eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
754 عکس
256 ویدیو
276 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
جایگاه معرفت نفس در سلوک عرفانی در آثار علامه حسن زاده آملی - پایان نامه ارشدمحمد اسد نژاد -استاد راهنما دکتر رحمان بوالحسنی.pdf
3.22M
🔸جایگاه معرفت نفس در سلوک عرفانی در آثار علامه حسن زاده آملی - حجت‌الاسلام محمد اسد نژاد - پایان نامه کارشناسی ارشد 1398 - استاد راهنما دکتر رحمان بوالحسنی - استاد مشاور دکتر وحید آریانفر - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان religionsmag.ir/fa/cont/8938 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
سلوک عملی از منظر مکتب نجف با تأکید بر آثار مرحوم آیه الله سعادت پرور - محمد نیکوصحبت ارشد -راهنما خانم حرمی مشاور بوالحسنی .pdf
2.27M
🔸سلوک عملی از منظر مکتب نجف با تأکید بر آثار مرحوم آیت الله سعادت پرور - محمد نیکوصحبت - پایان نامه کارشناسی ارشد 1397 - استاد راهنما دکتر فاطمه سادات موسوی حرمی - استاد مشاور دکتر رحمان بوالحسنی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان religionsmag.ir/fa/cont/8629 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
رابطـه عبودیت و ربوبیت، با تکیه بر آثار حضرت امام خمینی(ره)، علامه حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی - سید محسن موسوی ارشد 94 .pdf
4.31M
🔸رابطـه عبودیت و ربوبیت، با تکیه بر آثار حضرت امام خمینی(ره)، علامه حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی - سید محسن موسوی - پایان نامه کارشناسی ارشد 1394 - استاد راهنما دکتر عسکر دیرباز - دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیت الله سعادت پرور - مقاله مصطفی همدانی .pdf
542.9K
🔸 مقاله « اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیت الله سعادت‌پرور (ره) » - مصطفی همدانی - نشریه: دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، سال یازدهم، پاییز و زمستان 1395، شماره 23 http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1143.html 🔸 @Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکته ای معرفت نفسی: 👌 *اون بخشی از تو که متوجه عصبانیتته عصبانی نیست،...* 🌐 www.instagram.com/tv/CVfFkr0FlRO 🔸 ✅ البته مطلب فراتر از اینه، اون حقیقت فراتر از آگاهیست، که در ادامه عرض میکنم. [تصریح به اینکه آن حقیقت هیچ تغییری ندارد، و نه بدنیا آمده و نه از دنیا میرود، اینها قرینه است برای اینکه حقیقت مورد توجهشان ساحتی بالاتر از نفس انسان است، چرا که نفس جسمانیة الحدوث است، و تغییر از قوه به فعلیت دارد، ولی آن حقیقتی که به آن توجه دارند هیچ تغییری ندارد و منزه از هر حالت نفس است]. 🔻توضیح بیشتر در ادامه👇 eitaa.com/salehi786/840 ایتا t.me/SalehiBooks/1516 تلگرام
صالحی - ارتباط کاربران
🔸نکته ای معرفت نفسی: 👌 *اون بخشی از تو که متوجه عصبانیتته عصبانی نیست،...* 🌐 www.instagram.com/tv/CV
بسم الله 🔸 نکته ای پیرامون این👇کلیپ آقای دکتر حسین عرب زاده، که در نظرات ذیل پستشان هم ارسال شد. 🌐 eitaa.com/salehi786/839 🌐 www.instagram.com/tv/CVfFkr0FlRO/ 🔸 بسم الله. سلام و نور رحمت و حکمت خدا به وجودتان🌷 روش بیان مطلبتون خیلی خوب بود، اما مطلب بالاتر از اینه! 🔸 🔻آن حقیقت در درونمان، فراتر از آگاهی هست، او حقیقتی محیط به آگاهی ها، و درک کننده‌ی آگاهی‌هاست. او آن درک کننده ایست، که قاهر و محیط و شاهد و حاکم و حاضر بر تمام درک ها و درک شونده هاست. هرچه که درک کنی، او درک کننده‌ی محیط بر آن درک است، و تو راهی به احاطه بر درک کننده ات نداری... 🔻«یکی جانیست در عالم که ننگش آید از صورت». او منزّه از هر حد و صورت در درکهاست، ولذا فوق هر ادراک ماست. چون هرچیزی که تحتِ ادراک ما قرار میگیرد حد و صورت دارد، چه حد و صورت حسی (در صورت اجسام بیرونی)، و چه حد و صورت خیالی (در صورت‌های اشیاء ذهنی)، و چه حد و صورت عقلی (در صورت مفهومی معانی عقلی). 🔻و او آن درک کننده‌ی هر حدّ و صورت و منزّه از آنهاست. او حاکم بر هر واقعیتِ تحت ادراک ماست، حادّ (یعنی حد زننده) بر هر حدّ است، و مُصَوِّر (یعنی صورت دهنده) بر هر صورت است، و مُدرِک (یعنی درک کننده) بر هر درک است. ولذا او خودش تحت هیچ حدّ و صورت و درکی نیست. 🔻او منزّه از هر وصف و درک است، که همه با «ادراکِ عجز از معرفتش» (و نه عجز از ادراک) در حیرتِ عشق اویند، و مبهوتِ وجود اویند. همه عقول و اوهام و افهام و احلام و فکرها و هر فرض ذهنی ما، همه در حیرت و عجز و هَیَمان و تَیَهان از وصف و معرفت توصیفی او هستند، فلذا تمام صفات در برابر او منفی و مندَکّ و فانی و گم گشته اند. او منزّه از هر وصف و هر حدّ ادراکی است، و حتی منزّه از همین وصف «نفی صفات» و از همین «درک ما از این کلمات»! 🔸 🔻برخی روایاتش هم اینجا👇 اشارتی شده بود 🌐 t.me/SalehiBooks/1177 تلگرام 🌐 eitaa.com/salehy/1238 ایتا
توجیه عقلانی استناد گناه به معصومان علیهم السلام در نصوص دینی(قرآن و حدیث) -رساله دکتری 1394 -کاوس روحی -راهنما دکترخسروپناه.pdf
14.39M
🔸 *توجیه عقلانی استناد گناه به معصومان علیهم السلام در نصوص دینی (قرآن و احادیث)* (تحقیقی فاخر در انواع پاسخ به شبهات بر عصمت پیامبران و امامان معصوم -علیهم السلام- در داستان‌های مذکور در قرآن و احادیث، و اعتبارسنجی پاسخها) - رساله دکتری تخصصی 1394 - حجت‌الاسلام دکتر کاوس (محمد) روحی برندق (همان استاد محمد روحی از شاگردان مرحوم آیت‌الله بهجت و مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور) modares.ac.ir/pro/academic_staff/kroohi مقالات ایشان (۶۹ مقاله) ensani.ir/fa/article/author/152944 - استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه - اساتید مشاور: حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی حجت الاسلام دکتر علی اکبر بابایی - دانشگاه معارف اسلامی، گروه مدرسی معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام education.maaref.ac.ir/جلسه-دفاع-رساله-جناب-آقای-کاوس-روحی-بر-2/ دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 t.me/SalehiBooks/1518 @Salehi786
نگرش سیستمی به عرفان اجتماعی اسلام با تأکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی (ره)- دکتری 1397 - م عبداللهی - راهنما استاد رمضانی.pdf
5M
🔸 *«نگرش سیستمی به عرفان اجتماعی اسلام با تأکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی (رحمة الله علیه)»* - دکتر محمد اسماعیل عبداللهی - رساله دکتری 1397 - استاد راهنما: آیت الله حسن رمضانی - استاد مشاور: حجت‌الاسلام دکتر احمد عابدی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان https://urd.ac.ir/fa/cont/8621 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/dcea0ff4746cc2db807d7adaffdde1e0 🔸 @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله 🔸 *استفاده امام صادق (علیه السلام) از قدرت سلطه‌ی عزیمت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
بسم الله 🔸 *پیدا شدن راه برای گمشده در راه‌ها، با کمک یک جن مؤمن بنام «صـالـح»* 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/267996 شناسه حدیث : ۲۶۷۹۹۶ نشانی : بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۲۴۳ 🔻وَ قَالَ [امیرالمؤمنین] عَلَيْهِ السَّلاَمُ [ فِي اَلْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثِ اَلْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ] : 🔸مَنْ ضَلَّ مِنْكُمْ فِي سَفَرٍ أَوْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ، فَلْيُنَادِ *يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي* فَإِنَّ فِي إِخْوَانِكُمْ مِنَ اَلْجِنِّ جِنِّيّاً يُسَمَّى صَالِحاً، يَسِيحُ فِي اَلْبِلاَدِ لِمَكَانِكُمْ مُحْتَسِباً نَفْسَهُ لَكُمْ فَإِذَا سَمِعَ اَلصَّوْتَ أَجَابَ وَ أَرْشَدَ اَلضَّالَّ مِنْكُمْ وَ حَبَسَ عَلَيْهِ دَابَّتَهُ . 🔸 🔻از مولا امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) [در الخصال ج ۲، ص ۶۱۰ در ضمن حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة بند ١١٧ ] نقل شده که فرمود: 🔸چون يكى از شما در سفر گم شود يا بر خود ترسد با صدایی بلند نـدا کند: *يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي* *اى صـالـح بدادم برس* كه در برادران جن شما مؤمنی بنام صالح است كه در سرزمین‌ها میگردد، و خود را براى خدمت گزاری شما وقف كرده، و چون صدای شما را بشنود پاسخ دهد و گمشده شما را راهنمایی نمايد و مرکب فرد گمشده را هم که فرار کرده باشد را برايش نگاه میدارد. 🔻متن کامل حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة👇 https://hadith.inoor.ir/hadith/316561 🔸 ✅ این برادر جن مؤمن ما بنام *«صـالـح»* ، همان جناب *«صـالـح بن علی»* هست که سابقاً در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) هم ذکر کردیم که حضرت برای پیدا کردن یکی از مؤمنان گمشده در جملاتی که به راوی یاد دادند به او یاد دادند که صالح را مورد خطاب قرار دهد و با یادآوری عزیمت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پیدا کردن آن مؤمن گمشده را بخواهد👇و آن مؤمن هم پیدا شد. 🌐 noo.rs/Rl6BD متن حدیث 🌐 eitaa.com/salehi786/784 ایتا 🌐 t.me/SalehiBooks/1461 تلگرام 🔸 @Salehi786
بسم الله *«در یک جمع عمومی، بجای دعای صرفا شخصی، دعایی برای خود و عموم اهل ایمان باهم بکنید»* 🔸 🔸 مرحوم آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) می نویسند: 🔻وقتی نوشتن رساله ی امامت را به اتمام رساندم، آن را به حضور شریف استاد علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان (رضوان الله تعالی علیه)، ارائه دادم و اظهار داشتم گاه گاهی که از درس و بحث خسته شدید به عنوان یک جلسه ی استراحت و به تعبیر عامه ی مردم «زنگ تفریح» این رساله ی ما را هم ملاحظه بفرمایید، ایشان لطف فرمودند و رساله را از اول تا آخر، کلمه به کلمه خواندند. تا آن که پس از مدتی فرمودند : «از بطن تا خط آن را نگاه کردم و رساله (برای تحویل دادن) حاضر است!» «مدت دو ماه به درازا کشید تا ایشان رساله را مطالعه و بررسی کردند، وقتی به حضورشان رسیدم تا آن را تحویل بگیرم، به من اعتراض کردند که در فلان جای رساله دعای شخصی در حق خودتان کرده اید، زیرا من در در یک جاى آن رساله دعاى شخصى درباره خودم کرده بودم که: "بار خدایا مرا به فهم خطاب محمدی (صلی الله علیه و آله) اعتلا ده"، و این دعا را پس از بیان حدیثی و شرح آن آوردم.» 🔻علت انتقاد علامه طباطبایی (ره) این بود که چرا در کنار سفره ی الهی، دیگران را شرکت نداده ام و افزودند: " *آقا تا من خودم را شناختم دعاى شخصى در حق خودم نکردم، بلکه دعایم عام است.* " و البته در اصول کافی از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل شده که دعای شخصی نکنید و بندگان خدا را هم در کنار سفره ی الهی شرکت دهید. این تأدیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت.» https://www.hawzahnews.com/news/944412 🔸 🔻 و فى باب العموم فى الدعاء من فصل الخطاب : قال ابو عبد الله الصادق (علیه السلام) : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) : ⚡ *«إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ»* ⚡هرگاه يكى از شماها دعا كند پس عموميت دهد و همه را دعا كند، زيرا كه آن به اجابت نزديكتر است. (الکافي ج ۲، ص ۴۸۷) hadith.inoor.ir/hadith/107049 🔻 و قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) : ⚡ *«مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ »* ⚡هر كس امامت جمعى كند و خويشتن را به دعا مختصّ‌ سازد و دعا [صرفا] براى خود كند و براى مأمومين نكند، در حق آنان خيانت ورزيده است. [ اين خبر دلالت دارد بر اينكه امام جماعت بايد ادعيّه را بصيغه جمع بخواند و در یک جمع عمومی به انفراد برای خودش تنها دعا نكند.] (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۰۰) hadith.inoor.ir/hadith/99102 🔸 - کتاب هزار و یک نکته، نکته ۷۷۷، ص ۶۲۱ - ۶۲۲. - همچنین؛ کتاب آیینه‌ی عرفان، ص ۵۶- ۵۷. 🔸 @Salehi786
Screenshot_۲۰۲۱۱۱۱۴-۰۱۵۷۱۱_Instagram .jpg
913.7K
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/381309 شناسه حدیث : ۳۸۱۳۰۹ نشانی : مهج الدعوات و منهج العبادات (سید بن طاووس)، ج ۱، ص ۱۹ رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنَّهُ قَالَ: *مَنْ لَحِقَتْهُ شِدَّةٌ أَوْ نَكْبَةٌ أَوْ ضَيْقٌ فَقَالَ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَرَّةٍ (30.000) : «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»، إِلاَّ وَ قَدْ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْهُ.* - قَالَ رَاوِي اَلْحَدِيثِ وَ هَذَا خَبَرٌ صَحِيحٌ وَ قَدْ جُرِّبَ . noo.rs/T5aqX 🔸 ✅ طی 10 روز، روزی 3 هزار مرتبه (در طی روز) استغفار کند (بگوید «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»)، ان شاء الله حاجت روا شود. 📌علی القاعده هم وقتی دستور عام به استغفار داده می‌شود طبق سه آیه قرآن که فرموده *«استَغفِروا رَبَّكُم ثُمَّ توبوا إِلَيه»* (سوره هود، آیات ٣ و ۵٢ و ٩٠)، بنا به دستور «استغفروا ربکم» (که تمسک به «ربوبیت الهی» در استغفار است)، در متن ذکر استغفار هم بصورت «أَسْتَغْفِرُ اَللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» دقیق‌تر و کاملتر است، که روایات زیادی هم مطابق همین متن (با «ربی») ذکر استغفار نقل شده است. البته اگر کسی فرصت ندارد کامل بگوید، صرف «استغفر الله» گفتن هم اشکال ندارد، که روایت هم مطابقش هست👇 eitaa.com/salehi786/258
⚡️بسم الله ⚡️دوره مطالعه گزیده کتب 🌐 instagram.com/p/BuykewDnq8F/ 🔸 ☀️ *مراحل سیر مطالعاتی گزیده آثار استاد طاهرزاده* (به ترتیب طی ۸ مرحله) : 🔻 *مرحله اول* : 📘مطالعه کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» lobolmizan.ir/book/70 📗مطالعه کتاب «چه نيازي به نبي؟» lobolmizan.ir/book/251 📙مطالعه کتاب «آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین»، همچنین امکان شنیدن فایل صوتی کتاب (در 9 جلسه). lobolmizan.ir/book/69 lobolmizan.ir/sound/642 صوت 🔸 🔻 *مرحله دوم* :️ 📕شرح صوتی کتاب ده نكته از معرفت نفس (در 10جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/71 lobolmizan.ir/sound/641 صوت 📘 مطالعه کتاب «خویشتن پنهان (شرح متنی ده نکته از معرفت نفس)» lobolmizan.ir/book/253 📔مطالعه کتاب «عالَم انسان دینی» lobolmizan.ir/book/77 🔸 🔻 *مرحله سوم* :️ 📔شرح صوتی قسمت برهان صدیقین از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 9جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/240 lobolmizan.ir/sound/659 صوت 📘 شرح صوتی کتاب «چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/245 lobolmizan.ir/sound/651 صوت 📕 شرح صوتی «خطبه 49 نهج البلاغه» (در 3جلسه) lobolmizan.ir/sound/730 صوت 📘 شرح صوتی «حدیث عنوان بصری» (در 19جلسه). lobolmizan.ir/sound/638 🔸 🔻 *مرحله چهارم* :️ 📔شرح صوتی قسمت حرکت جوهری از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 17جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/240 lobolmizan.ir/sound/659 صوت 📕 مطالعه کتاب «جایگاه رزق انسان در هستی» lobolmizan.ir/book/79 📗 مطالعه کتاب «مبانی معرفتی مهدویت» lobolmizan.ir/book/68 🔸 🔻 *مرحله پنجم* : 📗 شرح صوتی کتاب «معاد بازگشت به جدي ترين زندگي» (در 76 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. و مطالعه جزوه «چگونگی حیات بدن اخروی» lobolmizan.ir/book/94 lobolmizan.ir/leaflet/171 lobolmizan.ir/sound/652 صوت 📕 شرح صوتی «خطبه 113 نهج البلاغه» برای شناخت دنیـا و روش برخورد با آن (در 16جلسه). lobolmizan.ir/sound/733 صوت 🔸 🔻 *مرحله ششم* : 📔شرح صوتی کتاب «فرهنگ مدرنیته و توهّم» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/93 lobolmizan.ir/sound/685 صوت 📕 مطالعه کتاب «جايگاه إشراقي انقلاب اسلامي‌ در فضاي مدرنيسم» (در 1 جلسه) lobolmizan.ir/book/89 📘 شرح صوتی «دستور العمل هاي آيت الله بهجت» (در 4جلسه)، همراه مطالعه جزوه آن. lobolmizan.ir/leaflet/231 lobolmizan.ir/sound/675 صوت 🔸 🔻 *مرحله هفتم* : 📕 شرح صوتی کتاب «آنگاه که فعاليت‌هاي فرهنگي پوچ مي‌شود» (در 78جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/76 lobolmizan.ir/sound/683 صوت 📗 شرح صوتی «خطبه 114 نهج البلاغه» در نحوه‌ی بهره مندی از دنیا و ایجاد تعادل بین دنیا و آخرت (در 27جلسه). lobolmizan.ir/sound/731 صوت 📘شرح صوتی کتاب «مبانی نظری و عملی حبّ اهل البیت (علیهم السلام)» (در 53 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/82 lobolmizan.ir/sound/647 صوت 📔مطالعه ی کتاب «حقیقت نوری اهل البیت (علیهم السلام)» (در 24جلسه) lobolmizan.ir/book/255 📕 مطالعه کتاب «امام و مقام تعلیم به ملائکه» (در 14جلسه). lobolmizan.ir/book/242 📘 مطالعه کتاب «مقام لیله القدری حضرت فاطمه (سلام الله علیه)» lobolmizan.ir/book/66 🔸 🔻 *مرحله هشتم* : 📘 مطالعه کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (ره)» و امکان شنیدن صوت آن (در 17 جلسه) lobolmizan.ir/book/87 lobolmizan.ir/sound/682 صوت 📕 شنیدن صوت بحث «جهان گمشده در عالم خیال» (در 8جلسه) lobolmizan.ir/sound/809 📗 شرح صوتی «زیارت جامعه کبیره» (در 116 جلسه) lobolmizan.ir/sound/738 صوت 📔 شرح صوتی «تفسیـر سـوره مبارکه سـبـأ» (در 27جلسه) و نیز «تفسیر انفسی سوره نـبــأ» (در 8جلسه)، و همچنین «تفسیر انفسی سوره فـتـح» (در 17جلسه). lobolmizan.ir/sound/696 صوت lobolmizan.ir/sound/818 صوت lobolmizan.ir/sound/808 صوت 📕 شنیدن صوت بحث «حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی» (در 9 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب آن lobolmizan.ir/book/587 lobolmizan.ir/sound/748 صوت 🔸 والسلام علی من اتبع الهدی 🔸 @Salehi786 @Salehy
بسم الله 🔸 دادِ او را قابلیت شرط نیست بلکه شرطِ قابلیت دادِ اوست نیست از اسباب تصریف خداست نیست ها را قابلیت از کجاست قابلی گر شرط فعل حق بدی هیچ معدومی به هستی نامدی هرچه خواهد آن مسبب آورد قـدرت مطلق سبب ها بر دَرَد دیده ای باید سبب سوراخ کن تا حُجُب را برکَنَد از بیـخ و بـُن (مثنوی معنوی)
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقه‌مندان به مباحث اخلاقی و سلوکی قرار گرفت، اثر جدید استاد محمدحسین رخشاد، با عنوان «در محضر ارباب معرفت» پیرامون جلسات اخلاقی و تربیتی مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور(ره) است. 🔸این کتاب شامل ۸ فصل به شرح زیر است: ▫️در آستانه سلوک: مطالب مرتبط با مراحل آغازین سلوک، همچون تهذیب نفس، عبودیت، مراقبه و محاسبه و...؛ ▫️شرایط و لوازم سلوک: شامل مباحثی مانند ذکر الهی، نماز شب و تهجد، صمت و جوع، صبر و استقامت، توکل و تسلیم، و ذکر برخی از موانع سلوک؛ ▫️نفحات سلوک: توصیه‌هایی پیرامون مراقبات ایام خاص، همچون ماه‌های رجب، شعبان، رمضان و اربعین کلیمی؛ ▫️پایان سلوک: شامل مطالبی همچون فقر و نداری، لقای الهی و توحید حقیقی و کامل؛ ▫️ندای ملکوت: شرح احادیث قدسی پیرامون سیروسلوک؛ ▫️صاحبان ملکوت: شرح روایاتی از حضرات معصومین(ع) درباره آغاز، نفحات و پایان سلوک؛ ▫️ترنم ملکوت: شرح ابیاتی از حافظ ▫️سالکان ملکوت: مطالب متنوعی از علامه طباطبایی(ره). 🔸لینک پیش‌خرید: https://b2n.ir/ArbabeMarefat @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
جلسه ۷۹: آموختن درس عاشقی از شمع «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» (بی‌ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت‏] استقامت ورزيدند) در عاشقی گریز نباشد ز سوز و ساز استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «الْهِجْرَانُ عُقُوبَةُ الْعِشْق‏»؛ «هجران عقوبت عشق است». مرحوم علامه می‌فرمود: معشوق گاهی عاشق را به هجران مبتلا می‌سازد و این عقوبتی است از او نسبت به عاشق. اقتضای بندگی حقیقی و وفای به عهد عبودیت ازلی، این است که بندگان عاشق، خود را مملوک محض، و معشوق خویش را مالک مطلق بدانند؛ لذا در برابر فرمان و خواسته‌های او مطیع محض بوده و سر تسلیم فرود ‌آورند و در آتش عشق جانان چون شمع سوزند و ‌سازند، آب ‌شوند و فریاد برنیاورند و در راه طلب و دیدارش تحمل رنج و صبر، نهایت آرزویشان ‌باشد؛ زیرا می‌دانند که وصالش بدون آن میسر نخواهد شد و این درس سوختن در پیشگاهش و ساختن و فریاد برنیاوردن را از شمع آموخته‌اند آنگاه که گفته شده: محنت این سرا بِکَش، روح نجات می‌رسد در ظلمات صبر کن، آب حیات می‌رسد گر تو کنی به دوست رو، تن بدهی به حکم او صد مددش به جان تو از جذبات می‌رسد بهر حلاوت حیات، تن به نبات عشق ده چوب چو در شکر رود، شاخ نبات می‌رسد   [برشی از متن کتاب «در محضر ارباب معرفت»، صفحه ۵۸۵] 🔸مشخصات کتاب: ▫️۶۸۲ صفحه ▫️قطع وزیری ▫️جلد سخت ▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان ▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادت‌پرور(ره) (به‌مدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان کتاب هم‌اکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه به‌دست شما برسد. 🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب: https://b2n.ir/ArbabeMarefat ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن - رساله دکتری 1397 - وحید آریانفر .pdf
5.66M
🔸 *«تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن»* - حجت الاسلام دکتر وحید آریانفر - رساله دکتری 1397 - استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر رضا الهی منش - استاد مشاور: مرحوم حجت‌الاسلام دکتر یوسف غضبانی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان https://t.me/d_erfan/233 - دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/92b043fe526df89440f06d026651953e 🔸 @Salehi786
🙏حمد شفا + ختم صلوات 💫«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ» 🔸همه با هم بخوانیم «۷ سوره حمد شفا» و شرکت کنیم در ختم صلوات برای شفای کامل و عاجل *«حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شورگشتی»*، که در اثر سکته در کما هستند. 🔻انتخاب «تعداد صلوات» با زدن روی گزینه «ثبت» داخل لینک زیر 👇 🌐 EitaaBot.ir/counter/c78yqf 🔸 ✅ برای شفای ایشان و همه بیماران بخوانیم: *(یا شافی، یا معافی، یا سلام، یا طبیب)* 🙏 *«یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمُورُ فَتَحَ لَها [لَنا] باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ اْلاَوهام، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لاُِمُورِیَ الْمُتَضایِقَةِ باباً لَم یَذهَب اِلَیهِ وَهمٌ، یا اَرحَمَ الرّاحِمین»* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/337467 علل الشرایع / ترجمه مسترحمی: ج ۱، ص۸۶ ۵-حديث كرد مرا پدرم از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام كه:چون خداوند إبراهيم را خليل خود گردانيد بشارت خليل بودن را ملك الموت آورد، در حالى كه بصورت جوانى خوشرو، و دو لباس سفيد پوشيده بود و (چنان با طراوت بود كه گوئى) از سرش آب و روغن ميريخت،چون آن حضرت خواست داخل خانۀ خود شود ديد كه او از خانه بيرون مى‌آيد. و آن حضرت بسيار با غيرت بود بطورى كه هر وقت از خانه بيرون ميرفت درب خانه را مى‌بست و كليد آن را با خود مى‌برد. و روزى از پى كارى بيرون رفت و درب را بست،چون بازگشت و درب را گشود،ديد مردى ميان خانه ايستاده است و در غايت حسن و به منتهای درجه جمال، غيرت آن حضرت بجوش آمد بنحوى كه از جاى بدر رفت و سخت منقلب و ناراحت گرديد و گفت:اى بنده خدا چه كسى تو را داخل خانه من نموده؟ عرضكرد: خداى خانه مرا داخل خانه نموده است. فرمود:خداى خانه أحق و سزاوارتر است از من. تو كيستى؟ عرضكرد: ملك الموت. آن حضرت وحشت و دهشت كرد و ترسيد و فرمود: آمده‌اى براى قبض روح من؟ ، عزرائیل گفت براى چنين امرى نيامده‌ام بلكه خداوند بنده‌اى را خليل خود گردانيده و آمده‌ام كه اين بشارت را به او برسانم. ابراهیم (ع) فرمود كيست آن بنده تا (بتوانم خود را باو برسانم و) خدمت او نمايم تا وقتی زنده هستم؟ عزرائیل (ع) گفت: توئى آن بنده خاص ای ابراهیم (ع). آن حضرت خورسند و خوشحال گرديد و نزد ساره(زوجه خود) آمد و فرمود خداوند مرا خليل خود گردانيده است. 🔸 حَدَّثَنَا أَبی رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبی عُمَیْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ⚡ لَمَّا «اِتَّخَذَ اَللّٰهُ إِبْرٰاهِيمَ خَلیلاً »  أَتاهُ بِبِشَارَةِ اَلْخُلَّةِ مَلَکُ اَلْمَوْتِ فِی صُورَةِ شَابٍّ أَبْیَضَ عَلَیْهِ ثَوْبَانِ أَبْیَضَانِ یَقْطُرُ رَأْسُهُ مااءً وَ دُهْناً فَدَخَلَ إِبْرَاهِیمُ (عَلَیْهِ السَّلاَمُ)  اَلدَّارَ فَاسْتَقْبَلَهُ خارِجاً مِنَ اَلدَّار. وَ کانَ إِبْراهِيمُ رجلا غيورا و كان إذا خرج في حاجة أغلق بابه و أخذ مفتاحه فخرج ذات يوم في حاجة و أغلق بابه ثم رجع ففتح بابه فإذا هو برجل قائم كأحسن ما يكون من الرجال فأخذته الغيرة و قال له يا عبد الله ما أدخلك داري؟ فقال ربها أدخلنيها. فقال إِبْراهِيمُ رَبُّهَا أَحَقُّ بِهَا مِنِّی، فَمَنْ أَنْتَ؟ قالَ أَنا مَلَکُ اَلْمَوْتِ.  قَالَ فَفَزِعَ إِبْراهِيمُ وَ قَالَ جِئْتَنی لِتَسْلُبَنِی رُوحی فَقالَ لا و لَکِنِ اِتَّخَذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً خَلِیلاً فَجِئْتَ إِبْراهِيمُ فَمَنْ هَذَا اَلْعَبْدُ لَعَلِّی أَخْدُمُهُ حَتَّی أَموتَ قالَ أَنْتَ هُوَ قالَ فَدَخَلَ عَلَی سَارَةَ فَقالَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَنی خَلیلاً.
صالحی - ارتباط کاربران
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/337467 علل الشرایع / ترجمه مسترحمی: ج ۱، ص۸۶ ۵-حديث كر
بسم الله 🔻پیرامون این👆 روایت 👌خدای عزیزمان امتحانات جالبی می‌گیرد😅 http://noo.rs/W8nxc 🔻 *اولا، برای هدیه مقام خلت و دوستی ویژه، حقیقت عزرائیلی (ع) رو حامل بشارت میکند.* (کأنّ بین مقام خلیل خدا شدن، و حقیقت عزرائیل (ع) بعنوان حاملش سنخیت هست، که کندن تعلق محبت عبد از اغیار، و وظیفه پرکردن قلب عبد از محبت خلیلش خداوند متعال با اوست، چرا که مقام خلت یعنی هیچ محبت عبد برای غیر خلیلش نمانده، و تمام خلل و فرج قلبش را محبت خلیل پر کرده است). 🔻 *ثانیاً، میعاد اعطاء خلت، بهنگام یک امتحانیست که ابراهیم غیور (ع) را وقتی درب منزلش را قفل کرده، بعد گشودن درب منزلش، مرد زیبایی را داخل منزلش ببیند و غیرت ابراهیم (ع) بشدت بجوش بیاید تا در آن حالش عطیه حق را بگیرد! (چرا که حق تعالی عاشق غیرت در مرد است، و میخواهد با آن حضور فرشته اش اول حال غیرت را در عبد محبوبش ابراهیم (ع) بارز کند و بعد در آن حال هدیه اش دهد)* (کأنّ بمانند کاری که خدا با مریم با حیا (سلام الله علیها) کرد که در میعاد اعطاء کلمة الله عیسوی، حقیقت جبرائيل (ع) را بصورت مردی زیبا در وقتی که مریم در حمام عریان بهنگام انجام غسل حیضش بود فرستاد که او را داخل خلوتش ببیند و حیای مریم (س) بشدت بجوش بیاید تا در آن حالش عطیه حق را بگیرد! چرا که حق تعالی عاشق حیاء در زن است، و میخواهد با آن حضور فرشته اش اول حال حیاء را در عبد محبوبش مریم (س) بارز کند و بعد در آن حال هدیه اش دهد) 🔻 *ثالثا، حامل وجودی «محبت خاص حق» (در انتقال مقام خلّت)، حضرت عزرائیل (علیه السلام) است، که بظاهرش حامل ترس مرگ است، اما در باطنش حامل شوق وصل است.* 😇🙏سلام خدا بر ابراهیم و مریم و عزرائیل و جبرائیل (علی نبینا محمد و آله و علیهم الصلاة و السلام) 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸 *معرفی برخی کتب شناخت تطبیقی ادیان و پاسخ به سوالاتشان در دین مبین اسلام* در👇 🔸سایت infors.ir شبکه بین المللی مطالعات ادیان 🔻 سیر کتب قرآن و عهدین http://www.infors.ir/category/studies/quran-bible 🔻سیر کتب راهنمای مقایسه ای ایمان http://www.infors.ir/category/studies/faith-studies 🔻 سیر کتب مسیحیت http://www.infors.ir/category/studies/christianity-studies 🔻 سیر کتب یهودیت http://www.infors.ir/category/studies/judaism-studies 🔻 سیر کتب شبهه شناسی http://www.infors.ir/category/shia-studies/suspicion 🔻 سیر کتب ادیان شرق http://www.infors.ir/category/studies/eastern-religions 🔻و مجموعه های دیگر ... http://www.infors.ir/category 🔻یکی از کارشناسان ادیان مرتبط با این سایت، حجت‌الاسلام سید محمدرضا طباطبایی فر 🌐 Eitaa.com/adyan10 🔸 @Salehi786
🔸 *کتاب «به سوی بی‌نهایت»* 👌کتابی خوب در شناخت عقاید اسلامی برای نوجوانان و جوانان ⚡اثر استاد حجت‌الاسلام محمدحسن وکیلی ✅ تلخیصی از مجموعه کتب هفت جلدی دوره معارف کاربردی «برترین آرزو» برای دانش آموزان (دوره مورد تقدیر اساتید حکمت و عرفان و رهبری عزیز) 📌چاپ انتشارات آستان قدس رضوی 🔻خرید نسخه دیجیتال کتاب در طاقچه👇epub 🌐 https://taaghche.com/book/83979 🔻 خرید نسخه چاپی کتاب در باسلام👇 🌐 basalam.com/sobhetowhid/product/1416474 🔸 @Salehi786
تصادف داروینی و جهش ژنتیکی از نگاه فلسفه اسلامی - حجت الاسلام دکتر سید فخرالدین طباطبایی - 1397 نشریه حکمت اسلامی شماره 18 .pdf
463.2K
🔸 مقاله‌ی *«تصادف داروینی و جهش ژنتیکی از نگاه فلسفه اسلامی»*👆 ⚡نشریه حکمت اسلامی، ش18، 1397 🔻 نوشته حجت الاسلام دکتر سیدفخرالدین طباطبایی (مسئول نهاد رهبری دانشگاه صنعتی شریف) 🔸 🔻در این مقاله، دگرگونی واژه «تصادف» از یونان باستان تاکنون در دو طیف علمی و فلسفی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین تبیین می‌شود که معنای مورد نظر داروین از تصادف، با معنایی که داروین‌گرایان جدید به آن پای‌بند هستند تفاوت دارد. اما با این حال در نگاه فلسفی، تصادف به هر دو معنا ممکن و پذیرفتنی است. بنابراین فیلسوفان نیز مانند این زیست‌شناسان، تصادف زیستی را رخدادی واقعی می‌دانند. به باور ایشان، «طبیعت به‌ صورت یک روند تکاملی و پویا فهم می‌شود که با تاریخی طولانی از بداعت نوخواسته که از راه تصادف و قانون مشخص می‌شود همراه است» (باربور، 1392، ص243). ✅ *اما در نتیجه نهایی، پذیرش تصادف زیستی برابر با پذیرش الحاد (بی خدایی) نیست؛ زیرا تصادف، چه به معنای داروینی و چه معنای داروین‌گرایان، امری نسبی است. به همین دلیل می‌توان به پدیده‌ای که علت آن ناشناخته است و یا علتی بی‌هدف دارد معتقد بود (در نظام عرضی در فاعل طبیعی)، و با این حال در نظام طولی هستی (فاعل تسخیری و علت غایی)، به خدایی که علت طولی تمام تغییرات تصادفی بوده و آن‌ها را تدبیر و هدف‌گذاری می‌کند نیز اعتقاد داشت.* 🔸 📌متن قابل کپی مقاله👇 🌐 adyannews.com/44920 🔸 📌رساله دکتری نویسنده: 🔻بررسی انتقادی مبانی و پیامدهای فلسفی معرفت شناسی ریچارد داوکینز در نظریه تکامل از دیدگاه حکمت اسلامی (با تأکید بر آراء مکتب سینوی و صدرایی) 🔸 @Salehi786
کتابفروشی های قم - اطلاعات تماس و آدرس .xlsx
22.8K
🔸 فایل اکسل Excel ✅ لیست کتابفروشی های قم 👌 اطلاعات تماس و آدرس و مشخصات مدیرانشان (شامل ١٧١ فروشگاه) 🔸 @Salehi786
بسم الله 🔸دعای «حرز یمانی» یا «دعای سیفی» 🔻دعایی سریع الإجابة که مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) هنگام شدائد و مشکلات سخت می‌خواندند. (در بین الطلوعین بخوانید بهتره) جامع الأحادیث hadith.inoor.ir/hadith/281743 شناسه حدیث : ۲۸۱۷۴۳ نشانی: بحار الأنوار ج ۹۲، ص ۲۵۹ 🔻[مهج الدعوات] : دُعَاءٌ لِمَوْلاَنَا وَ مُقتَدَانَا أَمِيرِالْمُؤمِنِين (علیه السلام) فِي الشَّدَائِدِ وَ نُزُولِ الْحَوَادِثِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْإِجَابَةِ مِنَ اللَّهِ تعالی: ▫️١ [ بســمِ اللهِ الرّحمـٰـن الرّحیــم ] 🔸اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْمَلِكُ اَلْحَقُّ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ وَ أَنَا عَبْدُكَ ظَلَمْتُ نَفْسِي وَ اِعْتَرَفْتُ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِيَ اَلذُّنُوبَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ يَا غَفُور اَللَّهُمَّ إِنِّي أَحْمَدُكَ وَ أَنْتَ لِلْحَمْدِ أَهْلٌ عَلَى مَا خَصَصْتَنِي بِهِ مِنْ مَوَاهِبِ اَلرَّغَائِبِ وَ وَصَلَ إِلَيَّ مِنْ فَضَائِلِ الصَّنَائِعِ وَ عَلَى مَا أَوْلَيْتَنِي بِهِ وَ تَوَلَّيْتَنِي بِهِ مِنْ رِضْوَانِكَ وَ أَنَلْتَنِي مِنْ مَنِّكَ اَلْوَاصِلِ إِلَيَّ وَ مِنَ الدِّفَاعِ عَنِّي وَ التَّوْفِيقِ لِي وَ اَلْإِجَابَةِ لِدُعَائِي حَتَّى أُنَاجِيَكَ رَاغِباً وَ أَدْعُوَكَ مُصَافِياً وَ حَتَّى أَرْجُوَكَ فَأَجِدَكَ فِي اَلْمَوَاطِنِ كُلِّهَا لِي جَابِراً وَ فِي أُمُورِي نَاظِراً وَ لِذُنُوبِي غَافِراً وَ لِعَوْرَاتِي سَاتِراً لَمْ أَعْدَمْ خَيْرَكَ طَرْفَةَ عَيْنٍ مُذْ أَنْزَلْتَنِي دَارَ الاِخْتِبَارِ لِتَنْظُرَ مَا ذَا أُقَدِّمُ لِدَارِ الْقَرَارِ فَأَنَا عَتِيقُكَ اَللَّهُمَّ مِنْ جَمِيعِ الْمَصَائِبِ وَ اللَّوَازِبِ وَ الْغُمُومِ الَّتِي سَاوَرَتْنِي فِيهَا الْهُمُومُ بِمَعَارِيضِ الْقَضَاءِ وَ مَصْرُوفِ جَهْدِ الْبَلاَءِ لاَ أَذْكُرُ مِنْكَ إِلاَّ الْجَمِيلَ وَ لاَ أَرَى مِنْكَ غَيْرَ التَّفْضِيلِ خَيْرُكَ لِي شَامِلٌ وَ فَضْلُكَ عَلَيَّ مُتَوَاتِرٌ وَ نِعَمُكَ عِنْدِي مُتَّصِلَةٌ سَوَابِغُ لَمْ تُحَقِّقْ حِذَارِي بَلْ صَدَّقْتَ رَجَائِي وَ صَاحَبْتَ أَسْفَارِي وَ أَكْرَمْتَ أَحْضَارِي وَ شَفَيْتَ أَمْرَاضِي وَ عَافَيْتَ أَوْصَابِي وَ أَحْسَنْتَ مُنْقَلَبِي وَ مَثْوَايَ وَ لَمْ تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي وَ رَمَيْتَ مَنْ رَمَانِي وَ كَفَيْتَنِي شَرَّ مَنْ عَادَانِي اَللَّهُمَّ كَمْ مِنْ عَدُوٍّ اِنْتَضَى عَلَيَّ سَيْفَ عَدَاوَتِهِ وَ شَحَذَ لِقَتْلِي ظُبَةَ مُدْيَتِهِ وَ أَرْهَفَ لِي شَبَا حَدِّهِ وَ دَافَ لِي قَوَاتِلَ سُمُومِهِ وَ سَدَّدَ لِي صَوَائِبَ سِهَامِهِ وَ أَضْمَرَ أَنْ يَسُومَنِي الْمَكْرُوهَ وَ يُجَرِّعَنِي ذُعَافَ مَرَارَتِهِ فَنَظَرْتَ يَا إِلَهِي إِلَى ضَعْفِي عَنِ اِحْتِمَالِ الْفَوَادِحِ وَ عَجْزِي عَنِ الاِنْتِصَارِ مِمَّنْ قَصَدَنِي بِمُحَارَبَتِهِ وَ وَحْدَتِي فِي كَثِيرِ مَنْ نَاوَانِي وَ أَرْصَدَ لِي فِيمَا لَمْ أُعْمِلْ فِكْرِي فِي الاِنْتِصَارِ مِنْ مِثْلِهِ فَأَيَّدْتَنِي يَا رَبِّ بِعَوْنِكَ وَ شَدَدْتَ أَيْدِي بِنَصْرِكَ ثُمَّ فَلَلْتَ لِي حَدَّهُ وَ صَيَّرْتَهُ بَعْدَ جَمْعِ عَدِيدِهِ وَحْدَهُ وَ أَعْلَيْتَ كَعْبِي عَلَيْهِ وَ رَدَدْتَهُ حَسِيراً لَمْ يَشْفِ غَلِيلَهُ وَ لَمْ تَبْرُدْ حَزَازَاتُ غَيْظِهِ وَ قَدْ غض [عَضَّ] عَلَيَّ شَوَاهُ وَ آبَ مُوَلِّياً قَدْ أَخْلَفَتْ سَرَايَاهُ وَ أُخْلِفَتْ آمَالُهُ اَللَّهُمَّ وَ كَمْ مِنْ بَاغٍ بَغَى عَلَيَّ بِمَكَايِدِهِ وَ نَصَبَ لِي شَرَكَ مَصَايِدِهِ وَ أَضْبَأَ إِلَيَّ ضُبُوءَ اَلسَّبُعِ لِطَرِيدَتِهِ وَ اِنْتَهَزَ فُرْصَتَهُ وَ اَللَّحَاقَ لِفَرِيسَتِهِ وَ هُوَ مُظْهِرٌ بَشَاشَةَ الْمَلَقِ وَ يَبْسُطُ إِلَيَّ وَجْهاً طَلْقاً فَلَمَّا رَأَيْتَ يَا إِلَهِي دَغَلَ سَرِيرَتِهِ وَ قُبْحَ طَوِيَّتِهِ أَنْكَسْتَهُ لِأُمِّ رَأْسِهِ فِي زُبْيَتِهِ وَ أَرْكَسْتَهُ فِي مَهْوَى حَفِيرَتِهِ وَ أَنْكَصْتَهُ عَلَى عَقِبِهِ وَ رَمَيْتَهُ بِحَجَرِهِ وَ نَكَّأْتَهُ بِمِشْقَصِهِ وَ خَنَقْتَهُ بِوَتَرِهِ وَ رَدَدْتَ كَيْدَهُ فِي نَحْرِهِ وَ رَبَقْتَهُ بِنَدَامَتِهِ وَ اِسْتَخْذَلَ وَ تَضَاءَلَ بَعْدَ نَخْوَتِهِ وَ بَخَعَ وَ اِنْقَمَعَ بَعْدَ اِسْتِطَالَتِهِ ذَلِيلاً مَأْسُوراً فِي حَبَائِلِهِ اَلَّتِي كَانَ يُحِبُّ أَنْ يَرَانِي فِيهَا وَ قَدْ كِدْتُ لَوْ لاَ رَحْمَتُكَ أَنْ يَحُلَّ بِي مَا حَلَّ بِسَاحَتِهِ فَالْحَمْدُ لِرَبٍّ مُقْتَدِرٍ لاَ يُنَازَعُ وَ لِوَلِيٍّ ذِي أَنَاةٍ لاَ يَعْجَلُ وَ قَيُّومٍ لاَ يَغْفُلُ وَ حَلِيمٍ لاَ يَجْهَلُ نَادَيْتُكَ يَا إِلَهِي مُسْتَجِيراً بِكَ وَاثِقاً بِسُرْعَةِ إِجَابَتِكَ مُتَوَكِّلاً عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَعْرِفُهُ مِنْ حُسْنِ دِفَاعِكَ عنِّي عَالِماً أَنَّهُ لَمْ يُضْطَهَدْ مَنْ أَوَى إِلَى ظِلِّ كِفَايَتِكَ 👇👇
▫️٢ وَ لاَ تَقْرَعُ اَلْقَوَارِعُ مَنْ لَجَأَ إِلَى مَعْقِلِ الاِنْتِصَارِ بِكَ فَخَلَّصْتَنِي يَا رَبِّ بِقُدْرَتِكَ وَ نَجَّيْتَنِي مِنْ بَأْسِهِ بِتَطَوُّلِكَ وَ مَنِّكَ اَللَّهُمَّ وَ كَمْ مِنْ سَحَائِبِ مَكْرُوهٍ جَلَّيْتَهَا وَ سَمَاءِ نِعْمَةٍ أَمْطَرْتَهَا وَ جَدَاوِلِ كَرَامَةٍ أَجْرَيْتَهَا وَ أَعْيُنِ أَجْدَاثٍ طَمَسْتَهَا وَ نَاشِي رَحْمَةٍ نَشَرْتَهَا وَ غَوَاشِي كُرَبٍ فَرَّجْتَهَا وَ غُمَمِ بَلاَءٍ كَشَفْتَهَا وَ جُنَّةِ عَافِيَةٍ أَلْبَسْتَهَا وَ أُمُورٍ حَادِثَةٍ قَدَّرْتَهَا لَمْ تُعْجِزْكَ إِذْ طَلَبْتَهَا وَ لَمْ تَمْتَنِعْ مِنْكَ إِذْ أَرَدْتَهَا اَللَّهُمَّ وَ كَمْ مِنْ حَاسِدٍ سُوءٍ تَوَّلَنِي بِحَسَدِهِ وَ سَلَقَنِي بِحَدِّ لِسَانِهِ وَ وَخَزَنِي بِغَرْبِ عَيْنِهِ وَ جَعَلَ عِرْضِي غَرَضاً لِمَرَامِيهِ وَ قَلَّدَنِي خِلاَلاً لَمْ تَزَلْ فِيهِ كَفَيْتَنِي أَمْرَهُ اَللَّهُمَّ وَ كَمْ مِنْ ظَنٍّ حَسَنٍ حَقَّقْتَ وَ عُدْمِ إِمْلاَقٍ ضَرَّنِي جَبَرْتَ وَ أَوْسَعْتَ وَ مِنْ صَرْعَةٍ أَقَمْتَ وَ مِنْ كُرْبَةٍ نَفَّسْتَ وَ مِنْ مَسْكَنَةٍ حَوَّلْتَ وَ مِنْ نِعْمَةٍ خَوَّلْتَ لاَ تُسْأَلُ عَمَّا تَفْعَلُ وَ لاَ بِمَا أَعْطَيْتَ تَبْخَلُ وَ لَقَدْ سُئِلْتَ فَبَذَلْتَ وَ لَمْ تُسْأَلْ فَابْتَدَأْتَ وَ اُسْتُمِيحَ فَضْلُكَ فَمَا أَكْدَيْتَ أَبَيْتَ إِلاَّ إِنْعَاماً وَ اِمْتِنَاناً وَ تَطَوُّلاً وَ أَبَيْتُ إِلاَّ تَقَحُّماً عَلَى مَعَاصِيكَ وَ اِنْتِهَاكاً لِحُرُمَاتِكَ وَ تَعَدِّياً لِحُدُودِكَ وَ غَفْلَةً عَنْ وَعِيدِكَ وَ طَاعَةً لِعَدُوِّي وَ عَدُوِّكَ لَمْ تَمْتَنِعْ عَنْ إِتْمَامِ إِحْسَانِكَ وَ تَتَابُعِ اِمْتِنَانِكَ وَ لَمْ يَحْجُزْنِي ذَلِكَ عَنِ اِرْتِكَابِ مَسَاخِطِكَ اَللَّهُمَّ فَهَذَا مَقَامُ اَلْمُعْتَرِفِ لَكَ بِالتَّقْصِيرِ عَنْ أَدَاءِ حَقِّكَ اَلشَّاهِدِ عَلَى نَفْسِهِ بِسُبُوغِ نِعْمَتِكَ وَ حُسْنِ كِفَايَتِكَ فَهَبْ لِيَ اَللَّهُمَّ يَا إِلَهِي مَا أَصِلُ بِهِ إِلَى رَحْمَتِكَ وَ أَتَّخِذُهُ سُلَّماً أَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ آمَنُ بِهِ مِنْ عِقَابِكَ فَإِنَّكَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْكُمُ مَا تُرِيدُ وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ اَللَّهُمَّ حَمْدِي لَكَ مُتَوَاصِلٌ وَ ثَنَائِي عَلَيْكَ دَائِمٌ مِنَ الدَّهْرِ إِلَى الدَّهْرِ بِأَلْوَانِ التَّسْبِيحِ وَ فُنُونِ التَّقْدِيسِ خَالِصاً لِذِكْرِكَ وَ مَرْضِيّاً لَكَ بنِاَصِعِ التَّوْحِيدِ وَ مَحْضِ اَلتَّحْمِيدِ وَ طُولِ اَلتَّعْدِيدِ فِي إِكْذَابِ أَهْلِ اَلتَّنْدِيدِ لَمْ تُعَنْ فِي شَيْءٍ مِنْ قُدْرَتِكَ وَ لَمْ تُشَارَكْ فِي إِلَهِيَّتِكَ وَ لَمْ تُعَايَنْ إِذْ حَبَسْتَ الْأَشْيَاءَ عَلَى الْغَرَائِزِ اَلْمُخْتَلِفَاتِ وَ فَطَرْتَ اَلْخَلاَئِقَ عَلَى صُنُوفِ الْهَيْئَاتِ وَ لاَ خَرَقَتِ اَلْأَوْهَامُ حُجُبَ اَلْغُيُوبِ إِلَيْكَ فَاعْتَقَدْتُ مِنْكَ مَحْمُوداً فِي عَظَمَتِكَ وَ لاَ كَيْفِيَّةَ فِي أَزَلِيَّتِكَ وَ لاَ مُمْكِناً فِي قِدَمِكَ وَ لاَ يَبْلُغُكَ بُعْدُ اَلْهِمَمِ وَ لاَ يَنَالُكَ غَوْصُ اَلْفِطَنِ وَ لاَ يَنْتَهِي إِلَيْكَ نَظَرُ اَلنَّاظِرِينَ فِي مَجْدِ جَبَرُوتِكَ وَ عَظِيمِ قُدْرَتِكَ اِرْتَفَعَتْ عَنْ صِفَةِ اَلْمَخْلُوقِينَ صِفَةُ قُدْرَتِكَ وَ عَلاَ عَنْ ذَلِكَ كِبْرِيَاءُ عَظَمَتِكَ وَ لاَ يَنْتَقِصُ مَا أَرَدْتَ أَنْ يَزْدَادَ وَ لاَ يَزْدَادُ مَا أَرَدْتَ أَنْ يَنْتَقِصَ وَ لاَ أَحَدٌ شَهِدَكَ حِينَ فَطَرْتَ اَلْخَلْقَ وَ لاَ ضِدٌّ حَضَرَكَ حِينَ بَرَأْتَ اَلنُّفُوسَ كَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ تَبْيِينِ صِفَتِكَ وَ اِنْحَسَرَتِ اَلْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِكَ وَ كَيْفَ تُدْرِكُكَ الصِّفَاتُ أَوْ تَحْوِيكَ اَلْجِهَاتُ وَ أَنْتَ الْجَبَّارُ الْقُدُّوسُ اَلَّذِي لَمْ تَزَلْ أَزَلِيّاً دَائِماً فِي الْغُيُوبِ وَحْدَكَ لَيْسَ فِيهَا غَيْرُكَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهَا سِوَاكَ حَارَتْ فِي مَلَكُوتِكَ عَمِيقَاتُ مَذَاهِبِ اَلتَّفْكِيرِ وَ حَسَرَ عَنْ إِدْرَاكِكَ بَصَرُ اَلْبَصِيرِ وَ تَوَاضَعَتِ الْمُلُوكُ لِهَيْبَتِكَ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ بِذُلِّ الاِسْتِكَانَةِ لِعِزَّتِكَ وَ اِنْقَادَ كُلُّ شَيْءٍ لِعَظَمَتِكَ وَ اِسْتَسْلَمَ كُلُّ شَيْءٍ لِقُدْرَتِكَ وَ خَضَعَتِ الرِّقَابُ لِسُلْطَانِكَ فَضَلَّ هُنَالِكَ التَّدْبِيرُ فِي تَصَارِيفِ اَلصِّفَاتِ لَكَ فَمَنْ تَفَكَّرَ فِي ذَلِكَ رَجَعَ طَرْفُهُ إِلَيْهِ حَسِيراً وَ عَقْلُهُ مَبْهُوتاً مَبْهُوراً وَ فِكْرُهُ مُتَحَيِّراً اَللَّهُمَّ فَلَكَ اَلْحَمْدُ حَمْداً مُتَوَاتِراً مُتَوَالِياً مُتَّسِقاً مُسْتَوْسِقاً يَدُومُ وَ لاَ يَبِيدُ غَيْرَ مَفْقُودٍ فِي الْمَلَكُوتِ وَ لاَ مَطْمُوسٍ فِي الْعَالَمِ وَ لاَ مُنْتَقَصٍ فِي الْعِرْفَان 👇👇