▫️ادامه 👇
❕مولوی عبد الحمید می گوید که حتی اگر زنان شما را زدند , شما نباید آنان را بزنید , در حالی که عمر بن خطاب اولین نفری بود که تازیانه زدن زنان را باب کرد .
👌او یک مرتبه زنانی که بر میتی گریه می کردند را با تازیانه زد که پیامبر او را از زدن بازداشت : " بكت النساء فجعل عمر يضربهن بسوطه ، فقال النبي لعمر : دعهن "
📚مسند احمد ج ١ ص ٣٣٥ _ ٢٣٨ _ مجمع الزوائد ج ٣ ص ١٧
❕مرتبه دیگر ام فروه خواهر ابوبکر را با تازیانه زد چون بر میتی گریه می کرد : " فأخرج أم فروة أخت أبي بكر إلى عمر ، فعلاها الدرة فضربها ضربات ، فتفرق النوح حين سمعوا ذلك » .
📚تاريخ الطبري ج ٢ ص ٦١٤
❕در مرحله دیگری زنی را با تازیانه چنان زد که مقنعه اش از سرش افتاد و موهایش برهنه شد , عمر گفت چنین زنی حرمتی ندارد : "يضربهن بالدرة ، فسقط خمار امرأة منهن فقالوا : يا أمير المؤمنين خمارها ! فقال : دعوها ، فلا حرمة لها ! "
📚کنزالعمال ج ١٥ ص ٧٣٠
❕زهری نیز می گفت : " عمر زنان را تازیانه می زد " أن عمر كان يضرب النساء "
📚كنز العمال :ج ٩ ص ٢٠٤
👌و طبق روایات اهلسنت زنان از عمر ترس شدیدی داشتند :" قلن : نعم أنت أفظ وأغلظ من رسول الله "
📚صحیح بخاری ج ٤ ص ٩٦
❕عمر بن خطاب نیمه شبی زنش را می زد , وقتی به او اعتراض کردند , پاسخ داد که مرد به خاطر زدن زنش مواخذه نمی شود : " لا يسأل الرجل فيم يضرب امرأته "
📚سنن ابن ماجه ج ١ ص ٦٣٩ _ المستدرک علی الصحیحین ج ٤ ص ١٧٥
❕همینطور عمر به کنیزان دستور می داد که برهنه در جامعه حاضر شوند و اگر می دید که آنان حجاب گرفته اند , آنان را می زد : " أنه كان إذا رأى جارية متقنعة علاها بالدرة وقال ألقى عنك الخمار يا دفار أتتشبهين بالحرائر "
📚المبسوط سرخسی ج ١ ص ٢١٢ _ ج ١٠ ص ١٥١
❕عمر بن خطاب به قدری زنان را پست می دانست که وقتی می رفت کنیزی بخرد , قبل از خریدن , سینه های زن کنیز را مورد نوازش قرار می داد: " فضرب بیده علی صدرها "
📚بدائع الصنائع : ج ٥ ص ١٢١
❕همینطور در روایات اهلسنت , زنان ریسمان شیطان معرفی شده اند و پیامبر فتنه زنان را بزرگترین فتنه می دانست :" النساء حبائل الشيطان بهن يصيد الرجال وقال صلى الله عليه وسلم ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء "
📚المبسوط سرخسی ج ١٠ ص ١٥٢ _ عمده القاری ج ٢ ص ٨٤
❕و همینطور در روایات اهلسنت آمده است که اگر زن و الاغ و سگ مقابل نماز گزار باشند , نماز باطل می شود , عایشه از این سخن پیامبر ناراحت شده بود که ما زنان را با الاغ و سگان برابر دانسته اید !!!!! " قال رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: «يَقْطَعُ الصَّلَاةَ الْمَرْأَةُ وَ الْحِمَارُ وَ الْكَلْبُ. " عِنْدَهَا مَا يَقْطَعُ الصَّلَاةَ. الْكَلْبُ وَ الْحِمَارُ وَ الْمَرْأَةُ. فَقَالَتْ عَائِشَةُ: قَدْ شَبَّهْتُمُونَا بِالْحَمِيرِ وَ الْكِلَابِ. "
📚صحيح مسلم، ج 1، ص: 366
❕می بینیم که مذهب اهلسنتی که مولوی عبدالحمید مبلغ آن است , چه نگاه پست و حقیرانه ای در مورد زنان دارد !!!!
❕همینطور در فتاوای عبد الحمید و اساتید او چون محمد عمر سربازی , به زن با نگاه پست و حقیرانه نگاه شده و مولوی عبد الحمید در مورد حجاب و حضور زن در جامعه , یک نگاه کاملا افراطی دارد .
👌مثلا در فتوای عبدالحمید آمده است :
"صدای زن که به وسیله رادیو و تلویزیون و یا ضبط صوت پخش می شود چونکه دارای خوش آوازی و باریک نمودن صدا .... و دارای جذابیت است و از نظر شرع نیازی به گوش فرا دادن به صدای تلاوت و قرائت زن نیست , لذا گوش کردن تلاوت , قرائت و سخنرانی زن بدون ضرورت برای مردان جایز نیست و باید اجتناب ورزید "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید , ج ١ ص ١٧٧
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕یا در جای دیگر , شاهد دیدگاه افراطی عبد الحمید در مورد زنان به این نحو هستیم :
" برای آموزش زنان ( توسط مردان ) علماء گفته اند که با پرده و حجاب باشد و زن هم از کشف وجه منع شده است "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ١ ص ١٧٨
❕و یا باز در مورد حضور زنان درجامعه و در مسجد می خوانیم :
"بسیاری از علماء و فقهاء درباره ممنوعیت رفتن زنان به مساجد و مجالس وعظ و تبلیغ از گفتار عایشه استدلال می کنند که فرمودند چنانچه رسول اکرم حیات داشت و زنان این زمان ( یعنی زمان عایشه ) را مشاهده می کرد حتما آنها را از رفتن به مساجد منع می کرد بدون تردید عمل اکثر صحابه حجت است بهمین دلیل فقهای بعدی نیز رفتن زنان را به مساجد ممنوع کردند "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٢ ص ٧٤
❕عبد الحمید در فتاوایش صراحتا می گوید که زن برای فعالیت و کار در جامعه مناسب نیست و تنها باید در خانه باشد و به خانواده اش برسد !!!!!
❕او چنین می گوید :
"مجبور کردن زنان به کار در خارج از خانه کار پسندیده ای نیست زیرا زن شایستگی و توانایی مشارکت با مردان را در تمام امور و کارها را ندارد زیرا دارای جسمی ضعیف و بنیه ای اثر پذیرند ....
❕دلائل درست نبودن کار زن در خارج از منزل :
ممکن است عجله شود و اسلام را متهم به نظری کنند ولی دلائل آن را بخواند و آن به قرار ذیل است ....زن عورت بوده و در گرانبهایی است که مراقبت آن الزامی است "
📚محمود الفتاوی , فتاوای دار العلوم زاهدان , زیر نظر مولوی عبد الحمید ج ٤ ص ٢٤٦ _ ٢٤٧
❕و می گوید :
"دایره و محدوده کار زن در خانه است و او کد بانوی خانه و مربی خانواده است "
📚همان منبع ج٤ ص ٢٤٨
❕عبد الحمید معتقد است که حتی زن حق ندارد با پسر عمو و پسر خاله اش هم کلام شود و می گوید :
" چونکه پسر عمو و پسر خاله و ... نامحرم هستند لذا با آنها روبرو شدن و نشستن و با آنها صحبت کردن درست نیست "
📚همان منبع ج ٤ ص ٢٧٨
❕و معتقد است که اگر زنان بخواهند در جامعه حاضر شوند باید چهره خود را هم بپوشانند :
"زنان می توانند با رعایت حجاب جهت تامین نیازمندیهای خود از خانه بیرون بروند بشرطیکه مامون از فتنه و بدور از کشف چهره باشد "
📚همان منبع ج ٤ ص ٣٥١
❕می بینیم عبد الحمید چه نگاه افراطی و طالبانی در مورد زنان دارد , حال با کمال وقاحت مدعی می شود که جمهوری اسلام با زنان بد برخورد می کند !!!! چقدر یک انسان می تواند وقیح باشد !!!!!
👌همنطور محمد عمر سربازی , استاد عبد الحمید , اصلا اجازه حضور زنان حتی در مساجد را نمی دهد و می گوید :
"به نظر بنده در هیچ یک از مذاهب چهارگانه چنان شرایطی که رفتن زن به مسجد جایز باشد وجود ندارد ....احناف در این دور پر فتنه به هیچ عنوان و دلیلی و به هیچ روش و طریقی به زنان اجازه رفتن به مسجد نمی دهند "
📚مجالس قطب الارشاد ج ٢ ص ١١٩
❕و می گوید :
" خروج غیر ضروری دختر بالغه بدون برقعه حرام است "
📚فتاوی منبع العلوم , محمد عمر سربازی , ج ٢ ص ٢١
❕و حتی اجازه صحبت کردن زن با مرد به عنوان شاگرد و استاد هم نمی دهد و می گوید :
"اگر برای زنان سوال و جوابی لازم بود یا استاد خواست از آنان بپرسد و سوال کند با زبان سوال و جواب نکند بلکه به صورت کتبی از آنان سوال کند .... گفت و گو و جر و بحث زبانی بین استاد مرد و شاگرد زن به هیچ صورت جایز نیست "
📚مجالس قطب الارشاد ج ١ ص ١٠٨
❕بر همین اساس , علمای مذهب عبدالحمید یعنی حنفیان می گویند :
" مذهب امام اعظم : برای زنان جوان اصلا جایز نیست برای نماز به مسجد بروند "
📚دیدگاههای ائمه اربعه در مسائل مختلف فقهی ص ١٦١
❕بنابراین جناب عبد الحمید به دروغ مدعی دفاع از زنان نشوید در وقتی که چنین دیدگاههای افراطی در مورد حضور زنان در جامعه و حجاب آنان دارید و اساسا زنان را موجودات شوم و شیطانی و پر فتنه ای می دانید که باید مردان آنان را بزنند و تنها برای استفاده جنسی مردان خلق شده اند و وسیله بازی مرد هستند , و هم پایه سگ و الاغ قلمداد می شوند که فقط برای خدمت خانه قابلیت دارند نه در جامعه و به دست گرفتن مناصب اجتماعی و حتی حق یک کلمه سخن گفتن با مردان را ندارند و باید از روپوش و برقعه برای حضور در جامعه استفاده کنند و حتی حق حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت هم ندارند !!!!
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
جایگاه زن در نزد مولوی عبدالحمید!!!!.pdf
4.61M
عنوان مقاله :
جایگاه زنان در جمهوری اسلامی و مذهب مولوی عبد الحمید !!!!
▫️مقاله فوق در راستای پاسخ به ادعاهای مطرح شده از سوی مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ١٣ آبان زاهدان در رابطه با زنان , تدوین شده است .
@Rahnamye_Behesht
مهمتر بودن حفظ نظام از حفظ جان امام عصر !!!!!
🤔#پرسش :
❓این حرف امام (ره) که حفظ نظام واجب تر از جان امام زمانه با چه پشتوانه ای هست؟❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روشن است که حفظ اسلام یک اصل اساسی در تعالیم شریعت است و پیامبر گرامی و اهلبیت علیهم السلام حاضر بودند که جانشان را در راه حفظ اسلام بدهند , چنان که امیر مومنان ع برای حفظ اسلام جان خود را در معرض شهادت قرار داد و به جای پیامبر گرامی در لیله المبیت خوابید و خداوند آیه در مدح او نازل کرد و او را ستود زیرا حاضر شده بود جانش را در راه دین خداوند و اسلام بدهد :
"وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره ٢٠٧ )
❕و امام حسین ع نیز برای حفظ اسلام به میدان کربلا رفتند و جان خود را فدا کردند تا اسلام حفظ شود :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526
❕و سایر امامان ع هم در راه حفظ اسلام مرارتهای فراوان کشیدند و نهایتا شهید شدند و اساسا امیر مومنان ع به خاطر حفظ اسلام بود که وقتی حکومت از ایشان غصب شد , دست به شمشیر نبرد و به زور حکومت را پس نگرفت , زیرا ممکن بود که به وسیله ایجاد فتنه دشمنان سوء استفاده کنند و اسلام را از بین برده و به تبع مردم کافر شوند .
❕زراره از امام صادق علیه السلام پرسید : چه چیز مانع شد از این که امیرالمؤمنین علیه السلام مردم را به خود دعوت کند؟ امام ع فرمود:
"ترس از مرتد شدن مردم . راوی می گوید تصور میکنم که در ادامه حدیث، این عبارات آمده باشد: «و شهادت ندهند که محمد رسول الله است».
📚علل الشرایع ج ١ ص ١٤٩
❕بنابراین حفظ اساس اسلام مورد توجه امامان علیهم السلام بوده است , به گونه ای که حاضر بودند برای حفظ آن از همه چیز حتی از جانشان چشم بپوشند , چنان که خداوند دستور به این امر داده و می فرماید :
"« خداوند از مومنان جان هایشان و اموالشان را خریداری کرده تا در برابرش بهشت برای آنان باشد به این گونه که در راه خدا پیکار کنند ، می کشند و کشته می شوند » (توبه 111 )
👌و می فرماید ؛
« آیا شما را به تجارتی آگاه کنم که از عذاب دردناک شما را رهایی می بخشد ... در راه خداوند با اموال و جانهایتان جهاد کنید این برای شما از هر چیز بهتر است» (صف 10_11 )
❕امام خمینی معتقد بوده است که حفظ نظام جمهوری اسلامی به اندازه ای پر اهمیت است که اگر این نظام از بین برود , اسلام از بین می رود لذا فرمودند که حفظ نظام حتی از حفظ جان امام عصر علیه السلام هم پر اهمیت تر است , از این جهت که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان اساس اسلام را از بین می برند و در همچنین مواردی امام عصر علیه السلام هم حاضر است که جان خود را برای حفظ اسلام بدهد .
❕بنابراین مقصود امام خمینی حفظ اسلام است که می گوید حفظ اسلام از حفظ جان امام علیه السلام هم اهمیت بیشتری دارد زیرا اساسا خود امام علیه السلام هم جان خود را برای حفظ اسلام می دهد , البته امام خمینی معتقد بوده است که مصداق حفظ اسلام , حفظ جمهوری اسلامی است و در صورت از بین رفتن جمهوری اسلام دشمنان تمام اسلام را از بین خواهند برد . ( البته ممکن است شما این ادعا را نپذیرید که با از بین رفتن جمهوری اسلامی , دشمنان از اساس اسلام را از بین ببرند , اما مرحوم امام خمینی این اعتقاد را داشته و جمله مذکور را مبتنی برهمین اعتقاد ایراد کردند ) .
▫️کلام مرحوم امام خمینی چنین است :
" امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به همبستگى داريم. امروز ما مواجه با همه قدرتها هستيم و آنها در خارج و داخل دارند طرحريزى مىكنند؛ براى اينكه اين انقلاب را بشكنند و اين نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و اين يك تكليف الهى است براى همه كه اهمّ تكليفهايى است كه خدا دارد؛ يعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر باشد- اهميتش بيشتر است؛👈 براى اينكه امام عصر هم خودش را فدا مىكند براى اسلام. 👉همه انبيا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دين خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند.
❕پيامبر اكرم آن همه مشقات را كشيد و اهل بيت معظم او آن همه زحمات را متكفّل شدند و جانبازىها را كردند؛ همه 👈براى حفظ اسلام است.👉 اسلام يك وديعه الهى است پيش ملتها كه اين وديعه الهى براى تربيت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ اين بر همه كس واجب عينى است؛ يعنى، همه مكلف هستيم حفظ كنيم تا آن وقتى كه يك عدهاى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكليف از ديگران برداشته مىشود. "
📚صحيفه امام، ج 15، ص: 365
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
44.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب :
🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!!
📺بخش اول
▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!!
@Rahnamye_Behesht
48.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب :
🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!!
📺بخش دوم
▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!!
@Rahnamye_Behesht
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔇کلیپ ویژه و جذاب :
🎥مولوی عبد الحمید و حقوق زنان !!!!
📺بخش سوم
▪️در کلیپ فوق ادعای مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان را مبنی بر حمایت از حقوق زنان , طبق روایات و فتاوای علمای بلوچستان و نیز فتاوای خود مولوی عبد الحمید به نقد و چالش کشیده ایم !!!
@Rahnamye_Behesht
39.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺حجاب اجباری و رفراندوم !!!!
اخیرا عده ای مدعی شدند که حجاب اجباری در جامعه با آیه لا اکراه فی الدین در تضاد است و نیز مولوی عبد الحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان خواستار برگزاری رفراندوم در جمهوری اسلامی شد , ما در کلیپ فوق این ادعاها را بررسی کرده و نیز نکاتی را پیرامون اغتشاشات اخیر بیان کرده ایم !!!!!
@Rahnamye_Behesht
امام باقر علیه السلام و طلاق همسرشان !!!!
🤔#پرسش :
❓با توجه به آنکه طلاق دادن همسر مورد غضب خداوند است چگونه در جلد ششم کتاب کافی روایتی آمده است که می گوید امام باقر همسر خود را حتی تا سه مرتبه طلاق داد ? آیا این عملکرد دون شان امام نبود !!!!
💠#پاسخ💠
👌چنین نیست که طلاق دادن همسر به صورت مطلق مورد غضب باشد , در مواردی طلاق دادن لازم و ضروری است , خصوصا آنجایی که ادامه زندگی مشترک ممکن نباشد و مثلا همسر انسان به هیچ عنوان حاضر نباشد که دست از رفتار و اعمال ناشایست خود بردارد , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم :
" بدون شك، قرارداد زوجيت از جمله قراردادهايى است كه بايد قابل جدايى باشد، چرا كه گاه عللى پيش مىآيد كه زندگى مشترك زن و مرد را با هم غير ممكن، يا طاقتفرسا و مملو از مفاسد مىكند، و اگر اصرار داشته باشيم كه اين قرارداد تا ابد بماند، سرچشمه مشكلات زيادى مىگردد، لذا اسلام با اصل طلاق موافقت كرده است، و هم اكنون نتيجه ممنوع بودن كامل طلاق را در جوامع مسيحى، ملاحظه مىكنيم كه چگونه زنان و مردان زيادى هستند كه به حكم قانون تحريف يافته مذهب مسيح ع طلاق را ممنوع مىشمرند و قانونا همسر يكديگرند، ولى در عمل جدا از يكديگر زندگى كرده، و حتى هر كدام براى خود همسرى غير رسمى انتخاب كردهاند! بنا بر اين اصل مساله طلاق يك ضرورت است، اما ضرورتى كه بايد به حد اقل ممكن تقليل يابد، و تا آنجا كه راهى براى ادامه زوجيت است كسى سراغ آن نرود. "
📚تفسير نمونه، ج24، ص: 224
❕بر همین اساس در مجامع روایی ما بابی باز شده است در این موضوع که اگر همسر انسان سبب آزار و اذیت انسان شود و قابل اصلاح هم نباشد , در این صورت طلاق دادن او مستحب است و طلاق ندادنش مکروه است : "بابُ كَرَاهَةِ تَرْكِ طَلَاقِ الزَّوْجَةِ الَّتِي تُؤْذِي زَوْجَهَا "
📚وسائل الشيعة، ج22، ص: 13 باب 5
❕در این رابطه پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" پنجكساند كه دعايشان مستجاب نمىشود: يكم. مردى كه خداوند طلاق زنش را در اختيار او قرار داده است و زنش او را مىآزارد و او [آن مقدار] دارد كه مهريهاش را بدهد؛ امّا طلاقش نمىدهد [و به نفرين روى مىآورد] ... " " خَمسَةٌ لا يُستَجابُ لَهُم: رَجُلٌ جَعَلَ اللّهُ بِيَدِهِ طَلاقَ امرَأَتِهِ فَهِيَ تُؤذيهِ و عِندَهُ ما يُعطيها، و لَم يُخَلِّ سَبيلَها "
📚الخصال ج 1 ص 299 _ بحار الانوار ج 90 ص 356
👌نوعی از طلاقی که در اسلام است و به عنوان طلاق رجعی شناخته می شود آن است که مرد می تواند تا دو مرتبه پس از طلاق به زن رجوع کند و زندگی را از سر گیرد , زیرا این دو طلاق صورت گرفته ممکن است موجب تذکر همسر به اصلاح رفتار و عملکرد شود و مجددا زندگی بنیان نهاده شود , اما اگر این دو مرتبه طلاق موجب اصلاح نشد , نوبت طلاق سوم می شود که در آن دیگر رجوعی نیست , چنان که خداوند می فرماید :
" طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است، (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود و طلاق سوم را دهد )" " الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسان " ( بقره 229 )
❕مفسرین می نویسند :
"بنا بر اين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد، و به تعبير ديگر اگر در اين دو بار، محبت و صميميت از دست رفته، بازگشت مىتواند با همسرش زندگى كند و از طريق صلح و صفا در آيد، در غير اين صورت اگر زن را طلاق داد ديگر حق رجوع به او ندارد ... "
📚تفسير نمونه، ج2، ص: 167
❕بر همین اساس امام باقر علیه السلام دو مرتبه همسرشان را که سبب اذیت و آزار ایشان بودند را طلاق دادند اما مجددا در عده به او رجوع کردند شاید که همسرشان متذکر شده و اخلاق و رفتار خود را اصلاح کند , اما وقتی امام علیه السلام دیدند که همسر قابل اصلاح نیست و این دو مرتبه طلاق سبب تذکر او نشده است , طلاق سوم و نهایی را دادند و فرمودند که دیگر من به چنین زن غیر قابل اصلاحی نیاز ندارم : " فَعَلْتُ ذَلِكَ بِهَا إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ لِي بِهَا حَاجَة "
📚الكافي ، ج6، ص: 76
▫️بنابراین طلاق دادن امام باقر علیه السلام در آخرین مرحله و پس از آن بود که همسرشان به هیچ عنوان قابل اصلاح نبودند و امام علیه السلام تا جایی که ممکن بود درصدد بودند که طلاق نهایی اتفاق نیفتد , اما وقتی دیدند که همسرشان قابل اصلاح نیست , بر اساس آنچه در اول کلام گفتیم , اقدام به طلاق نهایی همسرشان کردند .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
46.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجازات اغتشاشگران و حامیان آنها !!!!
در کلیپ فوق از موضوعات ذیل مبتنی بر منابع دینی بحث کرده ایم :
1 _ لزوم برخورد قاطع با آشوب طلبان
2_ لزوم برخورد قاطع با حامیان آشوب و اغتشاش از سلبریتی های خائن و وطن فروش
3_ جایگاه نقد و اعتراض در حکومت اسلامی
@Rahnamye_Behesht
حسرت بهشتیان در قیامت !!!
🤔#پرسش :
❓این که برخی از منبریان می گویند که بهشتیان نیز روز قیامت حسرت می خورند چقدر سندیت دارد ? !!!! آیا این سخن در ضدیت با آیاتی نیست که غم و اندوه را از بهشتیان سلب می کند !!!!
💠#پاسخ💠
👌یکی از اسامی روز قیامت " یوم الحسره " است , چنان که خداوند می فرماید :
" آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز كه براى همه مايه تاسف است) بترسان، روزى كه همه چيز پايان مىيابد در حالى كه آنها در غفلتند و ايمان نمىآورند. " " وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون " ( مریم ٣٩ )
❕از روایات اسلامی استفاده می شود که این حسرت در روز قیامت برای همگان است , هم بهشتیان و هم جهنمیان .
