق ندارد كه دشنام را پاسخ به مثل بدهد، بلكه تنها مى‏ تواند از طريق قاضى شرع احقاق حق كند و مجازات دشنام دهنده را بخواهد. » 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 376 ❕حال معاند به نقل مطرودی استناد کرده است که علی ع خطاب به فردی که دیگری او را سب کرده و مادرش را به زنا نسبت داده بود ، اجازه داده است که او هم از باب مقابله به مثل او را سب کرده و مادرش را به زنا نسبت دهد ، در حالی که ما در بالا خلاف این مطلب را اثبات کردیم و از خود علی ع نیز آوردیم که چنین چیزی را اجازه ندادند ، لذا شیخ طوسی در ذیل روایت مورد استناد معاند می نویسد ؛ « این خبر ضعیف است و مخالف با اخبار صحیحه و ظاهر قرآن است و ضعف آن از این جهت نیز است که می گوید علی ع خصم را امر کرده است که دشمنش را سب و دشنام دهد ، چنان که او چنین کرده است ، در حالی که چنین چیزی جایز نیست ، بلکه آنچه وظیفه علی ع است آن است که یا خصم را حد بزند در صورتی که شرایطش است و یا تعزیر کند اما این که او را امر به سب و دشنام کند ، در هیچ حالتی جایز نیست » 📚تهذیب الاحکام ، ج 10 ص 88 ❕بنابراین ، نقل مذکور ، چون خلاف قرآن و روایات قطعی است ، برای ما قابل قبول نیست ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى‏ شود.كدام‏يك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن » 📚بحار الانوار ج 2 ص 246 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آيا همه اقوال و اعمال ائمه اهل بيت عين رسول الله ﷺ است ؟ در روايت كافى شيخ كلينى جلد 2 صفحه 87 : امام معصوم به امام معصوم ميگويد اين كار نكن😳 امام جعفر صادق(ع) ميفرمايد در ايام جوانى عبادت خيلى زيادى انجام ميدادم و پدرم امام باقر به من فرمود اين كار را نكن زيرا خدا وقتى بنده اى را دوست بدارد به عبادت كم از او راضى ميشود ⛔️ اگر همه اقوال و اعمال امام جعفر صادق عين پيامبرﷺ است پس چرا امام باقر عليه السلام به او توصيه ميكند اين كار را نكن ؟ ❗️❗️ 💠💠 👌باید از وهابی شبهه افکن پرسید که قرآن نیز تصریح می کند که تمام فعل و گفتار پیامبر گرامی برخواسته از وحی الهی است ، به خاطر همین می فرماید ؛ « او هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد _ آنچه آورده چيزى جز وحى نيست كه به او وحى شده است » ( نجم 3 _ 4 ) ❕با این وجود ، خداوند پیامبرش را از عبادت زیاد نهی کرده و می فرماید ؛ « طه - ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه خود را به زحمت بيفكنى - فقط آن را براى يادآورى كسانى كه (از خدا) مى‏ ترسند نازل ساختيم » ( طه 1_3) 👌روايات فراوانى که در منابع اهلسنت ، در شان نزول نخستين آيات فوق آمده كه از مجموع آنها استفاده مى‏ شود ، پيامبر ص بعد از نزول وحى و قرآن، عبادت بسيار مى‏ كرد، مخصوصا ايستاده به عبادت مشغول مى‏ شد آن قدر كه پاهاى او متورم گرديد، گاه براى آنكه بتواند به عبادت خود ادامه دهد، سنگينى خود را بر يك پا قرار مى‏ داد، و گاه بر پاى ديگر، گاه بر پاشنه پا مى‏ ايستاد و گاه بر انگشتان پا ، آيات فوق نازل شد و به پيامبر ص دستور داد كه اينهمه رنج و ناراحتى بر خود تحميل نكند. » 📚الدر المنثور ، سیوطی ، ج 4 _ 288 _ الجامع لاحکام القرآن ، قرطبی ، ج 11 ص 167 _ الکشاف ، زمخشری ، ج 3 ص 49 ❔حال می توانیم به مانند وهابی جاهل اشکال کنیم که اگر همه اقوال و اعمال پیامبر عین وحی است ، پس چرا خداوند به پیامبر می گوید این کار را نکن ❗️ 👌پاسخ روشن است . همین امر و نهی نشان می دهد که پیامبر گرامی تحت تربیت وحی الهی بوده است ، و نهی مذکور تاکیدی بر محتوای آیات سوره نجم است که تمام عملکرد ، پیامبر گرامی ، برخاسته از وحی و تعالیم آسمانی بوده است . ❕در مورد امامان ع هم ، ما معتقدیم که علوم و تربیت آنان ، به وراثت از پيامبر گرامی است به اين معنى كه پيامبر اكرم تمام معارف و شرايع اسلام را به على آموخت ، و اين علم و آگاهى نسل اندر نسل به فرزندان على عليه السلام يعنى امامان معصوم عليهم السلام رسيد. ❕لذا در روايات متعددى با صراحت مى ‏خوانيم كه امامان اهلبيت عليهم السلام مى‏ فرمودند ؛ «آنچه ما نقل مى ‏كنيم همه را مى‏ توانيد از پيامبر نقل كنيد، چرا كه ما همه اينها را به وسيله اجداد خود از پيامبر شنيده‏ ايم!» 📚بحار الانوار ج 2 ص 172 باب 23 ❕يكى از ياران امام صادق عليه السلام از آن حضرت پرسيد: ما گاهى حديثى را از شما مى‏ شنويم، سپس شك مى‏ کنيم كه از شما شنيده بوديم يا از پدرتان؟ فرمود ؛ «آنچه را از من شنيده ‏اى از پدرم روايت كن، و آن‏چه را از من شنيده ‏اى از رسول خدا روايت كن» 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 104 ❕در جاى ديگر نيز مى‏ فرمايد ؛ «حديث من حديث پدر من، و حديث پدرم حديث جد من، و حديث جدّ من حديث حسين عليه السلام، و حديث حسين عليه السلام حديث حسن عليه السلام، و حديث حسن عليه السلام حديث اميرمؤمنان عليه السلام، و حديث اميرمؤمنان عليه السلام حديث رسول خدا صلى الله عليه و آله و حديث رسول خدا حديث خداوند متعال است» 📚الکافی ج 1 ص 53 👌امام باقر ع علم و ادبی را که به واسطه پدران معصومش ، از پیامبر گرامی آموخته است ، به امام صادق ع که هنوز امامتش فعلیت نیافته است ، منتقل می کند و این حکم و علم را که به فرزند آموزش می دهد ، حکم و علم پیامبر گرامی می داند . این مساله چه اشکالی دارد ❗️ ❕این جریان به روشنی ثابت می کند که امامان ع آموزه های پیامبر ص را ، به امامان بعدی یاد می دادند و منتقل می کردند ، و تمام عملکرد آنان ، سنت پیامبر است ، چنان که تمام عملکرد پیامبر گرامی ، وحی الهی است و این که خداوند ، پیامبرش را از عبادت زیاد نهی می کند ، منافاتی با وحیانی بودن عملکرد پیامبر ندارد ، بلکه تایید کننده این مساله هم است ، عین این سخن در مورد امر و نهی ای که یک امام به امام پس از خود انجام می داده است ، ثابت است . ❕پیامبر گرامی ، مطابق وحی الهی ، لزوم عبادت و بندگی را دریافته بود ، وحی الهی برایش تکمیل شد که نباید با عبادت زیاد ، خود را از پای بیندازد ، امام صادق ع نیز مطابق سنت پیامبر ، اهمیت عبادت و بندگی را دریافته بود ، سنت پیامبر توسط امام باقر ع برایش تکمیل شد که محبوبیت در نزد خداوند ، جبران کننده عبادت است ، و خداوند اگر کسی را دوست بدارد ، عبادت کم او را نیز قبول می کند . @Rahnamye_Behesht
👌وهابیون در صدد تبرئه ابن تیمیه از اعتقاد به جسم بودن خداوند هستند ، در حالی که این مساله که ابن تیمیه قائل به جسمانیت خداوند بوده است ، روشن و بدیهی است و قابل تردید نیست ، بلکه روایات صحیح اهلسنت ، ثابت کننده این مساله است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 🌐https://b2n.ir/585479
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ، علی ع به فاطمه س اعتماد نداشت و حاضر نشد که سنت پیامبر را از فاطمه س بگیرد و مستقیما به نزد پیامبر گرامی ص رفت را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/943132
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ، محمد حنفیه ، فرزند امام علی ع ، امامت امام سجاد ع را قبول نداشته است را در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/924103
🤔 ❔ برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم سنّ تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران با سلام ➖ سنّ تکلیف برای دختران از چه سالی شروع می شود؟ آیا ۹ سال، ملاک است؟ ➖➖➖➖➖ با سلام و احترام ➖ درباره تکلیف و بلوغ شرعی برای دختران، سنّ خاصّی شرط نیست؛ بلکه دیدن اوّلین حیض، شرط است. ➖➖➖➖➖ 💠💠 👌متاسفانه شاهدیم ، افرادی به بهانه « اجتهاد » ، آراء و نظرات شخصی خود را « حکم الله » معرفی می کنند ، و در برابر « نصوص روشن و واضح » اجتهاد به رای می کنند ، و اگر هم کسی به آنها انتقاد کند ، می گویند مجتهد بوده است و نهایتا خطا کرده است و یک ثواب می برد ، در حالی که چنین تفسیری از اجتهاد ، همان اجتهاد باطل و مرسوم در نزد اهلسنت و اجتهاد به رای است ، که اهلبیت علیهم السلام ، شدیدا ما را از آن نهی کرده اند . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 ❕امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است » 📚الکافی ج 1 ص 56 ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد » 📚الکافی ج 1 ص 57 ❕در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12083 ❕در رابطه با سن بلوغ دختر ، مشهور در نزد علمای شیعه « نه سالگی » است ؛ 📚المهذب البارع ج 2 ص 515 _ المسالک ج 4 ص 145 _ المدارک ج 6 ص 159 _ کفایه الاحکام ، ج 1 ص 582 _ الحدائق ، ج 20 ص 348 👌و برخی بر این مطلب ، ادعای اجماع تمام علمای شیعه را کرده اند ؛ 📚الغنیه ص 251 _ التذکره ج 14 ص 197 _ الریاض ، ج 8 ص 556 ❕مرحوم صاحب جواهر نیز می نویسد ؛ « مذهب امامیه بر این است که دختر ، در نه سالگی ، بالغ می شود » 📚جواهر الکلام ، ج 26 ص 38 ❕روایاتی که بر این مطلب ، شهادت می دهند ، چند دسته اند ؛ 1⃣روایاتی که صراحتا ، حد بلوغ را نه سالگی معرفی می کند ؛ ❕امام صادق ع فرمود ؛ « حد بلوغ زن ، نه سالگی است » 📚خصال ج 2 ص 421 _ وسائل الشیعه ج 20 ص 104 👌و فرمود ؛ « دختر وقتی به نه سالگی برسد ، بالغ شده است » 📚الکافی ج 5 ص 463 _ الوافی ج 21 ص 360 ❕علمای اهلسنت هم از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ «دختر، هر گاه نُه ساله شد، زن است. » 📚تاريخ دمشق ، ج 37 ص 174 _ كنز العمّال ، ج 16 ص 449 2⃣در دسته ای دیگر از روایات ، تصریح شده است که با رسیدن دختر به نه سالگی ، یک سری احکام تکلیفی بر او لازم می آید . ❕امام باقر ع فرمود ؛ « دختر وقتی که به نه سالگی برسد ، دوره یتیمی اش به سر آمده است ... و حدود کامل بر او اجراء می شود » 📚الکافی ج 7 ص 198 _ وسائل الشیعه ج 1 ص 43 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « دختر، زمانى كه ازدواج كرد و مدخول واقع شد ، و نُه سال داشت، دوره يتيمى‏ اش به سر آمده است، و اموالش به او باز گردانيده مى‏ شود و مى‏ تواند دست به خريد و فروش بزند، و حدود كامل ، اجرا مى‏ گردد». 📚الكافي ، ج 7 ص 197 _ ، تهذيب الأحكام: ج 10 ص 37 ❕و فرمود ؛ « دختر اگر نُه سال ، داشته باشد، دوره يتيمى او سپرى شده است و اموالش به او باز گردانيده مى‏ شود و حدود كامل، ، اجرا مى‏ گردد». 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 382 ❕و فرمود ؛ « دختر وقتی نه ساله شود ، حسنات و سیئات برایش نوشته می شود و معاقبه می شود » 📚الکافی ج 7 ص 69 _ تهذیب الاحکام ج 9 ص 184 3⃣در دسته ای دیگر از روایات ، تصریح شده است ، تا زمانی که دختر به نه سالگی نرسیده است ، حق همبستری و نزدیکی با او نمی باشد ، این روایات نیز شاهد روشنی بر بلوغ دختر در نه سالگی است . این روایات فراوان است ، مجموعا در کتاب وسایل الشیعه و مستدرک الوسائل ، پانزده روایت ، در این رابطه ذکر می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 101 باب 45 _ مستدرک الوسائل ج 14 ص 213 باب 36 ❕بنابراین از مجموع این روایات به وضوح استفاده می شود که سن بلوغ دختر نه سالگی است ، و حیض شدن در این رابطه ملاک نمی باشد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌البته در برخی از نقلها ، آمده است که دختر ، زمانی که حیض شود ، بالغ شده است ، چنان که على عليه السلام فرمود ؛ « دختر از زمانى كه عادت ماهانه شود، مى ‏بايد با چارقد نماز بخواند. » 📚قرب الاسناد ص 141 _ بحار الانوار ج 88 ص 125 ❕امام صادق ع فرمود ؛ « دختر، هر گاه به قاعدگى رسد، روزه و پوشيدن چارقد (مقنعه) بر او واجب مى ‏گردد. » 📚بحار الانوار ج 103 ص 162 ❕شیخ صدوق می نویسد ؛ « در خبرى ديگر آمده است که پسر هر گاه محتلم شود، تكليف روزه بر او واجب مى‏شود و دختر، زمانى كه خون حيض ديد، تكليف روزه بر او واجب مى‏ گردد. » 📚الفقیه ج 2 ص 122 ❕این که در این روایات « حیض شدن » ملاک بلوغ قرار گرفته است ، از این جهت است که دختران معمولا در « نه سالگی » حیض می شوند ، و شرطیت به حیض شدن در بلوغ ، تعبیر دیگری از « رسیدن به نه سالگی » دختر است ، لذا امام صادق ع در نقلی ، صراحتا به این نکته تصریح کرده و می فرماید ؛ « دختر وقتی به نه سالگی برسد ، حسنات و سیئات برایش ثبت می شود و مورد حساب واقع می شود ، چرا که در نه سالگی ، حیض می شود » 📚الکافی ج 7 ص 69 _ تهذیب الاحکام ، ج 9 ص 184 👌بنابراین ، ملاک قرار دادن حیض شدن ، عبارت دیگری از ملاک نه سالگی است ، نه آنکه حیض شدن ، در مقابل ملاک نه سالگی قرار داشته باشد که ما بگوییم یا ملاک حیض شدن شرط است یا ملاک نه سالگی ، لذا برخی از فقهاء ، تصریح کرده اند ، خونی که دختر قبل نه سالگی می بیند ، حیض محسوب نمی شود و ملاک بلوغ او نمی باشد و اگر در رسیدن به نه سالگی شک داشته باشد و حیض شود ، حیض شدن او ، شاهدی بر آن است که نه ساله شده و به سن بلوغ رسیده است ؛ 📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 243 _ ترجمه تحریر الوسیله ، ج 1 ص 53 ❕در پایان ، در رابطه با سن بلوغ دختران ، توجه به این بیان ، استاد مکارم شیرازی ، خالی از لطف نیست که می فرماید ؛ « سنّ بلوغ دختران نه سال تمام قمرى است، و اگر سال شمسى را در دست دارند از طريق كامپيوتر به راحتى تبديل به سال قمرى مى‏شود؛ ولى چنانچه از نظر نيروى جسمانى، قدرت انجام بعضى از تكاليف، مانند روزه را نداشته باشند، روزه بر آنها واجب نيست، و بجاى هر روز، كفّاره مدّ طعام (750 گرم گندم يا مانند آن) به فقير مى‏ دهند. و در مورد عقود و ايقاعات مالى معيار تنها بلوغ نيست؛ بلكه رشد عقلى نيز لازم است. و در مورد حدود و قصاص، همانند ساير مكلّفين با آنها رفتار خواهد شد، مگر اين كه عقل كافى، كه يكى از شرايط چهارگانه حدود و قصاص است، نداشته باشند. و در مورد ازدواج علاوه بر بلوغ و رشد عقلى، رشد جسمانى براى اين امر نيز لازم است؛ يعنى اگر خطر افضاء وجود داشته باشد، ازدواج جايز نيست. بنابراين بلوغ در چهار مرحله پياده مى‏ شود. » 📚احکام بانوان ، ص 20 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔برخی از اجتهادات فقهی و فتاوای اختصاصی آیت الله حیدری ⁉️ پرسش و پاسخ 🌀 موضوع: حکم طهارت و نجاست انسان‌ها با سلام ➖ نظر آیت الله حیدری درباره نجاست یا طهارت اهل کتاب، و به طور کلّی پاکی یا ناپاکی انسان‌ها چیست ؟ با سلام و احترام ➖ همه انسان‌ها محکوم به طهارت ذاتی هستند و از این جهت، تفاوتی بین مسلمان و غیر مسلمان (اعم از پیروان ادیان الهی، و آئین‌های بشری) نیست؛ به این معنا که از نظر ظاهری، همه انسان‌ها پاک بوده و هیچ انسان نجسی وجود ندارد. 💠💠 👌فقهای بزرگ شیعه ، تصریح به نجاست کفار غیر اهل کتابی کرده اند ؛ 📚المبسوط ج 1 ص 14 _ القواعد ج 1 ص 191 _ الدروس ، ج 1 ص 124 _ جامع المقاصد ج 1 ص 162 _ الحدائق ، ج 1 ص 425 _ العروه الوثقی ج 1 ص 143 _ تحریر الوسیله ج 1 ص 106 ❕و برخی ادعای اجماع کرده اند که تمام فقهای شیعه ، نجاست کفار غیر کتابی را ثابت می دانند ؛ 📚مفتاح الکرامه ج 1 ص 142 _ جواهر الکلام ، ج 6 ص 41 ❕در رابطه با کفار اهل کتابی نیز ، مشهور در نزد فقهای شیعه ، نجاست آنها است ؛ 📚مصباح الفقیه ج 7 ص 259 _ التنقیح فی شرح العروه ، ج 2 ص 45 ❕برخی از بزرگان نیز ، بر نجاست کفار اهل کتاب ، ادعای اجماع کرده اند ؛ 📚الانتصار ص 88 _ التهذیب ج 1 ص 223 _ الغنیه ص 44 _ السرائر ، ج 3 ص 124 _ المنتهی ، ج 3 ص 222 👌به هر حال ، در نجاست کفار غیر اهل کتابی ، یعنی مشرکین و ملحدین و نواصب ، هیچ اختلافی بین فقهاء شیعه نیست ، اگر چه در مورد نجاست کفار کتابی ، یعنی یهودیان و مسیحیان و مجوسیان ، اختلافاتی به چشم می خورد ، اما آنچه از آیات و روایات به وضوح استفاده می شود ، نجاست تمام اقسام کفار است . ❕سید کمال حیدری ، چشم خود را به روی تمام این ادله بسته است و چنان که در روز گذشته گفتیم ، روی به اجتهاد بالرای و مطابق اهلسنت روی آورده است و با اهلسنت همنوا شده که تمام کفار پاک هستند ، چه کتابی و چه غیر کتابی ، چنان که علمای مذاهب اربعه اهلسنت ، بر همین قول هستند ؛ 📚الفقه علی المذاهب الاربعه ، ج 1 ص 68 👌اما میبینیم که قرآن در یک بیان رسا ادعای آنان را رد کرده و می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ » « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد مشركان نجس و ناپاكند لذا نبايد پس از امسال نزديك مسجد الحرام شوند و اگر از فقر مى ‏ترسيد خداوند شما را از فضلش، هر گاه بخواهد، بى نياز مى ‏سازد خداوند دانا و حكيم است. » ( توبه 28) ❕نجاست و نجس به معنای هر گونه پليدى است و آن بر دو گونه است، يك نوع پليدى حسى، و ديگرى پليدى باطنى است ؛ 📚لسان العرب ج 6 ص 226 ❕با توجه به اطلاق آیه روشن می شود که مشرکین هم نجاست و پلیدی ظاهری دارند و هم پلیدی و انحراف باطنی ، به خاطر همین ، اجازه ورود به مسجد الحرام را ندارند . ❕خداوند در آیه دیگر می فرماید ؛ « خداوند پليدى را بر افرادى كه ايمان نمى ‏آورند قرار مى ‏دهد. » ( انعام 125) 👌این پلیدی نیز اطلاق دارد و شامل نجاست و پلیدی ، ظاهری نیز می شود . ❕محمد بن مسلم می گوید ؛ از امام باقر ع در مورد ظروف اهل ذمه و مجوسیان پرسیدم ، امام ع فرمود ؛ «در ظروف آنان غذا نخور و از طعامی که طبخ می کنند ، تغذیه نکن ...» 📚الکافی ج 6 ص 264 _ المحاسن ج 2 ص 454 _ ❕در نقل دیگر ، امام ع در مورد کسی که با مجوسی دست داده بود ، فرمود ؛ « دستش را بشوید ...» 📚الکافی ج 2 ص 650 _ التهذیب ج 1 ص 263 👌راوی از امام صادق ع سوال کرد که آیا می توان پس مانده یهودی و نصرانی را خورد ؟ امام ع فرمود ؛ « خیر » 📚الکافی ج 3 ص 11 _ التهذیب ج 1 ص 223 _ الاستبصار ج 1 ص 18 👌و فرمود ؛ « ناپسند است ، استفاده از پس مانده ... یهودی و نصرانی و مشرک و هرکسی که مخالف اسلام است ، استفاده شود ...» 📚الکافی ج 3 ص 11 _ التهذیب ج 1 ص 223 👌و فرمود ؛ « ما از باقی مانده غذا و آب ( کفار ) استفاده نمی کنیم » 📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 562 👌و وقتی از ایشان در مورد نماز خواندن با لباس مشرکین سوال شد ، فرمود ؛ « چنین نکند و با لباس آنان نماز نخواند ...» 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 117 _ بحار الانوار ج 80 ص 52 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕شیخ حر عاملی ، دوازده روایت ، در بابی که برای بیان نجاست کفار اعم از کتابی و غیر کتابی ، گشوده است ، ذکر می کند که امامان ع صراحتا ، تصریح به نجاست آنان کرده اند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 419 باب 14 👌نادیده گرفتن این نصوص و ادله ، و قائل شدن به پاک بودن مطلق کفار ، مصداق بارز ، اجتهاد در برابر نص است که از هیچ کس پذیرفتنی نیست ، چرا که خداوند می فرماید ؛ « هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود داشته باشند و هر کس نافرمانی خدا و رسول را کند به گمراهی آشکاری گرفتار شده است» ( احزاب 38 ) ❕در رابطه با فلسفه نجاست کفار نیز گفتنی است که ؛ 1⃣ناپاك بودن كفّار مسلّماً يك نوع ناپاكى معنوى و آلودگى باطنى است؛ كه آثار آن در جسم آنها هم ظاهر شده است؛ و يك فايده آن همان حفظ عقايد بسيارى از مردم مى‏ باشد كه با آميزش و معاشرت با افراد منحرف و گمراه، به زودى تحت تأثير قرار مى ‏گيرند و منحرف مى‏ شوند؛ و اين مطلب تازگى ندارد، هميشه مصلحين به افراد معمولى مردم سفارش مى‏ کنند كه از معاشرت با افراد آلوده و گمراه و منحرف دورى كنند؛ منتها، اسلام اين موضوع را به صورت حكم «ناپاك بودن كفّار» بيان كرده است. ❕از طرفى ملاحظه مى ‏كنيم كه اسلام روابط اقتصادى و تجارتى و امثال آن را به كفّار با شرايط معيّنى اجازه داده، امّا اجازه نداده كه رفيق سفره و كاسه شوند؛ يعنى، هم خواسته از منافع آنها بهره‏ مند گردند و هم از ضررهاى عقيدتى و اخلاقى آنان كه لازمه معاشرت كامل براى بسيارى از مردم است، در امان بمانند. 2⃣گذشته از اين، تمام افراد كافر از بسيارى از آلودگى ‏ها و چيزهاى نجس مانند خون و گوشت خوك و مشروبات الكلى اجتناب نمى‏ كنند و طبعاً تمام زندگى آنان آلوده مى‏ باشد؛ براى دورى از اين آلودگى‏ ها، آيين اسلام آنها را «نجس» شمرده تا مسلمانانى كه ممكن است بر اثر معاشرت آلوده شوند، از هر نوع آلودگى محفوظ بمانند. 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص 328 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔صحبت‌های کارشناس صداوسیما روی آنتن زنده ؛ 🔹از زمان تولد پیغمبر؛ انقلاب اسلامی ایران دیده شده. 🔹جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی، حضرت زهرا (س) را آرام می‌کرد ❗️❗️ 💠💠 ❕کارشناس شبکه قرآن با استناد به سخن مرحوم امام خمینی ( ره ) مدعی دو امر شده است ؛ 1⃣از زمان تولد پیامبر گرامی ، انقلاب اسلامی ایران دیده شده است . 2⃣جبرئیل با اخبار انقلاب اسلامی ایران ، فاطمه صدیقه س را آرام می کرد . ❕اگر چه مرحوم امام خمینی هر دو مساله مورد بیان را به نحو احتمال مطرح می کنند ولی کارشناس مدعی شده است که امام خمینی به صورت یقینی مطرح کرده اند ، با این وجود ، می توان سخن کارشناس و احتمالات مطرح شده توسط امام خمینی را تصدیق کنیم و چنین می گوییم ؛ 1⃣شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق ع فرمود ؛ «در صبح روز ولادت پیامبر همه بت ها سرنگون شدند و بر خاک افتادند .در آن شب طاق کسری شکست برداشت و چهارده کنگره از آن فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و وادی ساوه پر از آب شد و آتشکده فارس که از هزار سال فروزان بود ، خاموش گردید » 📚امالی صدوق ص 285 _ کمال الدین ج1 ص192 _ بحار الانوار ج15 ص257 👌تاریخ نگاران اهل سنت نیز نقل می کنند ؛ «در شب میلاد پیامبر ایوان کسرى به لرزه درآمد و شکست برداشت و چهارده کنگره آن فرو ریخت، آتشکده فارس که هزار سال پیوسته روشن بود خاموش شد دریاچه ساوه خشکید و مؤبد بزرگ در خواب دید که شتران تنومند همراه اسب‌هاى عربى از دجله گذشتند و در سرزمین ایران پراکنده شدند.انوشیروان سخت به وحشت افتاد و هر چند خواست شکیبایى کند نتوانست و مصلحت در این دید که موضوع را با وزیران و فرماندهان نظامى و مرزبانان در میان نهد، ایشان را فرا خواند و در حالی که تاج بر سر نهاده و بر تخت نشسته بود به ایشان گفت: می‌دانید براى چه شما را خواسته‌ام؟ گفتند: نه در همین هنگام از فارس خبر خاموشى آتشکده هم رسید و مایه افزونى غم و اندوه انوشیروان گشت‌...» 