eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻متی نصرالله؟ 🔸أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ 🔹آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه حوادثی همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان که گرفتاریها و ناراحتیها به آنها رسید، و آن چنان ناراحت شدند که پیامبر و افرادی که ایمان آورده بودند گفتند: «پس یاری خدا کی خواهد آمد؟!» آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است! (بقره/٢١۴)
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔻متی نصرالله؟ 🔸أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَو
حزب الله پیروز است !!! 👌خداوند می فرماید : "وعده قطعى ما براى بندگان مرسل ما از قبل مسلم شده - كه آنها يارى مى‏شوند - و لشكر ما (در تمام صحنه‏ها) پيروزند. " "وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ _ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ _ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ " ( سوره صافات آیات 171 _ 172 _ 173 ) ❤️ "چه عبارت صريح و گويا، و چه وعده روح‏پرور و اميدبخشى؟! آرى پيروزى لشكر حق بر باطل، و غلبه جند اللَّه و يارى خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص از وعده‏هاى مسلم او، و از سنتهاى قطعى است كه در آيات فوق به عنوان" سَبَقَتْ كَلِمَتُنا" (اين وعده و سنت ما از آغاز بوده) مطرح شده است. 👌نظير اين مطالب در آيات فراوان ديگرى از قرآن مجيد آمده است: ▫️در آيه‏ 47 سوره روم مى‏خوانيم: وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ" يارى كردن مؤمنان حقى است مسلم بر ما"! ▫️و در آيه 40 سوره حج آمده است: وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ:" خداوند هر كس را كه به يارى آئين او برخيزد ياريش مى‏كند". ▫️و در آيه 51 از سوره غافر مى‏خوانيم: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ:" ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مى‏كنند يارى مى‏دهيم". ▫️و بالآخره در آيه 21 سوره مجادله با قاطعيت تمام از اين غلبه و پيروزى به عنوان يك سنت قطعى سخن مى‏گويد: كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي:" خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد"! ❕ بديهى است خداوندى كه بر همه چيز توانا است، و در وعده‏هاى او هرگز تخلف نبوده و نيست، مى‏تواند به اين وعده بزرگ خود جامه عمل بپوشاند، و همانند سنتهاى تخلف‏ناپذير عالم هستى بى‏كم و كاست مردان حق را پيروز گرداند. ▪️اين وعده الهى يكى از مهمترين مسائلى است كه رهروان راه حق به آن دلگرمند، و از آن روح و جان مى‏گيرند، هر زمان خسته شوند با آن نفس، تازه مى‏كنند، و خون جديدى در عروقشان جارى مى‏شود.... " 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 187 ❕❕ولى نبايد فراموش كرد كه اين وعده حتمى خداوند بى قيد و شرط نيست، شرط آن ايمان و آثار ايمان است، شرط آن اين است كه سستى به خود راه ندهند، و از مشكلات نهراسند و غمگين نشوند، چنان كه در آيه 139 آل عمران مى‏فرمايد: "وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‏ " " و سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد. " . ▪️شرط ديگر آن اين است كه دگرگونيها را از خود شروع كنند چرا كه خداوند نعمتهاى هيچ قوم و ملتى را تغيير نمى‏دهد مگر تغييرى در خود آنها پيدا شود " ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ " (انفال 53). 👈بايد دست به رشته محكم الهى بزنند و صفوف خود را متحد كنند، نيروهاى خود را بسيج نمايند، نيات را خالص گردانند و مطمئن باشند دشمن هر قدر قوى و نيرومند و آنها هر قدر به ظاهر كم جمعيت و كم توان باشند سرانجام با جهاد وكوشش و توكل بر پروردگار پيروز مى‏شوند. 👉 📚تفسیر نمونه ج 23 ص 467 @Rahnamye_Behesht
آگاهی بهشتیان و دوزخیان از احوال یکدیگر !!! 🤔 : ❓بهشتیان و جهنمبان همدیگر را می بینند و با همدیگر صحبت می کنند درسته؟  «ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ...... این از ورای حجاب است یا نه؟ یکی از علما گفته بود از پشت دیوار شيشه ای این ملاقات و گفتگو ها انجام میشه . سندش را میخواستم ! ❗️❗️ 💠پاسخ :💠 ❕از روایاتی استفاده می شود که خداوند شرایطی را فراهم می کند که بهشتیان و دوزخیان , مستقیما و بدون واسطه یکدیگر را می بینند و با هم گفتگو می کنند . ▫️امام صادق عليه السلام فرمود : " خداوند، هيچ مخلوقى نيافريد، مگر آن كه براى او منزلى در بهشت و منزلى در دوزخ قرار داد. پس چون اهل بهشت در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاى گيرند، منادى‏اى بانگ مى‏زند كه: «اى اهل بهشت! بنگريد». بهشتيان به دوزخ مى‏نگرند و منزل‏هايشان در دوزخ برايشان بالا آورده مى‏شود. سپس به ايشان گفته مى‏شود: «اينها منزل‏هاى شما بود كه اگر پروردگارتان را نافرمانى مى‏كرديد، به آنها وارد مى‏شديد». پس اگر بنا بود كسى از خوش‏حالى بميرد، بهشتيان در آن روز از خوش‏حالىِ اين كه عذاب از ايشان برطرف شده است، مى‏مُردند. آن گاه [به دوزخيان‏] ندا مى‏شود كه: «اى گروه‏هاى دوزخى! سرهايتان را بلند كنيد و به منزل‏هاى خود در بهشت بنگريد». دوزخيان، سرهاى خود را بلند مى‏كنند و منزل‏هاى خود در بهشت و نعمت‏هاى آن را مى‏بينند. پس به ايشان گفته مى‏شود: «اينها منزل‏هاى شما بود كه اگر پروردگارتان را فرمان مى‏برديد، به‏ آنها وارد مى‏شديد». پس اگر بنا بود كسى از اندوه بميرد، دوزخيان در آن روز از اندوه مى‏مُردند. آن گاه بهشتيان، منزل‏هاى [بهشتىِ‏] دوزخيان را و دوزخيان، منزل‏هاى [دوزخىِ‏] بهشتيان را به ارث مى‏برند. اين، همان سخن خداى متعال است كه: «ايشان‏اند وارثان؛ همانان كه فردوس را به ارث مى‏برند و در آن، جاويدان‏اند». " " ما خَلَقَ اللَّهُ خَلقاً إِلَّا جَعَلَ لَهُ فِي الجَنَّةِ مَنزِلًا وَفِي النّارِ مَنزِلًا، فَإِذا سَكَنَ أَهلُ الجَنَّةِ الجَنَّةَ وَأَهلُ النّارِ النّارَ نادَى مُنادٍ: يا أَهلَ الجَنَّةِ أَشرِفُوا، فَيُشرِفُونَ عَلَى النّارِ، وَتُرفَعُ لَهُم مَنازِلُهُم فِي النّارِ، ثُمَّ يُقالُ لَهُم: هذِهِ مَنازِلُكُمُ الَّتِي لَو عَصَيتُم رَبَّكُم دَخَلتُمُوها. فَلَو أَنَّ أَحَداً ماتَ فَرَحاً لَماتَ أَهلُ الجَنَّةِ ذلِكَ اليَومَ فَرَحاً بِما صُرِفَ عَنهُم مِنَ العَذابِ. ثُمَّ يُنادَونَ: يا مَعاشِرَ أَهلِ النّارِ ... " 📚ثواب الأعمال: ص 307 ح 1، تفسير القمّي: ج 2 ص 89 ، بحار الأنوار: ج 8 ص 287 ح 19 👌در نقل دیگری , پیامبر گرامی فرمود : " هيچ كس نيست كه وارد بهشت شود، مگر آن كه جايگاهش در آتش- كه اگر بدى مى‏كرد، به آن جا مى‏رفت- به او نشان داده مى‏شود تا سپاس‏گزارى‏اش افزون شود، و هيچ كس نيست كه وارد آتش شود، مگر آن كه جايگاهش در بهشت- كه اگر كار نيك مى‏كرد، به آن جا مى‏رفت- به او نمايانده مى‏شود تا مايه [افزايش‏] دريغ و افسوس او گردد. " " لا يَدخُلُ أحَدٌ الجَنَّةَ إلّاارِيَ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ لَو أساءَ؛ لِيَزدادَ شُكراً. ولا يَدخُلُ النّارَ أحَدٌ إلّاأُرِيَ مَقعَدَهُ مِنَ الجَنَّةِ لَو أحسَنَ؛ لِيَكونَ عَلَيهِ حَسرَة " 📚مجمع البيان: ج 10 ص 450، جامع الأخبار: ص 515 ح 1451 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی از محققین در مورد مساله مورد بحث می نویسند : " بهشتيان ... با اشرافى كه بر اهل دوزخ دارند مى‏توانند حال خود را با آنها مقايسه كنند، هنگامى كه اين تفاوت عظيم را ببينند از نعمت‏هاى بى‏پايانى كه در آن هستند لذّت مى‏برند. قرآن مجيد ناظر بودن بهشتيان را بر وضع دوزخيان كراراً يادآور شده، در آيه 50 سوره اعراف مى‏خوانيم: وَنادى اصْحابُ النَّارِ اصْحابَ الجَنَّةِ انْ افيضُوا عَلَيْنا مِنَ الماءِ اوْ مِمّا رَزَقَكُمُ اللَّه قالُوا انَّ اللَّه حَرَّمَهُما عَلَى الكافِرِينَ: «اهل دوزخ بهشتيان را صدا مى‏زنند كه (محبت كنيد و) مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها مى‏گويند خداوند اين‏ها را بر كافران حرام كرده است». و در آيات سوره صافّات مى‏خوانيم: " فَاقْبَلَ بَعَضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسائلُونَ- قالَ قائِلٌ مِنْهُم انّي كانَ لي قَرينٌ ... فَاطَّلَعَ فَرَآهُ في سَواءِ الجَحيم- قالَ تَاللَّه انْ كِدْتَ لَتُرْدِينِ- وَلَوْ لا نِعْمَةُ رَبّي لَكُنْتُ مِنَ المُحْضَرِينَ " «بعضى از بهشتيان رو به بعضى ديگر كرده، سؤال مى‏كنند- يكى از آنها مى‏گويد: من همنشين (گنهكار و بى‏ايمانى) داشتم ... ناگهان نگاه مى‏كند او را در وسط دوزخ مى‏بيند- به او مى‏گويد: به خدا سوگند چيزى نمانده بود كه مرا نيز به هلاكت بكشانى!- و هرگاه نعمت پروردگارم نبود من نيز از احضار شدگان در دوزخ بودم» (صافات- 50 و 51 و 55 و 56) باز در سوره اعراف مى‏خوانيم: "و نادى اصْحابُ الجَنَّةِ اصْحابَ النّارِ انْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدنا رَبُّنا حَقّا فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقّاً قالُوا نَعَمْ فَاذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ انْ لَعْنَةٌ اللَّه عَلى الظّالِمِينَ " «اهل بهشت، دوزخيان را صدا مى‏زنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود همه را حق يافتيم، آيا شما هم آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق يافتيد؟ مى‏گويند بله، در اين هنگام ندا دهنده‏اى در ميان آنها ندا مى‏دهد كه لعنت خدا بر ستمگران باد! (اعراف- 44). از مجموع اين آيات به وضوح استفاده مى‏شود كه نه ساكنان بهشت از وضع حال دوزخيان بيخبرند و نه ساكنان دوزخ از حال بهشتيان، اطلاع بهشتيان سبب مزيد سرور و نعمت آنهاست، كه در آن عذاب‏هاى دردناك گرفتار نشدند، و در ميان آنهمه نعمت غوطه‏ورند، و به عكس دوزخيان از اين مقايسه رنج مى‏برند... " 📚پیام قرآن ج 6 ص 275 @Rahnamye_Behesht
تناقض در قرآن در بیان جریان قوم لوط و پیشنهاد ازدواج آنان با دختران لوط علیه السلام !!! 🤔 : ❓در مورد ماجرای حضرت لوط در دو جای قرآن متفاوت آمده در سوره حجر بعد از نقل این داستان میگوید"هولا بناتی ان‌کنتم فاعلین" ولی در سوره هود میگوید "هولا بناتی هن اطهر لکم " آیا این نقل ها دو نقل متفاوتند ? آیا اینجا تناقص نیست؟! 💠پاسخ💠 ❕لوط نبی علیه السلام از پیامبران بزرگ الهی بود که خداوند در قرآن در توصیف او فرمود : " و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف انجام مى‏دادند رهايى بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند - و او را در رحمت خود داخل كرديم، او از صالحان بود. " وَ لُوطاً آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ كانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقِينَ _ وَ أَدْخَلْناهُ فِي رَحْمَتِنا إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ " ( سوره انبیاء آیه 74 _ 75 ) ❕علامه مجلسی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : " لوط در ميان قوم خود سى سال ماند كه ايشان را بسوى خدا مى‏خواند و حذر مى‏فرمود ايشان را از عذاب الهى، و ايشان قومى بودند كه خود را از غائط پاكيزه نمى‏كردند و غسل جنابت نمى‏كردند. و لوط پسر خاله حضرت ابراهيم بود و ساره زن ابراهيم عليه السّلام خواهر لوط بود، و حضرت لوط و ابراهيم عليهما السّلام دو پيغمبر مرسل بودند كه مردم را از عذاب خدا مى‏ترسانيدند، و لوط مردى بود سخى و صاحب كرم و هر مهمانى كه بر او وارد مى‏شد ضيافت مى‏كرد و حذر مى‏فرمود مهمانان را از شرّ قوم خود، پس چون قوم لوط اين را از او ديدند گفتند: آيا تو را نهى نكرديم از عالميان؟ مهمانى نكن مهمانى را كه بر تو نازل شود، و اگر بكنى فضيحت مى‏رسانيم به مهمانان تو، و تو را خوار و ذليل مى‏كنيم نزد ايشان. پس لوط عليه السّلام هرگاه او را مهمانى مى‏رسيد پنهان مى‏كرد امر او را از بيم آنكه مبادا قوم او فضيحت نمايند به او، زيرا كه لوط در ميان ايشان قبيله و عشيره‏اى نبود و پيوسته لوط و ابراهيم عليهما السّلام متوقع نزول عذاب بر آن قوم بودند، و ابراهيم و لوط عليهما السّلام را منزلت شريفى نزد حق تعالى بود ... " 📚حیاه القلوب ج 1 ص 423 ❕قوم لوط که گرفتار فاحشه لواط و همجنس بازی با مردان شده بودند , تصمیم داشتند به مهمانان لوط علیه السلام هم تعرض کنند , لوط ( ع ) برای آنکه از این واقعه شوم جلوگیری کند به افرادی از قوم خود پیشنهاد ازدواج با دخترانش را داد و در تعبیر و بیانی خطاب به آنان فرمود : "دختران من حاضرند اگر مى‏خواهيد كار صحيحى انجام دهيد (با آنها ازدواج كنيد و از گناه و آلودگى بپرهيزيد). " قال هؤُلاءِ بَناتِي إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ " ( حجر 71 ) ❕و جهت تاکید بیشتر بر این پیشنهاد , این موضوع را با بیانی رساتر ایراد کرد و فرمود : " اى قوم من! اينها دختران منند، براى شما پاكيزه‏ترند (با آنها ازدواج كنيد و از اعمال شنيع صرف نظر نمائيد) از خدا بترسيد و مرا در مورد ميهمانهايم رسوا مسازيد، آيا در ميان شما يك مرد رشيد وجود ندارد؟! " " قالَ يا قَوْمِ هؤُلاءِ بَناتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَ لَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ " ( هود 78 ) ❕روشن است که میان این دو جمله تناقضی نیست بلکه هر دو جمله , بیان و تعبیری در یک موضوع یعنی پیشنهاد ازدواج است و لوط علیه السلام از هر دو تعبیر و بیان استفاده کرد و با بیانهای گوناگون بر موضوع پیشنهاد ازدواج تاکید کرد تا قومش را از عمل شنیع لواط منصرف و به سوی ازدواج حلال سوق دهد , چنانچه که در تفسیر نمونه می خوانیم : "كار به جايى مى‏رسد كه پيامبر بزرگى همچون لوط حاضر مى‏شود دختران خود را به ازدواج آنها در آورد تا از طريق حلال و مشروع اشباع شوند و از گناه و آلودگى و ننگ رهايى يابند اما باز هم آنها دست رد بر سينه او مى‏گذارند! ضمنا اين پيامبر بزرگ، اين درس آموزنده را به ما مى‏دهد كه براى مبارزه با مفاسد تنها روى نفى تكيه نكنيد، بلكه روى اثبات هم بايد تكيه كرد، يعنى بايد غرائز بشر را از طريق صحيح اشباع نمود تا به فساد نگرايد، گرچه قوم لوط افراد فاسد استثنايى بودند كه اين برنامه در آنها مؤثر نيفتاد، ولى معمولا اين روش يكى از مؤثرترين روشهاست. هنگامى كه بخواهيم با سرگرميهاى غير سالم مبارزه كنيم بايد در درجه اول بكوشيم و سرگرمى سالم براى مردم فراهم سازيم، همين گونه در برنامه‏هاى ديگر. " 📚تفسير نمونه، ج‏11، ص: 117 @Rahnamye_Behesht
استفاده از اجنه برای دشمن با جبهه مقاومت.pdf
5.22M
در مورد امکان استفاده اسرائیل از اجنه برای ضربه زدن به محور مقاومت در گذشته رهبری اشاراتی داشتند و این قضیه را تایید کردند که در اینجا می توانید سخنان رهبری را بخوانید . به هر حال ما در گذشته و در مقاله فوق به افرادی که به این قضیه اشکال وارد کردند , پاسخی داده و مستندات لازم را ارائه کردیم. @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی جلد 1-05.Prp.pdf
1.77M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی" ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) در کتاب فوق به شبهات متنوع معاندان در مورد وقوع تحریف در آیات مختلف قرآن پاسخ داده شده است , همچنین ادعای معاندان مبنی بر وقوع تضاد و تناقض میان آیات مختلف را مورد نقد و بررسی قرار داده و به دهها شبهه مرتبط با آیات مختلف و موضوعات متنوع مطرح شده قرآن کریم پاسخ گفته شده است . @Rahnamye_Behesht
📘 کتاب الکترونیک : پاسخ به شبهات قرآنی فضای مجازی( جلد اول ) ◀️نویسنده: احمد پودینه ئی 📚چکیده‌ای از کتاب: کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون قرآن است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . ❕در کتاب فوق به شبهات متنوع معاندان در مورد وقوع تحریف در آیات مختلف قرآن پاسخ داده شده است , همچنین ادعای معاندان مبنی بر وقوع تضاد و تناقض میان آیات مختلف را مورد نقد و بررسی قرار داده و به دهها شبهه مرتبط با آیات مختلف و موضوعات متنوع مطرح شده قرآن کریم پاسخ گفته شده است . 📕📘لینک دانلود کتاب📕📘 ┄┅═══••✾••═══┅┄
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
تولد عیسی علیه السلام در چه مکانی بود ? فلسطین یا عراق ? 🤔پرسش : أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ : كُنْتُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ نَصْرَانِيٌّ... فَقَالَ لَهُ أَبُو إِبْرَاهِيمَ [الكاظمُ] : النَّهَرُ الَّذِي وَلَدَتْ عَلَيْهِ مَرْيَمُ عِيسَى، هَلْ تَعْرِفُهُ؟ قَالَ [النصراني] لَا. قَالَ : هُوَ الْفُرَاتُ وَعَلَيْهِ شَجَرُ النَّخْلِ وَ الْكَرْمِ. یعقوب بن جعفر می‌گوید : امام کاظم به یک مسیحی فرمود : آیا میدانی آن رود که حضرت مریم در کنارش حضرت عیسی را به‌دنیا آورد، کدام رود بود؟ مسیحی گفت : خیر. امام گفت : رود فرات. 📚 کافی ٤٧٨/1 حضرت عیسی ﷺ در فلسطین به‌دنیا آمد و رود فرات در عراق است ❗️❗️❗️ 💠پاسخ : 💠 ❕مسیحیان به پیروی از انجیل تحریف شده , معتقدند که تولد عیسی علیه السلام در " بیت لحم " فلسطین و حوالی بیت المقدس بوده است : 📚انجیل متی فصل دوم شماره 1 ❕علمای اهلسنت هم به پیروی از انجیل تحریف شده نقل کرده اند که تولد عیسی مسیح در بیت لحم فلسطین بوده است : 📚تاریخ ابن خلدون ج 2 ص 171 _ تاریخ یعقوبی ج 1 ص 68 _ الکامل فی التاریخ ج 2 ص 52 ❕اما بنابر آنچه که علامه بزرگ شیعه یعنی علامه مجلسی معتقد است و در این زمینه روایات متعددی نیز نقل می کند , تولد عیسی مسیح علیه السلام در حوالی فرات و کوفه و کربلا بوده است و جناب مریم به طی الارض از فلسطین به عراق رفت و عیسی علیهما السلام را به دنیا آورد و مجددا به فلسطین بازگشت . ▫️خداوند در مورد مریم مقدس در هنگام تولد عیسی مسیح می فرماید : " سرانجام (مريم) باردار شد و او را به نقطه دوردستى برد. " " فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا " ( سوره مریم آیه 22 ) ❕در تفسیر آیه و شرح و تفسیر قضیه مورد بحث علامه مجلسی بیانی دارد و نقل می کند : " شيخ طوسى رحمه اللّه به سند معتبر از حضرت امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده است كه: "آن مكان دورى كه حق تعالى فرموده است كه مريم عليها السّلام براى ولادت حضرت عيسى به آنجا رفت، كربلاى معلّى است، كه حضرت مريم به طىّ الارض از دمشق به كربلا رفت و حضرت عيسى از او نزد قبر امام حسين عليه السّلام متولد شد و در همان ساعت به دمشق ( فلسطین ) برگشت‏ " "عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فِي قَوْلِهِ- فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا قَالَ خَرَجَتْ مِنْ دِمَشْقَ حَتَّى أَتَتْ كَرْبَلَاءَ فَوَضَعَتْهُ فِي مَوْضِعِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع ثُمَّ رَجَعَتْ مِنْ لَيْلَتِهَا. " 📚حياة القلوب، مجلسی , ج‏2، ص: 1084 _ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 73 ❕كلينى رحمه اللّه به سند معتبر روايت كرده است كه حفص به غياث گفت كه: " حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام را ديدم كه در ميان باغستانهاى كوفه مى‏گرديد تا آنكه به درخت خرمائى رسيد پس وضو ساخت و دو ركعت نماز در پاى آن درخت بجا آورد و شمردم در ركوع و سجود پانصد تسبيح فرمود، پس به درخت تكيه فرمود و دعاى بسيار كرد و بعد از آن فرمود: اى حفص! و اللّه اين درخت خرما است كه حق تعالى مريم را فرمود كه: درخت‏ خرما را حركت ده كه رطب براى تو بريزد " " رَأَيْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَلَّلُ بَسَاتِينَ الْكُوفَةِ فَانْتَهَى إِلَى نَخْلَةٍ فَتَوَضَّأَ عِنْدَهَا ثُمَّ رَكَعَ وَ سَجَدَ فَأَحْصَيْتُ فِي سُجُودِهِ خَمْسَمِائَةِ تَسْبِيحَةٍ ثُمَّ اسْتَنَدَ إِلَى النَّخْلَةِ فَدَعَا بِدَعَوَاتٍ ثُمَّ قَالَ يَا أَبَا حَفْصٍ إِنَّهَا وَ اللَّهِ النَّخْلَةُ الَّتِي‏ قالَ اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ لِمَرْيَمَ ع وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1086 _ الکافی ج 8 ص 143 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در نقل دیگر آمده است که راوی می گوید : " در حيره در خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام بودم و روزى با آن حضرت سوار شديم، چون رسيديم به قريه‏اى كه محاذى ماصر است و نزديك به كنار شط فرات رسيديم فرمود كه: آن است، پس فرود آمد و دو ركعت نماز گزارد و فرمود كه: مى‏دانى كه حضرت عيسى در كجا متولد شده است؟ گفتم: نه. فرمود: در همين موضع كه من نشسته‏ام متولد شده است. پس فرمود: مى‏دانى كه آن نخله كه حضرت مريم حركت داد و خرما از آن ريخت در كجا بوده است؟ گفتم: نه. پس دست مبارك خود را به جانب عقب خود دراز كرد و فرمود: در اينجا بود. " " كُنَّا بِالْحِيرَةِ فَرَكِبْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَلَمَّا صِرْنَا حِيَالَ قَرْيَةٍ فَوْقَ الْمَاصِرِ قَالَ هِيَ هِيَ حِينَ قُرْبِ مِنْ الشَّطِّ وَ صَارَ عَلَى شَفِيرِ الْفُرَاتِ ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرِي أَيْنَ وُلِدَ عِيسَى ع قُلْتُ لَا فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي أَنَا جَالِسٌ فِيه‏ " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1084 _ قصص الأنبياء عليهم السلام (للراوندي)، ص: 265 ❕علامه مجلسی در مرآه العقول متذکر می شود که مریم مقدس به قدرت الهی و طی الارض به عراق رفت و عیسی مسیح را به دنیا آورد به خاطر همین خداوند در قرآن فرمود که مریم برای تولد مسیح به نقطه ای دور دست رفت : "  الجواب: أن تلك الأمور إنما تستبعد بالنسبة إلينا، و أما بالنسبة إليها و أمثالها فلا استبعاد، فيمكن أن يكون الله تعالى سيرها في ساعة واحدة آلاف فراسخ بطي الأرض، و يؤيده قوله تعالى:" فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا " أي تنحت بالحمل إلى مكان بعيد " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏6، ص: 51 👌و در حیاه القلوب هم متذکر می شود که اگر برخی روایات شیعه نیز تولد عیسی مسیح را فلسطین و بیت لحم معرفی کرده می تواند از باب تقیه و موافق اعتقاد اهلسنت باشد . ❗️ علامه مجلسی می نویسد : " على اىّ حال چون احاديث صحيحه و معتبره بسيار دلالت مى‏كند بر آنكه محلّ ولادت آن حضرت در حوالى فرات و كوفه و كربلا است به خبرى چند كه ميان مورخان اهل سنّت مشهور شده است به استبعادات جمعى كه اعتقادى به احاديث اهل بيت عليهم السّلام ندارند و به محض عدم موافقت طبع خود احاديث متواتره را انكار مى‏كنند، ردّ احاديث معتبره نمى‏توان كرد، و ممكن است بعضى اخبار كه بر خلاف اين وارد شده است محمول بر تقيه باشد " 📚حياة القلوب، ج‏2، ص: 1088 ❕در دو نمایه ذیل در مورد طی الارض و مستندات عقلی و قرآنی و روایی آن و همچنین چرایی صدور روایات تقیه ای توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2870 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 @Rahnamye_Behesht