هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
44.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣فلسفه عقلی و دلیل شرعی وجوب حجاب چیست ?
✍پیامدهای برهنگی زنان به تصریح آمارهای غربی چگونه است ?
🎥پاسخ این سوالات را در کلیپ بالا ببینید .
تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
43.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا الزام حکومت به حجاب بانوان در جامعه قابل توجیه و دفاع است ?!!!!
چرا نباید به مانند بسیاری از کشورهای اسلامی , حجاب در ایران هم اختیاری باشد ?!!!
دیدگاه پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام در مورد حجاب اجباری چیست ?!!!!
استدلال رهبر انقلاب در مورد حجاب اجباری در جامعه چگونه است ? آیا ایشان موافقند یا مخالف ?!!!!
بی حجابی چه آثار شومی بر فرد و جامعه می گذارد و چه عواقب شوم اخروی دارد ?!!!!
آیا الزام به حجاب با آزادی افراد در جامعه تضاد ندارد !!!!!
اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید , حتما کلیپ فوق را ببینید و منتشر کنید .
تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
عدم اکراه در دین و اجبار در حجاب ( پاسخی به بیات زنجانی ) !!!!
🤔#پرسش :
▫️بی بی سی فارسی :
آیتالله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعه، برخورد با مهسا امینی را محکوم کرده و با ابراز تاسف از مرگ او، گشت ارشاد را «نامشروع» خوانده است.
🔹آقای بیات زنجانی گفته: «"آیۀ کریمه لا إکراه فی الدین" با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستمگرانه و ظالمانهارزشهایی که آنها را دینی و اخلاقی میپندارند بازداشته است.»
🔹او همچنین گفته که گشت ارشاد به جز غیرشرعی بودن، غیرقانونی و غیرعقلانی نیز هست. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه افرادی چون بیات زنجانی به اولیات فقه اسلامی و احکام قرآنی اطلاع و آگاهی ندارد اما چون در مخالفت با نظام اسلامی سخن می گوید , اربابان انگلیسی و آمریکایی اش او را آیت الله می کنند و دیدگاهای باطلش را منتشر می کنند .
👌آیه شریفه مورد بحث چنین است : " لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ " " در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. " ( بقره ٢٥٦ )
❗️ این آیه ناظر به حوزه عقیده و باور است یعنی اسلام مخالف است که به زور کسی را معتقد به دین اسلام کرد , چنان که روایاتی که در شان نزول آیه وارد شده است , به روشنی این سخن را اثبات می کند .
❕مفسر معروف اسلامى" طبرسى" در" مجمع البيان" در شان نزول آيه نقل مىكند: مردى از اهل مدينه بنام" ابو حصين" دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدينه كالا وارد مىكردند هنگام برخورد با اين دو پسر آنان را به عقيده و آيين مسيح دعوت كردند، آنان هم سخت تحت تاثير قرار گرفته و به اين كيش وارد شدند و هنگام مراجعت نيز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گرديدند. " ابو حصين" از اين جريان سخت ناراحت شد و به پيامبر ص اطلاع داد و از حضرت خواست كه آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال كرد آيا مىتواند آنان را با اجبار به مذهب خويش باز گرداند؟ آيه فوق نازل گرديد و اين حقيقت را بيان داشت كه:" در گرايش به مذهب اجبار و اكراهى نيست".
📚مجمع البیان ج ٢ ص ٦٣١
❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود :
" مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مىساختى، شمارِ ما افزون مىگشت و در برابر دشمنان، نيرومند مىشديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مىخواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مىآوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مىآوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مىآورند، و اگر من اين كار را با آنان مىكردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمىبودند؛ بلكه مىخواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من] و كرامت و جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مىكنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ».
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌از آنجا كه دين و مذهب با روح و فكر مردم سر و كار دارد و اساس و شالوده اش بر ايمان و يقين استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى تواند داشته باشد و جمله" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ" در واقع اشاره اى به همين است.
❕بنابراین مضمون آیات فوق الذکر به این سخن بر می گردد که در قبول دین و اعتقاد به آن هیچ گونه اجباری در کار نیست و پیامبر هم تنها موظف به رساندن پیام الهی است و کسی را مجبور به پذیرش و اعتقاد به آیین اسلام نمی کند زیرا اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى تواند جنبه تحميلى داشته باشد:
🔸١ _ بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشكار، نيازى به اين موضوع نيست، آنهایی متوسل به زور و تحميل مى شوند كه فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهاى نيرومند.
🔸٢ _ اصولا دين كه از يك سلسله اعتقادات قلبى ريشه و مايه مى گيرد ممكن نيست تحميلى باشد زور و شمشير و قدرت نظامى در اعمال و حركات جسمانى ما مى تواند اثر بگذارد نه در افكار و اعتقادات ما.
📚تفسیر نمونه ج2 ص281
❕اما باید توجه کرد که بین اجبار در حوزه عقیده و اجبار در حوزه عمل فرق است ، در عقیده فرد آزاد است و می تواند هر راهی را که بخواهد برگزیند ، اما در عمل چنین نیست ، زیرا اعمال افراد بهم پیوند خورده است با زندگی اجتماعی آنها و در زندگی اجتماعی هم سرنوشت افراد به هم مربوط است و اعمال زشت خواه و ناخواه اثر طبیعش را بر اجتماع خواهد گذاشت .
👌 اسلام درعین حال که آزادی عقیدتی را برای همگان ثابت می داند ، و معتقد است که در آن هیچ اجباری نیست ، اما برای سامان یافتن اجتماع و افعال و عملکردهای افراد , قوانین لزومی وضع کرده است زیرا در اجتماع چیزی به عنوان ضرر فردی وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" در آید و به همین دلیل منطق و عقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
« یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند » " مثل القائم في حدود اللَّه و الواقع فيها كمثل قوم استهمّوا على سفينة فأصاب بعضهم أعلاها و بعضهم أسفلها فكان الّذين في أسفلها إذا استقوا من الماء مرّوا على من فوقهم فقالوا لو أنا خرقنا في نصينا خرقا و لم نوذ من فوقنا فإن هم تركوهم و ما أرادوا هلكوا جميعا و إن أخذوا على أيديهم نجوا جميعا "
📚 مسند احمد ج4 ص268 _ نهج الفصاحه ص836
👌بنابراین حق نظارت بر اجتماع یک حق طبیعی است و اسلام نیز با وضع احکام و قوانینی مانند حدود ، امر به معروف ، نهی از منکر ، آن را به رسمیت شناخته است و این منافاتی هم با آزادی در عقیده ندارد .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕از جناب بیات زنجانی بیسواد سوال می کنیم که اگر طبق قرآن همگان را باید آزاد بگذاریم تا هر کار و غلطی که دلشان می خواهند انجام دهند , با این استدلال که در دین اکراهی نیست , پس چگونه است که خداوند مانع آزادی مطلق افراد در اجتماع می شود و دستور می دهد که با هنجار شکنان اجتماعی برخورد شود و در دینش برای افراد احکام اجباری وضع می کند !!!!!
👌مثلا در در آيه 2 سوره «نور» مىخوانيم: الزّانِيَةُ وَالزّانى فَاجْلِدُوا كُلِّ واحِدٍ مِنْهُما مِأةَ جَلْدَةً وَلا تَأخُذُكُمْ بِهِما رَأفَةَ فى دِيْنَ اللَّهِ انْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَومِ الآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذابِهُما طائِفَة مِنْ الْمُؤمِنينَ "
«هر يك از زنان و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد، و نبايد رأفت (و محبّت كاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حكم الهى مانع شود اگر به خدا و روز جزا ايمان داريد! و بايد گروهى از مؤمنان مجازات آن دو را مشاهده كنند»!
👌یا در آيه 38 سوره «مائده» مىخوانيم: وَالسّارِقُ وَالسّارِقَةُ فَاقْطَعُوا ايْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّهَ وَ اللَّهِ عَزيزٌ حَكيمٌ: «دست مرد دزد و زن دزد را، به كيفر عملى كه انجام دادهاند، به عنوان مجازات الهى قطع كنيد؛ و خداوند توانا و حكيم است».
❕یا در مورد مجازات كسانى كه عمل منافى عفّت را به افراد پاكدامن نسبت مىدهند؛ در آيه 4 سوره «نور» چنين مىخوانيم: وَالَّذينَ يَرْمُونَ الُمحصَناتِ ثُمَّ لَمْ يَأتُوا بِارْبَعَةِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِينَ جَلْدَةً وَلا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً ابَدَاً وَ اولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون: «كسانى كه زنان پاكدامن را (به زنا) متّهم مىكنند، سپس چهار شاهد (بر مدّعاى خود) نمىآورند، آنها را هشتاد تازيانه بزنيد، و شهادتشان را هرگز نپذيرد؛ و آنها همان فاسقان اند»!
❕یا در قرآن مجيد در مورد اخلال گران به امنيّت اجتماعى و آنها كه حمله مسلّحانه به جان و مال و ناموس مردم مىكنند، مجازات بسيار شديدى ذكر شده است؛ كه مىتواند افراد شرور را بر سر جاى خود بنشاند.
👌در آيه 33 سوره «مائده» چنين مىخوانيم:
"انَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحابُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فى الارْضِ فَساداً انْ يُقَتَّلُوا اوْ يُصَلِّبُوا اوْ تُقَطَّعَ ايْديهِمْ وَ ارْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ اوْ يُنْفَوا مِنَ الارْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْى فِى الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِى الآخِرَةِ عَذاب عَظيم: «كيفر كسانى كه با خدا و پيامبرش به جنگ بر مىخيزند و اقدام به فساد در روى زمين مىكنند (و با تهديد اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مىبرند،) فقط اين است كه اعدام گردند؛ يا به دار آويخته شوند؛ يا (چهار انگشت از) دست (راست) را و پاى (چپ) آنهابه عكس يكديگر بريده شود؛ و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوايى در دنيا است و درآخرت مجازات عظيمى دارند»
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❓همینطور در سنت پیامبر نیز چنین احکامی را در برخورد با هنجار شکنان اجتماعی مشاهده می کنیم , مثلا حد و مجازات مرتد قتل اعلام می شود : ( الفقیه ج ٤ ص ١٠٤ ) یا مجازات شراب خواری هشتاد تازيانه اعلام می شود : ( الکافی ج ٧ ص ٢١٤ ) , یا مجازات لواط و همجنسبازی مردان اعدام معرفی می شود : (التهذیب ج ١٠ ص ٥٣ ) , یا مساحقه و همجنسبازی زنان صد ضربه شلاق یا در صورت احصان قتل اعلام می شود : ( وسائل الشیعه ج ٢٨ ص ١٦٥ باب ١ ) , یا قيادت و واسطگى در ميان زنان و مردانى كه مرتكب اعمال منافى عفّت مىشوند، حدّ آن، 75 تازيانه يعنى سه چهارم حدّ زنا معرفی می شود : ( الکافی ج ٧ ص ٢٦١ ) یا حد ساحر قتل و کشتن او معرفی می شود : ( الکافی ج ٧ ص ٢٦٠ )
❕اگر در دین اجبار و اکراهی نیست و مردم باید آزادانه هر کار ناشایسته ای می خواهند انجام دهند , پس چگونه چنین مجازاتی در دین برای افراد هنجار شکن در نظر گرفته شده است و تاکید هم شده است که حتما این حدود و کیفرها را باید اجرایی کنید , چنان که امامان و پیامبر اسلام می فرمودند :
"«حَدّ يُقامُ فِى الارْضِ ازْكى مِنْ مَطَرِ ارْبَعينَ لَيْلَةً وَ ايّامِها» «حدّى كه در زمين اجرا شود پر بارتر از چهل شبانه روز باران است!»"
📚وسائل الشیعه ج ٢٨ ص ١٢
❕یا امیر مومنان ع در مورد زن شوهر داری که زنا کرده است و حدش سنگسار بود فرمود :
"بار الها چهار بار شهادت علیه این زن نزد تو ثابت شد و تو خود به فرستاده ات از جمله آنچه که به او از دینت وحی کردی فرمودی: ای محمد! هر کس حدی از حدود مرا تعطیل کند پس بی شک با من ستیز کرده و از فرمان من سر پیچیده و در برابر قدرت من ایستاده. پروردگارا من نمی خواهم که حدود تو را تعطیل کنم و طالب مخالفت با تو نیستم و ستیزه کننده با تو و ضایع کننده احکامت نخواهم بود بلکه مطیع فرمان تو هستم و تابع سنت رسولت. "" أَنَّ امْرَأَةً أَتَتْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- فَأَقَرَّتْ عِنْدَهُ بِالزِّنَا أَرْبَعَ مَرَّاتٍ قَالَ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ ثَبَتَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ وَ إِنَّكَ قَدْ قُلْتَ لِنَبِيِّكَ ص فِيمَا أَخْبَرْتَهُ مِنْ دِينِكَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ عَطَّلَ حَدّاً مِنْ حُدُودِي فَقَدْ عَانَدَنِي وَ طَلَبَ بِذَلِكَ مُضَادَّتِي.... "
📚الکافی ج ٧ ص ١٨٧
👌بنابراین روشن می شود که مقصود از آیه شریفه : " لا اکراه فی الدین " اجبار در حوزه عقیده و باور است , اما در حوزه عمل در دین اجبار است و هرکسی آزاد نیست که هر غلط و فسادی که می خواهد در جامعه انجام دهد .
❕در مورد بی حجابی علنی در جامعه نیز در دین اجبار است و اسلام اجازه نمی دهد که افراد لخت و برهنه و بی حجاب در جامعه حاضر شوند و در صورتی که افراد از این حکم حجاب تخطی کنند از باب تعزیر باید مجازات شوند , چنان که در ذیل مفصلا در این رابطه طبق قرآن و احادیث بحث کرده ایم و مستندات را آورده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2868
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3285
❕گشت ارشاد هم وظیفه قانونی و شرعی خود را انجام می دهد و سعی می کند که با برهنگان و هنجار شکنان اجتماعی برخورد کند , حال اگر فردی برهنه و بد حجابی از گشت ارشاد مثلا بترسد و سکته کند , دلیل نمی شود که بگوییم گشت ارشاد خوب نیست و باید جمع شود !!!!
👌آیا اگر فردی از بیمارستان و پزشک و درمان بترسد و سکته کند , دلیل بر بد بودن بیمارستان و پزشک است !!!! یا اگر راهنمایی و رانندگی ماشین فردی را به علت سرعت غیر مجاز متوقف کند و راننده ماشین بترسد و سکته کند , دلیل بر بد بودن راهنمایی و رانندگی و لزوم جمع کردن این نهاد است !!!!
👌خبرهایی می بینیم که تماشاگر فوتبال بر پایه استرس فوتبالی سکته می کند و می میرد ? آیا در این هنگام باید بازی فوتبال از اساس تعطیل شود !!!! یا دانش آموز از استرس امتحان سکته می کند و می میرد !!!! آیا باید آموزش و پرورش تعطیل شود !!!!!
❕مطابق تصاویری که ضبط شده است و بر خلاف دروغگویی های رسانه ای , نیروی انتظامی مطابق وظیفه قانونی خود به فرد فوت شده یعنی خانم مهسا امینی متذکر وظیفه حجاب و عدم برهنگی می شود , بدون آنکه آن فرد را مورد ضرب و شتمی قرار دهد , در ذیل کلیپ مذکور را ببینید :
https://eitaa.com/akhbar2030_ir/62931
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
اکراه _ اجبار در حجاب !!!!.pdf
5.37M
❗️بی بی سی فارسی :
آیتالله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید شیعه، برخورد با مهسا امینی را محکوم کرده و با ابراز تاسف از مرگ او، گشت ارشاد را «نامشروع» خوانده است.
آقای بیات زنجانی گفته: «"آیۀ کریمه لا إکراه فی الدین" با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستمگرانه و ظالمانهارزشهایی که آنها را دینی و اخلاقی میپندارند بازداشته است.»
✍پاسخ را در مقاله فوق بخوانید :
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
بی حجابی یک زن در نزد پیامبر و قانون حجاب اجباری !!!!
🤔#پرسش :
❓با توجه به بحث گشت ارشاد یک حدیثی در کتاب کافی است که اگر صحیح باشد نشان می دهد حجاب اجبار نبوده . در کتاب کافی جلد ۵ صفحه ۵۰۵ آمده است که زنی برهنه آمد خدمت پیامبر و از همسرش شکایت کرد که چرا با کنیزی بوده است اگر حجاب اجباری بوده است چرا پیامبر این زن را مجازات و توبیخ نکرد که برهنه از خانه بیرون آمده است . در روایت آمده برهنه حالا نگیم لخت بوده حداقل بی حجاب بوده اما پیامبر فقط به شوهر آ ن زن گفته زنان حساس هستند و حتی شوهر را مورد عتاب قرار نداده که چرا همسرت حجاب ندارد . اگر روایت ضعیف است دلیل ضعف سند را بیان کنید ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که مفصل بیان کرده ایم , حجاب حکم مسلم آیات و روایات است و حکومت اسلامی به دستور ائمه علیهم السلام موظف است که در جهت ترویج حجاب در جامعه و مقابله با بی حجابی بکوشد , در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2868
❕حال برخی برای زیر سوال بردن این حکم , شبهاتی پوشالی را مطرح می کنند که نمونه این شبهات مطلب فوق است که ظاهرا از کتابی که فردی بیسواد به نام ترکاشوند در این رابطه نوشته است , اقتباس شده است .
👌روایت مورد استناد از قرار ذیل است که عبد الرحمان بن الحجاج می گوید :
"رسول خدا نشسته بود ناگهان زن عریانی به خدمت آن حضرت آمد و در مقابل حضرت ایستاد و گفت: ای رسول خدا من زنا کرده ام. مرا پاک گردان. مردی از پشت سر او رسید و جامه و لباسی به دستش بود و بر سر او افکند. حضرت فرمود: این زن با تو چه نسبتی دارد؟ گفت: ای رسول خدا! او همسر من است و من با کنیز خود خلوت کردم و او از روی غیرت چنین کرد. حضرت فرمود: او را نزد خودت بگیر. سپس فرمود: وقتی غیرت بر زنی غالب میشود بالای وادی را از پایین وادی تشخیص نمی دهد. "
" بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَاعِدٌ إِذْ جَاءَتِ امْرَأَةٌ عُرْیَانَةٌ حَتَّی قَامَتْ بَیْنَ یَدَیْهِ فَقَالَتْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی فَجَرْتُ فَطَهِّرْنِی قَالَ وَ جَاءَ رَجُلٌ یَعْدُو فِی أَثَرِهَا وَ أَلْقَی عَلَیْهَا ثَوْباً فَقَالَ صلی الله علیه و آله مَا هِیَ مِنْکَ قَالَ صَاحِبَتِی یَا رَسُولَ اللَّهِ خَلَوْتُ بِجَارِیَتِی فَصَنَعَتْ مَا تَرَی فَقَالَ ضُمَّهَا إِلَیْکَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْغَیْرَاءَ لَا تُبْصِرُ أَعْلَی الْوَادِی مِنْ أَسْفَلِهِ "
📚الکافی ج ٥ ص ٥٠٥
🔸اولا : این روایت برای افرادی که با معیار سندی در اعتبار سنجی روایات پیش می روند , قابل استدلال نیست , زیرا راوی روایت یعنی عبد الرحمان بن الحجاج در زمان امام رضا علیه السلام بوده است :
📚زبده المقال من معجم الرجال ج ١ ص ٥٧٩
❕این راوی بدون آنکه سلسله سند ارائه کند ( رفعه ) مستقیما و به صورت مرفوع و مرسل از پیامبر اسلام روایت می کند , چنین روایتی که راویان آن ذکر نشده باشد از نظر رجالی ضعیف تلقی می شود , لذا علامه مجلسی در ذیل روایت تصریح می کند که این نقل ضعیف است :
📚مراه العقول ج ٢٠ ص ٣١٦
🔸ثانیا : این روایت چه ارتباطی به آزادی حجاب دارد ? پیامبر گرامی تصریح می کند که این زن چون غیرتی شده است گویی عقل خود را از دست داده است و در چنین حالتی بالای وادی را از پایین وادی تشخیص نمی دهد !!!! بر پایه همین از دست دادن درک و شعور آن زن برهنه به نزد پیامبر آمده است و مدعی شده بود که زنا کرده است !!!!
