eitaa logo
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
515 دنبال‌کننده
99 عکس
15 ویدیو
16 فایل
دردنوشت ها و دل نوشته های سید مصطفی مدرس مسیر ارتباطی: @Sammmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
7️⃣ استفاده از زیرساختهای فناوری اطلاعات یکی دیگر از ظرفیتهایی که میتواند در تحقق این شعار به کار بیاید ظرفیتهای نوینی است که به واسطه عصر ارتباطات پدید آمده است. یک اپلیکیشن یا یک پلتفرم میتواند به راحتی ظرفیت لازم را کسب و کارهای خانگی پدید بیاورد. پلتفرم باسلام را میتوان در این زمینه یکی از پیشتازان دانست. 🔰پرده آخر: می شود و میتوانیم تحقق شعار شدنی است اما این شدنی از جمله اموری است که لوازمی دارد. ضروری است همه نخبگان پیرامون این استعاره اندیشیده و ایده های خودشان را ابه اشتراک بگذارند. پ.ن: 1. گزارش دکتر ربیعی: 🌐https://t.me/alirabiei_ir/878 .
🔰 پرده اول: گزارشی از وضع موجود جناب دکتر ربیعی، سخنگوی دولت گزارشی(1) این چنینی از آسیب هایی که کرونا به ما تحمیل کرده است داده اند: 🔹 بیش از ۱۲ میلیون کارگر در بخش خدمات مشغول به کارند و آثار اولیه بیکاری در ۱۰ رسته‌ای که بلافاصله با شیوع بیماری دچار تعطیلی شدند هویداست. 🔹 نزدیک به 3.3 میلیون نفر از شاغلین رسمی کشور به طور مستقیم در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. 🔹 بیش از 1.5 میلیون کارگاه رسمی و غیررسمی دچار توقف فعالیت شدند. 🔹 ۴ میلیون شاغل غیررسمی در کشور در معرض توقف یا کاهش فعالیت کاهش دستمزد و اخراج هستند. 🔹 برآورد مي‌شود در ۳ ماه اول کاهش ۰.۴ درصدی رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و بيکاري را افزايش مي‌دهد. ایجاد اشتغال جدید در صنوف تولیدی کوچک و کارخانه‌های مقیاس پایین نيز حداقل تا دو سال پس از تعطیلی امکان‌پذیر نیست. 🔹 بیکارشدگان در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاست‌های بازار کار، به بیش از ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این ۴ میلیون نفر شامل 3.3 میلیون شغل بیمه‌شده و حدود ۷۰۰ هزار شغل غیررسمی است. 🔹 اعتبار لازم براي جبران دستمزد بيکار‌شدگان با حداکثر ۲ میلیون تومان در ماه به مدت ۳ ماه، ۲۴ هزار میلیارد تومان است. 🔹 ایجاد اشتغال جدید در کشور در صنایع سرمایه‌بر و کاربر به طور متوسط بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و در بخش خدمات بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به ازاي هر شغل هزینه نیاز دارد. 🔴⚠️🔴 اینها همه در وضعیتی است که ما در سال 98 تورم 41 درصدی را داشتیم و اقتصاد ایران سال ۹۸ رشد اقتصادی نزدیک به صفر را تجربه کرده است!!! 🔰 پرده دوم: نقش تولیدات خانگی در تقویم و توانمندسازی اقتصاد - جهش تولید خانگی جامعه برای بازسازی و توانمندسازی خویش بایستی به سلولهای بنیادین خود رجوع کند هرچند اکوسیستم اقتصادی در سالهای پیشین وابسته به فروش نفت، تولیدات کارخانه ای بوده است اما اکنون این اکوسیستم به واسطه وضعیت کنونی بافتارهای اقتصادی متنوع نامبرده را دچار رکود کرده است. جامعه اکوسیستم اقتصادی خویش را تنها با سلولهای بنیادین خویش میتواند بازسازی کند. تولیدات خانگی میتواند موتور پیشران اقتصاد قرار بگیرد. ما پیشتر تجربه کارهای نهضتی را داشته ایم. نهضت سوادآموزی تجربه ای بود که به واسطه اینکه هر خانه را یک مدرسه و کلاس درس نمودیم توانستیم به موفقیت دست پیدا کنیم. اکنون نیز ضرورت دارد با رؤیت، روایت و برنامه ریزی بر اساس ظرفیتی به اسم خانه، وضعیت نابسامان اقتصادی را بهبود و در نهایت ارتقا ببخشیم. 🔰ایده هایی برای تحقق شعار 💠 بازاری به وسعت جهان برای تولید ماسک وضعیت کرونایی پیش بینی می شود که 1.5 الی 3 سال حداقل ادامه داشته باشد. ما در این وضعیت بازاری به گستردگی جهان بشری که تقاضای ماسک دارد را داریم. علاوه بر اینکه این یک نیاز است بلکه یک مسئولیتی در قبال جامعه توحیدی ایرانی اسلامی است که خود را در برابر نیاز ویژه و ضروری امت اسلامی و بلکه جهان بشری متعهد دانسته و گامی در جهت تولید بردارد. ما نه تنها بازار منطقه و کشورهای همسایه داریم بلکه میتوانیم به بازار اروپا و آفریقا نیز چشم بدوزیم. البته به ماسک میتوان برخی وسایل و تجهیزات پزشکی که نسبت و تناسبی با تولیدات خانگی داشته باشد را اضافه نمود. اما این تحقق این مقوله لوازمی دارد: 1️⃣ توانمندسازی صدا و سیما نقش بی بدیلی را میتواند در جهت توانمندسازی خانواده ها برای تولید ماسک رقم بزند. 2️⃣خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت!!! ابتکار و خلاقیت یکی دیگر از لوازمی است که بایستی به صورت ویژه برای آن برنامه ریزی کنیم. در این راستا برگزاری جشنواره جهت جذب ایده های نوین برای تولید ماسک و تجهیزات مکمل نیز بایستی در دستور کار قرار بگیرد. 3️⃣ سیستم جمع آوری و توزیع یکی دیگر از لوازم به تحقق شعار تدارک سیستم جمع آوری تولیدات خانگی و سیستم توزیع و صادرات متناسب است. در بستر جمع آوری سرمایه ها مساجد و پایگاههای بسیج میتوانند نقش بی بدیلی در این سیستم مویرگی ایفا کنند. 4️⃣ نهضت تجربه نگاری یکی دیگر از لوازم تحقق شعار نامبرده نهضت تجربه نگاری می باشد. ما به شدت نیازمند رصد اقدامات الگوساز و تجربه نگاری ایشان و مدیریت الگوبرداری تجربه های موفق هستیم. 5️⃣ تسهیل گری و بسترسازی یکی دیگر از لوازم تسهیل گری و بسترسازی نهادهایی می باشد که میتوانند پشتیبانی لجستیک لازم را تهیه و تدارک کنند.نهادهایی نظر ستاد فرمان امام ره، اوقاف، کمیته امداد امام خمینی ره، بنیاد مستضعفان و .... 6️⃣ پشتیبانی و راهبری نخبگان یکی دیگر از لوازم اینکار پیشتازی و پیشقراولی نخبگانی است که این ضرورت را فهم کرده و میتوانند هر چه سریعتر بدان جامه تحقق ببخشند. این پشتیبانی هم بایستی جنسی تئوریک و نظری داشته باشد و هم جنسی عملیاتی. .
یادداشت برادر سجاد هجری بزرگوار یادداشت ایشان را یک نمونه و یک قدم در راستای تبیین تئوریک شعار مذکور میدانم. خداوند بر خامه قلمش روز افزون بیفزاید. 👇👇👇
هدایت شده از تاریخیات
مشاغل خانگی-خانوادگی رانه‌ی جهش تولید! نام بجا و شایان امسال «جهش تولید»ست که رخ‌دادش «تمهیدات» و «لوازم»ی دارد! از آن میان، «بیداری همگانی» و «انگیزه‌ی همگانی» برای «کار» آشکارست! بی‌گمان، جهش آن‌گاه رخ می‌دهد که همگان بکار بپردازند و هیچ «ظرفیت»ی در کشور بیکار نباشد و تاریخ نشان داده که جهش تولید در برخی کشورها که بدان «انقلاب صنعتی» گویند، با «آزادسازی» و «بکارگیری» نیروی کار «زنان»، نیمی از مردمان، هم‌راه بوده است. ایران نیز اگر بخواهد در تولید جهش کند، باید از همه‌ی نیروی‌های کارش بهره برد. بسیاری از نیروهای کار در کشور، بیرون از «سن متعارف» کارند؛ زیرا یا کودک و نوجوان‌اند یا سال‌ور و پیر (بازنشسته!)؛ ولی آنان نیز توانا برای کار و زمینه‌سازی جهش تولیدند! برخی نیز که دچار ناتوانی‌های جسمی یا ذهنی‌اند، نیروی کار بشمار نمی‌آیند؛ ولی توان کار دارند و باید برای جهش تولید بکار آیند! اکنون پرسش این‌جاست که چگونه می‌توان از این نیروهای بالقوة‌ی کار تا آن‌جا که شدنی‌ست و پیامد ناسزاوار ندارد، در کشور برای جهش تولید بهره برد!؟ اکنون که جهان و ایران گرفتار بلای کروناست و مردم «درخانه‌مانی» (قرنطینه‌ی خودخواسته در خانه!) دارند و بیکارند، آدمی بیش از هر چیز، بیاد «مشاغل/کسب‌وکارهای خانگی» می‌افتد که همه نمونه‌هایی از آن را همه در ذهن دارند و از قضا، این دست کسب‌وکارها درپیوند و سازگار آن چند دسته نیروی کاری‌ست که برشمردیم! در کنار «مشاغل خانگی»، می‌توان از «کسب‌وکارهای خانوادگی» نیز نام برد؛ یعنی آن گروه کارهایی که محورش یک خانواده و شاید برزگ‌تر، یک خاندان است! در این دست کارها «واحد اقتصادی» متناظر «واحد اجتماعی» خانواده است و گفتنی‌ست که سبکی سنتی-تاریخی در تمدن ماست و شکل‌دهنده‌ی بسیاری از «اصناف» بوده که محسنات و مزایایی درخور دارد! آمیزش/ترکیب این دو را می‌توان مشاغل/کسب‌وکارهای خانگی-خانوادگی نامید که هم واحد اقتصادی خانواده است و هم در محیط خانه انجام می‌شود. من می‌پندارم که این گونه از کسب‌وکار اگر «فراگیر» شود، می‌تواند در جهش تولید بسیار یاری رساند بلکه رانه‌ی آن باشد! این کارهای خانگی-خانوادگی دو صورت دارد: 1. آن‌که هر خانواده‌ای مستقلانه و علی‌حده بدان بپردازد! 2. این‌که «شبکه»ای از این کارها (هر یک بعنوان جزئی از یک کل،) درپیوند هم «خط تولید»ی را بوجود آورد! اگر چه هر یک از این دو گونه را مصالح و نقاط قوت/مثبتی‌ست؛ اما بطور ویژه دومین می‌تواند نقشی سترگ در تولید بازی کند! اما در پایان باید پرسید: چه نهادهایی در کشور می‌توانند در فراگیری این دست مشاغل زمینه‌سازی کنند!؟ شاید بتوان گفت که نهادهای 1. عمومی-حکومتی غیردولتی و 2. عمومی-مردمی/مردم‌نهاد در این مهم بیش از دیگران بتوانند کاری از پیش برند؛ چنان‌چه تا کنون نیز در گسترش مشاغل خانگی بسیار تأثیرگذار بودند! پس‌نوشت: دوستی ارج‌مند و خوش‌ذوق پس از خواندن این یادداشت ناچیز، آمیزه‌ای خوش‌ساخت و گیرا را پیش نهاد: ! سپاس از او!
🔰سلسله یادداشتهایی که با موضوع کلی «اصول معماری اندیشه توحیدی» در این کانال نگاشته شده بود به همت عزیزان در قالب فایلی مجزا تقدیم می گردد. فایل را در آدرس ذیل دانلود کنید: 🌐https://eitaa.com/Rebbioun/197
🔰به همت عزیزان سلسله یادداشتهای با موضوع تامل و کنکاشی در از مجرای طی فایلی مجزا تقدیم میگردد فایل را از آدرس ذیل دانلود بفرمایید: 🌐https://eitaa.com/Rebbioun/199
🔰 حکمتی انقلابی از انقلابی ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام یادداشت را در آدرس ذیل مطالعه فرمایید: 🌐 https://eitaa.com/Rebbioun/201
بسم الله الرحمن الرحیم حکمتی انقلابی از انقلاب ترین و تندروترین مسلمان، امیرالمؤمنین علیه السلام 🔰 پرده اول: مقدمه و مؤخره! مرحوم عین صاد: ، است و ، است و و ، ؛ وظیفه همگی ما تکمیل است؛ نه تضعیف خوبی‌ها و نه توجیه خرابی‌ها، بلکه . و البته زیست تکامل وار ضرورت این روزهای ماست... 🔰 پرده دوم: راز تبیین و تکمیل ناصحانه و مصلحانه حال که تکمیل رسالت ماست و نه توجیه و نه تضعیف، چه بایستی کرد؟! سیاست اسلامی چه دستور و راهی برای تکمیل پیش پای ما می گذارد؟!! حضرت امیر علیه السلام در حکمتی می فرمایند: 🔸من ساس نفسه ادرک السیاسة🔸 💠مقدمه توضیحی در باب روایت البته سیاستی که در این کلام حضرت امیر علیه السلام هست یقینا مرتبت اش از سیاست ای که لقلقه زبانهاست به مراتب بالاتر است. عمری است که ما حزب اللهی ها نیز به ورطه سیاست لیبرال غلطیده ایم و روش های غلط و نادرست سیاست لیبرالی را در پیش گرفته ایم 💠 توضیح متن روایت جامعه ایمانی در بدایت سلوک خود فاصله بسیاری تا مرز های عصمت دارد. به عبارت دیگر هیچ یک از ما معصوم نیستیم و در همین چارچوب هم بایستی نسبت بگیریم و با یکدیگر تعامل و تعاون داشته باشیم. عون و ناصر یکدیگر در تکمیل هم باشیم و نه دشمن و رقیب یکدیگر در زمین زدن همدیگر. ما همچنان که برای تکامل خودمان با نفس مان درگیر هستیم، در مواجه با جامعه پیرامونی با نفس انسانی سر و کار داریم. همچنان که هر یک از ما بایستی مربی و راهبر خودمان باشیم، باید خودمان را در جایگاه مربی جامعه ایمانی نیز بدانیم. گارد رهبری و رهبرانه داشتن یعنی همین. اساسا ولایت نیز به همین معناست. پیوستگی، محبت و مسئولیت مؤمنان در قبال یکدیگر، ایشان را در جایگاه ربوبی و ولایی نسبت به یکدیگر قرار میدهد. رشد هر مؤمنی در گرو رشد جامعه ایمانی و بلکه مستضعفان کل عالم است. حال که چنین است و من نوعی بایستی هم مربی خودم باشم و هم تکلیف مربیانه در قبال دوستان و آشنایان و دیگر مؤمنان دارم، بایستی چگونه رفتار کنم؟! اگر برخوردهای مربی ای در قبال من و رفتارهایم که بسیار نقصان و کاستی دارم حالت و باشد آیا من اصلاح خواهم شد؟! حاشا و کلا....هرگز!!! نفس انسانی تنقیص را به هیچ وجه بر نمی تابد... فطرت انسانی بر مدار عشق به کمال و تنفر از نقص است. رویه مطلوب آنست که فطرت های انسانی را به سمت کمال سوق داده شوند. رویه مطلوب آنست که نقاط کمال خیز روایت شوند. رویه مطلوب آنست که نقصان ها ذکر شوند و نسبت به نقصان ها تنفر ایجاد شود؛ در جامعه ایمانی ما نباید بازتولید تنفر از یکدیگر تولید کنیم. ما همه نقصان هایی داریم اتفاقی که بایستی رقم بخورد رؤیت و روایت نقصان هاست و ایجاد یک تنفر جمعی نسبت به نقصانها. اینکه بخواهیم به علتی نقصانی که در افراد وجود دارد نسبت به افراد یا جریانها تنفر در جامعه ایمانی ایجاد کنیم این مطلوب نیست. این چنین برخوردی، برخوردی تربیتی نیست برخوردی سرکوب گرانه و سرشار از اهانت و تحقیر است که سبب خرد شدن شخصیت متربی می شود. در این رویه عزت متربی لکه دار می شود. وی نه تنها احساس عون نکرده بلکه حس میکند باید به دفاع از خود بپردازد و اینگونه است که متولد می شود...این همه آثار مخرب نتیجه رویه غلط ماست که مدام اندر مدام آنرا تکرار میکنیم و این همه نتیجه آنست که نه با عقل ناصح و مصلح بلکه با وهم ناقد و بلکه مخرب به سراغ دیگران می رویم در حالیکه به هیچ وجه این رفتار را در قبال خودمان مطلوب نمیدانیم اما اگر مربی در فضای گرم محبت آمیز با متربی تعامل کرده و با عزت و احترام بدون هیچ گونه تنقیصی با ارائه راهکار ایجابی عون متربی گردد وی یقینا اصلاح خواهد شد و نصیحت را پذیرا خواهد بود. این تحلیل و تقریر از روایت همه برآمده از وصیت مولانا امیر المؤمنین علیه السلام خطاب به امام حسن علیه السلام است که فرمودند آنچه را برای خویش می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند. همه ما مربی هستیم، و همه ما نیز متربی هستیم... .
🔰 پرده سوم: جامعه ایمانی، گارد رهبرانه و آزاداندیشی جامعه ایمانی ضرورت دارد که گارد رهبرانه بگیرد، جامعه ایمانی موظف که مسئولیت تاریخی امامت امت را بفهمد. جامعه ایمانی موظف است تا تکلیف و وظیفه امامت مستضعفان را بر عهده بگیرد. جامعه ایمانی تا گارد رهبرانه نگیرد زندگی اجتماعی بر مدار ولایت را تجربه نخواهد کرد، ولایت و پیوستگی بر مدار اخوت ایمانی در گرو تجربه زیست رهبرانه است، همچنین جامعه ایمانی تا اینچنین رفتار نکند سرّ رفتارهای رهبر و ولی جامعه را درک نخواهد کرد. زیست انقلابی یعنی زیست رهبرانه داشتن. لازمه ضروری زیست رهبرانه، نیز آزاد اندیشی است و آزاد اندیشی فقط در بستر زیست رهبرانه امکان می یابد. "آزاداندیشی یعنی حق را جستن، یعنی در برابر حق و حقیقت کرنش کردن، یعنی خود را فدای حق کردن و این یعنی انقلابی گری، عبودیت و بندگی نیز معنایی جز این ندارد. چون انقلاب جز بندگی گسترده الهی چیز دیگری نیست. بندگی هم ماهیت آزادی است هم قله آن. فلذا انقلاب یعنی آزاد اندیشی، آزاد اندیشی هم یعنی انقلابی گری."(1) فلذا کسانی که سد راه آزاد اندیشی می شوند و یا آنانکه با رفتار های نامناسب زمینه التهاب و تشویش را که مخرب فضای آزاداندیشی هست فراهم میکنند نه تنها به انقلاب کمکی نمیکنند بلکه باعث رکود و جمود انقلاب و انقلابی گری می شوند. در بستر اخوت ایمانی، عون و یاور یکدیگر برای بالندگی و تکامل آزاداندیشی و انقلابی گری باشیم. سید مصطفی مدرس 27 اردیبهشت 99 .