eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
209 ویدیو
50 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌رهبر معظم انقلاب زید عزه ؛ « آن کسی که امروز کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مامور CIAو ... دلیلی پیدا کند، نواری پُر کند و ببرد اینجا و آنجا و نشان بدهد و بگوید آن که میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است! میدانید چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد؟ ❕ فاطمه‌ی زهرا راضی نیست! 🔸پ.ن. 👌باید از هر کاری که خلاف تقیه خوفی و مداراتی در روز نهم ربیع است ، پرهیز شود و مجالس نهم ربیع ، دربیان فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و شادی با شادی آنان خلاصه شود ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « افشاگری از محل دفن فاطمه سلام الله علیها » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2204
👌پاسخ سوال کاربر در مورد ادله عدم تحریف قرآن را درذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2205
👌پاسخ دو سوال کاربر ؛ 1⃣بستن بخت دختران برای ازدواج ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2206 2⃣آیا انسان سرنوشتی از پیش تعیین شده دارد که از او سلب اختیار کند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2207 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2208
🤔 ❔آیا سوال قبر و فشار قبر واقعیت دارد ❗️آیا مرده در همین قبر مادی خود مورد سوال و مواخذه توسط دو ملک قرار می گیرد ❕اگر پاسخ مثبت است آیا بهتر نیست بالفور قبر را بشکافیم و مرده را از دست آنان نجات دهیم ❕❕ 💠💠 ❕از آیات و روایات بدست می آید که میان دنیا و آخرت عالمی وجود دارد که برزخ نام دارد و هنگامی که روح از بدن جدا می شود .در عالم برزخ در قالبی ، شبیه جسم دنیوی قرار می گیرد . 👌خداوند می فرماید؛ « مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏ » ، «پشت سر آنها برزخی است تا روزی که بر انگیخته میشوند» 🔷مومنون100 ❕در روايتى از امام صادق عليه السلام مى ‏خوانيم كه فرمود ؛ اتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فى الْبَرْزَخِ «من از برزخ درباره شما مى ‏ترسم». رواى سؤال كرد: ما الْبَرْزَخُ: «برزخ چيست؟» فرمود: «أَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينَ مَوْتِه إلى‏ يَوْمِ القِيامَة»: «برزخ همان قبر است از آن زمانى كه انسان مى‏ميرد تا روز قيامت». 📚الکافی ج 3 ص 242 ❕و در حديث ديگرى از امام على بن الحسين عليه السلام آمده است ؛ «برزخ قبر است که باغى از باغ‏هاى بهشت، يا حفره‏ اى از حفره ‏هاى دوزخ است». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 36 👌ماده قبر در لغت به معنای پنهان شدن در چیزی و آرام یافتن در آن می باشد ‌. 📚معجم مفاییس اللغه ج 6 ص 97 🔸روح در عالم برزخ ، به بدنی شبیه بدنی دنیوی خودش تعلق می گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مى‏ كند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا قرار مى ‏دهد». 📚الکافی ج 3 ص 244 👌به خاطر همین به « برزخ » ، « قبر » گفته می شود زیرا روح با بدنی مثالی در برزخ استقرار یافته و آرام می گیرد . ❕بنابراین سوال قبر ، یعنی سوال در عالم برزخ و فشار قبر یعنی فشار و سختی در عالم برزخ که بر روح و بدن مثالی وارد می شود ، و بدن مادی مدفون در قبر مورد سوال و فشار قرار نمی گیرد . 🔸 بعضى معتقدند روح به طور موقّت، به جسم باز مى‏ گردد (البته نه به طور كامل بلكه به مقدارى كه قادر به پاسخ سؤال باشد) و از سوى فرشتگان خدا، مورد سؤال قرار مى‏ گيرد و پاسخ مى ‏گويد. 📚پیام قرآن ج 5 ص 373 ❕ولى مرحوم «علّامه مجلسى» در تحقيقى كه پيرامون احاديث اين باب دارد، در يكى از سخنانش چنين مى‏ گويد: «المراد بالقبر في أكثر الأخبار ما يكون الرّوح فيه في عالم البرزخ، مراد به قبر در اكثر اخبار، چيزى است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد (يعنى قالب مثالى نه اين جسم مادّى عنصرى)» 📚بحار الانوار ج 6 ص 271 ❕ از اينجا پاسخ شبهه ه‏اى كه بعضى مطرح مى ‏كنند كه، ما اگر دهان مردگان را علامت‏گذارى كنيم و بعد از گذشتن يكى دو روز، قبر را بشكافيم، هيچ‏ اثرى كه نشان دهد آنها سخن گفته‏ اند، مشاهده نمى ‏شود ، یا چگونه است که قبر را بشکافیم و نکیر و منکر را فراری دهیم و ... روشن مى‏ گردد، زيرا سؤال و جواب از اين بدن و با اين دهان مادّى نيست، تا دنبال چنين اثرى باشيم. 👌از جمله امورى كه بر صحّت این كلام گواهى مى‏ دهد آيه شريفه «رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ»؛ پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى» ( غافر 11) مى ‏باشد، اين سخن را گنهكاران در قيامت در پيشگاه خدا مى‏گويند و نشان مى‏ دهد كه «احيا» دو مرتبه بيشتر صورت نگرفته: طبق برخی از تفاسیر این احیاء يكى در ابتدای دنيا و ديگرى در قيامت است . اگر اين بدن جسمانى در قبر پاسخگو باشد، بايد حيات موقّتى نيز در قبر پيدا كند و در نتيجه، انسان صاحب سه حيات و سه مرگ خواهد شد ( حيات در دنيا و حيات در قبر و حيات در قيامت، و مرگ قبل از حيات در دنيا، و مرگ در پايان عمر، و مرگ بعد از حيات در قبر). ❕به اين ترتيب، نبايد ترديد كرد كه سؤال و جواب از روح انسان، در قالب برزخى صورت مى ‏گيرد ،خصوصا آنکه برخی نقل ها می گوید ، نکیر و منکر ، مرده را در قبرش می نشانند و بازخواست می کنند چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ «أقعد في حفرته، او را در قبر مى‏ نشانند.» 📚نهج البلاغه خطبه 83 🔸اشاره به همين معنا است و گرنه بسيارى از قبرها، مخصوصا قبرهاى بدون لحد، گنجايش نشستن انسان را ندارد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در صورتی که میت دفن شود ، سوال و فشار بر او تا زمان دفن تاخیر می افتد و بلافاصله پس از دفن شدن مورد سوال و فشار قرار می گیرد ، لذا پیامبر گرامی همین که سعد معاذ را دفن کردند ، فرمود ؛ « سعد گرفتار فشار قبر شد » 📚علل الشرایع ج 1 ص 310 👌یا امام باقر علیه السلام توصیه کردند که دو چوب تر و تازه همراه میت دفن شود زیرا « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌توصیه به تلقین میت ، هنگام دفن هم گواه بر آن است که سوال و جواب و فشار قبر تا زمان دفن میت تاخیر می افتد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند » 📚التهذیب ج1 ص321 👌این دلائل و سایر روایات که از ذکر آن خود داری می شود نشان می دهد که سوال و فشار قبر تا زمان دفن کردن تاخیر می افتد . ❕اما باید توجه داشت که اگر میتی قرار بر دفن نشدنش باشد ، سوال و فشار قبر از او رفع نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ میتی در شرق و غرب عالم و در خشکی و دریای عالم نیست ، مگر آنکه نکیر و منکر در مورد ، خدای او و دین و پیامبر و امامش از او سوال می کنند » 📚بحار الانوار ج 6 ص 215 ❕در روايتى آمده است كه سؤال كردند اگر كسى چندين روز به دار آويخته شده باشد، فشار قبر درباره او چگونه است امام عليه السلام فرمود: «به هوايى كه‏ بر او احاطه دارد دستور داده مى‏ شود كه از هر طرف بر او فشار وارد كند» 📚الکافی ج 5 ص 594 👌بنابراین منظور از سوال و فشار