eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
488 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
توجه توجه 😊⭐️ قابل توجه طلاب، دانشجویان و اساتید گرامی: کانال کتابخانه قرآن پژوهی از شما دعوت به عمل می آورد: ♻️ دربردارنده هزاران عنوان: نرم افزار اسلامی و مذهبی، کتاب، مقاله‌، جزوه، فایلهای آموزشی. جهت استفاده علمی، آموزشی و تحصیلی طلاب، دانشجویان، اساتید و نویسندگان گرامی. همین الان به کانال بپیوندید👇😊 لینک کانال در ایتا: eitaa.com/joinchat/3303604231C0138ba49d5 لطفا اطلاعیه را برای مخاطبانتون ارسال نمایید.
🔶از سوی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می شود: 🔸 نشست علمی گروه پژوهشی فقه زن و خانواده با عنوان" الگوی فقهی مصون سازی جنسی و ظرفیت اجرای آن در جامعه امروز" 📝 ارائه دهنده: جناب حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (مدیر گروه فقه زن و خانواده) 🕰زمان برگزاری: چهارشنبه 1401/03/18 از ساعت 9 الی 10 🏢 مکان برگزاری: ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا- طبقه همکف- سالن جلسات 📌لینک حضور در جلسه: https://online.jz.ac.ir/pajoheshgah 📞شماره تماس: 02532112175 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا در نشست «خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی»: 🔹 خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی ارتباط چندانی با هم ندارند. وقتی ما خانواده‌محوری را وارد فضای حقوقی کنیم، دیگر جنبه اخلاق صرف مطرح نیست. بر این اساس گاهی حضانت برای پدر محدود ‌می‌شود، محدودیت در چندهمسری و حق طلاق و … هم از دیگر مؤیدات این مسئله است. 🔹 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری وجود دارد. اول، تغییر فتوای معیار؛ در موضوعات اختلافی یک فتوا معیار قرار می‌گیرد و آن فتوایی است که با مصالح خانواده سازگار باشد. راه دیگر تغییر حکم مبناست؛ در اینجا قوانین باید بر مبنای احکام اولیه باشد، ولی اگر تأمین‌کننده غرض شارع به دلایل سیاسی و اجتماعی نباشد، به سراغ حکم ثانوی می‌رویم. 🔹 قانونگذار با تغییر فتوای معیار سراغ فتوایی می‌رود که تأمین‌کننده مصالح خانواده باشد؛ مثلاً در مورد ارث زوجه از زمین در گذشته مسئله‌ای ایجاد نمی‌کرد، چون فرزندان خانواده زیاد بودند، ولی الان با توجه به فرزندآوری کم مشکل‌ساز است، یعنی فتوا متناسب با شرایط تغییر می‌کند. 🔹 در ادبیات فقهی ما کار شاخصی در مورد عدالت جنسیتی انجام نشده است. گاهی جنسیت در فقه ما خیلی پررنگ شده است و ما به عنوان حوزویان چون ادبیات اقناعی نداریم، نمی‌توانیم از ادبیات فقهی دفاع کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28341 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 اولین شماره دوره جدید مجله «برداشت اول» به عنوان ماهنامه گفتمانی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ماه جاری منتشر شد و در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📝 مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بنا دارد در سایه «گفتمان عدالت و جمهوریت» (به عنوان گفتمان دولت سیزدهم ) پیوند بین امر سیاسی و امر سیاستی را به منزله شرط لازم کارایی دولت پیگیری و به دور از سیاست زدگی زمینه را برای سیاست گذاری معطوف به خبر عمومی مهیا کند. 🔹 در شماره اول این ماهنامه، آثار و یادداشت‌هایی از استاد عباس کعبی، استاد احمد واعظی، استاد داود مهدوی زادگان، دکتر عماد افروغ، دکتر جمیله علم‌الهدی، دکتر شهریار زرشناس و چند یادداشت و گفتگوی دیگر به چاپ رسیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی نوشت؛ 🔹 روش اجتهادی رایج و مرسوم در مسائل فقهی، ارزش‌های بی‌بدیلی داشته و دارد. و به نظر می‌رسد در طول تاریخ چند صد سالة فقاهت نیز در کشف و استنباط احکام فردی کارآمدی خود را نشان داده است. مع‌الاسف این روش، در بسیاری از حوزه‌ها و قلمروهای علمی مورد نیاز جامعه از کارآیی و کارآمدی لازم برخوردار نیست. 🔹 این روش، به شکل موجود نمی‌تواند در حوزة فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومت کارآیی داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادی مرسوم اساساً چیزی به نام فقه نظام و فقه سیاسی و فقه اجتماعی و فقه تربیتی و فقه مدیریتی بی‌معناست. 🔹 به همین دلیل، بعضاً‌ از فقیهان سنتی شنیده می‌شود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. آنان درست می‌گویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموخته‌اند، «فقه نظام» و «فقه الاجتماع» و امثال آن معنایی ندارد. 🔹 به عقیده ما روش اجتهادی مرسوم، برای اکتشاف نظریة اسلامی در حوزه‌های علوم انسانی سترون است. این حقیقتی است که امام خمینی(ره)، به عنوان یک مجتهد و نظریه‌پرداز بزرگ و تاریخ‌ساز در عالم اسلام، در پایان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بیان کرد و دگرگونی و بازنگری در روش اجتهادی را از عالمان دینی مطالبه نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28363 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 فراخوان مقاله با موضوع فرهنگ و برنامه هفتم توسعه 🔹️ محورهای پیشنهادی: 🔸️ کلیات و مبانی برنامه ریزی توسعه 🔸️ ملاحظات فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ بر هم کنش فرهنگ و جامعه در برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ اقتصاد سیاسی ایران و توسعه فرهنگ بنیان 🔸️ ارزیابی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ حیات و نظام فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🗓 مهلت ارسال مقاله: چهارشنبه ۱۵ تیر ✅️ ارسال مقاله از طریق: CPDConf.isu.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 جایگاه نظریه خانواده محوری در علم فقه 🔰 مریم اسماعیلی، دانش پژوه رشته فقه التربیه موسسه امام رضا(ع) در نوشتاری مطرح کرد؛ 🔹 در حوزه خانواده و خانواده محوری نیز می‌توان با بکارگیری یک روش شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد. 🔻 از جمله شیوه‌های کاربردی در جهت شناخت آن اصول و قواعد، می‌توان به عوامل و شاخصه‌های زیر اشاره نمود: 1️⃣ توجه به اضلاع معرفت دینی: معرفت دینی، دریافت، فهم و اکتشاف پیام‌های الهی است و برای رسیدن به آن، باید به صورتی روشمند خصوصیات مؤلفه‌ها و متغیرهای آن شناسانده شده و براساس آن‌ها، قواعد و اصولی طراحی و ساخته شود که با به کاربستن آن‌ها، عمل اکتشاف دین محقق شود. 2️⃣ مطالعات مقاصدی: با تأمل و تعمق هدفمند در انواع نصوص و متون شرعی اعم از قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین آراء فقهاء و مجتهدین، می‌توان دریافت که یکی از مقاصد شارع مقدس و اجتهادی مجتهدین، صیانت و حفظ موجودیت نهاد خانواده است. 3️⃣ مطالعات استقرائی: اگرچه این روش، از آن جهت که یک تحقیق و جستجوی ناتمام علمی است و از همین روی، از لحاظ فلسفی یقین‌آور نیست ولیکن می‌تواند به عنوان یک وسیله‌ در جهت شناخت انواع ارتباط، تکالیف و وظیفه‌مندی هر یک از اعضای خانواده، در کشف نظام حقوقی حاکم بر خانواده کمک نماید. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28290 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری سلسله کارگاه‌های مجازی روش شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم 🔻 اساتید 🔹 دکتر قاسم درزی 🔹 دکتر احدفرامرز قراملکی 🔹 دکتر حسن بشیر 🔹 دکتر مسعود آذربایجانی 🔹 دکتر سمیه مردانی 📆 تاریخ برگزاری: سه‌شنبه ۷ تیر/ ساعت ۱۵ (به مدت ۸ ساعت) ☎️ تماس: 66977800 داخلی 202 و 211 💻 لینک کارگاه: Icds.acecr.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بازخوانی شعر شاعر بزرگ جهان عرب، محمدمهدی الجواهری راجع‌به رهبر انقلاب 🔺 محمد مهدی الجواهری بزرگترین شاعر کلاسیک عراق معاصر است که به «شاعر العرب الأکبر» و «شاعر الجمهوریة» نیز مشهور شد. 🔸 این شاعر شیعی، دو سال قبل از وفاتش با رهبر انقلاب دیدار کرد و پس از درگذشتش در سال ۱۳۷۶، بیش‌ از سیصد مقاله‌ و شعر به‌ یاد او در نشریات‌ عربی‌ به‌چاپ‌ رسید. 🌷🇮🇷🌷