eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❔فلسفه این که در زیارت قبور قبر میت را می شورند چیه ❗️آیا مستحب است خدا ثواب می دهد و آیا گذاشتن سنگ قبر بر روی قبور سفارش شده است❗️ 💠💠 👌زمانی که میت به خاک سپرده می شود مستحب است که بر قبر او آب ریخته شوند. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « سنت در آب ریختن بر قبر میت این است که رو به قبله باشی و از جانب سر میت به طرف پایش آب ریختن را ادامه دهی سپس دور تا دور قبر را بشوری سپس آب را بر وسط قبر بریزی » 📚التهذیب ج1 ص320 ❕در روایت دیگری امام باقر علیه السلام فرمود: « تا زمانی که خاک قبر رطوبت داشته باشد عذاب از میت بر داشته می شود» 📚الکافی ج3 ص200 ❗️از این روایات استفاده می شود ، استحباب آب ریختن بر روی قبر اختصاص به زمان دفن دارد جز آنکه در روایتی امام رضا علیه السلام توصیه کردند که تا چهل ماه یا چهل روز این آب ریختن ادامه پیدا کند. 📚وسائل الشیعه ج3 ص197 ❗️از طرف دیگر بعید نیست که بگوییم ، شستن قبر میت در تمام زمان ها استحباب دارد زیرا سبب شستشوی قبر و از بین رفتن گرد و غبار و کثیفی ها از قبر می باشد و این نوعی احترام و تعظیم مومن است که در روایات مورد سفارش قرار گرفته است. 📚بحار الانوار ج71 ص221 باب 15 ❕البته شیخ صدوق به صورت مرسل از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: « آب ریختن بر روی قبر حسن و خوب است ( در هر زمانی )» 📚الهدایه ص55 🗯در مورد گذاشتن سنگ قبر هم گفتنی است که آنچه در روایات آمده است آن است که مستحب است بر بالای سر میت لوح یا سنگی قرار دهند و نام میت را بر روی آن بنویسند تا شناخته شوند . 🔷شهید اول چنین می گوید: « مستحب است که بر بالای سر میت سنگ یا چوبی قرار داده شود ( و نام میت نوشته شود ) تا قبرش برای زیارت شناخته شود» 📚الذکری ص67 ❕در روایتی آمده است که دختر امام موسی کاظم از دنیا رفتند .ایشان به نزدیکان خود امر کردند:. « قبر او را گچ کاری کنند و بر لوحی نام او را بنویسند و بر قبرش قرار دهند» 📚الکافی ج3 ص202 ❗️بنابراین آنچه مستحب است ، مشخص کردن صاحب قبر به نوشتن نام او بر روی قبر یا بالای قبر می باشد و این مهم با یک سنگ قبر معمولی نیز در زمان کنونی محقق می شود . آنچه امروزه مرسوم است که سنگ های گرانقیمت و تزیینی بر قبور مردگان برای برخی اغراض دنیوی و تفاخر نصب می شود مورد تایید دین نمی باشد و مصداق اسراف نیز ممکن است تلقی شود ‌. ❕بهتر آن است که بازماندگان میت به جای پرداختن به این امور سعی در اداء حقوق دینی و شرعی میت بر بیایند. http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
پرسش ❓سلامی که ما بعد از نماز میدهیم به معصومین(معمولا به امام حسین/امام رضا/امام زمان هست) ایا(سخنی یا حدیثی در این باب نقل شده است❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایات ما زیارت پیامبر گرامی و ائمه اطهار از راه دور و نزدیک سفارش شده است . 🔶پیامبر گرامی فرمود: « هر کس مرا پس از مرگم زیارت کند همانند آن است که مرا در زمان زنده بودن زیارت کرده است و اگر زیارت من از نزدیک مقدور شما نیست از راه دور با سلام کردن مرا زیارت کنید زیرا این سلام به من می رسد» 📚التهذیب ج6 ص3 🔷و فرمود: « برای خداوند فرشتگانی هستند که در زمین گردش می کنند و سلام امت مرا به من می رسانند» 📚امالی صدوق ص257 🔶و فرمود: « هر کس از هر کجای زمین به من سلام دهد سلامش به من می رسد و هر کس نزد قبرم به من سلام دهد خودم سلام او را می شنوم» 📚امالی طوسی ج1 ص169 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « پیامبران و جانشینان آنان چنین هستند که سلام شما از فاصله دور به آنها می رسد و اگر در کنار قبورشان به آنها سلام کنید خودشان صدای شما را می شنوند» 📚الفقیه ج2 ص577 🔶 و فرمود: « زمانی که زیارت امام از نزدیک قبورشان دشوار بود به بالاترین نقطه منزل برو و دو رکعت نماز بخوان و با سلام کردن به قبور ما اشاره کن زیرا این زیارت شما از راه دور به ما می رسد و همان گونه که از نزدیک بر امامان سلام می فرستی از راه دور نیز بر آنان سلام بفرست زیرا به آنان می رسد» 📚التهذیب ج6 ص103 👌از این روایات و سایر روایاتی که در مجامع روایی ما نقل شده است ؛ 📚بحار الانوار ج98 ص365 باب 32 ❗️دانسته می شود که زیارت امامان و سلام دادن به آنان از راه دور پسندیده و مورد توصیه است و این زیارت و سلام دادن توسط فرشتگان الهی به آنان می رسد. ❕ لذا شایسته است که پس از نمازها و غیر آن این زیارت نسبت به تمام چهارده معصوم صورت گیرد و بر همه آنان سلام و درود فرستاده شود و وجهی برای اختصاص این زیارت به سه امام وجود ندارد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔مگر صفت صفت ناپسند و مذمومی نیست ❗️پس چرا خداوند در قرآن خودش را متکبر معرفی می کند ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که یکی از صفاتی که خود را به آن ستوده است صفت تکبر است . ❕قرآن می گوید ؛ « هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُون » « او خدايى است كه جز او نيست، حاكم و مالك اصلى او است، از هر عيب منزه است، به كسى ستم نمىكند، به مؤمنان امنيت مىبخشد، و مراقب همه چيز است، او قدرتمندى است شكست ناپذير كه با اراده نافذ خود هر امرى را اصلاح مىكند، او شايسته بزرگى است. خداوند منزه است از آنچه شريك براى او قرار مى دهند » ( حشر 24) 👌در روایات اسلامی نیز تکبر از جمله صفات خداوند تلقی شده است . ❕در علی علیه السلام آمده است ؛ « ای خداوند و ای مولای من ، تو متکبر و من خاشع هستم و آیا جز متکبر کسی به بنده خاشع رحم می کند » 📒بحار الانوار ج 97 ص 420 👌و در دیگری آمده است ؛ « ای خداوند جلیل و ای خداوند متکبر بر هر چیزی ...» 📚بحار الانوار ج 95 ص 98 ❕متكبر از ماده تكبر به دو آمده است ؛ 1⃣يكى ممدوح كه در مورد خداوند به كار مى رود، و آن دارا بودن بزرگى و كارهاى نيك و صفات فراوان است . 2⃣و ديگرى نكوهيده و مذموم كه در مورد غير خدا به كار مى رود و آن اين است كه افراد كوچك و كم مقدار ادعاى بزرگى كنند، و را كه ندارند به خود نسبت دهند . ❕ از آنجا كه عظمت و بزرگى تنها شايسته مقام خدا است اين واژه به معنى ممدوحش تنها در باره او به كار مى رود و هر گاه در مورد او به كار رود به معنى مذموم است. 📚تفسیر نمونه ج 23 ص 554 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔یکی از ملحدین این شبهه را کرده که آیات قرآن در مورد ظالمترین مردم دارد ❗️در جایی کفار و مشرکین ظالمترین مردم معرفی شده اند و در جایی کسانی که مردم را از ورود در مسجد نهی می کنند ظالمترین اند و در جایی کسانی که شهادت می کنند ( اهل کتاب ) ظالمترین اند بالاخره چه کسی ظالمتر است ❕❕ 💠💠 👌در 15 مورد از قرآن مجید افرادی به عنوان ظالمترین و ستمکارترین مردم معرفی شده اند که همه با جمله استفهامیه « و من اظلم یا فمن اظلم» (چه کسی ستمکارتر است ) شروع شده است، گر چه بسیاری از این آیات درباره شرک و بت پرستی و انکار آیات الهی سخن می گوید ، یعنی ناظر به اصل توحید است، ولی بعضی از آنها نیز درباره مسائل دیگر میباشد مانند « و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه » « چه کسی ستمکارتر است از آنهائی که مانع ذکر نام خدا در شوند » (بقره - 114). 👌و در مورد دیگر می خوانیم : « و من اظلم ممن کتم شهادة عنده من الله ؛ « چه کسی ستمکارتر است از آنها که کتمان میکنند؟ (بقره - 140) ❔در اینجا این سؤال پیش می آید چگونه ممکن است هر یک از این طوائف ستمکارترین مردم باشند؟ در صورتی که تنها بر یک طائفه از آنها صدق می کند. 