👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹باید توجه داشت که حمایت از سوی سیاستگذار به فناوری های مختلف (رانتهای دولتی) همواره در خطر وابسته شدن به این حمایتها و دائمی شدن آنها، کاهش دادن انگیزه نوآوری و رقابت پذیری، حفظ وضعیت موجود و پناه گرفتن پشت عبارتهای زیبای کمک به اقتصاد ملی است. چراکه حمایت، حمایت دیگری می طلبد و این دور به ناکارا باقی ماندن صنایع منجر میگردد؛ و اما راه حل در تخصیص #مشوق_های_صادراتی محصولات است تا با افزایش انگیزه نوآوری از طریق رقابت با کالاهای خارجی در بازارهای جهانی، موجب ارتقای توان فنی و فنّاورانه صنایع کشور شود. استفاده از ابزارهای تشویقی در امر صادرات (مثل مشروط کردن پرداخت وام های دولتی به صادرات درصدی از تولید) میتواند با ایجاد انگیزه در صنایع از دو طریق موجب ارتقای توان فناورانه شود. اول از طریق ایجاد رقابت داخلی بین صنایع برای صادرات بیشتر برای کسب تسهیلاتی بیشتر و دوم از طریق رقابت با کالاهای خارجی در بازارهای بینالمللی برای حفظ سهم بازاری خود. @Rushdisu
🔹نکته دیگر آن است که حمایت از صنایع مختلف، نیازمند بکارگیری ابزارهای سیاستگذاری در وجه صحیح آن برای ارتقاء توانمندی محصول در تراز جهانی است؛ یکی از مهمترین این ابزارها «#تعرفه_دولتی» است که باید توجه داشت، اگر تعرفه از ابزاری حمایتی به ابزاری درآمدی تبدیل شود دیگر کدام دولت است که منبع درآمدی خود را کاهش دهد و ارتقاء توانمندی فناورانه داخلی را پیگیری کند؟! و اما راه حل در اختصاص درآمدهای حاصل از تعرفه به همراه هزینه کرد دولت به ارتقاء فناوریهای همان محصول در داخل کشور است.
🔹کوتاه سخن آنکه حمایت از محصول ایرانی، حمایت از صنایع ارزآور و تولیدات با ارزش افزوده بالاتر و دارای کشش درآمدی بالاتر در بازارهای صادراتی است که با تخصیص ترجیحی منابع به آنها تمام قوای بالقوه کشور بالفعل گردیده و صنایع کشور با برنامه ریزی بلندمدت و با بکارگیری صحیح ابزارهای سیاستگذاری به توانمندی حداکثری خود در مقابله با کالای خارجی برسد؛ تا با توسعه تجارت خارجی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی، نوای سرافرازی و سربلندی ملتی فریاد زده شود که درمقابل مستکبرین و زورگویان با اقتدار پیش میرود. ان شاء الله.
✍️ #محمدمهدی_مهدی_خواه پژوهشگر مرکز رشد
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
➖ #منهای_رشد
🔹 #سفر_از_بیرون
🔸 ساعت 4 بعدازظهر هواپیمایم ایران می نشست. با خود قول می دادم که خاطرات خود به #زبان_فارسی ولو دست و سر شکسته بنویسیم.
🔸 مطمئن نبودم که همان ساعت 4 پی ام خواهد نشستن. طوری برنامه ریزی بوده ام که در ایران باشم هنگام #برنامه_سنتی سال جدید. می توانست درک کنم که چقدر دنیای کامل متفاوتی در ایران می بینم. دنیایی متفاوت از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر. دنیایی که سالهای دانشجویی درکتاب ها و فضای مجازی دیده بود.
🔸 هواپیما روز سه شنبه با تأخیر مقداری زیاد، نشست در فرودگاه امام خمینی. حدود یک ساعت مانده بود تا زمان مراسم سنتی ایران. هتل من رزرو شده بود در خیابان فاطمی، شهید دکتر فاطمی. از سالن شماره 5 خارج کردم. رسیدم پیش #رانندگان_تاکسی. همه به سمتم هجوم آوردند، where are you going?. یک نفر بدون اجازه حتی چمدان گرفت و رفت. فکر کردم دزد بود. please ride. فهمیدم درخواست دارد با تاکسی او سفر کنم.
قبول کردم. و داخل نشستم در اتومبیل. #آرم_روی_فرمان جلب نظرم کرد. #هیوندای_موتور؛ شرکت خودروسازی کره ای و چند ملیتی وچهارمین خودروساز بزرگ جهان.
🔸 رادیو تاکسی روشن بودند و مشغول برنامه های رادیویی قبل ازسال نو. مسافت فرودگاه تا تهران کمی زیاد بود. تا ابتدای تهران رسیدیم سال نو شده بود و همه جا مشغول رقص و آواز بودن.
سالهای دانشجویی و آشنایی با ادب فارسی اخبار داخلی ایران پیگیری کردم و با جریان های داخلی ایران آشنا شدم. تاکسی از خیابان های مختلف رد می شد. خیابان ها هنوز مقداری تردد داشتند کم کم داشت شلوغ تر می شد. هم زمان من #سخنان_رهبر_ایران را از رادیو گوش میدادم. درخور توجه و حکیمانه. مثل همیشه بود. می دانستم باید انتخاب کنم امسال هم یک شعار و الگویی برای سال جدید به همین خاطر خوب گوش می دادم نام سال جدید چه می شود.
🔸با اطلاعاتی که از وضعیت ایران داشت حدس می زدم چیزی باز درمورد #اقتصاد باشد. صحنه های زیبایی بودند. خیابان مردم کیسینگ بودند. در همان حال صفحات مجازی در ارتباط با ایران را می خواندم. نوع تبلیغات و تعامل مردم جالب به نظر می شد برای من. رهبر ایران در پایان گفت این سال جدید شمسی، سال #حمایت_از_کالای_ایرانی می شود، راننده تاکسی زیر لبش چیزی گفت. #گلکسی چقدر رخ می نمایاند بر #بیلبوردهای_بزرگ شهر. همان موقع به راننده گفتم آیا شما در این سال جدید خودروی خود را تعویض می کنید با یک خودروی ایرانی؟
گفت خیر!
تعجب کردم!
پرسیدم چرا؟
دوست ندارید #استقلال_اقتصادی را پیدا کنید؟
گفت در این یک مورد نباید اشتباه نکرد.حمایت از کالای ایرانی وقتی محقق خواهد شود که #صنعت_خودروسازی ایران #زمین_بخورده است!
🔸 او این را گفت و شروع کرد درمورد #مافیای_خودروی_ایرانی صحبت کردن. او گفت و توضیح زیاد داد و من هم قانع کرد که ایرانی که می تواند #موشک_های_بالستیک بسازد و قدرتمند هست و دوربرد و همچنین می تواند به تنهایی #اورانیم را تا 20 درصد غنی کند همه را، چرا نتوانسته در صنعت خودرو پیشرفت نماید؟ هنوز ضعیف #مونتاژ می کند؟
🔸 همان وقت و زمان توییتر را چک می کردم. با راننده هم می گفتم.در توییتر دعوای حامیان نظام و اوپوزیسیون شروع شده بود. عده ای #هشتک حمایت از کالای ایرانی را ترند می کردند و عده ای هم مخالفت میکردند با این شعار. سیاسیون ایران هم شروع کردند هم زمان نظرشان را گفتن. یکی از آنها گفت WC عمومی یکی از #حرم_های_امامان در ایران ساخت ایران نیست و خواست با این کار رقیب سیاسی خود را درفشار سیاسی کند ولی این طور نشد.
🔸 رسیدیم خیابان فاطمی.
روبه روی هتل موقع پیاده شدم گفت عده ای در ایران پول دریافت کرده بودند تا مخالفت بانظر رهبری است حرف بزنند. هرچه بگوید ولو به نفع آنها باشد #باید_مخالفت_کنند. حرفش را تأیید شد دیدم و گفتم همان موقع برایش این توییت از رییس ستاد دانشجویی میرحسین موسوی( رئییس اپوزیسیون سال 88 ) را خواندم: «اوضاع جوری شده آقای خامنه ای بگه نفس بکشید لازمه برای موندن یک عده دیگه نفس نمی کشن حتی اگه خفه بشن. اینکه به یک نفر انتقاد دارید دلیل نمی شه که هرچی گفت علیهش موضع بگیرید. آخه فراخوان حمایت از تولید ملی هم دیگه مخالفت داره؟؟ واقعا؟؟» و خداحافظی کردم...
می دانم ایام خوبی در ایران #نوروز خواهم داشت...
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
🌐 @Rushdisu
12.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 یاد سبز
☑️ به مناسبت روز پدر و تجلیل از حضرت #آیت_الله_مهدوی_کنی (رحمه الله علیه)
🌿 #بهار_در_بهار
🎞 #آوای_رشد
➖➖➖➖➖
🌐 @Rushdisu
🏘 #خانواده_رشد
💢 برکت دعای #پدر
🔹 زمانی که در نجف بودیم یک روز مادرم گفتند: پدرت را صدا بزن تا برای نهار بیاید.
🔹 حقیر رفتم طبقه فوقانی، پدرم در حال مطالعه خوابش برده بود.
🔹 ماندم چه کنم خدایا امر مادرم را #اطاعت کنم؟ از طرفی می ترسیدم با بیدار کردن ایشان باعث #رنجش_خاطر مبارکشان شوم.
🔹 خم شدم لب هایم را #کف_پای_پدر گذاشتم و چندین #بوسه زدم تا اینکه بیدار شدند. دیدند من هستم.
🔹 پدرم سید محمود مرعشی وقتی این علاقه و احترام را از من دید فرمود شهاب الدین تو هستی؟
🔹 عرض کردم: بله آقا؛ دستش را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: پسرم خدا عزتت را بالا ببرد و تو را از خادمین #اهل_بیت (علیهم السلام) قرار دهد.
🔹هرچه دارم از #برکت_دعای_پدرم است.
🌱 #احسان_به_والدین
👤#آیت_الله_مرعشی_نجفی (ره)
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄چرا #کالای_ایرانی نمی خریم؟!
✴️می خواهم از یک نقطه دیگر شروع کنم تا به این سوال از نگاه #امام_خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پاسخ دهم!
🔹چند سال پیش مشغول بررسی بیانات مقام معظم رهبری، در حوزه تهاجم فرهنگی بودم، نکته مهم این بود که نقطه محوری و هسته اصلی #تهاجم_فرهنگی واقعاً چیست؟! شاید در ذهن خیلی از ماها بدحجابی و ابتذال جنسی و امثال اینها از مصادیق بارز تهاجم فرهنگی است، امّا جالب بود که در بیانات مقام معظم رهبری دائماً تذکر داده شده بود که جریان انقلابی اشتباه نگیرد! بدحجابی مسأله اصلی ما در تهاجم فرهنگی نیست! جلوتر می رفتیم می دیدیم که همین موضع گیری را ایشان در مصادیق تهاجم فرهنگی هم دارند.
🔹برای خود من مسأله شده بود که اگر ابتذال و بدحجابی و موسیقی مبتذل معضل و مسئله اساسی تهاجم فرهنگی نیست! پس چه چیزی آن مسأله اصلی است؟ چرا مقام معظم رهبری می فرمایند مسأله تهاجم فرهنگی خوب فهم نشده است؟! چه چیزی باید فهم شود تا این مسئله که به ظاهر سهل و روشن است اما انگار ممتنع و دست نیافتنی شده فهم شود.
🔹تا اینکه بالاخره در بیانات حضرت آقا رسیدیم به این تحلیل که مسئله اصلی تهاجم فرهنگی از نگاه ایشان مسأله «#خودباختگی» و «غربزدگی» است. اینکه ما هرچه غربی است را چون غربی است، می پسندیم! غرب را کامل و توسعه یافته می دانیم و پیشرفت را معادل #غربی_شدن می دانیم!! چرا بی حجابی رواج پیدا می کند؟! نه به خاطر عناد و بی حیایی زنان ما!! بلکه به این خاطر که زن غربی الگو است و مدل پوشش او نشانه متمدّن بودن! و البتّه حجاب نشانه امّل بودن!! این نگاه در همه زندگی ما جاری شده است: «خود باختگی» و «غربزدگی!» @Rushdisu
🔹حتی رگه هایی از این نگاه در میان مذهبی ها هم وجود دارد!! نمونه بارز آن در خرید «برند» های خارجی است!! از گوشی همراه گرفته تا خودکار توی جیبمان!! و این چیزی است که در بیانات امام(ره) هم به عنوان #مانع_اصلی حمایت از کالای ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. امام خمینی(ره) می فرمایند:
🔹«غربزدگيها #ظلمت است. اينهايى كه توجهشان به غرب است، توجهشان به اجانب است، قبلهشان غرب است، رو به غرب توجه دارند، اينها در ظلمات فرو رفتهاند؛ اوليايشان هم طاغوت است. ملتهاى شرقى كه به واسطه تبليغات داخل و خارج، به واسطه تعليمات عمّال داخلى و خارجى، رو به غرب آوردهاند و قبله آمالشان غرب است و خودشان را باختهاند و نمىشناسند خودشان را، مَآثِر و مَفاخِر خودشان را گم كردهاند و خودشان را باختهاند و گم كردهاند و به جاى آنها يك مغز غربى نشسته است، اينها اوليايشان طاغوت است؛ و از نور به ظلمات وارد شدهاند. و همه بدبختيهاى شرقيها هم، از آن جمله ماها، همه گرفتاريهاى ما و بدبختيهاى ما هم، همين است كه #خودمان_را_گم_كرديم، يك كس ديگر به جاى ما نشسته است و لهذا مىبينيد كه هر چيزى كه در ايران هست تا يك اسم غربى نداشته باشد رواج ندارد. داروخانه هم بايد اسم غربى داشته باشد. كارخانههاى ما هم كه پارچه مىبافند بايد آن حاشيهاش خط غربى باشد؛ اسم غربى هم رويش بگذارند. خيابانهايمان هم بايد يك اسم غربى داشته باشد. همه چيزمان بايد #رنگ_غربى داشته باشد. كتاب هم كه مىنويسند همين كتابنويسها، همين روشنفكرها، بعضيشان كتاب هم كه مىنويسند، يا يك اسم غربى روى آن مىگذارند؛ يا مطالب را وقتى ذكر مىكنند، استشهاد مىكنند به قول يك نفر غربى. عيب هم اين است كه هم آنها غربزده هستند، و هم ماها! اگر كتابها آن اسمها را نداشته باشد، اگر فاستونى آن اسم را نداشته باشد(يك اسمى از آنها رويش مىگذاشتند. هر پارچهاى را كه مىبافتند، اصفهان پارچه مىبافت، لكن اسمِ آنها را رويش مىگذاشتند! ما همه چيزمان را باختيم. حالا دزدها را بيرون كرديم، اما خودمان را پيدا نكرديم)، اگر دواخانه آن اسم را نداشته باشد، كمتر به آن توجه مىشود. وقتى به كتاب زياد توجه مىشود كه از اول كه انسان وارد مىشود هى اصطلاح غربى ببيند؛ هى الفاظ غربى ببيند. الفاظ خودشان را فراموش كنند؛ لغت خودشان را فراموش كنند؛ مفاخر خودشان را بكلى فراموش كردهاند؛ دفن كردهاند؛ و به جاى آن ديگران را نشاندهاند. اينها همه ظلمتهايى است كه طاغوت ما را از نور به اين ظلمتها وارد كرده است.» (صحیفه امام ج 9، ص 460)
✍️ #علی_جعفری_هرستانی پژوهشگر مرکز رشد
🗂 #هسته_مکتب_امام_خمینی(ره)
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄یک انقلاب، یک انتخاب؛ کدام تصویر؟
✴️تصویر ملی یک کشور، بر آمده از مجموعهای از خصوصیات بومی، فرهنگی، جغرافیایی، تاریخی و تمدنی، از یک سو و کنشهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و رفتار و شخصیت نخبگان سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و ورزشی آن از سوی دیگر است.
🔹نکته قابل توجه چگونگی ترکیب و نفوذ این شاخصهها در ساخت #تصویر_ملی یک کشور است. ضریب نفوذ هر یک از این شاخصهها در تصویر ملی، بسته به نمونههای مختلف، متفاوت است. گاهی کشوری مانند یونان با سابقه تمدنی و تاریخی منحصر به فرد تصویری بی رمق و نا توان در جامعه بین الملل مییابد و گاه کشوری مانند امارات بدون هیچ تاریخ و تمدن و فرهنگ برجسته و منحصر به فردی، تنها بر اساس کنش اقتصادی خود، تصویری با نشاط و امن از خود به جهان ارائه میکند.
🔹در این میان نقش #رسانهها در تقویت یک بعد و تضعیف بعدی دیگر در ساخت یک تصویر ملی بسیار برجسته است. بحث در اهمیت تصویر ملی مراد نگارنده از این یادداشت نیست، اما کشورهای مختلف برای ساخت تصویر دلخواه از خود و دیگر کشورها سالانه میلیونها دلار هزینه میکنند. همین تلاش رسانهای به راحتی جای جلاد و شهید را تغییر میدهد و فلسطینیان را تروریست و اسرائیل را به عنوان کشوری صلح دوست و مظلوم به جهان مخابره میکند. همین نکته به خوبی میرساند که تصویر ملی یک کشور لزوما آن چیزی نیست که خود میخواهد بلکه تصویری است که از پس تلاشهای رسانهای موافق و مخالف در ذهن مخاطب جای میگیرد.
🔹ایران عصر پهلوی به دنبال ایجاد تصویر کشوری مدرن، آزاد، با مردمی در رفاه و آسایش و امن برای سرمایه گذاری خارجی بود. دستگاه رسانه ای پهلوی از فرهنگ، تاریخ و تمدن باستانی ایران در راستای تکمیل تصویر مذکور بهره می برد و تمدن اسلامی و مظاهر آن را به عنوان مانعی جدی در ترسیم آن تصویر به شدت در تنگنا و انزوا قرار داده بود. لذا ترسیم تصویری کهنه، ناکارآمد و خشن از اسلام از همان زمان در ایران کلید خورد. در میان سیاسیون ایرانی، #فرح_پهلوی بهترین کاراکتر را برای تجلی این تصویر داشت و برای به ثمر رسیدن آن تلاشهای وسیع و گستردهای صورت داده بود.
🔹البته چنین تصویری هرگز از ایران در اذهان مخاطبان ساخته نشد چرا که مقومات آن از جمله دموکراسی و وجود رفاه عمومی هرگز مهیا نشد و مبارزه با مظاهر و شعائر دینی به جای کمک به ساخت این تصویر مانع همراهی مردم در تحقق آرمان پهلوی گردید.
🔸با پیروزی #انقلاب_اسلامی، تصویر ملی ایران دگرگونی ماهوی یافت. تصویر جدید ذیل این شعار در حال ترسیم بود «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». در لابلای این شعار آنچه همه مردم را به خود میخواند واژه دیگری بود. واژه ای که با توجه به ایدئولوژی مارکسیستی برخی گروههای چپ و شعارهای آنها در آن زمان، چندان در شعارهای اصلی مردم بازتابی نداشت اما تمامی افراد موثر در پیروزی انقلاب و در راس آنها امام در نطقها و بیانات خود قبل و بعد از پیروزی نهضت بدان اهتمام میورزیدند. بدین ترتیب، تصویر ملی ایران بعد از بهمن ۵۷ تصویری از حکومت اسلامی آن هم با مصداق تاریخی حکومت امیر مومنان بود. مردم از جمهوری اسلامی، به درستی، تحقق #عدالت در همه شؤون را مطالبه می کردند. @Rushdisu
🔹بهترین کاراکتری که میتوانست چنین تصویری از ایران پس از انقلاب را نمایندگی کند، شخص #امام_خمینی (ره) بود. یک مرجع دینی محبوب، ساده زیست و البته شجاع و مقتدر. تمامی شاخصههای یک حاکم اسلامی تراز. پایه اصلی تصویر ملی ایران پس از انقلاب، تمدن اسلامی بود، از این رو، مظاهر عصر پهلوی به عنوان نماد طاغوتِ منفور، کنار گذاشته شد. در این میان بسیاری از شاخصههای تمدنی و تاریخی ایران نیز به خطا مورد بی مهری قرار گرفت و از تاثیر آن در تصویر ملی ایران پس از انقلاب به شدت کاسته شد. همین خطا به تدریج منجر به ایجاد دوگان مذهب- ملیت گردید که آسیب آن سالها بعد رخ نمایاند. البته جنگ تحمیلی هشت ساله تا حدی از آسیب این دوگان کاست. ایستادگی ایران دست خالی مقابل دشمن تا دندان مسلح و جا نزدن حکومت دینی در دفاع از خاک وطن این بار تصویری ملی تر از جمهوری اسلامی را به مردم مخابره کرد.
🔹پس از ارتحال امام خمینی (ره)، عصر جدیدی در ایران آغازیدن گرفت. پرچم تصویرِ ملی جمهوری اسلامی در دستان رهبری به اهتزاز درآمد و گفتمان اصیل انقلاب در پناه شخصیت انقلابی ،آرمانی و فرهنگی او جان تازهای یافت. اما واژههای #سازندگی و پیشرفت و رفاه کم کم وارد ادبیات سیاسیون تراز اول نظام گردید و تلخی و سختی ایام و آثار جنگ تحمیلی، آرام آرام مردم را از ادبیات جهاد، مقاومت، ایثار و ایستادگی دور کرد. این تغییر ذائقه،نخستین لرزه را بر پایههای استوارتصویر ملی اصیل جمهوری اسلامی وارد کرد. اما ایستادگی رهبری برشعارهای اصیل انقلاب اجازه تغییر مسیررا از دولت سازندگی گرفت.
👇👇 #ادامه_مطلب