eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
396 عکس
620 ویدیو
68 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با جوابش همه زدن زیر گریه گفتن بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره
🔻طرح جالب تابلوهای شهری در اصفهان در رابطه با حجاب ➖➖➖➖ 🌐 خبـــر خــاص 👇 https://eitaa.com/joinchat/1596456977Cb696bb733d
🔵نماز جماعت به امامت نخست وزیر اسکاتلند! ◀️اکانت توئیتری اینسایدر عکسی از نخست وزیر جدید اسکاتلند منتشر کرده است که او در دفتر کار خود نماز جماعت بر پا کرده است. ◀️حمزه یوسف دیروز به عنوان اولین نخست وزیر مسلمان اسکاتلند سوگند یاد کرد. بروزترین در لینک زیر 🔻 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ   ᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽ https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae رادنبال کنید🔺 ◈ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🔵 خانم Vassa Larin راهبه ارتدکس از سخنرانان مذهبی مسیحی در آمریکاست ◀️همیشه حجاب مقنعه و چادر مشکی داره ، چادر مشکی پوشش اصلی راهبه های ارتدکس است ◀️این نوع پوشش منحصر به اسلام نیست و در سایر ادیان الهی هم وجود دارد بروزترین در لینک زیر 🔻 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ   ᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽ https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae رادنبال کنید🔺 ◈ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از بر پا
درباره کشف حجاب ۳ 🔹در مواجهه با این وضع زننده کشف حجابها، دوستانم میپرسند تذکر بدهیم؟ نهی از منکر بکنیم؟ آنها شجاعت تذکر دادن را دارند و غیرتش را هم. اما ابهامشان ناشی از نکته دیگری است که خواهم گفت. به هر حال سوال ساده است. «تذکر بدهیم یا نه؟». جواب من هم روشن است، بله تذکر بدهیم. غیرت دینی ما اگر باقی مانده، باید به چشم بیاید. (من در این یادداشت درباره بلاتکلیفی مسوولین و رسانه ای ها و همینطور دیگر وظایف و مسوولیتهای خود ما بحث نمیکنم.) 🔹اما یک نکته امروز جدی تر از قبل شده، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، مثل هر واجب دیگری در فضایی از تزاحمات و تعدد عنوانها انجام میشود و مکلف باید عقلانیت لازم برای انجام آن را کسب کند. اهمیت توجه به این نکته، امروز بیشتر از گذشته است. فرض کنید به اشتباه با کسی از فامیلتان در یک جلسه و جمع خانوادگی، میانه تان بهم خورده باشد. در این فضا کوچکترین رفتار ناشی از تقابل شما باعث برداشت بد طرف مقابل و دیگران و بدتر شدن اوضاع میشود. از یک سو باید برای پوششش مثلا، به او تذکر دهید، در حالیکه موظفید رابطه خود را با او ترمیم کنید. کدام را مقدم میکنید؟ به من باشد میگویم اگر میتوانید تذکر بدهید اما تذکری که همزمان رابطه شما را نیز با او ترمیم کند. بلدید؟ اگر نه، کار را خراب تر نکنید. 🔹ما معتقدیم با این رفتار آدمها مخالفیم نه با خودشان. عمق ارتباطمان با کسانی که خطاکارشان میدانیم به اندازه عمق ایمانمان است. این ارتباط عمیق ایمانی مستحکم تر از رابطه فامیلی است. آیا بلدیم به گونه ای تذکر دهیم که این رابطه فامیلی و ایمانی ما مخدوش نشود؟ آیا بلدیم کاری کنیم که جمع زیادی از ضعیف الحجابها خود را بیرون از جبهه دینی ما به حساب نیاورند؟ بله دشمن روی این کشف حجابها حساب کرده، اما آیا روی اختلافات و دو گانگی ها حساب نکرده؟ خطر این شکن اجتماعی و دشمنی که بین ما ایجاد کرده اند، را احساس میکنیم؟ متوجه هستیم که بخواهیم یا نه ما نماینده نظام دینی هم به حساب میآییم و این جدایی به جدایی خیلی ها از نظام هم کشیده میشود. 🔹من تذکر دادن با این بلوغ و کیفیت را میپسندم. اگر ببینم نمیتوانم انجامش دهم. انجام نمیدهم. تذکری که دلم را خنک کند، جگرم را حال بیاورد نه. تذکری که احساس جدایی مرا از آدمها ایجاد کند نه رفتارشان، نه. تذکری که باعث تضعیف ارتباطات هویتی اجتماعی شود نه. 