👌در پاسخ می توان گفت همه این امور در حقیقت از یکجا ریشه میگیرد و آن مسئله شرک و کفر و است زیرا منع مردم از ذکر خدا در مساجد و سعی و کوشش در ویران ساختن آنها نشانه کفر و شرک است، و همچنین کتمان شهادت که با توجه به این که مخاطب آیه مذکور اهل کتاب هستند ، منظور از آن کتمان شهادت بر حقایقی است که موجب سرگردانی مردم در وادی کفر میشود از چهره های گوناگون و انکار خداوند یگانه است . ❕بنابراین میان آیات قرآن در این باره تناقضی وجود ندارد و همه آیات در این باره بازگشت می کند به این که مردم کسانی هستند که آیات خداوند و نشانه های حقانیت آیین او را انکار کرده و در صدد دشمنی با خداوند هستند . 📚تفسیر ج 5 ص 183 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔یه جا نوشته بود در بهشت هر آرزویی بکنیم بر اآورده میشه پس با این وضع فرق بین بهشت چیست ❕آیا من می تونم آرزو کنم و در طبقات بالای بهشت قرار بگیرم ❕❕ 💠💠 👌 در این شکی نیست که در بهشت هر آنچه بهشتیان بخواهند و کنند برای آن ها فراهم است ‌. ❕خداوند می فرماید ؛ « برای شما در بهشت هر چه که اشتها داشته باشید و بخواهید فراهم است» ( فصلت31 ) و می فرماید ؛ « در بهشت هر چه جانها داشته باشند فراهم است» ( زخرف71 ) 👌همین مضمون در آیات زیر نیز آمده است ؛ (انبیا 102- فرقان 16- نحل 31- یس 57- ق 35 ) 💠در این هم شکی نیست که بهشت دارای درجات فراوانی است و چنین نیست که برای همه یک بهشت باشد . ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « نگویید بهشت یکی است ( بلکه برای هر کس بهشتی است ) و نگویید درجه واحدی است چرا که فرموده است درجاتی است بعضی بالاتر از دیگری و این به خاطر تفاوت اعمال آنهاست ، دو وارد بهشت می شوند اما مقام یکی از دیگری بالاتر است ، و او می خواهد این دیگری را دیدار کند ، آن که بالاتر است می تواند از بهشت خود پایین بیاید ،( و دیگری را ببیند ) اما آنکه پایین تر است نمی تواند بالا برود ( و وارد بهشت دیگری شود ) زیرا به آن مکان نمی رسد البته اگر دوست داشتند و خواستند همدیگر را دیدار کنند روی تخت ها دیدار می کنند » 📚مجمع_البیان ج9 ص318 👌پیامبر نیز فرمود ؛ « در بهشت صد درجه است ، که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله آسمان و زمین است و فردوس آنها است » 📚 ج8 ص89 ❔حال اینجاست که آیا بهشتیانی که درجات پایین تری از بهشت را دارند می توانند آرزو کنند و به درجات بالای بهشت و فردوس برسند ❕ 👌پاسخ روشن است . بهشتیان به حسب و بینشی که برای آنها در بهشت ایجاد می شود ، هیچ گاه آرزوی رسیدن به درجات بالای بهشت که برای رسیدن به آن در دنیا سعی و تلاش نکرده اند را نمی کنند و به همان درجه خودشان در که متناسب با اعمالشان است راضی هستند و خداوند را به خاطر همان درجه بهشتی نیز فراوان شکر و سپاس می گویند زیرا می دانند که اگر لطف و الهی نبود ، آنها به آن مقام و درجه هم نمی توانستند برسند ، لذا آنان به خواست خداوند راضی هستند و فراتر از آن را طلب نمی کنند . 👌در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕« با توجه به جمله لهم ما یشائون (هر چه بخواهند در آنجا هست) این سؤال برای بعضی پیدا شده که اگر مفهوم گسترده این جمله را در نظر بگیریم، نتیجه اش این می شود که بهشتیان مثلا اگر مقام انبیاء و اولیاء را بخواهند به آنها داده می شود، و یا اگر نجات دوستان و بستگان گنهکارشان را که دوزخند طلب کنند به آن می رسند، و مانند این خواسته ها. 👌اما با توجه به یک نکته جواب این سؤال روشن می شود و آن اینکه پرده ها از برابر چشمان کنار می رود، حقایق را بخوبی درک می کنند و تناسبها در نظر آنان کاملا واضح می شود، آنها هرگز به فکرشان نمی گذرد که چنین تقاضاهائی از خدا کنند و این درست به این می ماند که ما در دنیا تقاضا کنیم که یک کودک دبستانی استاد دانشگاه شود، و یا یک دزد جنایتکار قاضی دادگاه، آیا این گونه امور به فکر هیچ در دنیا می رسد؟ در آنجا نیز چنین است . 👌از این گذشته آنها تمام خواسته هایشان تحت الشعاع خواست خدا است و همان می خواهند که می خواهد. 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 41 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔برخی شبهه می کنند دعایی که امروزه در سجده آخر نماز می خوانند « یا ولی العافیه اسالک العافیه عافیه الدنیا و الاخره » « یا لطیف ارحم عبدک الضعیف » سند روایی ندارد و بدعت است ❗️آیا دارد ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که سجده کردن برای پرودگار و طول دادن سجده دارای ارزش و اهمیت فراوانی است تا جایی که امام علیه السلام فرمود ؛ « بنده زمانی که سجده می کند و سجده خود را طولانی می کند ، ابلیس ندا می دهد وای ، این بندگان خدا را اطاعت می کنند اما من عصیان کردم و برای خدا سجده می کنند اما من از ابا کردم » 📚الکافی ج 3 ص 264 ❕از سوی دیگر دعا کردن در هنگام سجده و طلب و درخواست از خداوند برای حوائج دنیوی و اخروی مورد تاکید روایات قرار گرفته است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « در سجده برای دنیا و آخرتت کن زیرا خداوند ، رب دنیا و آخرت است » 📚الکافی ج 3 ص 323 🔸عبد الله بن هلال می گوید نزد امام صادق علیه السلام از زیان های مالی ام شکایت کردم . امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « بر تو باد به دعا کردن برای حوائج ( دنیوی و اخروی ات ) در حال سجده زیرا قرب و نزدیکی به خداوند در حالت می باشد » 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 371 🔹در نقل دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام در هنگام سجده تقاضای عفو و خداوند را می کرد . 📚بحار الانوار ج 86 ص 216 💠بنابراین دعاهایی که امروزه در هنگام سجده آخر نماز گفته می شود ؛ « یا ولی العافیه ، اسالک العافیه ، عافیه الدنیا و الاخره » ، « یا لطیف ، ارحم عبدک الضعیف » مصداق عمل به روایات است که توصیه به دعا کردن برای دنیا و آخرت و رسیدن به عفو و مغفرت خداوند می کند ، و به هیچ عنوان مصداق محسوب نمی شود . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
پرسش ❔اگر توسل به مردگان جایز است چرا فرزندان یعقوب برای بخشش به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند و از او نخواستند که برای آمرزش آنها دعا کند و به نزد حضرت یعقوب که زنده بود رفتند ❗️❗️آیا این نکته قرآنی دلیل بر بطلان توسل به مردگان نیست ❕ 💠پاسخ💠 👌ما در گذشته مفصلا ثابت کرده ایم که انبیاء و امامان پس از وفاتشان در عالم برزخ زنده هستند و صدای ما را می شنوند و ما می توانیم با آنان ارتباط بگیریم ؛ بنابراین توسل به آنان ،به هیچ عنوان توسل به افراد مرده که از احوال ما بی اطلاع هستند نمی باشد ؛ 🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5706‌ 🗯از سوی دیگر در منابع اهل سنت ، روایات متعددی بر جواز توسل به کسانی که از دنیا رفته اند به چشم می خورد ؛ 1⃣نقل می کنند که در زمان عمر بن خطاب مردم دچار قحطی شدند . بلال بن حارث به کنار قبر پیامبر گرامی آمد و عرضه داشت که رسول خدا مردم از قحطی و خشکسالی در حال نابودی اند . برای امتت طلب باران نما ، رسول خدا به خوابش آمد و گفت به سراغ عمر برو و سلام مرا به او برسان و به او خبر ده که به زودی باران خواهد آمد و به او بگو کیسه سخاوت و بخشش را بگشا. 🔶بلال بن حارث به نزد عمر آمد و ماجرا را بازگو کرد ، عمر گریست و گفت خدایا من کوشش خود را کردم ولی ناتوان بودم » 📚دلائل النبوه ج7 ص47 📚مصنف ابن ابی شیبه ج7 ص482 📚فتح الباری ج2 ص412 📚البدایه و النهایه ج7 ص105 👌مطابق اعتقاد اهل سنت که سنت صحابه را حجت می دانند در این ماجرا یک نفر صحابی به پیامبر گرامی پس از وفات توسل کرد و صحابی دیگر نیز عمل او را تایید کرد و او را سرزنش نکرد . 2⃣حاکم نیشابوری نقل می کند که مروان بن حکم روزی از کنار قبر رسول خدا می گذشت که مشاهده کرد ابو ایوب انصاری صحابی معروف صورت بر قبر رسول خدا گذاشته و با او نجوا می کند . مروان دست برد و گردنش را گرفت و گفت آیا می دانی چه می کنی ؟ ابو ایوب پاسخ داد که به محضر رسول خدا آمده ام نه کنار سنگ ( و او متوجه من است )» 📚مستدرک حاکم ج4 ص515 📚مسند احمد ج5 ص422 3⃣دارمی از علمای معروف اهل سنت نقل می کند ؛ « در مدینه قحطی شدیدی آمده بود و مردم به نزد عایشه شکایت بردند و از او چاره جویی خواستند . عایشه گفت ؛ کنار قبر پیامبر بروید و سوراخی در سقف بالای قبر قرار دهید تا آنکه میان قبر و آسمان مانعی نباشد و منتظر بمانید . مردم به این دستور عمل کردند و در نتیجه باران بارید که پس از مدتی بیابان ها سبز شد و شتر ها چاق و فربه شدند » 📚سنن دارمی ج1 ص43 4⃣و یا نقل می کنند «زمانی که پیامبر گرامی درگذشت ، ابوبکر در منزل چهره او را باز کرد و بوسید و گفت پدرم و مادرم فدای تو باد از ما پیش پرودگار خود یاد کن و به خاطر داشته باش » 📚کشف الارتیاب ص265 💠در این رابطه روایات دیگری نیز در منابع اهل سنت وارد شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛ 📚آیین وهابیت ، سبحانی ، ص165 🔴اما این که چرا فرزندان یعقوب به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند و برای توسل به سراغ پدرشان رفتند ؛ 🔷پاسخ روشن است . آنان نه تنها به یوسف نبی بلکه به حضرت یعقوب نیز ظلم کرده بودند . طلب بخشش کردن حضرت یعقوب برایشان نشانه گذشت یعقوب از گناه آنان نیز تلقی می شد . 👌گذشته از آنکه قبر حضرت ابراهیم در نقطه ای دورتر از محل زندگی آنان بود و دست رسی به آن به سادگی برایشان امکان نداشت . ❗️توجه به این نکته نیز لازم است که سیره برادران حضرت یوسف برای ما حجت نیست ، و اگر توسل آنان به حضرت یعقوب مورد استدلال ما واقع می شود ، به دلیل تایید عمل آنان توسط حضرت یعقوب و قرآن می باشد .بنابراین صرف این که فرزندان یعقوب به قبر حضرت ابراهیم توسل نکردند ،نمی تواند دلیلی بر رد این نوع توسل باشد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔مگر در زیارت جامعه کبیره نمی خوانیم "و من حاربکم مشرک" و یا "من جحدکم کافر"« هر کس با اهل بیت بجنگد و دشمنی کند و کافر است » ❔پس حضرت علی(ع) چرا هرگز کسانی را که با او جنگ کردند نه کافر دانست و نه فاسق و نه مشرک، بلکه می فرمود اینها برادران ما هستند که بر ما ستم کردند؟! نص روایت: عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً ع لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَى الشِّرْکِ وَ لَا إِلَى النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ بَغَوْا عَلَیْنَا (وسائل الشیعة، ج15، باب حکم قتال البغاة). 💠💠 👌در این شکی نیست که دشمن اهل بیت علیهم السلام گرفتار شرک و کفر به خداوند است .از این جهت که به اطاعت کسانی که خداوند را لازم شمرده است ،تن نداده و با آنان دشمنی کرده و عملا به دستور خداوند کفر ورزیده و توحید در اطاعت الهی را با شرک آمیخته است و طبیعتا در چنین حالتی اگر بمیرد ، به مرگ جاهلیت که جاهلیت کفر و شرک و نفاق است مرده است. 🔶 امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « خداوند علی علیه السلام را به عنوان پرچم در میان مخلوقاتش قرار داد ، هر کس معتقد به او باشد مومن است و هر کس او را انکار کند ، کافر است ، و هر کس نسبت به ولایت او جهل داشته باشد ، گمراه است ، و هر کس تن به اطاعت دیگری دهد ، مشرک است » 📚الکافی ج1 ص437 👌و ؛ « دشمنان علی نبودند » 📚بحار الانوار ج32 ص327 👌پیامبر فرمود ؛ « کسی که پس از من با علی و دشمنی کند کافر است » 📚بحار الانوار ج27 ص226 👌این مضمون در روایات اهل هم مورد اشاره قرار گرفته است . 🔶پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی علیهما السلام فرمود ؛ « کسی که بمیرد و در دل کینه و تو را داشته باشد ، به مرگ جاهلیت مرده است » 📚مجمع الزوائد ج9 ص121 👌و یا ؛ « اگر کسی از شما در میان رکن و مقام بایستد و نماز بخواند و روزه بگیرد اما با کینه و دشمنی اهل بیت خدا را دیدار کند ، به جهنم خواهد رفت ( چون گرفتار شرک و کفر به خداوند شده است )» 📚مستدرک الصحیحین ج3 ص148 ❓حال اشکال شما این است که چرا در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که حضرت علی علیه السلام دشمنانش را متهم به شرک و نفاق نکرد بلکه می فرمود آنان برادران ما هستند که بر ما کرده اند ❕ 🔶پاسخ روشن است . این سخن از امام باقر علیه السلام از باب صادر شده است ،زیرا در آن موقعیت اگر امام باقر علیه السلام در برابر مخالفان صراحتا تصریح به کفر و شرک دشمنان حضرت علی علیه السلام می کرد ، ممکن بود خطرات جانی و مالی قابل توجهی بر امام و شیعیان وارد شود . 🔷شیخ حر عاملی می نویسد ؛ « اقول هذا محمول علی التقیه » 🔶« من می گویم این روایت از جهت تقیه صادر شده است » 📚وسائل الشیعه ج15 ص83 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔ همه ی ما از روحانیون و رسانه ها در طول روز میشنویم که نماز باید با و حفظ تلفظ خونده بشه. وگرنه . روایاتی هستن که این قضیه رو تایید کنن❗️❗️ 💠💠 👌با توجه به آنکه خواندن سوره فاتحه و سوره ای دیگر از قرآن در تمام واجب است و همینطور اذکار و اوراد نماز و تشهد و سلام نماز و ... مطابق روایات اهل بیت باید به زبان عربی و بر اساس آن بزرگواران ادا بشود ؛ 📚وسائل الشیعه ج6 ص37 ابواب القراءه فی الصلاه ❕طبیعی است که نحوه ادای آنها باید به زبان عربی تلفظ شود ، زیرا حروف مختلف در زبان عربی معانی مختلفی دارد و توجه نکردن به این نکته سبب تغییر در معانی نماز می شود . ❕در رساله توضیح المسائل چنین آمده است ؛ « اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمدا آن را نگوید و یا به جای حرفی ، حرف دیگری بگوید مثلا به جای ( ض) ، ( ظ) بگوید و یا تشدید را نگوید نمازش است » 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، مساله 1000 👌در روایات ما به این نکته و یاد گرفتن زبان عربی جهت ادای الفاظ قرآن و نماز اشاراتی شده است. 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « زبان عربی را یاد بگیرید زیرا کلام خداوند به زبان عربی برای هدایت بندگان آمده است و خداوند با آن زبان سخن گفته است » 📚وسائل الشیعه ج6 ص220 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « قرآن را با اعراب درست بخوانید » 📚بحار الانوار ج89 ص106 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر دو نفر در حسب و دین برابر باشند ، برترین آنها کسی است که قرآن را همانطور که نازل شده قرائت کند ...» 📚وسائل الشیعه ج17 ص327 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « شایسته مومن است که از دنیا نرود مگر آنکه قرآن را به نحو صحیح بیاموزد و یا در راه آموختن آن باشد » 📚همان مدرک ❕بر اساس این روایات شریف که تعلم زبان و را بر همگان لازم می سازد ،روشن می شود که یکی از شاخه های این تعلم ، آموختن و نحوه صحیح تلفظ کردن حروف زبان عربی می باشد که در نماز و قرآن مورد استفاده قرار می گیرد . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔سوال من در مورد چرایی وجود دو سجده در نماز است ❕چرا یک رکوع و دو سجده در نماز تشریع شده و چرا یک و یک رکوع نبوده است ❗️ 💠💠 👌در روایات به این اشاره شده و پاسخ هایی در مورد آن داده شده است . ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « این که دو سجده در ( هر رکعت ) نماز جعل و تشریع شده است ( و تنها یک رکوع در هر رکعت قرار داده شده ) برای این است که رکوع از افعال و ایستادن نماز است و سجده از افعال قعود و نشستن نماز است و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است ، به خاطر همین تعداد سجده افزوده شده است تا با رکوع نماز برابری کند و بین آن دو تفاوتی نیست چرا که نماز از رکوع و سجود است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 108 👌با توجه به این که نمازی که نشسته خوانده می شود ، کمتر از نماز ایستاده محاسبه می شود ، مثلا دو رکعت نماز نشسته ، است با یک رکعت نماز ایستاده ، سجده که در حالت قعود نماز می باشد ، مضاعف شده است تا با رکوع که در حالت قیام و ایستاده نماز است برابری کند . ❕در نقل دیگری آمده است ؛ 👌« از علی علیه السلام سوال شد معنای سجده اول نماز چیست ؟ امام علیه السلام پاسخ داد آن است که وقتی به سجده می روی معنایش آن است خداوندا تو ما را از خاک و زمین آفریدی و وقتی سر از سجده بلند می کنی اشاره به آن است که خدا تو ما را از خاک خارج کردی ، و رفتن به سجده دوم اشاره به آن است که خدایا تو ما را به این خاک و زمین باز می گردانی و وقتی سر از سجده بر می داری اشاره به آن است که دو مرتبه ( در هنگام قیامت ) ما را از زمین و ( قبر ) و خاک زنده می کنی ( و به صحرای محشر وارد می کنی )» 📚الفقیه ج 1 ص 314 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔نظر اسلام در مورد کسی که پیوسته توبه می کند و سپس توبه می کند چیست ❕از کسانی شنیده می شود که خداوند چنین افرادی را قبول نمی کند آیا واقعیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌بسيار مى شود كه از انسان مخصوصا در آغاز تربيت و سير و سلوك الى اللَّه لغزشهايى سرمى زند، اگر درهاى بازگشت به روى او بسته شود، مايوس مى گردد، و براى هميشه از راه مى ماند، و لذا در مكتب تربيتى اسلام، توبه به عنوان يك اصل تربيتى با اهميت فوق العاده اى مطرح است، و از تمام دعوت مى کند كه براى اصلاح خويش و جبران گذشته از اين در، وارد شوند. ❕خداوند می فرماید ؛ «بگو اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد ، از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه را مى آمرزد » ( زمر 53) 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ «كسى كه از گناه توبه كند همانند كسى است كه اصلا نكرده است» 📚سفینه البحار ج1 ص 127 💠امام على بن الحسين علیه السلام در مناجات" تائبين" به پيشگاه خدا چنين عرضه مى دارد ؛ «خداى من تو كسى هستى كه درى به سوى عفوت به روى بندگانت گشوده اى، و نامش را توبه نهاده اى، و فرموده اى بازگرديد به سوى خدا و توبه كنيد توبه خالصى، اكنون عذر كسانى كه از ورود از اين در، بعد از آن، غافل شوند چيست » 📚بحار الانوار ج 94 ص 142 👌به قدرى در مساله توبه در روايات تاكيد شده كه در حديثى از امام باقر علیه السلام مى خوانيم ؛ « خداوند از توبه بنده اش بيش از كسى كه مركب و خود را در بيابان در يك شب تاريك گم كرده و سپس آن را بيابد شاد مى گردد » 📚الکافی ج2 باب التوبه ح 8 👌 اين آميخته با بزرگوارى همه براى تشويق به اين امر مهم حياتى است. ولى بايد توجه داشت كه توبه تنها لقلقه زبان، و گفتن استغفر اللَّه نيست بلكه شرايط و اركانى دارد ، از يك سو بايد با تمام وجود خواهان بازگشت باشند و انقلاب درونى و دگرگونى بنيادى پيدا كنند.از سوى ديگر بايد بعد از بازگشت پايه هاى ايمان و اعتقاداتشان كه بر اثر طوفان گناه فرو ريخته نوسازى و تجديد بنا شود. و از سوى سوم بايد با اعمال صالح ناتوانى روحى و ضعف اخلاقى خود را جبران نمايند، البته هر قدر سابق سنگينتر بوده بايد اعمال صالحترى انجام دهند، و اين دقيقا همانست كه قرآن تحت عنوان" انابه" و" اسلام" و" اتباع از احسن" بيان كرده است. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 506 👌 افرادی هم که واقعی می کنند اما پس از مدتی دو مرتبه گرفتار گناه و عصیان می شوند ، نباید از رحمت خداوند ناامید شوند زیرا اگر بارها و بارها توبه کنند و توبه بشکنند و باز توبه واقعی کنند ، خداوند توبه آنها را می پذیرد . 💠امام باقر عليه السلام فرمود: «اى محمّد بن مسلم ، گناهان مؤمن، هر گاه از آنها باز گردد، براى او آمرزيده است. پس مؤمن بايد براى آنچه پس از بازگشت و آمرزش، از سر مى گيرد، كار كند. هان! به خدا سوگند، اين تنها براى اهل ايمان است». 👌محمد بن مسلم می گوید اگر چه پس از و آمرزش خواهى از گناهان، [به گناه] باز گردد و باز توبه كند؟ 👌فرمود: «اى محمّد بن مسلم! آيا مى پندارى كه بنده مؤمن، از گناهش پشيمان مى شود و از آن، آمرزش مى خواهد و باز مى گردد؛ امّا خدا بازگشتِ او را نمى پذيرد؟ 🔹گفتم: زيرا او اين كار را بارها انجام داده است. هر بار، گناه مى كند و سپس باز مى گردد و از خدا، آمرزش مى خواهد. 👌فرمود: «هر گاه مؤمن به آمرزشخواهى و توبه [به درگاه خدا] باز گردد، خدا با آمرزش خود به او باز مى گردد، و خدا آمرزگارِ است، توبه را مى پذيرد و از گناهان در مى گذرد. پس مبادا مؤمنان را از رحمت خدا نااميد كنى». 📚الكافی ج 2 ص 434 ح 6 _ بحار الأنوار: ج 6 ص 40 ح 71. http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
