eitaa logo
مداد العلماء
138 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
31 فایل
بانک پژوهش های طلاب محترم مقطع سطح مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام. اطلاع رسانی پژوهش مقطع سطح: https://eitaa.com/joinchat/3199140086Ca9e9cd27e1
مشاهده در ایتا
دانلود
وثاقت احمد بن هلال عبرتائی.pdf
497.4K
📚عنوان: وثاقت احمد بن هلال عبرتائی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: # 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/10
ضوابط تحقق المحاربة من منظار سمّاحة المرجع الدینی الشيخ فاضل اللنكراني.pdf
2.82M
📚عنوان: ضوابط المحاربة من وجهة نظر آیت الله العظمی الشیخ فاضل اللنکرانی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/12
بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی.pdf
334.2K
📚عنوان: بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام نشریه: 🔸رتبه نشریه: 🕰شماره مسلسل: 1400/3
کاوشی در قاعده مقتضی و مانع.pdf
403.2K
📚عنوان: واکاوی قاعده مقتضی و مانع ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1401/14
ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری.pdf
279.2K
📚عنوان: ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/15
بررسی تقیه درون شیعی.pdf
574.8K
📚عنوان: بررسی تقیه درون شیعی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/16
بررسی موضوعی _حکمی زبان حال در امثال مراثی.pdf
352.6K
📚عنوان: بررسی موضوعی-حکمی زبان حال در امثال مراثی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/13
معذریت قطع از منظر شیخ اعظم انصاری.pdf
616.1K
📚عنوان: معذریت قطع از دیدگاه شیخ انصاری ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1400/5
طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين علیهم السلام من وجهة نظر الشهيد الصدر ره.pdf
219.2K
📚عنوان: طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين (علیهم السلام) من وجهة نظر الشهيد الصدر ره ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/104
احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق.pdf
291.9K
📚عنوان مقاله : احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📃 انصراف و احتمال آن از موانع اطلاق در مباحث استظهارات تأثیرات بسیاری در استنباط از ادله لفظی دارد و به دلیل تأثیر آن در استنباط مسائل مستحدثه، اهمیت آن رفته رفته بیشتر می‎گردد. در مواردی که انصراف قطعی نیست ولی احتمال قابل توجهی نسبت به آن وجود دارد ظهور یابی و اخذ اطلاق با تردید مواجه می‎گردد. انگاره فقها در چنین حالتی متفاوت است؛ برخی با استناد به اصاله الاطلاق و اصل عدم قرینه به اطلاق کلام تمسک می‌کنند و از منظر برخی در چنین وضعیتی ظهور کلام شکل نگرفته و نمی توان به اطلاق کلام استناد کرد. کاربردی بودن مبنا در این موضوع این مسئله را از اهمیت زیادی برخوددار کرده است ولی با این حال، این مسئله از مسائلی که مغفول مانده و مورد بحث قرار نگرفته است و جز اشاراتی از فقها در میان مباحث فقهی چیزی در آن دیده نمی‎شود. مطالعه متون فقهی و اصولی اندیشمندان دینی پیش رو نشان می دهد دو اندیشه عمده نفی و اثبات درباره این موضوع وجود دارد که هر یک بر ادله‎ای استوار است. تحلیل داده‌ها بیانگر آن است که نظریه تاثیر احتمال انصراف و مانعیت آن از قوت بیشتری برخوردار است؛ چرا که احتمال انصراف مانع شکل‎گیری ظهور اطلاقی است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/17
المخالفة الاحتمالیه.pdf
347.2K
📚عنوان: جواز المخالفة الاحتمالیه ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/103
ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن.pdf
302K
📚عنوان: ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث عام و خاص می باشد که نه تنها در فقه بلکه در علوم دیگر نیز می تواند منشأ اثر باشد. در رابطه با ارتباط عام و خاص اندیشمندان علم اصول بحث مخصص و انواع آن را مطرح نموده اند و یکی از انواع آن را مخصص لبی بر شمرده اند اندیشمندان علم اصول مخصص لبی را در مقابل مخصص لفظی قرار دادند اما در رابطه با انواع آن و تبیین دقیق ماهیت آن اقوال مختلفی وجود دارد. و بزرگانی چون شیخ انصاری آخوند مرحوم اصفهانی و نایینی در ارتباط با حقیقت مخصص لبی و اقسام آن اظهار نظر فرموده اند. در پژوهش حاضر ضمن تبیین حقیقت مخصص لبی و اقسام آن در کلمات بزرگان علم اصول این نتیجه حاصل آمده که به حجتی قطعی که به صورت لفظ نباشد و سبب تخصیص زدن یک عام لفظی بشود؛ مخصص لفظی می گویند. از جهت تقسیمات آن نیز دوقسم تقسیم می شود: 1- احراز موضوع به مکلف واگذار شده است؛ 2- احراز موضوع به دست شارع است و شارع وجود آن را در مصادیق کشف کرده که همه آنها دارای ملاک حکم بوده اند. در این صورت هم مخصص لبی در واقع مصداق خارجی ندارد. همچنین مصادیق مخصص لبی موارد مختلفی را شامل می شود. که نگاشته حاضر سعی در استقرا و جمع آوری مصادیق مخصص لبی نیز بر آمده و مصادیقی چون اجماع، سیره، ارتکاز، مذاق شارع و... را بیان نموده و تطبیقات فقهی نیز برای آن ذکر نموده است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/18
اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی.pdf
544.8K
📚عنوان: اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 استصحاب از مهمترین اصول استنباط در سرتاسر فقه و دارای کاربردی اساسی است و همین مطلب بر اهمیت مباحث آن افزوده است. یکی از نکات قابل توجه، جایگاه این اصل و دلیل اعتبار آن در نزد قدماست در میان قدما مهمترین شخصیت از نظر جایگاه و تولید آثار فقهی و اصولی شیخ طوسی است و بر این اساس دیدگاه شیخ طوسی نسبت به استصحاب در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد. شاید مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که آیا استصحاب در نزد شیخ معتبر بوده یا خیر و در صورت اعتبار دلیل آن چیست؟ مطالعه آثار فقهی و اصولی شیخ طایفه نشان می‌دهد استصحاب به معنای امروزی آن از نگاه وی دارای منشأ غیر امامی است و از فقه شافعي وارد مباحث علمی فقه اماميه شده است. از نظر ایشان صرف وجود سابق نمی‎تواند توجیه‎گر بقاء در استصحاب باشد و اگر دلیل قابل قبولی برای حکم به بقاء ارائه نگردد تفاوتی با قیاس نخواهد داشت و تنها دلیلی که می‎تواند توجیه‎گر استصحاب باشد این که در فرضی که امری ثابت بوده و دلیلی بر رفع آن وجود ندارد حکم به عدم دلیل میگردد و از این قاعده با عنوان طریقه نفی نام می‎برد. در این صورت اصل بقاء متکی بر اصل عقلائی بوده و در نتیجه حدود و ثغور آن وابسته به سیره و ارتکاز عقلائی است. روایات استصحاب نیز مختص به مورد خود یعنی طهارت است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/107
تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة .pdf
500.3K
📚عنوان: تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة ✍🏻نویسندگان: استاد آقای -مرادزاده 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 من الامور المهمه فی کل بلاد الارضیة ، تحقق الامنیة فی البلاد و دفع الشرور عنها ؛ و لکن یختلف هذه المِهنة فی دول الاسلامیة التی تترتب احکام الاسلامیة و الشرعیة الحاکمة علیها ؛ و لذا یعمل عامل الامنیة بوظیفته وفقا لاحکام الشرعیة ؛ اذن فقه الشیعة متظافرة بالنسبة الی هذا الموضوع و یدخل فی اعمال الامنیة بانها قد لا متیقن فی نفس عاملها بل هو قد یظن بالموضوع ولهذا یختل عمل هذا الشخص لایجاد الامنیة ؛ و هذا مسئلة مهمة و کثیر الابتلاء و الخطا فی عمل العامل و لذا یحدث للعامل الظنون الکثیرة فی موضوعات الامنیة المختلفة و لذلک یجب ان یکون لدیه سبب و حجة لظنه و العمل باقامة الامنیة من دون ان یرتکب بالحرام فعلینا التحقیق حول حجیة هذا الظن بالموضوعات فی امور الامنیة و حجیتها بالنسبة الی اعمال ضابط الامنیة.فملخّص الکلام بانه قد یظن و هذا الظن لیس بحجة الا فی بعض الموارد مثل الظن بالضرر او الظن الحاصل من البینه او ترجیح الظن لقاعده الاهم و المهم؛ فیتعلق الظن فی موضوعات الامنیة تحت هذه المستثنیات. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/19
انحصارحجیت استصحاب دراحکام ترخیصی.pdf
452.3K
📚عنوان: انحصار حجیت استصحاب در احکام ترخیصی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 استصحاب پرکاربردترین قاعده استنباطی است که در سرتاسر فقه مستند بسیاری از احکام شرعی در فرض شک و تردید است ودرباره محدودة اعتبارآن درمیان صاحب‎نظران، آراء گوناگونی مطرح شده است. ماهیت اصل عملی از یک سو و موارد ادله استصحاب از سوی دیگر، اعتبار استصحاب را دراحکام الزامی مورد تردید قرار داده است. تردیدی که از سوی برخی از اساتید دنبال شده و به انگاره‌ای جدید در این مسئله تبدیل شده است. این موضوع در تحقیق پیش رو با روش تحلیلی - انتقادی با مطالعه منابع کتابخانه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. مطالعه ادله موجود برای استصحاب نشان می‌دهد درهمه روایات استصحاب، معصومین علیهم‌السلام در صدد اثبات امری هستند که نتیجه آن تسهیل امر مکلف است، ازسوی دیگرعدم استناد به استصحاب در موارد بی‌شماراستصحاب در روایات مؤید دیگری بر این نکته است که دایره اعتبار استصحاب به گستردگی امروزی آن نیست. ماهیت اصل عملی مبنی بر تسهیل امور منشأ دیگری برای این دیدگاه است؛ چرا که غرض اصلی از جعل اصول عملیه تسهیل بر مکلفین است و تناسبات حکم و موضوع اقتضا می‎کند استصحاب منحصر به موارد ترخیص باشد. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/109
مقاله تکلیف کفار به فروع.pdf
194.2K
📚عنوان: تکلیف کفار به فروع ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 از دیرباز در بین فقهای شیعه رضوان الله تعالى عليهم اجمعین و دانشوران سنی بحث بوده است که آیا کفار مکلف به فروع دین هستند یا خیر؟ که در این میان افرادی از آنان با استناد به آیاتی از قرآن کریم و روایتی از اهل بیت طاهرين عليهم السلام و اجماع و دلیل عقل معتقد به مکلف بودن آنان شده اند و برخی بخاطر استناد به آیاتی و روایات و عقل منکر تکلیف کفار به احکام شرعی شده اند. در این مقاله سعی شده است تا ادله هر دو طرف مورد بحث قرار گرفته شود و با رد ادله آن دسته از فقیهانی که قائل به عدم تکلیف کفار به فروع دینی شده اند قول مشهور مورد تقویت قرار گرفته شود. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/110
کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق.pdf
554.1K
📚عنوان: کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 حکم یا موضوعی که به واسطه یک دلیل شرعی اثبات می‌شود، دارای لوازم شرعی، عقلی یا عادی است. طبق دیدگاه مشهور، در ادله اجتهادی لوازم عقلی و عادی که از آن‌ها به مثبتات یاد می‌شود، حجت هستند و در نتیجه، احکام شرعی باواسطه این لوازم نیز حجت می‌شوند؛ برخلاف اصول عملیه که لوازم عقلی و عادی آن‌ها حجت نیستند و تنها احکام شرعی بی‌واسطه استنباط می‌شوند. حجیت اصل مثبت در ادله اجتهادی و عدم حجیت اصل مثبت در ادله فقاهتی، تاثیر مستقیم در فقه و حقوق می‌گذارد. در مقاله حاضر، کاربست اصل مثبت در موارد مختلف بررسی شده و با روش توصیفی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، تطبیقاتی ذکر شده و در کنارهم جمع شده‌اند تا دانش‌دوستان بیشتر با روند و کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق آشنا شوند. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/111
واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی .pdf
595.3K
📚عنوان: واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/20
📃 از مباحث حائز اهمیتی که در بحث علم اجمالی بدان پرداخته می‌شود، بررسی معنا و حکم موافقت و مخالفت التزامی و به دنبال آن، جواز یا عدم جواز اجرای اصول در اطراف شبهه مقرون به علم اجمالی است. با جستجو در آثار محققان علم اصول، شش معنای متفاوت برای موافقت و مخالفت التزامی می‌توان یافت. به‌صورت اجمالی، موافقت و مخالفت التزامی یعنی شخص در ناحیه نفس خویش و نه در ناحیه عمل، با آنچه از شارع رسیده، موافقت یا مخالفت داشته باشد. در خصوص حکم مخالفت التزامی نیز حداقل دو دیدگاه مختلف وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی حکم موافقت التزامی از دیدگاه مرحوم شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و مرحوم امام است؛زیرا کتب مرحوم شیخ، از متون اصلی درسی حوزه‌های علمیه بوده ولی عبارات ایشان به جهت عدم وضوح و اختلاف تعابیر، به‌خوبی روشن نیست و برای تبیین بهتر نظر ایشان، به کلام دو علم دیگر یعنی مرحوم اصفهانی و مرحوم امام خمینی که مخالف ایشان هست نیز پرداخته شده است. به همین سبب، یکی از امتیازات این مقاله، در کنار ذکر تمامی معانی محتمل در موافقت التزامی، نگاه جامع و دقیق به کلمات شیخ اعظم، مرحوم اصفهانی و امام خمینی می‌باشد. پژوهش پیش رو، ابتدا به صورت دقیق موافقت و مخالفت التزامی در علم اصول را بیان نموده و سپس با تبیین نظرات اندیشمندان مذکور، با شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی حکم آن پرداخته و در پایان ثمرات بحث اشاره‌ کرده است.
بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه.pdf
230K
📚عنوان:بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه ✍🏻نویسنده: آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 در فقه امامیه و قانون فعلی مجازات اسلامی ایران برای جنایت هایی که بر نفس یا عضو وارد آید بسته به شرایط مختلف، قصاص یا دیه ثابت می گردد. از این رو اگر جانی موی زنی را کنده یا بتراشد چنانچه موی زن دوباره نروید دیه کامل و اگر دوباره بروید مهر المثل واجب می گردد و روشن است که میزان مهریه با رجوع به عرف تعیین می شود که در زمان فعلی برخلاف زمان های گذشته، با تغییرات فاحش تورم و موارد موثر در قیمت ها، مقدار مهرالمثل از دیه بیشتر شده است. حال سوال مهم این است که با لحاظ شرایط یاد شده، آیا باز هم پرداخت بیشتر از دیه واجب است یا دیه هایی که بیشتر از دیه کامل زن می باشند، به مقدار آن کاهش داده می شوند؟! در تبصره قانون مذکور، در فرض افزون بودن دیه جنایت از دیه کامل، مقدار بیشتر را رد کرده و دیه کامل زن را تعیین کرده است که بر اساس این تبصره دیه کندن موی زن یکسان بوده و فرقی میان روییدن مجدد و نروییدن وجود ندارد که این خود موجب تعجب دیگر می شود. لذا این مقاله در صدد است با بررسی نظرات فقها در طول تاریخ و همچنین با استفاده از اطلاق روایات و اعتبارسنجی روایات معارض که به تعیین مهر السنه-معادل 500 درهم- در فرض نروییدن مو پرداخته، مساله را مورد بازخوانی مجدد قرار دهد. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/112
واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری.pdf
466.3K
📚عنوان:واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 معامله فضولی و انتقال مال غیر، دو عنوان حقوقی هستند که در نگاه بدوی بسیار نزدیک به هم و متحد به نظر می¬رسند؛ زیرا در هردو عنوان، شخص بدون داشتن هرگونه مجوز قانونی مال دیگری را مورد معامله قرار می¬دهد. اما قانونگذار بین این دو عنوان فرق قائل است به طوریکه برای معامله فضولی جنبه کیفری لحاظ نکرده و فقط از آثار حقوقی مترتب بر آن سخن گفته¬است اما در انتقال مال غیر علاوه بر مسئولیت مدنی و ضمان، آن را جرم انگاری نموده و مجازات مقرر کرده¬است. از این رو، آگاهی از ملاک تمایز مفهومی دو عنوان و تعیین معیارهایی برای تشخیص مصداق هریک، در نوع حکم محاکم قضایی و به دنبال آن در مجازات یا عدم مجازات معامل تاثیر بسزایی دارد. با توجه به تحلیل داده¬های فقهی و گردآوری اطلاعات کتابخانه¬ای، می¬توان گفت انتقال مال غیر، همان معامله غاصبانه است و رابطه معامله فضولی و این جرم، عموم و خصوص مطلق است که ملاک تمایز آنها را می¬توان، سوء نیت معامل دانست. برای احراز سوء نیت و تشخیص مصداق هریک از معامله فضولی و جرم انتقال مال غیر، می¬توان چهار معیار علم به رضایت مالک، منع سابق مالک، ترتیب آثار معامله و انجام معامله با توهم ملکیت را برشمرد. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/113
کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران.pdf
938.8K
📚عنوان:کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 برای اثبات قتل عمد، راه های متعددی در فقه و قانون بیان شده است؛ از مهم ترین این طُرق اقرار می باشد. در رابطه با دلیل بودن اقرار در اثبات قتل عمد، در بین فقها دو رویکرد وجود دارد. مشهور،قائل به کفایت اقرار واحد برای اثبات قتل عمد می باشند و در مقابل شیخ طوسی و ابن ادریس و عدّه ای از فقها، قائل به لزوم دو اقرار برای اثبات قتل عمد هستند. در این مقاله بعد از بررسی شش دلیل عمده حجیّت اقرار، به بررسی استدلال موافقین و مخالفین کفایت اقرار واحد در اثبات قتل عمد،پرداخته شده است. پنج دلیل گروه اول و دو دلیل گروه دوم، تبیین شده و موردبررسی قرارگرفته است. برای تحقیق مساله، به مقتضای ادله حجیت اقرار پرداخته شده است. مساله از نگاه حقوق نیزموردتوجه قرارگرفته و با تبیین پنج ماده قانونی مرتبط با موضوع مقاله، به بررسی آن ها پرداخته شده است. در پایان به ثمرات بحث اشاره شده است. نگارنده تلاش نموده تا در قالب یک تحقیق کتابخانه ای، با رویکردی تحلیلی، با توجه کامل به ادله دو گروه و بررسی دقیق آن ها و باتوجه به تحلیل کیفیت حجیت اقرار ، نظریه عدم موضوعیت اقرار واحد در اثبات قتل عمد را تقویت نماید و به چالش های عدم حجیت اقرار واحد در اثبات قتل عمد پاسخ دهد. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/114
فهرست پژوهش های طلاب سطح.pdf
275.5K
💠 مقالات طلاب سطح و جزئیات آن ♻️با اضافه شدن مقالات این بروز رسانی خواهد شد 🆔لینک کانال معاونت پژوهش سطح https://eitaa.com/joinchat/3199140086Ca9e9cd27e1
ابعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط.pdf
346K
📚عنوان:ابعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 یکی از شیوه های رایج اظهار نظر در شبکه های اجتماعی، لایک است. اغلب کاربران شبکه های اجتماعی باهدف حمایت و ابراز رضایت از محتوای منتشر شده، به استفاده از این لایک و دکمه های مشابه آن مبادرت میورزند. باتوجه به مؤلفه ها و اختلاف شرایط، کاربست این قابلیت از منظر فقهی،دارای ابعاد و احکام فقهی متفاوتی است. برای نمونه ابراز رضایت از محتوای گناه آلود با لایک، انتشار منکر و صحیح جلوه دادن آن در سطح اجتماع را در پی دارد. باتوجه به تأثیرات مخرب استفاده نابجا از این قابلیت ها و نبود پژوهشی مستقل در بررسی حکم فقهی آنها، این پژوهش به دنبال حل این مسئله است که حکم فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی چیست؟ این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتیجه ر سیده است که مهمترین و اصلی ترین دلیل بیانگر حکم شرعی لایک، ادله دال بر شراکت فرد راضی، از فعل دیگری در آثار و عمل اوست. تطبیق این ادله از جهت های مختلفی نیازمند بررسی است؛ ولی از نظر نگارندگان، تمامی این چالشها قابل حل بوده و این ادله به خوبی از عهده تبیین حکم شرعی استفاده از این قابلیت ها برمی آیند. این پژوهش با ایجاد درکی عمیق از مفهوم لایک و تأثیرات آن و ابعاد فقهی مختلف مترتب بر آن ، کاربران شبکه های اجتماعی را با حکم فقهی لایک آشنا می کند . 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1403/115
🔰لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی مقالات بارگزاری شده در کانال 🔸تحلیل تطبیقی لوازم دلیل اصل عملی 🔹بررسی قاعده استهلاک با رویکرد تطبیقی در فقه 🔸جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی 🔹کیفیت تنجز علم اجمالی و انحلال از منظر شیخ اعظم ره 🔸بررسی دیدگاه شیخ انصاری و آخوند و سید یزدی درباره معذریت قطع 🔹مفهوم شناسی ارتکاز و تبیین کارکردهای آن 🔸بررسی اصل در مولویت یا ارشادیت خطابات 🔹بررسی ماهیت رمزارز و برخی چالش های فقهی آن 🔸واکاوی قاعده «التفصیل قاطع للشرکة» 🔹بررسی وثاقت احمد بن هلال عبرتائی 🔸اقسام و آثار نوعیت با رویکرد تطبیقی بر «لا حرج» 🔹ضوابط تحقق المحاربة من منظار الشيخ فاضل اللنكراني 🔸واکاوی قاعده مقتضی و مانع 🔹ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری 🔸جواز المخالفة الاحتمالیه 🔹بررسی موضوعی حکمی زبان حال در امثال مراثی 🔸بررسی تقیه درون شیعی 🔹طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين (علیهم السلام) من وجهة نظر الشهيد الصدر 🔸احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق 🔹ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن 🔸اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی 🔹تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة 🔸انحصار حجیت استصحاب در احکام ترخیصی 🔹تکلیف کفار به فروع 🔸کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق 🔹واکاوی اصولی حکم موافقت التزامی در موارد علم اجمالی از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم اصفهانی و امام خمینی 🔸بازخوانی محکومیت به مهرالمثل در کندن موی سر در اعصار مختلفه 🔹واکاوی وجوه تمایز و رابطه معامله فضولی و انتقال مال غیر از دیدگاه فقه جعفری 🔸کفایت اقرار واحد دراثبات قتل عمد از منظر فقه امامیه وقانون ایران 🔹بعاد فقهی لایک کردن در شبکه های اجتماعی با تاکید بر ادله رضایت و سخط 🌀لازم بذکر است این فهرست به مرور پس از تایید مقالات بروزرسانی خواهد شد ♦️باکلیک بر روی « عنوان مقالات » میتوانید به فایل و اسامی نویسندگان و جزئیات مقاله مدنظر دسترسی پیداکنید