📚تاریخ طبری ج2 ص166 _ تاریخ الاسلام ج1 ص35 _ المنتظم ج2 ص250 _ اسد الغابه ج4 ص606 ❕مرحوم امام خمینی از فرو ریختن چهارده کنگره طاق کسری ، فال نیک زیبایی زده و می گوید ؛ « اینکه چهارده کنگره از کنگره های قصر ظلم خراب شد ، به نظر شما نمی آید که یعنی در قرن چهاردهم اين كار مى‏ شود، يا چهارده قرن بعد اين كار مى‏ شود؟ به نظر شايد بيايد اين، محتمل هست كه اين بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بين مى‏ رود و بحمد اللَّه رفت از بين. بتها همه به رو افتادند، اين بتها هم خواهند از بين رفت، حالا چه بتهايى كه تراشيده بودند از سنگ يا بتهايى كه خود ملتها يا بعض از ملتها مى‏ تراشند با آدم. اينها هم رفتنى هست، منتها ما حوصله‏ مان كم است. تمام دنيا از اول تا آخرش پيش حق تعالى يك جور پيداست، اين ور و آن ور ندارد كه يك راه دورى باشد. پيش ما اين طور است كه خيلى راه دور است كه هزار سال طول مى ‏كشد، دو هزار سال طول مى‏كشد. نخير اينها قريب است، نزديك است و مى ‏شود، و بتها شكسته خواهد شد ان شاء اللَّه. و آتش ‏افروزي ها و بت ‏پرستي ها و آتش‏ پرستي ها هم ان شاء اللَّه از بين خواهد رفت. » 📚صحیفه امام ج 19 ص 435 ❕با توجه به آنکه در روایات متعددی ، به انقلاب اسلامی ایران ، بشارات روشنی داده شده است که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1937 👌و با توجه به آنکه فال نیک زدن در اسلام جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند فال نیک را دوست دارد » 📚بحار الانوار ج 74 ص 165 ❕و در روایات متعددی نیز وارد شده است که فال نیک زدن برای انسان ، پیروزی و تحقق فال نیک را به ارمغان می آورد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1733 👌 امام خمینی با فال نیک زدن ، و بیان یک احتمال قوی ، فرو ریختن چهارده کنگره طاق کسری را ، به ظهور انقلاب اسلامی در چهارده قرن بعد تطبیق می دهد که به حق ، فال نیکی صحیح و مطابق واقع بوده است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌2⃣در رابطه با مصحف فاطمه س نیز امام صادق ع فرمود ؛ « فاطمه پس از رسول خدا هفتاد و پنج روز زنده ماند و نسبت به فقدان پدرش بسیار اندوهگین بود .جبرئیل نزد او می آمد و در سوگ پدرش او را دلداری می داد و از پدرش و جایگاه او و از آن چه پس از فاطمه در مورد ذریه او پیش خواهد آمد به او خبر می داد و علی آن ها را می نوشت . این مصحف فاطمه است» 📚الکافی ج1 ص241 ❕همینطور تصریح شده است که در مصحف فاطمه ، اتفاقات آینده و اسامی پادشاهان و فرمانروایان بر روی زمین ، تا روز قیامت ثبت شده بود ؛ 📚الکافی ج 1 ص 242 _ بحار الانوار ج 26 ص 18 ❕توضیحات بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 🍀https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/923 👌بر این اساس ، با توجه به آنکه احوالات ذریه فاطمه صدیقه س و کسانی که از ذریه او در روی زمین به حکومت می رسند ، به ایشان گفته شده است ، طبیعتا آنچه در ایران تحت عنوان انقلاب اسلامی به رهبری یکی از ذریه و فرزندان فاطمه سلام الله علیها واقع شده است نیز به ایشان گفته شده و بشارت آن به ایشان داده شده است ، لذا می بینیم که امام خمینی این مساله را به صورت احتمال قوی مطرح کرده و می گوید ؛ «من راجع به حضرت صديقه- سلام اللَّه عليها- خودم را قاصر مى‏ دانم كه ذكرى بكنم، فقط اكتفا مى ‏كنم به يك روايت كه در كافى شريفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روايت اين است كه حضرت صادق- سلام اللَّه عليه- مى‏ فرمايد: فاطمه- سلام اللَّه عليها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در اين دنيا، بودند و حزن و شدت برايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مى‏ آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مى ‏كرد و مسائلى از آينده نقل مى‏ کرد. ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده‏اى بوده است؛ يعنى، رفت و آمد جبرئيل زياد بوده است ... و مسائل را در آتيه ‏اى كه واقع مى‏ شده است، مسائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه او مى ‏رسيده است در آتيه، ذكر كرده است و حضرت امير هم آنها را نوشته است، كاتب وحى بوده است‏ ... شايد يكى از مسائلى كه گفته است، راجع به مسائلى است كه در عهد ذريه بلندپايه او حضرت صاحب- سلام اللَّه عليه- است، براى او ذكر كرده است كه مسائل ايران جزو آن مسائل باشد، ما نمى ‏دانيم، ممكن است » 📚صحیفه امام ج 20 ص 4 ❕بنابراین امام خمینی ، هر دو مساله مورد اشاره کارشناس را مطرح کرده و بیان امام خمینی نیز به واقع نزدیک است ، اما مرحوم امام ، این دو مساله را به صورت یک احتمال قوی مطرح کرده که کارشناس مذکور ، از این نکته غفلت کرده و مدعی شده است که امام خمینی به صورت یقینی ، دو مساله مورد بحث را مطرح کرده اند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔عده ای شبهه می کنند که مدفن کنونی که به عنوان مدفن امام رضا معرفی می شود در اصل مدفن هارون الرشید است و به دروغ گفته اند مدفن امام رضا است ❗️این سخن چقدر واقعیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌ما در گذشته مفصلا ثابت کرده ایم که مرقد کنونی موجود در طوس ، مدفن امام رضا ع است و در این رابطه جای هیچ شک و شبهه ای نیست ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5647 ❕هارون الرشید ، پس از آنکه وارد گرگان شد ، با حالتی بیمار گونه ، به سوی طوس رفت و در همانجا از دنیا رفت و به خاک سپرده شود . 📚تاریخ طبری ج 8 ص 341 👌مامون ، برای تحقیر مقام امام رضا ع ، قصد داشت که ایشان را ، پایین پای هارون الرشید دفن کند ، اما چنانکه در ادامه می آید به این هدف نائل نیامد . به هر حال این که مدفن امام رضا ع و هارون الرشید در یک مکان صورت گرفته است ، مساله ای قطعی است و مورد انکار کسی نیست . ❕در نقلی آمده است که امام رضا ع ، گروهى از مردم را از مدفن خود آگاه كرده، با اشاره به اين‏كه در كنار هارون دفن خواهد شد، انگشت اشاره و ميانى خود را به هم چسباند و فرمود ؛ « من و هارون مانند اين دو هستيم‏ » 📚الکافی ج1 ص 491 _ الارشاد ج 2 ص 258 ❕در نقل دیگر آمده است که روزى هارون از درى از درهاى مسجد الحرام و امام رضا عليه السّلام از درى ديگر خارج شد و فرمود ؛ « خانه ‏ها چه دور و ديدارها بس نزديك است. [زود است كه‏] طوس من و او را يك جا جمع آورد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 216 _ کشف الغمه ج 3 ص 105 ❕ «ابن حجر» از علمای مطرح اهلسنت می گوید ؛ «او (امام رضا ع ) خبر مى ‏داد كه پيش از مأمون خواهد مرد و كنار هارون به خاك سپرده خواهد شد. سرانجام چنان شد كه او مى‏ گفت». 📚الصواعق المحرقه ، ص 209 ❕سایرین از علمای اهلسنت هم ، مدفون شدن امام رضا ع در طوس ، در جوار قبر هارون الرشید ، و پیشگویی امام رضا ع از این واقعه را نقل کرده اند ؛ 📚الفصول المهمه ، ص 227 _ نور الابصار ، شبلنجی ، ص 147 _ جامع کرامات الاولیاء ، ج 2 ص 312 _ ائمه الهدی ، ص 127 _ مطالب السوول ، ص 86 _الکوکب الدریه ، مناوی ، ج 1 ص 256 _ مفتاح النجا ، محدث بدخشی ، ص 82 _ ( به نقل از احقاق الحق ، ج 12 ص 368 ) ❕ علّامه مجلسی از امام رضا عليه السّلام نقل می کند كه فرمود ؛ « زود باشد كه كشته شوم به زهر با ظلم و ستم، و مدفون شوم در پهلوى هارون الرّشيد و بگرداند خدا تربت مرا محلّ تردّد شيعيان و دوستان من، پس هر كه مرا در اين غربت زيارت كند واجب شود براى او كه من او را زيارت كنم در روز قيامت و سوگند مى ‏خورم به خدايى كه محمّد را گرامى داشته است به پيغمبرى و برگزيده است او را بر جميع خلايق كه هر كه از شما شيعيان نزد قبر من دو ركعت نماز كند البتّه مستحقّ شود آمرزش گناهان را از خداوند عالميان در روز قيامت ... » 📚بحار الأنوار، ج 102، ص 36؛ ❕در نقل دیگری ، ابو الصّلت می گوید ؛ « روزى در خدمت حضرت امام رضا عليه السّلام ايستاده بودم، فرمود كه داخل قبّه هارون الرّشيد شو از چهار جانب قبر او از هر جانب يك كف خاك بياور، چون آوردم آن خاك را كه از پس و پشت او برداشته بودم، بوييد و انداخت و فرمود که مأمون خواهد خواست كه قبر پدر خود را قبله قبر من نمايد و مرا در اين مكان مدفون سازد، سنگ سخت بزرگى ظاهر شود كه هر چه كلنگ [دار] است در خراسان جمع شود براى كندن آن ممكن نشود كندن آن، آنگاه خاك بالاى سر و پايين پا را استشمام نمود، چنين فرمود ؛ چون خاك طرف قبله را بوييد فرمود كه: زود باشد كه قبر مرا در اين موضع حفر نمايند، پس امر كن ايشان را كه هفت درجه به زمين فرو برند و لحد آن را دو ذراع و شبرى سازند كه حقّ تعالى چندان كه خواهد آن را گشاده سازد و باغى از باغستان‏هاى بهشت گرداند، آنگاه از جانب سر رطوبتى ظاهر شود، پس به آن دعايى كه تو را تعليم مى‏ نمايم تكلّم كن تا به قدرت خدا آب جارى گردد و لحد از آن آب پر شود، و ماهى ريزه چند در آب ظاهر شوند، چون ماهيان پديد آيند اين نان را كه به تو مى‏ سپارم در آب ريزه كن كه آن ماهيان بخورند، آنگاه ماهى بزرگى ظاهر شود و آن ماهيان ريزه را برچيند و غايب شود پس در آن حال دست بر آب گذار و دعايى كه تو را تعليم مى‏ نمايم بخوان تا آن آب به زمين فرو رود و قبر خشك شود. و اين اعمال را نكنى مگر در حضور مأمون و فرمود كه فردا به مجلس اين فاجر داخل خواهم شد اگر از خانه سر نپوشيده بيرون آيم با من تكلّم نما، و اگر چيزى بر سر پوشيده باشم با من سخن مگو.... 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕( امام ع به شهادت رسید ، ابوالصلت در ادامه می گوید ) ؛ « مامون آمد و گفت ، شروع كنيد در تجهيز او و امر كرد قبر شريف آن حضرت را حفر نمايند، چون شروع به حفر كردند آنچه آن سرور اوصياء فرموده بود به ظهور آمد، چون در پس سر هارون‏ خواستند كه قبر منوّر آن حضرت را حفر نمايند زمين انقياد نكرد، يكى از اهل آن مجلس به مأمون گفت: تو اقرار به امامت او مى‏ نمايى؟ گفت: بلى، آن مرد گفت كه: امام مى‏ بايد در حيات و ممات بر همه كس مقدّم باشد. پس امر كرد قبر را در جانب قبله حفر نمايند. ❕چون آب و ماهيان پيدا شدند مأمون گفت: پيوسته امام رضا عليه السّلام در حال حيات، غرايب و معجزات به ما مى‏ نمود بعد از وفات نيز غرايب و كرامات خود را بر ما ظاهر گردانيد چون ماهى بزرگ ماهيان خرد را بر چيد يكى از وزراى مأمون به او گفت: مى‏ دانى كه او در ضمن آن كرامات تو را به چه چيز خبر داده؟ گفت: نمى ‏دانم.گفت: آن جناب اشاره فرموده است به آن كه مثل ملك و پادشاهى شما بنى عبّاس مثل اين ماهيان است، كثرت و دولتى كه داريد عن ‏قريب ملك شما منقضى شود و دولت شما به سر آيد و سلطنت شما به آخر رسد و حقّ تعالى شخصى را بر شما مسلّط سازد، هم چنان كه اين ماهى بزرگ ماهيان خرد را بر چيد شما را از روى زمين بر اندازد و انتقام اهل بيت رسالت را از شما بكشد. مأمون گفت: راست مى‏ گويى، آن جناب را مدفون ساخت و مراجعت كرد....» 📚امالى صدوق، مجلس 94، ص 762؛ عيون اخبار الرضا عليه السّلام، ج 2، ص 242؛ بحار الأنوار، ج 49، ص 300 و ... ❕البته مدفون بودن هارون الرشید در جوار مدفن امام رضا ع برای او موجب فضیلت و ثوابی نمی شود ، چنان که دفن ابوبکر و عمر ، در جوار مدفن پیامبر گرامی ، برای آنان موجب فضیلت و ثوابی نگردید ، و ای بسا درنگ ، جنازه هارون در قبر نیز ، مدت زمانی بیش ، به طول نکشیده باشد ، و توسط فرشتگان به جایگاه اصلیش در دوزخ منتقل شده باشد ، چنان که در روایتی به نقل از امام صادق ع آمده است که ابوبکر و عمر نیز ، جز یک شب در کنار پیامبر آرام نگرفتند که خداوند آنان را به جایگاه واقعیشان در آن دنیا انتقال داد ..... 📚بحار الانوار ج 30 ص 523 _ الصراط المستقیم ، ج 3 ص 116 ❕برخی نیز ، این روایات را در مورد انتقال جنازه افراد شقی به جایگاه مناسبشان توسط فرشتگانی که « نقاله » نامیده می شوند ، نقل می کنند ، اگر چه ما مستندی از منابع روایی ، بر این نقلها ندیده ایم . ❕نقل می کنند ؛ 👌رسول خدا فرمود ؛ « خداوند فرشتگانى را به نام ملائكه نقاله خلق كرده است كه جنازه ها را به مكان هايى كه مناسب آنها باشد انتقال مى دهند. » ❕«از ميثم تمار نقل شده است كه به حضرت على عرض كرد فدايت شوم آيا اذن مى دهى جنازه برادرم را به سوى مدينه انتقال دهم؟ حضرت فرمود: لازم نيست اگر برادر تو از صالحان باشد بدون اين كه بدانى و زحمتى درباره انتقال آن متحمل شوى او را به آن مكان منتقل مى كنند » ❕از كميل بن زياد نقل شده است كه گفت ؛ « از امير المومنين شنيدم كه فرمود: هر كجا مايل باشيد اموات خود را دفن كنيد زيرا اگر آنها را مومنان و صالحان باشند ملائكه نقاله آنان را در جوار بيت الله الحرام ومدينه منوره منتقل مى كنند و اگر از فاسقان و مجرمان باشند آنها را انتقال مى كنند بسوى مكان هايى كه اهل گناه و فاسقان دفن شده اند. » ❕امام صادق مى فرمايد ؛ « خداوند متعال هفتاد هزار فرشته خلق كرده كه آنها را ملائكه نقاله مى گويند و آنان در تمام روى زمين پراكنده و جنازه هاى اموات را مى گيرند و در جايى كه مناسب آنها باشد دفن مى كنند. حتى آن جنازه ها را از داخل تابوت و كفن بر مى دارند و ديگرى را به جاى آن مى گذارند بطورى كه شما نمى توانيد ببينيد و نه درك كنيد و از قدرت پروردگار هم بعيد نيست. » 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه انتقال اموات @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir