eitaa logo
رشدانه
233 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
423 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر درمیان بگذارید. ممنونم صفری https://eitaa.com/Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 سالروز شهادت سید حسن مدرس ✍ سید حسن مدرس(۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) فقیه و سیاستمدار شیعی است. مدرس که از علمای اصفهان بود در دوران مشروطه، به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت. وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. ✅ او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. ✅ سید حسن مدرس با اقدامات رضاخان مخالفت می‌کرد. رضاخان او را به شهر کاشمر تبعید کرد و در آنجا به شهادت رساند. دهم آذر، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
میتوان بسیج را به حق مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین نیروی مقاومت جهانی نامید.  ۱۳۶۲/۰۹/۰۴ مقام معظم رهبری https://eitaa.com/Rooshdaneh/16359
🌸 خصوصیّت مدرّس چه بود؟ خصوصیّت مدرّس اوّلاً عبارت بود از آگاهی؛ چیزی را که خیلی از آدم‌های دلسوز، آن روز نمی‌فهمیدند و درک نمی‌کردند، او می‌فهمید، آگاه بود، توطئه‌ی خارجی‌ها را و حکومت دست‌نشانده را می‌شناخت، پایان کار را از آغاز می‌دید. ثانیاً احساس مسئولیّت؛ یعنی به عنوان یک عالم، به عنوان یک نماینده‌ی مجلس، به عنوان یک شخص متنفّذ در جامعه، احساس مسئولیّت می‌کرد. و ثالثاً شجاعت؛ نمی‌ترسید، از مرگ نمی‌هراسید، از زحمت‌ها و سختی‌های زندگی فرار نمی‌کرد. این سه خصوصیّتِ عمده‌ی مرحوم مدرّس است. البتّه عالم بود، باتقوا بود، خیلی خصوصیّات دیگر هم داشت، امّا آن چیزی که مدرّس را مثل خورشید منوّری امروز در جامعه‌ی ما قرار داده، این سه خصوصیّت است.  ۱۳۶۷/۰۹/۱۱ https://eitaa.com/Rooshdaneh/16360
۱۱ آذر ماه مجتهد مجاهد پیشرو مشروطه مشروعه به‌ گرامی باد . 🥀 : میرزا کوچک، مرد تنهایی بود که به دو قدرت بزرگ آن روز دنیا یک نه‌ی بزرگ گفت. 🔸 یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در محدوده خاص گیلان به‌وجود آورده بود. «نهضت جنگل» او، حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی است. او باعث شد که بر خلاف دیگر مبارزان آن زمان، اسمش سر زبانها باشد. درباره میرزا کتابهای زیادی نوشته شده است. 🗓 ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی https://eitaa.com/Rooshdaneh/16361
📙 نقش آزادی در تربیت کودک ✏️ شهید بهشتی(ره) خدا به پيغمبرش مـی گويـد، «اَفَاَنـت تكـره النّـاس حتى يكونوا مؤمنين؟» تو میخواهى مردم را مجبور كنى مؤمن باشـند؟! تـو براى اين رسالت نيامدى‼️ حالا تو پـدر، و تـو مـادر، مـیخـواهى بچـه ات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟! و تو معلم و مربى میخواهى اين بچه را مجبـور كنى مؤمن و خوشرفتار باشد؟! قيمت اين آدمكهاى مصـنوعىِ ظريـفِ زيبـاىِ دلربا از قيمت يك مجسمه قشنگ بيشتر نخواهـد بـود. بياييـد همـه بـا هـم تصميم بگيريم بچه‌هايمان آدم باشند. آدم باشند يعنى چه؟ يعنى مختار باشند؛ آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به اين بچه‌ها بايد نقش كمك باشد؛ نقش فراهم آورنده زمينه‌هاى بيشتر براى رشد سريعتر و سالم‌تر و سرراست‌تر باشد، نه نقش استادكار قالب‌سازى كه می‌خواهد اين استعداد نرم و لطيف كودك را در يك قالب خشن بريزد و از او يك موجود قالبى بسازد‼️
📙«چگونه فرزندانی مسئولیت پذیر پرورش دهیم؟» این کتاب به نقش مهم خانواده و مدرسه در مسئولیت‌پذیری کودکان و نوجوانان اشاره می‌کند. پرورش حس مسئولیت پذیری، انواع مسئولیت‌پذیری، ابعاد مسئولیت‌پذیری و راه‌های ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در محیط خانه و مدرسه از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه یکی از مهمترین اهداف نظام آموزش و پرورش در سراسر جهان، پرورش انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و دارای حس مشارکت اجتماعی است. لذا آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان و نوجوانان از جانب والدین و مسئولین مدرسه می‌تواند به تربیت بزرگسالانی مسئول و خدمتگزار در آینده منجر شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شیوهٔ آموزش از بین شیوه‌های جامعه‌پذیری، خانواده بیشترین اثر را بر میزان مسئولیت‌پذیری فرزندان دارد. پدر و مادر به‌عنوان الگوی رفتاری فرزندان بر مسئولیت‌پذیری آن‌ها تأثیر می‌گذارند، به این معنا که هر چه قدر والدین مسئولیت‌پذیرتر باشند، فرزندان هم مسئولیت‌پذیرتر می‌شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که رابطهٔ عاطفی گرم بین والد و فرزند با میزان مسئولیت‌پذیری نوجوان رابطهٔ مستقیم دارد.
1_1787214590.pdf
729K
💡عنوان: {منظومه خانواده و سبک زندگی اسلامی در بیان امام صادق (علیه السلام)} ✍🏻حسین رفیعی وردنجانی 📑چکیده: پرداختن به وحی الهی به عنوان مهمترین منبع در فهم علوم همواره مورد توجه علما و در حقیقت از سیره ی عقلا بوده است. آنچه در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است؛ منظومه ای است از کلام امام صادق (علیه السلام) در رابطه ی خانواده و در نهایت ارائه ی الگویی از یک سبک زندگی اسلامی. خانواده و سبک زندگی دینی در این نگاه دارای ارکانی است از جمله؛ پدر، مادر؛ ( والدین )، پسر، دختر ؛(فرزندان) و رابطه ای که هر کدام از این ارکان در داخل و خارج از محیط زندگی دارند که در نهایت مشخص کننده ی سبکی از زندگی دینی و اسلامی است که در بردارنده ی بهترین و شایسته ترین نوع سبک زندگی است.
تعامل و نقش زن در خانواده.pdf
424K
#✅مقاله 💡عنوان:تعامل و نقش زن در خانواده به مثابه همسر و مادر در پرتو آموزه های رضوی ✍نویسندگان: فاطمه علایی رحمانی، فرشته معتمد لنگرودی چکیده: یافته-های به دست آمده از پژوهش، گویای آن است که امام رضا علیه السلام دستیابی مرد به همسر شایسته را مایه ظفر و سعادت مرد دانسته اند و زنانی که به شوهران شان اظهار عشق می نمایند را بهترین غنیمت برای شوهرشان می داند. امام رضا علیه السلام در روایات متعددی توصیه به قناعت پیشگی نموده اند که موجب تعالی روحی فرد خواهد شد. از نظر ایشان، همسر شایسته کسی است که نسبت به شوهر خویش وفادار باشد به این معنا که در غیاب شوهر حافظ عفت خویش و اموال وی باشد. نقش مادری در سیره رضوی فراتر از مسأله زایش و به دنیا آوردن کودک است؛ زیرا امام رضا علیه السلام در شیر دادن به کودک توصیه می کنند زنان رنجور و معیوب برای شیر دادن به فرزند انتخاب نشوند چرا که شیر تأثیر سوء خود را بر جای می گذارد. آموزه های رضوی در تربیت اخلاقی کودک به توانایی و وسع کودک توجّه داشته و تشویق فرزندان براساس لیاقت ها و شایستگی های وجودی شان و نیز صدقه دادن برای سلامتی فرزندان را در تربیت اخلاقی توصیه می-نماید. تربیت دینی فرزند در کلام امام رضا علیه السلام نه تنها از آغاز تولّد، بلکه قبل از تولّد و در مرحله انتخاب همسر شروع می شود، این گونه تربیت دینی بازتابی از معنویت را در کانون خانواده در پی دارد.
🌺هتل خانه مامان و بابا 💠درسی از محضر استاد: محققان تربیتی تاکید دارند به فرزندان خود «قدر داشتن» را آموزش دهید. سالها پیش، دخترهای خانه صبح ها زود بیدار می شدند تا قبل از مدرسه رفتن، همه جای خانه را جاروکرده باشند و بعد راهی مدرسه می شدند. در اوقات فراغت باخیاطی ،گلدوزی،ترمه دوزی ، قالی بافی و... کمک مادر بودند تا قسمتی از بار خانواده رابه دوش داشته باشند! پسرها بايد يا صبح زود يا عصر، نان و مايحتاج خانه را خريد مي كردند و كارهای مردانه را در كمك پدر خود انجام ميدادند و تابستانها برای ارتقای نسبی وضعیت اقتصاد خانواده وکمک به پدر دراصناف مختلف شاگردی ویا فروشندگی میکردند!!! 🔹امـــا حـــــالا با فرزندانی روبرو هستیم که صبح که بیدار می شوند، از هتل خانه بابا مامانشان خارج می شوند،چون والدینشان به عنوان مستخدمین "هتل خانه " همه جا را رفت و روب خواهند کرد و با يك تلفن همه چيز در خانه مهياست. 🔹برخی در برابر رختخواب اتاقی که در آن می خوابد ، و خانه ای که در آن زندگی می کند و ظرفی که در آن غذا می خورد نیز احساس مسئولیت نداشته؛ یـــــــک سلام علیک ساده را بلد نیستند و... بوقت ادعا همه را متهم و خود را طلبکار میدانند. برای برخی، سرزمین هم چون هتلی است که می توان خورد و خوابید؛ از مواهب طبیعی آن بهره مند شد و بعد اگر باب میل نبود آن را ترک کرد. 🔹این نسل را چه کسی و چه کسانی چنین تربیت کرده اند گرچه نسلی که این بچه ها را تربیت کرد، فکر می کرد چون خودش سختی کشیده باید هرجور امکاناتی را برای بچه اش فراهم کند ! در حالی که باید به فرزندان خود «قدر داشتن» را آموزش دهیم! گاهی والدین غافلند از اینکه هر باغچه و مزرعه ای با آب زیادی فاسد شده و به لجنزار تبدیل خواهد شد. *مسئولیت پذیر کردن،* قدردان بار آوردن(نسبت به خلق و خالق)، تعلیم آداب اجتماعی از یک احوالپرسی ساده تا رعایت حق الناس و آداب معاشرت در اجتماع و... برای فرزندانمان افتخار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تکریم مادر زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۱ 🖊 دکتر معصومه طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه   🌺 درباره‌ی تکریم مادران و جایگاه و اثراتش بر جامعه‌ی فعلی و آینده چند نکته اساسی را باید بررسی کنیم. باید بدانیم که خانواده به‌عنوان نخستین هسته‌ی جامعه و از عوامل اصلی انتقال اخلاق، سنت‌ها، فرهنگ، اندیشه و عواطف از نسلی به نسل دیگر است. در بین اعضای خانواده، مهم‌ترین و اثرگذارترین سهم را والدین برعهده دارند و از بین والدین هم، مادر نقش اثرگذارتری بر فرزندان دارد؛ به‌ویژه در خانواده‌هایی که از شیوه‌های زیست طبیعی برای تربیت فرزندان بهره می‌گیرند و دارند مطابق با الگوها و سنت‌های اسلامی فرایند تربیت را طی می‌کنند و بر اساس دستورات دینی و تربیت اسلامی، آموزه‌های معنوی را به فرزندانشان منتقل می‌کنند.  🌸 مادر، ریشه رحمت در جامعه در این نگرش است که بالاترین و بارزترین و برترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن کریم و در آموزه‌های دینی برای زنان ترسیم و ستایش می‌شود، نقش مادری و عهده‌داری پرچم تربیت فرزندان به‌دست مادران است. مادران نقش‌های طبیعی سه‌گانه‌ای دارند: نقش دختری و نقش همسری و نقش مادری. هرکدام از این نقش‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد که موضوع ما در اینجا نقش مادری است. می‌بینیم که در آموزه‌های دینی و قرآن کریم به این سه نقش و بالاخص به نقش مادری و جایگاه مادر و ضرورت تکریمش بسیار توجه شده است. تکریم مادر اثرات مثبت بسیار زیادی در جامعه دارد؛ از جمله اینکه باعث رشد فکری و تعلق خاطر فرزندان به خانواده شده و روحیه‌ی هم‌بستگی و همدلی در خانواده پررنگ می‌شود.  در رفتار نبی مکرم اسلام می‌بینیم هنگامی که مردی به ایشان عرض می‌کند به چه کسی نیکی کنم، حضرت سه بار به او سفارش می‌کنند به مادرت به مادرت به مادرت(۱). یا در جای دیگر جوانی که عزم جهادی که واجب عینی نبود را داشت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در پاسخ اجازه خواستن او به وی می‌فرمایند در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است(۲). این نگاه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در بستر جامعه‌ای اتفاق افتاد که زن هیچ نقشی نداشت و هیچ هویت و حقوق اجتماعی و فردی‌ای نداشت و به‌عنوان دارایی پدر و همسر و پسرانش بود. اسلام آمد و هویت ویژه‌ای برای زن قائل شد؛ اثراتش را در جامعه‌ی فعلی هم می‌بینیم. وقتی شخصیت زن و جایگاه مادری در نگاه اسلام را با نگاه جامعه‌ی غربی مقایسه می‌کنیم، می‌ببینم اصلاً فرقش از زمین تا آسمان است. غرب نگاه ابزاری به زن و نگاه فرودستی به نقش مادری دارد و دائماً می‌خواهد این نقش را به‌ خارج از چهارچوب خانواده بکشاند؛ در حالی که دین مبین اسلام، «مادری» را به‌عنوان یکی از نقش‌های اصیل و از اولویت‌های ویژه‌ی زنان معرفی می‌کند.  
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی۲ 🖊دکتر معصومه طباطبایی 🌺 تکریم نقش مادر، تحقق تمدن نوین اسلامی را در پی دارد تکریم مادران در جامعه‌ی فعلی و آینده باعث ایجاد هویت ویژه‌ای برای زنان می‌شود، باعث شناخت جایگاه ویژه‌ی زنانه و مادرانه‌شان می‌شود. آینده‌نگری یکی از ضرورت‌های تربیت است؛ یعنی همان طوری که در بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی بستر تحققش هست، این ضرورت اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه نقش مادری در کانون خانواده را بازنگری کنیم و آن را به جایگاه اصلی‌اش برگردانیم؛ همان هویت اصلی مادرانه و ویژه برای زنان. این مسئله کمک می‌کند با هویت‌افزایی و تکریم مادران که زمینه‌ساز هویت زنان است، آینده‌ای هدفمند و متعالی برای فرزندانمان ترسیم کنیم. نقش مادر و تکریم جایگاهش در بستر خانواده که محور اصلی خانواده و محور عاطفی‌اش است، زمینه‌ای برای آینده‌نگری و آینده‌سازی و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌کند. بستری که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه‌ی ما ایجاد شده است، کمک می‌کند که منافاتی بین مادری و پذیرش نقش‌های دیگر متناسب با شخصیت و جایگاه زنانه ایجاد نشود؛ زنانی داریم که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و هنری مختلفی، در کنار مادربودن و پذیرش هویت مادرانه‌شان توانسته‌اند نقش‌آفرینی کنند.  🌸 تکریم نقش مادر نیازمند قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی تکریم جایگاه مادری را نمی‌توانیم صرفاً با قانون‌گذاری حل کنیم. قانون‌گذاری می‌تواند زمینه را برایش ایجاد کند؛ ولی در این راستا مهم‌ترین اصل برگرفته از سنت و سیره‌ی نبوی این است که با فرهنگ‌سازی بتوانیم مادر و جایگاه مادران را تکریم کنیم. فرهنگسازی متناسب با هر گروه.  به طور مثال رهبرانقلاب درجایی از سخنان خود بیان کردند که باید کاری کنیم تا فرزندان دست مادر را ببوسند. این رفتار را چه کسی در خانه باید به فرزندان آموزش دهد؟ نخستین کسی که می‌تواند به فرزند این را آموزش دهد پدر خانواده است. اوست که باید در رفتار و کردارش مادر خانواده را تایید و تکریم و عزت مادر را افزون کند.
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۳ 🌺 پس می‌بینیم یکی از گروه‌های اصلی در جامعه که باید مخاطب فرهنگسازی‌ها قرار گیرند، پدران جامعه هستند. آن‌ها باید خود احترام را آموخته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان نیز منتقل کنند. یا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی نباید نقش مادر را زنی منفعل که سایرین صرفا به لحاظ سن و جنسیت او به وی احترام می‌گذارند نشان داد. در حالی که در دین ما در روایات ما در تاریخ دینی و ملتی ما، زن در هر نقشی اعم از فردی یا نقش‌های مربوط به خانواده نظیر دختری و همسری و مادری و چه در نقش‌های اجتماعی حضور داشته همواره حضوری فعالانه و موثر داشته است. در حوزه خانواده روایاتی نظیر «المرأة سیدة بیتها(۳)» نگاه دین اسلام به نقش زن را به خوبی نشان می‌دهد. 🌸 برخلاف غرب که مادربودن را بندی به پا و مانعی برای رشد فردی معرفی می‌کند؛ همان طور که فمینیست‌ها و برخی از ماتریالیست‌ها جایگاه مادری را جایگاهی فرودستی می‌دانند که مانع می‌شود از اینکه زن بتواند در عرصه‌های مختلف موفق باشد و بروز و ظهور داشته باشد. توقع می‌رود از این پس مسئولان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند و با هویت‌افزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزش‌های مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژه‌اش برسانند و بسترهایی برای حضور بهتر و پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنند تا بتوان زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار داشت. پی‌نوشت: (۱ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ابواب احکام الاولاد، باب ۹۴، ح ۱ (۲ نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۶ (۳ نهج الفصاحة، ابوالقاسم پاینده، ص ۶۱۵، ح ۲۱۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اسوه ی جاویدان حضرت زهرا سلام الله علیها اسوه ای برای عالم است. در طول تاریخ افرادی ایشان را الگو قرار دادند. زنانِ امروز غزه، و مرابطات بیت‌المقدس از این مقوله‌اند. زنانی که برای بازپس‌گیری حقی غصب شده به میدان می‌آیند مال و فرزند فدا می‌کنند و اینگونه جهانی را به تفکر وامی‌دارند. جهانی که قرار نیست از او و آرمانش بگوید. قرار نیست صدای مظلومیت او باشد اما او فریاد تظلم خواهی سر می‌دهد. بر روی خرابه می‌نشیند و پا پس نمی‌کشد. بانویی که با وجود شرایط امنیتی شدید در قدس، روشنگری می‌کند و زندانی می‌شود اما باز قوی‌تر به میدان می‌آید. این زنان الگویی چون حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)دارند، زنانی که مردان را در حیرت مردانگی‌شان وا می‌گذارند. آنان مومن‌اند به وعده حق که «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار می‌دهیم.»(قصص،۵). امروز زنان غزه به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاسته‌اند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور مانده‌است. اما دور نیست که پایان این ظلم‌ها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است. الیس الصبح بقریب؟ 🖊پژوهشگر: فاطمه میری طائفه فرد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تکنیک مواجهه با اتفاقات ناخوشایند 🔹ضرورت اصلاح شیوه مواجهه ✅ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إذا لَم يَكُنْ ما تُرِيدُ فَأرِدْ ما يَكونُ . هر گاه آن نشد كه تو مى خواهى ، پس، آنچه را می‌شود بخواه 📙 غرر الحكم : 4058 . 🎙برشی از جلسه استاد فدائی https://eitaa.com/Rooshdaneh/16377
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) : فَرَضَ اللّهُ... العَدلَ تَسکیناً لِلقُلوبِ . خداوند عدالت را برای آرامش دل ها واجب کرد. 📙کتاب من لا يحضره الفقيه :(ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰) 🌸 برای آرامش غزه دعا کنــــــــــیم 💠 بوقت غزه عدد ها را معنی کنیم. عددها بدون معنی خوراک انسان نیستند به درد ابزار میخورند. مثلا اگر یک مظلوم به دست ظالمان در مبارزه جبهه حق و باطل در خون خود غلطید، معنایش چه میشود؟ یک نفر در میانه میدان است و دارایی هایی دارد از جنس زندگی و روزی که خدا به آنها داده و او این دو را به همه مرتبطین به خود هدیه میکند. کاری میکند که همه آنها به این سوی بشتابند. یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم (بشارت میدهند به کسانی که مرتبط با آنها هستند) یستبشرون بنعمه من الله (بشارت میدهند نعمتی را که دارا هستند) این بشارت دادن یک امر واقعی است. یعنی چیزی که دارند و نعمتی که به آنها داده شده را تبدیل میکنند به یک موتور حرکت در وجود آدمها و آدمها را به سمت آن نعمت میکشند. این کشش حقیقی است به سمت این دو نعمت: یکی «بل احیاء» . اینها زنده اند. مظهر زندگی اند. مثل مادری که مظهر زندگی بخشی خدا است. دیگری «عند ربهم یرزقون». اینها مظهر رزق میشوند. مثل پدری که مظهر رزق دادن خدا است. مثلا اگر یک نفر مظلوم در عالم باشد که غیر از خدا هیچ کس را نداشته باشد که به داد او برسد. میدانید معنایش چیست؟ امام باقر علیه السلام میگوید: «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ» چرا؟ چون این یعنی ورود قدرت و نصرت خدا در مقابل ظالم. هر کس بارضایت و یا حتی سکوت به چنین ظلمی کمک کند نیز بترسد. کوچکترین مددی به ظالم یا چنین ظلمی فوق العاده خطرناک است. باید از این ظلم برحذر بود. چون قدرت خدا وسط میآید. نصرت خدا برای آن مظلوم به میان میاید. 🌸 اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا وقتی نصرت الهی میرسد، همه خواهند خروشید. دلها به تکاپو میافتد. صحنه زیر و رو میشود. دنیا برای زندگی ظالمان تنگ و تنگ تر میشود. حالا بیایید بشماریم: تا ۸آبان، ناصر القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده از میان 8000 شهید در غزه حدود 3500 نفر کودک و حدود 2000 نفر زن بوده اند حدود 500 نفر هم پیر مرد و پیرزن. تعداد مجروحین هم حدود چهار برابر این عدد است. یعنی چی یعنی فقط خانواده کشته اند. آری خانواده و محور خانواده ها زن است. کودکان شهید شده اند یعنی چه ؟ یعنی کسانی که عصمت دارند خونشان به زمین ریخته. آن وقت آغوش معصومان کوچک، زن است. حالا داغها را بشمارید و بعد داغها را معنی کنید. خونی از بینی کودک بریزد دل مادرها میلرزد. چند داغ به چند قلب زنانه وارد شده؟ آری آن قلبی که داغ را بیشتر لمس میکند قلب زن است. محور غزه زن است. غزه پر شده از زندگی و حیات.(بل احیاء) پر شده از رزق و روزی.(عند ربهم یرزقون) یعنی چه؟ یعنی غزه پر شده از معنای پدر و مادر، پر شده از معنای خانواده. غزه پر شده از قدرت بینهایت جوشیده از قلبهای پر از داغ. غزه مظهر قدرت شده. اما قدرتی که زنان آن را میشناسند. جوشاندن و خروشاندن و قیام ایجاد کردن. حماسه مردان حماس را میبینید. اما حماسه زنانه غزه را هم دریابید. پای زن به میان آمده. زن که به میدان میاید همه را با خود به میدان میاورد.حالا داستان غزه داستان زن است و زندگی است و آزادی. آنانکه عددها را معنی نمیکنند نه دلشان میسوزد و نه عزمشان جزم میشود و نه اساسا فهم انسان گونه از صحنه خواهند داشت. حالا حقیقت زن تجلی کرده، حقیقت سیده النساء. در این صحنه که زن میاندار است، نباید گفت بنشین و تماشا کن، باید بگوییم برخیز و تماشا کن. 🖊علی مهدیان 🔹کانال برپا https://eitaa.com/ali_mahdiyan
💠 نشست علمی "الگوی مقاوم سازی مرزهای پنهان خانواده" برگزار می شود. "ویژه همایش بین المللی خانواده مقاوم" 🎙 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده(رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) 🔹 سه شنبه 14 آذر ماه 140، ساعت: 10 تا 12 🔹 مکان: قم،پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 نشانی ورود به جلسه: https://live.wfrc.ac.ir
💬 با عنوان: «واکاوی تجارب زیستۀ دختران دورۀ دوم ابتدایی از انتقال آموزۀ عفاف و حجاب به کمک کتاب داستان» 🎤ارائه دهنده: دکتر محمود سعیدی رضوانی( دانشیار دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) 🏢 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی 🎧 نشانی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆چهارشنبه 15 آذر، ساعت 15:40 @umefafgaraei
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة 💠سلسله وبینارهای درس‌گفتارهای فاطمی 🔹حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها، راهنمای حقیقت 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین مجید جعفر پور ۱۱ و ۱۲ آذر 🔹بررسی تاریخی حوادث زمینه‌ساز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین هادی الیاسی ۱۳ و ۱۴ آذر 🔹تحلیل منطقی و ترتیبی اقدامات حضرت فاطمه سلام الله علیها در مقابله با جریان سقیفه 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا لیاقتی ۱۵ و ۱۶ آذرماه 🔹کارکردها و نقش قواعد فقهی اصولی امامیه در پاسخ به شبهات فاطمیه 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی فرقانی ۱۸ و ۱۹ آذر 🔹اشاره های حضرت زهرا سلام الله علیها به نشانه‌های هدایت در ماجرای غصب فدک 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین حسین اشهد ۲۰ و ۲۱ آذر ساعت برگزاری وبینارها: ۱۶ (۴ عصر) ⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 🔉کانال 🌐https://eitaa.com/azadieks کانون علمی کلام‌ موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی
📗 طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکت‌های اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری 📕مؤلف: احمد سعیدی 📙 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم 📘 آنچه در کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» مورد بحث قرار گرفته، در واقع راهبرد‌هایی است که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدف‌ها و آرمان‌‌های انقلاب در نظر دارند. 📒 راهبرد‌هایی که ایشان مد‌نظر دارند، مرحله‌‌ پنج‌گانه‌ تصمیم‌سازی، آرمان‌خواهی، تبیین، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی است. 📔 این اثر با محدود کردن منبع‌های خود به فرمایش‌های معظم‌له با دانشجویان، و استخراج عمومات و تخصیص‌های سخنرانی‌های ایشان، و با توجه کردن به میزان تکرار کلیدواژه‌ها و عبارت‌های به‌کار‌رفته در مورد آن‌ها، نوشتاری اجتهادی در زمینه منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد رسالت دانشجویی فراهم آورده است. 📓 این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است: 🔖آرمان‌خواهی قسمت اول 🔖مراحل پنجگانه رسالت دانشجویی 🔖آرمان‌خواهی قسمت دوم 🔖تبیین 🔖مطالبه‌گری 🔖گفتمان سازی 🔖تصمیم سازی 📘معرفی بیشتر کتاب:‌ 🌐 rbo.ir/__a-3383 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/Rooshdaneh/16384
🎙امام خامنه ای 🔹دو عنصر اصلي در تربيت دانشجو هست، که هيچکدام نبايستي مغفول بماند؛ اگر مغفول ماند، ما ضرر خواهيم کرد: يکي عنصر علم و تحقيق و کارايي علمي و جوشيدن استعدادهاي علمي و اين قبيل چيزهاست؛ يکي هم عبارت است از روحيه و تدين و حرکت صحيح و سالم سازي معنوي وروحي دانشجو. در دانشگاه ها، اين دو عنصر بايستي بدون تفکيک از يکديگر، با قدرت و با ظرفيت کامل کشور، تعقيب بشود. اگر در کار عنصر اول کوتاهي کرديم، نتيجه چيست؟ همه مي دانند. دانشگاهي که نتواند علم و تحقيق را به دانشجو منتقل بکند، و نتواند دانشجو را يک عالم، يک استاد، يک صاحب صلاحيت، يک مبتکر، و بالاخره يک مدير بالفعل براي بخشي از بخش هاي بي شمار اداره ي جامعه بسازد، آن دانشگاه، ديگر دانشگاه نيست. در اين زمينه، مسئله استاد، مسئله کتاب درسي، فضاي آموزشي، آزمايشگاه و مجلات علمي هست؛ از اين چيزهايي که دائم ورد زبان ماهاست و همه ي ما هم آن را دنبال مي کنيم. همه ي شماها هم تقريبا دانشگاهي هستيد و به اين مسائل خيلي خوب توجه داريد و دنبال مي کنيد. ان شاءالله روزبه روز هم بايد به قدر امکانات کشور پيشتر برويم. عنصر دوم، عبارت است از روحيه وتدين و حرکت صحيح و سالم سازي معنوي و روحي دانشجو... در فضاي عمومي دانشگاهي کشور، به اين نکته ي دوم يعني مسئله روحيه و تدين و آگاهي دانشجو و بيرون آوردن او از حالت يک عنصر علمي بي جهت و بي هدف، به سمت يک عنصر علمي جهت دارتوجه کافي وجود ندارد. انسان با کامپيوتر متفاوت است. به کامپيوتر برنا مه مي دهند، آن هم برايشان جواب مسئله را حاضر مي کند؛ اما انسان که اينطور نيست. انسان خودش برنامه ي خودش را تنظيم مي کند؛ خودش تصميم مي گيرد و خودش جهت گيري پيدا مي کند. اگر ما از اين جهت دوم غفلت بکنيم، دانشگاه همان چيزي خواهد شد که در بيانات امام، مکرر نسبت به آن هشدار داده شده است. 🎙بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي1370/9/20. https://eitaa.com/Rooshdaneh/16385