قبر ، سوال و فشار در عالم برزخ است که این سوال و جواب برای کسانی که قرار بر دفن شدنشان است تا زمان دفن تاخیر می افتد و اگر دفن نشدن میتی قطعی باشد ، سوال و فشار برایش حتی بدون دفن شدن صورت می گیرد . ❕و اگر در برخی روایات آمده است که برای سوال و جواب و فشار قبر ، روح به جسدش بازگشت کرده و به آن ملحق می شود ؛ « یعاد روحه فی جسده » ( بحار الانوار ج 6 ص 227) ، « ردت الروح فی جسده » ( الکافی ج 3 ص 234) ، « فیلقی فیه الروح الی حقویه » ( تفسیر عیاشی ج 2 ص 226) ، به قرینه آنچه در بالا آمد ، مقصود ملحق شدن روح به جسد و جسمش در عالم برزخ است ، نه جسدی که در زمین مدفون است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔کانال های ضد دین و وهابیت این روزها خیلی شبهه می کنند که در روایات شیعه آمده است که حضرت علی را دوست دارد آنگاه اشکال می کنند که شما می گویید شیطان که دشمن خداست علی را که دوست خداست، دوست دارد ، یا شیطان خدا نیست و یا علی دوست خدا نیست ❕❕ 💠 💠 👌روایتی است که از سلمان نقل شده است که می گوید ؛ «ابليس ملعون به گروهى گذشت كه به امير المؤمنين عليه السّلام ناسزا مى‏ گفتند، ابليس جلو آنها ايستاد آن گروه گفتند: اين كيست كه جلو ما ايستاده؟ابليس گفت: من ابو مرّه هستم. گفتند: اى ابا مرّه، كلام ما را نشنيدى؟ ابليس گفت: بدا به حالتان، آقاى خود بن ابى طالب را سبّ كرده و ناسزا مى‏گوييد؟ گفتند: از كجا دانستى كه او آقاى ما است؟ ابليس گفت: از كلام پيامبرتان كه فرمود: هر كس كه من آقاى او هستم، على نيز آقاى او است خدايا كسى كه او را دوست دارد دوست بدار و آن كس كه دشمنش دارد دشمن بدار، خدايا يارى كن كسى را كه او را يارى كرده و ذليل نما كسى كه او را خوار كرده. ❔گفتند: آيا تو از موالى و شيعيان او هستى يا نه؟ 👌ابليس گفت: من نه از موالى او بوده و نه شيعه ‏اش هستم ولى دارم و كسى بغض او را در دل نمى‏ گيرد مگر آن كه من در مال و فرزندش شركت مى‏ كنم » 📚امالی صدوق ص347 📚علل الشرایع ج1 ص144 ❕این که علی علیه السلام را دوست دارد ، مطلبی غیر قابل قبول نمی باشد چرا که خداوند میفرماید ؛ « کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند خداوند رحمان محبت آنها را در دلها می افکند » 🔰مریم 96 ❕در روایات فراوانی از طرق اهل سنت و تشیع آمده است که آیه مذکور در شان علیه السلام نازل شده است و خداوند محبت او را در قلوب همگان قرار داده است ؛ 📚شواهد التنزیل ج1 ص365 📚الدر المنثور ج4 ص287 📚کشاف ج3 ص47 📚تفسیر قرطبی ذیل آیه مذکور 📚صواعق المحرقه ص170 📚بحار الانوار ج35 ص354 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌 «ايمان و عمل صالح جاذبه و كشش فوق العاده‏اى دارد، اعتقاد به يگانگى خدا و دعوت پيامبران كه بازتابش در روح و فكر و گفتار و كردار انسان به صورت اخلاق عاليه انسانى، تقوا و پاكى و درستی و امانت و شجاعت و ايثار و گذشت، تجلى كند ، همچون نيروهاى عظيم مغناطيس كشيده و رباينده است. ❕حتى افراد و از پاكان لذت میبرند، و از ناپاكانى همچون خود متنفرند، به همين دليل هنگامى كه فى المثل مى ‏خواهند همسر يا شريكى انتخاب كنند تاكيد دارند كه طرف آنها پاك و نجيب و امين و درستكار باشد. 👌اين طبيعى است و در حقيقت نخستين پاداشى است كه خدا به مؤمنان و صالحان می دهد كه دامنه‏ اش از دنيا به سراى ديگر نيز كشيده مى ‏شود. 🔰اينكه بعضى آیه مذکور را در باره امير مؤمنان على علیه السلام دانسته و در روايات بسيارى به آن اشاره شده بدون شك درجه و مرحله بالاى آن، ويژه آن امام متقين است ولى اين مانع از آن نخواهد بود كه در مراحل ديگر همه مؤمنان و صالحان از طعم اين محبت و محبوبيت در افكار عمومى بچشند، و از اين مودت الهى سهمى ببرند، و نيز از آن نخواهد بود كه دشمنان نيز در دل خود احساس محبت و احترام نسبت به آنها كنند. 📚تفسیر نمونه ج 13 ص145 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی نیاز به دین را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2210
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد آگاهی امام زمان علیه السلام نسبت به اعمال بندگان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2212 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2213
👌پاسخ شبهه پراکنی های وهابی در مورد بدعت بودن جشن های میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674
🤔 ❔آیا می دانید در کتاب وسائل شیعه بابی وجود دارد به اسم باب استحباب متاركة الترك ما دام يمكن الترك یعنی: مستحب است که از ترک ها فاصله بگیرید و انها را ترک کنید! کتاب : وسائل الشيعة ط-آل البیت نویسنده : الحر العاملي، الشيخ أبو جعفر    جلد : 15  صفحه : 57 ١٤ ـ باب استحباب متاركة الترك والحبشة ما دام يمكن الترك در ادامه حر عاملی روایاتی درمورد ترک ها میاورد که مستحب است که از ترک ها دوری کنیم و تَرک کنیم تُرک هارا! این‌ روایت ها در کتاب کافی و کتابای دیگر شیعه موجود است! 🖌این چنین این مذهب خرافی به تُرک ها توهین و‌اهانت کرده است! 💠پاسخ💠 1⃣خطاب به وهابیون که مطلب فوق را در فضاهای مجازی گسترش می دهند می گوییم « کسی که خانه اش از شیشه است ، به خانه دیگری سنگ نمی زند » ❕آقایان گویا نمی دانند ، که روایت فوق عینا در کتب خودشان از پیامبر گرامی نقل شده است که فرمود ؛ « اترکوا الترک » « از ترکان دوری کنید » 📚سنن ابی داود ج 4 ص 1839 ❕یا فراتر از این نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « قيامت برپا نمى ‏شود تا آن كه مسلمانان با ترك‏ها بجنگند؛ مردمى كه صورت‏هايشان مانند سپرهاى روكش خورده و تُو بر تُوست، لباس‏هاى مويى مى ‏پوشند و در [كفش‏هايى از] مو راه مى ‏روند. » 📚سنن النسایی ج 3 ص 29 👌شما می توانید این مضمون روایت را در سایر کتب اهل سنت هم مشاهده کنید ؛ 📚مجمع الزوائد ج 5 ص 304_ فتح الباری ج 6 ص 449_ المعجم الکبیر ج 10 ص 181_ کنزالعمال ج 4 ص 365 و ... 2⃣در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی فرمود ؛ « با ترکان متارکه کرده ( و نجنگید ) مادامی که آنان با شما متارکه ( و ترک جنگ ) کرده اند ( تارکوا الترک ما ترکوکم ) چرا که دشمنی آنان شدید و بی مقدار و حقیرانه است » 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 57 👌مقصود این روایات ، رومیان می باشد که در صدد دشمنی با مسلمین بودند و امپراطوری آنان تا مرزهای مسلمین ادامه داشت ، که مطابق روایات فوق ، پیامبر گرامی ، مسلمین را تا مهیا شدن زمینه مناسب از مقاتله با آنان نهی می کردند . در کتاب معجم البلدان چنین آمده است ؛ « رقّه و شامات همگى به روزگار خسروان در مرز روم بشمار مى‏ رفت و پايتخت ايشان انطاكيه بود تا آنگاه كه مسلمانان ايشان را از آنجا به دورترين نقاط كشورشان (قسطنطنيه) راندند .» 📚ترجمه معجم البلدان ج 2 ص 580 ❕قسطنطنيه همان شهر اسلامبول در تركيه کنونی است. 📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ص 317 👌انطاکیه هم که پاییتخت رومیان در اطراف مرزهای اسلامی بود ، يكى از قديمترين شهرهاى شام است كه به گفته بعضى در سيصد سال قبل از مسيح بنا گرديد، اين شهر در روزگار قديم از حيث ثروت و علم و تجارت يكى از سه شهر بزرگ كشور روم محسوب مى ‏شد. ❕شهر انطاكيه تا حلب كمتر از يكصد كيلومتر و تا اسكندريه حدود شصت كيلومتر فاصله دارد. 📚فرهنگ قصص قرآن ماده انطاكيه ص 320 _ مراصد الاطلاع علی اسماء الامکنه و البقاع ج 1 ص 124 👌بنابراین مورد روایات فوق ترک نبرد با ترکان و رومیان است تا زمانی که آنان صلح را بهم نزده بودند و به مسلمین هجوم نکرده بودند لذا شیخ حر عاملی روایات مذکور را تحت این باب می آورد ؛ « استحباب ترک متارکه ( و نبرد ) با ترکان تا زمان که این متارکه کردن ممکن باشد ( و آنان هجوم نکرده باشند )» 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 57 باب 14 ❕و نهایت جهل و نادانی است که مورد این روایات را تمام ترک زبانان بگیریم و بگوییم شیعه روایت دارد که باید از ترکان دوری کنید ، در حالی که عین همین مطلب را علمای اهل سنت و وهابیت هم نقل کرده اند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « نذر فرزند کشی توسط عبد المطلب جد پیامبر گرامی اسلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2214
🤔 ❔احمد الحسن بصری مدعی است که او همان یمانی موعود است و همه باید از او تبعیت کنند ❗️وقتی می گوییم که در روایات آمده است که خروج یمانی و سفیانی همزمان است و هنوز سفیانی خروج نکرده تا یمانی بیاید می گویند که یمانی فعلا در حال جمع کردن نیرو است و هنوز خروج نکرده است ❕پاسخ چیست ❕❕ 💠💠 👌یکی از نشانه های حتمی ظهور امام زمان علیه السلام ، قیام یمانی است . 🔸 امام صادق عليه السلام مى‏ فرمايد ؛ «پنج نشانه حتمى، پيش از قيام قائم هست: [خروج‏] يمانى، [خروج‏] سفيانى، بانگ [آسمانى‏]، كشته شدن نفْس زكيّه و به زمين فرو رفتن [لشكرى‏] در بيداء » 📚كمال الدين: ص 650 ح 7 _ بحار الأنوار: ج 52 ص 204 ح 34. 🔸امام باقر عليه السلام مى ‏فرمايد: «... هنگامى كه مردان، خود را به زنان و زنان، خود را به مردان، شبيه كنند ... و سفيانى از شام، و يمانى از يمن خروج كنند و [لشكرى‏] در بيداء فرو رود و جوانى از خاندان محمّد، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏]- كه نامش محمّد بن حسن، نفْس زكيّه است-، كشته شود و بانگى از آسمان آيد كه حق نزد او و شيعه اوست. اين، هنگام خروج قائم ماست». 📚كمال الدين: ص 330 ح 16، إعلام الورى‏: ج 2 ص 291، بحار الأنوار: ج 52 ص 191 ح 24. نيز، براى ديدن همه حديث، ر. ك: همين دانش‏نامه: ص 389 ح 1395. ❕چنان که گذشت ، یمانی از یمن قیام خود را آغاز می کند ، لذا علی علیه السلام فرمود ؛ «پنج چيز، از نشانه‏ هاى [ظهور] قائم است ؛ (خروج) يمانى از يمن، [خروج‏] سفيانى، نداى آسمانى، فرو رفتن زمين در بيداء و كشته شدن نفْس زكيّه‏ » 📚عيون الحكم و المواعظ: ص 244 ح 4642. ❕قیام و خروج یمانی و سفیانی هم ، همزمان است ، چنان که امام باقر عليه السلام فرمود: «... خروج سفيانى، يمانى و خراسانى، در يك سال و يك ماه و يك روز است و مانند دانه ‏هاى تسبيح، پشت سر هم هستند و همه جا جنگ و بيم و هراس است. بدا به حال كسى كه با آنان مخالفت ورزد! و ميان پرچم‏ها، پرچمى راه‏يافته‏ تر از پرچم يمانى نيست و آن، پرچم هدايت است كه شما را به سوى صاحبتان (امام زمان عليه السلام) فرا مى‏ خواند و چون يمانى قيام كند، فروش سلاح را بر مردم و مسلمانان، حرام مى‏كند. هنگامى كه يمانى قيام كرد، به سوى او برو، كه پرچمش، پرچم هدايت است و هيچ مسلمانى برايش روا نيست كه كار را بر او دشوار كند؛ كه هر كس چنين كند، از دوزخيان خواهد بود » 📚الغيبة، نعمانى ص 253 ح 13، بحار الأنوار: ج 52 ص 230 ح 96 ❕خروج یمانی به طور اجمال از نشانه های حتمی ظهور است اما شخصیت یمانی و چگونگی خروج او برای ما مشخص نیست جز این که معلوم است که او اهل یمن است و از یمن ظهور می کند . 👌احمد الحسن مدعی است که یمانی خودش یعنی احمد الحسن بصری است و می آورد ؛ « یمانی صاحب ولایت الهی است ، دچار خطا نمیشود تا مردم را به باطل بکشاند یا آنها را از راه حق خارج کند ، او معصومی است که بر عصمتش نص و تصریح وارد شده است ، یمانی حجتی از حجت های خدا در زمینش است » 📚متشابهات ج 4 ص 69 ❕و در جای دیگر می گوید ؛ « بدان که من قبل از اینکه متولد شوم ، یمانی بوده ام و در این عالم جسمانی از این موضوع اطلاع نداشتم ،تا خداوند مرا یادآوری و آگاهم نمود » 📚پاسخهای روشنگر ، ج 2 ص 98 ❕در جای دیگر در یک بیان مضحک ادعا می کند که چون کسی غیر من ادعای وصایت و یمانی بودن نکرده است ، پس من وصی و یمانی هستم ، می گوید ؛ « برای این که مطمئن شوی که سید احمد الحسن همان یمانی و وصی و فرستاده امام زمان علیه السلام است بدان که به غیر صاحب وصیت ( یعنی من ) مدعی دیگری ( برای این مناصب ) وجود ندارد » 📚پاسخهای روشنگر ج 6 ص 164 👌حال چند مطلب باید روشن شود ؛ 1⃣احمد الحسن مدعی است که همان یمانی ، اهل یمن است در حالی که صراحتا خود را اهل بصره معرفی می کند و می گوید ؛ « احمد الحسن در بصره به دنیا آمد » 📚پاسخهای روشنگر ج 1 ص 62 ❕« او مبلغ و نقل کننده از امام مهدی علیه السلام است و از استان بصره عراق است » 📚همان ص 74 👌و می گوید ؛ « اسمم احمد است و در شهر بصره در جنوب عراق زندگی می کنم » 📚پاسخهای روشنگر ، ج 2 ص 109 👌روایات فوق صراحتا یمانی را اهل یمن و ظهور او را از یمن معرفی می کند ، در حالی که احمد الحسن به تصریح خودش اهل بصره است و از بصره دعوت خود را شروع کرده است ❕چگونه ممکن است احمد الحسن همان یمانی باشد ❗️ 2⃣احمد الحسن مدعی است که یمانی معصوم بوده و گناه نمی کند ، در حالی که خودش در مقام معرفی خود می گوید ؛ « من بنده حقیر به فکرم خطور نمی کرد که از سگ مریضی هم برتر باشم چرا که پرودگار رحیم مرا از گناه بزرگم در پیشگاهش آگاه ساخته است » 📚پاسخهای روشنگر ج 1 ص 23 ❕و می گوید ؛ « من گناهکار ، تقصیر کار ، کم عمل با خطاهای بسیار هستم » 📚پاسخهای روشنگر ، ج 2 ص 92 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌بنابراین به تصریح خود احمد الحسن او فردی گناهکار و عاصی است و اساسا نمی تواند یمانی موعود باشد که به تعبیر روایت ، هدایت یافته و به تعبیر خود احمد الحسن معصوم است . 3⃣توهین های احمد الحسن به مقام شامخ امامان و پیامبران دلیل دیگری بر رد ادعای گزاف او می باشد . ❕می گوید ؛ « علی ( علیه السلام ) دارای منیت و تاریکی و ظلمت بود که اگر این حال را نداشت ، محمد بود » 📚متشابهات ، ج 4 ص 34 ❕در تفسیر آیه « والعصر ، ان الانسان لفی خسر » می گوید : « انسانی که در زیان است ، علی ( علیه السلام ) است ، او انسان است و نسبت به محمد زیان دیده است ، پس مقام رسول خدا، بالاتر و عظیم تر از مقام امام علی است » 📚متشابهات ج 3 ص 73 ❕و می گوید ؛ « باقی انبیاء و رسولان قبل و بعد از ابراهیم ، ستمکاران به خویشتن هستند » 📚الجواب المنیر ج 2 ص 42 ❕و می گوید :« همه خلائق ( حتی امامان ) به جز محمد تقصیر دارند » 📚متشابهات ج 3 ص 142 👌و در توهینی بزرگ ، نسبت شرک به امام حسین علیه السلام می دهد و می گوید ؛ « شرک نفسانی ، مخفی ترین نوع شرک است و همان منیت می باشد که مخلوق را از آن گریزی نیست ، این منیت او را با ظلمت و عدم در هم می آمیزد و از همین رو به این معنا هر بنده ای از بندگان خدا مشرک می باشد ، امام حسین این معنای شرک و نیز آنچه از شک به همراه دارد را قصد کرده است ، امام حسین فتح المبین را درخواست نمود و از بین رفتن شائبه عدم و ظلمت از صفحه وجودش را » 📚متشابهات ج 2 ص 32 ❕این نسبت های ناروا به هادیان الهی که موارد دیگر آن را بازگو نکردیم ، روشن ترین دلیل بر شرک و کفر احمد الحسن بصری و رد ادعاهای او مبنی بر یمانی و وصی بودن و ... است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «بی احترامی و حرمت شکنی نسبت به سه چیز مستلزم شرک به خداوند می باشد .بی احترامی به کعبه و به قرآن و به اهل بیت» 📚بحار الانوار ج24 ص186 🔸لذا پیامبر گرامی به زیبایی ظهور این فرد از بصره را پیش بینی کرده و فرمود ؛ « دجالی هم از بصره خروج می کند که از نسل من نیست و او مقدمه همه دجال هاست » 📚الملاحم و الفتن ، سید بن طاووس ، ص 248 4⃣اگر چه دلائل فراوان دیگری ، در رد ادعای یمانی بودن احمد الحسن ، دجال بصره وجود دارد ، اما مطلب را خلاصه کرده و می گوییم : ❕ مطابق روایات مذکور در ابتدای کلام ، ظهور ، یمانی و سفیانی کاملا همزمان ، در یک روز و یک ماه و یک سال است است ، چنان که در نقل مذکور آمد ؛ « خروج السفیانی و الیمانی و الخراسانی فی سنه واحده ، فی شهر واحد ، فی یوم واحد » ❕حال چگونه یمانی دروغین ، قبل از سفیانی و خراسانی ظاهر شده است ، در حالی که روایت می گوید ظهور سفیانی و یمانی همزمان است ❗️ 👌طرفداران احمد الحسن می گویند ، خروج یعنی قیام مسلحانه ، و احمد الحسن قیام مسلحانه نکرده است و در حال جمع کردن نیرو است ❗️ 🔸پاسخ می گوییم ؛ 1⃣ ماده ، خرج ، یخرج ، خروجا ، به معنای هرگونه ظهور و بیرون آمدن است ؛ 📚معجم الوسیط ماده خرج 👌و ابن منظور هم ماده خروج را به معنای هر گونه ظهور می داند که ضد دخول و پنهان شدن است . 📚لسان العرب ج 2 ص 249 🔸بنابراین مطابق روایت مذکور ، خروج یعنی اعلام وجود و ظهور یمانی و سفیانی ، همزمان است و آنان پس از اعلام وجود و ظهور ، لشگری ترتیب داده و یکی در راه حق نبرد می کند و دیگری در راه باطل ، و تفسیر « خروج » به « قیام مسلحانه » بدون دلیل و قرینه و خلاف متبادر از مفهوم « خروج » و تصریح « لغت شناسان » است که بطلان چنین تفسیری ، روشن و بدیهی است . 2⃣به فرض هم که « خروج » به معنای « قیام مسلحانه » باشد ، احمد الحسن در سال 1428 قمری به فرماندهی « کرعاوی » و در سال 1429 به فرماندهی « حسن حمامی » جنگیده است که به قیمت کشته شدن تعداد زیادی از افراد بیگناه انجامید ، که پس از برخورد حکومت عراق ، احمد الحسن به غیبت رفت . 👌بنابراین خروج به معنای قیام مسلحانه احمد الحسن هم واقع شده است ، بدون آنکه این قیام همزمان باشد با قیام سفیانی و این بیان هم دلیل دیگری بر کذب و دروغگویی احمد الحسن در ادعای یمانی بودن است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
⁉️سوال من آلمان زندگي ميكنم دو روز پيش معلمم كه قرآن رو كاملا خوانده وبااينكه مسيحي هست به من گفت چرا تو قرآن نوشته كه يك مرد ٤تا زن ميتونه بگيره و به شرط اينكه مساوات رو رعايت كنه.من چي جواب بدم؟ 🔷پاسخ: ❗️در مورد فلسفه تعدد زوجات برای مردان در تفسیر نمونه چنین امده است : ❗️با مطالعه وضع محیطهای مختلف قبل از اسلام، به این نتیجه می رسیم که تعدد زوجات بطور نامحدود امری عادی بوده و حتی بعضی از مواقع بت پرستان به هنگام مسلمان شدن، بیش از ده زن و یا کمتر داشته اند، بنابراین تعدد زوجات از پیشنهادها و ابتکارات اسلام نیست بلکه اسلام آن را در چهارچوبه ضرورتهای زندگی انسانی محدود ساخته و برای آن قیود و شرائط سنگینی قائل شده است. ❗️قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور می زند نه تبلیغات ظاهری و احساسات رهبری نشده، مساءله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسی قرار گرفته، زیرا هیچ کس نمی تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل می دهند 🔷و نیز نمی توان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان، از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خود را از دست می دهند در حالی که در مردان چنین نیست. 🔷و نیز زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حمل، عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که در مردان این ممنوعیتها وجود ندارد. 🔶 از همه گذشته زنانی هستند که همسران خود را به علل گوناگونی از دست می دهند و معمولا نمی توانند به عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار گیرند و اگر مساءله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند همانطور که در مطبوعات مختلف می خوانیم که این دسته از زنان بیوه با محدود شدن مساءله تعدد زوجات از نابسامانی زندگی خود شکایت دارند و جلوگیری از تعدد را یک نوع احساسات ظالمانه درباره خود تلقی می کنند. ❗️ بادر نظر گرفتن این واقعیتها در این گونه موارد که تعادل میان مرد و زن به عللی بهم می خورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم: 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته های درونی خود را سرکوب کنند. 2⃣مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند. 3⃣ کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود و قدرت بر اجراء عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. مسلما غیر از این سه راه، راه دیگری وجود ندارد. ❗️اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم باید با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم و عواطف و احساسات اینگونه زنان را نادیده بگیریم، این مبارزهای است که پیروزی در آن نیست و به فرض که این طرح عملی شود جنبه های غیر انسانی آن بر هیچ کس مخفی نیست. 🔷 به تعبیر دیگر مساءله تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از دریچه چشم همسر اول، مورد بررسی قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد، و آنها که مشکلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان می کنند کسانی هستند که یک مساءله سه زاویه ای را تنها از یک زاویه نگاه می کنند زیرا مساءله تعدد همسر، هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اول و هم از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود و با توجه به مصلحت مجموع، در این باره قضاوت کنیم. 🔷 اگر راه دوم را انتخاب کنیم باید فحشاء را به رسمیت بشناسیم و تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می گیرند نه تامینی دارند و نه آینده ای، و شخصیت آنها در حقیقت لگدمال شده است و اینها اموری نیست که هیچ انسان عاقلی آنرا تجویز کند. ❗️بنابراین تنها راه سوم باقی می ماند که هم بخواسته های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت می دهد و هم از عواقب شوم فحشاء و نابسامانی زندگی این دسته از زنان بر کنار است و جامعه را از گرداب گناه بیرون می برد. 🔷البته باید توجه داشت که جواز تعدد زوجات با اینکه در بعضی از موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می شود اما تحصیل شرائط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است 📍ادامه پاسخ 👇👇👇👇👇
💭ادامه پاسخ : زیرا زندگی در سابق یک شکل ساده و بسیط داشت و لذا رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمی آمد ولی در عصر و زمان ما باید کسانی که می خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار دارند چنین اقدامی بنمایند. اساسا اقدام به این کار نباید از روی هوی و هوس باشد. 🔺جالب توجه اینکه همان کسانی که با تعدد همسر مخالفند (مانند غربیها) در طول تاریخ خود، به حوادثی برخورده اند که نیازشان را به این مساءله کاملا آشکار ساخته است، ▪️مثلا بعد از جنگ جهانی دوم احتیاج و نیاز شدیدی در ممالک جنگ زده، و مخصوصا کشور آلمان، به این موضوع احساس شد و جمعی از متفکران آنها را وادار ساخت که برای چاره جوئی و حل مشکل در مساءله ممنوعیت تعدد همسر، تجدید نظر کنند، و حتی برنامه تعدد زوجات اسلام را از دانشگاه (الازهر) خواستند و تحت مطالعه قرار دادند، ولی در برابر حملات سخت کلیسا مجبور به متوقف ساختن این برنامه شدند، و نتیجه آن همان فحشاء وحشتناک و بیبند و باری جنسی وسیعی بود که سراسر کشورهای جنگ زده را فرا گرفت. 🔷از همه اینها گذشته تمایل پاره ای از مردان را به تعدد همسر نمی توان انکار کرد، این تمایل اگر جنبه هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست اما گاه می شود که بر اثر عقیم بودن زن، و علاقه شدید مرد به داشتن فرزند، این تمایل را منطقی می کند، و یا گاهی بر اثر تمایلات شدید جنسی و عدم توانائی همسر اول برای انجام این خواسته غریزی، مرد، خود را ناچار به ازدواج دوم می بیند، حتی اگر از طریق مشروع انجام نشود از طرق نامشروع، اقدام می کند در اینگونه موارد نیز نمی توان منطقی بودن خواسته مرد را انکار کرد، و لذا حتی در کشورهائی که تعدد همسر قانونا ممنوع است، عملا در بسیاری از موارد ارتباط با زنان متعدد رواج کامل دارد، و یک مرد در آن واحد با زنان متعددی ارتباط نامشروع دارد. ❗️مورخ مشهور فرانسوی گوستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام را که به صورت محدود و مشروط است یکی از مزایای این آئین می شمارد و بهنگام مقایسه آن را روابط آزاد و نامشروع مردان، با چند زن، در اروپا چنین می نویسد: «در غرب هم با وجود اینکه آب و هوا و وضع طبیعت هیچکدام ایجاب چنین رسمی (تعدد زوجات) نمی کند با این حال وحدت همسر چیزی است که ما آن را فقط در کتابهای قانون می بینیم و الا گمان نمی کنم که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعی ما اثری از این رسم نیست! راستی من متحیرم و نمی دانم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم دارد؟ بلکه من می گویم که اولی از هر حیث از دومی بهتر و شایسته تر است » 📚تاریخ تمدن اسلام و عرب ترجمه فخر گیلانی صفحه 509 ❗️البته نمی توان انکار کرد که بعضی از مسلمان نماها بدون رعایت روح اسلامی این قانون، از آن سوء استفاده کرده و برای خود حرم سراهای ننگینی بر پا نموده و به حقوق زنان و همسران خود تجاوز کرده اند، ولی این عیب از قانون نیست و اعمال آنها را نباید به حساب دستورهای اسلام گذاشت، کدام قانون خوبی است که افراد سودجو از آن، بهره برداری نامشروع نکرده اند؟ 🔴ادامه پاسخ 👇👇👇
🔶ادامه پاسخ 👇👇👇👇 ⁉️در اینجا بعضی سؤال می کنند که ممکن است شرائط و کیفیاتی که در بالا گفته شد برای زن یا زنانی پیدا شود آیا در این صورت می توان به او اجازه داد که دو شوهر برای خود انتخاب کنند؟ 🔷جواب این سؤال چندان مشکل نیست: ❗️اولا: (بر خلاف آنچه در میان عوام معروف است) میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است و از جمله ناراحتیهائی که در کتب علمی مربوط به مسائل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساءله (سرد مزاجی) است در حالی که در مردان، موضوع بر عکس است، و حتی در میان جانداران دیگر نیز همواره دیده می شود که تظاهرات جنسی، معمولا از جنس نر شروع می شود. ❗️ثانیا : تعدد همسر در مورد مردان هیچ گونه مشکل اجتماعی و حقوقی ایجاد نمی کند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند، مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد که ساده ترین آنها مساءله مجهول بودن نسب فرزند است که معلوم نیست مربوط به کدام یک از دو همسر می باشد و مسلما چنین فرزندی مورد حمایت هیچ یک از مردان قرار نخواهد گرفت و حتی بعضی از دانشمندان معتقدند: فرزندی که پدر او مجهول باشد کمتر مورد علاقه مادر قرار خواهد گرفت، و با این ترتیب چنین فرزندانی از نظر عاطفی در محرومیت مطلق قرار می گیرند، و از نظر حقوقی نیز وضعشان کاملا مبهم است. 🔷و شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که توسل به وسائل پیشگیری از انعقاد نطفه بوسیله قرص یا مانند آن، هیچگاه اطمینان بخش نیست و نمی تواند، دلیل قاطعی بر نیاوردن فرزند بوده باشد زیرا بسیارند زنانی که از این وسائل استفاده کرده و یا در طرز استفاده، گرفتار اشتباه شده و فرزند پیدا کرده اند، بنابراین هیچ زنی نمی تواند به اعتماد آن، تن به تعدد همسر بدهد. ❗️روی این جهات، تعدد همسر برای زنان نمی تواند منطقی بوده باشد، در حالی که در مورد مردان، با توجه به شرائط آن، هم منطقی است و هم عملی است. 🔴برگرفته از تفسیر نمونه ،ج3 ص256 https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
🤔 ❔در حکمت 124 نهج البلاغه بیان شد که عدم رضایت زنان به ازدواج های بعدی شوهران، کفر به شمار می آید. با توجه به این که تقریباً تمام زنان از چنین خصوصیتی برخوردارند، پس باید تمام آنها کافر و باشند❗️❗️ 💠💠 👌علی علیه السلام می فرماید ؛ « زن کفر است و غیرت مرد ایمان » 📚نهج البلاغه حکمت 24 ❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز بیان شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص155 باب 78 باب عدم جواز الغیره من النساء ❕کلام علی علیه السلام اشاره به این است که اگر زن نسبت به همسر دیگری برای شوهرش بورزد و عکس العمل تندی نشان دهد در واقع مخالفت با فرمان خداوند کرده است زیرا خداوند روی مصالح متعددی که در جای خود گفته ایم ؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/3878 👌تعدد را با شرایطی مجاز شمرده است ، ولی اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بیگانه ای حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگی خانواده اش ناراحت گردد و عکس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا را کرده و در مسیر نهی از منکر گام برداشته است در حالی که اگر زن چنین کند در مسیر نهی از قرار گرفته است ؛ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7442 ❕البته انکار نمی کنیم که تعدد زوجات نیز دارد و نباید وسیله ای برای هوس رانی مردان گردد ولی در صورتی که آن جمع گردد زن باید آن را تحمل کند و به فرمان خدا تن در دهد . ❕تعبیر کفر در این کلام حکمت آمیز اشاره به کفر است نه کفر اعتقادی زیرا کفر و ایمان معانی متعددی دارد که در آیات قرآن نیز منعکس شده است . 👌در آیه 97 ال عمران به کسانی که حج را ترک می کنند و نسبت به آن بی اعتنا باشند واژه به کار رفته است « من کفر فان الله غنی عن العالمین » و این کفر عملی است نه که آثار خود را داشته باشد . 🔰کفر زن در اینجا همان بی اعتنایی به خدا یعنی جواز تعدد زوجات در موارد لازم است . 📚پیام امام امیر المومنین ج13 ص37 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔اخیرا از یکی از مراجع نقل شده است که ایشان مستحب بودن تعدد زوجات را ندارند در حالی که من شنیدم که تعدد زوجات در اسلام مستحب است ❗️لطفا برای ما حول این مساله بیشتر توضیح دهید ❕ 💠💠 👌فقهای شیعه در مورد مستحب بودن یا نبودن تعدد زوجات نظریات مختلفی ارائه داده اند و به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند ؛ ❕دسته ای که بر پایه زیر بر استحباب تعدد زوجات استدلال می کنند ؛ 1⃣روایاتی که تاکید بر استحباب ازیاد نسل می کند . ❕در مجامع ما بابی گشوده شده است تحت این عنوان ؛ « باب در استحباب اولاد داشتن » 📚وسائل الشیعه ج21 ص355 باب 1 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « فرزندان مسلمین در نزد خداوند به عنوان شفاعت کننده و شفاعت شده شناخته می شوند » 📚الکافی ج6 ص3 ❕در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « اگر می توانی که ذریه و فرزندانی داشته باشی که به وسیله آنان زمین از تسبیح پرودگار تر شود ، چنین بکن » 📚الکافی ج6 ص2 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « فرزند بیاورید زیرا من به وسیله فرزندان فراوان شما در روز قیامت به امت های دیگر می کنم » 📚الکافی ج6 ص2 ❕مرحوم صاحب می نویسد ؛ « استحباب ازدواج کردن با یک بار ، تزویج زائل نمی شود بلکه تعدد ازواج است » 📚العروه مع تعلیقات ج2 ص 747 👌مراجع و فقهای بزرگی چون آیات بزرگوار ، خویی ، صافی ، امام خمینی ، و ...بر عروه حاشیه زده اند ، نسبت به این مطلب اشکالی وارد نکرده و گویی استحباب آن را پذیرفته اند ، تنها آیت الله دلیل صاحب عروه بر استحباب تعدد را قبول نداشته و می نویسد ؛ « اخباری که دلالت بر استحباب تکثیر نسل می کند ، می تواند دلیل بر استحباب تعدد باشد » 📚همان مدرک ص 748 ❕درست است که انسان در صورت اکتفا به یک همسر هم می تواند نسل خود را افزایش دهد ، اما روشن است که افزایش چشمگیر با تعدد زوجات بهتر امکان پذیر است . 2⃣روایاتی که توجه ویژه به رابطه زناشویی و کثرت بدون افراط همبستری را از ویژگی های می داند نیز می تواند به صورت عموم ، دلیل بر استحباب تعدد زوجات می باشد ، حول این روایات و توضیح مفاد آن در گذشته بحث کرده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8564 3⃣امام علیه السلام فرمود ؛ « در هر چیزی است مگر در زنان چرا که خداوند می فرماید ؛ فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع » 📚وسائل الشیعه ج20 ص 245 📚تفسیر العیاشی ج20 ص 245 ❕این روایت صراحتا بیشتر از یک زوجه اختیار کردن را مذموم و اسراف و نمی داند که نقطه مقابل این تعبیر ، مستحب بودن تعدد زوجات است . 👌ادامه 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
💠ادامه 👇👇 4⃣ائمه گرامی نیز در زندگی خود به یک بسنده نکرده و برای تربیت نسلی پاک که مبلغ شیعه و اسلام باشند ، اقدام به ازدواج های می کردند . ❕شیخ عباس می نویسد ؛ « چون امير المؤمنين عليه السّلام شهيد گشت چهار زن از آن جناب باقى مانده بود و اسامى اين چهار زن چنين به شمار رفته: امامه، و اسماء بنت عميس، و ليلى التّميميّة، و امّ البنين » 📚منتهی الامال ج 1 ص 453 ❕همینطور در بیان زوجات امام علیه السلام می نویسد ؛ « يكى شهربانو يا شاه زنان است كه والده ماجده حضرت امام زين العابدين عليه السّلام است و ديگر رباب دختر امرء القيس است كه مادر حضرت سكينه عليه السّلام بوده، و حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام تعلّق و رعايت تمامى از وى داشت.و ديگر از زوجات آن حضرت، ليلى بنت ابو مرّة بن عروة بن مسعود ثقفيّه است كه مادرش ميمونة بنت ابو سفيان بوده. و او والده ماجده جناب علىّ اكبر است، و ديگر از زوجات حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام زنى بوده كه نام او معلوم نيست و در كربلا همراه بوده و بعد از شهادت اسير شده و حامله بوده و هنگامى كه اهل بيت عليهم السّلام را از كوفه به شام مى ‏بردند در نزديكى به جبل جوشن طفل خود را سقط كرد» 📚همان مدرک ج2 ص 1059 ❕مساله تعدد نسبت به بقیه امامان هم ثابت بوده است که ما به خاطر پرهیز از اطناب از ذکر آن خود داری می کنیم ، در مورد فلسفه تعدد همسران امامان در گذشته تر توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3962 ❕از آنجایی که سیره معصوم برای همگان حجت است و یکی از منابع استنباط احکام ، همین فعل و سیره است ، می توان بر استحباب تعدد همسران ، به سیره معصومین نیز استدلال کرد . ❕البته قائلین به استحباب تعدد همسر در اسلام دلائل دیگری نیز ذکر کرده اند ، اما از آن جایی که دلائل زیاد محکم نبوده از ذکر آن خود داری می کنیم . 👌 جواهر می نویسد ؛ « تعدد همسران در صورت حاجت و نیاز مستحب است و بدون حاجت و نیاز نیز ( بر پایه دلائل فوق الذکر ) مستحب است و این که شیخ طوسی می گوید بیشتر از یک همسر اختیار کردن مکروه است ، است » 📚جواهر الکلام ج29 ص 35 👌روشن است که برخی از فقهای گذشته و معاصر دلائل مذکور را کافی ندانسته و حکم به استحباب تعدد زوجات نمی دهند ، به هر حال چه بگوییم تعدد در اسلام تنها جایز است و چه بگوییم مستحب است ، این جواز یا استحباب روشنی دارد که در گذشته مفصلا در مورد آن توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3878 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔 ❔رییس جمهور روحانی: 🔺پیامبر با کفار پیمان می بست و وقتی کفار پیمان را می‌شکستند دوباره با آنها پیمان می‌بست. 🔺کسی که پیمان می‌شکند ضرر می‌کند نه کسی که پای پیمان می‌ایستد ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان از این سخنان دروغین و نسبت های ناروا تعجب می کند . ❕ اسلام وفای به عهد در برابر عهد شکنان را روا ندانسته و اساسا بستن عهد و پیمان مجدد با عهد شکنان بی تعهد را جایز نمی داند . 🔸علی علیه السلام فرمود ؛ « وفادارى در برابر پيمان‏ شكنان، پيمان‏ شکنى در پيشگاه خداست و پيمان‏ شكنى با آنان، وفادارى نزد خداوند است‏ » 📚نهج البلاغه ، حکمت 259 ❕امام عليه السلام در اين گفتار آموزنده مى‏ فرمايد که انسان نبايد در برابر پيمان‏ شكنان و كسانى كه پايبند به عهد خود نيستند دچار وسوسه شود و پيمان شكستن در برابر آن‏ها را گناه بداند، بلكه به عكس اگر آن‏ها عهد خود را بشكنند و ما در برابر آن‏ها به عهد خود وفا كنيم، نشانه ضعف و ذلت ما در برابر آن‏هاست و آن را حمل بر ترس ما مى‏ كنند و سبب جسارت آن‏ها در وقايع مشابه مى‏ شود، ازاين ‏رو دستور داده شده كه در برابر آن‏ها مقابله به مثل كنيد. اين مقابله به مثل نوعى وفا در پيشگاه خدا محسوب مى ‏شود. ❕قرآن مجيد نيز دراين باره دستور قاطعى داده است و می فرماید ؛ « و هرگاه (با ظهور نشانه‏ هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، به ‏طور عادلانه به آن‏ها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است، زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏ دارد!». ( انفال 58) ❕در شأن نزول آيه آمده است كه اشاره به اقوام يهود مدينه است كه آن‏ها با پيامبر اكرم پيمان بستند و پيمان خويش را ناجوانمردانه شكستند، ازاين‏رو مى‏ فرمايد: اگر از خيانت و پيمان‏شكنى آن‏ها بترسى، پيمانت را با آن‏ها قطع كن. 📚پیام امام امیر المومنین ج 14 ص 152 👌و در آیه دیگر ، درباره پيمان‏ شكنان تأكيد به مقابله به مثل كرده مى ‏فرمايد ؛ « و اگر پيمان‏هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد، چراكه آن‏ها پيمانى ندارند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند!». ( توبه 12) ❕بنابراین عهد بستن مجدد در برابر عهد شکنان نه تنها جایز نیست ، بلکه باید همانطور که آنان به عهد و پیمان خود پشت کردند ، ما هم پشت کنیم ، به خلاف آنچه از آقای رییس جمهور می بینیم که نه تنها تن به یک معاهده یک طرفه به نام ( برجام نافرجام ) داده است ، بلکه با سخنان اخیر خود ، گویی در صدد تحمیل معاهده های جدیدی بر ملت است و برای این هدف حتی از دروغ بستن بر پیامبر گرامی نیز ابایی ندارد . 👌چنان که گفتیم ، عهد بستن مجدد با پیمان شکنان عهد شکن امری مذموم و جایز نیست ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « به پيمان كسانى چنگ بزنيد كه به پيمانشان وفادارند » 📚نهج البلاغه ، حکمت 155 👌ابن ابى ‏الحديد می گوید كه اين كلام حكمت ‏آميز را امام عليه السلام بعد از پايان جنگ جمل و حضور گروهى از طلقاء (آزاد شدگان بعد از فتح مكه) از جمله مروان بن حكم بيان فرمود. او براى بيعت آمده بود. امام عليه السلام فرمود: بيعت تو چه سودى دارد مگر ديروز بيعت نكردى؟ (و بيعت خود را شكستى. منظور امام عليه السلام بيعت بعد از قتل عثمان است) سپس حضرت دستور دارد آنها را اخراج كنند و افزود: كسى كه دين نداشته باشد پيمان او نيز اعتبارى ندارد آن‏گاه در ضمن كلام خود فرمود: «فَاعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ في أوْتادِها» 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 18 ص 372 🔸امام علیه السلام می گوید که هرگاه مى‏ خواهيد پيمان ببنديد به سراغ افراد بى ‏اعتبار و پيمان ‏شكن و غير قابل اطمينان نرويد، بلكه با كسانى عهد ببنديد كه داراى دين و شخصيت و تعهدند ، لذا در حديثى دیگر از امام اميرمؤمنان عليه السلام مى‏ خوانيم ؛ «به عهد و پيمان كسى كه دين ندارد اطمنيان نكن (و از آن چشم بپوش)». 📚غرر الحکم ح 1440 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌آقای روحانی در سخنرانی خود به آیه 56 سوره انفال اشاره کرده و استدلال می کند که پیامبر گرامی پی در پی بعد از عهد شکنی کفار ، باز با آنان عهد و پیمان می بست ، برای روشن شدن این نسبت دروغ ، آیات مذکور را بررسی می کنیم . خداوند می فرماید ؛ «بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه راه كفر پيش گرفتند و ايمان نمى ‏آورند.- كسانى كه با آنها پيمان بستى سپس هر بار عهد خود را مى‏ شكنند و (از پيمان شكنى و خيانت) پرهيز ندارند._ اگر آنها را در (ميدان) جنگ بيابى آن چنان به آنها حمله كن كه جمعيتهايى كه پشت سر آنها هستند پراكنده شوند، شايد متذكر گردند (و عبرت گيرند). و هر گاه (با ظهور نشانه ‏هايى) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته حمله غافلگيرانه كنند) به طور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است) زيرا خداوند خائنان را دوست نمى ‏دارد._ و آنهاكه راه كفر پيش گرفتند تصور نكنند (با اين اعمال) پيروز مى‏ شوند (و از قلمرو كيفر ما بيرون مى‏ روند) آنها هرگز ما را عاجز نخواهند كرد.» ( انفال 55_59) ❕بعد از آنكه رسول خدا به مدينه تشريف آورد و يهوديان را به اسلام دعوت كرد ، آنان از پذيرفتن دعوتش سرباز زدند، ناگزير رسول خدا با ايشان كه سه طايفه بودند بنام « بنى قينقاع » ، «بنى النضير » و «بنى قريظه » و در اطراف مدينه سكونت داشتند معاهده كرد و ليكن هر سه طايفه عهد خود را شكستند ، آیات فوق اشاره به عهد شکنی این سه قبیله است که یکی پس از دیگری عهد خود را شکستند و بلکه هر قبیله ای چندین مرتبه عهد و پیمان خود را می شکست ، نه آنکه پیامبر پس از هر بار پیمان شکنی با آنان پیمان مجددی امضا کند ، آنان به همان پیمان نخستین پشت کرده و بارها ، همان پیمان نخستین را شکستند مانند برجام که بارها توسط طرف های غربی ، نقض شد و آنان به معاهدات خود ، مندرج در برجام پشت کردند . ❕در تفسير بيضاوى در ذيل آيه « الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ » گفته است منظور يهوديان بنى قريظه است كه رسول خدا با ايشان معاهده بست به اينكه دشمنانش را كمك نكنند، و آنان اين معاهده را نقض كرده و مشركين را با دادن اسلحه كمك كردند، و وقتى به ايشان اعتراض شد گفتند: ما اين معاهده را فراموش كرده بوديم. و آن گاه چيزى نگذشت كه باز در جنگ خندق مشركين را يارى كردند و كعب بن اشرف از ميان بنى قريظه به مكه رفت و با مشركين معاهده بست . 📚تفسیر بیضاوی ج 3 ص 59 👌بنابراین یک عهد و پیمان بود که بارها توسط یهودیان نقض شد ، نه آنکه پیامبر پس از هر بار پیمان شکنی با آنان پیمان مجددی ببندد ، بلکه بالعکس پیامبر گرامی پس از پیمان شکنی آنان ، طبق دستور خداوند پیمانشان را ملغی می کرد و مجددا به پیمان نخستین باز نمی گشت . ❕بنى قينقاع در جنگ بدر عهد خود را نقض كردند، و رسول خدا در نيمه شوال سال دوم هجرت بعد از بيست و چند روز از واقعه بدر بسوى آنان لشكر كشيد و ايشان به قلعه ‏هاى خود پناهنده شدند، و هم چنان تا پانزده روز در محاصره بودند تا آنكه ناچار شدند به حكم آن حضرت تن در دهند . رسول خدا دستور داد تا مدينه و اطراف آن را تخليه كنند، بنى قينقاع به حكم آن حضرت بيرون شده و با زن و فرزندان خود به سرزمين" اذرعات" شام كوچ كردند، و پیامبر گرامی اموالشان را به عنوان غنيمت جنگى گرفت‏ . 🔸بنى النضير نيز با آن حضرت خدعه كردند و آن جناب بعد از چند ماه كه از جنگ بدر گذشت با عده ‏اى از يارانش به ميان آنان رفت، و فرمود: بايد او را در گرفتن خون بهاى يك و يا دو نفر از كلابى‏ ها كه بدست عمرو بن اميه ضمرى كشته شده بودند ياريش كنند. گفتند: ياريت مى‏ كنيم اى ابو القاسم اينجا باش تا حاجتت را برآريم. آن گاه با يكديگر خلوت كرده و قرار گذاشتند كه آن حضرت را به قتل برسانند، و براى اين كار عمرو بن حجاش را انتخاب كردند، كه او يك سنگ آسياب برداشته و آن را از بلندى به سر آن حضرت بيندازد و او را خرد كند. سلام بن مشكم ايشان را ترساند و گفت: چنين كارى نكنيد كه به خدا سوگند او از آنچه تصميم بگيريد آگاه است، علاوه بر اينكه اين كار، شكستن عهدى است كه ميان ما و او استوار شده است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در اين ميان از آسمان وحى رسيد و رسول خدا از آنچه بنى النضير تصميم گرفته بودند خبردار شده از آنجا برخاسته به سرعت به طرف مدينه رفت، اصحابش از دنبال به او رسيده و از سبب برخاستن و رهسپار شدنش بسوى مدينه پرسيدند، و آن حضرت جريان تصميم بنى النضير را برايشان گفت. آن گاه از مدينه براى آنها پيغام فرستاد كه بايد تا چند روز ديگر از سرزمين مدينه كوچ كنيد و در آنجا سكونت نكنيد، و من اين چند روزه را به شما مهلت دادم اگر بعد از اين چند روز كسى از شما را در آنجا ببينم گردنش را مى ‏زنم. ❕آنان گفتند ما از ديار خود كوچ نمى ‏كنيم تو نيز هر چه از دستت مى ‏آيد بكن. رسول خدا تكبير گفت و اصحابش همه تكبير گفتند. آن گاه على را مامور كرد تا پرچم برافراشته و با اصحاب خيمه بيرون زده بنى النضير را محاصره كنند، على قلعه‏ هاى بنى النضير را محاصره كرد، در نهایت گفتند ما حاضريم از ديار خود كوچ كنيم به شرطى كه تو اموال ما را بما بدهى. حضرت فرمود: نه، بلكه بيرون برويد و هر يك بقدر يك بار شتر از اموال خود ببريد. بنى النضير قبول نكردند، و چند روز ديگر ماندند تا سرانجام راضى شده و همان پيشنهاد آن حضرت را درخواست نمودند. حضرت‏ فرمود: نه، ديگر حق نداريد چيزى با خود برداريد و اگر ما با يكى از شما چيزى ببينيم او را خواهيم كشت، لذا به ناچار بيرون رفته عده‏ اى از ايشان به فدك و وادى القرى رفتند و عده‏اى ديگر به سرزمين شام كوچ كردند . 🔸بنی قریظه هم در آغاز با اسلام در صلح و صفا بودند تا آنكه جنگ خندق روى داد، و حى بن اخطب سوار شده به مكه رفت و قريش را عليه رسول خدا تحريك كرد و طوائف عرب را برانگيخت، از آن جمله به ميان بنى قريظه رفت، و مرتب افراد را وسوسه و تحريك كرده پافشارى مى ‏نمود، و با رئيسشان كعب بن اسد در اين باره صحبت كرد تا سرانجام آنها را راضى كرد كه نقض عهد كرده و با پيغمبر بجنگند بشرطى كه او نيز به ياريشان آمده و به قلعه شان درآيد و با ايشان كشته شود. حى بن اخطب قبول كرد و به قلعه درآمد، بنى قريظه عهد خود را شكسته و با كمك احزابى كه مدينه را محاصره كرده بودند به راه افتادند، و شروع كردند به دشنام دادن رسول خدا و شكاف ديگرى ايجاد كردن. ❕از آن سو بعد از آنكه رسول خدا از جنگ احزاب فارغ شد جبرئيل با وحيى از خدا نازل شد كه در آن پيامبر مامور شده بود كه بر بنى قريظه لشكر بكشد. رسول خدا لشكرى ترتيب داد. و پرچم لشكر به على سپرد، و تا قلعه‏ هاى بنى قريظه براند و آنها را بيست و پنج روز محاصره كرد . کار بنی قریظه با حکم سعد معاذ یک سره شد . 👌رسول خدا بعد از آنكه از كار يهوديان بنى قريظه فراغ يافت هر چه يهودى در مدينه بود بيرون كرد و سپس به جانب خيبر لشكر كشيد، چون يهوديان خيبر در مقام‏ دشمنى برآمده و در تحريك احزاب و جمع ‏آورى قبايل عرب عليه آن حضرت فعاليتها كرده بودند. رسول خدا در اطراف قلعه ‏هاى خيبر بار بينداخت، در نهایت على علیه السلام برابر لشكر دشمن رفت و" مرحب" را كه جنگجوى معروفى بود به قتل رسانيده و لشكر دشمن را شكست داد. لشكر كفار به درون قلعه گريخته و در را بروى خود بستند، على علیه السلام در قلعه را از جاى كند و خداوند قلعه خيبر را به دست او به روى لشكر اسلام گشود، و اين واقعه بعد از داستان صلح حديبيه در محرم سال هفتم هجرت اتفاق افتاد. 👌آن گاه رسول خدا يهوديانى را كه باقى مانده بودند نيز از مدينه و از اطراف آن بيرون كرد، و هر قبيله ‏اى را كه بيرون مى‏ كرد، قبلا از در خيرخواهى مى ‏فرمود اموالشان را بفروشند و بهاى آنها را دريافت نموده (سبك بار روانه شوند) اين بود خلاصه داستان يهود با رسول خدا . 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 9 ص 166 🔸می بینیم پیامبر گرامی هیچگاه در برابر پیمان شکنی های قبائل یهودیان ، پیمان مجددی نبستند ، بلکه به حکم قرآن پس از پیمان شکنی آنان ، پیمان اول را ملغی می کردند و از اینجا نسبت دروغی که رییس جمهور به پیامبر گرامی دادند ، روشن می شود . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕پیمان پیامبر گرامی با مشرکین مکه هم ( پیمان حدیبیه ) توسط مشرکین نقض شد و پیامبر گرامی پس از نقض عهد آنان ، دو مرتبه پیمان مجدد نبستند ، بلکه به طرف مکه لشکر کشی کردند ، و مکه را به تصرف خود در آوردند . 🔸در سال ششم هجرت، قراردادى ميان سران قريش و پيامبر اسلام بسته شد كه به امضاى طرفين رسيد. ماده سوم آن حاكى از اين بود كه مسلمانان و قريش مى‏توانند با هر قبيله‏ اى پيمان ببندند. بر اساس اين ماده قبيله «خزاعه» با مسلمانان هم‏پيمان شدند و پيامبر اسلام دفاع از آب و خاك و جان و مال آنان را به عهده گرفت و قبيله «بنى كنانه» كه از دشمنان ديرينه قبيله «خزاعه» و هم مرز آنان بودند، با قريش هم‏پيمان گشتند. اين جريان، با بستن يك قرارداد صلح ده ‏ساله كه حافظ امنيت اجتماعى و صلح عمومى در نقاط عربستان بود، پايان پذيرفت. ❕طبق اين قرارداد، طرفين نبايد بر ضد يكديگر قيام مسلحانه نمايند و يا هم‏پيمانان خود را بر ضد هم‏پيمان طرف مقابل، تحريك كنند. دو سال از آغاز اين قرارداد گذشت، طرفين در صلح و رفاه و امنيت به سر مى‏ بردند؛ تا آنجا كه مسلمانان در سال بعد با كمال آزادى، به زيارت خانه خدا رفته و مراسم مذهبى و وظايف اسلامى خود را در برابر ديدگان هزاران دشمن بت‏ پرست انجام دادند. 🔸پيامبر در ماه «جمادى الاولى» سال هشتم، يك هنگ سه هزار نفرى را به فرماندهى سه تن از افسران ارشد اسلام، به كرانه‏ هاى شام براى سركوبى عمّال روم- كه مبلغان بى ‏پناه اسلام را ناجوان‏مردانه كشته بودند- اعزام كرد. سپاه اسلام در اين مأموريت جان به سلامت بردند و فقط سه افسر و بيش از چند سرباز كشته ندادند، ولى با پيروزى چشم‏گيرى كه از مجاهدان اسلام انتظار مى‏ رفت، بازنگشتند و عمليات آن‏ها بيشتر به حالت «جنگ و گريز» شباهت داشت. انتشار اين خبر در ميان سران قريش، موجب جرأت و جسارت آنان گرديد. آنان تصور كردند كه نيروى نظامى اسلام به ضعف و ناتوانى گراييده و مسلمانان روح سلحشورى و سربازى را از دست داده‏ اند. 👌از اين‏رو، تصميم گرفتند كه محيط صلح و آرامش را به هم بزنند. نخست در ميان قبيله «بنو بكر» اسلحه پخش كرده و آنان را تحريك كردند كه شبانه به قبيله «خزاعه»- كه با مسلمانان هم‏پيمان بودند- حمله ببرند و گروهى را كشته و دسته‏ اى را اسير سازند. حتى به اين نيز اكتفا نكرده، دسته‏ اى از قريش شبانه در جنگ بر ضد «خزاعه» شركت كردند و از اين طريق پيمان «حديبيه» را زير پا نهاده، صلح و آرامش دوساله را به نبرد و خون‏ريزى تبديل كردند. ❕قريش از كار خويش سخت پشيمان شدند و به زودى دريافتند كه عملى بر خلاف پيمان حديبيّه انجام داده و بدين سان، قرارداد صلح را زير پا گذاشته‏ اند. از اين‏رو، براى فرونشانيدن خشم پيامبر و تأييد و تحكيم پيمان ده‏ ساله و بنا به نقلى براى تمديد آن، پيشواى خود ابو سفيان را روانه «مدينه» كردند تا به هر شكلى سرپوشى بر گناهان و تعديات خود بگذارند. او راه مدينه را در پيش گرفت‏ . 🔸خدمت پيامبر رسيد و با او درباره تمديد پيمان و تحكيم آن سخن گفت، ولى با سكوت پيامبر اسلام- كه حاكى از بى‏ اعتنايى او بود- روبه‏ رو شد. ابو سفيان با تنى چند از ياران پيامبر تماس گرفت تا از طريق آنان بتواند بار ديگر با پيامبر تماس بگيرد و به هدف خود نائل آيد، ولى اين تماس‏ها سودى نبخشيد. 👌پیامبر گرامی پس از این عهد شکنی ، براى فتح مكه و گشودن محكم‏ترين دژهاى بت ‏پرستى و برانداختن حكومت ظالمانه قريش- كه بزرگ‏ترين سد در راه پيشرفت آيين توحيد بود- بسيج عمومى اعلام كرد و نهایتا هم با امداد الهی ، مکه را به تصرف خود در آورد . 📚فروغ ابدیت ص 786 ❕می بینیم پیامبر گرامی پس از عهد شکنی قریش ، مجددا با قریشیان و ابوسفیان به مذاکره ننشست ، و پیمان مجدد امضا نکرد ، بلکه پیمان نخستین را ملغی کرد و به مکه لشکر کشی کرد . 🔸به آقای رییس جمهور توصیه می کنیم که تن به حکم اسلام دهد و عهد و پیمان ملغی شده کفار را ملغی کند و فکر مذاکره مجدد با آن پیمان شکنان را از سر بیرون کند و به پیامبر گرامی دروغ نبندد که پیامبر گرامی فرمود ؛ « دروغ بستن بر من، چون دروغ بستن بر ديگرى نيست. هر كس از روى عمد بر من دروغ بندد، بايد جايگاهى از آتش براى خود برگيرد. » 📚کنزالعمال ج 3 ص 625_ المحاسن ج 1 ص 118 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.