📸 #عکسنوشت
🔰 مصلحت در امر قضا
🔻 پیامبر اکرم اسلام (ص) حق بخشیدن و #عفو بزهکاران را در اموری داشتند که اختیار عفو در آنها به دست پیامبر اکرم اسلام (ص) بود نه کیفر اخروی گناهان که عفو آنها در قلمرو اختیار خداوند متعال است. این عفوی که اختیار آن در کف پیامبر اکرم اسلام (ص) بوده است بخششی است دنیوی که بزهکار را از به دوش کشیدن بار حد و تعزیر و پرداخت تاوان رها می کند و مربوط به امور جامعه است.
🔻 هنگامی که مصلحت بخشیدن بزهکاران از مصلحت #کیفر دادن ایشان فزونتر باشد بر ولی امر است که ایشان را ببخشد و یا از کیفر ایشان بکاهد. شاید کسی خرده بگیرد که شخص بزهکار به جان و مال مردم آسیب رسانده است چگونه می شود که ولی امر از سوی خود و بی رضامندی صاحبان حق این شخص را ببخشد پاسخ آن است که اولاً ولی امر اولی از مؤمنین نسبت به ایشان است و ثانیاً با روی نمودن مصالح عمومی، مصالح خصوصی رنگ می بازند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030714.mp3
9.17M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه سوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 نسبت میان حسبه و قضا
🔻 فقهای شیعه حسبه را اموری دانسته اند که #شارع_مقدس راضی به ترک آنها نیست و در عین حال کسی را نیز به صراحت بر انجام آن امور نگمارده است. اموری مهمی که اگر بر زمین بمانند مردم آسیب دیده و یا به عسر و حرج می افتند. این معنی از حسبه کرانه ی گسترده ای پیدا می کند و امر به معروف و نهی از منکر یکی از افراد آن می شود چرا که خداوند متعال به ترک امر به معروف و نهی از منکر راضی نیست.
🔻 اهل سنت حسبه را معادل #امر_به_معروف_ونهی_از_منکر دانسته اند ولی شیعه امر به معروف و نهی از منکر را یکی از بخش های حسبه می داند. گرچه اینگونه به نگر می رسد که نسبت میان حسبه و امر به معروف و نهی از منکر عموم و خصوص من وجه است. درباره نسبت میان حسبه و قضا نیز برخی قضا را از اقسام حسبه و برخی دیگر حسبه را بخشی از قضا انگاشته اند ولی به رأی ما نسبت حسبه و قضا نیز عموم و خصوص من وجه است
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
11.24M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و شصت و هشتم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه پنجم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030715.mp3
7.7M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و یکم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه چهارم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شؤون و وظائف قاضی القضاة
🔻 در مستوای فروتر از #ولی_امر و قاضی القضاة، قضات و کارگزاران و دست اندرکاران دیگر #دستگاه_قضا هستند که از خرد و کلان هر یک نقشی را در فرآیند قضا ایفا می کنند. آنچه که از شؤون و وظائف برای قاضی القضاة و کارگزاران فرودست دستگاه قضا هست همگی از سوی ولی امر به ایشان واگذار شده است چرا که در این دوران و با گسترش جمعیتی و جغرافیایی کشور اسلامی شدنی نیست که ولی امر به تنهایی امر قضا را عهده داری کند.
🔻 بر ولی امر بایسته و واجب است که نخست شؤون و وظایف خویش را به خوبی بشناسد و این جز به نیروی علم و #اجتهاد به کف نمی آید. گذشته از این ولی امر باید ظروف و شرایط زمانی و مکانی و پیرامونی را به خوبی دریافته و اقتضائات زمانی و مکانی و اقلیمی بلکه جهانی را به خوبی بشناسد. این ظروف و شرایط و ضرورتها که اقتضاءات واقعیت های بیرونی هستند باید در پی ریزی #نظام_قضایی_اسلام پیش چشم قرار گیرند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 آگاهی ولی فقیه از اقتضاءات زمان و مکان
🔻 #ولی_امر باید بر وظایف و اختیارات خویش اعم از ثابتات و متغیرات آنها مشرف بوده و در انجام شؤون و وظایف خود خبره و بر آنها چیره باشد و همچنین باید بر اقتضائات زمانی و مکانی و پیرامونی شؤون و اختیارات خود آگاه باشد چرا اگر چنین نباشد شایستگی آن را نخواهد داشت که مصداق ولی امر و برگمارده ی امام معصوم در این جایگاه باشد.
🔻 این قاعده است که «لایقاس المقاتلون فی الحرب بالبغاة» یعنی اسرای جنگی با سرکشان و گردنکشان داخلی سنجیده نمی شوند. باغی که طغیان کرده و کسی را به ناحق کشته است قصاص می شود ولی اسیری که پیش از آن در جنگ مسلمانی را کشته است چنین حکمی ندارد و لزوماً #قصاص نمی شود بلکه چه بسا با او برابر با #میثاق و صلحنامه ای که میان مسلمین و کفار نوشته شده است رفتار شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
9.84M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و شصت و نهم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه ششم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030716.mp3
7.75M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و دوم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه پنجم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅دوشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه مشروعیت احکام قضایی قاضی القضاة و قضات فرودست
🔻 شأن دیگری که برای ولی امر برشمردیم گماردن و نصب #قاضی_القضاة یعنی رییس قوه قضاییه است و این در زمانی است که شخص ولی امر به تنهایی توان رسیدگی به همه ی بخش های فرآیند قضا را ندارد.
🔻 این از شؤون ولی امر است یعنی جز او کس دیگری حق نصب رییس #قوه_قضاییه را ندارد چرا که مشروعیت تصرفات قاضی القضاة در فرآیند دادرسی و مشروعیت داوری های قضات فرودست همگی بسته به تنفیذ ولی امر است چرا که در زمان برپایی حکومت اسلامی بی تنفیذ ولی امر کسی حتی #فقهای_جامع_الشرایط حق ورود به امر قضا را ندارند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 ششمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی #سلامت_معنوی
🔸 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط
📅 دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سند_سلامت_معنوی
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 استقلال قاضی و قضاوت او بر اساس فتوای خویش
🔻 سیره پیامبر اکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام اینگونه بوده است که هنگام گماردن کسی بر #جایگاه_قضا او را به استنباط خویش از قرآن فرا می خواندند و این خود نشان از خودایستایی و استقلال رای قضات در داوری دارد. گرچه این قاعده نیز مانند هر قاعده ی دیگری استثنائاتی دارد و برای نمونه اگر #ولی_امر در قلمرو قضا نهی صریحی دارد نهی صریح ایشان همچون حکم حکومتی بر اجتهاد قاضی منصوب مقدم است و قاضی در آن مورد حق داوری بر اساس فتوای خویش را ندارد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir