eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
مشروعیت زیارت قبور در قرآن !!!! 🤔 : ❓برخی از وهابیها شبهه می کنند که آیا از قرآن هم دلیلی بر جواز زیارت قبور وجود دارد یا خیر !!!! 💠💠 👌با استدلال به آیاتی می توان بر مشروعیت زیارت قبور اقامه دلیل کرد : 🔸١ _ خداوند خطاب به پیامبر می فرماید : " لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ " " بر هيچيك از آنها ( منافقان ) كه بميرد نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براى دعا و طلب آمرزش) نايست چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند، و در حالى كه فاسق بودند از دنيا رفتند. " ( ٨٤ توبه ) ❕مفسرین با استدلال به این آیه چنین بر مشروعیت زیارت قبور دلیل می آورند : " از آيه فوق همچنين استفاده مى‏شود كه ايستادن در كنار قبور مؤمنان و دعا براى آنها جايز است، زيرا نهى در آيه مخصوص به منافقان است، بنا بر اين مفهوم آيه اين مى‏شود كه زيارت قبور مؤمنان يعنى ايستادن كنار قبرهاى آنان و دعا كردن جايز است. " 📚تفسير نمونه، ج‏8، ص: 72 🔸٢ _ یا خداوند در مورد اصحاب کهف پس از آنکه از دنیا رفتند , می فرماید : "گروهى مى‏گفتند بنائى بر آن بسازيد پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آن را دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مى‏سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود). " " فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً " ( کهف ٢١ ) ▫️در این آیه خداوند از گروه مومنینی یاد می کند که قصد داشتند در کنار قبور اصحاب کهف مسجد و معبدی بسازند تا هم به عبادت خداوند بپردازند و هم یاد و نام اصحاب کهف زنده باشد و مورد زیارت واقع شوند , و خداوند نیز این عملکرد را رد نمی کند بلکه تقریر و تایید می کند , بنابراین این آیه هم می تواند دلیلی بر جواز زیارت قبور باشد , چنان که می نویسند : " ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه" عليهم" شاهد اين مدعا است، سپس علاقه‏مندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مى‏دهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين ( و زیارت قبورشان ) نه تنها حرام نيست- آن چنان كه وهابيها مى‏پندارند- بلكه كار خوب و شايسته‏اى است. ( زیرا اگر کار بدی بود خداوند این عملکرد را رد می کرد نه آنکه با لحنی موافق تایید کند " 📚تفسير نمونه، ج‏12، ص: 388 👁ادامه 👇
💠ادامه 👇 🔸٣ _ زیارت قبور اولیاء و امامان دین ، مصداق تعظیم شعائر است . ❕قرآن مجيد تعظيم شعائر الهى را، نشانه تقواى قلوب و تسلط پرهيزكارى بر دلها مى‏ داند، آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَانَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (سوره حج آيه 32) «هر كس شعائر الهى را تعظيم و تكريم كند، آن نشانه تقواى دلها است». ❕مقصود از بزرگداشت شعائر الهى چيست؟ «شعائر» جمع «شعيره» به معنى علامت و نشانه است. 📚تهذیب اللغه ج 1 ص 266 ❕ مقصود در آيه، نشانه ‏هاى وجود خدا نيست زيرا همه عالم نشانه وجود او است. و هيچ كس هم نگفته است كه تعظيم آنچه در عالم هستى است نشانه تقوى است. بلكه مقصود، نشانه ‏هاى دين او است و لذا مفسران آيه را چنين تفسير مى‏ كنند: «معالم دين اللّه» نشانه‏ هاى دين خدا » 📚مجمع البیان ج 4 ص 83 ❕اگر در قرآن، صفا و مروه ( بقره 158 ) ، و شترى كه براى ذبح در منى‏ سوق داده مى ‏شود ( حج 36 ) از شعائر الهى شمرده شده است به خاطر اين است كه اين‏ها نشانه ‏هاى دين حنيف و آئين إبراهيم است، اگر به «مزدلفه» «مشعر» مى‏ گويند به خاطر اين است كه آن نشانه دين الهى است. و وقوف در آن نشانه عمل به دين و اطاعت خدا است. اگر مجموع مناسك «حج» را شعائر مى ‏نامند، بخاطر اين است كه اين اعمال نشانه‏ هاى دين توحيد و دين حنيف مى‏ باشد. ❕خلاصه، هر چيزى كه شعار و نشانه دين الهى باشد، بزرگداشت آن مايه تقرب به درگاه الهى است ، چنان که قرطبی از مفسران اهلسنت می گوید ؛ «شعائر خدا عبارت است از عَلَم‏ها و نشانه‏ هاى دين خدا، خصوصاً امورى كه مربوط به مناسك است.» 📚تفسیر قرطبی ج 12 ص 56 ❕ بطور مسلم انبياء و اولياء الهى از بزرگترين و بارزترين نشانه ‏هاى دين الهى هستند كه وسيله ابلاغ دين و مايه گسترش آن در ميان مردم بوده‏ اند، هيچ مرد با انصافى نمى‏ تواند منكر اين مطلب گردد كه وجود پيامبر و ائمه اهل بيت از دلائل اسلام و نشانه ‏هاى اين آئين مقدس مى ‏باشند و يكى از طرق بزرگداشت آنها، آباد سازی قبورشان و زیارت قبوشان می باشد . 🔸٤ _ قرآن مجيد، به روشنى به ما دستور مى‏ دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامى، مهر ورزيم آنجا كه مى ‏فرمايد ؛ قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اجْراً الاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُرْبى‏ (سوره شورى آيه 23) «بگو من بر رسالت مزد و اجرى جز ابراز علاقه و دوستى به خويشاوندانم نمى‏ خواهم». ❕علمای اهلسنت نقل می کنند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕ 👌پیامبر گرامی پاسخ دادند ؛ « علی و فاطمه و دو پسر آنها ( حسن و حسین علیهم السلام )» 📚 در المنثور ج6 ص7 _ تفسیر کشاف ج3 ص402 ❕در روایات ما نیز تصریح شده است که مخاطب آیه که مودت و محبتشان واجب است , امامان اهلبیت علیهم السلام هستند : 📚بحار الانوار ج ٢٣ ص ٢٢٨ باب ١٣ 👌روشن است که زیارت قبور امامان ع یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهلبیت علیهم السلام می باشد . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
شیعه پاسخ
👌مقصود از "مولی " در حدیث غدیر !!!! @Rahnamye_Behesht
▫️دلیل وهابیت برای قبول نکردن غدیر و ولایت امیر مومنان علیه السلام : نپذیرفتن صحابه ❗️❗️❗️ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
▫️وهابیون برای تحریف در معنای کلمه مولی : " روز غدیر هوا گرم نبود , بلکه بهاری بود "!!!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از  شیعه پاسخ
33.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ذکری که خوب است در روز عید بزرگ غدیر بگوییم : " الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى‏ جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلام _ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى‏ اكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنينَ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ الَيْنا، وَميثاقِهِ الَّذى‏ واثَقَنا بِهِ، مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ امْرِهِ، وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّين‏ "
👌احتجاج علی علیه السلام به حدیث غدیر !!!! @Rahnamye_Behesht
👌معاند شبهاتی تکراری را در مورد امیر مومنان علیه السلام مطرح می کند و در یک مورد می گوید که امام علی ع در هنگام خرید کنیز به ساق پای او نگاه می کرده است , در ذیل پاسخ ادعایش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3473
👌معاند شبهاتی تکراری را در مورد امیر مومنان علیه السلام مطرح می کند و در یک مورد می گوید که امام علی ع تقیه را ترک کرده است و معاذ الله مستحق ملامت است , در ذیل پاسخ ادعایش را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445
43.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا الزام حکومت به حجاب بانوان در جامعه قابل توجیه و دفاع است ?!!!! چرا نباید به مانند بسیاری از کشورهای اسلامی , حجاب در ایران هم اختیاری باشد ?!!! دیدگاه پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام در مورد حجاب اجباری چیست ?!!!! استدلال رهبر انقلاب در مورد حجاب اجباری در جامعه چگونه است ? آیا ایشان موافقند یا مخالف ?!!!! بی حجابی چه آثار شومی بر فرد و جامعه می گذارد و چه عواقب شوم اخروی دارد ?!!!! آیا الزام به حجاب با آزادی افراد در جامعه تضاد ندارد !!!!! اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید , حتما کلیپ فوق را ببینید و منتشر کنید . تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌یک دلیل بر یگانگی خداوند !!! @Rahnamye_Behesht
انتقال ویژگی های مادر به نوزاد از طریق شیر دادن !!!! 🤔 : ❓پیامبر اسلام با آن علم غیبش نمی‌دانسته که امراض روانی و ضعف عقل و ضعف بینایی اساساً مسری نیست! چه برسد به آنکه بخواهد از طریق شیر مادر یا دایه به کودک منتقل شود! ❗️❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات ویژگی ها و صفات شخصیتی و خصوصیات زن شیرده از طریق تغذیه شیر به فرزند منتقل می شود , لذا کسی را باید برای شیر دهی انتخاب کرد , که مشکلات اخلاقی و جسمانی خاصی نداشته باشد . ❗️پيامبر گرامی اسلام فرمود : " كودكان خود را از شيرِ زنان بدكاره و ديوانه دور نگه داريد؛ چرا كه شير، [ويژگى‏هاى دايه را] سرايت مى‏دهد. " "فَإِنَّ اللَّبَنَ يُعدِي‏ " 📚الخصال: ص 615 ح 10 تحف العقول: ص 105، مكارم الأخلاق: ج 1 ص 479 ح 1655 ❗️یا فرمود : " از زن احمق، درخواست شير دادن [به فرزند] نكنيد؛ چرا كه شير [ويژگى‏هاى دايه را] سرايت مى‏دهد و فرزند، شباهت به [صاحب‏] شير مى‏برد؛ يعنى در حماقت و نادانى، همانند دايه مى‏شود. " " لا تَستَرضِعُوا الحَمقاءَ ... " 📚الكافي: ج 6 ص 43 ح 8 ❗️یا فرمود : "از زن احمق و زنى كه چشمش ضعيف بوده است و آب ريزش دارد، درخواست شيردهى نكنيد؛ چرا كه شير [ويژگى‏هاى دايه را] سرايت مى‏دهد. " 📚عيون أخبار الرضا : ج 2 ص 34 👌خوراکی ها و میوه ها و گوشت ها بر روی اخلاقیات انسان و نیز برخی از ویژگی های جسمانی انسان تاثیر می گذارد , چنان که یافته های علمی این نکات را تایید می کند : 🌐https://b2n.ir/e19400 🔶و ما نیز در ذیل در این رابطه بحث مفصلی داشتیم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4555 🔸و مطابق روایت مورد بحث هم شیر مادر و دایه که غذای نوزاد است هم بر اخلاقیات نوزاد تاثیر می گذارد و هم بر برخی از ویژگی های جسمانی او و امروزه نیز علم تاثیر غذا بر خلقیات و ویژگی های جسمانی را تایید کرده است و این تاثیر از باب تاثیر تغذیه بر انسان است نه از باب مسری بودن یا نبودن یک بیماری . ❕بنابراین هیچ مانعی برای پذیرش روایت مذکور نیست و روایت مورد بحث موافق با یافته های علمی امروز نیز می باشد , چنان که برخی از محققین در تایید روایت مورد بحث , مفصلا یافته های علمی بر صحت تاثیر شیر مادر بر اخلاقیات و ویژگی های جسمانی نوزاد و انتقال ویژگی های مادر و دایه به نوزاد را ذکر و مورد بحث قرار می دهند : " و هذا الحديث يعطي بعدا علميا دقيقا ما تعرّفت إليه البشرية إلا بعد جهد متواصل من الأبحاث العلمية. و نشير إلى ما دلت عليه المعطيات العلمية ليتضح للقارئ عوامل انتقال العدوى " 📚إعجاز القرآن في ما تخفيه الأرحام، ص: 477 👌ما اصلا فرض بگیریم که علم به حکمی که روایت مورد بحث بیان می کند , هنوز نرسیده است , آیا این عدم رسیدن و کشف نکردن می تواند گواه بر باطل بودن ادعای مطرح شده در روایت باشد !!!!! 👌 روشن است که پاسخ منفی است زیرا بسیاری از چیزها است که هنوز علم به آن نرسیده است , چنان که «الكسيس كارل» مى‏نويسد: «به خوبى واضح است كه مساعى تمام علومى كه انسان را مورد مطالعه قرار داده است، تا كنون به جايى نرسيده، و شناسايى ما از خود هنوز نقايص زيادى‏ در بر دارد» 📚انسان موجود ناشناخته ص ٥ ❕جالب اين است كه او به همين دليل نام «انسان موجود ناشناخته» را براى كتاب با ارزش خود انتخاب كرده است، وقتى شناخت انسان از خودش تا اين حدّ محدود باشد وضع دانش او درباره ساير جهان هستى روشن است. 👌بر همین اساس برخی از محققین می نویسند : "معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى‏شود. به راستى اگر بخواهيم نسبت‏ معلومات و مجهولات كنونى را با هم مقايسه كنيم، نتيجه آن يك كسر فوق العاده كوچكى مى‏شود كه با صفر فاصله زيادى ندارد. ❕از همه چيز نزديك‏تر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى‏گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى‏كنيم. الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى‏گويد: «انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى‏توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى‏گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى‏كنند بدون پاسخ مى‏ماند». 📚آفريدگار جهان، ص: 232 👌بنابراین صرف کشف نشدن واقعیتی توسط یافته های تجربی نمی تواند دلیل بر انکار آن واقعیت تلقی شود . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌دلیل بر عدم تحریف قرآن !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi