👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
🔹این مطلب باعث شده است که همه ارزش ها در دایره محسوسات تعریف شود و اشتباه بزرگتر آن ها این بود که این ارزش گذاری و نسبت ها را به کل نظام آفرینش تسری دادند. یعنی مثل کودکی که تمام ارزش گذاری های این دنیا را طبق نسبت هایی که از اتاق کوچک خود فهمیده، تعریف کند!
🔹ایشان در ادامه بحث به تبیین روش مواجهه با علوم انسانی موجود و الگو بازتولید علوم انسانی اسلامی پرداختند. از منظر ایشان، هر علمی فرهنگ خود را به همراه دارد و همان طور که تبیین شد، هر علمی نظام ارزش گذاری و نسبت سنجی را در دل خود محفوظ دارد. ایشان ضمن یک مثال دقیق، نشان دادند که حتی گزاره ای جزئی همچون دو ضربدر دو که در علم نیمه تجریدی ریاضی تعریف می شود، متناسب با گوینده اش فرهنگ ویژه خود را به همراه دارد که فهم متفاوتی را از این گزاره ایجاد می کند و دستگاه کانتی، هیومی و... یا دستگاه سینوی و صدرایی در نظام فلسفه اسلامی به همین گزاره به ظاهر غیر قابل مناقشه، متفاوت می نگرند. ضمن پذیرش تاثیر جهان بینی و نظام علمی بر دستگاه محاسباتی غرب، در عین حال معتقدیم که علوم انسانی و غیر دینی موجود را نباید به طور کلی تخطئه و نفی کرد. چرا که به تعبیر ابن سینا، انسان اساساً قدرت ابداع محض ندارد. و به علاوه در غرب بسیاری از افراد در جستجوی حقیقت بوده اند، فلذا حتی علوم انسانی غربی اگر تحلیل و خطایابی شود، از آنجا که بر اساس نیاز بشر شکل گرفته است، با تمییز و تحلیل نیاز های کاذب از حقیقی و تحلیل پاسخ های غرب به این نیاز ها، در حد خود قابل استفاده خواهد بود.
🔹به تعبیر شهید مطهری فرهنگ اسلامی یک فرهنگ زنده و حیّ است و به عنوان یک موجود زنده باید علوم انسانی غربی را دریافت کند، ضمن تحلیل و بازگرداندن آن به عناصر اولیه و هضم آنها، عناصر مفید را جذب و عناصر مضرّ را دفع نماید. همچنان که در یک نگاه تمثیلی، معده انسان هر غذایی را جذب نمی کند. بلکه غذای انسان را تحلیل و تجزیه می کند و حدود آن را می شکند و از ترکیب های پیچیده به ساده تبدیل می کند، سپس آن چه قابل جذب است را دریافت کرده و آن چه با نظام کلی بدن انسان سازگار نیست، دفع می نماید. ایشان مدل اصلی مواجهه با علوم انسانی غرب را نتیجه تشبیه در عین تنزیه و تنزیه در عین تشبیه دانستند و این مدل را مفصلا توضیح دادند.
🔹استاد عابدینی در قسمت پایانی بیانات خود، رفتار عملی انبیاء الهی را به عنوان الگو شاخص در مواجهه با علوم انسانی و تصحیح و تغییر در علوم انسانی معرفی نمودند. چرا که تلاش انبیاء الهی در حقیقت به هم زدن نظام علوم انسانی عصر خود، که به صورت فرهنگ حاکم بر جامعه در آمده بود، و جایگزین کردن علوم انسانی الهی بوده است، هر یک از انبیاء در این زمینه سیاست ها و برنامه های خاصّ خود را داشته اند، که بنا بر مبانی ما در تحلیل دوره آخر الزّمان و امّت ختمی، همه این برنامه ها و سیاست ها در جامعه اسلامی قابل اجرا و استفاده متناسب با موقعیّت های مختلف است. برای مثال روش حضرت ابراهیم (ع) در میان انبیاء جزء موفق ترین مدل های تغییر علوم انسانی است که باید تبیین و تحلیل شود. از منظر ایشان نباید قرآن و نصوص دینی را از متن نیازهای امروز خود جدا کنیم. بلکه همان طور که در برداشت محتوا باید بر نصوص دینی تاکید داشته باشیم، در برداشت روش و الگو عملی نیز باید به همین نصوص مقید باشیم. سیره انبیاء در تغییر فرهنگ جوامع غیر الهی و جایگزین کردن فرهنگ الهی از مسیر تبیین و ترویج علوم انسانی الهی نمونه ای عالی برای تعیین خط مشی و سیر حرکت در تولید و ترویج علوم انسانی اسلامی در مقابل علوم انسانی غربی است. ایشان در ادامه با ذکر نمونه هایی از روش انبیاء در تغییر علوم انسانی اسلامی، به کاربردی بودن این منطق برای جامعه اسلامی امروز و در مسیر تمدن سازی نوین اسلامی اشاره کردند.
🔹بحث لزوم تصحیح نسبت ها در نظام علمی به عنوان یک مقدمه به همراه ذکر ارجاعات و تفاصیل لازم توسط استاد عابدینی منعقد گردید. ان شاءالله در جلسات آتی ادامه بحث جایگاه حقیقی علم، عالم و معلوم از منظر الهی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
📝 #حلقه_منظومه_فکری_علامه_طباطبایی(رض)
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #سلوک_رشد
🔸 تلفن خانه به صدا در میآید. خانمی که از تماس با موبایل همسرم، جواب نگرفته است، سراغ آقاجواد را میگیرد:
🔹 با آقای #جواد_اللهکرمی کار دارم!
▫️ایشان، نیستند.
🔹 میشود شمارهای بدهید تا با ایشان تماس بگیریم؟
▫️امرتان چی هست؟
🔹 از سازمان انتقال پلاسمای خون تماس میگیرم، آقای #الله_کرمی قبلا چند بار به این مرکز مراجعه کردهاند و پلاسمای #خون خود را برای بیماران نیازمند اهدا نمودند، اما اکنون مدتهاست که دیگر مراجعهای به این مرکز نداشتند، میخواستیم ببینیم آیا تمایلی برای مراجعه مجدد دارند؟
▫️ببخشید! ایشان همه خونش را یکجا برای امر دیگری اهدا نمودند.
🔹 متوجه نمیشوم!
▫️ آقای #اللهکرمی به #شهادت رسیدهاند!
🔹 (چند ثانیه سکوت میکند و بعد با تعجب و لحنی حزین میگوید:) #شهید شدهاند؟ خدای من! کجا؟ چطوری؟
▫️ برای #دفاع_از_حرم. برای امنیت کشور...
📝 به نقل از همسر مکرم شهید
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 از مستطیل سبز تا دایره زندگی
✴️ #فوتبال ریشه #انگلیسی دارد. متعلق به سده نوزدهم. قرن پسا انقلاب صنعتی خشن انگلیسی با شرایط سخت زندگی کارخانه ای و کارگری. فرصتی برای خارج شدن از زندگی #ماشینی و دشوار #صنعتی.
🔹فوتبال اساسا ورزش طبقه کارگری در انگلستان بوده است. اما در میان طبقه کارگری محبوبیت ویژه فوتبال از چند جهت بود: اول آنکه فوتبال ورزش #ارزانی بود. یک توپ و یک دروازه ساده. حتی اگر توپ پلاستیکی هم نشود خرید، با چیزهایی شبیه پارچه های دایره شده می توان فوتبال را آغاز کرد. برای دروازه هم نیازی به تور و آهن نیست؛ با چند سنگ میشود ناحیه موفقیت را تعریف کرد؛ ناحیه دروازه و گل. از این جهت شور و شوق طبقه فقیر و کارگر در همان ابتدای اروپای صنعتی به این ورزش به جهت دسترسی بالای این ورزش برای عموم بود.
🔹اما این تنها مزیت فوتبال نبود. فوتبال با #ماهیت زندگی و خصوصیات فردی طبقه فقیر و کارگری #تناسب هم داشت. فوتبال ورزش #پاست. بازی فوتبال با پا انجام می گیرد. برای کارگری که دستهایش صبح تا شب درگیر #کار_و_تولید است؛ انجام ورزشی هیجان برانگیز با پا یک فرصت بی بدیل است.
🔹فوتبال ورزش ساده و #بی_آلایشی است. عمومی و #همه_فهم است و قواعد بازی در آن معلوم و مشخص و نیاز به آموزش چندانی ندارد. یک توپ است و دو دروازه در یک مستطیل با هر اندازه که شما در اختیار دارید. قواعد بازی در این ورزش مشخص است و امکان بروز استعدادها و تلاش ها در آن مهیا است.
🔹اما این همه قصه فوتبال نیست. آنچه به این مجموعه ویژگی ها برای گرایش به فوتبال برای این حدود یک و نیم قرن گذشته می توان افزود آن است که فوتبال بستری برای رهایی از #تله_فقر و امکانی برای #تحرک_درآمدی و اجتماعی طبقه کارگر و فقیر نیز بوده است. فوتبال، استعاره ای از دنیای رقابت های بیرونی است. دنیای افسار گسیخته و رها ولی قانونمند که در آن همه بازی ها صفر-صفر آغاز می شود. پیش از آغاز بازی کسی برنده نیست و لزوما #ضعیف محکوم به شکست در برابر #قوی نیست.
🔹این قصه #دراماتیک برای طی کردن مسیر فقر تا خوشبختی در سال های دور، بسیار بیشتر از امروز بوده است. اسطوره و سمبل این ترقی، قطعا « #پله » ستاره افسانه ای برزیلی هاست. زندگی سخت در دوران کودکی و بزرگ شدن در خیابان با #دستفروشی و کار کارگری وجه مشترک ستاره هایی همچون #مارادونا، #رونالدو، #جورج_وهآ و #رونالدینهو بوده است. ستارههای فقیر دنیای فوتبال، فوتبال را برای طی کردن یک شبه تحقق #آرزوها انتخاب کردند و زود نیز به #مقصد رسیدند.
🔹فوتبال امروز اما در ۲۰۱۹ در حال یک #تغییر_پارادایم است. روز به روز در حال #گران شدن است. فناوری به تدریج در حال نفوذ در فوتبال و گرانتر کردن این ورزش کارگری است. در واقع کم کم فوتبال در حال تبدیل شدن به یک #سرگرم_لوکس برای طبقه #متوسط شهری است. استفاده از سیستم VAR برای اولین بار در سیستم داوری جام جهانی، قدمی بلند برای نفوذ فناوری به این ورزش و نقطه ای عطف برای #حاکمیت_فناوری بر این ورزش است؛ جایی که این بار به جای خود تصمیمات داور، نفس راستی آزمایی و عادلانه بودن تصمیمات با فناوری های نوین، هیجان برانگیز شده است. ورزش ساده و بی آلایش کارگری سده نوزدهم، حالا تبدیل به یک صنعت تجاری پرزرق و برق شده است؛ همچنان هیجان برانگیز است اما کمتر مجالی برای کمتر دیده شده ها فراهم می کند. برای دیده شدن باید پول خرج کرد و دیگر بازی ها صفر-صفر آغاز نمی شود.
🔹قواعد بازی در مستطیل سبز روز به روز پیچیده تر و پیچیده تر می شود و فناوری های جدید کار را از این هم چالشی تر می کند. گاه این قواعد در مستطیل سبز، اوضاع را در دایره زندگی آدم ها نیز تغییر می دهد. گاه وفاق و انسجام اجتماعی را بالا می برد اما گاه بی رحمانه عامل دوگانگی و #تفرقه می شود.
🔹فوتبال بازی #عادلانه_ای هست و نیست. به یک معنا عادلانه است چون پرده ای از حیات اجتماعی است. اما فقط منظری و آن منظر #رقابت است. رقابتی که بردن تو به معنای #باخت_رقیب است. اما این همه ماجرای زندگی نیست. تعاملات اجتماعی فقط مبارزه برای گل زدن نیست. فوتبال #کارجمعی را به ما یاد می دهد اما هم چنان ما را گرفتار نوعی تک روی و نفع جویی شخصی می کند. گاه تمام زندگی برایمان مبارزه می شود و نتیجه نهایی برایمان مهم تر از هر چیز. بازی است که مساوی آغاز می شود تا تیم شایسته مشخص شود اما همیشه آن که بهتر است؛ برنده نیست.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر هسته عدالت پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #سلوک_رشد
✴️ سال ۹۳ برای #پایان_نامه ویژگی های رفتاری یک #تاجر مسلمان به همراه دانشجوی مربوط خدمت حاج آقای اعتمادیان رسیدیم. از شون پرسیدم:"این دست خیری که دارید رو مرهون چه کسی یا چه توصیه ای می دونید؟" گفتند:" #مادرم. توصیه مادرم. همیشه ایشان به من نصیحت می کردند که از هر آنچه داری #بگذر و به بقیه برس.
🔹یادمه پنج سالم بود که با مادرم در یکی از مجالس #روضه در شهر یزد شرکت کرده بودم. خانم ها در ایوان طبقه بالائی و مشرف به قسمت مردونه بودند. وقتی چای برام آوردند چهار تا قند هم به دادند. من هم چای و قندها رو خوردم. وقتی رفتیم خونه مادرم به من ایراد گرفت که مگر قرار نبود از هر چی که بهت دادند بگذری و همش رو برای خودت مصرف نکنی. گفتم مادر مگه چکار کرد؟ مادر گفتند هر چهار تا قند رو با چایت خوردی و به کس دیگه ای ندادی. تازه فهمیدم مادر با چه دقتی رفتار من رو زیر نظر داشتند. لذا این توجه منو متوجه خودم و رفتارم کرد و فهمیدم اگه این توصیه مهم نبود اینقدر مادر به من حساس نمی شدند. لذا از همون کودکی این رفتار گذشت و #بذل در من #نهادینه شد. "
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 دیپلماسی مساجد: ترکیه اینگونه در معرکه رهبری اسلامی پیروز شد
🔶حزب عدالت وتوسعه چگونه ازقدرت نرم اسلامی استفاده میکند؟
✴️ ترجمه وتلخیص مقاله مجله آمریکایی Foreign Affairs، 10 ژانویه ۲۰۱۹
بازنشر داده شده در وبسایت عربی شبکه قطری الجزیره
🔹تحت رهبری رجب طیب اردوغان دین به ابزاری مهم درسیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است. ترکیه درکشورهایی ازآمریکای لاتین تاآفریقای جنوبی به ساختن مساجد، تأمین مالی آموزش دینی، ترمیم میراث عثمانی وترویج نسخه خاصش دررهبری اسلامی ازطریق آن موارد اقدام میکند.
🔹مؤسسات دولتی وسازمانهای جامعه مدنیِ مخصوص ارشاددینی ازطریق ترکیب اسلام سنی وقومیت ترکی اقدام به گسترش زبان وفرهنگ ترکی درکنار دروس دینی مینمایند وپرچم ترکیه رادر پروژههای جدید برافراشتهاند. درذهن کسانی که این سیاستها رااتخاذ میکنند، ترکیه به دلیل وارث امپراتوری عثمانی بودن، آخرین قلعه اسلام ورهبربدیهی نهضت #تمدن_اسلامی است.
🔹ترکیه تنها قدرت منطقهای نیست که ازاسلام برای گسترش هیمنهاش بهره میگیرد، چراکه #ایران و #سعودی نیز از طریق تأمین مالی سازمانها ومساجد، برای گسترش نسخههای خاص خود ازاسلام تلاش میکنند. ترکیه تلاش میکند نسخه خود ازاسلام را بهعنوان یک جایگزین سنیِ با تسامح بیشتر وافراطگرایی کمتر دربرابر وهابیت سعودی معرفی کندکه به همین دلیل برای رهبری منطقه مناسبتر است.
🔹یکی ازواضحترین ابزارهایی که ترکیه از طریق آن شایستگیهای دینیاش را اشاعه داده، ساختن مساجد جامع در سراسر جهان (مانند آلبانی، آمریکا، آلمان، کوبا، رومانی و ونزوئلا)است. دولت ترکیه این پروژهها را از طریق #بنیاد_دیانت حمایت میکند. دیانت درسال ۱۹۲۴ همزمان با افول امپراتوری عثمانی و تولد دولت جدید ترکیه برای ترویج یک نسخه سکولار ازاسلام تأسیس شد ودر ابتدا مأموریت داخلی داشت وتا کودتای ۱۹۸۰ نقش برجستهای در خارج از مرزهای ترکیه ایفا نمیکرد، اما از آن پس برای ترویج نسخه سکولار اسلام دربین مهاجران ترک مأموریت یافت. #حزب_عدالت_و_توسعه مأموریت بینالمللی دیانت راگسترش داد. دیانت ازسال ۲۰۱۰ که یک موسسه نیمهمستقل بود، کاملاً تحت کنترل دولت در آمد. بنیاد دیانت امروزه درسراسر جهان فعالیت میکند، ازآمریکای لاتین تا اروپا، آفریقا وآسیا و به اجتماعات مسلمانان خدمات گوناگون دینی ارائه میدهد.
🔹سازمانهای مردمنهاد بشردوستانه باتمایلات اسلامی درترکیه نیز نفوذ این کشور رادربخشهایی ازخاورمیانه وآفریقا که قبلاً متعلق به امپراتوری عثمانی بوده گسترش دادهاند. حزب عدالت وتوسعه از ۱۶ سال پیش که به قدرت رسید، محدودیتهای بوروکراتیک این سازمانهای مردمنهاد راکاهش داد که به آنها اجازه میداد کمکهای مالی مردمی بیشتری دریافت کنند وفعالیتهایشان را در خارج از کشورگسترش دهند. بسیاری ازمقامات ارشد حزب عدالت و توسعه ارتباط نزدیکی با سازمانهای بشردوستانه دارند. از سوی دیگر نیز رهبران این سازمانهای مردمنهاد خودشان را بازیگران مهمی در سیاست خارجی ترکیه بهحساب میآورند. آنها معمولاً بر مسئولیت ترکیه در برابر سرزمینهای عثمانی سابق و نقش این کشور بهعنوان رهبر تمدن اسلامی اصرار دارند.
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
🔹سبک آموزش دینی ترکیه درنقاطی ازآفریقا مانند سومالی،چاد،اتیوپی، غنا و نیجریه مورداقبال است. سازمانهای اسلامی ترکیه مدارسی دینی موسوم به #امام_خطیب رااداره میکنند که درآن آموزههای اسلامی وعلمی تلفیق میشود. اردوغان یکی از برجستهترین فارغالتحصیلان این مدارس است. محبوبیت این مدارس ازحملات یازده سپتامبر افزایشیافته است، چراکه بسیاری ازکشورهای مسلمان آمدهاند تااسلام ترکیه را بهعنوان جایگزینی برای جریانات رادیکالتر مشاهده کنند. مقاماتی ازافغانستان، چاد، نیجر، پاکستان و سومالی ابراز علاقه کردهاند که به همین دلیل از مدل آموزش اسلامی ترکیه که بهوسیله مدارس امام خطیب ارائهشده، اقتباس کنند.
🔹اما درمجموع در سطح جهانی، توسعه دینی ترکیه به نتایج متفاوتی منجر شده و ابتکارهای ترکیه درخاورمیانه واروپا باتردید فزایندهای روبرو است. ظاهر ملیگرایانه دیپلماسی مذهبی ترکیه میتواند مانع عدم موفقیت آن شود. کشورهای اروپایی اقدامات ترکیه را دوقطبیساز و تخریبکننده یکپارچگی مهاجران ترک میدانند، وکشورهای خاورمیانه نیزبه آنان به چشم امپراتوری نگاه میکنند. گرچه حزب عدالت وتوسعه، توسعه دینی ترکیه را به سطوح بیسابقهای رسانده است اما دراین زمینه سوءظن به اهداف ترکیه میتواند چشماندازموفقیت آن رامحدود کند.
#دیپلماسی_فرهنگی
#مردمی_سازی
#تصویرسازی_ملی
پ.ن:جهت آشنایی کاملتر و جزئیتر با #دیپلماسی_دینی ترکیه، میتوانید به فایل ترجمه کامل مقاله درکانال جامع مرکز رشد رجوع نمایید
✍ #محمدرضا_کوهکن پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
5770243_-216191.pdf
214.1K
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 نقدی کوتاه بر ماجرای نیمروز۲ ؛ رد خون
🔹تضاد عشق و ایدئولوژی
ماجرای نیمروز ۲ (رد خون)؛ در همان فضا و اتمسفر ماجرای نیمروز سال ۱۳۹۵ است؛ با این تفاوت که این بار مهدویان به جای فتنه «سازمان مجاهدین» در تابستان ۱۳۶۰، فتنه بهار و تابستان ۱۳۶۷ آنها را جلوی دوربین برده است. بنابراین احتمالا تغییر چندانی در موافقان و مخالفان فیلم او ایجاد نشود و استدلال های موافق و مخالف هم چنان باقی باشد؛ جز آنکه شاید کم کم سبک فیلمسازی مهدویان برای برخی تازگی و نوآوری خود را از دست بدهد.
🔹از تیم دوست داشتنی ۵ نفره اطلاعات حامد، رحیم، صادق، کمال و مسعود، دو نفر ابتدایی ظاهرا شهید شده اند و صادق طراح و باهوش، کمال ایده آل گرا و معتقد و مسعود صلح طلب و مهربان باقی مانده اند. ابراهیم و افشین به تیم آنها افزوده شده است. افشین شوهر خواهر کمال است.
🔹سوژه اصلی درام در همان ابتدای فیلم مشخص می شود: در هم آمیختگی مجدد تعلق های خانوادگی با کار تشکیلاتی و ایدئولوژیک. سیما (همسر افشین و خواهر کمال) سال ۱۳۵۹ در قالب سازمان مجاهدین به جنگ عراق می رود و اسیر می شود؛ سازمان مجاهدین بعد از حوادث سال ۶۰ که در ماجرای نیمروز۱، مهدویان ترسیم کرده است به عراق می گریزد و رسما از سال ۱۳۶۵، مسعود رجوی با تشکیل ارتش آزادی بخش ملی، در کنار عراق علیه ایران می جنگد. «سیما» یکی از افرادی است که به جهت تعلق قدیمی به سازمان، به پادگان اشرف منتقل می شود و به عنوان پرستار در آنجا مشغول به کار می شود. حالا سوژه اصلی درام آنجا شکل می گیرد که افشین در همان ابتدای فیلم به صورت اتفاقی عکس همسر خود را که تصور می کرد اسیر یا مفقود الاثر شده است؛ ناگهان در بیمارستان های پادگان اشرف می بیند. تردید بین انجام وظیفه و تعلق های گذشته، شکل و رشد می گیرد و بار دیگر این مبارزه درونی میان عشق و ایدئولوژی متولد می شود.
🔹دوربین و میزانسن در ماجرای نیمروز۲، به همان سبک مستندگونه مهدویان است که به خوبی بعد از مستند «آخرین روزهای زمستان»، «ایستاده در غبار» و ماجرای نیمروز، روز به روز پخته تر شده است؛ تجربه فیلم نه چندان خوب لاتاری در سال گذشته بار دیگر او را به بهره گیری از این نوع سینما در فضای تاریخی و مستندگونه کشانده است. دیالوگ های کوتاه، پرمعنا و ریتم تند فیلم بار دیگر در خدمت قصه قرار گرفته است. دوربین مدیوم و متحرک فیلم ما را کامل وارد فضای تاریخی قصه می کند و بیش از ماجرای نیمروز۱ ، به شخصیت ها نزدیک می سازد.
🔹فیلم در یک ساعت ابتدایی، به مقدمات شکل گیری عملیات موسوم به فروغ جاویدان از سوی سازمان مجاهدین(منافقین) و عملیات پاتکی جمهوری اسلامی ایران موسوم به عملیات مرصاد می پردازد. از ۱۳ فروردین ۱۳۶۷ که تیم اطلاعاتی در جستجوی اجساد منافقین در میان شهدا است (سکانس ابتدایی) تا فعالیت های گوناگون سازمان در برقراری ارتباط میان زندان و قرارگاه تشکیلات. این زمینه های تاریخی به شکل غیرمستقیم به ارتباط زندانیان سازمان مجاهدین با بدنه اصلی سازمان می پردازد؛ فکت تاریخی که به اعدام های تابستان ۶۷ مرتبط است و فیلم به خوبی به صورت مستقیم وارد آن نمی شود. ایده اجتناب در پرداخت مستقیم به اعدام های تابستان۱۳۶۷ ، انتخاب هوشمندانه ای از سوی فیلمساز بوده است.
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
🔹یکی از انتقادها به مهدویان در ماجرای نیمروز۱ ، آن بود که در طرح تضاد خیر و شر، ما را با جبهه شر و شخصیت های آن آشنا نمی کند. خانه تیمی موسی خیابانی فتح می شود؛ بی آنکه بدانیم او و اطرافیانش چه هستند و چه می کنند؟! به نظر می رسد مهدویان این توجه را پذیرفته و در ماجرای نیمروز۲ ، دوربین خود را سوی طرف مقابل چرخانده است. از پادگان اشرف برایمان می گوید؛ از قربانی شدن مناسبات احساسی و عاطفی انسان توسط یک تشکیلات خشک و متصلب. او تلاش کرده است حداقل کمی ما را با خصوصیات و شرایط زنانی که در پادگان اشرف هستند آشنا کند؛ از ازدواج تشکیلاتی تا جلسات بیان فاکت هایی که همچون دادگاه ضعف ایدئولوژیک آنها را بر ملا می کند. مرام و مشرب اهالی پادگان اشرف را بر ملا می کند و شخصیت پرستی آنها در پذیرش مسعود و مریم را تصویر می کند. در این کار البته باز هم مهدویان در شخصیت پردازی ناقص عمل می کند و افراد در حد تیپ باقی می مانند. خرده قصه عباس زریباف (نفوذی ماجرای نیمروز۱) و همسرش را طرح می کند تا در این تضاد خون و عشق، چگونگی قربانی شدن عواطف انسانی را مطرح کند اما در بیان جزئیات شخصیت ها الکن است.
🔹«امنیت» جوهره اصلی مورد تأکید فیلم است. درام سیاسی-تاریخی ماجرای نیمروز۲، سرشار از اعتماد و خیانت، نفوذ و حیله و جنگ سرتاسر اطلاعاتی است. برای صادق که گویی خیالش از پیروزی میدانی در مبارزه با منافقین در سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب راحت است؛ مسئله و چالش اطلاعاتی است. اطلاعات میدان اصلی مبارزه است. حال در این جنگ سرتاسر امنیتی و اطلاعاتی، کمال و افشین به عنوان دو عضو تیم اطلاعات عملیات درگیر یک تعلق خانوادگی شده اند. «سیما» با نام سازمانی «لیلا» در قالب عملیات سازمان مجاهدین به شهرهای مرزی حمله می کند. کمال و افشین نگرانند؛ نگران آبرو و غیرت خود؛ اما واقعا چرا این شخصیت ها اینقدر متزلزل شده اند؟ چرا نفرات اول اطلاعاتی باید تمام هم و غم خود را در این شرایط پیدا کردن سیما قرار دهند؟ به نظرم فیلمنامه بیش از حد می خواهد از تضاد عشق و وظیفه جان بگیرد. آنها در این جستجو عباس زریباف را بر خلاف قاعده تشکیلاتی از روی احساسات می کشند اما همزمان از روی اعتقاد بر جنگ در صحنه با منافقین تأکید می کنند.
🔹قهرمان ماجرای نیمروز۱ ؛ کمال است. کسی که با شجاعت خود موسی خیابانی را می کشد اما چه می شود که این چنین در مورد قصه خواهرش کم می آورد؟ شاید فیلمساز می خواهد ما را به وجوه انسانی و عاطفی قهرمانان عقیدتی و ایدئولوژیکی مان آشنا کند اما به نظر در این مسیر به بیراهه می رود. تضاد عشق و ایدئولوژی در فیلم های گذشته پیرامون سازمان مجاهدین همچون «سیانور» هم وجود داشت؛ این بر آمده از فرم ذاتی این تشکیلات ضد انسانی است اما چرا این مسئله در جبهه خودی اینقدر تبدیل به مسئله درام می شود؟ در ماجرای نیمروز ۱ ، سوژه عاطفی حامد و سهیلا از ابتدا تا سکانس پایانی دنبال می شود؛ در نهایت حامد بازنده احساسات می شود و شلیک نمی کند. در تردید میان تعلق و تشکیلات، تعلق ها پیروز می شود
🔹برخی منتقدین در نقد ماجرای نیمروز 1، تضاد خیر و شر موجود در فیلم را خالی از آرمان و ایدئولوژی می دانستند. اگر این نقد در مورد ماجرای نیمروز 1، وارد بوده باشد، در نسخه دوم به شکل جدی تری وارد است. در اینجا بررسی مقایسه ای دو الگو در تضاد عشق و وظیقه در دو جبهه طرح شده است: عباس و همسرش و کمال و خواهرش. ایدئولوژی ضد انسانی مجاهدین، رها کردن همسر توسط عباس را به خوبی نمایان می کند اما در جبهه خودی ظاهرا زبان عواطف و احساسات است که جولان می دهد.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
🏘 #خانواده_رشد
💢 بچه شیطون
🔹امام می فرمودند:
اگر بچه بازی نکند #مریض است. بچه باید شیطونی کند.
🔹امام به یکی از خانم ها که از #شیطنت بچه خود گله می کرد، می گفتند:
من حاضرم که ثوابی را که تو از تحمل شیطنت حسین می بری با ثواب تمام عبادات خود عوض کنم.
🔹عقیده داشتند:
بچه باید #آزاد باشد، تا وقتی که بزرگ می شود. آن وقت باید برایش حدی تعیین کنند.
🔹در مورد #تربیت_کودکان می فرمودند:
با بچه ها #رو_راست باشید. الگوی بچه پدر و مادر هستند. اگر با بچه درست رفتار کنید بچه ها درست رفتار کنید بچه ها درست بار می آیند. هر حرفی را که به بچه ها زدید به آن عمل کنید.
🌱 #تربیت_فرزند
👤 کتاب #برداشتهایی_از_سیره_امام_خمینی ، ص۲۳
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu