14030801.mp3
14.17M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو هشتم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تفاوت عدالت و انصاف
🔻 اگر کسی از شرائط شرعی #عدالت بی بهره باشد برای نمونه شیعه نباشد یا مرتکب کبیره بوده یا اصرار بر صغیره داشته باشد و یا رعایت مروت و عرف را در رفتار اجتماعی خود نکند #عادل نیست گرچه شاید در رفتار اجتماعی و داوری میان دیگران انسان منصفی باشد ولی #منصف_بودن برای تصدی جایگاه قضا بسنده نیست. آیات و روایات روا نمی دارند کسی که انواع معاصی را مرتکب می شود ولی در مناسبات اجتماعی رعایت انصاف را می کند عهده دار منصب قضا شود.
🔻 خداوند با ارسال رسل اذن داده است که مردم او را پرستش کنند و کسی که خدا را نمی پرستد ظالم است و در حق خود ستم کرده است و تجاوز از #حدود_الهی به طور کلی ظلم تلقی شده است. روشن است کسی که خود فاقد وصف عدالت است نمی تواند در جامعه #عدل و داد را بر پا دارد چرا که کسی که خود، از چیزی بی بهره است توان بخشیدن آن را نیز نخواهد داشت.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030801.mp3
7.74M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و هفتم
📌 مبحث شئون قاضی ماذون / جلسه دهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅سه شنبه ۰۱ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
10.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ #ببینید
🔰 عظمت فاتحه الکتاب
◾️ نقل است که پیامبر اکرم(ص) فرموده باشند: من بین انبیا این شانس و توفیق را دارم که هم قرآن کریم بر من فرود آمده و هم #فاتحه_الکتاب بر من نازل شده است.
📍برخی بزرگان گاهی فقط در تفسیر این هفت آیه یک جلد تفسیر نوشته اند. وقتی امام تفسیر این سوره را آغاز کردند به حدی تعریض و طعنه به ایشان زدند ایشان ادامه ندادند و اگر یک دور تفسیر می فرمودند چه اندوخته و ثروتی گیر مسلمان می آمد.
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی جانشین امام در امر قضاست از این رو باید عادل باشد
🔻 قضاء امری #ولایی است و باید از سوی کسی که اصالتا دارای شأن ولایی است به قاضی واگذار شود از این رو میان معصوم و قاضی نیز از جهت اوصاف و کمالات باید تناسب باشد و قاضی که جانشین و خلیفه ی امام در امر قضاست باید در رویه و صفات و رفتار تا حدودی مانند مستخلف عنه خود باشد و اگر چه معصوم نیست ولی باید کمینه و لااقل ملکه #انصاف و عدالت را دارا باشد. نمی شود که مستخلف عنه معصوم باشد ولی خلیفه ی او از اسلام و ایمان و #عدالت بی بهره باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🔰 سوره ی حمد، مادر قرآن
🕋 ولَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿حجر، ٨٧﴾
و به راستی که هفت آیه از مثانی [یعنی سوره حمد] و قرآن بزرگ را به تو عطا کردیم.
⁉️ بزرگی و اهمیت سوره مبارکه حمد میتواند از آنرو باشد که در حقیقت این سوره چکیده و عصاره ی تمام محتویات قرآن است؛ چرا که این سوره با تعظیم خدای رحمان و رحیم آغاز میشود و با ستایش و برشماری صفات جمال و جلال خدای سبحان و حصر عبادت و استعانت در او تداوم مییابد، و با مسئله هدایت از ساحت کبریاییاش پایان میگیرد.
◾️ در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است:
«و الذی نفسی بیده ما انزل اللَّه فی التوراة و لا فی الزبور و لا فی القرآن مثلها هی ام الکتاب» (مجلسی، بحارالأنوار، ج ۸۹، ص ۲۵۹)؛ قسم به کسی که جان من به دست او است؛ خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن، مثل این سوره را نازل نکرده است. و این ام الکتاب است.
◾️ همین مضمون در حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمودند:《ان اللَّه تعالی افرد الامتنان علی بفاتحة الکتاب و جعلها بازاء القرآن العظیم و ان فاتحة الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش》
خداوند بزرگ به خاطر دادن سوره حمد بالخصوص بر من منت نهاده و آن را در برابر قرآن عظیم قرار داده، و سوره حمد با ارزشترین ذخائر گنجهای عرش خدا است! [تفسیر برهان، جلد اول صفحه ۲۶ طبق نقل تفسیر البیان]
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اجتهاد بر اساس ادله و راه های غیر متعارف پذیرفته نیست
🔻 #اجتهاد باید از ادله ی متعارفه مانند کتاب و سنت به دست آمده باشد و ادله ی غیر متعارفه مانند کشف و شهود و علوم غریبه اگر دستمایه ی یقین شوند شاید برای خود شخص حجت باشند ولی برای دیگران #حجت نیستند و نمی توان بر اساس آنها حکم قضایی صادر نمود. برای خود فرد حجت معرفت شناختی دارد و یقین او چه بسا چون از باب علم حضوری است از مجتهدی که بر اساس ظن اجتهاد می کند بالاتر باشد ولی برای #مقلد حجت نیست و در باب #قضا نیز قابل بهره بردن نیست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📷 #گزارش_تصویری | جلسه درس اخلاق و محفل معارفی هفتگی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱
#درس_اخلاق
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 مواصفات قاضی اوصاف وجودی اند یا اوصاف علمی
🔻 به نظر می رسد که شرایط و #اوصاف_قاضی بیشتر اوصاف وجودی اند نه اوصاف علمی و باید احراز شود که در واقع و در نفس الامر این اوصاف در قاضی محقق هستند و صرف اینکه در ظاهر ما چنین دریابیم که این اوصاف در قاضی محقق هستند بسنده نیست بلکه قاضی باید در حد وسع خود احراز و یقین کند که این اوصاف در او محقق هستند و #ولی_امر نیز باید در حد توان بشری یقین کند که این اوصاف در قاضی محقق اند.
🔻 قاضی منصوب از آنجا که مجتهد است باید به رأی خود #قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو ولی امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که #مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در #احکام_قضایی خود آن را لحاظ کند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
38.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 گزیده ی چهارمین جلسه از محفل معارفی و جلسه #درس_اخلاق با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
▪️ شما هم دعوتید
💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اگر قاضی منصوب به فتوای خود قضاوت نکند شرط اجتهاد لغو خواهد بود
🔻 قاضی منصوب از آنجا که #مجتهد است باید به رأی خود قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به #اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو #ولی_امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در احکام قضایی خود آن را لحاظ کند.
🔻 آن بخش از ادله که ظهور در این دارند که اجتهاد در قاضی شرط نیست و آشنایی نسبی با #احکام_قضا بسنده است ناظر به قاضی مأذون هستند که گاه به حسب ضرورت و صلاحدید از سوی ولی امر برای قضا به او اذن داده می شود و ابن غیر از قاضی منصوب است که بنا بر ادله به ویژه مقبوله ی عمر بن حنظله اجتهاد تام و جامع در او شرط است. توده ی مردم از آنجا که قضا نیازمند به علم بما انزل الله است شأنیت ورود به امر قضا را ندارند گرچه قضا به تعبیری همان امر به معروف و نهی از منکر در مستوای کلان و حکومی است که مستوای خرد آن #امر_به_معروف_ونهی_ازمنکر لسانی است و بر عهده ی توده مردم است.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030805.mp3
8.29M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو نهم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir