eitaa logo
رویین دژ
11.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
890 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند تا وقتی چوپانان کنار نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم؛ یعنی حفظ حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم برای زن، از هر کار مهمّی، مهم‌تر است --> (قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء). 8️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند: «پدرمان پیری فرتوت و سالخورده است»، یعنی از سرِ ناچاری بدون مرد، وارد جامعه شده‌ایم --> (و أبونا شيخ كبير). 9️⃣ موسیٰ(ع) فقط یک جمله پرسید و دختران شعیب(ع) هم، فقط نکات مهم را در سه جمله‌‌ی کوتاه پاسخ دادند و دیگر صحبت غیرضروری بین محرم و نامحرم، ردّ و بدل نشد --> (قال ما خطبكما قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء و أبونا شيخ كبير). 🔟 موسیٰ(ع) بلافاصله برایشان آب کشید، یعنی منتظرشان نگذاشت --> (فسقى). 1️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) آب را به سمت گوسفندان برد، یعنی به آن دو زن نزدیک نشد --> («فسقى لهما» یعنی «[گوسفندانشان] را برایشان آب داد»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت سوم: 🔹 «تذودان»: فعل مضارع از ریشه‌ی «ذود» به معنی «منع می‌کنند، دور می‌کنند». ✳️ در این‌جا یعنی «دو زن را در پایین دست دید که گوسفندانشان را از رفتن به سمت آب و نزدیک شدن به مردم منع می‌کردند». 🔸 «خطب»: کار مهم، کار مهمّی که پیرامون آن حرف زیادی باشد یا جای سؤال داشته باشد. 🔹 «قالتا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «قول» به معنی «آن دو زن گفتند». 🔸 «لانسقی»: فعل نفی مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب نمی‌دهیم». 🔹 «یصدر»: فعل مضارع منصوب از مصدر «اصدار»، باب اِفعال، ریشه‌ی «صدر» به معنی «برگردانند». 🔸 «رعاء»: جمع «راعی»، به معنی «چوپانان». 🔹 «ابونا»: پدرمان 🔸 «شیخ»: انسان مُسِنّی که موی سفید بر بناگوش داشته باشد. 🔹 «کبیر»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «کبر» به معنی «بزرگ». 🔸 «شیخ کبیر»: سالمند، کسی که زیاد پیر است، فرتوت، پیر از کار افتاده. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 💢 زیاده‌روی در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله‌ور می‌سازد! 📚 تحف العقول، ص ۸۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | امر به معروف نکنی، امر به منکرت می‌کنند‼️ 💯 پیشگویی رسول خدا(ص) از حال و روز مردم آخرالزّمان؛ چگونه می‌شوید آن‌گاه که زنانتان فاسد و جوانان فاسق شوند... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) پس از آب کشیدن از چاه، رویَش را برگرداند و به سایه‌ای رفت (این سایه چون به صورت معرفه به کار رفته، می‌تواند سایه‌‌ی پناه به خداوند از شرّ شیطان باشد). یعنی ارتباط بی‌مورد و توجّهِ بیش از حد به نامحرم، خطرآفرین است --> (ثمّ تولّى الى الظّلّّ). 3️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) بلافاصله به دعا و راز و نیاز مشغول شد، یعنی تفکّر و تخیّلِ خود را، وارد یک محیطِ فکریِ معنوی کرد تا از محیطِ فیزیکیِ اطراف، تأثیرِ شیطانی نپذیرد --> (فقال ربّ...). 4️⃣1️⃣ دختر حضرت شعیب(ع) با راه رفتنی توأم با حیا و وقار به سمت حضرت موسیٰ(ع) آمد (با آن که حیا و پاکیِ موسیٰ(ع) را دیده بود). یعنی وظیفه‌ی زن، رعایت حیا در رفتار است، هرچند کسی که طرفِ ارتباط با اوست مردی پاک و باایمان باشد --> (تمشى على استحياء). 5️⃣1️⃣ همین موضوع باعث ازدواج حضرت موسیٰ(ع) با دختر حضرت شعیب(ع) -آن هم به پیشنهاد خود حضرت شعیب(ع)- شد( آیه‌ی ۲۷ همین سوره). یعنی چنین جوان باحیا و پاکی، لایق چنان دختر پاک و باحیایی است و حقیقتاً هم، «الطّیّبات للطّیّبین و الطّیّبون للطّیّبات» --> (سوره‌ی نور، آیه‌ی ۲۶). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسیٰ(ع
‌ 🔖 نکات آیات ٢۴ و ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔹 «سقی»: آب داد 🔸 «سقی لهما»: آب داد برای آنها (گوسفندانشان را». 🔹 «تولّی»: اگر همراه با «عَن» بیاید یا «عَن» در تقدیر داشته باشد، مفهوم «پشت کرد، روی گرداند» دارد. ✳️ در این‌جا اصل کلام «تولی عنهما» است؛ یعنی «روی گرداند از آن دو» که حرف جرّ «عن» به قرینه‌ی معنایی حذف شده و اصطلاحاً می‌گوییم در تقدیر جمله است. 🔸 «ظلّ»: سایه ✳️ در این‌جا با توجّه به محتوای آیه می‌تواند سایه‌ی حمایت خداوند هنگام فرار از شیطان باشد. 🔹 «انزلتَ»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انزال»، ریشه‌ی «نزل» به معنی «نازل کردی، عنایت کردی» که می‌توان آن را به صورت مضارع معنی کرد‌؛ 👈 با توجّه به کلمه‌ی «فقیر» که نوعی اعلام نیاز از جانب موسیٰ(ع) به درگاه خداوند است. 🔸 «خیر»: خوبی ✳️ در این‌جا احتمالاً منظور موسیٰ(ع)، «قدرت مبارزه با نفس» است که خدا به او داد تا فقط گوسفندان دختران شعیب را آب بدهد و بلافاصله از آن‌ها روی بگرداند و یاد خدا را شروع کند تا اسیر شیطان نشود. 🔹 «فقیر»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «فقر» به معنی «نیازمند، محتاج» 🔸 «جاءته»: آمد به سویش 🔹 «اِحداهُما»: یکی از آن دو 🔸«تمشی»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «مَشی» به معنی «راه می‌رود». 🔹 «استِحیاء»: مصدر باب استفعال از ریشه‌ی «حَ یَ وَ» یا «حیا» به معنی «به دنبال حیا بودن، حیامدارانه عمل کردن». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | وای بر ملّتی که از رهبر الهی خود فاصله بگیرد‼️ ⚜ بر تو واجب است امروز تبعیت از یک نفر... 🔺 @RooyinDezh
📝 برگزاری مسابقه‌ی کتابخوانی از محتوای جزوه‌ی اثرگذارِ «دُرهایی از دریایی»، در سطح مدارس دخترانه‼️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ قبل از این که اختلاف بین زن و شوهر پیش بیاید، باید اقدام کرد. شدّت گرفتن اختلافات و در مقابلِ هم قرار گرفتن آن دو، روی آن‌ها را به یکدیگر باز کرده و آشتی را سخت می‌کند --> (و إن خفتم شقاق). 2️⃣ از جدا شدن یک زن و شوهر -حتّی اگر هیچ نسبتی با ما ندارند- باید خوف داشته باشیم --> (و إن خفتم). 3️⃣ خداوند نفرموده که هرکسی نسبت به خانواده‌ی خود مسئول است؛ بلکه فرموده: همه‌ی شما نسبت به هر خانواده‌ای که در حال فروپاشی است یا (به عبارت بهتر) احتمالِ فروپاشیِ آن می‌رود، مسئول هستید --> (خفتم). 4⃣ جداییِ بین زن و شوهر خیلی زود به تقابل می‌کشد --> (شقاق: شکاف افتادن بین دو چیز و تقابل آن‌ها با یکدیگر). 5⃣ هرچه از قهر و جدا شدنِ عاطفیِ یک زن و شوهر بگذرد (بينهما)، فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر بیشتر می‌شود و نزدیک کردنِشان، سخت‌تر --> (شقاق). 6⃣ برای نجات خانواده‌ای که حتّی احتمال جدایی آن‌ها می‌رود، بلافاصله باید اقدام کرد --> (فابعثوا -> حرف "ف" مفهوم فوریّت دارد). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین‌(ع): 💯 هر که از عادت‌ها پیروی کند، به درجات[عالیه] نرسد! 📚 میزان الحکمه، ج ۸، ص ۲۹۸ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | پاکی‌های قدیم کجا رفت‼️ ♨️ امام رضا(ع) فقط داخل حرم رو می‌بینه؟! 🔺 @RooyinDezh
💠 یابن الحسن، بی تو روزگار ما شبی است به بلندای یلدا... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چرا اعلام موضع نمی‌کنید⁉️ 💯 اگر امروز از حجاب شرعی عقب نشینی کنیم، فردا باید سر برهنگی و عدم برهنگی بجنگیم! 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ قبل از این که ا
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7⃣ مؤمن باید به این توانایی برسد که حرف و اندیشه‌اش، محرّک دیگران باشد، آن‌ها را برانگیزد و در جهتِ هدفِ خود که هدف و نیّتی خدایی است، آن‌ها را به کار گیرد --> (فابعثوا). 8⃣ داورِ داخلی، بهتر از داورِ خارجی می‌تواند مشکل یک خانواده را حل کند --> (حكما من أهله و حكما من أهلها). 9⃣ وجود دو داور از خانواده‌ی دو طرف (ترجیحاً مَرد)، مؤثّرتر از وجود یک داور از خانواده‌ی یک طرف است؛ مگر داور، کسی باشد که طرف مقابل هم او را از خانواده‌ی خودش بداند --> (حكما من أهله و حكما من أهلها). 🔟 پیشنهاد قرآن بر این که از هر طرفی، حَکَمی انتخاب شود( که البتّه برای هر دو طرف، حَکَم می‌تواند یک نفر باشد؛ اگر مورد قبول هردو باشد)، نشان می‌دهد که از اوّلین قدم برای اصلاح، باید عادلانه عمل کرد --> (حكما من أهله و حكما من أهلها). 1⃣1⃣ کسی می‌تواند داوری کند که محکم صحبت کند و حکیمانه سخن بگوید. اندیشه‌ی سست و زبانِ ضعیف، مشکلی را حل نمی‌کند --> (حكما). 🔺 @RooyinDezh
♨️ آخرالزّمان در کلام پیامبر(ص)‼️ 🔥 زمانی بر مردم خواهد آمد که چهره‌شان، چهره‌ی انسانی و قلوبشان، قلوب شیطانی است... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7⃣ مؤمن باید به این
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت سوم: 2⃣1⃣ در این دادگاه خانوادگی، هم زن و مرد و هم نمایندگان آن‌ها باید قصدشان اصلاح و رفع اشکالاتی باشد که تاکنون باعث اختلاف می‌شده است؛ نه این که صرفاً به صلح بیندیشند بدون این که هیچ اشکالی را اصلاح کنند. اگر دو طرف و دو حَکَم، حقیقتاً قصد خیر و اصلاح داشته باشند، خداوند وفاق را برقرار می‌کند --> (إن يريدا إصلاحا يوفّق الله بينهما). 3⃣1⃣ می‌بینیم خداوند شرطِ توفیق را نیّتِ صحیح و تلاشِ مداوم برای رسیدن به آن هدف قرار داده است و مثل همه جای قرآن ثابت می‌کند که خداوند، خیر و صلاحِ ما را به خودمان واگذاشته است. محال است که ما پیوسته در طلبِ شَر باشیم و خداوند، خیرِ ما را بخواهد --> (إن يريدا إصلاحا يوفّق الله بينهما). 4⃣1⃣ قبل از انجام هر عملی، ابتدا نیّت را درست کنید --> (و إن خفتم... فابعثوا- إن يريدا إصلاحا). 5⃣1⃣ میل به اصلاح، در دو طرف باید استمرار داشته باشد، یعنی نباید از تلاش برای اصلاح، زود خسته شوند و کوتاه بیایند --> (يريدا: فعل مضارع، بر استمرار دلالت دارد). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت سوم: 2⃣1⃣ در این دادگاه خ
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔹 «خفتم»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «خوف» به معنی «ترسیدید، بیم داشتید». 🔸 «شقاق»: مصدر باب مفاعله از ریشه‌ی «شقّ» به معنی «جدایی، دور شدن». 🔹 «ابعثوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «بعث» به معنی «برانگیزید، انتخاب کنید». 🔸 «حَکَم»: داور، کسی که به نمایندگی از فردی یا گروهی برای نظر دادن و داوری در موضوعی انتخاب می‌شود. 🔹 «اهل»: خانواده 🔸 «یریدا»: فعل مضارع، مجزوم به حرف شرط «ان»، از مصدر «اراده»، باب افعال، ریشه‌ی «رَوَدَ» به معنی «بخواهند آن دو، اراده کنند آن دو». 🔹 «اصلاح»: مصدر باب اِفعال از ریشه‌ی «صلح» به معنی «درست کردن، سازش کردن، برطرف کردن نقص‌ها و اختلافات». 🔸 «یوفّق»: فعل مضارع از مصدر «توفیق»، باب «تفعیل»، ریشه‌ی «وفق» به معنی «متّحد می‌کند، موافق و همراه می‌کند». 🔹 «علیم»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «علم» به معنی « مطّلع، دانا». 🔸 «خبیر»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «خبر» به معنی «آگاه، باخبر». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بالاترین خدمت به امام زمان(عج)‼️ 💯 ۱۰ علّت برای اثبات نزدیک بودن ظهور! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | کدام یک بیشتر اهمّیت دارد: اقتصاد یا فرهنگ⁉️ 👌 پاسخ رهبر انقلاب به این مسئله اساسی... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🎥 ببینید | کدام یک بیشتر اهمّیت دارد: اقتصاد یا فرهنگ⁉️ 👌 پاسخ رهبر انقلاب به این مسئله اساسی...
🤔 اقتصاد يا فرهنگ؛ مسئله این است‼️ 💢 هر کس در جامعه‌ی امروز، پیوسته غم و غصّه‌ی اقتصاد را بخورد و اصلاً دغدغه‌ی فرهنگ و مسائل فرهنگی را نداشته باشد، حقیقتاً مظهر تامّ و تمامِ انسان جاهل و بی‌بصیرت است! 🌀 دردِ فرهنگ، بسیار شدیدتر و زخم آن خیلی عمیق‌تر از حوزه‌ی اقتصاد است. در همه جای قرآن، عبارت «أَقیمُوا الصَّلَاهَٔ» جلوتر از «آتُوا الزَّکَاهٔ» آمده که یکی از پیام‌های آن همین است: ♨️ در هر عصر و زمانی و در هر منطقه و مکانی، فرهنگ بر اقتصاد، مقدّم است و از آن مهم‌تر. (بقره٤٣، ٨٣، ١١٠/ نساء٧٧/ حج٧٨/ نور٥٦/ مجادله١٣/ مزمل٢٠ و ...) ✅ در واقع فرهنگ مقدّمه و بسترِ اقتصاد است و اقتصاد سالم نتیجه‌ی فرهنگ سالم. اگر فرهنگ آسیب ببیند، حتماً اقتصاد لطمه می‌خورد. 🚫 اگر معضلاتِ فرهنگی مانند تنبلی و آسایش خواهی عمومی جامعه، کار گریزی، مصرف گرایی صِرف، تجمّل گرایی، تقلّب در تولید کم فروشی، گران‌فروشی، احتکار و رشوه، از بین نرود، رشد و پیشرفت اقتصادی همه‌ی جامعه محال است. 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
📝 برگزاری مسابقه‌ی کتابخوانی از محتوای جزوه‌ی خواندنیِ «نیاز به نماز»‼️ ✅ این مسابقه‌ی فرهنگی، به همّت گروه جهادی انفاق و اداره‌ی آموزش و پرورش بشاگرد، در سطح این شهرستان برگزار شده است که از تمامی دست‌اندرکاران این حرکتِ مؤثّرِ فرهنگی، تقدیر و تشکّر می‌نماییم. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت سوم: 2⃣1⃣ در این دادگاه خ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت چهارم: 6⃣1⃣ عبارت «إن یریدا اصلاحا» ایهام دارد؛ یعنی هم به زن و شوهری که اختلاف دارند دلالت می‌کند و هم به داورانِ دو طرف. بنابراین اگر خود زن و شوهر هم، قصد سازگاری نداشته باشند، تلاش داوران به جایی نمی‌رسد --> (إن یریدا اصلاحا -> یوفّق الله بینهما). 7⃣1⃣ توفیق فقط از جانب خداوند است؛ یعنی اگر ما تلاش کنیم که به موفّقیّت برسیم، در صورتی موفّق می‌شویم که او تلاش ما را بپذیرد --> (يوفّق الله بینهما). 8⃣1⃣ شاید نیّت و تلاش ما، خلل‌پذیر باشد، امّا وعده‌ی خداوند، محکم است --> (یوفّق الله بینهما). 9⃣1⃣ فرمول‌هایی که خداوند برای اصلاح اختلافات و تحکیم خانواده معرّفی می‌کند، هم علیمانه است و هم حکیمانه --> (إنّ الله كان عليما خبيرا). 0⃣2⃣ آن‌چه کار را محکم می‌کند، آگاهیِ کامل و علمِ دقیق به تمام جزئیّات و ابعاد کار است. خداوند، هم داناست به تمام طبایع و خصلت‌های انسان‌ها؛ و هم آگاه است به همه‌ی روش‌های تأثیرگذار در برگرداندن انسان‌ها به فطرت خود، که تنها راهِ برقراریِ وِفاق بین آن‌هاست --> (إنّ الله كان عليما خبيرا). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | الا ای عارفان بی‌معارف‼️ 🔸شمایی که دین را به نان می‌دهید 🔹کجا در ره عشق جان می‌دهید؟!! 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسین(ع): 💢 کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش می‌رسد و زودتر به آنچه می‌ترسد گرفتار می‌شود! 📚 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۱۹ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ نه تنها برای کسی بمیرید که حاضر است برای شما بمیرد؛ بلکه برای آن‌که حاضر نیست برای شما بمیرد، حتّیٰ تب هم نکنید! منظور این کلام، این نیست که در رفاقت‌هایمان از دیگران طمع داشته باشیم؛ بلکه منظور این است که اجازه ندهیم کسانی که حتّیٰ عقاید ما را قبول ندارند، از آبروی ما نردبانی بسازند برای رسیدن به مقاصد خود --> (ها أنتم أولاء تحبّونهم ولا یحبّونکم). 2⃣ دشمنِ عقیدتیِ انسان اگر مؤمن باشد، محبّتش صادقانه است و اگر کافر باشد، هیچ محبّتی در دل ندارد؛ زیرا گوهر محبّت، ودیعه‌ای الهی است که خداوند در ذات انسان قرار داده است و انسانِ غیر الهی، رشته‌ی محبّتش از کانونِ محبّت قطع شده است --> (ها أنتم أولاء تحبّونهم ولا یحبّونکم و تؤمنون...). 3⃣ هرکه به همه‌ی کتاب خداوند ایمان داشته باشد، دشمن‌دوست می‌شود --> (تحبّونهم و... تؤمنون بالکتاب کلّه). 🔸به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست 🔹عاشقم بر همه عالَم (تحبّونهم) که همه عالَم از اوست (تؤمنون بالکتاب کلّه) 💠 شهریار نیز در وصف مولا علی(ع) که جلوه‌ی کامل خداوند در بشر هستند، این‌طور می‌گوید: 🔸لبِ او پس بزند کاسه‌ی شیر 🔹می‌کند چشمِ اشارت به اسیر 🔸چه اسیری که همان قاتل اوست 🔹تو خدایی مگر ای دشمن‌دوست؟! 4⃣ مبنای دوست داشتن و دوست‌یابیِ فردِ مسلمان، ایمان فردِ مقابل است. مؤمنان نه تنها «دوست»، بلکه به تعبیر قرآن، «برادر» می‌شوند --> (و تؤمنون بالکتاب کلّه -> إنّما المؤمنون إخوه). 🔺 @RooyinDezh