eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 هم اکنون در حال برگزاری... 🔹به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان الله علیه) 🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه ▪️ سخنرانان: آیت الله و حجت الاسلام و المسلمین ⚜ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی ⭕️ پخش زنده از طریق: 🌐 eitaa.com/ifhs_ir 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 تقدم تاریخی دوره اجتهاد بر دوره ی تدوین فقه 🔻 نخست روش تكون پيدا كرده است. البته مراد از تكون آن نیست که به پختگی نهايی رسيده است ولی به هر حال پيش از آنكه علم فقهی چونان يك علم شكل بگیرد روش استنباط در میان مسلمين در همان عهد معصومين(ع) رفته‌رفته مطرح می شده و به كار می رفته است و با كاربست روش اجتهاد كه در آغاز منحصر به حوزه ی شريعت نیز نبوده و در آغاز در حوزه ی عقايد بيش از حوزه ی صورت می پذيرفته و مذاهب اسلامی از اين نقطه با هم انشقاق و انفصال پيدا كرده‌اند. 🔻زایش مذاهب ناشی از كاربست در حوزه ی بوده است و در دوره‌هاي تاريخي بعد انفكاك‌ها و مذاهب فقهي پدید آمده اند. نخست مذاهب عقيدتی و كلامی و سپس مذاهب فقهی ظهور کردند، با كاربست روش اجتهاد در محدوده ی شريعت، علم فقه آرام‌آرام شكل گرفت. در ذيل علم فقه و در حقيقت در رحم علم فقه، جنين پديد آمد و رشد نمود و آنگاه زاده شد و از مادر جدا گشت. لهذا با همين ترتيب اين سه مقوله پيدا شدند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
صوت.mp3
41.21M
🔊 🔰 همایش علمی 🔲 تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 📌 یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) 🎙 با سخنرانی آیت الله 📆 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در همایش «تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه» همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) گفت: 🔰 علم اصول، دانش شیعه زاد است ⚜️ در حال حاضر راهی جز تحول علوم انسانی نداریم! 💢 است که دانش تولیدی و بومی ماست و از عهد حضرات معصومین(ع) این آغاز شده است و اینکه فکر کنیم که امثال شافعی بنیان گذار این علم هستند من صریحا می‌گویم که اشتباه است. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/hamayeshosool 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 📌 به بهانه یکصدمین سالگشت باز تاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت آیت الله العظمی حاج شیخ (رضوان الله علیه) ⚜️ تهران، پژوهشکده فقه و علوم انسانی 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 عوامل روا و ناروا که در روش علوم دخیل اند 🔻 كه عقل را زير سئوال برد و آن را مطالعه ی انتقادی كرد، برای به زیر کشیدن عقل و ارزيابی كارآمدي و كاركرد عقل باز از عقل استفاده كرد. به هر حال انسان در مقام معرفت و فهم از سيطره و تأثير عقل رهایی ندارد يعنی عقل به حق در روش علم دخيل است. در تحصيل معرفت دينی از ساحت الهی نیز عقل به حق بايد دخالت كند و بحق نیز دخالت می كند. 🔻 پاره‌ای دخيل‌ها هستند كه حقاً دخيل‌اند ولی نابحق دخيل‌اند، دخالت مي‌كنند اما بايد پيشگيری كرد. مثلاً وضعيت‌های و روحی مفسر متن و محقق و مجتهد در فهم و رأی او تأثير به ما حق دارند گرچه این تاثیر علی الاطلاق و به صورت موجبه ی كليه تأثير نیست ولی اجمالاً تأثير عوامل درونی، روحی و روان‌شناختی و اخلاقی مفسر و مجتهد در رأی و فهم او قابل انكار نيست. 🔻 اين البته در همين حد است يعنی اين‌كه می توان استشمام كرد كه اين فرد عرب يا عجم است و فقه را به كلی دگرگون نمی كند اما قابل انكار نيست كه روحيات و عرف و سوابق فرهنگي فرد تأثيرگذار است و حتي وضعيت خانوادگي او اينها همه عناصری هستند كه دخيل‌اند، اما مهم آن است كه اين عناصری كه دخيل‌اند چون بحق دخيل نيستند بايد راهی برای پيشگيری از دخالت آنها پيدا كرد تا فقه به سلامت از ذهن و زبان فقيه به عرصه ی اثر و عمل منتقل شود. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030822.mp3
13.03M
🔊 🔰 جلسه سیصد و دوم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه پانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 علم اصول، اصلی ترین دانش مولد فقه است! 🔻 نسبت و رابطه روشن است، علم اصول، زاده فقه است و در متن فقه متولد شده و پدر شده و تولید می‌کند و اصلی ترین دانش مولد فقه است، بدون اصول امکان تولید فقه نیست، در مساله تولید تطور و تحول فقه و هر علمی به اشکال مختلف می‌توان سخن گفت، گاهی تطور کیفی است، گاهی تطور تاریخی است، تعبیر دیگری هم هست که در قالب دو اصطلاح در مورد فقه و اصول مطرح می‌شود، یکی تحت عنوان مدارس اصولی و فقهی مطرح می شد و دیگری تحت عنوان ادوار اصولی و ادوار فقهی؛ 🔻 وقتی می گوییم و اصولی در واقع می‌خواهیم تحولات معرفتی و کیفی را اشاره کنیم، اما وقتی می‌گوییم ادوار در واقع نگاهمان تاریخی است و ممکن است در این نگرش احیانا مدرسه جدیدی ظهور کرده باشد و آن تحول به حد مدرسه ظهور نکرده باشد و فقه دچار وقفه شده باشد اما در تطور معرفتی باید جز این باشد. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله در همایش علمی تطور و توسعه فقه و اصول در سده اخیر حوزه 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نقد نظريه‌های رايج مدرن در معرفت‌شناسی 🔻 از نظر ما يك عينی داريم و يك ذهنی و با جهان بیرون مستقيماً روبرو نمی شويم، آنچنان كه ما ناگزیر به واقع دست پيدا نمی كنيم، ما از دالان زمان و مكان برای رویارویی با واقع و عين عبور مي‌كنيم، زمان و مكانی كه واقعيت بیرونی ندارند. درنتيجه آميزه‌ای از عين و ذهن پديد می آيد كه اسم آن را معرفت می گذاريم و هميشه آنچه به كف می آوريم همين آميخته است،‌ در تعامل بين ذهن و عين پديده ی سومی به وجود می آيد كه همان معرفت است 🔻 عجيب است كه كانت خود را و واقع‌گرا می داند ولی نيست و ايدئاليست است، چراكه وقتی شما بگوييد آنچه به كف ماست واقع بیرونی نيست و آميزه‌ای از تعامل و ديالوگ میان عين و ذهن است، پس آنچه به دست آمده خارج نيست، همين‌ اندازه كه بگوييد پنجاه درصد سهم ذهن ماست پس صددرصد واقع به دست نيامده است. بعضی چيزها هم هستند كه اگر صددرصد به دست نيايند با اين‌كه صفردرصد به دست آمده باشند فرقی نمی كنند، چون واقع، واقع است و آنگاه كه آميخته شود ديگر واقع نيست، پس ما هيچگاه به واقع دسترسی نداريم. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آیین افتتاح پژوهشکده با حضور آیت الله ، حجج اسلام والمسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه و محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه استان تهران 📌 همزمان با یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم ⚜️ تهران، ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @aRashad_ir
📸 🔰 سیر دگرگونی علم اصول در طول تاریخ 🔻 از آغاز پيدايش خويش به مثابه ی يك دانش تاكنون دگرگونی های بسياری را به خود ديده است. اگر کتاب الرساله ی شافعی را آنگونه که اهل سنت و برخی از شیعیان پذیرفته اند آغازگر تدوین علم اصول و نخستین اثر مدون اصولی قلمداد كنيم، در درازنای سده ها اين دانش بارها به لحاظ سازمان و ساختار دگرگون شده است. نخستین اثر جامع در دسترس كه الذريعه و العده است، با آخرين آثاری كه امروزه در اختيار ماست مانند که به مثابه ی متن مبنا و معيار مورد بهره‌برداری است بسیار از هم متفاوت اند‌. 🔻در این جستار می توان از نقاط قوت چيدمان كنونی علم اصول نیز سخن گفت چرا که سازمان کنونی علم اصول يكسره ضعف و عيب نيست، سازمانی است كه طی قرون و تحت تأثير تجارب و در حقيقت تبلور و انباشت تجارب بزرگان است پدید آمده و بالیده است و عناصر مثبت و نقاط قوت بسياری دارد و بیشتر بزرگانی كه با تکیه بر سازمان فعلی به درآمده اند بر نقاط ضعف آن نیز آگاه بوده اند. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 غایت تاسیس و غایت تدوین علم ◾️ هماره گفته می شود كه «غاية العلم ما دوّن لأجله» دستی كه در عبارت مشهور مي‌بریم آن است كه بگوييم: «ما أسس لأجله» چرا که تدوين خاستگاه برگزیدن نيست، بلکه تأسيس خاستگاه آن است. هنگام پایه گذاری و تأسيس علم غايت آن لحاظ می شود ولی تدوين برای سامانبخشی به علم است. اين تأسيس است كه غايت علم به شمار می رود. ولی عبارت مشهور «ما دوّن» است و تدوين مرحله‌‌ای از فرآيند است. ◾️ تدون به توسعه ی علم مربوط است حال آنکه در اينجا غایت توسعه منظور نيست بلکه غایت تأسيس مراد است. مگر آنکه تدوین را به معنای تأسيس گرفته و واژه ی تدوين را به جای لفظ تأسيس به كار بریم. وگرنه طبعاً می بايست میان مقام تأسيس و مقام تدوين تفاوت گذاشت. جهت آن است كه علم در آغاز تأسيس می شود و سپس در يك مقطعی تدوين مي‌ گردد. ◾️ هرچند در آغاز چونان يك علم صورت خودایستا و استقلالی نداشته اما همين اصول فقه مدون در خلال فقه حضور داشته و نیاز فقه را بر آورده و نقش خود را ايفا می كرده است تا زمانی که از فقه جدا شده و تدوين جدا و مستقل یافته است. هر دانش ديگری نیز همينگونه بوده است. پس عبارت «غرض العلم ما أسس لأجله»، را در غرض و غايت علم می توان به کار برد. 💢 بریده ای از درس (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir