eitaa logo
رشدانه
233 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
423 فایل
رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود. 📝نظرات مشفقانه خود را در باره مطالب کانال با نشانی زیر درمیان بگذارید. ممنونم صفری https://eitaa.com/Tebyan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تکریم مادر زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۱ 🖊 دکتر معصومه طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه   🌺 درباره‌ی تکریم مادران و جایگاه و اثراتش بر جامعه‌ی فعلی و آینده چند نکته اساسی را باید بررسی کنیم. باید بدانیم که خانواده به‌عنوان نخستین هسته‌ی جامعه و از عوامل اصلی انتقال اخلاق، سنت‌ها، فرهنگ، اندیشه و عواطف از نسلی به نسل دیگر است. در بین اعضای خانواده، مهم‌ترین و اثرگذارترین سهم را والدین برعهده دارند و از بین والدین هم، مادر نقش اثرگذارتری بر فرزندان دارد؛ به‌ویژه در خانواده‌هایی که از شیوه‌های زیست طبیعی برای تربیت فرزندان بهره می‌گیرند و دارند مطابق با الگوها و سنت‌های اسلامی فرایند تربیت را طی می‌کنند و بر اساس دستورات دینی و تربیت اسلامی، آموزه‌های معنوی را به فرزندانشان منتقل می‌کنند.  🌸 مادر، ریشه رحمت در جامعه در این نگرش است که بالاترین و بارزترین و برترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن کریم و در آموزه‌های دینی برای زنان ترسیم و ستایش می‌شود، نقش مادری و عهده‌داری پرچم تربیت فرزندان به‌دست مادران است. مادران نقش‌های طبیعی سه‌گانه‌ای دارند: نقش دختری و نقش همسری و نقش مادری. هرکدام از این نقش‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد که موضوع ما در اینجا نقش مادری است. می‌بینیم که در آموزه‌های دینی و قرآن کریم به این سه نقش و بالاخص به نقش مادری و جایگاه مادر و ضرورت تکریمش بسیار توجه شده است. تکریم مادر اثرات مثبت بسیار زیادی در جامعه دارد؛ از جمله اینکه باعث رشد فکری و تعلق خاطر فرزندان به خانواده شده و روحیه‌ی هم‌بستگی و همدلی در خانواده پررنگ می‌شود.  در رفتار نبی مکرم اسلام می‌بینیم هنگامی که مردی به ایشان عرض می‌کند به چه کسی نیکی کنم، حضرت سه بار به او سفارش می‌کنند به مادرت به مادرت به مادرت(۱). یا در جای دیگر جوانی که عزم جهادی که واجب عینی نبود را داشت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در پاسخ اجازه خواستن او به وی می‌فرمایند در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است(۲). این نگاه در زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در بستر جامعه‌ای اتفاق افتاد که زن هیچ نقشی نداشت و هیچ هویت و حقوق اجتماعی و فردی‌ای نداشت و به‌عنوان دارایی پدر و همسر و پسرانش بود. اسلام آمد و هویت ویژه‌ای برای زن قائل شد؛ اثراتش را در جامعه‌ی فعلی هم می‌بینیم. وقتی شخصیت زن و جایگاه مادری در نگاه اسلام را با نگاه جامعه‌ی غربی مقایسه می‌کنیم، می‌ببینم اصلاً فرقش از زمین تا آسمان است. غرب نگاه ابزاری به زن و نگاه فرودستی به نقش مادری دارد و دائماً می‌خواهد این نقش را به‌ خارج از چهارچوب خانواده بکشاند؛ در حالی که دین مبین اسلام، «مادری» را به‌عنوان یکی از نقش‌های اصیل و از اولویت‌های ویژه‌ی زنان معرفی می‌کند.  
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی۲ 🖊دکتر معصومه طباطبایی 🌺 تکریم نقش مادر، تحقق تمدن نوین اسلامی را در پی دارد تکریم مادران در جامعه‌ی فعلی و آینده باعث ایجاد هویت ویژه‌ای برای زنان می‌شود، باعث شناخت جایگاه ویژه‌ی زنانه و مادرانه‌شان می‌شود. آینده‌نگری یکی از ضرورت‌های تربیت است؛ یعنی همان طوری که در بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی بستر تحققش هست، این ضرورت اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه نقش مادری در کانون خانواده را بازنگری کنیم و آن را به جایگاه اصلی‌اش برگردانیم؛ همان هویت اصلی مادرانه و ویژه برای زنان. این مسئله کمک می‌کند با هویت‌افزایی و تکریم مادران که زمینه‌ساز هویت زنان است، آینده‌ای هدفمند و متعالی برای فرزندانمان ترسیم کنیم. نقش مادر و تکریم جایگاهش در بستر خانواده که محور اصلی خانواده و محور عاطفی‌اش است، زمینه‌ای برای آینده‌نگری و آینده‌سازی و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌کند. بستری که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه‌ی ما ایجاد شده است، کمک می‌کند که منافاتی بین مادری و پذیرش نقش‌های دیگر متناسب با شخصیت و جایگاه زنانه ایجاد نشود؛ زنانی داریم که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و هنری مختلفی، در کنار مادربودن و پذیرش هویت مادرانه‌شان توانسته‌اند نقش‌آفرینی کنند.  🌸 تکریم نقش مادر نیازمند قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی تکریم جایگاه مادری را نمی‌توانیم صرفاً با قانون‌گذاری حل کنیم. قانون‌گذاری می‌تواند زمینه را برایش ایجاد کند؛ ولی در این راستا مهم‌ترین اصل برگرفته از سنت و سیره‌ی نبوی این است که با فرهنگ‌سازی بتوانیم مادر و جایگاه مادران را تکریم کنیم. فرهنگسازی متناسب با هر گروه.  به طور مثال رهبرانقلاب درجایی از سخنان خود بیان کردند که باید کاری کنیم تا فرزندان دست مادر را ببوسند. این رفتار را چه کسی در خانه باید به فرزندان آموزش دهد؟ نخستین کسی که می‌تواند به فرزند این را آموزش دهد پدر خانواده است. اوست که باید در رفتار و کردارش مادر خانواده را تایید و تکریم و عزت مادر را افزون کند.
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۳ 🌺 پس می‌بینیم یکی از گروه‌های اصلی در جامعه که باید مخاطب فرهنگسازی‌ها قرار گیرند، پدران جامعه هستند. آن‌ها باید خود احترام را آموخته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان نیز منتقل کنند. یا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی نباید نقش مادر را زنی منفعل که سایرین صرفا به لحاظ سن و جنسیت او به وی احترام می‌گذارند نشان داد. در حالی که در دین ما در روایات ما در تاریخ دینی و ملتی ما، زن در هر نقشی اعم از فردی یا نقش‌های مربوط به خانواده نظیر دختری و همسری و مادری و چه در نقش‌های اجتماعی حضور داشته همواره حضوری فعالانه و موثر داشته است. در حوزه خانواده روایاتی نظیر «المرأة سیدة بیتها(۳)» نگاه دین اسلام به نقش زن را به خوبی نشان می‌دهد. 🌸 برخلاف غرب که مادربودن را بندی به پا و مانعی برای رشد فردی معرفی می‌کند؛ همان طور که فمینیست‌ها و برخی از ماتریالیست‌ها جایگاه مادری را جایگاهی فرودستی می‌دانند که مانع می‌شود از اینکه زن بتواند در عرصه‌های مختلف موفق باشد و بروز و ظهور داشته باشد. توقع می‌رود از این پس مسئولان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند و با هویت‌افزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزش‌های مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژه‌اش برسانند و بسترهایی برای حضور بهتر و پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنند تا بتوان زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار داشت. پی‌نوشت: (۱ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ابواب احکام الاولاد، باب ۹۴، ح ۱ (۲ نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۶ (۳ نهج الفصاحة، ابوالقاسم پاینده، ص ۶۱۵، ح ۲۱۷۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اسوه ی جاویدان حضرت زهرا سلام الله علیها اسوه ای برای عالم است. در طول تاریخ افرادی ایشان را الگو قرار دادند. زنانِ امروز غزه، و مرابطات بیت‌المقدس از این مقوله‌اند. زنانی که برای بازپس‌گیری حقی غصب شده به میدان می‌آیند مال و فرزند فدا می‌کنند و اینگونه جهانی را به تفکر وامی‌دارند. جهانی که قرار نیست از او و آرمانش بگوید. قرار نیست صدای مظلومیت او باشد اما او فریاد تظلم خواهی سر می‌دهد. بر روی خرابه می‌نشیند و پا پس نمی‌کشد. بانویی که با وجود شرایط امنیتی شدید در قدس، روشنگری می‌کند و زندانی می‌شود اما باز قوی‌تر به میدان می‌آید. این زنان الگویی چون حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)دارند، زنانی که مردان را در حیرت مردانگی‌شان وا می‌گذارند. آنان مومن‌اند به وعده حق که «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار می‌دهیم.»(قصص،۵). امروز زنان غزه به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاسته‌اند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور مانده‌است. اما دور نیست که پایان این ظلم‌ها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است. الیس الصبح بقریب؟ 🖊پژوهشگر: فاطمه میری طائفه فرد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تکنیک مواجهه با اتفاقات ناخوشایند 🔹ضرورت اصلاح شیوه مواجهه ✅ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إذا لَم يَكُنْ ما تُرِيدُ فَأرِدْ ما يَكونُ . هر گاه آن نشد كه تو مى خواهى ، پس، آنچه را می‌شود بخواه 📙 غرر الحكم : 4058 . 🎙برشی از جلسه استاد فدائی https://eitaa.com/Rooshdaneh/16377
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) : فَرَضَ اللّهُ... العَدلَ تَسکیناً لِلقُلوبِ . خداوند عدالت را برای آرامش دل ها واجب کرد. 📙کتاب من لا يحضره الفقيه :(ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰) 🌸 برای آرامش غزه دعا کنــــــــــیم 💠 بوقت غزه عدد ها را معنی کنیم. عددها بدون معنی خوراک انسان نیستند به درد ابزار میخورند. مثلا اگر یک مظلوم به دست ظالمان در مبارزه جبهه حق و باطل در خون خود غلطید، معنایش چه میشود؟ یک نفر در میانه میدان است و دارایی هایی دارد از جنس زندگی و روزی که خدا به آنها داده و او این دو را به همه مرتبطین به خود هدیه میکند. کاری میکند که همه آنها به این سوی بشتابند. یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم (بشارت میدهند به کسانی که مرتبط با آنها هستند) یستبشرون بنعمه من الله (بشارت میدهند نعمتی را که دارا هستند) این بشارت دادن یک امر واقعی است. یعنی چیزی که دارند و نعمتی که به آنها داده شده را تبدیل میکنند به یک موتور حرکت در وجود آدمها و آدمها را به سمت آن نعمت میکشند. این کشش حقیقی است به سمت این دو نعمت: یکی «بل احیاء» . اینها زنده اند. مظهر زندگی اند. مثل مادری که مظهر زندگی بخشی خدا است. دیگری «عند ربهم یرزقون». اینها مظهر رزق میشوند. مثل پدری که مظهر رزق دادن خدا است. مثلا اگر یک نفر مظلوم در عالم باشد که غیر از خدا هیچ کس را نداشته باشد که به داد او برسد. میدانید معنایش چیست؟ امام باقر علیه السلام میگوید: «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ» چرا؟ چون این یعنی ورود قدرت و نصرت خدا در مقابل ظالم. هر کس بارضایت و یا حتی سکوت به چنین ظلمی کمک کند نیز بترسد. کوچکترین مددی به ظالم یا چنین ظلمی فوق العاده خطرناک است. باید از این ظلم برحذر بود. چون قدرت خدا وسط میآید. نصرت خدا برای آن مظلوم به میان میاید. 🌸 اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا وقتی نصرت الهی میرسد، همه خواهند خروشید. دلها به تکاپو میافتد. صحنه زیر و رو میشود. دنیا برای زندگی ظالمان تنگ و تنگ تر میشود. حالا بیایید بشماریم: تا ۸آبان، ناصر القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده از میان 8000 شهید در غزه حدود 3500 نفر کودک و حدود 2000 نفر زن بوده اند حدود 500 نفر هم پیر مرد و پیرزن. تعداد مجروحین هم حدود چهار برابر این عدد است. یعنی چی یعنی فقط خانواده کشته اند. آری خانواده و محور خانواده ها زن است. کودکان شهید شده اند یعنی چه ؟ یعنی کسانی که عصمت دارند خونشان به زمین ریخته. آن وقت آغوش معصومان کوچک، زن است. حالا داغها را بشمارید و بعد داغها را معنی کنید. خونی از بینی کودک بریزد دل مادرها میلرزد. چند داغ به چند قلب زنانه وارد شده؟ آری آن قلبی که داغ را بیشتر لمس میکند قلب زن است. محور غزه زن است. غزه پر شده از زندگی و حیات.(بل احیاء) پر شده از رزق و روزی.(عند ربهم یرزقون) یعنی چه؟ یعنی غزه پر شده از معنای پدر و مادر، پر شده از معنای خانواده. غزه پر شده از قدرت بینهایت جوشیده از قلبهای پر از داغ. غزه مظهر قدرت شده. اما قدرتی که زنان آن را میشناسند. جوشاندن و خروشاندن و قیام ایجاد کردن. حماسه مردان حماس را میبینید. اما حماسه زنانه غزه را هم دریابید. پای زن به میان آمده. زن که به میدان میاید همه را با خود به میدان میاورد.حالا داستان غزه داستان زن است و زندگی است و آزادی. آنانکه عددها را معنی نمیکنند نه دلشان میسوزد و نه عزمشان جزم میشود و نه اساسا فهم انسان گونه از صحنه خواهند داشت. حالا حقیقت زن تجلی کرده، حقیقت سیده النساء. در این صحنه که زن میاندار است، نباید گفت بنشین و تماشا کن، باید بگوییم برخیز و تماشا کن. 🖊علی مهدیان 🔹کانال برپا https://eitaa.com/ali_mahdiyan
💠 نشست علمی "الگوی مقاوم سازی مرزهای پنهان خانواده" برگزار می شود. "ویژه همایش بین المللی خانواده مقاوم" 🎙 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده(رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) 🔹 سه شنبه 14 آذر ماه 140، ساعت: 10 تا 12 🔹 مکان: قم،پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 نشانی ورود به جلسه: https://live.wfrc.ac.ir
💬 با عنوان: «واکاوی تجارب زیستۀ دختران دورۀ دوم ابتدایی از انتقال آموزۀ عفاف و حجاب به کمک کتاب داستان» 🎤ارائه دهنده: دکتر محمود سعیدی رضوانی( دانشیار دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد) 🏢 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی 🎧 نشانی: vroom.um.ac.ir/saeedy 📆چهارشنبه 15 آذر، ساعت 15:40 @umefafgaraei
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة 💠سلسله وبینارهای درس‌گفتارهای فاطمی 🔹حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها، راهنمای حقیقت 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین مجید جعفر پور ۱۱ و ۱۲ آذر 🔹بررسی تاریخی حوادث زمینه‌ساز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین هادی الیاسی ۱۳ و ۱۴ آذر 🔹تحلیل منطقی و ترتیبی اقدامات حضرت فاطمه سلام الله علیها در مقابله با جریان سقیفه 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا لیاقتی ۱۵ و ۱۶ آذرماه 🔹کارکردها و نقش قواعد فقهی اصولی امامیه در پاسخ به شبهات فاطمیه 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی فرقانی ۱۸ و ۱۹ آذر 🔹اشاره های حضرت زهرا سلام الله علیها به نشانه‌های هدایت در ماجرای غصب فدک 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین حسین اشهد ۲۰ و ۲۱ آذر ساعت برگزاری وبینارها: ۱۶ (۴ عصر) ⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 🔉کانال 🌐https://eitaa.com/azadieks کانون علمی کلام‌ موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی
📗 طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکت‌های اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری 📕مؤلف: احمد سعیدی 📙 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم 📘 آنچه در کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» مورد بحث قرار گرفته، در واقع راهبرد‌هایی است که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدف‌ها و آرمان‌‌های انقلاب در نظر دارند. 📒 راهبرد‌هایی که ایشان مد‌نظر دارند، مرحله‌‌ پنج‌گانه‌ تصمیم‌سازی، آرمان‌خواهی، تبیین، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی است. 📔 این اثر با محدود کردن منبع‌های خود به فرمایش‌های معظم‌له با دانشجویان، و استخراج عمومات و تخصیص‌های سخنرانی‌های ایشان، و با توجه کردن به میزان تکرار کلیدواژه‌ها و عبارت‌های به‌کار‌رفته در مورد آن‌ها، نوشتاری اجتهادی در زمینه منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد رسالت دانشجویی فراهم آورده است. 📓 این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است: 🔖آرمان‌خواهی قسمت اول 🔖مراحل پنجگانه رسالت دانشجویی 🔖آرمان‌خواهی قسمت دوم 🔖تبیین 🔖مطالبه‌گری 🔖گفتمان سازی 🔖تصمیم سازی 📘معرفی بیشتر کتاب:‌ 🌐 rbo.ir/__a-3383 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/Rooshdaneh/16384
🎙امام خامنه ای 🔹دو عنصر اصلي در تربيت دانشجو هست، که هيچکدام نبايستي مغفول بماند؛ اگر مغفول ماند، ما ضرر خواهيم کرد: يکي عنصر علم و تحقيق و کارايي علمي و جوشيدن استعدادهاي علمي و اين قبيل چيزهاست؛ يکي هم عبارت است از روحيه و تدين و حرکت صحيح و سالم سازي معنوي وروحي دانشجو. در دانشگاه ها، اين دو عنصر بايستي بدون تفکيک از يکديگر، با قدرت و با ظرفيت کامل کشور، تعقيب بشود. اگر در کار عنصر اول کوتاهي کرديم، نتيجه چيست؟ همه مي دانند. دانشگاهي که نتواند علم و تحقيق را به دانشجو منتقل بکند، و نتواند دانشجو را يک عالم، يک استاد، يک صاحب صلاحيت، يک مبتکر، و بالاخره يک مدير بالفعل براي بخشي از بخش هاي بي شمار اداره ي جامعه بسازد، آن دانشگاه، ديگر دانشگاه نيست. در اين زمينه، مسئله استاد، مسئله کتاب درسي، فضاي آموزشي، آزمايشگاه و مجلات علمي هست؛ از اين چيزهايي که دائم ورد زبان ماهاست و همه ي ما هم آن را دنبال مي کنيم. همه ي شماها هم تقريبا دانشگاهي هستيد و به اين مسائل خيلي خوب توجه داريد و دنبال مي کنيد. ان شاءالله روزبه روز هم بايد به قدر امکانات کشور پيشتر برويم. عنصر دوم، عبارت است از روحيه وتدين و حرکت صحيح و سالم سازي معنوي و روحي دانشجو... در فضاي عمومي دانشگاهي کشور، به اين نکته ي دوم يعني مسئله روحيه و تدين و آگاهي دانشجو و بيرون آوردن او از حالت يک عنصر علمي بي جهت و بي هدف، به سمت يک عنصر علمي جهت دارتوجه کافي وجود ندارد. انسان با کامپيوتر متفاوت است. به کامپيوتر برنا مه مي دهند، آن هم برايشان جواب مسئله را حاضر مي کند؛ اما انسان که اينطور نيست. انسان خودش برنامه ي خودش را تنظيم مي کند؛ خودش تصميم مي گيرد و خودش جهت گيري پيدا مي کند. اگر ما از اين جهت دوم غفلت بکنيم، دانشگاه همان چيزي خواهد شد که در بيانات امام، مکرر نسبت به آن هشدار داده شده است. 🎙بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي1370/9/20. https://eitaa.com/Rooshdaneh/16385
🔹برداشت و توقع بنده و نظام اسلامي از جماعت دانشجو اين است که فکر مي کنيم دانشجو يک روشنفکر تمام عيار مسلمان است؛ متدين است. در سطح دنيا جرياناتي وجود دارند که بعضي شان در ايران شعبه هم دارند که دانشجو را نه روشنفکر مي پسندند، نه مسلمان. روشنفکر نمي پسندند، زيرا او را دچار تعصب ها و تحجرهاي حزبي و سياسي و وارداتي مي کنند. ما وقتي مي گوييم تحجر، فورا ذهنمان مي رود به تحجر مذهبي؛ بله آن هم يک نوع تحجر است، اما تحجر مذهبي نيست، بلکه خطرناک تر از آن، تحجر سياسي است؛ تحجرهاي ناشي از شکل بندي احزب و سازمان هاي سياسي است که اصلا امکان فکر کردن به کسي نمي دهند. اگر ده دليل قانع کننده براي حقانيت يک موضوع ذکر کنيم، قبول مي کند، اما در عمل طور ديگري عمل مي کند! چرا؟ چون حزب،-آن تشکيلات سياسي بالاي سر- از او اين گونه خواسته؛ اين را انسان متأسفانه در برخي از گوشه کنارهاي حتي محيط دانشگاهي مي بيند. پس آن مجموعه اي که دچار يک چنين تحجري باشد، ديگر روشنفکر نيست، چون روشنفکري لازمه اش حق طلبي است، چشم باز، تکيه ي به منطق و استدلال است. اين که مسلمان هم نمي خواهند باشد، براي اين است که مي دانند مسلماني، خطرناک است. امروز عمده ي دردسرهايي که اردوگاه استکبار و مشخصا آمريکا و صهيونيسم دجارش هستند -که اين دردسرها خيلي زياد هم است به خاطر اين است- که مسلمان ها به يک خودآگاهي رسيده اند که در اين خودآگاهي، امام بزرگوار و ملت ايران و انقلاب و نظام ما نقش فراواني داشته است. عمده ي دردسر آن ها از اين ناحيه است؛ لذا مي خواهند اين را بکوبند. به همين جهت از مسلمان بودن دانشجو به شدت ناراضي و ناخشنودند. 🎙بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان نمونه و ممتاز دانشگاه ها، 1381/9/7. https://eitaa.com/Rooshdaneh/16386
🌸 بنده دلم می‌خواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس، روی  ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید.  ۱۳۷۲/۰۸/۱۲ 🌺 عزیزان من! رابطه با خدا را جدی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، برای شما خیلی لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید.  ۱۳۷۷/۰۲/۲۲ 🌸 دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم‌افزاریِ همه‌جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمیِ خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکّرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند.  ۱۳۷۹/۱۲/۰۹ https://eitaa.com/Rooshdaneh/16387
🔹در زمینه‌ی مسائل علمی باید دنبال قله بود؛ که این، توجه شما را به درس خواندن و خوب درس خواندن باید نتیجه بدهد.  ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ 🔹 سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزه‌های علمیه حضور دارند، آشنا شوید.  ۱۳۹۱/۰۵/۱۶ 🔹باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازه‌های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.  ۱۳۹۱/۰۷/۲۲ https://eitaa.com/Rooshdaneh/16388
💠 بوقت پژوهش 🔹باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازه‌های علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد. «امام خامنه ای» 🔹روز دانشجو بر محققان، طلاب و دانشجویان مبارک باد. 🖊م. صفری ✅ قابل توجه پژوهشگران روانشناسی اسلامی، تاریخ، جامعه شناسی و.... https://eitaa.com/Rooshdaneh/16389
💠 برنامه های هفته پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) 💠سلسه نشستهای تبیین مباحث و مسائل طوفان الاقصى ✅ کرسی مفهوم سازی خوداندیشی انتقادی در منابع اسلامی 🎙 دکتر محمد صادق شجاعی 🔹همراه با اعطای گواهی 🔹زمان:۱۸ آبان ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح 🔹نشانی برگزاری : https://vce.miu.ac.ir/iri
📙راه رشد 🖊 آیت الله حائری شیرازی 💠 کتاب مذکور یک کتاب جامع در مورد نظریات تربیتی استاد مرحوم، آیت الله حائری شیرازی است. کتابی که متخصصین تربیت، می توانند بهره های زیادی از آن ببرند.
🌹 سهم هفته پنجاه وششم مطالعه نهج البلاغه از نامه ۶۱ تا نامه ۵۹ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 📜 : نامه به كميل بن زياد نخعی،فرماندار «هیات» و نکوهش او در مقابل با لشکریان مهاجم شام که در سال ٣٨ هجری نوشته شد. 🔹نكوهش از فرمانده شكست خورده ♦️پس از ياد خدا و درود، سستی انسان در انجام كارهایی كه بر عهده اوست و پافشاری در كاری كه از مسؤوليت او خارج است، نشانه ناتوانی آشكار و انديشه ويرانگر است. اقدام تو به تاراج مردم (قرقيسا) در مقابل رها كردن پاسداری از مرزهایی كه تو را بر آن گمارده بوديم -و كسی در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد- انديشه ای باطل است. تو در آنجا پلی شده ای كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتی داری كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتی داری که از تو بترسند و بگريزند، نه مرزی را می توانی حفظ كنی و نه شوكت دشمن را می توانی درهم بشكنی، نه نيازهای مردم ديارت را كفايت می كنی و نه امام خود را راضی نگه می داری. ┄═❁✦❈🌺••🌺❈✦❁═┄ 📜 : نامه به فرماندارانی كه لشکر از شهرهای آنان عبور می کند. 🔹جبران خسارتها در مانورهای نظامی ♦️از بنده خدا علی اميرمؤمنان به گردآوران ماليات و فرمانداران شهرهایی كه لشكريان از سرزمين آنان می گذرند. پس از ياد خدا و درود، همانا من سپاهيانی فرستادم كه به خواست خدا بر شما خواهند گذشت و آنچه خدا بر آنان واجب كرده به ايشان سفارش كردم، و بر آزار نرساندن به ديگران و پرهيز از هرگونه شرارتی تاكيد كرده ام و من نزد شما و پيمانی كه با شما دارم از آزار رساندن سپاهيان به مردم بيزارم، مگر آنكه گرسنگی سربازی را ناچار گرداند و برای رفع گرسنگی چاره ای جز آن نداشته باشد، پس كسی را كه دست به ستمكاری زند كيفر كنيد و دست افراد سبك مغز خود را از زيان رساندن به لشكريان و زحمت دادن آنها جز در آنچه استثنا كردم باز داريد. من پشت سر سپاه در حركتم، شكايتهای خود را به من رسانيد و در اموری كه لشكريان بر شما چيره شده اند كه قدرت دفع آن را جز با كمك خدا و من نداريد به من مراجعه كنيد، كه با كمك خداوند آن را برطرف خواهم كرد. ان شاء الله. ┄═❁✦❈🌺••🌺❈✦❁═┄ 📜 : نامه به اسود بن قطبه فرمانده لشکر حلوان درجنوب شهر سرپل ذهاب امروزی 🔹مسووليتهای فرماندهی ♦️پس از ياد خدا و درود، اگر رأی و انديشه زمامدار دچار دگرگونی شود او را از اجرای عدالت بسيار باز می دارد، پس كار مردم در آنچه حق است نزد تو يكسان باشد. زيرا در ستمكاری بهایی برای عدالت يافت نمی شود، از آنچه كه همانند آن را بر ديگران نمی پسندی پرهيز كن، و نفس خود را در حالی که امیدوار به پاداش الهی بوده و از کیفر او هراسناکی ، به انجام آنچه خداوند بر تو واجب كرده است وادار ساز و بدان كه دنيا سرای آزمايش است و دنياپرست ساعتی در آن نمی آسايد جز آنكه در روز قيامت از آن افسوس می خورد، و هرگز چيزی تو را از حق بی نياز نمی گرداند. و از جمله حقی كه بر توست آنکه نفس خويش را نگهبان باشی و به اندازه توان در امور رعيت تلاش كنی، زيرا آنچه در اين راه نصيب تو می شود، برتر از آن نيروی بدنی است که از دست می دهی، با درود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 شرح کلی و ساختاری نامه های ۶۱ تا ۵۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی »
📚کتاب تن های تنها ✍️ کتابی کاربردی در خصوص راهکارهای روان شناختی برای برون رفت از طلاق عاطفی بین زوجین می باشد ✅در فصل اول این کتاب نشانه های طلاق عاطفی بررسی میشود ✅در فصل دوم این کتاب عوامل طلاق عاطفی بررسی می شود ✅در فصل سوم راهکار هایی برای برطرف کردن طلاق عاطفی بیان می شود 🔹فروشگاه سماح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 حس خوب زندگی (۲) 🎙استاد پسندیده کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ چگونه می‌توان حسّ خوب زندگی را تجربه کرد؟ 04:04 | سواد زندگی؟ چقدر درباره حسّ خوب زندگی، اطلاعات داریم؟ 05:55 | ایده غرب: ماتریالیسم یا مادی‌گرایی ثروت بیشتر برای زندگی خوب حیاتی است. اگر با دستاوردهای مادی احاطه شده باشیم، احساس بهتری خواهیم داشت. 13:30 | پیامدهای مادی گرایی نیمه تاریک مادی گرایی 🔻 مواجهه با پدیده: داراهای ناراضی، ثروتمندان نالان، متمولان افسرده فقیران راضی، مستمندان آرام 🔹 کشف جدید: خشنودی و ناخشنودی به ثروت و دارایی نیست، به تنظیمات روان شناختی ما است ‼️ ترموستات شادی شوک شادی ثروت و بازگشت به وضعیت قبلی 29:23 | ایده اسلامی زندگی مکتب محمد (ص) چه می‌گوید؟ ماتریالیسم، مکتب آزمون و خطا (پرخطر پرهزینه نامطمئن) 💡 مکتب محمد(ص) مکتب بصیرت بی‌خطا 32:32 | تنظیمات خالق چیست؟ احساس فقر و غنی چه قانونی دارد؟ غنای مادی یا غنای نفس؟ 39:34 | کلاس زندگی توسط پیامبر اسلام، دین زندگی 42:40 | مادی‌گرایی عامل افزایش احساس فقر دارایی همراه با احساس فقر 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در محضر نور 🔸رَأَى النَبِىُّ صلي الله عليه و آله فاطِمَةَ عليهاالسلام وَ عَلَيْها كِساءٌ مِنْ اَجِلَّةِ الاِْبِلِ وَ هِىَ تَطْحَنُ بِيَدَيْها وَ تَرْضِعُ وَلَدَها فَدَمَعَتْ عَيْنا رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ يا بِنْتاهُ تَعَجَّلى مَرارَةَ الدُّنْيا بِحَلاوَةِ الاْخِرَةِ، فَقالَتْ عليهاالسلام: يا رَسُولَ اللّه ِ اَلْحَمْدُلِلّهِ عَلى نَعْمائِهِ وَالشُّكْرُ لِلّهِ عَلى آلائِهِ. 🌺 روزى پيامبر صلي الله عليه و آله فاطمه عليهاالسلام را ديد كه پوششى از پلاس شتر بر دوش انداخته با دستانش خمير مى كرد و فرزندش را شير مى داد. با مشاهده اين صحنه ـ اشك بر چشمان پيامبر صلي الله عليه و آله حلقه زد و فرمود: دخترم به خاطر شيرينى آخرت تلخى دنيا را تحمل كن. 🔹 حضرت فاطمه عليهاالسلام در پاسخ گفت: نعمتها و موهبتهاى بى پايان حق را سپاسگزارم. (هركه در دنيا به خاطر ايمان و عقيده اش و براى خدا، سختى يك زندگى همراه با صبر و قناعت را تحمّل كند، بهترين پاداش هاى آخرت را خواهد داشت. آنان كه تلخى زندگى دنيوى را به خاطر خدا تحمّل كنند، از شيرينى نعمت هاى ابدى پروردگار برخوردار خواهند شد). 📙 مناقب ج 3: 342.