فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای اختلاس در فولاد مبارکه✅
طائب:
جریان 92 هزار میلیارد اختلاس در فولاد مبارکه یک دروغ سیاسی بود!
هیچ رد و سندی دال بر تایید این اختلاس وجود ندارد!
در دولت رییسی جریان وابسته به غرب گرا دنبال پروپاگاندای رسانه ای شبیه اختلاسهای دوره حسن روحانی بود!
همان موقع که خبر درامد هم مجلس و برخی نهادها واکنش نشان داده و معلوم شد یک جریان سازی بیش نیست!
در حال حاضر منابعی که خبر را نشر دادند حاضر به شفاف سازی نبوده و به همدیگر پاس میدهند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا آقای جلیلی در دولت شما پستی ندارد؟
تحلیل دینی سیاسی اقتصادی
ماجرای اختلاس در فولاد مبارکه✅ طائب: جریان 92 هزار میلیارد اختلاس در فولاد مبارکه یک دروغ سیاسی بو
خدالعنت کنه اون افرادی که باتهمت به نظام قصد نا امید کردن مردم رو دارند
تحلیل دینی سیاسی اقتصادی
ماجرای اختلاس در فولاد مبارکه✅ طائب: جریان 92 هزار میلیارد اختلاس در فولاد مبارکه یک دروغ سیاسی بو
آقای طائب بسیار دقیق و علمی قضیه رو روشن کردن،خیلی هم قابل فهم برای همه گفتن،بالای ۵۰ هزار میلیارد از اون رقم رو همون طور که ایشون گفتن،که انگار آش با جاش گم شده،در حالی که نه آشی بوده نه جایی،چرا؟چون اصلا این عدد سود محقق نشده در شرکت فولاد که حالا بیایم بگیم که اون سود کجاست،اون عدد ادعایی هم فقط اختلاف قیمت واقعی فولاد با قیمتی هست که شرکت داره به اون عدد میفروشه،یعنی داره شرکت ارزان فروشی میکنه،حالا چرا داره ارزان میفروشه،علل مختلفی داره،دولت بهش میگه در برابر گاز ارزانی که بهت میدم تو هم به بقیه شرکت های من ارزان بفروش،یا اگه داره صادراتی می فروشه میتونه یکی از علت های ارزان فروشی فولاد،تحریم باشه و علت های دیگه که من ارزشون سر در نمی آورم و کار متخصصین هست،خیلی دیگه بخوایم قضیه رو شورش کنیم اسم اینو میشه گذاشت رانت یا ارزان فروشی نه اختلاس و دزدی،رانت رو من و شما و ۸۵ میلیون ایرانی همه داریم،همین نرخ گاز و برق و آب چ خیلی چیزهای دیگه رو هم ما داریم از رانتش استفاده میکنیم،نهایتش هم اینه که حتی اگه اختلاسی هم باشه که نباید قضیه به این تخصصی رو در بوق و کرنا بکنن که خلق الله تخصصی دربارش ندارن و براشون شبهه ایجاد میشه و آرامش شون به هم بخوره،مجلس تحقیق و تفحص کرده دستش هم درد نکنه،وظیفه ش این هست ولی این عین خیانت هست که همچین پرونده ای رو با این حجم از کار تخصصی عمومی کنن،هیچ عقل سلیمی این رو قبول نمیکنه.این در حد سواد من بود
تحلیل دینی سیاسی اقتصادی
آقای طائب بسیار دقیق و علمی قضیه رو روشن کردن،خیلی هم قابل فهم برای همه گفتن،بالای ۵۰ هزار میلیارد ا
مثال بارزش فروش خودرو هست
هرکس برنده بشه میتونه حوالشو بالا ۱۰۰میلیون بفروشه یا اینکه ماشین را حدود ۱۵۰م ت زیر قیمت بازار تحویل بگیرد.
حالا در هر فروش چه میزان ارازن فروشی یا عدم سود محقق می شود؟
اختلاف قیمت فروش هر ۱۰۰هزار ماشین اگر فقط صد میلیون تومان باشد رقم آن مساوی است با ۱۰هزار میلیارد تومن
تحلیل دینی سیاسی اقتصادی
مثال بارزش فروش خودرو هست هرکس برنده بشه میتونه حوالشو بالا ۱۰۰میلیون بفروشه یا اینکه ماشین را حدود
✳️شمارش معکوس برای عرضه بلوک سهام ایران خودرو و سایپا
▫️فروردینماه سال جاری وزیر صمت از واگذاری بلوک ۴۰ درصدی و ۲۵ درصدی سهام دولت در شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی، به منظور کاهش نفوذ دولت خبر داد. چالش ها و ابهامات زیادی از جمله نحوه ارزشگذاری این دو شرکت، تکلیف شرکت های تودلی آن ها و بسیاری ابهامات دیگر مسیر واگذاری این دو شرکت را ناهموار کرده است. نکته ای که در اینجا قابل توجه است و کارنامه این دو شرکت بزرگ خودروساز را سیاه کرده، زیان انباشتهای است که این دو غول خودروسازی کشور در سال های اخیر از خود به جا گذاشته اند. در انتهای مرداد ماه نیز خبر نهایی شدن ارزشگذاری سهام ایران خودرو و سایپا اعلام شد و مسیر رسیدن به این خصوصی سازی را هموارتر کرد.
▫️در شرایط کنونی، خودروسازان با چالش تامین نقدینگی دست و پنجه نرم میکنند و اخیرا نیز در مجامع خود خبر از ثبت زیانی هنگفت طی سال ۱۴۰۰ داده اند، به نحوی که طبق صورت های مالی این دو شرکت مشخص شد جمع زیان انباشته ایران خودرو و سایپا تا پایان سال گذشته به بالای ۱۱۵هزار میلیارد تومان رسیده است.
تحلیل دینی سیاسی اقتصادی
✳️شمارش معکوس برای عرضه بلوک سهام ایران خودرو و سایپا ▫️فروردینماه سال جاری وزیر صمت از واگذاری بل
جمع زیان انباشته ۱۱۵هزار میلیارد تومان
۲۳ هزار میلیارد از فولاد هم بیشتره
آیا اختلاسه؟
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
ماجرای «بدری خامنهای» خواهر آیتالله خامنهای چیست؟
▪️دشمنی که ناخواسته حقانیت رهبر انقلاب را آشکارتر میکند
🔹در خبرها خواندم که خانم بدرالسادات خامنهای خواهر تنی رهبر انقلاب از ایشان اعلام برائت کرده است و به صف اغتشاشگران پیوسته است.
🔹آخرین بار که نامش بر سر زبانها بود از مهدی کروبی عیادت کرده بود و تصویر وی منتشر شده بود؛ همین یک ماه قبل هم بود که خبر فوت شوهرش شیخ علی تهرانی را شنیدم.
🔹«علی مرادخانی» معروف به شیخ علی تهرانی شاگرد امام بود؛ بعد از انقلاب به مجاهدین خلق و بنیصدر نزدیک شد. بعد از آنکه خبر امامت جمعه برادر همسرش(سیدعلی خامنهای) را شنید دهان به تهمت و افترا باز کرد و بعد از فرار بنیصدر و رجوی، مدتی بازداشت شد و بعد از آزادی ناگهان از عراق سربرآورد.
🔹بدری نیز بعد از رفتن شوهرش به عراق، دست فرزندانش را گرفت و از طریق ترکیه به عراق رفت، در خاطرات ۱۰ اردیبهشت سال ۶۴ مرحوم هاشمی رفسنجانی آمده است: آقای خامنهای با ناراحتی، خبر فرار [خانم بدری حسینی خامنهای] خواهرشان را - که همسر شیخ علی تهرانی است - با پنج فرزندش، از کشور دادند. از ترکیه اطلاع رسیده است که او اکنون در ترکیه است ولی میخواهد به عراق برود.
🔹شیخ علی در عراق برای اسرای ایرانی سخنرانی میکرد و علیه امام بدگویی؛ پا بهپای منافقین به صدام خدمت کرد و وقتی تاریخ مصرفش تمام شد عذرش را از عراق خواستند!
🔹براساس خاطرات شیخ علی تهرانی، وقتی دولت عراق میخواست به نحوی از شر او خلاص شود، نامهای به آیتالله خامنهای مینویسد و تقاضا میکند که همسرش و فرزندانش به ایران بیایند؛ یک ماه بعد از این نامه، از سفارت ایران میآیند و مقدمات سفر بدری خانم و فرزندان به ایران فراهم میشود.
🔹شیخ علی تهرانی نیز بعد از آنکه در مرز ایران و عراق رها شد، به دست قانون سپرده میشود و بهرغم آنکه سزاوار اعدام بود اما بعد از چند سال حبس آزاد گشت.
🔹اگرچه نظام و شخص رهبری با خانواده شیخ علی از در کرامت وارد شدند اما آنها راه پدر را در پناه بردن به اجنبی پیش گرفتند. محمود مرادخانی سالهاست تحلیلگر شبکههای معاند است و فریده نیز برای فرح پهلوی پیام تبریک تولد میفرستد.
🔹در میان منسوبان رهبر انقلاب البته نظیر اینها وجود دارد؛ محمود میردامادی پسردایی ایشان نیز فعال سیاسی خارج نشین بود و بعد از فتنه ۸۸ از کشور رفت؛ یا شخصی به نام حمیدرضا فروزانفر خواهرزاده رهبری که چندسال قبل علیه ایشان مصاحبه کرده بود.
🔹این شکاف فکری و سیاسی میان بخشی از خانواده و شخص رهبری را البته باید به فال نیک گرفت چراکه مهر بطلان بر دیکتاتور دانستن و تهمت موروثی بودن حکومت است.
🔹در حکومتهای دیکتاتوری و آنچه در سابقه سلاطین ایران هست، با تشکیل دربار و تقسیم پستها و مسئولیتها میان اقوام درجه یک و نزدیکان خود طبقهای ممتاز میساختنند و این فضل و بخششها از اطرافیان گاه به همشهریها هم سرایت میکرد؛ مانند آنچه صدام در حق تکریتیها روا میداشت یا توجه ویژه رضاشاه به مازندران.
🔹با اینوجود، آیتالله خامنهای در میان بستگان خود مخالفینی دارد که مخالفتهایشان نه از سر دلسوزی و یا انتقاد از زیست نامعمول رهبر یک حکومت اسلامی، بلکه از سر عدم برخورداری از فضل و بخششهای درباری یا نداشتن مسئولیت است که نشان از خویشتنداری رهبر انقلاب در عدم تمتع اطرافیانشان در اداره کشور میباشد.
🔹حتی در اداره بیت رهبری نیز کمتر چهرهای از منسوبان ایشان میتوان یافت در حالیکه شاید شیخ علی تهرانی دهانش به امام جمعه تهران یا مشهد قفل میشد یا دیگر اطرافیان با بهرهمندی از رانتهای دولتی دیگر علیه رهبری سیاهنمایی نمیکردند اما سلامت نفس و سلامت عمل رهبری مانع از گام گذاشتن در روال سابق ایران یا روال معمول حکومتهای منطقه باشد.
🔹این سیره رهبری امتداد همان سیره امام خمینی است؛ زمانی که نوهشان سید حسین را از دخالت در سیاست پرهیز داشتند یا با طرح مسئله نخستوزیری حاج احمد آقا مخالفت کردند نشان دادند رأس نظام اسلامی با رژیم سابق و حکومت های منطقه تفاوت دارد.
🔹خاطرات برخی محافظان و نزدیکان رهبری و مسئولان کشور در ادوار مختلف در باب سادهزیستی ایشان موید جمله معروف عطاءالله مهاجرانی است که گفته بود حتی یک نقطه خاکستری در زندگی اقتصادی آیتالله خامنهای وجود ندارد.
@TasnimNews
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه):
✅ اهمیت گرامیداشت و اقامه عزای ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها.
@haerishirazi
چشم باز کن وگوش جان بسپار که فاطمه در مسیرولایت بی طرف نبود،و لحظه ای ازجهادتبیین دست برنداشت برای همین است که روضه ی بیت الاحزانش تاابد به گوش میرسد..
فاطمه یعنی وقتی پای ولی خدا درمیان است از هرچیز غیراوبریده باشی و خودت را دراوفانی کرده باشی تا بتوانی برای خدا قیام کنی و فدائی اوباشی و ولو تنهایی..
اصلا مگر میتوان فاطمه را تفسیر کرد..
مگرنمیبینی که عقول از کنه معرفت او بریده اند..
شهادت سیده دوعالم حضرت خانوم فاطمه زهرا عصمت الله الکبری را خدمت آقاومولامون صاحب الزمان وهمه ی دوستداران وشیعیان حضرت تسلیت عرض میکنیم..🖤
📸 #عکس_نوشت | به لطف او، از «ولایت» با خبر هستیم
🔸️هيچ كس در عالم به اندازه حضرت زهراسلاماللهعلیها از ولايت حمايت نكرد، در چه مدت؟ بين ۷۵ تا ۹۵ روز؛ اما در ظرف همين مدت كوتاه آنچنان نقشى آفريد كه اگر حضرت زهراسلاماللهعلیها نبود، من و شما شايد از حقيقت ولايت خبرى نمىداشتيم. اگر ما امروز چيزى از اسلام و تشيع و ولايت مىدانيم، به بركت همان چند روز زندگى حضرت زهراسلاماللهعلیها بعد از رحلت پيغمبر اكرمصلیاللهعلیهوآله است كه براى حمايت از مقام ولايت آن سخنرانيها را كردند.
۱۳۸۱/۰۵/۱۳
📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
تا همین هفته پیش زمین و زمان را تهدید میکردند که فردای سقوط جمهوری اسلامی شما را از فلان درخت یا تیربرق آویزان و اعدام میکنیم! اما امروز ژست روشنفکری برشان داشته و می گویند: نه به اعدام!
همینقدر بی شرف!
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | تشنگان وصل
🌷 رهبر انقلاب: اینکه شما میبینید و میشنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه #آرزوی_شهادت میکردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را میدیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.
👈 شهید سلیمانی میگفت... تهدیدش کردند که تو را میکشیم، گفت من دارم در بیابانها دنبالش میگردم، بلندی و پستیها را طی میکنم دنبال همین. ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR بر اساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، نماهنگ "تشنگان وصل" را منتشر میکند.
📥 سایر کیفیتها👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=51359
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای هجوم به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها از زبان رهبرمعظم انقلاب
#فاطمیه
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاموشی در جنوب پاریس
🔹منابع فرانسوی بامداد امروز از قطعی برق گسترده در شهر پاریس و خاموشی مناطق جنوب پایتخت فرانسه خبر دادند.
🔹شرکت شبکه انتقال برق فرانسه: این قطعی برق که بهدلیل نقص فنی در ترانسفورماتور منبع انرژی یکی از شعبههای این شرکت رخ داد، ۱۲۵ هزار مشترک را در خاموشی فرو برد.
🔹دولت فرانسه پیش از این نیز هشدار داده بود که بهدلیل فاصله بین عرضه و تقاضا، ممکن است خاموشیهایی تا حداکثر ۲ ساعت رخ دهد.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رئیسمجلس: بخش خصوصی به پیمانکار دست دوم تبدیل شده است
🔹در برنامه هفتم توسعه باید بحث مربوط به موضوعات استانی و امور تصدیگری در استانها به شورای برنامهریزی استانها واگذار شود.
🔹در سطح ملی فقط باید برای مسائل ملی و کلان کشور تصمیمگیری و گرهگشایی شود. متاسفانه در حال حاضر ظرفیتهای بخش خصوصی در کشور خفه شده و آنها معترض هستند و میگویند به پیمانکاران دست دوم تبدیل شدهاند.
@Farsna - Link
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش نخست
🔸 جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونتآمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شدهاند، تردید مینماید!
♨️ اشکال به تردید در عنوان «بغی»
به نظر وی، حرکتهای خشونتآمیز در نظام اسلامی، دو دسته است:
➖ یا حرکت سازمانی است که به آن «فئة باغیة» گفته میشود
➖ و دسته دیگر، حرکت اعتراضی پراکنده است که صدق بغی نمیکند.
وی برای اثبات این مدعا، به کلام شیخ طوسی استناد کرده که؛ شرط صدق عنوان بغی، سازمانیبودن آن است و اعتراض خشونتآمیز مشمول عنوان بغی نیست.
🔺 این دیدگاه، موافق با موازین فقهی نیست و اشکالات عدیدهای بر آن وارد است:
1⃣ اولاً: استناد او به کلام شیخ طوسی و صاحب جواهر، مفید هیچ نکته فقهی نیست، چرا که رأی شیخ طوسی در مقام، حاکی از شهرت میان متقدمین ندارد؛ زیرا؛
او فقط در «المبسوط» به این رأی تصریح کرده و در «الخلاف» و «النهایة» به تعریف غالب اکتفا کرده: «الباغي: من خرج على إمام عادل، و قاتله، و منع تسليم الحق اليه، و هو اسم ذم».(۱)
و دیگر اینکه، فقهای متقدم بر شیخ طوسی نیز متعرض به آن نشده و فقط ابن ادریس(۲) و ابن حمزه طوسی(۳) از او تبعیت کرده، و در مقابل، فقهای دیگری مانند علامه حلی، نظر مقابل یعنی «صدق عنوان بغی حتی با یک نفر» (۴) را تقویت کرده و شهید ثانی نیز قول علامه را «حسن» دانسته است.(۵)
با این وصف، نه شهرتی وجود دارد و نه اتفاق نظری، پس، این استناد به کلام شیخ خالی از وجه فقهی است.
2⃣ ثانیاً: ایشان ادعا کرده؛ فقها فقط به گروهی که به صورت سازماندهیشده، مرتکب خشونت میشوند اطلاق «فئة باغیة» کردهاند که حکومت موظف به برخورد با آنهاست؛ اما اعتراضات پراکنده که حتی با قتل و جرح همراه است، مشمول عنوان بغی نمیشود.
با جستجو در متون فقهی، معلوم میگردد که چنین نسبتی به فقها درست نبوده و اینگونه نیست که، ایشان عنوان بغی را منحصر در «فئة باغیة» کرده باشند.
به علاوه اینکه، این تعبیر، متخذ از روایت معروفی است که در منابع روایی فریقین آمده و اشاره به شهادت عمار در جنگ صفین به دست معاویه علیه اللعنة دارد، و در غالب موارد در متون فقهی، با نظر به همین معنا در کلام فقها استفاده شده است.
3⃣ ثالثاً: تعریفی که فقها از عنوان «باغی» ارائه کردهاند به اینکه: «کل من خرج علی امام عادل»(۶) که به نظر میرسد از روایت ذیل آیه شریفه «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»(۷) استفاده کردهاند که میفرماید: «الباغي؛ الخارج على الإمام»(۸) عموم این تعریف، شامل هر خارجی میشود؛ چه قلیل باشد چه کثیر، چه سازمانی باشد چه نباشد. همانطور که صاحب جامع المقاصد نیز میگوید:
«و هي بعمومها تتناول الآحاد، و ما فوقهم»(۹)
4⃣ رابعاً: روایتی از حفص بن غیاث به نقل از امام صادق(سلام الله علیه) وارد شده که، کیفیت مواجهه با بغات را بعد از هزیمت ایشان تبیین میکند:
«عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الطَّائِفَتَيْنِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ إِحْدَاهُمَا بَاغِيَةٌ وَ الْأُخْرَى عَادِلَةٌ فَهَزَمَتِ الْعَادِلَةُ الْبَاغِيَةَ فَقَالَ لَيْسَ لِأَهْلِ الْعَدْلِ أَنْ يَتْبَعُوا مُدْبِراً وَ لَا يَقْتُلُوا أَسِيراً وَ لَا يُجْهِزُوا عَلَى جَرِيحٍ وَ هَذَا إِذَا لَمْ يَبْقَ مِنْ أَهْلِ الْبَغْيِ أَحَدٌ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ فِئَة يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِذَا كَانَ لَهُمْ فِئَةٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهَا فَإِنَّ أَسِيرَهُمْ يُقْتَلُ وَ مُدْبِرَهُمْ يُتْبَعُ وَ جَرِيحَهُمْ يُجْهَزُ»(۱۰)
عموم فقهایی که به احکام بغاة پرداختهاند، به این روایت استناد کرده و بغات را به دو دسته تقسیم کردهاند: بغاتی که دارای فئة و رئیس هستند و بغاتی که بدون فئة و رئیسند؛
از جمله شیخ طوسی: «و أهل البغي على ضربين: ضرب منهم يقاتلون و لا تكون لهم فئة يرجعون اليه. و الضّرب الآخر تكون لهم فئة يرجعون إليه.»(۱۱) رفتار با هرکدام متفاوت از دیگری است.
این افتراق حکم میان بغاة با وجود صدق عنوان بغی بر هر دو دسته - هم در روایت و هم در اقوال فقها- حکایت از آن دارد که، مقاتله اولیه با باغی، بدون در نظر گرفتن «فئة» انجام میشود و بعد از هزیمت است که باید باغیان دارای فئة را از فاقد فئة تفکیک کرده و با هرکدام متفاوت رفتار نمود.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش دوم
5⃣ خامساً: احتمال میرود، از آیه شریفه «وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتي تَبْغي حَتَّى تَفيءَ إِلى أَمْرِ اللَّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطين»(۱۲) و برخی نصوص دیگر از جمله روایت حفص بن غیاث که گذشت، با نظر به تعبیر «طائفتین» اینگونه استفاده شود که، آیه و روایت، دلالت بر بغی بیش از یک نفر دارند؛ حال ممکن است، قلیل باشند یا کثیر. اگر هم چنین باشد، اما به هیچ وجه، حکایت از «خروج سازمانی» ندارد. ممکن است یک نفر خروج بر امام کند و دیگرانی دفعتاً حول او جمع شوند و
به مقاتله با امام بپردازند بدون آنکه، سازماندهی در میان باشد.
و کلام شیخ طوسی که مورد استناد جناب سروش محلاتی قرار گرفته، ظاهر در اخذ قید «کثرت» است و هیچ اشعاری به «سازمانیبودن» ندارد:
«أن يكونوا في منعة لا يمكن كفهم و تفريق جمعهم إلا بإنفاق و تجهيز جيوش و قتال، فأما إن كانوا طائفة قليلة و كيدها كيد ضعيف، فليسوا بأهل البغي»(۱۳)
همانطور که پیداست، نکته قتال در کلام شیخ، وجود کثرتی است که نیاز به دفع شدید دارد و عنوان بغی را منحصر به سازمانی یا فئهایبودن نمیکند.
تمام الکلام اینکه، ملاک صدق عنوان بغی «الخروج علی الإمام» است، چه خارجیین، قلیل باشند چه کثیر، چه سازمانی باشند چه نباشند.
6⃣ سادساً: او، با استناد به اینکه، شیخ طوسی میان اقدام ابن ملجم، لعنه الله، با دیگر بغاة تفاوت قائل شده و آن را بغی ندانسته، و با استناد به کلام حضرت امیر(سلام الله علیه) که دال بر عفو قاتل دارد، سخن حضرت را به معنای عدم صدق عنوان بغی بر فعل آن ملعون ازل و ابد دانسته است. در حالیکه، از عفو حضرت نمیتوان عدم صدق عنوان بغی را کشف نمود، بلکه ممکن است به ملاک دیگری، مورد عفو قرار گرفته، ضمن آنکه، ملاک صدق عرفی عنوان بغی (خروج بر امام) وجود دارد و مانعیت از صدق عنوان، باید به دلیل حاکمی باشد که به تعبد، فعل ابن ملجم را از عنوان خارج نماید، در حالیکه چنین دلیلی در مقام نیست.
📌 ادامه در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش سوم
♨️ اشکال به تردید در عنوان محارب
اما در خصوص بخش دوم متن که درباره عنوان «محاربه» است. نکتهای که در این خصوص قابل طرح میباشد ناظر بر کلام اوست که میگوید:
«آیا کسانی که قصد اخلال در امنیت عمومی نداشته و صرفاً در اعتراض به حکومت، دست به رفتارهای خشن میزنند و یا مرتکب قتل یا جرح نسبت بخصوص مأموران حکومتی میشوند، کارشان مصداق "یسعون فی الأرض فساداً" بوده و مستحق مجازات محارب هستند، و یا تحت عناوین دیگری مجازات شده و کیفرشان متفاوت از محارب است؟»
او در صدق عنوان محاربه بر این افراد تردید دارد، چرا که با وجود اینکه آنها مرتکب قتل و جرح شدهاند، و لیکن چون قصد اخلال نداشتهاند، پس مصداق محارب نیستند و فعل ایشان افساد فی الأرض نیست.
🔺 این دیدگاه نیز صواب نبوده و مخدوش میباشد:
1⃣ اولاً: روشن است که کسی که شهرِ سلاح کرده و به مقابله با مأمورین - حتی اگر مردم را هم نگوییم- میپردازد، کار او «اعتراض» نیست. چه برسد به اینکه در فرآیند اعتراض، از آن سلاح گرم و سرد استفاده کرده و مأمورین را به قتل برساند یا مجروح نماید. هذا اول الکلام که روشن شود، چنین فردی را در هیچ عرف بین المللی، «معترض» نمیگویند. اگر هم بدواً به عنوان معترض به میدان آمده، اما با اسلحهکشی و قتل و جرحی که صورتداده، دیگر عنوان معترض بر او صدق نمیکند، و باید به تناسب جرمی که انجامداده مجازات شود. و اساساً رفتار یکسان با چنین فردی که مرتکب قتل شده و با فرد دیگری که صرفاً اعتراض دارد، خارج از عدالت بوده و برخلاف حکمت مجازات و خارج از مشی عقلاء عالم است.
2⃣ ثانیاً: کسی که قصد اخلال در امنیت عمومی ندارد و صرفاً اعتراض به حکومت دارد، چرا باید از اسلحه استفاده نموده و شهر سلاح کند؟
آیا جز این است که ملازمه عادیه میان «شهر سلاح» با «قصد اخافه» وجود دارد؟
و آیا غیر از این است که، «قصد اخافه» ملازم با «افساد فی الأرض» است؟
و افساد فی الأرض نیز به معنای «سلب الأمن» از جامعه است. پس چگونه میتوان، فقدان قصد اخلال در امنیت عمومی را از فعل چنین فردی که شهر سلاح او به قتل و جرح منجر شده است، استفاده نمود؟
3⃣ ثالثاً: لازم به تذکر است که، اینگونه نیست که «قصد اخافه» مورد اتفاق همه فقها باشد، به عنوان نمونه، شهید ثانی با استناد به عموم آیه، قصد اخافه را ملاک تحقق محاربه نمی داند.(۱۴)
و میرزاجواد تبریزی نیز به نظر او صحه گذاشته چنین میگوید:
«و ما في الروضة من أن الحدّ يتعلّق بتجريد السلاح قصد الإخافة أم لا، يمكن المساعدة عليه.»(۱۵)
📌 منابع در فرسته بعد...
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ تردید بیپایه در صدق عنوان بغی و محاربه
📝 ردیهای بر کلام سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔢 بخش پایانی/منابع
✳️ منابع
۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۶/ الخلاف، ج ۵، ص: ۳۳۵
۲- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج ۲، ص: ۱۵
۳- الوسيلة إلى نيل الفضيلة؛ ص: ۲۰۵
۴- تحرير الأحكام الشرعية على مذهب الإمامية (ط - القديمة)؛ ج ۱، ص: ۱۵۵/ تذكرة الفقهاء (ط - الحديثة)؛ ج ۹، ص: ۴۰۶/ منتهى المطلب في تحقيق المذهب؛ ج ۱۵، ص: ۱۷۵
۵- مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام؛ ج ۳، ص: ۹۱
۶- شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۱، ص: ۳۰۷/
۷- البقرة : ۱۷۳
۸- تفسير العياشي، ج ۱، ص: ۷۴/ الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۶، ص: ۲۶۵
۹- جامع المقاصد في شرح القواعد، ج ۳، ص: ۴۸۳
۱۰- الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۵، ص: ۳۲/ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج ۶، ص: ۱۴۴
۱۱- النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۷
۱۲- الحجرات : ۹
۱۳- المبسوط في فقه الإمامية، ج ۷، ص: ۲۶۴
۱۴- الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج ۹، ص: ۲۹۰
۱۵- أسس الحدود و التعزيرات، ص: ۳۸۲
@Tanbiholomah
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 ربایش و قتل مولوی عبدالواحد به جرم حمایت از اسلام و انقلاب در دیدار با نماینده رهبری! / سکوت مولوی عبدالحمید!
🔹افراد گروهک تروریستی، مولوی عبدالواحد ریگی، روحانی بلوچ و اهل سنت طرفدار نظام که در سفر نماینده رهبر انقلاب به سیستان وبلوچستان با وی دیدار کرده بود رو بعد از ربایش به قتل رسوندن...
💬 مجید بامری/ خبرنگار بلوچ
❗️ اگر فردا دیدید عبدالحمید داره با همون صدای قشنگش میگه چرا مولویهای اهل سنت را میکشید! بدونید که حواله جدید دلار از راه رسیده!
@HozeTwit