👌پیامبر به شوهرش امر می کند که وضعیت او را اصلاح کند آنجایی که فرمود : " ضمها الیک " " یعنی او را به نزد خودت بگیر " و مثلا مانع این عملکرد او بشو .
❕این که شوهر آن زن در صدد بوده است که حجاب زن را به او برگرداند و با پوششی به دنبال او راه افتاده بود : "القی علیها ثوبا " به روشنی ثابت می کند که در زمان پیامبر اسلام ص حجاب لازم و اجباری بوده است , لذا آن شوهر در صدد پوشاندن همسرش بوده است و پیامبر اسلام هم به همسر آن زن امر می کند که زنش را در بر گیرد .
❕اما از آنجا که آن زن عقل و درکش را بر پایه غیرت از دست داده بود , دیگر پیامبر مستقیما با آن زن برخورد نمی کند و وظیفه تحت پوشش قرار دادنش را به شوهرش می سپارد , زیرا افراد جنون زده در اسلام تکلیفی در تنبیه ندارند تا زمانی که هوشیار شوند : " ان القلم رفع عن ثلاث .... عن المجنون حتی یفیق "
📚بحار الانوار ج ٥ ص ٣٠٣
👌بنابراین روایت مورد استناد نه تنها با قانون حجاب ضدیتی ندارد , بلکه در تایید قانون حجاب هم می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
دخالت فقهاء در حکومت !!!!
🤔#پرسش :
❓از فقهای حکومتی بپرهیزید !!!!
کافی ج ۱ ص ۴۶ ح ۵
امام صادق نقل کرد که رسولخدا گفت: فقها مادام که داخل (و درگیرِ) دنیا نشده باشند امین رسولان هستند. پرسیده شد ای رسولخدا، داخل دنیا شدنشان به چیست؟ گفت: پیرویشان از قدرت حاکم؛ پس اگر چنین کردند بایستی از آنها بابت دینتان پرهیز کنید ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌مقصود روایت فوق سلاطین جور هستند که برای رسیدن به دنیا از هیچ ظلم و ستمی پرهیز نمی کنند , در این هنگام علما و فقها نباید چنین سلاطین ظالمی را تایید و یاری کنند که اگر چنین کنند مردم باید از آنان دوری کنند , چنان که در روایت دیگری این قضیه با شرح بیشتری بیان شده است , امام صادق علیه السلام فرمود:
" ملعون است، ملعون، عالمی که به دنبال سلطان جوری است، و یاور او در ستم او است. " "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ عَالِمٌ یَؤُمُّ سُلْطَاناً جَائِراً مُعِیناً لَهُ عَلَی جَوْرِهِ. "
📚کنزالفوائد ج ١ ص ١٥٠ _ وسائل الشیعه ج ١٦ ص ٢٨٠
❕یا مطابق نقل دیگر پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" هر کس سلطان جائر و ستمگری را مدح کند و خود را در برابرش سبک سازد و کرنش کند به طمع او، همنشین او است در دوزخ. " "مَنْ مَدَحَ سُلْطَاناً جائرا .... "
📚الفقیه ج ٤ ص ١١ _ امالی صدوق ص ٤٢٦
❕این روایات در ممنوعیت یاری سلطان ستمگر اشاره به آیه شریفه است که فرمود :
"و تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مىشود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولى و سرپرستى نخواهيد داشت و يارى نمىشويد. "( هود ١١٣ )
👌اما اگر سلطان عادلی در راس امور باشد که دستورات خداوند را در جامعه اجرا می کند , در این صورت وظیفه علما و فقهاء یاری کردن این سلطان عادل است که مصداق چنین سلطانی در عصر غیبت فقیه جامع الشرایط است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
👌چنین سلطان عادلی همان است که امیر مومنان علیه السلام در نهج البلاغه در توصیف او فرمود :
" السُّلْطَانُ وَزَعَةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ." "سلطان (عادل) پاسدار الهى در زمين اوست "
📚نهج البلاغه حکمت ٣٣٢
❕شارحین این کلام علی علیه السلام می گویند :
" پيام خاصى كه اين كلام نورانى در بر دارد اين است كه جامعه اسلامى بدون حكومت قوى كه مردم، خود را موظف به پيروى از آن بدانند اداره نمىشود و هنگامى كه فرد قوى و عادلى در رأس حكومت قرار گيرد همه بايد از او پيروى كنند تا نظم صحيح بر جامعه حاكم گردد و هرج و مرج و بىقانونى برچيده شود. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج14، ص: 671
👌و بر همین اساس معصوم علیه السلام در مورد سلطان عادل و نقش او در گسترش دین فرمود :
"دین و سلطان دو برادر همراه هم اند، و به ناچار باید یکی با دیگری باشد. دین رأس است و سلطان پاسبان. اگر رأس نباشد، ویرانی است، و اگر پاسبان نباشد، ضایع میشود. "
📚الاختصاص مفید ص ٢٦٣ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٥٤
👌در روایت دیگری امام صادق علیه السلام به زیبایی حکومت سلطان عادل و لزوم تقویت او و حکومت سلطان ستمگر و لزوم دوری از او را به تصویر کشیده و می فرماید :
"چون حکمران در این جهت عادل باشد، قبول منصب او و همکاری با او و یاری او در حکمرانی اش و تقویت او، حلال است، و حلال شده و کسب با آنها حلال است؛ برای آنکه در سرپرستی والی عادل و مامورانش احیای هر حق و عدلی است، و نابودی هر ستم و ناحق و فساد. از این رو، هر کس بکوشد در نیرومندی حکومت او و او را در امر ولایتش یاری کند، در طاعت خدا کوشا بوده و نیروبخش دین خدا است.
❗️و اما وجه حرام ولایت و حکمرانی: ولایت والی باطل و ناحق است، و ولایت حکمرانان از طرف او، از رئیس آنها تا پیروانش، والی و دنباله هایش، از مامور و مامور تا پایین ترین مقام ولایت بر زیردستان. کار برای ایشان و کسب به همراهشان از نظر حکمرانی با آنها حرام است و حرام شده، و هر کس انجام بدهد، عذاب میکشد، کم باشد ,
یا بیش، زیرا هر گونه کمک به آنها گناه کبیره است؛ چون در حکومت حاکم ناحق، نابودی کل حق و زنده شدن کل باطل است، و موجب بروز و ظهور ظلم و جور و فساد است، و باطل کردن همه کتب الهی و کشتن همه پیغمبران و مؤمنان و ویرانی مساجد و دیگرگونی سنت خدا و قوانین او، و از این رو حرام است همکاری با آنها، و کمک به آنها، و کسب با آنها، جز از راه ناچاری، مانند خوردن خون و مردار. " " فَإِذَا صَارَ الْوَالِي وَالِيَ عَدْلٍ بِهَذِهِ الْجِهَةِ فَالْوِلَايَةُ لَهُ وَ الْعَمَلُ مَعَهُ وَ مَعُونَتُهُ فِي وِلَايَتِهِ وَ تَقْوِيَتُهُ حَلَالٌ مُحَلَّلٌ وَ حَلَالٌ الْكَسْبُ مَعَهُمْ وَ ذَلِكَ أَنَّ فِي وِلَايَةِ وَالِي الْعَدْلِ وَ وُلَاتِهِ إِحْيَاءَ كُلِّ حَقٍّ وَ كُلِّ عَدْل ..."
📚تحف العقول ص ٣٣٢ _ بحار الانوار ج ٧٢ ص ٣٤٧
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
47.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ولایت فقیه در عصر غیبت !!!!
▫️ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه و اقوال بزرگان شیعه در این رابطه !!!
@Rahnamye_Behesht