📸 #عکسنوشت
🔰 نقش پیامبر اسلام (ص) در دگرگونی نظام حکمرانی
🔻 در طول تاریخ به دست گرفتن زمان امور یا به شکل قبائلی و یا با قهر و غلبه بوده است. بیعت نیز بیشتر امری پسینی بوده است یعنی پس از چیرگی نظامی یک قبیله و طایفه و فرمانروایی رئیس آن قبیله مردم برای بیعت و اعلام وفاداری به نزد او بار می یافتند. پیامبر اکرم اسلام (ص) در این زمینه یک دگرگونی کلان پدید آورده و نظامات جاهلی را به #نظامات_اسلامی دگرگون کردند. آن حضرت با برچیدن ساختار قبایلی به جنگ امثال اوس و خزرج پایان داد و ساختاری به نام امت پدید آورد.
🔻 #مدنیت همانگونه که از نامش پیداست به ترک بادیه نشینی و روی آوردن به شهرنشینی اشاره دارد و یکی از عناصر ذاتی آن برپایی نظام ها و نهادهایی برای سامان دادن به زندگی شهری است. به عنوان عناصر دیگر زندگی شهری می توان از قانومندی، آبادسازی و سازمانمندی نام برد. ولی بر وارون نظر مشهور جوهر #تمدن نه عناصر بالا بلکه یکی دیگر از عناصر شهرنشینی یعنی سبک زندگی است. چرا که عناصر بالا همه در خدمت دگرگون کردن #سبک_زندگی_انسان هستند. سیره ی پیامبر اکرم اسلام (ص) نشان می دهد که آن حضرت با به دست گرفتن زمام حکم نظام کهن قبائلی و طائفی را برچیدند و مدنیت را در مدینه بنیان نهادند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ #ببینید
🔰 انسان ذاتا فطرتمند است!
⁉️ در وجود انسان عناصری وجود دارد که ریشه در فطرت دارد. خداوند متعال انسان را #فطرتمند و دارای استعداد شأنیت #خلافت_الهی آفریده است و اگر بخواهیم به لحاظ تعریف منطقی فصل مقوم برای انسان انتخاب کنیم باید بگوییم انسان موجود عبد است!
⚜️ گوشه هایی از جلسه اخلاق و محفل معارفی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📍سه شنبه شب ها؛ حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اسلام و تفکیک قوا
🔻 تقسیم قوای حکومتی به سه قوه نیز از دستاوردهای عقل بشری است و چه بسا روزی بر شمار آنها افزوده شود کما اینکه به نگره ی ما #قوه_فرهنگی و امنیتی و یا شاید #قوه_اقتصادی را نیز بتوان بر آنها افزود. یا شاید بتوان برای نیازهای کلان جامعه قوای چندی را برپا ساخت و در درون آن قوا بخشی را برای قانونگذاری، بخشی را برای اجرا و بخش دیگری را برای داوری و قضا در همان حوزه پی ریزی نمود.
🔻 انسان در نهاد خویش در پی آن است که هماره در امور گرانمایه و گرانسنگ از نهادها و روش های سامانمند و سازمانمند بهره ببرد. #فطرت و نحوه ی وجود آدمی اینگونه اقتضا می کند که امور و شؤون خود را به نحو سامانمند اداره کند و لازمه ی این کشش فطری برپایی سامانه و سازمانی به نام قوه ی قضاییه است. همچنین پیآمد این گرایش فطری آن است که انسان امور خطیر را در یک فرآیند و با سلسله مراتب اداری و سازمانی به انجام برساند. چرا که پاسخ دادن به نیاز کلان جامعه در امر قضا بدون سپری شدن یک فرآیند سنجیده و تصمیم سازی گروهی از نخبگان در یک سلسله مراتب کارآمد اداری شدنی نیست.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
13.89M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو سوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
14030723.mp3
6.96M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و پنجم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه هشتم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 امر به معروف و نهی از منکر گونه ای اعمال ولایت است
🔻 در حقیقت امر به معروف و نهی از منکر تذکر نیست بلکه امر و نهی مرتبه و گونه ای از ولایت است. #ولایت دارای دو سویه طولی و عرضی است. در سویه ی طولی سلسله مراتبی است که بر فراز آن ولی امر جای دارد. سویه ی دیگر، ولایت عرضی است که رابطه ای دوسویه میان مؤمنین است.
🔻 امر را در لغت طلب فعل به همراه #استعلاء معنی کرده اند ولی در اصطلاح شرعی وجود استعلاء لازم و بایسته نیست و اینگونه نیست که انسان فقط بتواند افراد فرودست تر خود را امر به معروف و یا تهی از منکر نمایند. آمر به معروف و ناهی از منکر باید خود عامل باشد چرا که اگر خود عامل نباشد سخنش فاقد تاثیر خواهد بود و بنا بر نظر مشهور #علمای_شیعه اگر انسان بداند که سخنش در بازداری از منکر ثمری ندارد امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب نخواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از حوزه علمیـه امام رضــا(علیهالسلام)
با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و خانواده ها برگزار می شود:
🔰 محفل اخلاقی و معارفی با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 سه شنبه شب ها همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء
⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
🌐eitaa.com/howzeh_emamreza
14030724.mp3
14.19M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هفتادو چهارم
📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه یازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 رجحان کار و کنش گروهی بر کنش فردی
🔻 بی گمان در رفتار جمعی و سازمانی رجحان و برتری هایی هست. به ویژه در شؤون عامه مانند قضا که ذاتأ اموری #اجتماعی هستند کار گروهی و سازمانی بر کار فردی مزیت و برتری دارد. اساسأ در امور خطیری مانند قضا هر روش و راهکاری که مایه ی اتقان امر و کم شدن خطا شود به حکم #عقل_برتر بلکه بایسته است و یکی از این راهکارها رجوع به خرد جمعی و راه دیگر کنش گروهی در قالب و پیکره ی یک دستگاه و نهاد است.
🔻 تقریر فطری دیگر آن است که بشر ذاتأ و در نهاد خویش موجودی #متمدن است. تا آنجا که شاید بتوان در تعریف انسان بجای «الانسان حیوان ناطق» گفت «الانسان حیوان متمدن» گرچه ریشه و خاستگاه تمدن همان نطق باطنی و تفکر انسان است ولی به هر روی فصل ناطق در تعریف انسان به اندازه ی فصل «متمدن» جامع نیست.
🔻 فصل های دیگری مانند «حیوان هنرمند» و «حیوان دارای #فرهنگ» نیز گفته اند که همگی در جامع و مانع بودن دارای کاستی هستند. زندگی اجتماعی بر برخی از حیوانات دیگر نیز دیده می شود ولی تنها حیوانی که حیات اجتماعی او به برپایی تمدن می انجامد انسان است. هر اجتماعی بودنی به تمدن نمی انجامد ولی هر تمدنی ریشه در #حیات_اجتماعی دارد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیوند حکومت اسلامی با احکام وضعیه و تکلیفیه
🔻 واژه ی حکومت اسلامی ولی امر، قوای سه گانه و بخش های خردتر حکومت اسلامی همه را در بر می گیرد. احکام اسلامی به دو بخش تکلیفیه و وضعیه بخش می شوند و احکام تکلیفیه خود یا از گونه ی وظیفه اند و یا از نوع حقوق.
🔻 آنچه که از شؤون ارکان حکومت اسلامی مانند شوون ولی امر و روسای قوا از آن سخن می رود از نوع احکام وضعیه هستند که هر کدام از حیث وظایف و اختیارات مقتضیاتی دارند و برای خود نهادهای مستقل و جداسری را طلب می کنند.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه دانش هسته ای در منشور آموزه های اسلامی
🔻 موضع گیری جامعه نخبگانی حوزوی در جایگاه #دانش_هسته ای در منشور آموزه های اسلامی و بیان نظریات عالمان دینی در حالت های گوناگون از قبیل شرایط اضطرار و شرایط تقابلی با دشمن تهدیدگر، می تواند موجب نمایانی هزینه مند بودن یاوه گویی های دشمن صهیونیستی برای جامعه جهانی و بازدارندگی در عرصه #تهدیدات_نظامی گردد.
💢 بیانات آیت الله رشاد در شورای راهبری حوزه علمیه امام رضا(ع) با مدیران #سازمان_انرژی_اتمی
🆔 @Rashad_ir
🖼 #یادنگار
📸 #گزارش_تصویری
🔰 شور و اشتیاق جامعه و عطش اندیشمندان و علاقمندان به مباحث علمی و حضور در نشست های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دهه هفتاد
📌 سلسله نشست های درباب تعیین قلمرو رسالت و هدایت دین با حضور زنده یاد علامه #محمد_تقی_جعفری و آیت الله #علی_اکبر_رشاد
💢 دانشگاه تهران، پاییز ۱۳۷۴
🆔 @Rashad_ir