بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی.pdf
334.2K
📚عنوان: بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی
✍🏻نویسندگان:
استاد #حسین_شمآبادی
آقای #محمد_دهقانطزرجانی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_و_امارات . #سیره
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #گواهیانتشار
🔸نام نشریه: #اصول_فقه
🔸رتبه نشریه: #علمی_پژوهشی
🕰شماره مسلسل: 1400/3
کاوشی در قاعده مقتضی و مانع.pdf
403.2K
📚عنوان: واکاوی قاعده مقتضی و مانع
✍🏻نویسندگان:
استاد #سیدحسین_منافی
آقای #محمدجواد_صادقی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #اصول_عملیه . #استصحاب
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرشده
🔸نام مجله:#پژوهش_هایاصولی
🔸رتبه مجله: #علمیپژوهشی
🕰شماره مسلسل: 1401/14
ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری.pdf
279.2K
📚عنوان: ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری
✍🏻نویسندگان:
استاد #حبیب_ساعدی
آقای #سیدحسین_طاهری
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #تعادل_و_تراجیح
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/15
بررسی تقیه درون شیعی.pdf
574.8K
📚عنوان: بررسی تقیه درون شیعی
✍🏻نویسندگان:
استاد #سیدحسین_منافی
آقای #جواد_حبیبی
آقای #حسین_صالحیمنش
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #تعادل_و_تراجیح
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/16
بررسی موضوعی _حکمی زبان حال در امثال مراثی.pdf
352.6K
📚عنوان: بررسی موضوعی-حکمی زبان حال در امثال مراثی
✍🏻نویسندگان:
استاد #مصطفی_غیبی
آقای #امیرعباس_اصفهانی
آقای #علی_نوروزی
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #کذب
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/13
معذریت قطع از منظر شیخ اعظم انصاری.pdf
616.1K
📚عنوان: معذریت قطع از دیدگاه شیخ انصاری
✍🏻نویسندگان:
استاد #محمدجواد_شفیعی
آقای #میرمحمود_سیدصدیق
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_و_امارات . #قطع
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1400/5
طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين علیهم السلام من وجهة نظر الشهيد الصدر ره.pdf
219.2K
📚عنوان: طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين (علیهم السلام) من وجهة نظر الشهيد الصدر ره
✍🏻نویسندگان:
استاد #محمدجواد_نصر
آقای #حسین_کرمیفر
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_و_امارات . #سیره
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/104
احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق.pdf
291.9K
📚عنوان مقاله : احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق
✍🏻نویسندگان:
استاد #رضا_پورصدقی
آقای #ستار_کهن_ترابی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_و_امارات . #اصول_لفظیه
📃#چکیده
انصراف و احتمال آن از موانع اطلاق در مباحث استظهارات تأثیرات بسیاری در استنباط از ادله لفظی دارد و به دلیل تأثیر آن در استنباط مسائل مستحدثه، اهمیت آن رفته رفته بیشتر میگردد. در مواردی که انصراف قطعی نیست ولی احتمال قابل توجهی نسبت به آن وجود دارد ظهور یابی و اخذ اطلاق با تردید مواجه میگردد. انگاره فقها در چنین حالتی متفاوت است؛ برخی با استناد به اصاله الاطلاق و اصل عدم قرینه به اطلاق کلام تمسک میکنند و از منظر برخی در چنین وضعیتی ظهور کلام شکل نگرفته و نمی توان به اطلاق کلام استناد کرد. کاربردی بودن مبنا در این موضوع این مسئله را از اهمیت زیادی برخوددار کرده است ولی با این حال، این مسئله از مسائلی که مغفول مانده و مورد بحث قرار نگرفته است و جز اشاراتی از فقها در میان مباحث فقهی چیزی در آن دیده نمیشود.
مطالعه متون فقهی و اصولی اندیشمندان دینی پیش رو نشان می دهد دو اندیشه عمده نفی و اثبات درباره این موضوع وجود دارد که هر یک بر ادلهای استوار است. تحلیل دادهها بیانگر آن است که نظریه تاثیر احتمال انصراف و مانعیت آن از قوت بیشتری برخوردار است؛ چرا که احتمال انصراف مانع شکلگیری ظهور اطلاقی است.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/17
المخالفة الاحتمالیه.pdf
347.2K
📚عنوان: جواز المخالفة الاحتمالیه
✍🏻نویسندگان:
استاد #عبدالحجتحقجو
آقای #محمدجوادمهدوی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_و_امارات . #علم_اجمالی
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/103
ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن.pdf
302K
📚عنوان: ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن
✍🏻نویسندگان:
استاد #محمدجواد_نصر
آقای #محمدعلی_امامی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #مباحث_الفاظ . #عام_و_خاص
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث عام و خاص می باشد که نه تنها در فقه بلکه در علوم دیگر نیز می تواند منشأ اثر باشد. در رابطه با ارتباط عام و خاص اندیشمندان علم اصول بحث مخصص و انواع آن را مطرح نموده اند و یکی از انواع آن را مخصص لبی بر شمرده اند
اندیشمندان علم اصول مخصص لبی را در مقابل مخصص لفظی قرار دادند اما در رابطه با انواع آن و تبیین دقیق ماهیت آن اقوال مختلفی وجود دارد. و بزرگانی چون شیخ انصاری آخوند مرحوم اصفهانی و نایینی در ارتباط با حقیقت مخصص لبی و اقسام آن اظهار نظر فرموده اند.
در پژوهش حاضر ضمن تبیین حقیقت مخصص لبی و اقسام آن در کلمات بزرگان علم اصول این نتیجه حاصل آمده که به حجتی قطعی که به صورت لفظ نباشد و سبب تخصیص زدن یک عام لفظی بشود؛ مخصص لفظی می گویند. از جهت تقسیمات آن نیز دوقسم تقسیم می شود: 1- احراز موضوع به مکلف واگذار شده است؛ 2- احراز موضوع به دست شارع است و شارع وجود آن را در مصادیق کشف کرده که همه آنها دارای ملاک حکم بوده اند. در این صورت هم مخصص لبی در واقع مصداق خارجی ندارد.
همچنین مصادیق مخصص لبی موارد مختلفی را شامل می شود. که نگاشته حاضر سعی در استقرا و جمع آوری مصادیق مخصص لبی نیز بر آمده و مصادیقی چون اجماع، سیره، ارتکاز، مذاق شارع و... را بیان نموده و تطبیقات فقهی نیز برای آن ذکر نموده است.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/18
اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی.pdf
544.8K
📚عنوان: اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی
✍🏻نویسندگان:
استاد #رضاپورصدقی
آقای #حسین_سرافراز
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_وامارات . #اصول_عملیه
#استصحاب
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
استصحاب از مهمترین اصول استنباط در سرتاسر فقه و دارای کاربردی اساسی است و همین مطلب بر اهمیت مباحث آن افزوده است. یکی از نکات قابل توجه، جایگاه این اصل و دلیل اعتبار آن در نزد قدماست در میان قدما مهمترین شخصیت از نظر جایگاه و تولید آثار فقهی و اصولی شیخ طوسی است و بر این اساس دیدگاه شیخ طوسی نسبت به استصحاب در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد. شاید مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که آیا استصحاب در نزد شیخ معتبر بوده یا خیر و در صورت اعتبار دلیل آن چیست؟
مطالعه آثار فقهی و اصولی شیخ طایفه نشان میدهد استصحاب به معنای امروزی آن از نگاه وی دارای منشأ غیر امامی است و از فقه شافعي وارد مباحث علمی فقه اماميه شده است. از نظر ایشان صرف وجود سابق نمیتواند توجیهگر بقاء در استصحاب باشد و اگر دلیل قابل قبولی برای حکم به بقاء ارائه نگردد تفاوتی با قیاس نخواهد داشت و تنها دلیلی که میتواند توجیهگر استصحاب باشد این که در فرضی که امری ثابت بوده و دلیلی بر رفع آن وجود ندارد حکم به عدم دلیل میگردد و از این قاعده با عنوان طریقه نفی نام میبرد. در این صورت اصل بقاء متکی بر اصل عقلائی بوده و در نتیجه حدود و ثغور آن وابسته به سیره و ارتکاز عقلائی است. روایات استصحاب نیز مختص به مورد خود یعنی طهارت است.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/107
تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة .pdf
500.3K
📚عنوان: تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة
✍🏻نویسندگان:
استاد #وحید_قربانی
آقای #محمدامین_مرادزاده
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_وامارات . #ظنون
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
من الامور المهمه فی کل بلاد الارضیة ، تحقق الامنیة فی البلاد و دفع الشرور عنها ؛ و لکن یختلف هذه المِهنة فی دول الاسلامیة التی تترتب احکام الاسلامیة و الشرعیة الحاکمة علیها ؛ و لذا یعمل عامل الامنیة بوظیفته وفقا لاحکام الشرعیة ؛ اذن فقه الشیعة متظافرة بالنسبة الی هذا الموضوع و یدخل فی اعمال الامنیة بانها قد لا متیقن فی نفس عاملها بل هو قد یظن بالموضوع ولهذا یختل عمل هذا الشخص لایجاد الامنیة ؛ و هذا مسئلة مهمة و کثیر الابتلاء و الخطا فی عمل العامل و لذا یحدث للعامل الظنون الکثیرة فی موضوعات الامنیة المختلفة و لذلک یجب ان یکون لدیه سبب و حجة لظنه و العمل باقامة الامنیة من دون ان یرتکب بالحرام فعلینا التحقیق حول حجیة هذا الظن بالموضوعات فی امور الامنیة و حجیتها بالنسبة الی اعمال ضابط الامنیة.فملخّص الکلام بانه قد یظن و هذا الظن لیس بحجة الا فی بعض الموارد مثل الظن بالضرر او الظن الحاصل من البینه او ترجیح الظن لقاعده الاهم و المهم؛ فیتعلق الظن فی موضوعات الامنیة تحت هذه المستثنیات.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/19
انحصارحجیت استصحاب دراحکام ترخیصی.pdf
452.3K
📚عنوان: انحصار حجیت استصحاب در احکام ترخیصی
✍🏻نویسندگان:
استاد #رضاپورصدقی
آقای #سجاد_درزی
🔹موضوع کلی: #اصول
🔹موضوع جزئی: #حجج_وامارات . #اصول_عملیه
#استصحاب
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
استصحاب پرکاربردترین قاعده استنباطی است که در سرتاسر فقه مستند بسیاری از احکام شرعی در فرض شک و تردید است ودرباره محدودة اعتبارآن درمیان صاحبنظران، آراء گوناگونی مطرح شده است. ماهیت اصل عملی از یک سو و موارد ادله استصحاب از سوی دیگر، اعتبار استصحاب را دراحکام الزامی مورد تردید قرار داده است. تردیدی که از سوی برخی از اساتید دنبال شده و به انگارهای جدید در این مسئله تبدیل شده است. این موضوع در تحقیق پیش رو با روش تحلیلی - انتقادی با مطالعه منابع کتابخانهای مورد ارزیابی قرار گرفته است. مطالعه ادله موجود برای استصحاب نشان میدهد درهمه روایات استصحاب، معصومین علیهمالسلام در صدد اثبات امری هستند که نتیجه آن تسهیل امر مکلف است، ازسوی دیگرعدم استناد به استصحاب در موارد بیشماراستصحاب در روایات مؤید دیگری بر این نکته است که دایره اعتبار استصحاب به گستردگی امروزی آن نیست. ماهیت اصل عملی مبنی بر تسهیل امور منشأ دیگری برای این دیدگاه است؛ چرا که غرض اصلی از جعل اصول عملیه تسهیل بر مکلفین است و تناسبات حکم و موضوع اقتضا میکند استصحاب منحصر به موارد ترخیص باشد.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل: 1401/109
مقاله تکلیف کفار به فروع.pdf
194.2K
📚عنوان: تکلیف کفار به فروع
✍🏻نویسنده:
استاد #عابدی_اردکانی
آقای #علی_خداجویان
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #شرایط_تکلیف
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
از دیرباز در بین فقهای شیعه رضوان الله تعالى عليهم اجمعین و دانشوران سنی بحث بوده است که آیا کفار مکلف به فروع دین هستند یا خیر؟ که در این میان افرادی از آنان با استناد به آیاتی از قرآن کریم و روایتی از اهل بیت طاهرين عليهم السلام و اجماع و دلیل عقل معتقد به مکلف بودن آنان شده اند و برخی بخاطر استناد به آیاتی و روایات و عقل منکر تکلیف کفار به احکام شرعی شده اند. در این مقاله سعی شده است تا ادله هر دو طرف مورد بحث قرار گرفته شود و با رد ادله آن دسته از فقیهانی که قائل به عدم تکلیف کفار به فروع دینی شده اند قول مشهور مورد تقویت قرار گرفته شود.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/110
کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق.pdf
554.1K
📚عنوان: کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق
✍🏻نویسنده:
استاد #حمیدرضا_جعفری
آقای #علی_صالحی_ابرقویی
🔹موضوع کلی: #اصول_فقه
🔹موضوع جزئی: #اصول_عملیه #استصحاب
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
حکم یا موضوعی که به واسطه یک دلیل شرعی اثبات میشود، دارای لوازم شرعی، عقلی یا عادی است. طبق دیدگاه مشهور، در ادله اجتهادی لوازم عقلی و عادی که از آنها به مثبتات یاد میشود، حجت هستند و در نتیجه، احکام شرعی باواسطه این لوازم نیز حجت میشوند؛ برخلاف اصول عملیه که لوازم عقلی و عادی آنها حجت نیستند و تنها احکام شرعی بیواسطه استنباط میشوند. حجیت اصل مثبت در ادله اجتهادی و عدم حجیت اصل مثبت در ادله فقاهتی، تاثیر مستقیم در فقه و حقوق میگذارد. در مقاله حاضر، کاربست اصل مثبت در موارد مختلف بررسی شده و با روش توصیفی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، تطبیقاتی ذکر شده و در کنارهم جمع شدهاند تا دانشدوستان بیشتر با روند و کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق آشنا شوند.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/111
واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی .pdf
595.3K
📚عنوان: واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی
✍🏻نویسنده:
استاد #جواد_شفیعی
آقای #مجتبی_شیخی
🔹موضوع کلی: #اصول_فقه
🔹موضوع جزئی: #حجج_وامارات #قطع
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/20
📃#چکیده
از مباحث حائز اهمیتی که در بحث علم اجمالی بدان پرداخته میشود، بررسی معنا و حکم موافقت و مخالفت التزامی و به دنبال آن، جواز یا عدم جواز اجرای اصول در اطراف شبهه مقرون به علم اجمالی است. با جستجو در آثار محققان علم اصول، شش معنای متفاوت برای موافقت و مخالفت التزامی میتوان یافت. بهصورت اجمالی، موافقت و مخالفت التزامی یعنی شخص در ناحیه نفس خویش و نه در ناحیه عمل، با آنچه از شارع رسیده، موافقت یا مخالفت داشته باشد. در خصوص حکم مخالفت التزامی نیز حداقل دو دیدگاه مختلف وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی حکم موافقت التزامی از دیدگاه مرحوم شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و مرحوم امام است؛زیرا کتب مرحوم شیخ، از متون اصلی درسی حوزههای علمیه بوده ولی عبارات ایشان به جهت عدم وضوح و اختلاف تعابیر، بهخوبی روشن نیست و برای تبیین بهتر نظر ایشان، به کلام دو علم دیگر یعنی مرحوم اصفهانی و مرحوم امام خمینی که مخالف ایشان هست نیز پرداخته شده است. به همین سبب، یکی از امتیازات این مقاله، در کنار ذکر تمامی معانی محتمل در موافقت التزامی، نگاه جامع و دقیق به کلمات شیخ اعظم، مرحوم اصفهانی و امام خمینی میباشد. پژوهش پیش رو، ابتدا به صورت دقیق موافقت و مخالفت التزامی در علم اصول را بیان نموده و سپس با تبیین نظرات اندیشمندان مذکور، با شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی حکم آن پرداخته و در پایان ثمرات بحث اشاره کرده است.
بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه.pdf
230K
📚عنوان:بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه
✍🏻نویسنده:
آقای #محمد_خیری
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #معاملات_بمعنی_الاعم #دیات
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
در فقه امامیه و قانون فعلی مجازات اسلامی ایران برای جنایت هایی که بر نفس یا عضو وارد آید بسته به شرایط مختلف، قصاص یا دیه ثابت می گردد. از این رو اگر جانی موی زنی را کنده یا بتراشد چنانچه موی زن دوباره نروید دیه کامل و اگر دوباره بروید مهر المثل واجب می گردد و روشن است که میزان مهریه با رجوع به عرف تعیین می شود که در زمان فعلی برخلاف زمان های گذشته، با تغییرات فاحش تورم و موارد موثر در قیمت ها، مقدار مهرالمثل از دیه بیشتر شده است. حال سوال مهم این است که با لحاظ شرایط یاد شده، آیا باز هم پرداخت بیشتر از دیه واجب است یا دیه هایی که بیشتر از دیه کامل زن می باشند، به مقدار آن کاهش داده می شوند؟! در تبصره قانون مذکور، در فرض افزون بودن دیه جنایت از دیه کامل، مقدار بیشتر را رد کرده و دیه کامل زن را تعیین کرده است که بر اساس این تبصره دیه کندن موی زن یکسان بوده و فرقی میان روییدن مجدد و نروییدن وجود ندارد که این خود موجب تعجب دیگر می شود. لذا این مقاله در صدد است با بررسی نظرات فقها در طول تاریخ و همچنین با استفاده از اطلاق روایات و اعتبارسنجی روایات معارض که به تعیین مهر السنه-معادل 500 درهم- در فرض نروییدن مو پرداخته، مساله را مورد بازخوانی مجدد قرار دهد.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/112
واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری.pdf
466.3K
📚عنوان:واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری
✍🏻نویسنده:
استاد #محبی
آقای #علیرضا_عبدالرحمانی
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #معاملات_بمعنی_الاخص #بیع_فضولی
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
معامله فضولی و انتقال مال غیر، دو عنوان حقوقی هستند که در نگاه بدوی بسیار نزدیک به هم و متحد به نظر می¬رسند؛ زیرا در هردو عنوان، شخص بدون داشتن هرگونه مجوز قانونی مال دیگری را مورد معامله قرار می¬دهد. اما قانونگذار بین این دو عنوان فرق قائل است به طوریکه برای معامله فضولی جنبه کیفری لحاظ نکرده و فقط از آثار حقوقی مترتب بر آن سخن گفته¬است اما در انتقال مال غیر علاوه بر مسئولیت مدنی و ضمان، آن را جرم انگاری نموده و مجازات مقرر کرده¬است. از این رو، آگاهی از ملاک تمایز مفهومی دو عنوان و تعیین معیارهایی برای تشخیص مصداق هریک، در نوع حکم محاکم قضایی و به دنبال آن در مجازات یا عدم مجازات معامل تاثیر بسزایی دارد. با توجه به تحلیل داده¬های فقهی و گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای، می¬توان گفت انتقال مال غیر، همان معامله غاصبانه است و رابطه معامله فضولی و این جرم، عموم و خصوص مطلق است که ملاک تمایز آنها را می¬توان، سوء نیت معامل دانست. برای احراز سوء نیت و تشخیص مصداق هریک از معامله فضولی و جرم انتقال مال غیر، می¬توان چهار معیار علم به رضایت مالک، منع سابق مالک، ترتیب آثار معامله و انجام معامله با توهم ملکیت را برشمرد.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/113
کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران.pdf
938.8K
📚عنوان:کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران
✍🏻نویسنده:
استاد #شفیعی
آقای #محمد_سمیعی_فر
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #کتاب_القصاص #مایثبت_به_القتل
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
برای اثبات قتل عمد، راه های متعددی در فقه و قانون بیان شده است؛ از مهم ترین این طُرق اقرار می باشد. در رابطه با دلیل بودن اقرار در اثبات قتل عمد، در بین فقها دو رویکرد وجود دارد. مشهور،قائل به کفایت اقرار واحد برای اثبات قتل عمد می باشند و در مقابل شیخ طوسی و ابن ادریس و
عدّه ای از فقها، قائل به لزوم دو اقرار برای اثبات قتل عمد هستند. در این مقاله بعد از بررسی شش دلیل عمده حجیّت اقرار، به بررسی استدلال موافقین و مخالفین کفایت اقرار واحد در اثبات قتل عمد،پرداخته شده است. پنج دلیل گروه اول و دو دلیل گروه دوم، تبیین شده و موردبررسی قرارگرفته است.
برای تحقیق مساله، به مقتضای ادله حجیت اقرار پرداخته شده است. مساله از نگاه حقوق نیزموردتوجه قرارگرفته و با تبیین پنج ماده قانونی مرتبط با موضوع مقاله، به بررسی آن ها پرداخته شده است. در پایان به ثمرات بحث اشاره شده است. نگارنده تلاش نموده تا در قالب یک تحقیق کتابخانه ای، با رویکردی تحلیلی، با توجه کامل به ادله دو گروه و بررسی دقیق آن ها و باتوجه به تحلیل کیفیت حجیت اقرار ، نظریه عدم موضوعیت اقرار واحد در اثبات قتل عمد را تقویت نماید و
به چالش های عدم حجیت اقرار واحد در اثبات قتل عمد پاسخ دهد.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1401/114
ابعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط.pdf
346K
📚عنوان:ابعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط
✍🏻نویسنده:
استاد #وحید_قربانی
آقای #محمد_رهنما
🔹موضوع کلی: #فقه
🔹موضوع جزئی: #فقه_فرهنگ
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
یکی از شیوه های رایج اظهار نظر در شبکه های اجتماعی، لایک است. اغلب کاربران شبکه های اجتماعی باهدف حمایت و ابراز رضایت از محتوای منتشر شده، به استفاده از این لایک و دکمه های مشابه آن مبادرت میورزند. باتوجه به مؤلفه ها و اختلاف شرایط، کاربست این قابلیت از منظر فقهی،دارای ابعاد و احکام فقهی متفاوتی است. برای نمونه ابراز رضایت از محتوای گناه آلود با لایک، انتشار
منکر و صحیح جلوه دادن آن در سطح اجتماع را در پی دارد. باتوجه به تأثیرات مخرب استفاده نابجا از این قابلیت ها و نبود پژوهشی مستقل در بررسی حکم فقهی آنها، این پژوهش به دنبال حل این مسئله است که حکم فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی چیست؟ این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتیجه ر سیده است که مهمترین و اصلی ترین دلیل بیانگر حکم شرعی لایک، ادله دال بر شراکت فرد راضی، از فعل دیگری در آثار و عمل اوست. تطبیق این ادله از جهت های مختلفی نیازمند بررسی است؛ ولی از نظر نگارندگان، تمامی این چالشها قابل حل بوده و این ادله به خوبی از عهده تبیین حکم شرعی استفاده از این قابلیت ها برمی آیند. این پژوهش با ایجاد درکی عمیق از مفهوم لایک و تأثیرات آن و ابعاد فقهی مختلف مترتب بر آن ، کاربران شبکه های اجتماعی را با حکم فقهی لایک آشنا می کند .
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1403/115
میزان قرینیت آراء عامه در فهم روایات فقهی اهل بیت (علیهم السلام).pdf
305.7K
📚عنوان:میزان قرینیت آراء عامه در فهم روایات فقهی اهل بیت (علیهم السلام)
✍🏻نویسنده:
استاد #رضا_پورصدقی
آقای #محمدرضا_محمودخواه
🔹موضوع کلی: #علم_الحدیث
🔹موضوع جزئی: #فقه_الحدیث
📜قالب: #مقاله
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1403/116
📃#چکیده
قرائن حالی و لبیه همواره در ظهور کلمات مؤثر است و نمی توان تأثیر چنین قرائنی را در فهم صحیح کلام منکر شد. بر این اساس آگاهی از فضای صدور و جو حاکم بر جامعه می تواند به عنوان قرینه برای فهم صحیح از روایات مورد استفاده قرار گیرد. برخی با عنایت به نکته مذکور یعنی تاثیرفضای صدور، آراء فقهی اهل سنت را در ظهور روایات امامیه بسیار دخیل می دانند به گونه ای که بعضا از تعابیری چون حاشیه بودن فقه امامیه بر فقه اهل سنت را مطرح کرده اند که دال بر تأثیر حداکثری مسائل مطرح در میان اهل تسنن بر فهم متون امامیه است. از سوی دیگر برخی هر گونه تأثیر آراء اهل سنت را در فهم روایات را منکرند و استدلال آنها مستقل بودن فقه امامیه از فقه اهل سنت است و سعی و تلاش ائمه اطهار در جداسازی فقه امامیه را مؤید همین نکته می دانند. برخی نیز هر دو دیدگاه را به مثابه افراط و تفریط فرض کرده و معتقدند در مواردی که در روایت احساس نکته و ابهام خاصی وجود دارد به گونه ای که احتمال داده می شود نکته ای از مسائل موجود در میان اهل سنت می تواند راهگشا و رفع ابهام کند در این حالت نیازمند رجوع به آن است ولی در روایات عادی که به خودی خود ظهور متناسبی دارد که در نوع روایات موجود چنین است نیازی به رجوع به اهل سنت نیست. رجوع به فقه امامیه نشان می دهد فقهای امامیه در نوع مسائل بدون مراجعه به اهل سنت فهم روشنی از روایات بدست آورده اند. بنابراین نظریه اخیرصحیح است چرا که مطابق دیدگاه تاثیر حداکثری روایات ما بدون توجه به فضای صدور و فهم فقه عامه هیچ ظهوری ندارند و با توجه به روایاتی که ناظر به فضای صدورو فقه عامه صادر شده اند این نظریه را هم رد می شود.
استثنا منقطع و تاثیر آن در استنباط.pdf
589.2K
📚عنوان:استثنا منقطع و تاثیر آن در استنباط
✍🏻نویسنده:
استاد #سیدحسین_منافی
آقای #محمدجواد_ذلیخایی
🔹موضوع کلی: #میان_رشته_ای #اصول_فقه #ادبیات
🔹موضوع جزئی: #الفاظ #ظهورات
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
استثنا به صورت کلی به دو قسم متصل و منفصل تقسیم میشود، در تحقق قسم دوم بین صاحب نظران اختلاف است، ، گروهی به جهت معقول نبودن اخراج امری که از ابتدا داخل در مستثنی نبوده از اساس منکر این قسم شدهاند، گروهی بر این نظرند که استعمال ادات استثنا در استثنای منقطع به نحو مجاز است و گروه سومی نیز استثنای منقطع را پذیرفته و استعمال ادات استثنا را در آن حقیقی میدانند. واضح و بدیهی است که اثبات تحقق و عدم تحقق این قسم از استثنا تاثیر بسزایی در مسیر استنباط فقهی دارد و از همین مطلب جایگاه و اهمیت این بحث مشخص است.
در این مقاله به جهت بررسی صحت و سقم نظر منکرین استثنا منقطع، پس از تبیین مفاهیم دخیل در بحث، با به کارگیری روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی تعدادی از آیات قرآن کریم پرداخته است که نسبت به آن احتمال استثنا منقطع مطرح است، نتیجهی بررسی عبارت است از اینکه در بعضی از آیات قرآنکریم به هیچ وجه نمیتوان نقش دیگری برای استثنا در نظر گرفت لذا وجهی باقی نمیماند برای انکار تحقق استثنای منقطع، پس از آنکه تحقق استثنای منقطع ثابت گشت به بررسی چند مثال فقهی پرداخته شده است.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1403/117
بررسی تطبیقی مدلول ماده¬ی وجوب در آیات و روایات.pdf
590.6K
📚عنوان:بررسی تطبیقی مدلول ماده¬ی وجوب در آیات و روایات
✍🏻نویسنده:
استاد #سیدحسین_منافی
آقای #ستار_کهن_ترابی
🔹موضوع کلی: #اصول_فقه
🔹موضوع جزئی: #الفاظ
📜قالب: #مقاله
📃#چکیده
مادهی وجوب و مشتقات آن از الفاظ بسیار پر تکرار در متون دینی به حساب میآیند، از آنجا که الفاظ پلی برای رسیدن به معنا و منظور گوینده هستند؛ فهم دقیق مدلول لفظ از اهمیت بالایی برخوردار است، خصوصا زمانی¬که این الفاظ دربردارنده حکم الزامی و ثابتی باشند.
این مطالعه سعی داشته با تحلیل و بررسی متون و نیز کلمات بزرگان دین، مدلول و معانی که نسبت به این الفاظ متصور و منظور بوده را کشف نماید و مواردی را به عنوان تطبیق ذکر کند.
این واژه تنها یکبار در قرآن به کار رفته که همان معنای لغوی «سقوط» از آن مدنظر بوده(حج،36) اما در روایات می¬توان گفت در سه معنای «فعل تکلیفی»«لزوم معامله»«وجوب شرطی» به کار رفته است.
این واژه در متعارف اکثر فقیهان به معنای اصطلاحی خود یعنی «الزام» بوده که کلمات و فتاوی ایشان شاهد برای این مدعاست.
معنای اصطلاحی، مشترک لفظی، مشترک معنوی و بقای بر معنای لغوی چهار استظهار از روایات بوده که هر یک قائلینی داشته و مورد نقض و ابرام قرار گرفته است.
🔸وضعیت: #منتشرنشده
🕰شماره مسلسل:1403/118