❔در ایه ی ۱۵۸ سوره ی نساء خداوند در مورد حضرت عیسی فرموده اند ما او را به سوی خود بالا بردیم .مگه خداوند در اسمان هست.مگه ما شیعیان اعتقاد نداریم خداوند در همه جا هست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که خداوند جسم نبوده و مکانی را اشغال نمی کند در عین حال تمام مکان ها نزد او حاضر بوده و او به همه چیز و همه جا احاطه کامل دارد . 💠خداوند در ایات متعددی به این مساله تصریح کرده است و می فرماید ؛ «مشرق و مغرب، از آن خداست ، پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) دانا است.» (بقره115 ) ، «...و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بینا است.» (حدید 4 ) ، «هیچ گاه سه نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که خداوند چهارمین آنها است، و هیچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمىکنند مگر این که او ششمین آنها است، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن هستند مگر این که او همراه آنها است هر جا که باشند.» (مجادله 7 ) 👌امام کاظم علیه السلام فرمود: « خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند» 📚توحید صدوق ص310 👌با این حال خداوند در مورد مسیح علی نبیینا و آله و علیه السلام می فرماید ؛ « خدا او را به سوى خود برد و خداوند توانا و حكيم است » ( نساء 158) ، «(به ياد آوريد) هنگامى را كه خدا به عيسى فرمود من تو را بر مى گيرم و به سوى خود، بالا مى برم و تو را از كسانى كه كافر شدند، مى سازم » ( آل عمران 55) 👌در روایات ما آمده است که حضرت عیسی به سوی آسمان و آسمان بالا برده شد . 📚بحار الانوار ج 14 ص 335 باب 23 ❕این که خداوند می گوید عیسی را به سوی خود بالا بردم به آن معنا نیست که خداوند در آسمان ها است و مکانی را اشغال کرده و را به آن مکان انتقال داده است ، زیرا ثابت است که خداوند مکانی ندارد ، بلکه منظور رفعت معنوی و قرب الهی است ، یعنی خداوند عیسی را به آسمان ها و به سوی قرب خودش رفعت داد ، چنان که در مورد پیامبر گرامی آمده است که در هنگام معراج بسیار به خداوند نزدیک شد که توضیح دادیم که منظور نزدیکی و معنوی است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4956 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ « خداى تعالى در مكانى بلند قرار نگرفته تا عيسى را به طرف خود بالا ببرد، او مكانى از سنخ مكانهاى جسمانى كه اجسام و جسمانيات در آن قرار مى گيرند ندارد، به همين جهت دورى و نزديكى نسبت به خداى تعالى هم دورى و نزديكى مكانى نيست، پس تعبير مذكور اشاره به رفع معنوى است يعنى ترفيع درجه و به خداى سبحان، نظير تعبيرى كه قرآن كريم در باره شهدا يعنى كشته شدگان در راه او آورده و فرموده آنان زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می خورند ، كه منظور از كلمه « نزد » ظرف مكانى نيست، بلكه تقرب معنوى است و باز نظير تعبيرى كه در سوره مريم در شان ادريس آورده فرموده:" وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا" كه منظور از مكان در آن جمله مكانت و منزلت است، نه مكان مادى. 👌خداى تعالى عيسى را در حالى كه زنده بود به آسمان مادى و بالا برده و مقام قرب خداى سبحان و محل نزول بركات و مسكن ملائكه مكرم هم همين آسمان مادى است . 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 3 ص 326 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman