👌بخش اندکی از پیامهای پر مهر شما عزیزان ، که قوت قلب ما جهت ادامه فعالیت در مسیر شبهه زدایی و آگاهی سازی می باشد .🌺🌺🌺
#شیعه_شدن_مردم_ایران_دوره_صفویه
🤔#پرسش
❔شیعه شدن مردم ایران به زور شمشیر
شاه اسماعیل صفوی که تصور میکرد برای گسترش مذهب شیعه دوازده امامی وظیفهای الهی بر عهدهی او گذاشته شده و او میباید به هر قیمتی که شده مردم ایران را شیعه کند٬ پس از فتح تبریز٬ خواست خطبهای را به نام دوازده امام بخواند٬ اما یارانش به او یادآور شدند که از سیصد هزار تن مردم تبریز٬ دویست هزار تن آنان سنی مذهب هستند و اگر خطبهای به نام دوازده امام خوانده شود مردم شورش خواهند کرد. اما شاه اسماعیل در پاسخ گفت:
«خدای عالم با حضرت٬ همراه مناند و من از هیچکس باک ندارم به توفیق الله تعالی٬ اگر رعیت هم حرفی بگویند٬ شمشیر از غلاف میکشم و به عون خدا (یعنی به مدد خدا) یک کس را زنده نمیگذارم!»
و شاه اسماعیل در روزی که خطبه را خواند٬ شورش و اعتراض مردم تبریز را با زور شمشیر خاموش کرد و اعلام کرد هرکس از مذهب تسنن تبری نجوید کشته خواهد شد. مردم نیز از ترس جان خود چنین کردند ❗️
💠#پاسخ💠
👌در حقیقت برای اولین بار ، ایرانیان توسط علی ع اسلام و شیعه را پذیرفتند ، چرا که به گواه تاریخ ، سرزمین یمن در آن روزگار ، بخشی از سرزمین بزرگ ایران بود ؛
📚تاریخ طبری ، ج 2 ص 172
❕پبامبر ص علی ع را مامور به دعوت اهالی یمن به اسلام کرد و آنان نیز از روی مهر و محبتی که به علی ع داشتند ، اسلام را پذیرفتند ، چنان که از براء بن عازب نقل می کنند ؛
« پيامبر خدا، خالد بن وليد را به سوى مردم يمن فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت كند و من در ميان كسانى بودم كه با او رفتيم. او شش ماه ماند و مردم به دعوت او پاسخ ندادند. سپس پيامبر ، على بن ابى طالب عليه السلام را فرستاد و به او فرمان داد تا خالد و همراهانش را بازگرداند و اگر كسى از همراهان خالد بن وليد خواست با او بيايد، اجازه دهد. من از كسانى بودم كه به دنبال على عليه السلام رفتيم. چون به اوايل يمن رسيديم، به آنان خبر رسيد و همه جمع شدند. على عليه السلام، برايمان نماز صبح را خواند و چون از نماز، فارغ شد، ما را در يك صف قرار داد و در جلوى ما ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى، نامه پيامبر خدا را بر ايشان خواند. پس قبيله هَمْدان، همگى در يك روز مسلمان شدند.
❕على عليه السلام، گزارش اين واقعه را به پيامبر خدا نوشت و چون ايشان نامه او را خواند، به سجده افتاد و سپس نشست و فرمود: «درود بر هَمْدان، درود بر هَمْدان!».سپس اهل يمن، پى در پى مسلمان شدند. »
📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 131 _ تاریخ اسلام ، ذهبی ، ج 2 ص 690
❕پس از آن ، در مورد گسترش تشیع در سایر نقاط ایران باید توجه داشت ، که گسترش تشيع در ايران، پديده اى مقطعى و بى مقدمه نيست، بلكه محصول عوامل گوناگون در دراز مدت بوده و در خلال ده قرن صورت گرفته است. اينك به برخى از اسباب گسترش تشيع در ايران به صورت گذرا اشاره مى كنيم ؛
1⃣ايرانيان تحت ستم در عراق ؛
❕در جنگ قادسيه حدود چهارهزار نفر ايرانى، از لشكر ايرانيان گسسته و به سپاه اسلام پيوستند و اسلام را از صميم دل پذيرفتند، به اين شرط كه پس از پايان جنگ هر كجا خواستند بروند، و يا با هر قبيله اى كه خواستند پيمان ببندند و مانند ديگر مسلمانان سهمى از غنائم داشته باشند. متأسفانه پس از پيروزى اسلام بر سپاه ايران، تمام قراردادها زير پا نهاده شد و تحقير آنان آغاز گرديد و به اصطلاح امروز ، ايرانيان شهروند درجه دوم شناخته شدند و به عنوان موالى معروف گشتند. پست ترين و كم درآمدترين كارها به آنها واگذار مى شد.
📚العقد الفرید ، ج 3 ص 413
❕خليفه دوم در طواف شنيد دو نفر با هم به زبان فارسى سخن مى گويند. گفت به زبان عربى سخن بگوييد، زيرا سخن گفتن به زبان فارسى مروت را از ميان مى برد .
📚اقتضاء الصراط المستقیم ، ص 25
👌ولى آنگاه كه زمام خلافت به دست على (عليه السَّلام) افتاد، او به همگان يكسان مى نگريست. وقتى به ايشان اعتراض شد، در پاسخ فرمود ؛ در كتاب خدا فرقى بين فرزندان اسماعيل و غيره نمى بينم. »
📚الغارات ، ص 46
❕همين يكسان نگرى مايه گرايش آنان به على و خاندان او گشت، به ويژه آن كه تحقير موالى در دوران امويان به اوج خود رسيد و تاريخ، تمام اين تحقيرها و بى عدالتى ها را به ثبت رسانده است.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌2⃣ مهاجرت اشعريان يمنى به قم ؛
👌فرزندان سعد بن مالك به نامهاى عبداللّه و احوص، از شيعيان على (عليه السَّلام) در يمن بودند. آنان از ستم هاى امويان به ستوه آمدند. آنگاه كه زيد بن على در سال 121 هجرى قيام كرد، احوص، فرماندهى سپاه زيد را برعهده گرفت. چون سپاه زيد مغلوب گشت، او دستگير شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبداللّه تصميم گرفتند عراق را به قصد قم ترك كنند و همگى با خانواده هاى خود وارد قم شدند و از همان زمان، قم به عنوان مركز تشيع در ايران شناخته شد. به تدريج بستگان آنان كه همگى از قبيله اشعرى بودند، به قم آمدند و يك مركز حديثى و علمى و پايگاه شيعى را پديد آوردند. توضيح بيشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018
👌
❕تنها اشعريان نبودند كه از ستم امويان عراق، به قم مهاجرت كردند، بلكه نياى سوم احمد بن محمد بن خالد نيز پس از انقلاب زيد، وارد «برق رود» قم شد و در آنجا سكنى گزيد.
📚رجال نجاشی ، ج 1 شماره 110
3⃣مهاجرت امام رضا (عليه السَّلام) به خراسان ؛
👌مهاجرت امام هشتم (عليه السَّلام) يكى از علل گسترش تشيع در ايران گرديد. استقبال با شكوه محدثان نيشابور از ايشان، و درخواست استماع حديث از آن حضرت، نشانه عظمت اهل بيت (عليهم السَّلام) در قلوب مردم خراسان بود. آن حضرت حديثى را از آبا و نياكان خود، به نقل از رسول خدا بيان كرد كه خداوند متعال مى فرمايد ؛ «شهادت به يگانگى من دژ استوار من است. هر كس به آن درآيد از عذاب من در امان است». آن حضرت پس از چند لحظه سر از كجاوه بيرون آورد و فرمود: «بِشُرُوطِها وَأَنَا مِنْ شُرُوطِها»يعنى تنها گفتن لاإلهَ إلّا اللّهُ كافى نيست، بلكه شروطى دارد و اعتقاد به امامت من، از آن شروط است.
📚عیون الاخبار ج 2 ص 148
👌روح اين حديث، تبليغ تشيّع از زبان انسانى است كه وارث علوم اهل بيت (عليهم السَّلام) است و سخن پيامبر را از يك چشمه زلال و دور از آلودگى نقل مى كند.ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وى با دانشمندان يهود و نصارى و محدثان اهل سنت و حتى با طبيعى ها و مادّى ها، سبب تفوق علمى آن حضرت بر ديگران شد .
📚همان ،ج 2 ص 139 _ 158
👌و جاذبه هايى را در منطقه خراسان براى خاندان رسالت پديد آورد. بدين ترتيب تشيع در منطقه خراسان گسترش يافت. مطالعه كتاب احتجاج و زندگانى امام رضا (عليه السَّلام) اين مطلب را به روشنى ثابت مى كند. مأمون از گرايش مردم به امام رضا (عليه السَّلام) هراسان شد و لذا آن حضرت را با دسيسه خاصّى مسموم كرد و سپس در سوگ او اشك تمساح ريخت.
📚ارشاد مفید ، ج 2 ص 269
3⃣مهاجرت علويان به ايران ؛
❕پس از مهاجرت امام هشتم و پذيرش ولايت عهد، گروهى از علويان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ايران مهاجرت كردند. مردم نيز به دليل اين كه آنها فرزندان پيامبرند، احترام خاصى براى آنان قائل بودند. يحيى بن عبداللّه بن حسن بن حسن، پس از قيام حسين بن على (شهيد فخ) و شكست او با گروهى از كوفيان به ديلم آمد و هجرت او به اين نقطه سبب گسترش تشيع گشت. علاوه بر منطقه ديلم، طبرستان و مازندران امروز نيز مدتها زير نفوذ علويان قرار داشت و غالباً تشيع زيدى بر آنجا حاكم بود. نگاهى به جغرافياى ايران نشان مى دهد كه در غالب نقاط اين كشور امامزاده هايى به چشم مى خورد كه غالباً فرزندان ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) هستند كه در ايران پراكنده شدند و با گفتار و رفتار خود، تشيع را تبليغ مى كردند. به عنوان مثال در طبرستان 76، در رى 66 و در قم 23 امامزاده وجود دارد كه حاكى از وسائل گسترش تشيع در ايران است ، در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2801
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕رشد تشيع در ايران، به قوّت و ضعف خلافت عباسى در بغداد بستگى داشت. در قرن چهارم، حكومت بغداد از هر جهت تضعيف شده بود، تا آنجا كه در سال 325 منطقه اى جز بغداد تحت سيطره خلافت عباسى نبود.
📚المنتظم ، ابن جوزی ، ج 6 ص 288
❕ اين سبب شد كه آل بويه حكومت خود را از شيراز تا بغداد گسترش دهند و بيش از يك قرن بر اين منطقه حكومت كنند و چون تمايلات شيعى داشتند، دست شيعه را در تبليغ باز گذاشتند و به تدريج نهال تشيع در اكثر نقاط ايران، حتى سيستان و بلوچستان، رشد كرد.
📚دائره المعارف بزرگ اسلامی ، ذیل عنوان آل بویه
👌در قرن هفتم اسلامى، مغولان با سركوب خلافت عباسى، قدرت را به دست گرفتند. و يكى از نوادگان چنگيز به نام سلطان محمد خدابنده، تشيع را برگزيد و مذهب شيعه به سان ديگر مذاهب از رسميت برخوردار شد، با اين كه اكثريت جمعيت را سنيان تشكيل مى دادند، هسته هاى شيعى در غالب نقاط ايران، از شرق تا غرب رو به رشد نهاد .
📚تاریخ تشیع در ایران ج 2 ص 3_ 6
👌اگر چه رسميت مذهب تشيع و انزواى ديگر مذاهب، در عصر صفوى ها و در زمان شاه اسماعیل صفوی ، از آغاز قرن دهم شروع شد .
❕البته باید توجه داشت که شاه اسماعیل صفوی ، جوان 14 ساله ای بیش نبود و نمی توان پذیرفت که او بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد ، زیرا منطقی نیست که حامیان او از سنی ها باشند و علیه مذهب خود ، شاه اسماعیل را به نفع مذهب شیعه حمایت کرده باشند .
👌بنابراین باید در ایران آن زمان ، به حدی شیعه وجود داشته باشد که صفویه با اتکای به آنان ، دولت قدرتمندی تشکیل دهند و در برابر قدرت مند ترین دولت جهان ، یعنی امپراطوری عثمانی که دولتی سنی مذهب بود ، ایستاده ومقابله کند و در نهایت حکومت شیعه صفوی را تشکیل دهند .
❕از سوی دیگر ، در تاریخ ثبت نشده است که صفویه با زور شمشیر ، شیعه را در ایران گسترش داده باشند ، اگر چه ممکن است در مواردی به صورت جزیی و موردی ، اهلسنت مورد آزار صفویان واقع شده باشند ، چنان که در هر حکومت و دولتی ، حتی هم مذهبان نیز مورد اذیت و آزار همان دولت قرار می گیرند که هر دو نوع محکوم است .
❕ شاه اسماعیل ، اگر چه در آغاز امر ، مردم تبریز را تهدید کرد ، اما آن برخورد شاه براى آن بود تا در آغاز كار، زهر چشمى از مخالفان بگيرد، ولى روند كار به آسانى ادامه يافت و با دشوارى چندانى روبهرو نگرديد. درست است كه او در آغاز تهديداتى كرد، ولى در عمل بسيارى از مردم به طور آرام و طبيعى شيعه شدند و تا زمان شاهعباس اين حركت تدريجى ادامه داشت. شاهد، آن كه هيچگونه جنبش ضد شيعى مسلحانه در ايران بر پا نشد. نيروهاى مخالف نیز ، انگيزهاى براى مخالفت نداشتند بهطورىكه در سالهاى درگيرى صفويان با عثمانيها، هيچ نيروى داخلى به دليل سنّى بودن به حمايت از عثماني ها اقدامى ننمود. شاه اسماعيل نهتنها در تبريز با جنبشى روبهرو نشد، بلكه در بسيارى از شهرهاى مركزى ايران مشكل چندانى نداشت. در شيراز بسيارى از مردم به راحتى تشيع را پذيرفتند .
📚تاریخ تشیع در ایران ، ابوالقاسم شاکر ، ص 143
❕بنابراین ، تشیع قبل از دوره صفویان وارد ایران شده بود ، اگر چه در دوره صفویان گسترش بیشتری گرفت و مذهب رسمی ایران معرفی شد ، و در دوره صفویان نیز ، هیچ بیانی از جنبش های ضد شیعی که گواه بر تشیع اجباری مردم ایران باشد ، گزارش نشده است که این گواه بر تشیع اختیاری مردم ایران ، در نقاطی است که تا آن زمان ، شیعه نشده بودند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
❕او حکم اعدام و قصاص را امری غیر انسانی می داند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3321
👌و می گوید اگر فردی به اشتباه محکوم به قصاص شود ، با قتل او ، دیگر جایی برای جبران حکم اشتباه باقی نمی ماند ❗️
❕در حالی که بر خلاف محاکم قضایی موجود در دنیا ، در فقه اسلامی ، تصریح شده است که اگر اندک شبهه ای در بیگناهی فردی باشد ، حد و کیفر ، بر او جاری نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« کیفرها را با شبهات دور کنید » ( یعنی با پیش آمدن شک و شبهه ای در استحقاق حد ، از اجرای آن خود داری کنید )»
📚الفقیه ج 4 ص 74
👌و همینطور ، شرطیت شهادت دو شاهد عادل و با تقوا و خدا ترس برای ثبوت قصاص ، احتمال قصاص شدن فرد بیگناه را بسیار تقلیل می دهد ؛
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 137
👌بنابراین در فقه اسلامی ، تمام جوانب در نظر گرفته شده است تا فرد بیگناه ، قصاص نشود ، اگر چه نهایتا یک درصد احتمال اشتباه شاید باقی بماند ، اما روشن است که هیچ عاقلی به این احتمال کم ، توجه نمی کند که اگر قرار بر توجه باشد ، باید تمام مجازات ها در دنیا تعطیل شود و هیچ کس به سبب عملکردش ، تنبیه نشود ، تا مبادا به اشتباه ، مورد تنبیه قرار گیرد که این امر ، نتیجه ای جز هرج و مرج و گسترش ظلم و فساد و خونریزی ، به همراه ندارد ❗️
@Rahnamye_Behesht