eitaa logo
کتابخانۀ قصد
766 دنبال‌کننده
309 عکس
25 ویدیو
61 فایل
بهترین منابع اقتصادی را که می‌یابیم در کتابخانه‌ می‌گذاریم. 📬 ارتباط با کتابخانه: @Msa_1377
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد، چگونه کینه و نفرت را در جامعه زیاد می‌کند؟ 🔹 بر خلاف آنچه مسلک‌ها علاقه دارند نشان دهند، به وجود آمدن حسِ خوشحالی-ناراحتی، امید- ناامیدی و علاقه-کینه لزوما به خود برنمی‌گردد؛ ها و های حکومت اتفاقا بیشتر از خود فرد، می‌تواند در جامعه، برادری و همبستگی ایجاد کند یا نفرت و کینه را رواج دهد. 🔺 حاج آقا بسیار دقیق بر این موضوع دست گذاشته. رابطه بین در نظام پرداخت حقوق و دستمزد، و به وجود آمدنِ دنیایی پر از کینه، نفرت و عقده. 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 فرض کنید یک علمی_تخیلی می بینید! • با همین بودجه‌ای که دولت هم اکنون خرج کارمندانش می کند، اگر تساوی حقوق برقرار شود: سهم هرکارمند ۱۳میلیون و۶۰۰ می شود!(البته فیش دریافتی + رفاهیات) ❗️ اما می دانیم این تساوی، موانع عملی و شبه نظری زیادی دارد! • حالا فرض کنید دولت به همه کارمندانش ۱۰میلیون دهد تا اقلا زیر خط فقر نباشند و کفاف زندگی را برای عایله خود تامین کنند. و این مقدار بر حکومت اسلامی واجب است. ⬅️ از اینجا ۴۸هزارمیلیارد از سهم کنونی حقوق در بودجه عمومی آزاد می شود!(محاسبه پژوهشگر عزیز آقای احسان ولدان) ❓ بنظرتان اگر تفاضل مدیر_کارمند و تخصصی_عادی و... را لحاظ کنیم و البته فقط به اندازه همین ۴۸هزار، تفاضل قبول کنیم و از آنسو نخواهیم تبعیض ۷برابری تا ۲۱برابری را تن دهیم؛ چه سناریوهایی قابل فرض است؟! 1⃣ اگر به یک دوم از کارکنان دولت سهمی از ۴۸هزار را به صورت علی السویه بدهیم(به هر عنوانی؛ تخصص، عملکرد بهتر و...) هر نفر تنها حدود ۲میلیون و ششصد هزار بیشتر حقوق می گیرد! و اگر ۴۸هزار را بین یک چهارم کارکنان دولت تقسیم کنیم، هریک ۵میلیون و۲۰۰ بیشتر می گیرند. و هکذا! 2⃣ اگر به حسب محاسبات فقط حدود ۲۰۰هزار نفری که فعلا بالای ۱۰میلیون میگیرند (یک پانزدهم کارکنان) را از آن ۴۸هزار بهره‌مند کنیم؛ باز سهم هریک ۳۰میلیون میشود! یعنی تفاضل ۳برابری با کمترین حقوق! ⬅️《هرچه کسرِ تفاضلی ها را کوچکتر و ارقام تقسیمی را به سوی نامساوی های درشت تر ببریم، به وضعیت موجود نزدیکتر و از عدالت دورتر می شویم!》 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🖌 حرف حق در بلاد کفر؟! (قسمت ۱ از ٢) این روزها که موضوع حقوق و دستمزد از موضوعات داغ و بحث‌برانگیز جامعه ما شده و کارشناسان و مسئولان به اختلاف زیاد میان کف و سقف پرداختی های دولتی در جمهوری اسلامی ایران و اختلاف کم آن در کشورهای غیر اسلامی و اصطلاحاً دارالکفر اشاره دارند و از آن سو در بیان صاحب‌نظران و اندیشمندان دینی نیز همسانی در پرداخت‌ها با لحاظ اختلاف پرداختی جزئی، به‌عنوان نظر و الگوی اسلامی بازگو می‌شود، افکار عمومی با پرسش و دوگانی جدی روبرو ‌شده‌اند و آن اینکه: ❓چه طور گزاره های اسلامی در کشورهای غیراسلامی عمل می‌شوند اما در کشور اسلامی ما نقطه مقابل آن اجرا می‌شود؟ ❓آیا باید باری دیگر این جمله معروف سید جمال الدین اسدآبادی را تکرار کرد که «به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم ولی مسلمان دیدم»؟ ❓آیا برای نظام اسلامی مایه ننگ نخواهد بود که بخواهد در تنظیم گری های خود از بلاد کفر الگو بگیرد یا برای تأیید عملیاتی بودن الگو و نظر اسلام شاهد مثال از آن‌ها بیاورد؟ ✅ این پرسش ها جدی و قابل تأمل است اما برای پاسخ به آن‌ها باید به چند نکته توجه کرد: ١. اخذ حرف صحیح و روش صحیح در غیر مسائل بنیادین و فکری و اعتقادی مانند ساختار اداری دولت و نظام پرداخت دولتی به استناد اصل دوم قانون اساسی مورد پذیرش قانون‌گذار اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. چرا که استفاده‏ از علوم‏ و فنون‏ و تجارب‏ پیشرفته بشری با رعایت نفی‏ هرگونه‏ ستمگری‏ و ستم‏ کشی‏ و سلطه‏ گری‏ و سلطه‏ پذیری، از راه‌های تأمین قسط و عدل‏ و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و اجتماعی‏ و فرهنگی‏ و همبستگی‏ ملی‏ برشمرده شده است. از این بیان قانون اساسی پی می‌بریم که: باید دو مفهوم را تفکیک کرد: ١. حرف و روش صحیح ٢. ساختار و نظام صحیح الزاماً اخذ حرف صحیح به‌معنای صحه گذاشتن بر یک نظام سیاسی و تأیید آن حاکمیت نیست. مثلاً اگر گفته می‌شود در نظام پرداخت دولتی آمریکا نسبت بین کف و سقف حقوق دولتی بیش از چهار برابر نمی‌شود و این یک ساختار مطلوبتری نسبت به نظام پرداخت دولتی ایران است و می‌توانیم از این تجربه برای اصلاح نظام پرداخت خود استفاده کنیم، این به معنای انکار نابرابری اجتماعی شدید و آثار منفی ناشی از نظام اقتصادی کاپیتالیستی در کشور آمریکا و گسترش آن به سایر کشورهای جهان نیستیم. 🆔 @SSL_Qasd
(قسمت ٢ از ٢) ٢. نکته مهم‌تر آن‌که نباید برای اخذ این تجربیات و حرف‌های صحیح احتراز بنیادین اعتقادی یا دینی داشت و آن را کسر شأن نظام اسلامی دانست چرا که به بیان امام محمدباقر علیه‌السلام، هر آنچه علم نافع و صحیح در جهان گسترانیده شده همه از ناحیه اهل‌البیت سلام الله علیهم است و اگر در مشاهدات و مطالعات تطبیقی خود، به موارد حق و صحیحی برخورد کردیم با روی باز پذیرا باشیم چراکه این نیز از ناحیه حضرات معصومین علیهم‌السلام است و ریشه در آموزه‌های ایشان دارد. شیخ کلینی رحمة الله علیه در کتاب شریف کافی جلد یکم بابی را به همین موضوع اختصاص می‌دهند و به زیبایی نام این باب را چنین می‌گذارند: بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ (باب همانا چیزی از حق در دست مردمان نیست مگر آنکه از نزد ائمه علیهم‌السلام صادر شده باشد و همانا هرآنچه از نزد آن‌ها صادر نشده باشد همگی باطل است.) 📌 متن روایت چنین است: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِسَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ وَ اَلْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ: شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلاَّ شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلِ اَلْبَيْتِ. امام باقر عليه السلام ـ به سلمة بن كهيل و حكم بن عتيبه ـ فرمود : به شرق و غرب عالَم برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما اهل بیت صادر شود. مفهوم روایت را می‌توان چنین بیان کرد که اگر در شرق و غرب عالم گشتید و علم صحیحی یافتید بدانید و آگاه باشید که منشأ آن خیر و علم صحیح از ما اهل بیت است. در این موضوع نیز اگر نظام پرداخت دولتی برخی از کشورها به عدالت نزدیکتر می‌بینیم، از این قاعده مستثنی نیستند. یا اینکه در نظام پرداخت دولتی خود که بخشی از نظام اجتماعی‌شان است قائل و عامل به اثرگذاری عدالت شده‌اند، ریشه در بیان نورانی حضرت فاطمه سلام الله علیها در خطبه فدکیه دارد که: فَجَعَلَ اللَّهُ … الْعَدْلَ تَنْسِيقاً لِلْقُلُوبِ. (خداوند عدل را مایه پیوند قلوب قرار داده است.) بقای نظام اجتماعی و استحکام و پیوند عمیق در آن، خواسته و اراده هر حاکمیتی است چراکه بقای هر حاکمیت به نزدیکی و تألیف قلوب ملت با یکدیگر و با دولت و رفع شکاف دولت-ملت گره خورده است و برای این مقصود راهی جز برقراری عدالت نیست و این سنتی الهی است. اینچنین است که برخی کشورها به ضرورت همسان‌سازی در نظام پرداخت خود و اثرات و پیامدهای مثبت آن در تمشیت امور عمومی واقف شده‌اند فلذا اخذ این تجربه بشری به‌معنای اخذ الگویی عملیاتی از بیان حضرات معصومین است. 🔅 گرچه باید بدین نکته نیز توجه داشت که استفاده از این تجربیات نیز به‌معنای تأیید کامل آن‌ها نیست و می‌توانند با الگوی نهایی اسلام ناب و مقصود اهل بیت فاصله داشته باشند و از این روی هدف نهایی ما نیز نخواهند بود، اما هرآنچه هست، برای خروج از وضعیت کنونی و اصلاح و بهبود آن قابل استفاده اند. 🆔 @SSL_Qasd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت الاسلام قنبریان درباره لایحه جبران خدمات: 🔹یک راه‌حل مکانیزمی است که با بازی کردن با ضرایب پرداخت و نحوه پرداخت می‌خواهد کار را حل کند. از اول هم مثل پزشکان و اینها استثنا هستند! 🔹راه اساسی، راه است؛ که به نظر می‌آید ‏۴ خصوصیت باید آن لایحه داشته باشد: 1️⃣ کفِ سطح کفاف معیشت همه کارکنان دولت را تامین کند. الان تعداد زیادی از کارکنان دولت زیر ند! 2️⃣ از آن جاهایی که بالادستی است، کنیم، به خصوص قسمت مقامات و مسئولین. 3️⃣ جلوی درآمدهای اختصاصی برخی دستگاه‌ها را بگیریم. درآمد اختصاصی، مقابل اصل ۵۳ قانون اساسی است. درآمد اختصاصی یعنی یک پولی اختصاصا می‌آید و به خزانه کل نمی‌رود که -دور از شأن - بدعت است! 4️⃣ استثناپذیری از قانون حذف شود. در ماده ۱۱۷ قانونی که سال ۸۶ تصویب شده، یک دستگاه‌هایی استثنا شده! یک شیطنتی هم به کار می‌برند اولین دستگاهی که استثنا می‌کنند نهادهای تحت امر رهبری است! خواهش بنده این است مقامات عالی نظام و رهبر عزیز انقلاب تاکید کنند این استثنائات حذف شود و همه زیر یک چتر حقوقی باشند. ☑️ @m_ghanbarian
یک سوال: روسیه چطور از تحریم ها جست؟ روسیه چطور روبل را تقویت کرد؟ روسیه چطور اروپا را به گوشه رینگ فرستاد؟ یک استراتژی داشت: خودباوری اگر نئولیبرال های ما مشاور پوتین بودند: ۱. روبل را ارزان می کردند که کالای روسی قاچاق نشود. ۲. دستور واردات خودرو می دادند تا انحصارگران بین المللی خودرو را دوباره بر صنعت خودرو روسیه حاکم کنند و طبقه متوسط جدید و متمولین را راضی و خوشحال نگه دارند. ۳. گندم را به ارزانی به دنیا می فروختند که مسیر تجارت جهانی بسته نشود. ۴. مذاکره با آمریکا برای ایجاد صلح در اوکراین را شروع می کردند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست/ موفقیت‌های اقتصادی دولت در احیای جاده تمدنی ابریشم دشمن را به فکر ایجاد اغتشاش در کشور انداخت. 👤 دکتر حمیدرضا مقصودی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی»: ریشه اغتشاشات اخیر اقتصادی نیست و واکنشی به حرکت اقتصادی و اجتماعی عظیم دولت بود/ اگر قرار بود اغتشاشات اقتصادی باشد ۶ ماه پیش که ارز ترجیحی حذف شد این اتفاق می‌افتاد/ ریشه اغتشاشات را باید در موفقیت‌های اقتصادی دولت دنبال کنیم نه در ضعف‌های دولت/ اغتشاشات برعکس آبان ۹۸ منشا خارجی داشت/ دولت زمینه احیای جاده تاریخی ابریشم را فراهم کرده که یک اتفاق تمدنی بزرگ است، این یعنی این خارج شدن بعضی از بنادر و اسکله‌های اروپا از سیکل تجاری دنیا/ تلاش می‌کنند در اوج ماجرای پیوستن ایران به شانگهای و سفرهای رئیس جمهور به آسیای مرکزی با این اغتشاشات به ما پاتک بزنند! ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
🔰 سلسله نشست‌های 🔖 پرونده ویژه «مدل مطلوب کارکنان دولت و بخش عمومی» 💠 نشست دوم ۵۰ الگوی پیشنهادی نظام جبران خدمات کارکنان دولت در ج.ا.ا 🎙 احسان ولدان زرقانی (پژوهشگر اقتصادی) 📋 محورهای بحث: 🔸مبنا و منطق الگوی پیشنهادی جبران خدمات 🔹ترتیبات نهادی الگوی پیشنهادی جبران خدمات 🔸چارچوب محاسباتی الگوی پیشنهادی جبران خدمات 🔹سسیتم اطلاعاتی الگوی پیشنهادی جبران خدمات 📆 سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ 📡 شرکت در نشست برای عموم علاقمندان از طریق👇👇 1️⃣ سامانه آموزش مجازی هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/jobran 2️⃣ کانال آپارات هیئت به نشانی eghtesadhozehkh@ •┈┈••••✾•🍂🍁🍂•✾•••┈┈• @eghtesadhozehkh معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
وایِ شما! سرتاسر عمرتان به تردید گذشت عمری که به پوشاندن خورشید گذشت ای جرئت داعش از شما! وایِ شما! از این همه خون چگونه خواهید گذشت؟ ✍🏻 🏷 🇮🇷 @Shere_Enghelab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله نشست‌های 🔖 پرونده ویژه «مدل مطلوب کارکنان دولت و بخش عمومی» 🎵 نشست دوم ۵۰ 💠 الگوی پیشنهادی نظام جبران خدمات کارکنان دولت در ج.ا.ا 🎙 احسان ولدان زرقانی (پژوهشگر اقتصادی) •┈┈••••✾•🍂🍁🍂•✾•••┈┈• @eghtesadhozehkh معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
برگی از تاريخ: شیکاگو زدگی بعد از اینکه در دهه ۵۰ برخی کشورهای آمریکای لاتین با اجرای سیاست های توسعه گرا و مخالفت با سیاست های بازارگرا به توفیق بسیاری رسیده بودند، تئودرو دبلیو شولتز رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شیکاگو به یکی از همکارانش چنین گفت: کاری که لازم است انجام دهیم تاثیرگذاری بر امر آموزش است. او هم چنین تاکید کرد: ایالات متحده باید برنامه اقتصادی اش در خارج را بازبینی کند...ما میخواهیم این کشورها فقط از طریق رابطه با ما و پی گرفتن راه مورد توصیه ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی، برنامه های نجات اقتصادی خود را طرح ریزی کنند.... پ ن ۱: خدابیامرز نفسش حق بود، ۷۰ سال بعد، شاگردانش در ایران برای دولت انقلابی تازه استقرار یافته بسته نجات اقتصاد ایران نوشتند؛ از همان قماش برنامه هایی که کنترل زدایی و رهاسازی، خصوصی سازی،‌ مالی سازی اقتصاد و... محور آن است. البته از تجربه شیلی هم درس گرفته و امر آموزش اقتصاد را هم همین شاگردان خلف در دست گرفتند... پ ن ۲: اگر تجربه کشورهای آمریکای لاتین (آزمایشگاه فریدمن و دیگر بچه های شیکاگو) را مرور کنید، درمیابید که می گویند بسته نجات اقتصاد اما باید بخوانید بسته قتل عام اقتصادی... پ ن۳: عکس العمل دولت محترم در مقابل این هشدارها: من گوش استماع ندارم لِمَن تَقول...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 بازار سکه باید تعطیل شود در اکثر کشورها بازار سکه وجود ندارد. در بازاری که اصلا وجودش غیرقابل درک است، بانک مرکزی 64 تن طلا ریخت تا قیمت سکه بشکند. باید سکه های در دست مردم (در حقیقت محتکران سکه) جمع آوری شده و به عنوان پشتوانه در بانک مرکزی ذخیره شود 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسی که راهکارهای جدیدی را اعمال نمی کند، باید منتظر شرور و زیان‌های جدید باشد، چرا که زمان بهترین مبتکر است...
|گفتگویی از جنس اندیشه 🔘 قسمت چهارم ✅ اقتصاد کارآمد؛ از ایده تا عمل انتشار: سه‌شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد و دفتر کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه قم برگزار می‌کند: 💢 کارگاه تخصصی طراحی بازار (مقدماتی) 📌 با ارائه: 🔸 دکتر طاهر حبیب زاده + دکتری حقوق فناوری اطلاعات از دانشگاه منچستر 🔹 دکتر حمیدرضا مقصودی + عضو هیئت علمی دانشگاه قم 🔸 احسان ولدان + پژوهشگر اقتصادی 🔹 حسین بهرامی + پژوهشگر اقتصادی ✨ با اعطای گواهی معتبر ▫️ مدت زمان کارگاه: ۸ ساعت 🗓️ زمان: پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ 📍 مکان: دانشگاه قم ✅ پیوند ثبت‌نام در کارگاه: https://survey.porsline.ir/s/cqxev3w 🇮🇷 اندیشکده قصد 💡 @qasdway 💡
🔰پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند: 💠 بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی ارائه کنندگان: 🎙حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه) 🎙دکتر احسان ولدان (پژوهشگر اقتصادی) 🎙 دکتر روح الله هنرور (پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمرانی) ⚜️اعضای نشست: 🔸دکتر محمدجوادتوکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی 🔹دکتر احمد توکلی استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت 🔸دکتر محمد نعمتی هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد 🔹دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره 🔹دکتر سید احمد حبیب نژاد معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری 🔸دکتر محمد حسن حسین زاده مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه 🔹دکتر رحیم سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🔸حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قاسمی استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی 🔹 علی اصغر ربیعی دبیر علمی نشست 🏢 پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی 🗓 یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ ⏰ساعت ۱۴ تا ۱۷ 📡پیوند شرکت در نشست: 🔗 https://b2n.ir/earcc 📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشست‌ها: 🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki •┈┈••••✾•⚜️❄️⚜️•✾•••┈┈•
📕 Debt: The First 5,000 Years نویسنده: دیوید گریبر (استاد مردم‌شناسی دانشگاه LSE) 🆔 @SSL_Qasd
📕 بدهی؛ پنج هزار سال نخست نویسنده: دیوید گریبر مترجم: علی معظمی ناشر: چرخ (چشمه) 🆔 @SSL_Qasd
دیوید رولف گریبر (١٩۶١-٢٠٢٠) یک انسان شناس آمریکایی، فعال آنارشیست و نویسنده شناخته شده است. او استاد مردم‌شناسی مدرسه اقتصاد لندن (LSE) است. گریبر به عنوان استادیار مردم‌شناسی دانشگاه ییل از سال ١٩٩٨ تا ٢٠٠٧ در نظریه های ارزش و نظریه اجتماعی مشغول بود. گریبر در کتاب بدهی به ارائه‌ تاریخ پیدایش و تحول پول می‌پردازد. او تلقی‌های متداول از تاریخ و چیستی پول را به نقد می‌کشد و تصویری نو از این پدیده‌ آشنا ترسیم می‌کند؛ تصویری که با بازگویی داستان تحول ادوار اقتصاد جهانی آمیخته است. به این ترتیب کتاب، دریچه‌ای جدید به فهم سرمایه‌داری می‌گشاید و نشان می‌دهد که خاستگاه‌های مفهومی سرمایه‌داری در جاهایی است که اغلب انتظارش را نداریم. کتاب با شرح یک سردرگمی اخلاقی در ارتباط با فهم و داوری راجع‌به بدهی آغاز می‌شود و این سردرگمی همان کلاف درهم‌تنیده‌ای است که کل این متن مفصل برای از هم گشودن آن نوشته شده است. به این ترتیب گریبر در بررسی تحول شکل بدهی و پول به کاوش در خاستگاه‌های مفاهیم اخلاقی ما در طول تاریخ و عرض جغرافیا نیز می‌پردازد. کتاب با این گستره‌ی تاریخی و جغرافیایی، که پنج‌هزار سال تاریخ بشری را از نظر می‌گذراند، پر است از فکرهای بدیع و موشکافی‌های جذاب، اما دادن این شرح نو و جذاب همه‌ی کاری نیست که گریبر می‌خواهد بکند. هدف از این روایت پرپیچ‌وخم در نهایت اندیشیدن به این است که جهان بهتری چگونه ممکن است. 🆔 @SSL_Qasd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید تورم را از بین برد. برای از بین بردن تورم اولین کاری که باید بکنیم این است که نظریات اقتصادی سرمایه‌داریِ لیبرال را کنار بگذاریم. دنبال فریدمن نروید که چطور تورم را باید کنترل کرد. بانکهای خصوصی و دولتی باید تعطیل شوند و یک بانک ملی داشته باشیم تا تورم از بین برود. 💠 @profderakhshan