🔹به گونه ای تذکر بدهیم که ناظر سوم در درونش با ما همراه باشد. ولو به ظاهر همراهی نکند. دوست طلبه ای دارم که در فرودگاه هر چه یک دختر بد دهن و بی ادب به او میگفت و فیلمبرداری هم میکرد، او با احترام و ادب و منطق پاسخ میداد. طوری که مخاطبین دیگر همه به واسطه این ادب و اخلاقش با او همراه شده بودند. سخت است؟ بله سخت است. بله امروز ما هم نیاز به رشد داریم. امر به معروف و نهی از منکر را باید ارتقا دهیم، نیاز به یک فهم کلان و چند ضلعی داریم و نیاز به اخلاق و مهارت اعمال این فهم و بصیرت. 🔹حرف در این باره زیاد است . باز هم خواهم نوشت..... @ali_mahdiyan
🔰 مسأله‌ی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است شاید همه‌ی ما به این سؤال فکر کرده‌ایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژه‌ای رخ دهد؟ برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟ و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمی‌آید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابه‌ی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه ‌حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریسته‌ایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه‌ از بروز و ظهور تربیت، جهان‌بینی و شالوده‌ی معرفتی یک زن است. به بیان ساده‌تر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینه‌ای آن حل نشود، نمی‌توان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت. 💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانه‌ای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار می‌داند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطه‌ی نگاه مذکر می‌داند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفه‌هایی است که خروجی این دستگاه فکری، می‌شود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب می‌کند. پوششی که می‌تواند ظاهر کننده‌ی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کننده‌ی آن. 💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیات‌بخشی و ادامه‌ی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانه‌ی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست‌. 💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظم‌بخشی به نظام اجتماعی، نمی‌توان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت. از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که می‌تواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوه‌نمایی پیدا می‌کند. همین‌گونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین می‌شد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریم‌زدایی جزء ویژگی‌های آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است. 💠 همه‌ی این‌ها حلقه‌های مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئله‌ی حجاب نفهمیده‌ایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستی‌‌ترین راهکارها روی آورده‌ایم. اگر می‌خواهیم مسئله‌ی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همه‌جانبه‌نگر، علت‌ها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشه‌هایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری« که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بی‌حجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی می‌افتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا می‌مانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده می‌بیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو می‌داند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور می‌کند. ✍مهدیه منافی کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست 🌐 @strategistladies
🔹می‌خواهید مسٔله حجاب را حل کنید؟ عنصر قدرت و اقتدار را به جامعه بیاورید. 🔹اگر اوایل انقلاب بسیاری به حجاب روی آوردند چون اقتدار را در امام و انقلاب دیدند. 🔹بسیاری با شهادت حاج قاسم با حجاب شدند. چون او مقتدر محبوب بود. 🔹اقتدار+محبوبیت، عنصر حیازا در جامعه است. اقتدار را بسط دهید به حوزه‌های گوناگون و انسان باحیا خروجی بگیرید. اقتدار اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... 🔸اقتدار نه ظلم است،نه دیکتاتوری. 🔸اقتدار اعمال قدرت از بیرون و سلب اختیار و ایجاد محدودیت هم نیست. ✅بلکه قدرتی است که با تکیه بر آن می‌توان رشد کرد و بالید. 🔸کارکرد پدر مقتدر در خانواده هم این است. پدر محبوب مقتدر، فضای رشد را در خانواده فراهم می‌کند و اعضای خانواده با اطمینان از حمایت او از موانع عبور کرده و بر سختی‌ها فائق می‌آیند. 🔺و وقتی می‌گوییم در طرح‌های عفاف و حجاب نقش مردان دیده نشده یعنی این وجوه مهم و مغفولی که باید در نظر گرفته شوند و بدون توجه به آن‌ها طرح ناقص است. @mahdiehmanafi
هدایت شده از دکتر مرعشی
رسول خدا (ص): روزگاری بر مردم می آید که سنت های سعادت بخش در جامعه بدعت تلقی میشود و نوآوریهای حرام سنت . در آن زمان مومنان صبور که در مقابل محرمات و گناهان و بدعتهای نوآورده شده می ایستند فریبکار و حیله گر معرفی میشوند و افراد بدعت ساز حیله گر برای مردم سعادتمند معرفی میشوند. "سفینة البحار جلد 1 صفحه 557" مباحث علمی و معرفتی را در آدرس های زیر پیگیری بفرمایید ایتا https://eitaa.com/SAmarashi گپ https://gap.im/DrSAmarashi
46.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید چقدر ساده, روشن, صمیمی و از نگاه برون دینی آیات قرآن را برای دانشجویانش توضیح می دهد. حتما ببینید. https://eitaa.com/SAmarashi
44.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آفرین بر مجری غیرتمند یزدی؛ جناب آقای محسن فلاح 💠آفرین بر صدا و سیمای مرکز یزد ———————— https://eitaa.com/joinchat/768671974C92a0a677a1
1_3914745591.pdf
3.06M
⛔️📢 فایل ویژه؛ جزوه آموزشی امر به معروف و نهی از منکر ◀️🔸بسیار مهم و کاربردی🔸▶️ 👌 مطالعه تمامی صفحات توصیه می شود. 🔍 از صفحه ۱۰ به بعد، به صورت کاربردی، جواب هایی در مقابل جملات طرف مقابل از قبیل به تو چه و به خودم مربوطه و نگاه نکن و... https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم را همه به ویژه مسئولان روزی هزار بار باید ببینند و به حال خودشان و آخرتشان شیون کنند. اشک های این مادر شهید دل آدم را به درد می آورد. آقایان مسئول، این مادر شهید مطالبه اش مسکن و زمین و خودرو و..... نیست. او فقط مطالبه حفظ ارزشها و دغدغه دین را دارد. https://eitaa.com/SAmarashi
‍ ‍ پست وارده: خانه آقای علی کریمی را با خانه شهید عجمیان مقایسه کنید. قصر علی کریمی که خودم در آن برای نصب دکور کارگری کردم ، خانه کسی است که با تولید «هیچ» به چنین کاخی دست یافته است. اما خانه شهید عجمیان خانه کارگر و کارگر زاده ای که در سیستم بیمار سرمایه داری جاری در کشور، به قیمت جان و سلامتی این چهار خشت آجر را در قهقرایی ترین بخش شهر روی هم گذاشته . اولی سفره نشین شیوخ است و به لطف ضعف فاهمه عوام، شناخته شده. در شرف دومی همین بس که آنقدر شرافت دارد که با تمام محرومیتهای تحمیلی اش، ‌پای آرمانهای خود جان می‌دهد. حالا کدام یک حق شوریدن دارند؟ مطالبه «نه به حجاب اجباری» مطالبه مرفهین بود . ارتباطی با مشکلات اصلی و ریشه ای جامعه ما نداشت . فقر، گرانی روزافزون، تنگنای معیشت، بی کاری، سقوط اخلاق متاثر از بحران های اقتصادی، بالانشینی نالایقان، تسلط فضای مجازی، شکاف طبقاتی و... دردهایی هستند که شاید مرفهین آنرا در انشا و املا خوانده و نوشته باشند ولی اقتضائا درگیر آن نبوده و نیستند. گاهی مردم ناآگاهانه خود را در جبهه مطالبات لاکچری مرفهمین خرج می کنند غافل از آنکه این تحرکات و آشوبها، ربطی به دردهای آنان ندارد. در واقع جماعت عافیت طلب قربانیان همیشگی را برای کسب منافع مبتذل خود به میدان می کشند و برخی از مردم محروم چون هراز گاهی فرصت مخالفت با سیستم پر از ضعف و بی عدالتی را یافته اند، خشم خود را با شعار و شلوغی تخلیه می‌کنند، گمان میبرند در مسیر درست هستند. که البته چنین نیست. چون آن جریان برنامه ریزی شده ، بیانگر دردهای بی شمار آنها نیست. آشوبها کجا از دردهای طبقه متوسط، طبقه کارگر، ستمدیدگان و صفوف آخر دم زده؟ در کجا از رنج مردم مناطق جنگ زده، تحصیل کردگان بی کار یا شاغل در شرایط نامناسب، رنج بی پایان کارگران تحت سیستم شبه تایلوریستی حاکم در بخش خصوصی، بی سامانی نهاد آموزش و پرورش، پاندول شدن ملت میان اصلاح طلب و اصولگرا و...شعاری داده؟؟ آشوبی که سقف خواسته اش غذاخوری مختلط بود و با برخورداری از ادبیات چارواداری، ساحت دانشگاههای برند را آلوده و عفت عمومی را جریحه دار کرد، در اصل دهن کجی و حمله بهره مندان و مرفهین است علیه انبوه مردم مستضعف. مردم واقعی، دغدغه تامین نان شب دارند. دغدغه تامین مسکن، شغل مناسب، ثبات اقتصادی، دغدغه رهایی از دست گروهی از مسوولین نالایق که گویا پیوسته یک منصب ثابت از این مملکت طلبکارند. تحمیل هزینه این شورشها به مردم دردمند، جنایتی نابخشودنی ست. فساد ساختاری، تبعیض، عوامل ایجاد شکافهای طبقاتی، ومبارزه با حضور مدام و بدخاصیت کسانی شود که از کرسی نمایندگی مجلس به وزارت از وزارت به معاونت از معاونت به مشاورت و... منصوب میشوند و دست آخر خزانه داری آمریکا آمار ثروت سرقتی شان را لو می‌دهد. همان ها که روزی بازجویان بددهان بودند و امروز بیانیه مشفقانه برای ملت صادر می کنند... پتانسیل اعتراضی مردم در جهت رفع این امور باید صرف شود نه در جهت تأمین منویات مشتی سرمایه دار سیری ناپذیر. رفع این ستمهاست که زندگی ملت را دگرگون می کند نه برداشتن حجاب . در سایه رانت خواری و پول محوری رایج در ایران، اکنون تنها یک کار مانده و آنهم کشف حجاب است تا پازل عشرت مرفهین تامین گردد و پس از خوردن از آخور انقلاب و فربه شدن، حالا شاکی اند که چرا عشرتشان کامل نیست. حجاب هم لابد یونیفورم امل ها و پایین شهری هاست!! و لاکچری بازها را چه به این فیگورهای ارتجاعی؟؟! چرا قشر مستضعف پای آمال سرمایه داران قربانی شود و بها بدهد؟ تا کی؟ دردهای مذکور آنقدر اساسی هستند که نمیتوان آنها را ذیل شعار های جنسیتی و جزیی معنا کرد. این شوریدن، دهن کجی متمولین علیه ضعفاست. https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر مستند محصول سال ۱۴۰۰ سفیر فیلم نویسنده و کارگردان: محسن آقایی تهیه کننده سید مهدی دزفولی مستندی که به تاریخ بده بستان های سیاست و آزادی های اجتماعی و جنسی در ایران می پردازه. در راستای پست قبل، حتما این مستند رو ببینید، تا متوجه بشید افراط و تفریط توسط گروه های مختلف سیاسی، صرفا تاکتیک رسیدن به قدرت بوده و چطور آزادی خواهان امروز، گروه فشارهای دیروز بوده اند. تماشای این مستند رو به همه علاقمندان مسائل فرهنگی، سیاسی به ویژه تاریخ انقلاب توصیه می کنم. به خصوص در این روزها که صحبت بر سر مسئله آزادی و سیاست و حاکمیت و ... نقل هر محفلی است. 🔗تماشا از طریق این لینک https://ammaryar.ir/m/nush4 @aghaeimohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مخالفت خانواده با دختر ۹ ساله اصفهانی خدای بچه هامون رو از شرّاین بی بند باری حفظ کن مثل این خانوم نه ساله بزرگی به سن نیست به عقله
⭕️حرکت جمعی روحانیون یزد جواب داد 🔸برخورد قاطع با گردشگران بی‌حجاب 🔻نشست پنج ساعته روحانیون و شورای تامین استان یزد درباره حادثه تلخ باغ دولت‌آباد در این نشست که در روز چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد، اعضای شورای تأمین استان با نماینده ولی فقیه و ۱۲۰ روحانی شهر یزد دیدار و این ماجرای تلخ باغ را بررسی کردند. روحانیون حاضر در جلسه از رفتار هنجارشکنان اعلام انزجار و از موضع عجولانه دادستان گلایه کردند. آنان خواستار برخود با ترک فعل‌ مدیران شده و از آمادگی برای تدوین پیوست‌های فرهنگی دراین‌باره خبر دادند. آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی استان که گزارش فعالیت او در باب رعابت الزامات فرهنگی و دینی در اماکن میراث فرهنگی مورد قبول قرار نگرفته بود، متعهد شد به افراد بی‌حجاب خدمت ارائه ندهد. فراجا نیز متعهد شد در تمامی اماکن تاریخی حضور مشهود داشته و از آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمایت نماید. دهشیری مدیرکل دادگستری از آمادگی برای تشکیل جلسه مستقلی با روحانیون یزد برای بررسی ابعاد این حادثه خبر داد. فاطمی استاندار یزد از اتفاق رخ داده عذرخواهی و متعهد شد جلسات مستمری با روحانیون برگزار کند. شهر دارالعباده یزد پس از ثبت در یونسکو شاهد هنجارشکنی‌های متعددی در اماکن گردشکری است که باغ موقوفه دولت‌آباد از جمله آنهاست. این بنا - که از اماکن ثبت شده توسط یونسکو است- در هفته جاری شاهد حمله به آمران به معروف توسط قانون‌شکنان بود. اقدام شنیعی که موجی از اعتراضات مردم دارالعباده را در پی داشت. 💢کانال خبری @shohadayeiran57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰❇️🔻نظر اندیشمندی غربی درباره امر به معروف و نهی از منکر پروفسور مایکل کوک مورخ و خاورشناس انگلیسی و استاد دانشگاه پرینستون؛ کتابی در دو جلد با محوریت امر به معروف و نهی از منکر دارد. او برای نگارش آن، بیش از دو هزار کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف دیده است که حاصل کار او کتابی در حجم 700صفحه شده است و برای اولین‌بار در سال 2000منتشر گشته است. ♦️مایکل کوک در آغاز مقدمه کتابش، حادثه تکان‌دهنده‌ای را نقل می‌کند که باعث نگارش این کتاب و معرفی نهاد امر به معروف و نهی از منکر،به جامعه غربی شده است.حادثه از این قرار بود: کوک در یکی از روزهای ماه سپتامبر1988 در روزنامه‌ای می‌خواند که در ایستگاه قطار شهری شیکاگو زنی مورد تجاوز قرار می‌گیرد،درحالی‌که آن زن از مردم کمک می‌خواهد،همه عابران بی‌توجه از کنار این صحنه رد می‌شوند.از میان ناظران تنها یک نفر برای دستگیری مجرم با پلیس همکاری می‌کند.آنچه در این حادثه مهم است، نه اصل تجاوز،بلکه عکس‌العمل رهگذران است. نویسنده کتاب،پس از خواندن این خبر می‌اندیشد:ما به‌نوعی وظیفه داریم دیگران را از ارتکاب کارهای ناپسند به همنوعان خود بازداریم.اما به این نتیجه می‌رسدکه در دنیای غرب،نامی برای این وظیفه وجود ندارد و تعبیر(امداد)هم از بیان آن نارسا است.مؤلف اعتراف می‌کند که خود در این مورد چیزی نمی‌دانسته تا این‌که در جریان پژوهش‌های اسلامی خود از آن آگاه شده و دریافته است اسلام نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه‌ای دارد.
پست وارده: لمپنیسم مدرن، به رسانه های ماهواره ای، پیام‌رسان‌ها، اخذ تابعیت بیگانه، ورزش حرفه ای، دانشگاه و...آراییده شده است. اما همچنان به نحافت اندیشه و فقر فلسفی مبتلاست و نمود بارز آن ژاژخایی و فسادطلبی است. لمپن مدرن، جهان را برای خودش و خودش را برای سطحی ترین و مسکین ترین خواسته های ممکن می خواهد. لمپن مدرن، عافیت طلب است، وجود تاوان دادن ندارد. شاید اگر در تله قانون بیفتد بالاجبار تسمه از گرده اش بکشند و مثلا زندانی شود اما بجای تادیب از آن سابقه، برگ برنده ای می سازد تا بوسیله آن در معبد تخیل جامعه قهرمان پرست، جایگاهی بخرد. چون هر آدمی به حقیقت، یک احترام و یک فداکاری  بدهکار است و باید برای آنچه حق است از خود مایه بگذارد. اما لمپن مردن، در برابر حق، با هزار ترفند موضع می گیرد، طلبکار می شود و بجای مایه گذاشتن، مایه می گیرد!! لمپن مدرن با تسلط نسبی و یا خوب به واژگان، حق را چیزی میداند که مطامع وی را برآورد. در حالی که در نظر اهل تفکر حق از ما یک حمایت و ایثار طلبکار است تا تسری و بقا پیدا کند. لذا لمپن مدرن، چون اصالتا دست «بگیر» دارد . ، یا از حقیقت فرار میکند یا آنرا با لطائف الحیلی به نفع بزدلی و ابن وقتی خودش مصادره و تفسیر به مطلوب می کند . لمپن مدرن نمی‌تواند مذهبی و ایدئولوژیک واقعی باشد. اگر هم ادای مذهبی را درآورد پر از ریا و رسواست. زیرا قرار گرفتن در چهارچوب ایدئولوژی مذهبی واقعی شخص را مقید به پذیرش محدودیت های بسیاری می کند که به آن تقوا گفته می شود و این نوعی ریاضت کشی را می طلبد که با شخصیت لمپن متضاد است. از دیگر ویژگی های لمپنیسم مدرن، خودخواهی است که در برابر «دیگرخواهی» ایدئولوژی قرار دارد. لمپن مدرن تفکر مشهوری دارد: «به دنیا آمدم که حال کنم نه اینکه خودمو به دردسر بندازم» پذیرش هر نوع پروتکل و مانیفستی از بایدها و نبایدها، چون با تنبلی ذهنی و خودخواهی و ماهیت اپیکوریستی لمپن مدرن منافات دارد، از نظر وی دیکتاتوری و ظلم است. البته وی، گاهی اگر طرف مقابل خود را در تحلیلی درست یا غلط قابل شکست دادن ببیند، و اگر طاقتش طاق شود بی کار نخواهد نشست و مبارزه می کند. اما در این مبارزه، فقدان هر نوع پرنسیپ و بنیان اخلاقی و شرافتی را میتوان دید. لمپن های مدرن، معمولا مخالفند. اکثرا توهم ستمدیدگی دارند. رفتارشان طوریست که گاهی می بینی در یک کفه ترازو شکم شأن و در کفه دیگر شرفشان را نهاده اند اما با اندک بررسی معلوم میشود اینان هرگز جزو انبوه مستضعفان نبوده و نیستند بلکه فیگور مبارزه سیاسی میگیرند تا خلأ ماهیتی خود را جبران نمایند. آنها در سایه می نشینند و در حالی که عده ای کف خیابان را بهم می‌ریزد لمپن ها در امان می مانند و فقط به زبان ریزی و مبارزه شفاهی اکتفا می کنند چون آنطور که گفتم این جماعت مرد میدان نیستند و فقط اماده خورند! بله لمپن مدرن در زبان بسیار مبارز و در عمل هیچ است! ناگفته نماند، لمپن میتواند ریاکارانه، مذهبی باشد. این ریا چه کاربردی دارد؟ کسب منافع اقتصادی ناشی از قرار گرفتن در جایگاه حزبی و دولتی تا سمن ها و خیره ها و رسیدن به مقام! این دست لمپن ها در کشور ما کم نیستند. این لمپنها همان دسته ای هستند که از قبل ریش و چادر نان خور بیت المال می شوند اما سر بزنگاه تا احساس کنند جهت وزش باد تغییر کرده، به اهل دل(!!) چراغ چشمک زن سبزرنگ خود را نشان می دهند تا در سیستم احتمالی آینده، جایگاهی داشته باشند. هم چنین این دسته لمپنها، مشخصات زیر را دارند: از توبره بیت المال می خورند اما کاری در خور منافع جمعی انجام نمیدهند. از توبره بیت المال میخورند و همزمان سر در آخور حریف دارند. شعائر دینی را ظاهراً اجرا می کنند اما پیاپی در تخفیف ایمان جمعی می کوشند.(تصور کنید زنی که چادری باشد و دم از مخالفت با حجاب بزند!!) با عمل خود انواع تجری و تخلف را تسری میدهند اما در بیانیه هایشان، دم از قانون و عدالت و نجابت و...میزنند.( تصور کنید مسوولین که قانون مداری دغدغه اش باشد اما خود و خانواده اش به انواع مفاسد اقتصادی آلوده اند). از مشخصات دیگر این تیپ، این است که هیبریدی هستند یعنی در آن واحد هم خالق زشتی ها هستند و هم علیه آن بیانیه میدهند. مثلا خود و طیف مطلوبشان از مولدین ابتذال لاکچریسم هستند اما مداوم از سوابق انقلابی خود داد سخن داده و از عدالت اجتماعی دم میزنند. https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماست رو ریخت رو کله بی حجابا 😳😮 مگه بارها هشدار ندادیم کار به اینجا میرسه ؟! این کار بد نتیجه ترک فعل و عافیت طلبی مسئولینی هست که مدتهاست با بهانه جلوگیری از تنش ، قانون شرع و کشور رو اعمال نمیکنن. همینو میخواستین؟! نگفتیم از ترس مرگ خودکشی نکنید ؟ تحویل بگیرید!! ✅ کانال : https://eitaa.com/joinchat/748028099C062dd1f0bc
سید علی مرعشی: برخی از ما متدینین عزت نفس خود را از دست داده ایم جوری که اعتراض و خشم را فقط حق بی دینان می‌دانیم! پاسخ مخاطب👇 این موردی که فرمودین خیلی عالی بود، خیلی من رو به فکر فرو برد واقعا... الان که به مجموعه رفتارهام و تحلیل اتفاقات مختلف از دید خودم نگاه میکنم میبینم واقعا من همیشه اگر اتفاقی در اون سمت بیفته، سعی ام بر اینه طرف مقابلم رو درک کنم، احساساتشو، هیجانشو، خشمشو و... ولی در عوض اونایی ک همسو بودن اگر کاری کردن بیشتر مواقع سریع تو ذهنم و در مقام قضاوت شخصی محکوم کردم ، انگار که انتظار داشتم همیشه اونایی که باهاشون همسو هستم معصوم از خطا و واکنشهای طبیعی انسانی باشند... فقط نمیدونم این موضوع تماما به عزت نفس برمیگرده یا منزوی بودن مذهبیا تو این دوره و زمونه هم باعث این طرز تفکر شده...؟ یا نمیدونم علتش کمال گرایی میتونه باشه؟! راستش الان که اینا رو مینویسم بخش مهمی از اندیشه هام زیر سوال رفته، اندیشه هایی که بطور بدیهی فکر میکردم درستن ولی‌‌‌‌.... کلا تو یه قسمت از تفکراتم احساس شکست و بازنده بودن میکنم😅😅 https://eitaa.com/SAmarashi
سلام و رحمت. متن زیر توسط یک خانم از فعالان فرهنگی ارسال شد . حاصل تجربه امر به معروف در حیطه حجاب: طاعت و عبادت تون مقبول درگاه احدیت در رابطه با فراخوانی که برای پارک چمران کرج داده بودن که نیرو برای امر به معروف و نهی از منکر می‌خوان میخواستم تجربه امروز رو عرض کنم خدمتتون ما حدودا از ساعت ۱۴ الی ۱۷:۳۰ بودیم به علت کمبود نیرو امکان پوشش کل پارک وجود نداشته ، فقط قسمت باغ گلها (جشنواره لاله ها) رو تذکر می‌دادن و از ورود خانم هایی که کشف حجاب کردن ممانعت میکردن و همچنین گروه هایی برای تذکر داخل محوطه هم داشتن که تذکر های گیت ورودی ، داخل محوطه هم رعایت بشه من و خواهرم درب اصلی پارک ایستاده بودیم برای تذکر لسانی این تجربه چند نکته داشت برامون اولا این که چون بنده بعضی مواقع آدم زودرنجی هستم و ممکنه حرف یا رفتار دیگران بهم بر بخوره ولی در اون شرایط برای انجام وظیفه ای که بهم محول کرده بودن ، هم تلاش م رو میکردم که اصلا ناراحت نشم و هم این که مدام متوسل میشدم و با این که خیلی اهل ذکر گفتن نیستم ولی سعی میکردم زیر لب تند تند ذکر بگم (صلوات و استغفار و استغاثه و ...) نمی‌خواستم حرف یا رفتار بقیه باعث بشه من نتونم از درون خودم رو محکم نگه دارم دوما این تجربه برامون جالب بود چون تا بحال چند تذکر در سطح خیابون داده بودیم ولی به این شکل و با این حجم از افراد مواجه نشده بودیم . تصورمون چیز دیگه ای بود خیلی ترسناک تر ولی ... سوما برام جالب بود که این تعداد چادری ما در کرج داریم و بی خبریم ، این حجم از چادری در کرج برامون عجیب بود 😳 چهارم این که غالب جمعیت مانتویی بودن و پوشش سر رو رعایت کرده بودن یعنی ما هر ۵ دقیقه یکبار یا ۱۰ دقیقه یکبار یه مورد برای تذکر داشتیم و اصلا اینطور نبود که ما مدام بخوایم تذکر بدیم . شاید ۲،۳ مورد هم به طور همزمان پیش میومد ولی همیشگی نبود و زمان زیادی رو بیکار ایستاده بودیم و به خیل جمعیتی که به داخل پارک میرفتن نگاه میکردیم ☺️ پنجم این که از بین جمعیتی که تذکر می‌دادیم اکثرا دهه هشتادی بودن یعنی بازه ی سنی ۲۲ سال به قبل و نوجوانان ، شاید ۵ درصد بازه سنی ۲۲ تا ۴۰ سال و یک درصد بازه ی سنی بالای ۴۰ سال ششم از بین افرادی که شال شون رو انداخته بودن ۹۹ درصد با تذکر شال شون رو سر میکردن فقط یک درصد(زیر ۱۰ نفر) با لجاجت میگفتن که قصد سر کردن ندارن جالبه برخی افراد رو میخواستیم تذکر بدیم به لحاظ ظاهری وقتی نگاه شون میکردیم به قدری قیافه شون غلط انداز بود که واقعا پاهامون یاری نمیکرد که بریم جلو و تذکر بدیم ولی با این وجود میگفتن چشم 😳 و در عین ناباوری سر میکردن البته برخی هم از دور که ما رو میدیدن خودشون سر میکردن 😅 هفتم از بین افرادی که شال نداشتن ، حدود نیمی از این افراد ، بعد از تذکر میگفتن که شال همراه شون هست و از کیف شون در می آوردن ، برخی هم وقتی غرفه حجاب رو معرفی میکردیم که شال یا روسری هدیه میدن میگفتن چشم که برن بگیرن و سر کنن ، برخی هم بی اعتنا به تذکر راه شون رو ادامه میدادن ، تنها چند مورد انگشت شمار پیش اومد که گفتن نمیخوایم سر کنیم ، همینطوری راحت تریم ، هر چقدر هم تذکر بدید سر نمیکنم مثلاً یه مورد به ما گفتن پلیسی ؟ مأموری ؟ آمری ؟ گفتم بله آمرم گفت به شما ربطی نداره ، قبل از شما تذکر دادن نمی‌خوام سر کنم نمونه دیگه همراهی مادر و دختر در کشف حجاب هم داشتیم ولی خیلی کم بود ۳ ، ۴ تا خانواده هم بعد از تذکر برگشتن و دیگه وارد پارک نشدن نهم تشکر افراد عادی جامعه و خانم های مانتویی بود از ما یه گروهی داشتن میرفتن داخل یه دختر نوجوان همراه شون بود که ما تذکر دادیم بعد از اینکه از کنار ما گذشتن از بین جمع یه خانم مانتویی بدو بدو برگشت و خودش رو به ما رسوند و گفت خدا خیرتون بده 😍 در حالی که ما اصلا توقع تشکر از ایشان نداشتیم 😳😳😳 یه مورد دیگه هم بود که یه خانم با دخترش داشت می‌رفت خیلی قد بلند و هیکلی ، دخترشون نیاز به تذکر داشت رفتم جلو تذکر دادم با این جملات : «سلام ، سال نو مبارک . از غرفه حجاب برای دخترتون روسری هدیه بگیرید» گفتن باشه و عبور کردن بعد از این که رفتن خانمه دوباره برگشت و گفت ممنون که خوب تذکر دادید از لحن کلام و کلمات تون برای تذکر خیلی خوش مون اومد 😍 دهم این که یه کم از کم لطفی چادری ها ناراحت شدم . از این که انقدر بی تفاوت از کنار ما عبور میکردن و اظهار نظر به نشانه تایید کار ما نمیکردن خدا شاهده ما این کار رو برای تشکر و رضایت اونا انجام ندادیم و منتظر اظهار نظرشون نبودیم ولی همین که انقدر بی تفاوت از کنار ما عبور میکردن و برخی با یه نگاه تحقیر آمیز که این چه کاریه دارید انجام میدید !؟ 😔 یا این کارها بی فایده ست !؟😔 https://eitaa.com/SAmarashi
پست وارده👇 انقلابی گری اگر معیار نداشته باشد از حمایت اسیدپاشی به حمایت از کشف حجاب می‌رسیم اتفاقی که برای برخی افتاد. https://eitaa.com/SAmarashi
پست وارده 👇 رسول الله ص: كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ اَلْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ اَلْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ اَلْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ اَلْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً ( اصول کافی). این حدیث مراحل تحول در جامعه اسلامی را بیان میکند:اول.تغییر رفتار زنان و جوانان و بی تفاوتی موثران.دوم.تغییر رفتار موثران یعنی کسانی که باید مردم را هدایت کنند خودشان دعوت به منکر میکنند و سوم تبدیل شدن ارزش به ضد ارزش .هر مرحله از مرحله قبل خطرناک تر است.جالب است که رسول الله لحن توبیخی نسبت به موثران دارند که به دلیل بدی شما این تحولات رخ می دهد.به نظرم این روایت پر از نکات دینی و جامعه شناسانه است. سید علی مرعشی: بله احسنتم موضوع روشن است. دعوت میکنم از عزیزان حاضر در همین گروه که هرکدام از ما ببینیم کدامیک از افراد مذکور در این حدیث هستیم. بعد ببینیم آیا از وضع خودمان و عاقبتمان می‌ترسیم یا نه؟ https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مادر ایرانی که به آلمان مهاجرت کرده: به خدا اگر کسی به من میگفت اینجا(آلمان) اینطوریه به اینجا سفر نمیکردیم... 🔹 حقیقت آنست که شاید غرب با هر دلیل مشروع و غیر مشروع اقتصادش را نسبت به دیگران قویتر کرده باشد اما بلاشک به لحاظ اخلاقی بدتر سقوط تاریخ را تجربه می کند. @makahufateita