👌امام صادق عليه السلام فرمود :
"هيچ مجلسى نيست كه در آن، نيكان و بدان، گِرد هم آيند و بى ياد خداوند عز و جل از آن برخيزند، مگر آن كه در روز قيامت، آن مجلس، مايه افسوس آنان مىشود. " " ما مِن مَجلِسٍ يَجتَمِعُ فيهِ أبرارٌ و فُجّارٌ، فَيَقومونَ عَلى غَيرِ ذِكرِ اللّهِ عز و جل، إلّا كانَ حَسرَةً عَلَيهِم يَومَ القِيامَةِ. "
📚الكافي: ج 2 ص 496 ح 1
❕اهلسنت نیز نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" هرگاه گروهى در مجلسى بنشينند و در آن، خدا را ياد نكنند، آن مجلس در روز قيامت، برايشان مايه افسوس است، اگر چه اهل بهشت باشند و ثواب هر مجلسى را كه در آن ياد خدا كردهاند، خواهند ديد؛ ولى ثواب آن مجلس را نمىبينند و از اين رو، مايه افسوس آنان مىشود. " "ما جَلَسَ قَومٌ مَجلِسا لا يَذكُرونَ اللّهَ فيهِ، إلّا كانَ عَلَيهِم حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ و إن كانوا مِن أهلِ الجَنَّةِ، يَرَونَ ثَوابَ كُلِّ مَجلِسٍ ذَكَرُوا اللّهَ فيهِ و لا يَرَونَ ثَوابَ ذلِكَ المَجلِسِ، فَيَكونُ عَلَيهِم حَسرَة "
📚الدرّ المنثور: ج 7 ص 241
👌بنابراین و به مقتضای آیه شریفه و روایات وارده , حتی بهشتیان نیز روز قیامت حسرتی دارند , اما این حسرت به گونه ای نیست که سبب غم و اندوه آنان شود , بلکه آنان از آنچه خداوند از فضل خود به آنان حتی بیشتر از استحقاقشان عنایت داشته شاد و خوشحالند و غم و اندوهی ندارند , با این وجود دوست داشتند که اعمال خوب بیشتری انجام دهند تا بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرند , بر همین اساس برخی از مفسرین می نویسند :
" مىدانيم روز قيامت نامهاى مختلفى در قرآن مجيد دارد از جمله" يَوْمَ الْحَسْرَةِ" هم نيكوكاران تاسف مىخورند اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده بودند و هم بدكاران چرا كه پردهها كنار مىرود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه كس آشكار مىشود. "
📚تفسير نمونه، ج13، ص: 72
❕و ادامه می دهند :
" به هر حال اندوه و تأسف و ندامت از لوازم مفهوم آن است، و روز قيامت راستى روز اندوه و ندامت و حسرت شديد است، نه تنها براى بدكاران، بلكه حتى براى نيكوكاران، زيرا وقتى پاداشهاى عظيم الهى را مىبينند تأسف مىخورند چرا بيشتر و بهتر كار نيك انجام ندادهاند!
👌اين مطلبى است كه جمعى از مفسّران به آن تصريح كردهاند ( تفسير مجمعالبيان، جلد 6، صفحه 515 و روحالبيان، جلد 5، صفحه 335 و روح المعانى، جلد 16، صفحه 85. ) ولى فخر رازى مىگويد تنها بدان هستند كه گرفتار حسرت مىشوند و براى اهل بهشت حسرتى نيست چرا كه در آنجا هيچ غم و اندوهى نمىتواند وجود داشته باشد. ( تفسير فخررازى، جلد 21، صفه 221. )
❕ولى بايد گفت اين گونه غم، نوعى كمال است، و مايه ناراحتى و عذاب روحى نيست، بنابراين وجود آن در بهشت نيز مشكلى ندارد (دقت كنيد). "
📚پيام قرآن، ج5، ص: 53
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi