👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹با پیروزی سید محمد #خاتمی در دوم خرداد ۷۶، پس از دو دهه به ناگاه شعار آزادی سال ۵۷، این بار با معنایی تازه بازخوانی شد. کاراکتر جذاب و مردمی خاتمی که در تضاد کامل با دولتمردان وقت قرار داشت، با تصویر سازی گسترده برای او و علیه رقیب همراه شد و او را به چهرهای محبوب در ایران تبدیل کرد. خاتمی با محور قرار دادن شعار #آزادی_بیان در داخل و گفتگوی تمدنها در عرصه جهانی تصویر ملی جدیدی از جمهوری اسلامی را ترسیم کرد. در این راه او با تاکید بر ملیت ایرانی عملا از خطای ساختاری دوگان مذهب-ملیت بهترین بهره را برد و توانست بخش مهمی از نسل جوان و نسل میانسالی را که طی دو دهه صدای خود را در بحبوبحه انقلاب و جنگ و سازندگی نشنیده می یافت، با خود همراه کند.
🔹بدین ترتیب دو تصویر متفاوت از جمهوری اسلامی درون جمهوری اسلامی مطرح گردید؛ تصویرِ اول، #تصویری_انقلابی با کلیدواژههای استقلال، عدالت، اصول، مقاومت، جهاد و جمهوری اسلامی، که مدعی آن، نظام بود و تصویرِ دوم، #تصویری_روشنفکر و به روز، با کلیدواژههای آزادی، اصلاحات، تساهل و تسامح، گفتگو، پیشرفت و جمهوری اسلامی که مدعی آن جناح چپ موسوم به جبهه دوم خرداد بود. مدعیان هر دو تصویر خود را به امام منتسب دانسته، هر دو خود را درون جمهوری اسلامی تعریف کرده و هر دو قرائت دیگری را همخوان با امام و انقلاب نمی دانست. تصویرِ اول در قامت راست گرایانی چون ناطق نوری، رفسنجانی و مهدوی کنی متجلی می شد و تصویرِ دوم، قرائتی جدید از جمهوری اسلامی با شعار اصلاحات بود که سید محمد خاتمی به خوبی آن را نمایندگی می کرد. @Rushdisu
🔹فساد، گسترش فاصله طبقاتی، ناکامی خاتمی در تحقق وعدهها ، بروز مشکلات اقتصادی مختلف و تشنج سیاسی در پایان دوره هشت ساله، این اندیشه را در ضمن خود داشت که دولت اصلاحات با شعار آزادی بیان مردم را #فریفته و دغدغه اصلی عدالت و مبارزه با فساد را وانهاده است. این امر زمینه ساز پیروزی گفتمانی گردید که شعارهای اصیل انقلاب را زنده می کرد. گفتمانی با نمایندگی کاراکتری به نام محمود احمدینژاد. #احمدی_نژاد با لقب مردی از جنس مردم، زبان تودههای متوسط و پایین اجتماع را به خوبی بلد بود و با زنده کردن شعارهای اصیل انقلاب اسلامی پس از پیروزی در انتخابات توانست حمایت گسترده نهادها و گروههای انقلابی و راست را به دست آورده و با سمبهای پر زور دست اندیشههای مخالف خود را از مناصب حکومتی یکی پس از دیگری کوتاه کند.
🔹شخصیت ناشناخته و همخوانی گفتمان، شعار و حتی پوشش او با آرمانهای اصیل انقلاب، او را به شخصی تبدیل کرد که کاراکترش تصویرِ اول را به خوبی نمایندگی کند. شاید پس از پرچمداران نهضت، امام خمینی و رهبر انقلاب، سیاستمداری وجود نداشت که کاراکترش بتواند به این شکل تصویرِ اول را در اذهان توده های مختلف مردم نمایندگی کند.
🔹بیرون راندن هاشمی از قدرت، مواضع تند علیه رژیم صهیونیستی و استقبال تاریخی مردم لبنان در کنار فقدان سیاستمداران انقلابی تراز رهبر انقلاب، همه و همه در جا انداختن تصویر این سیاستمدار تازه کار و ناشناخته در قاب جمهوری اسلامی موثر بودند اما هیچ کدام اثر تصریح رهبر انقلاب بر اینکه او توانست شعارهای اصیل انقلاب را زنده کند، را نداشتند. این امر تدریجا چهره داخلی و بین المللی او را به عنوان بخشی از تصویر ملی جمهوری اسلامی جا زد. علاوه بر این ادبیات و رفتارهای احمدی نژاد که خود را سربازی تابع برای آرمانهای وامانده و جامانده انقلاب و نظام نشان می داد، محبت او را چون فرزندی مطیع و رهروئی خستگی ناپذیر برای رهبری و انقلاب در دل انقلابیون جا انداخت. @Rushdisu
🔹همین امر موجب غفلتی بزرگ از نکته ای مهم گردید. پس از آنکه سید محمد خاتمی تصویرِ دوم جمهوری اسلامی را رونمایی کرد، رهبری به عنوان مدعی اصلی تصویر اول همواره در صدد بود تا خط و مسیر صحیح را برای مردم بازگو کرده و خطرات متوجه انقلاب در ورای تصویر دوم را گوشزد کند. پیروزی احمدی نژاد در انتخابات 84، زمینه مناسبی را برای تببین تصویر صحیح پیش روی رهبر انقلاب قرار داد. خطای بزرگ احمدی نژاد و هواداران او نیز دقیقا در همین نقطه رقم خورد. آنها گمان کردند که تأیید مسیر احمدی نژاد توسط رهبری مرادف #تأیید_کاراکتر اوست، در حالی که جایگاه و سیره رهبری صرفا رهنمون کردن به مسیر صحیح بود نه چیزی بیشتر. آثار این تلقی اشتباه در همان چهارساله نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد نمایان گردید.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹درهرصورت درآن سالها دربسیاری ازکشورهای جهان ایران با نام احمدی نژاد شناخته میشد.درداخل هم هواداران تصویرِ اول او را نماد این تصویر می دانستند اما هواداران تصویر دوم نظر دیگری داشتند.در راس این افراد #هاشمی_رفسنجانی قرار داشت. کسی که خود به واسطه انتساب به تصویرِ اول طی هشت سال 76 تا 84 بزرگترین صدمه را از خاتمی و یاران او دیده بود در سال 84 به واسطه تقابل با کاراکتری مثل احمدی نژاد چوب فاصله گرفتن از تصویرِ اول را خورد.
🔹این اتفاقات درنهایت میدان انتخابات سال ۸۸ را به دوئلی برای این دو تصویر تبدیل کرد وبرای نخستین بار این دو تصویر در رقابتی مستقیم به مبارزه پرداختند؛ تقابل مستقیم دو گفتمان آزادی و عدالت. هر دو مدعی خط امام و هر دو مدعی انحراف دیگری. این رقابت اما سرانجام خوشی نداشت. هرچند در ابتدا قرار بود سید محمد خاتمی به عنوان بهترین نماینده تصویرِ دوم به رقابت با احمدی نژاد بپردازد اما در نهایت میرحسین موسوی را وارد میدان گرداند. گرچه گفتمان عدالت یعنی مدعیان تصویرِ اول بانمایندگی احمدینژاد موفق شدند گفتمان آزادی بانمایندگی میرحسین موسوی راشکست دهند،اما هم بازنده جنبه باخت را نداشت و هم برنده ظرفیت برد! گذشته و آینده این دو به خوبی نشان داد و میدهد که این دو، #نسخه_های_تقلبی_گفتمانی بودند که آن را نمایندگی می کردند. @Rushdisu
🔹احمدینژاد که به خوبی از جا انداختن خود در قاب تصویر جمهوری اسلامی اطمینان یافته بود، در دام همیشه پهن برای اهالی قدرت گیر افتاد. او پس از پیروزی در انتخابات ۸۸ به یک #تمامیت_خواه تمام عیار تبدیل گردید و برای جلب آراء بیشتر و ادامه حیات سیاسی و جریانی خود در انتخابات 92 در کاندیدایی جایگزین،رو به گفتمانی جدید و چنگ زدن به تصویر دوم جمهوری اسلامی آورد. احمدینژاد و اطرافیانش با طرح مکتب ایران تلویحا به نقد دوگان مذهب-ملیت پرداختند تا از این طریق آراء رقیب رابه سبد خود وارد کنند. تغییر رویه احمدی نژاد در دو سال پایانی ریاست جمهوری اش شدت یافت، غافل از آنکه لازمه پیش گرفتن این مسیر جدید، خروج کامل از مسیر قبلی است. نکته ای که هنوز هم از آن غافل است.
🔹حسن روحانی و تیم مشاوران او با بهره گرفتن از فضای ابهام ناشی از تغییر مسیر احمدی نژاد، درحالی مدعی تصویرِ سوم شدند که بعدتر همان تصویرِ دوم را بازآفرینی کردند. روحانی در مسیر انتخابات ۹۲ تا ۹۶ روز به روز به تصویر دوم نزدیک و نزدیک تر گردیدتا آنکه سرانجام در روزهای منتهی به انتخابات با شعارهای رادیکال عملا از تصویر دوم هم عبور کرد. عبوری که با رفتار پس از انتخابات او فعلا تعدیل شده است. عمده تلاش رهبر انقلاب ازابتدای روی کار آمدن روحانی، باز هم تذکر این نکته است که #تصویر_اصیل جمهوری اسلامی نباید تغییر کند. عدم اعتماد به امریکا، تفاوت انقلابی گری و انقلابی نمایی، توجه دادن مسؤولان به پرهیز از اشرافی گری، تکریم و تعظیم عزتمندی، تقدیس جانفشانی و جانبازی برای آرمانها بجای تسلیم و تزلزل و بسیاری مانند این، در کلام و سیره ایشان بسیار به چشم می آید.
🔹اکنون بار دیگر، جمهوری اسلامی در دو راهی این دو تصویر قرار گرفته است. تصویری اصیل اما آرمان گرایانه و مخدوش و تصویری غریب اما عمل گرایانه و جذاب. قطع نظر از هوداران ایدئولوژیک این دو تصویر، انتخابات 92، 94 و 96 نقاطی بودند که فرار از تصویرِِ اول مردم را به انتخاب تصویرِ دوم مجاب داد. اما ناامیدی مجدد از تصویرِ دوم،ممکن است تکرار چنین انتخابی را برای مردم نا ممکن کند. شواهد نشان می دهد بازگشت به تصویرِ اول نیز، ساده و سهل حاصل نمی آید.
🔹نقش احمدی نژاد در این میان همچنان بسیار اساسی است. رویه وی بعد از خرداد ۸۸ تا امروز عملا او را به #گره_کور تصویر ملی جمهوری اسلامی تبدیل کرده است. کاراکتری که تصویر اصیل جمهوری اسلامی رانمایندگی کرد و با مخدوش کردن آن آسیبی جبران ناپذیر به آن وارد آورد. هرچند اواکنون نزد انقلابیون و جریان راست به عنوان نسخهی تقلبی تصویرِ اول شناخته می شود،اما مدعیان تصویردوم او را نزد هواداران خود و توده های مردم به عنوان پایان تصویرِ اول معرفی میکنند. @Rushdisu
🔹به نظر می رسد بیش از آنکه احمدی نژاد برای تحقق اهداف خود نیاز به فاصله گذاری با نظام داشته باشد،این جمهوری اسلامی است که باید نسبت خود با او را به طور شفاف مشخص کند. امااین برای ترمیم تصویرِ اول کافی نیست. اگر احمدی نژاد نسخه تقلبی تصویرِ اول است،نظام باید نسخه واقعی آن را برای مردم رونمایی کند. کاری دشوار اما شدنی. جایی برای #مصلحت_اندیشی باقی نمانده است،باید تنور را روشن کرد و دست عقیل ها را برآتش گرفت. تدبیرمکر معاویه راخداوند تضمین کرده است.
✍️ #محمدامین_باقری پژوهشگر مرکز رشد
🗂 #هسته_بازاریابی_سیاسی
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 بانوی کربلا
☑️ مداحی #محمود_کریمی به مناسبت #شهادت_حضرت_زینب (سلام الله علیها)
🌿 #بهار_در_بهار
🎞 #آوای_رشد
➖➖➖➖➖
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 «فَراری در جستجوی فِراری»
🔘بحثی در مورد سینمای عدالت اجتماعی به بهانه اکران فیلم «فِراری»
✴️ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد ۳۱ فروردین 94 در خیابان شریعتی تهران، رویدادی توجه همه افکار عمومی را به خود جلب می کند: تصادف یک پورشه زرد رنگ مدل 2015 که منجر به مرگ دو جوان دختر و پسر شد. رویدادی که زمانی که بحث در مورد مالک ماشین و ارتباط سرنشینان آن با برخی چهره های سرشناس در فضای رسانه ای مطرح می شود، ابعادی فراتر از یک تصادف ساده پیدا می کند.
🔹#علیرضا_داودنژاد، که پیش از این با فیلم هایی چون «مرهم»، «نیاز» و «مصائب شیرین» نشان داده بود که فیلمساز اجتماعی و معترض به شرایط نیروهای نابرابرساز جامعه است، این رویداد را دست مایه فیلم «#فراری» قرار داده است. برداشت سینمایی از رخداد فروردین 94 و این بار به جای یک پورشه آخرین مدل، یک «فِراری» نایاب در جهان. با این تفاوت که این بار به خلاف علاقه او به فیلم های جاده ای، یک فیلم شهری- خیابانی ساخته است. اگرچه خودش ارتباط این فیلم با آن حادثه را انکار کرده است و اصل این ایده را مربوط به قبل از آن حادثه می داند، اما ناخودآگاه شدت شباهت، ذهن را به یاد این حادثه می اندازد.
🔹فیلم روایت یک «فَراری» در جستجوی «فِراری» است. گلنار؛ دختر شمالی فومنی دهه هشتادی است که به آرزوی دیدن یک فِراری 9 و نیم میلیاردی که تنها 4 دستگاه از آن در جهان وجود دارد و یکی از آنها زیرپای سجاد است، از خانه گریخته و به تهران آمده است. او که عاشق طلا و گوشی های موبایل است، به شدت عشق ماشین هم است. در فضای مجازی آن را دیده و قرار است با آن عکس بیاندازد تا یک شرط بندی را هم ببرد. @Rushdisu
🔹فیلم روایت جستجوی این دختر است. او در همان ابتدا در تهران، با «نادر» یک راننده مسافرکِش آشنا می شود و همراه با او به دنبال سجاد می گردد. نادر بچه جبهه ای است که با پیکان قدیمی اش در تهران مسافر کشی می کند و جانباز همرزمش روی تخت در خانه است. شیرینی شخصیت او با لهجه قمی و شوخی هایش اجازه نمی دهد فیلم بیش از مقداری کنونی خسته کننده شود. نادر به راحتی می توانست در این فیلم تبدیل به یک شخصیت شود اما به دلیل ضعف فیلمنامه این اتفاق نیفتاد. تنها چیزی که از او در نهایت در ذهن می ماند تیپ «یک آدم قدیمی خوب» است. یک وصله ناجور در جامعه پر سرو صدای امروز. به حریم انسان ها ارزش قائل است. او حتی زن بدکاره را قضاوت نمی کند و به دوست جانبازش امید کاذب نمی دهد. نادر فراتر از این تناقض ها، نمی رود و به شخصیت نمی رسد. اگر شخصیت نادر بیش از این کار می شد، فیلم تحولی بزرگ به خود می دید.
🔹«فِراری»، در حقیقت آرزوهای تحقق نیافته جامعه است. تصویری از یک #سراب_خیالی. خواست های مبتذل اجتماعی که نابرابری ها را عمق می بخشد. در پایان هیچ کدام از شخصیت های فیلم به «فِراری» خود نمی رسند. فیلم نقدی به شرایط اجتماعی هم دارد. برای دختر شمالی، تنها پیکان نادر نقطه امن است. به محض اینکه از این ماشین فاصله می گیرد، گرفتار گرگ هایی می شود که در انتظار اویند. مردمی که زود رنگ عوض می کنند و برای رسیدن به منافع خود، از هیچ چیز دریغ نمی کنند. جامعه بیمار و ترسناک که دختر بی آن که بفهمد در آن بلعیده می شود.
🔹فیلم اشاره ای هم به نسل جدید دارد. نسل دهه هشتادی که علاقه و نفرتش قابل درک نیست. به وسعت یک اقیانوس آرزو دارد اما گاه به چیزهای کوچک همچون سلفی با یک ماشین لوکس به عنوان آرزو دلبسته است. شاید خودش هم نمی داند چه می خواهد و چه نمی خواهد. هیچ گاه به عمق روابط هم نمی رود و از خود سوال نمی کند چطور یک پسر جوان مثل سجاد، صاحب ماشین چند میلیاردی شده است! فقط دلبسته آرزوهای کوچک است. @Rushdisu
🔹«فِراری» می خواهد سرمایه داری نوکیسه جدید را نقد و #مناسبات_طبقاتی_جامعه را زیرسوال ببرد. می خواهد فراتر از ظاهر روابط، به عمق روابط افراد مختلفی که در جامعه طرح می شود نظر کند و آنها را به نقد بکشاند. اما در این مسیر هم محافظه کار است و هم زبانش الکن است. تلاش دارد سرمایه داری را نقد کند اما در آخر سرمایه داران جدید هم برای او دست می زنند. نه گلنار دختر شمالی از طبقه فقیر جامعه احساسات مخاطب را جلب می کند و نه سرمایه دارانش زالو صفت و آدم بد قصه می شوند. داوود نژاد دغدغه #نابرابری دارد. او به آنچه در جامعه جریان یافته اعتراض دارد اما این اعتراض را در دل داستان این فیلم با شخصیت ها گره نزده و تنها از آنچه بیرون فیلم در مورد رویداد رخ داده ، استفاده می کند. «فِراری» را انتخاب کرده است تا بگوید از این ماشین در ایران طبعا یکی است و لذا آن یکی در اختیار فرد پولدار معمولی نیست؛ در اختیار فردی که به #ساختار_قدرت و روابط آن متصل است و به اصطلاح برای پسر جوانی است که آقازاده است.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹فیلمنامه نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. قرار دادن شخصیت رزمنده بیمار در تضاد با آقازاده فیلم، خوب است. اما فراموش کردن و محافظه کاری آنجا به اوج می رسد که در سکانس پایانی وقتی نادر به خانه دختر در شمال مراجعه می کند مادر دختر می گوید ما اصلا چنین دختری نداشتیم: تقلیل مسئله #عدالت_اجتماعی به تربیت خانوادگی و محافظت از کسانی که در واقع مقصر اصلی اند. در اینجا اصلاح مناسبات اجتماعی، تنها در حل مسائل خانوادگی خلاصه می شود. اعتماد و رابطه دختر جوان با نادر غیرباور و رابطه میان این دو فاقد وجه دراماتیک و نوسان است. یک رابطه خطی فاقد جذابیت با داستانی بی هیچ فراز و نشیب و چالش و تغییری در شخصیت ها.
🔹فیلم سکانس های زائدی هم دارد که می توانند کوتاه یا حتی حذف شوند. از برخی اشکالات ظاهری همچون جستجوی فراری چند میلیاردی در خیابان های پایین شهر هم که نمی توان گذشت. بخش مصاحبه ها که اختصاص به حادثه انتهای فیلم دارد و در طول فیلم روی اعصاب مخاطب است نیز به کل اضافه به نظر می رسد و یک نقطه ضعف در تدوین فیلم است زیرا هیچ کارکردی در درام ندارند. @Rushdisu
🔹«فِراری» می خواهد فیلم #تقابل_ها باشد. تقابل نسل جدید گستاخ و نسل قدیم ساده و بی آلایش، تقابل فقر دختر روستایی با افسانه ثروت صاحب «فراری»، تقابل بالای شهر و پایین شهر، شهر و روستا و تقابل آقازاده های خوب و بد. اگر فیلمساز ما را بیشتر با شخصیت گلنار آشنا می کرد و از دلایل بُریدن وی از خانوادهاش و پناه بردن او به پول و ثروت آگاه میشدیم و نیز ما را با شخصیت نادر نزدیک تر می کرد، تقابل ها معنی دارتر می شد.
🔹فیلم هایی چون «فِراری» با ظاهر مخالفت با نظام سرمایه داری آمدند اما به ریشه و علل نرسیدند. نگاه انسانی داشتن به طبقات اجتماعی از الزامات اولیه پرداخت به عدالت در سینما است. آنجا که انسان خود بازیگر است و فعال و نه فریبنده و پشت صحنه. در اینجا باید بیان کنم طرح «سينماي عدالت اجتماعي» در مقابل «سينماي سياه نماي اجتماعي» که متأسفانه این روزها از سوی برخی جریان های مذهبی در سینما طرح شده است، آدرس غلط دادن به موضوع سینمای عدالت اجتماعی است.
🔹عمده مطالبه عدالت در سینمای ایران مدیون #ادبیات_چپ ضدسرمایه داری است که با نگاه اسلامی به عدالت متفاوت است. آدم های گرفتار طبقات اجتماعی که در چنبره ساختارهای قدرت و ثروت در حال له شدن هستند. این تفکر بیش از آنکه انقلابی باشد، محافظه کار است و بیش از آنکه امید و روحیه تغییر را تزریق کند، #ناامیدی و تخدیر را می قبولاند: انسان گرفتار اقتصاد و اجتماع که همچون توپی به این سو و آن سو می رود. این نوع عدالت خواهی نافی قهرمان پروری است و عملا نمی تواند شخصیت قهرمان داشته باشد چرا که قهرمان پروری با این فلسفه ناسازگار است.
🔹در واقع مَثل سینمای عدالت خواه جریان روشنفکری، مثل تعبیر کاووسی در مورد «#فیلم_فارسی» است که گفت «فیلم فارسی» نه فیلم است و نه فارسی. . در این سینما هم نه عدالتی هست و نه خواستنی. عدالت با تعریف طبقاتی اش ضد انسان است و در فضای جبر اجتماع و محیط از خواستن هم خبری نیست. مجیدی در «بچه های آسمان» از فقر می گوید اما از اراده آدمی برای غلبه بر آن می گوید و این یعنی نسبت درست با مسئله فقر؛ چیزی که در سینمای ایران کمتر هست. عدالت و عدالت خواهی از سوی سینمای روشنفکری صرفاً یک موقعیت برای #اپوزیسیون_نمایی بوده است و خود اولا و بالذات مسئله نبوده است. @Rushdisu
🔹«فِراری»، فیلمی که در بهمن 95 و در جشنواره 35 فیلم فجر، 4 جایزه مهم گرفت و همگان انتظار فروش بالا برای این فیلم را داشتند، قربانی ترکیب اکران نوروزی 97 امسال شد و در شرایطی که اکثریت سالن های سینمایی در اختیار فیلم های مبتذل کمدی و دو فیلم مهم «به وقت شام» و «لاتاری» است، با ۵۰ سالن در ۱۶ روز تنها ۱۴۵ میلیون فروخته است.
✍️ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد
🗂 #هسته_عدالت_پژوهی
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄تبلیغ تخریب محیط زیست
✴️ #محیط_زیست نه تنها به عنوان یکی از مهم ترین مسائل در سطح ملی، بلکه به عنوان مسئله ای در مقیاس جهانی و بین المللی شناخته می شود. امروزه بسیاری از کشورهای دنیا سیاست های ویژه ای را برای حفظ محیط زیست خود اجرا می کنند که از جمله آنها در موضوع مصرف #پلاستیک است.
🔹بررسی های محققان دانشگاه پلیموث در آمریکا نشان می دهد حتی رها کردن یک کیسه پلاستیکی عادی در دریا اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست دارد. بر همین اساس یک کیسه پلاستیکی ساده پس از رها شدن در آب اقیانوس به تدریج به ۱.۷۵ میلیون قطعه بسیار کوچک پلاستیکی تجزیه می شود و خسارات شدیدی را به جانوران و زیستگاه های دریایی وارد می کند.
🔹بر اساس آمار، سالانه بیش از ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس ها می شود. بازیافت هر کیسه پلاستیکی تقریبا ۴۵۰ سال زمان می برد. در ایتالیا نیز استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف از سال ۲۰۱۲ میلادی ممنوع شده است. به طور متوسط هر شهروند اروپایی سالانه 200 کیسه پلاستیکی استفاده می کند. (خبرگزاری یورونیوز) این در حالی است که در ایران این مقدار به بیش از 1000 کیسه پلاستیک می رسد. سالانه بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک در ایران تولید میشود که برابر با ۵۰۰ تن در روز است. طبق آخرین اعلام کارشناسان محیط زیست، هر خانواده ایرانی روزانه سه کیسه پلاستیکی استفاده میکند که با احتساب داشتن حدود ۲۰ میلیون خانوار در ایران، روزانه ۶۰ میلیون، ماهانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد کیسه پلاستیکی در کشور مصرف میشود!
🔹متاسفانه علاوه بر این که سیاست مشخصی برای کاهش مصرف پلاستیک در کشور و درمان این درد بزرگ وجود ندارد، بی توجهی های انجام گرفته به #گسترش_مصرف پلاستیک و وخیم تر شدن شرایط منجر خواهد شد که نمونه آن اجازه پخش تیزر تبلیغاتی زیر از رسانه ملی است:
📺 yon.ir/omoI4
🔹در این تیزر، نکته اصلی که مخاطب باید دریافت کند سهولت استفاده از نایلون های پلاستیکی در بسته بندی جدید و نیزوجود تعداد زیادی نایلون در یک بسته است. زن در حال مطالعه کتاب است و با شنیدن هر بار کلمه کیسه از همسر خود که در حال خرد کردن سبزیجات است، یک کیسه نایلونی از بسته بیرون آورده و به او می دهد. مرد که از سرعت بیرون آوردن کیسه یا احتمالا تمام نشدن آن تعجب می کند، لحظه ای درنگ می کند؛ اما زن غرق در مطالعه خود است و به صورت ناخودآگاه همچنان کیسه های نایلونی را بیرون آورده و بدون آن که مورد استفاده مرد قرار گیرد، به او می دهد. این که برای بسته بندی مواد غذایی مقدار زیادی کیسه نایلونی مصرف می شود، در ضمیر ناخودآگاه مخاطب این اثر را خواهد داشت که چنین استفاده از نایلون های پلاستیکی مطلوب است. بنابراین اگر چه این تیزر به دنبال انتقال سهولت استفاده از نایلون های پلاستیکی است، اما در عمل، پیام های جانبی دیگری را به مخاطب ارسال می کند که از جمله آنها #مطلوب_بودن_مصرف بیشتر این نایلون ها (یا حداقل مذموم نبودن مصرف زیاد آنها) است.
🔹حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ترویج مصرف پلاستیک و نایلون در تعارض با #سلامت_عمومی جامعه قرار ندارد؟ در این موضوعات که فروش بیشتر شرکت تولید کننده به تخریب بیشتر محیط زیست، سلامت عمومی جامعه و ... منجر خواهد شد، آیا درست است که اجازه تبلیغ چنین محصولاتی و ترغیب مخاطب به مصرف بیشتر این محصول داده شود؟
🔹با توجه به نکات مطرح شده به نظر می رسد در حوزه #قانونگذاری باید تبلیغات محصولاتی که مصرف آنها با تخریب محیط زیست رابطه مستقیم دارد، بازنگری نمود و محدودیت هایی را در این حوزه وضع کرد. حتی در حوزه سایر اجزاء آمیخته بازاریابی مثل قیمت و محصول می تواند مداخلاتی را صورت داد که به کنترل رفتار مصرفی جامعه منجر شود. به عنوان مثال وضع مالیات سنگین بر مصرف نایلون های پلاستیکی و افزایش قیمت آنها و همچنین عرضه محصول در بسته های کوچک تر که هر بسته تعداد کمتری از محصول را شامل شود از دیگر مداخلاتی است که می تواند به #اصلاح_رفتار_مصرفی در خصوص این محصول کمک کند.
✍️ #دکتر_سعید_مسعودی_پور پژوهشگر مرکز رشد
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu
17.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 سینما، #کارخانه نیست
☑️ آقای #سید_محمود_رضوی : نرم بودن و چند وجهی بودن سینما را درک نکرده ایم.
🌿 #بهار_در_بهار
🎞 #آوای_رشد
➖➖➖➖➖
🌐 @Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄شرکت اسلامیه: تجربه تاریخی حمایت از کالای ایرانی
✴️تأسیس «#شرکت_اسلامیه» به ابتکار حاجآقا #نورالله_اصفهانی در اصفهان و همکاری تجار این شهر، نمونهای تاریخی از راهبرد حمایت از تولیدات داخلی است. رهبر انقلاب دربارهی اقدامات ایشان چنین میفرمایند:
🔹«در قضیه مرحوم حاجآقا نورالله... دعوا سر همان چیزی است که ما امروز از مسئله استقلال میفهمیم؛ یعنی سلطهی اقتصادی، سلطهی فرهنگی، سلطهی سیاسی، سلطهی اجتماعی و نفوذ ویرانکننده و خانهبراندازی که غرب در دنیا داشته (آن دوره، دورهای بود که غرب با نشاط و با سرزندگی داشت میآمد و حالت تهاجمی داشت) اینها این را میدیدند، این را میفهمیدند. مرحوم حاجآقا نورالله از آن شرکتی که احداث میکند، از آن حرفهایی که میزند... نشان میدهد که مرد بسیار روشنبین، بسیار آگاه و متوجه به ابعاد سلطهی بیگانه است».
🔶 انگیزه تأسیس شرکت اسلامیه
🔹در دوره قاجار اقتصاد ملی دچار رکود کمسابقهای شده بود و سیل محصولات خارجی در بازار ایران روان بود. ایران که خود زمانی صادرکنندهی منسوجات باکیفیت خصوصاً پارچههای ابریشمی بود، به واردکنندهی منسوجات تبدیل شده بود و از کارخانههای نساجی که روزگاری محصولات آن به تمام مشرقزمین صادر میشد، خبری نبود و عملاً «بازرگانان عمال خارجیها» شده بودند.
🔹جرج کرزن-سیاستمدار انگلیسی- اوضاع کشور را چنین شرح می دهد: «گذشته از اشیای تجملی غربی که طبقات بالا به آن معتاد شدهاند، پوشاک همه طبقات جامعه، از مردان گرفته تا زنان، جملگی از غرب وارد میشود. ابریشم، ساتن و ماهوت برای طبقات اعیان و قماش نخی و پنبهای برای همهی طبقات. لباس یک روستایی ساده از منچستر یا مسکو میآید و نیلی را که همسر او به کار میبرد، از بمبئی وارد میشود. در واقع از بالاترین تا پایینترین مراتب اجتماعی، بهطور قطع وابسته و متکی به کالاهای غربی شدهاند».در چنین وضعیتی، اندیشه #حفظ_و_تقویت_تولید_داخلی در محافل مذهبی و تجار ایجاد شد و به رهبری حاج آقا نورالله اصفهانی کارخانه هایی تحت عنوان "شرکت های اسلامیه" در شهرهای مختلف تاسیس گردید.
🔶 استقبال و حمایت مردم
🔹جمع کثیری از علمای جهان اسلام به طرق مختلف، از جمله فتوا و اعلامیه، به حمایت از تولیدات داخلی برخاستند. هیجان زائدالوصفی که از دینخواهی و وطندوستی مردم برمیخاست با غرور ملی درآمیخت و مردم کالای داخلی را اگرچه کیفیتی برابر با کالای خارجی نداشت، ترجیح میدادند و با افتخار مصرف میکردند. چهبسا اگر این حمایت مردم همراه و پشتیبان شرکت نبود تولید کنندگان داخلی محکوم به شکست بودند. منسوجات شرکت در هر شهری که وارد میشد، با استقبال مردم مواجه میشد و چنان وجد و سروری به پا میکرد که در هیچیک از اعیاد آن دوره نظیر نداشت. حتی ایرانیان مقیم خارج، از بغداد گرفته تا سنپترزبورگ نیز از تولیدات داخلی پشتیبانی کردند.
🔶به خطر افتادن منافع استعمار
🔹اندیشه بهبود وضع اقتصاد و استقلال در زمینههای گوناگون همچون احداث صنایع ملی و کارخانهها و گرفتن امتیاز از دولت برای توسعهی عمران کشور، شرکت اسلامیه را به میدانهای جدید فعالیت ترغیب مینمود. مسلما فعالیت های شرکت که بهقصد تولید کالاهای داخلی در برابر نفوذ اقتصادی غرب شکل گرفته بود در طولانیمدت ضربهی سنگینی به اقتصاد استعماری انگلیسی وارد میساخت، چنانکه روزنامهی تجارتی لندن مینویسد: «معلوم میشود ایرانیان اندکاندک از خواب غفلت بیدار شده و قدر و اهمیت تجارت، بهخصوص همین شرکت را دانستهاند. چیزی که اهمیت دارد آن است که علمای ملت نیز در آن شرکت مشوق هستند و اگر این شرکت معتبر شود، سکته بزرگی به #منافع_انگلیس در اصفهان، بلکه در خلیج فارس وارد میآید».
🔶مقابله با رشد چشمگیر تولیدات داخلی
🔹این ترقی روزافزون که شکست کالاهای خارجی را موجب میشد، واکنش تجار دول بیگانه را در پی داشت. کنسولگری انگلیس در اصفهان بارها به مسئولین ایرانی از اوضاع وخیم پیشآمده شکایت میکردند و با روشهای مختلف همانگونه که به انحراف مشروطه مبادرت نمودند، توانستند مسئله تحریم کالاهای خارجی را بهسوی ناکامی سوق دهند. کاهش قیمت کالاهای خارجی، نسیه دادن کالاها و اجناس به تجارداخلی و مردم، تبلیغات زیاد اجناس خارجی و... از جمله اقداماتی بود که آنان را در نیل به اغراضشان موفق گردانید.
🔹اگرچه #کارشکنیهای_انگلستان و #عناصر_سودجوی_داخلی ونیز عدم حمایت دولت و حاکمیت کشور موجب شد تاادامهی مسیربرای شرکتهای داخلی میسرنشود، اما اهتمام علما و مردم آن برهه واصرار ایشان به حمایت ازمنسوجات داخلی تجربهی قابل ستایشی راپیش روی ملت ایران گذاشت.
✍️ #محمدرضا_داودی پژوهشگر مرکز رشد
🗂 #هسته_مکتب_امام
🌿 #بهار_در_بهار
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 @Rushdisu