✅ تعداد پست های منتشر شده در کانال جامع مرکز رشد(به ترتیب حروف الفبا):
📄 در سال ۹۶
#آوای_رشد: ۱۱۷ پست
#جوانه_رشد: ۱۷ پست
#خانواده_رشد: ۹۶ پست
#سلوک_رشد: ۱۵۲ پست
#فرهنگ_رشد: ۵ پست
#کتاب_رشد: ۱۸ پست
#منهای_رشد: ۱۴ پست
#هسته_رشد: ۸۰ پست
#نشست_رشد: ۳۰ پست
#یادداشت_رشد: ۲۷۳ پست
📊 #مجموع = ۸۰۲ پست
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 گشایش پنجره طرح تحول نظام سلامت
📌 قسمت یکم
✴️طرح #تحول_نظام_سلامت در چهارساله اول دولت تدبیر امید به پشتوانه پژوهشی ششماهه از ماههای نخستین 93 کلید خورد. این طرح به اذعان صاحبنظران و ذینفعان مختلف توانست توجه و تمرکز بالایی میان دولتمردان، احزاب سیاسی، کارگزاران بخش عمومی و بخش خصوصی و آحاد مردم به خود جلب کند. معنای این توجه بسیج شدن توجه سیاسی و بودجهای به سمت این طرح است. این نقطهای است که ذهن هر پرسشگری را به خود مشغول میکند. درحالیکه کشور در #رکود_شدید_منابع و در زیر بار تحریمهای سنگین بینالمللی قرار دارد «چرا و چگونه طرح تحول نظام سلامت در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار میگیرد؟»
🔶بررسی بافت خطمشی گذاری سلامت در ج.ا. ایران: بافت و بستر نظام سلامت بهطور حتم دچار گستردگی و پیچیدگیهای فراوانی است که تشریح آن بهراحتی امکانپذیر نیست. در این بخش مؤلفههایی از این بخش اشاره میشود که میتواند فهم ما را از طرح تحول غنا بخشد. در هر بافت خطمشی میتوان دو مؤلفه را از هم جدا کرد. بازیگران و قواعدی که بر آن بافت حکمفرماست.
🔹بازیگران: بازیگران در نظام سلامت بسیارند اما در پژوهشی که در این زمینه انجامشده است [1]، 14 ذینفع به نسبت سایرین برجستهتر شناخته شدند (با تمرکز بر طرح تحول نظام سلامت). از میان این 14 تا شش ذینفع به نسبت سایرین از اهمیت بالاتری (رهبری و قدرت بالاتر) برخوردار هستند: (1) #وزارت_بهداشت، (2) دانشگاههای علوم پزشکی، (3) کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، (4) بیمارستانهای خصوصی، (5) سازمان غذا و دارو (6) نظام پزشکی
🔹 قواعد: بهطور حتم بر نظام سلامت قواعد متعددی، حاکم هستند. قاعده در اینجا اعم از قواعد رسمی و غیررسمی است. ازجمله قواعد مهمی که به نظر میرسد در تعیین هویت طرح تحول حائر اهمیت است، #اولویت_درمان بر بهداشت و پیشگیری است. تمرکز بر بهداشت و پیشگیری که در وزارت دکتر مرندی از اولویت روشنی برخوردار شده بود با سرکار آمدن دکتر فاضل (رئیس فعلی نظام پزشکی) چرخشی روشن کرد و تا به امروز این اولویت رعایت میشود. از دیگر قواعد «پزشک را محور سلامتی دانستن است» که از آن به #پزشک_سالاری یاد میشود. به نظر میرسد پشتوانه پزشک سالاری این تفکر است که پزشک محور سلامتی بوده و از جایگاه مقدسی برخوردار است. توجه به این قاعده است که اکثر مسئولین و کارگزاران سلامت پزشک هستند و همچنین محور بیشتر طرحهای تدوین و اجراشده پزشک هست.
🔹 جمعبندی: از ترکیب قواعد و بازیگران نکات قابلتوجهی به دست میآید. قواعد را بازیگران خلق میکنند و نظام قدرتشان از آن حمایت میکند. 6 بازیگر مهم نامبرده شده درواقع پشتیبان و مجری این قواعد و تدوینکننده و اجراکننده طرحها و برنامههایی هستند که این قواعد و امثال آنها را تقویت کنند.
❇️❇️❇️ ادامه دارد
✍️ #حمید_ایزدبخش پژوهشگر مرکز رشد
🗂 #حلقه_سلامت
🔘 پی نوشت:
1️⃣ مدلسازی تعاملات دولت با ذینفعان کلیدی حوزه سلامت: پژوهشی بر مبنای تحلیل ذینفع (1395). دانایی فرد، حسن؛ ایزدبخش، حمید. دانشگاه امام صادق علیه اسلام.
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄تمام الفقاهه
🔘چند خط درباره آیت اللهِ شهید، محمدباقر صدر
1️⃣حیات و شخصیت
✴️«#نابغه_عصر» دقیق ترین خطابی است که می توان برای آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر به کار برد. تجمیع کمالات مادی و غیبی از این اسطوره دوران شخصیتی را ساخت که نقطه عطفی در حیات دینی عصرمعاصر محسوب می گردد. خوض در علوم مختلف اسلامی استعمال لقب علامه را بر ایشان میسور نمود چه اینکه علاوه بر «تسلط»، ورود خویش را با «نوآوری» های قابل توجهی در آن عرصه همراه می نمود. #شهید_صدر از معدود عالمان دینی است که به تصریح خویش تا قبل از سن بلوغ به مقام اجتهاد نائل آمده و از کسی تقلید نکرده است. مبتنی بر همین استعداد وافر علمی در سن 11 سالگی اولین قلم فرسایی در علومی مانند منطق و اصول را آغاز نموده و در عنفوان جوانی و سن 28 سالگی درس خارج اصول و در سن 31 سالگی خارج فقه خود را آغاز می نمود.
2️⃣فعالیت های سیاسی و اجتماعی
🔹جامعیت کمالات در چنین شخصیتی نیز موجب شد برخلاف آنچه عموماً در اعصار و امصار علمی دیده می شود، شهید صدر علاوه بر پیشروبودن در حوزه علم و دانش، سرآمد فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز باشد. از تأسیس و #مدیریت_احزاب و تشکل های سیاسی – مذهبی و فرهنگی تا تصمیم قاطع برای «#اقدام_نظامی» علیه حاکمیت طاغوت از جمله ابعاد ویژه حیات این عالم دینی است. @Rushdisu
🔹این ویژگی موجب شد تا ایشان همچون بسیاری از اندیشه ورزان در فضای انتزاعی و ناظر به هیجانات ذهنی و نیازهای متوهم دست به تولید محتوا و اثر نیازد بلکه آراء و انظار خود را ناظر به حیات واقعی مردم منتشر نماید. برخی از مسئولیت ها و فعالیت های سیاسی شهید صدر عبارتند از:
▪️جماعة العلماء
🔹علمایی هم چون شیخ مرتضی آل یاسین، سید اسماعیل صدر، شیخ حسین همدانی، سید محمد جمال هاشمی، شیخ محمدطاهر آل شیخ راضی، شیخ محمدتقی جواهری و سید محمد تقی بحرالعلوم و آیت الله شهید سید محمد باقر صدر با حمایت مرجع تقلید آن عصر، حضرت آیت الله العظمی محسن حکیم درجهت اصلاح جریان های شیعی و حفظ جوانان از دام های اعتقادی کمونیست و سوسیالیست به تأسیس این حزب همت گماشتند. بسیاری از مقالات و یادداشت های تحلیلی و علمی شهید صدر در مجله «الاضواء الاسلامیة» از طرف #جماعة_العلماء به مثابه یک جریان نواندیش دینی منتشر می شد.
▪️حزب الدعوه الاسلامیه
🔹با مدیریت و رهبری شهید صدر و همکاری برخی شاگردان ایشان پس از قیام عبدالکریم قاسم علیه حکومت پادشاهی و باز شدن فضای سیاسی در عراق تأسیس شد. لذا امیدها برای تشکیل یک #حکومت_اسلامی در این شرایط موجب شد تا شهید صدر و همفکرانش در این مقطع تاریخی برای اولین بار اولین متن شبه «قانون اساسی» از قلم علمای امامیه را به نگارش درآورند. در این اساسنامه مراحل چهارگانه ای تا تشکیل حکومت اسلامی بیان شده است. در برخی مفاد این اساسنامه نیز آراء فقهی کاملاً متفاوتی نسبت به آراء مشهور فقهای امامیه دیده می شود.
▪️مدرسه علوم اسلامی:
🔹این حوزه علمیه توسط مرجع تقلید مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم تأسیس شد. شهید صدر از طریق برخی شاگردان خویش بر این حوزه نظارت و مدیریت داشت. @Rushdisu
▪️دانشکده اصول الدین
🔹اگرچه این دانشکده به طور صریح به استاد شهید منصوب نبود لیکن از نظارت ها و سرپرستی ایشان نیز بهره مند گردیده است. شهید صدر کتاب «المعالم الجدیدة فی علم الأصول» را به منظور تدریس در این دانشکده به قلم نگارش درآورد.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
3️⃣برخی نوآوری های علمی
▪️مسئله محور نمودن اندیشه ورزی دینی
🔹مصب نوآوری های علمی شهید را می توان در استخدام معارف دین در رفع نیازهای اجتماعی دانست. این هدف موجب تغییر در حوزه مبانی، روش ها و رویکردهای فهم دین توسط ایشان شد. لذا شهید صدر را اولین فقیه «#فقه_نظام» نامیده اند که همت خود را صرف کشف نظام واره های اجتماعی مبتنی بر دستگاه حکمت عملی و نظری دین نمود. نظریه هایی مانند تفسیر موضوعی دقیقاً مبتنی بر این رویکرد، از طرف ایشان ارائه شد.
▪️ارائه منطق الهیات میان رشتگی
🔹شهید صدر ثبوتاً و اثباتاً نشان داد علوم اسلامی خاصه دانش فقه، ظرفیت تلفیق درون ساختاری (مانند کلام،تفسیر و علوم قرآنی، اصول، منطق و فقه در نظریه های مالکیت، حق الطاعه، احتمالات، منطقة الفراغ، فقه النظریات، تفسیر موضوعی، منطق ذاتی و...) و برون ساختاری با علوم انسانی(مانند اقتصاد در اثر ارزشمند اقتصادنا و سیاست در نظریه های خلافت انسان و گواهی انبیاء و همچنین نظریه منطقه الفراغ و ...) را دارا می باشد.
🔹بسیاری از آراء و آثار دیگر ایشان علی رغم اینکه ظرفیت توسعه و تنقیح به مثابه یک نظریه مهم را دارا می باشد از طرف شهید به عنوان یک نظریه مطرح نشده است. موضوعاتی مانند، انسان شناسی فقهی، تکلیف اجتماعی، جامعه شناسی معرفت فقهی، عدالت اجتماعی. @Rushdisu
🔹همچنین برخی نظریات مانند «فهم اجتماعی از نصوص» که توسط اندیشمندان دیگری مطرح و پی ریزی شد، توسط شهید صدر مورد بازخوانی و توسعه قرار گرفت. تمامی این جهش های علمی در آراء صدر را می توان در کلان نظریه ی «#نظام_سازی_اسلامی» از دیدگاه ایشان مطرح نمود.
▪️رویکردهای تمدنی
🔹شهید صدر نه تنها نظریه پرداز حکومت اسلامی بود بلکه رویکرد جهانی و تمدنی نیز به اندیشه جامع اسلامی داشته و در نظریه پردازی های علمی خود لوازم چنین رویکردی را نیز تأمین می نمود. برای مثال ایشان #روش_فقه_النظریات را برای فقیهی که درصدد کشف نظام از درون منابع اسلامی است مطرح نموده و جواز عدول مجتهد از رأی اجتهادی خویش با هدف تنظیم استنباطی منسجم و هماهنگ صادر می نماید. خود ایشان در تدوین اقتصادنا به این روش پای بند بوده و طبق تصریح خود نظریات مطرح در آن را با اقتباس از نظریات مشروع و نه لزوماً موافق با رأی اجتهادی خویش گردآوری نموده است. بر همین اساس کتاب «البنک اللاربوی فی الاسلام» برای اجرا در دولت وقت کویت مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس همین اندیشه نیز شهید صدر در نگارش قانون اساسی پاکستان مبتنی بر منابع دین اسلام پیشنهاداتی را به سیاستمداران آنها مطرح می نماید.
4️⃣بایسته
🔹این سیاهه بیان گوشه ای از عظمت حقیقی وجود یکی از بارزترین شخصیت های تاریخ اسلام است. اگر چنین شخصیتی در برخی از ممالکت دور افتاده و تازه به دوران رسیده غربی ظهور یافته بود امروز جهان را مملو از تبیین و نشر اندیشه های وی کرده بودند. @Rushdisu
🔹متأسفانه شهید صدر نه در عصر خویش و نه در عصر کنونی که دوران گذار انقلاب اسلامی از تئوری های به بن بست رسیده غربی در اداره بشر است، شناخته شده نیست و هنوز اندیشه های بکر و ناب ایشان که ظرفیت ایجاد هزاران کرسی بحث و نظریه پردازی علمی، تولید محتوای آموزشی و پژوهشی، دوره و مدارس مطالعاتی کوتاه مدت، ایجاد رشته های دانشگاهی و تربیت متخصصان و مراجع «نظام اندیشه شهید صدر» را دارا می باشد، در پستوخانه هایِ غفلتِ اهالی دانش جا مانده است.
✍️ #دکتر_بهنام_طالبی_طادی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 غریبِ حاضر
☑️ روایتی کوتاه از هم نفسی با #سیدمرتضی_آوینی به زبان استاد #نادر_طالب_زاده
🗓 به مناسبت #سالروز_شهید_آوینی
🎞 #آوای_رشد
➖➖➖➖➖
🌐 @Rushdisu
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🔔🔔🔔| #مرکز_رشد را در فضای مجازی دنبال کنید!
✔️سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
✔️تلگرام ↙️
✅ t.me/Rushdisu
✔️آیگپ ↙️
✅ iGap.net/Rushdisu
✔️اینستاگرام ↙️
✅ instagram.com/Rushdisu
➖➖➖➖➖
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 ساختاری برای عدم حمایت از کالای ایرانی
✴️ شهر نوگالس نمونهای از یک تجربه طبیعی در #نهادسازی_جوامع_انسانی است. «بخش شمالی» این شهر در آریزونای آمریکا قرار میگیرد و «بخش جنوبی» آن در مکزیک. قسمت آمریکایی، دارای سطح درآمد بیشتر و امید به زندگی بالاتر، اما بخش جنوبی آن دارای جرم و فساد بیشتر و مرگ و میر بالاتر است. در حالی که محیط جغرافیای در هر دو طرف حصار یکسان و جمعیت نیز از قومیت واحدی برخوردار است، اما چرا اوضاع در دو طرف کاملاً با هم فرق میکند؟
🔹به اعتقاد دارون اعجماوغلو و جیمز رابینسون وضعیت کشورهایی مانند کره شمالی و جنوبی، یا مناطق شمالی و جنوبی ایتالیا و البته مهمتر از همه شهر نوگالس نشان میدهد که تفاوتهای قومی و نژادی، جغرافیایی، فرهنگی و … نمیتواند توضیح دهنده شکافی باشد که بین کشورهای فقیر و غنی نه تنها وجود دارد که مرتباً هم در حال گسترش است. پس تفاوت سطح رفاه و وضعیت اقتصادی کشورها در چیست؟ @Rushdisu
🔸از آنجایی که نهادها بر رفتارها و انگیزهها در زندگی واقعی اثرگذار هستند میتوانند باعث موفقیت یا ناکامی کشورها و ملتها بشوند. به اعتقاد آنها، وضعیت «نهادهای اقتصادی، سیاسی» کشورها نه تنها توسعه یا عقب ماندگی آنان را رقم میزند بلکه میتواند کشوری را که سالها ثروتمند و در حال پیشرفت و یا پیشرفته بوده در طی مدتی نسبتاً کوتاه فقیر کند و بالعکس. عجماوغلو و رابینسون، نهادهای اقتصادی سیاسی جوامع را بهطور کل و صرف نظر از زمان و مکان به دو دسته #فراگیر و #بهرهکش تقسیم میکنند. نهادهای فراگیر که موجب پیشرفت میشوند، اجازه مشارکت سیاسی اجتماعی به اکثریت مردم را میدهند و همه افراد جامعه به فراخور تمایل، توانائی و موقعیت خود میتوانند «مسئولیتی» داشته باشند؛ علاوه بر اینکه این مشارکت باعث ایجاد حقوق اولیهای مانند حق مالکیت و ایجاد کسب و کار و … برای مردم میشود. وضعیت در مورد نهادهای بهرهکش برعکس است، این نهادها تنها توسط «عده محدودی» اداره میشوند و تنها به همان عده هم اجازه مشارکت در جامعه داده میشود و این نهادها مانع توسعه و پیشرفت هستند.
🔹کشورها به لحاظ موفقیت اقتصادی با هم متفاوت هستند و دلیل این مسئله نیز نهادهای متفاوت، قوانین تأثیرگذار بر کارکرد اقتصاد و انگیزههایی است که برای مردم به وجود میآیند. نهادهای اقتصادی فراگیر نهادهایی هستند که امکان و فرصت مشارکت را توسط تودههای گسترده مردم در فعالیتهای اقتصادی فراهم میکنند و از استعدادها و مهارتهای آنها بهترین استفاده را برده و به افراد این امکان را میدهند تا انتخابهایی را بر اساس تمایلات خود انجام بدهند. نهادهای اقتصادی فراگیر نیازمند حقوق مالکیت امن و فرصتهای اقتصادی نه تنها برای گروه نخبه و سرآمد جامعه بلکه برای "#همه_قشرهای_جامعه" خواهد بود. نهادهای بهره کشانه اساساً کارکردهای کاملاً متضاد و متقابل با نهادهای فراگیر دارند، چرا که با این هدف طراحی شدند تا درآمدها و ثروت را از یک قشر و یا بخشی از جامعه "#به_نفع_دیگر" بیرون بکشند و آن را استخراج کنند. @Rushdisu
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔸همه نهادهای اقتصادی توسط #جامعه ایجاد میشود، در کره شمالی این نهاد با فشار از طریق کمونیستها به مردم "تحمیل" شد و در آمریکای لاتین این سیستم توسط اسپانیاییها؛ اما در کره جنوبی افراد مختلف «با انگیزهها و تمایلات مختلف» توانستهاند تصمیماتی را در حوزه نهادسازی جامعه بگیرند؛ به عبارت بهتر کشور کره جنوبی از سیاست متفاوتی برخوردار بوده است. @Rushdisu
🔹نهادهای سیاسی یک جامعه تعیین کننده کلیدی در نتایج این بازی بزرگ هستند. این نهادها در واقع #قوانین هستند که انگیزهها را در سیاست مدیریت میکنند و میتوانند مشخص کنند که چگونه انتخاب شود و کدام بخشهایی از دولت حق چه کاری را خواهد داشت. نهادیهای سیاسی معلوم میکنند که چه کسی در جامعه قدرت را به دست میگیرد و با چه اهدافی این قدرت مورد استفاده قرار میگیرد. اگر توزیع قدرت غیر محدود باشد نهادهای سیاسی نیز تمامیت خواه میشوند.
🔹همافزایی بسیار بالایی میان نهادهای اقتصادی سیاسی و اقتصادی وجود دارد. نهادهای سیاسی و اقتصادی بهره کشانه قدرت را در دست گروه اندکی از افراد در جامعه محدود میکند و محدودیتهای کمی را نیز در اعمال قدرت از آنها اعمال مینمایند. نهادهای اقتصادی نیز توسط این گروه اندک نهاد دهی میشود و به این ترتیب منافع اقشار مختلف جامعه به نفع آنها استخراج میگردد. @Rushdisu
🔹به این ترتیب سیاست های انبساطی و انقباضی آقای روحانی برای تقویت #صنعت_خودرو و اشتغالزایی ناشی از آن از طریق اعطای وام خرید خودرو به مردم (که این شرکت را به حیات خلوتی برای دولتیها اعم از اصولگرا و اصلاحطلب تبدیل میکند و موجب سرازیر شدن سرمایه طبقه کارگر به طبقه حاکم میگردد)، #رانتخواری دختران مظلوم وزیر در امر صادرات و واردات (در حالی که عامه مردم چنین فرصت و موقعیتی ندارند و نیز واردات بیرویه فرصت رشد صنایع کوچک و تازه متولد شده را میگیرد)، سیاستهای پولی-مالی بانک مرکزی با نرخهای بینظیر جهانی در سود و ربا (که موجب به استثمار کشیدن قشر ضعیف گردیده و سرمایه آنها برای خرید کالای ایرانی را از بین میبرد)، دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری (که در دولت «آقای» روحانی استارت زده شد) و دیگر موارد این چنینی تماماً مصداق نهادهای بهرهکش میباشند که دسترسی به فرصتهای اقتصادی را برای قشر خاصی از جامعه که همان نخبگان اجرایی هستند و کالای ایرانی را در شأن خود نمیدانند مجاز میشمارد.
🔹حمایت از تولید داخلی، مفهومی فراتر از خرید کالای ایرانی، نصب بنر و برگزاری همایشهای مربوطه دارد. نهادینهسازی و جاانداختن نهادهای فراگیر و مبارزه با نهادهای بهرهکش، همان ارزش بنیادینی هستند که سیاستهای دولتی برای تحقق شعار مذکور باید پیرامون آن شکل بگیرند.
✍️ #محمدعلی_صادقی_کیا پژوهشگر مرکز رشد
♦️کانال تخصصی نُونِگری ( با مسئولیت جناب آقای صادقی کیا)
➡️ https://t.me/Nonegari
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu