eitaa logo
مداد العلماء
137 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
31 فایل
بانک پژوهش های طلاب محترم مقطع سطح مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام. اطلاع رسانی پژوهش مقطع سطح: https://eitaa.com/joinchat/3199140086Ca9e9cd27e1
مشاهده در ایتا
دانلود
اصل در مولویت یا ارشادیت خطابات.pdf
660.3K
📚عنوان: اصل در مولویت یا ارشادیت خطابات ✍🏻 نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی : 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1400/7
مفهوم شناسی ارتکاز و تبیین کارکردهای آن.pdf
266.4K
📚عنوان: مفهوم شناسی ارتکاز و تبیین کارکردهای آن ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1400/6
تحلیل تطبیقی لوازم دلیل اصل عملی.pdf
448.5K
📚عنوان: تحلیل تطبیقی لوازم دلیل اصل عملی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1400/1
کاوشی در قاعده استهلاک با نگاهی تطبیقی بر مصادیق فقهی.pdf
686.7K
📚عنوان: کاوشی در قاعده استهلاک با نگاهی تطبیقی بر مصادیق فقهی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1400/2
واکاوی قاعده «التفصیل قاطع للشرکة».pdf
398.1K
📚عنوان: التفصیل قاطع للشرکه ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1401/9
اقسام و آثار نوعیت با رویکرد تطبیقی بر لا حرج.pdf
229.9K
📚عنوان: اقسام و آثار نوعیت با رویکرد تطبیقی بر لا حرج ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/11
کیفیت تنجز علم اجمالی و انحلال از دیدگاه شیخ اعظم.pdf
273.5K
📚عنوان: کیفیت تنجز علم اجمالی و انحلال از دیدگاه شیخ اعظم ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1400/4
بررسی ماهیت رمز ارز و برخی چاش های فقهی ان.pdf
2.46M
📚عنوان: بررسی ماهیت رمزارز و برخی چالش های فقهی آن ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🖋موضوع کلی: موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1400/8
وثاقت احمد بن هلال عبرتائی.pdf
497.4K
📚عنوان: وثاقت احمد بن هلال عبرتائی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: # 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/10
ضوابط تحقق المحاربة من منظار سمّاحة المرجع الدینی الشيخ فاضل اللنكراني.pdf
2.82M
📚عنوان: ضوابط المحاربة من وجهة نظر آیت الله العظمی الشیخ فاضل اللنکرانی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/12
بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی.pdf
334.2K
📚عنوان: بررسی جایگاه ارتکاز در استنباط حکم شرعی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام نشریه: 🔸رتبه نشریه: 🕰شماره مسلسل: 1400/3
کاوشی در قاعده مقتضی و مانع.pdf
403.2K
📚عنوان: واکاوی قاعده مقتضی و مانع ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🔸نام مجله: 🔸رتبه مجله: 🕰شماره مسلسل: 1401/14
ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری.pdf
279.2K
📚عنوان: ضوابط حمل بر تقیه از منظر شیخ انصاری ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/15
بررسی تقیه درون شیعی.pdf
574.8K
📚عنوان: بررسی تقیه درون شیعی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/16
بررسی موضوعی _حکمی زبان حال در امثال مراثی.pdf
352.6K
📚عنوان: بررسی موضوعی-حکمی زبان حال در امثال مراثی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/13
معذریت قطع از منظر شیخ اعظم انصاری.pdf
616.1K
📚عنوان: معذریت قطع از دیدگاه شیخ انصاری ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1400/5
طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين علیهم السلام من وجهة نظر الشهيد الصدر ره.pdf
219.2K
📚عنوان: طرق استكشاف السيرة المعاصرة للمعصومين (علیهم السلام) من وجهة نظر الشهيد الصدر ره ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/104
احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق.pdf
291.9K
📚عنوان مقاله : احتمال انصراف و تاثیر آن بر اطلاق ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📃 انصراف و احتمال آن از موانع اطلاق در مباحث استظهارات تأثیرات بسیاری در استنباط از ادله لفظی دارد و به دلیل تأثیر آن در استنباط مسائل مستحدثه، اهمیت آن رفته رفته بیشتر می‎گردد. در مواردی که انصراف قطعی نیست ولی احتمال قابل توجهی نسبت به آن وجود دارد ظهور یابی و اخذ اطلاق با تردید مواجه می‎گردد. انگاره فقها در چنین حالتی متفاوت است؛ برخی با استناد به اصاله الاطلاق و اصل عدم قرینه به اطلاق کلام تمسک می‌کنند و از منظر برخی در چنین وضعیتی ظهور کلام شکل نگرفته و نمی توان به اطلاق کلام استناد کرد. کاربردی بودن مبنا در این موضوع این مسئله را از اهمیت زیادی برخوددار کرده است ولی با این حال، این مسئله از مسائلی که مغفول مانده و مورد بحث قرار نگرفته است و جز اشاراتی از فقها در میان مباحث فقهی چیزی در آن دیده نمی‎شود. مطالعه متون فقهی و اصولی اندیشمندان دینی پیش رو نشان می دهد دو اندیشه عمده نفی و اثبات درباره این موضوع وجود دارد که هر یک بر ادله‎ای استوار است. تحلیل داده‌ها بیانگر آن است که نظریه تاثیر احتمال انصراف و مانعیت آن از قوت بیشتری برخوردار است؛ چرا که احتمال انصراف مانع شکل‎گیری ظهور اطلاقی است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/17
المخالفة الاحتمالیه.pdf
347.2K
📚عنوان: جواز المخالفة الاحتمالیه ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/103
ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن.pdf
302K
📚عنوان: ماهیت شناسی مخصص لبی و تبیین اقسام و مصادیق آن ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 یکی از مباحث مهم در علم اصول بحث عام و خاص می باشد که نه تنها در فقه بلکه در علوم دیگر نیز می تواند منشأ اثر باشد. در رابطه با ارتباط عام و خاص اندیشمندان علم اصول بحث مخصص و انواع آن را مطرح نموده اند و یکی از انواع آن را مخصص لبی بر شمرده اند اندیشمندان علم اصول مخصص لبی را در مقابل مخصص لفظی قرار دادند اما در رابطه با انواع آن و تبیین دقیق ماهیت آن اقوال مختلفی وجود دارد. و بزرگانی چون شیخ انصاری آخوند مرحوم اصفهانی و نایینی در ارتباط با حقیقت مخصص لبی و اقسام آن اظهار نظر فرموده اند. در پژوهش حاضر ضمن تبیین حقیقت مخصص لبی و اقسام آن در کلمات بزرگان علم اصول این نتیجه حاصل آمده که به حجتی قطعی که به صورت لفظ نباشد و سبب تخصیص زدن یک عام لفظی بشود؛ مخصص لفظی می گویند. از جهت تقسیمات آن نیز دوقسم تقسیم می شود: 1- احراز موضوع به مکلف واگذار شده است؛ 2- احراز موضوع به دست شارع است و شارع وجود آن را در مصادیق کشف کرده که همه آنها دارای ملاک حکم بوده اند. در این صورت هم مخصص لبی در واقع مصداق خارجی ندارد. همچنین مصادیق مخصص لبی موارد مختلفی را شامل می شود. که نگاشته حاضر سعی در استقرا و جمع آوری مصادیق مخصص لبی نیز بر آمده و مصادیقی چون اجماع، سیره، ارتکاز، مذاق شارع و... را بیان نموده و تطبیقات فقهی نیز برای آن ذکر نموده است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/18
اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی.pdf
544.8K
📚عنوان: اعتبارسنجی استصحاب از منظر شیخ طوسی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 استصحاب از مهمترین اصول استنباط در سرتاسر فقه و دارای کاربردی اساسی است و همین مطلب بر اهمیت مباحث آن افزوده است. یکی از نکات قابل توجه، جایگاه این اصل و دلیل اعتبار آن در نزد قدماست در میان قدما مهمترین شخصیت از نظر جایگاه و تولید آثار فقهی و اصولی شیخ طوسی است و بر این اساس دیدگاه شیخ طوسی نسبت به استصحاب در این نوشتار مورد بررسی قرار می گیرد. شاید مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که آیا استصحاب در نزد شیخ معتبر بوده یا خیر و در صورت اعتبار دلیل آن چیست؟ مطالعه آثار فقهی و اصولی شیخ طایفه نشان می‌دهد استصحاب به معنای امروزی آن از نگاه وی دارای منشأ غیر امامی است و از فقه شافعي وارد مباحث علمی فقه اماميه شده است. از نظر ایشان صرف وجود سابق نمی‎تواند توجیه‎گر بقاء در استصحاب باشد و اگر دلیل قابل قبولی برای حکم به بقاء ارائه نگردد تفاوتی با قیاس نخواهد داشت و تنها دلیلی که می‎تواند توجیه‎گر استصحاب باشد این که در فرضی که امری ثابت بوده و دلیلی بر رفع آن وجود ندارد حکم به عدم دلیل میگردد و از این قاعده با عنوان طریقه نفی نام می‎برد. در این صورت اصل بقاء متکی بر اصل عقلائی بوده و در نتیجه حدود و ثغور آن وابسته به سیره و ارتکاز عقلائی است. روایات استصحاب نیز مختص به مورد خود یعنی طهارت است. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/107
تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة .pdf
500.3K
📚عنوان: تبیین الفقهی لاعتبار الظن بالموضوعات فی التدابیر و النشاطات الامنیة الاستخباراتیة ✍🏻نویسندگان: استاد آقای -مرادزاده 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 من الامور المهمه فی کل بلاد الارضیة ، تحقق الامنیة فی البلاد و دفع الشرور عنها ؛ و لکن یختلف هذه المِهنة فی دول الاسلامیة التی تترتب احکام الاسلامیة و الشرعیة الحاکمة علیها ؛ و لذا یعمل عامل الامنیة بوظیفته وفقا لاحکام الشرعیة ؛ اذن فقه الشیعة متظافرة بالنسبة الی هذا الموضوع و یدخل فی اعمال الامنیة بانها قد لا متیقن فی نفس عاملها بل هو قد یظن بالموضوع ولهذا یختل عمل هذا الشخص لایجاد الامنیة ؛ و هذا مسئلة مهمة و کثیر الابتلاء و الخطا فی عمل العامل و لذا یحدث للعامل الظنون الکثیرة فی موضوعات الامنیة المختلفة و لذلک یجب ان یکون لدیه سبب و حجة لظنه و العمل باقامة الامنیة من دون ان یرتکب بالحرام فعلینا التحقیق حول حجیة هذا الظن بالموضوعات فی امور الامنیة و حجیتها بالنسبة الی اعمال ضابط الامنیة.فملخّص الکلام بانه قد یظن و هذا الظن لیس بحجة الا فی بعض الموارد مثل الظن بالضرر او الظن الحاصل من البینه او ترجیح الظن لقاعده الاهم و المهم؛ فیتعلق الظن فی موضوعات الامنیة تحت هذه المستثنیات. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/19
انحصارحجیت استصحاب دراحکام ترخیصی.pdf
452.3K
📚عنوان: انحصار حجیت استصحاب در احکام ترخیصی ✍🏻نویسندگان: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: . 📜قالب: 📃 استصحاب پرکاربردترین قاعده استنباطی است که در سرتاسر فقه مستند بسیاری از احکام شرعی در فرض شک و تردید است ودرباره محدودة اعتبارآن درمیان صاحب‎نظران، آراء گوناگونی مطرح شده است. ماهیت اصل عملی از یک سو و موارد ادله استصحاب از سوی دیگر، اعتبار استصحاب را دراحکام الزامی مورد تردید قرار داده است. تردیدی که از سوی برخی از اساتید دنبال شده و به انگاره‌ای جدید در این مسئله تبدیل شده است. این موضوع در تحقیق پیش رو با روش تحلیلی - انتقادی با مطالعه منابع کتابخانه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفته است. مطالعه ادله موجود برای استصحاب نشان می‌دهد درهمه روایات استصحاب، معصومین علیهم‌السلام در صدد اثبات امری هستند که نتیجه آن تسهیل امر مکلف است، ازسوی دیگرعدم استناد به استصحاب در موارد بی‌شماراستصحاب در روایات مؤید دیگری بر این نکته است که دایره اعتبار استصحاب به گستردگی امروزی آن نیست. ماهیت اصل عملی مبنی بر تسهیل امور منشأ دیگری برای این دیدگاه است؛ چرا که غرض اصلی از جعل اصول عملیه تسهیل بر مکلفین است و تناسبات حکم و موضوع اقتضا می‎کند استصحاب منحصر به موارد ترخیص باشد. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل: 1401/109
مقاله تکلیف کفار به فروع.pdf
194.2K
📚عنوان: تکلیف کفار به فروع ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 از دیرباز در بین فقهای شیعه رضوان الله تعالى عليهم اجمعین و دانشوران سنی بحث بوده است که آیا کفار مکلف به فروع دین هستند یا خیر؟ که در این میان افرادی از آنان با استناد به آیاتی از قرآن کریم و روایتی از اهل بیت طاهرين عليهم السلام و اجماع و دلیل عقل معتقد به مکلف بودن آنان شده اند و برخی بخاطر استناد به آیاتی و روایات و عقل منکر تکلیف کفار به احکام شرعی شده اند. در این مقاله سعی شده است تا ادله هر دو طرف مورد بحث قرار گرفته شود و با رد ادله آن دسته از فقیهانی که قائل به عدم تکلیف کفار به فروع دینی شده اند قول مشهور مورد تقویت قرار گرفته شود. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/110
کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق.pdf
554.1K
📚عنوان: کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق ✍🏻نویسنده: استاد آقای 🔹موضوع کلی: 🔹موضوع جزئی: 📜قالب: 📃 حکم یا موضوعی که به واسطه یک دلیل شرعی اثبات می‌شود، دارای لوازم شرعی، عقلی یا عادی است. طبق دیدگاه مشهور، در ادله اجتهادی لوازم عقلی و عادی که از آن‌ها به مثبتات یاد می‌شود، حجت هستند و در نتیجه، احکام شرعی باواسطه این لوازم نیز حجت می‌شوند؛ برخلاف اصول عملیه که لوازم عقلی و عادی آن‌ها حجت نیستند و تنها احکام شرعی بی‌واسطه استنباط می‌شوند. حجیت اصل مثبت در ادله اجتهادی و عدم حجیت اصل مثبت در ادله فقاهتی، تاثیر مستقیم در فقه و حقوق می‌گذارد. در مقاله حاضر، کاربست اصل مثبت در موارد مختلف بررسی شده و با روش توصیفی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، تطبیقاتی ذکر شده و در کنارهم جمع شده‌اند تا دانش‌دوستان بیشتر با روند و کاربست اصل مثبت در فقه و حقوق آشنا شوند. 🔸وضعیت: 🕰شماره مسلسل:1401/111