📣 #ویژهنامه #شهادت_امام_حسن_عسکری
🌸 امام حسن عسکری(ع)، فرزند امام هادی(ع)، پدر امام زمان(عج) و یازدهمین امام شیعیان اثنیعشری است که به مدت شش سال امامت شیعیان را عهدهدار بود.
🍃آشنایی کلی🍃
🔸 آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر و در سامرا تحت مراقبت شدید حکام وقت قرار داشت، لذا به عسکری ملقب شدند؛ در آن مدت از طریق نمایندگان، با شیعیان در ارتباط بودند.
🔸 حضرت امام حسن عسکری(ع) با چندین خلیفه عباسی معاصر بودند، معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعمین، معتز، مهتدی و معتمد، که معتز، مهتدی و معتمد همزمان با مدت امامت ایشان بودند. همه آنان آن بزرگوار را مورد آزار قرار میدادند. حضرت عسکری(ع) در آن مدت شش سال امامت یا در زندان بود و یا تحت مراقبت بودند.
🍃مقالات🍃
📥▫️امام حسن عسکری(ع)
📥▫️امام حسن عسکری(ع) از دیدگاه اهل سنت
📥▫️اقدامات فرهنگی امام حسن عسکری(ع)
📥▫️عرضه حدیث بر امام عسکری(ع)
🍃پرسمان
📥▫️چرا امام حسن عسکری(ع) همواره در بند بودند؟
📥▫️طبق کدام روایت تاریخی امام حسن عسکری(ع) فرزندی داشته است؟
📥▫️چرا شیعیان ادعای جعفر کذاب را که برادرش فرزندی نداشته است قبول نمیکنند، اما ادعای عثمان بن سعید را قبول میکنند؟!
🔘 #کانال_ویکیفقه
@wikifeqh
shahadatemamaskari.fadaee.mp3
9.94M
#رزق_علمی
#خودترمیمی
#دیگرترمیمی
#مواسات_علمی
#سلامت_معنوی
#روانشناسی_اجتماعی
🔷 رشد و هدایت با پشتیبانی دیگران
🎙دکتر محمدجواد فدایی
🔹با عرض تسلیت شهادت امام عسکری علیه السلام
🔸امام حسن عسکری: "مَنْ كَفَلَ لَنَا يَتِيماً قَطَعَتْهُ عَنَّا مَحَبَّتُنَا بِاسْتِتَارِنَا فَوَاسَاهُ مِنْ عُلُومِنَا الَّتِي سَقَطَتْ اِلَيْهِ حَتَّى اَرْشَدَهُ وَ هَدَاهُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَا اَيُّهَا الْعَبْدُ الْکَرِيمُ الْمُوَاسِي اَنَا اَوْلَى بِالْکَرَمِ مِنْكَ اجْعَلُوا لَهُ يَا مَلَائِكَتِي فِي الْجِنَانِ بِعَدَدِ. كُل حَرْفٍ عَلَّمَهُ اَلْفَ اَلْفِ قَصْرٍ وَ ضُمُّوا اِلَيْهَا مَا يَلِيقُ بِهَا مِنْ سَائِرِ النعَمِ"
✅ رشد ما در پشتیبانی دیگران ✅ مَنْ كَتَمَ عِلْماً فَكَأَنَّهُ جَاهِلٌ
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18421
#اعلام_نشست_علمی
#خانواده
🔷رویکرد تربیتی روانشناختی به معاشرت های خانوادگی، مبتنی بر دو قاعده فقهی معاشرت حَسَن و معروف
🎙حجتالاسلام دکتر علینقی فقیهی
🔹چهارشنبه۴ مهرماه ساعت ۱۹:۴۷
🔸 بلوارجمهوری،ک۴،انجمنهای علمی حوزه، ط اول
🔹نشانی بر خط:
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🔹 انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه :
https://eitaa.com/joinchat/196542481C20ad00b693
رغبتهای ذلتآور.mp3
8.17M
#روانشناسی_اسلامی
#امنیت
📜 رغبتهای ذلتآور
🔹 اهلبیت پناهگاه امت
🔸 پناهشدن متوقّف بر پناهبردن
🔹 پناهگاه بدون پناهندگی، امنیتساز نیست
🔹 امنیت متوقف بر پناهنده شدن
✔️ پناه بردن یعنی ورود به حيطه معارف اهلبیت و پذیرش و عمل به آموزههای آنان
📖 امام عسکری(علیه السلام):
«نحن کهف لمن التجا الینا»
ما پناهگاه هستیم برای کسی که به ما پناه آورد.
🔷 یک آموزه زندگی ساز
📖 امام حسن عسکری(علیه السلام):
«ما اقبح بالمومن ان تکون له رغبة تذله»
چه زشت است برای مومن خواهشی داشته باشد که او را به ذلت کشاند.
۱. ادبیات قبیح و حسن مخصوص مخاطب اهل کرم است؛
بر خلاف ادبیات بهشت و دوزخ، و طاعت و معصیت که ادبیات بردگان و تاجران است
۲. مؤمن نیاز به تکامل دارد...
مؤمن ممکن است مرتکب قبیح شود
۳. نظام رغبت انسان نیازمند تنظیم و تنظیم نیازمند معیار است.
۴. معیار رغبت صحیح و غلط، پیامد ذلت یا عزت است.
ایمنی از ذلت
ایمنی از کار قبیح
در پناه آموزه ایمنیبخشامام عسکری(علیه السلام)
🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
ایتا
#امام_حسن_عسکری علیهالسلام
#امام_زمان
🔹وعدهگاه آخر ما
قصد، قصد زیارت است اما
مانده اول دلم کجا برود
حال و روز مرا هر آنکس دید
گفت باید به کربلا برود
-نجف و کربلا- دلم لرزید،
-مشهد و کاظمین- خوب آمد
یازده بار استخاره زدم
تا بفهمد به سامرا برود
ابتدای مسیر، الله است
انتهایش بقیةالله است
سامرا وعدهگاه آخر ماست
جاده باید به انتها برود
همه یک روح و یک بدن هستید
پس تمام شما حسن هستید
دل من با تو سامرایی شد
تا به دیدار مجتبی برود
تو بقیع پر از مخاطرهای
کربلایی و در محاصرهای
یا که باید جگر به زهر دهی
یا سرت روی نیزهها برود..
🖌محسن ناصحی
AudioCutter_شهادت امام عسکری(2).mp3
53.66M
#امام_زمان
#روانشناسی_اسلامی
📜 نیازها و درخواستها
❓هنگامه نیاز چه باید کرد؟
🔹معرفت امام زمان!
▫️به رسمیت شناختن امام برای اخذ سبک زندگی
🔷 برنامه اهلبیت برای زندگی چیست؟
✅ موقعیت نیاز و مسئلت
🔹سبک رفتار هنگامه مسئلت
▪️اصل: ترک درخواست تا حد امکان
▫️روش غلط: مراجعه فوری به دیگران
▫️دلیل: امکان برطرف شدن در آینده نزدیک
🔹 اثر اجتماعی مسئلت
▫️کاهش آبرو
▫️افزایش رنج و دردِسر
🔸صبر و تحمل
▫️احتمال پیدا شدن راه آسان
▫️نزدیک بودن راه نجات
▪️فلسفه تغییرات زندگی
🔹 زمانمندی پدیدههای زندگی
▫️شتاب نکردن در استفاده از بهرهها
▫️حکیمانه بودن زمانمندی
▫️زمانمندی به نفع انسان
▪️پیامدهای شتاب:
▫️فشارهای روانی
▫️ناامیدی فراگیر
🎙استاد پسندیده
🌐 صفحات مجازی
#نهم_ربیع
#سواد_عقیدتی
#باور_صحیح
🔷 نُهمربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان
🖌مهدی مسائلی
روز نهمربیعالاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتابهای تاریخی به این مطلب میرسیم که تمامی آنها به اتفاق اواخر ماه ذیالحجه را بهعنوان ایام کشتهشدن خلیفه دوم معرفی نمودهاند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است.
افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذیالحجه دانستهاند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهمربیع را نادرست دانستهاند.
اعتقاد به کشتهشدن خلیفه دوم در روز نهمربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفعالقلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلتهایی را برای این روز بر میشمرد.
در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتابهای متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناختهای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن میافزاید.(رک: نهمربیع جهالتها خسارتها، ص۲۲-۳۷)
اما نکته مهم اینکه طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهمربیع برگرفته از کتابهای غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته میشوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید میکنند. یادکرد از نهمربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابیسعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ) است. وی در ابتدای این کتاب نهمربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در ۱۶ مهرماه) از اعیاد فارسی برمیشمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز میآورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِعَالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارشگری همسنخ است و از یک منشأ داستانپردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموعالاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸)
به نظر میرسد کمرنگ بودن گزارههای غالیانه مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راهیابی روایت رُفِعَالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهلسنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیتزدایی از آن و راهیابیاش به منابع متأخر شیعه بیتاثیر نبوده است.
البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، میدانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالیگری نیز میپرداختند. در فرازی از این روایت که نامگذاریاش به رفعالقلم نیز بدینخاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت میهد:
«به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.»
بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته میشود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آنها ثبت نمیشود.
🔸 متأسفانه بعضی که بمناسبت پایهگذاری شده توسط این روایت دلبستهاند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه میکنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق میدهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز همخوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد.
🔹در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانهی نُصیریه، نهمربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونهای کمکم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است.
📗کتاب نهمربیع جهالتها خسارتها
#اعلام_نشست_علمی
🔷 چالش های خانواده مذهبی در تربیت نوجوان
🎙خانم دکتر طالبیان
🔹جمعه ۲۳ شهریور ماه ساعت ۲۱
🔹نشانی برخط:
https://gharar.ir/r/20e4130b
matlae-eshgh.pdf
14.74M
💐اسعدالله ایامکم...
✅فایل کتاب مطلع عشق
"مجموعهای از پندها و نصایح مقام معظّم رهبری به زوجهای جوانی که توفیق یافتهاند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند."
▫️دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خديجه سلام الله علیها
ام_المؤمنین_خدیجه_علیهاالسلام.pdf
1.99M
#معرفی_کتاب
#خدیجه_ام_المؤمنین
🔷 پژوهشی پیرامون ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
🔹 کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🖌سید کاظم فلاح زاده، ابرقویی، مرتضی بهرامی، خشنودی، حسین
مصطفوی زاده
✅ پاسخ به سوالات
✓نام شوهران و فرزندان حضرت خدیجه
✓ جایگاه اجتماعی حضرت خدیجه
✓ فعالیت تجاری حضرت خدیجه
✓ تحلیل موقعیت حضرت خدیجه
✓ سن حضرت خدیجه در زمان ازدواج با پیامبر اسلام
✓ ثروت حضرت خدیجه از کجا آمده؟
✓ نقش حضرت خدیجه در پیشبرد اسلام
✓ ویژگی های حضرت خدیجه
الف. کمالات ظاهری و باطنی
ب. اولین بانوی مسلمان
ج. محبت و علاقه دو جانبه
د. ثروت خدیجه
ه. فرزندان خدیجه
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18434
#کنشگر_اجتماعی
#هوش_مصنوعی
#سلامت_معنوی
🔷 کارزار تمام نشدنی
🔹 امام خامنه ای : «حَربٌ لِمَن حارَبَکُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است.
🔹 یعنی با هر کسی که با جبههی امام حسین علیهالسلام میجنگد، میجنگم: در دوران شمشیر و نیزه یک جور و در دوران اتم و هوش مصنوعی یک جور دیگر... کارزار میان جبههی حسینی و جبههی یزیدی تمامنشدنی است.
۱۴۰۳/۶/۴
1_13625941888.mp3
15.47M
#سبک_زندگی_اسلامی
#رنج_و_شادی
🔷 دوگانه رنج و شادی
🎙استاد پسندیده
🔹 اجتنابناپذیری رنج و شادی
▫️پویایی رنج و شادی
🔹 مدلهای رفتاری در خوشایند و ناخوشایند
▫️ آسیبشناسی دوره خوشایند و ناخوشایند
▫️اهمیت کشف مدلهای رفتاری
🔹 آسیب انسانِ "شاد-ناامید"
▫️مدل فرح-قنوط
🔹 توضیح مدل
▫️فرح: ماندن لذتمدار در زمان حال
▫️قنوط: تصور تداوم محنت در آینده
🔹 سببشناسی
❓منبع تأمین انرژی زندگی چیست؟
🔹 ایده اومانیسم: خودتامینگری
▪️مکانیزم اثر:
▫️منیّت و غرور عامل بدمستی در خوشایندها
▫️احساس ناتوانی عامل ناامیدی در ناخوشایندها
🔹 نقد: ناپایداری روزی / ناتوانی بشر از تأمین رزق پایدار
🔹ایده اسلامی: خداتامینگری
🔹پاسخگویی ایده اسلامی به نوسان روزی
▫️قانون: قبض و بسط روزی
▫️دلیل: تربیت و رشد انسان
🔹سخن امام عسکری در فلسفه رنج و شادی
🔹خداتامینگری عامل:
▫️مغرور نشدن در خوشایند
▫️نااميد نشدن در ناخوشایند
۱۴۰۳/۰۶/۲۳
🌐 صفحات مجازی
14030618.mp3
29.61M
#زمزم_احکام
#معرفی_برنامه_ارزشی
🔷 سوالات مطرح شده در پخش زنده تصویری زمزم احکام
🎙 حجت الاسلام وحیدپور
🔹آیا کاشت ناخن برای وضو و غسل مشکل داره؟
🔹از بابت رعایت حق مالکیت، آیا دانلود و تماشای فیلم ها و انیمیشن های آمریکایی حلال است؟
🔹در تعارض بین اطاعت امر شوهر و والدین، کدام را لبیک گوییم؟!
🔹آيا وضو گرفتن براى نماز ميت واجب است؟
🕐 هر هفته یکشنبه ها ساعت ۱۳ پاسخگویی زنده به سوالات شرعی
rubika.ir/radiomaaref
🔹کانال رادیو معارف
https://eitaa.com/radiomaaref
#تفکر_نقاد
#شناخت
#فرهنگ_کتابخوانی
🔷 افکار مغولی
برای صرف صبحانه همراه با خانواده به کافهای رفتیم.
آنچه بیش از همه توجهم را جلب کرد کتابخانهای بود زیبا و بزرگ پر از کتب قدیمی. آن قدر قدیمی که جرأت برداشتن آنها از ترس پرپر شدنشان نبود. احتمالا اجازه هم نداشتیم.
به غیر از چند کتاب ناآشنا و رمان، باقی خارج از دسترس بود.
آنجا زیبا و دلباز بود. دیزاین متفاوتی داشت. دیدن این همه کتاب در وهلهی اول، آنجا را برایم دلنشینتر هم کرد.
اما اندکی بعد از آنکه متوجه شدم اینها کتابهای تزئینی هستند و هدفی جز پر کردن خلاء روشنفکری کافه ندارند دلم برای خودمان سوخت.
آنقدر سوخت که انگار مغولها یکبار دیگر به کتابخانه جندیشاپور حمله کردهاند و آنجا را به آتش کشیدهاند.
با این تفاوت که دیگر آدمهایِ مغولی نیستند؛ بلکه این افکار مغولیست که در آن، اندیشه جای خودش را به پُز روشنفکری سپرده است.
وای به حال جامعهای که یار مهربان را نامهربانانه دکوری برای خود کند...
🖌زينب نجیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هفته_وحدت
#روانشناسی_اجتماعی
🔷 ابداع هفته وحدت توسط رهبر انقلاب و علمای اهل سنت در ایرانشهر، زمانی که رهبر انقلاب در آنجا تبعید بودند.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18444
#هفته_وحدت
#شهید_مطهری
#وحدت_اسلامی
🔷 وحدت اسلامی
شیعه یعنی چه؟ تشیع یعنی چه ؟
یک مدل کوچکی، یک نمونه ای از علی ؛ زندگی علی علیه السلام مشخص است .
علی علیه السلام در چه مسائلی حساسیت نشان میداد ؟خودش یک مسئلهای است . چه چیزی برای او در درجه اول بود؟
شما اگر زندگی علی را ببینید، میبینید علی نسبت به تمام #مسائل_اسلامی البته حساسیت دارد، ولی آن که در درجه اول برای علی علیه السلام حساسیت دارد، که علی بی تاب است در برابر آنها{ آنچه که من حس کردم} در درجه اول #عدالت است و در درجه دوم #وحدت
https://eitaa.com/Rooshdaneh/18445