بسم الله
#دعای_عرفه
🔸دو دعای دیگر بسیار عظیم الشأن مخصوص روز و شام #عرفه ،
🔻 نقل شده در اقبال الأعمال👇تصاویر بترتیب
🔻(ذکر عبری «آهیا شراهیا» در متن دعا، صورت درست تلفظش «اِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه» میباشد)👇👇👇
🔶بسم الله
#إهیة_أشر_إهیة #احیه_اشر_احیه
#هستم_آنکه_هستم #منم_آنکه_هستم
#منم_آنکه_فقط_من_هستم #منم_که_منم
#نام_خدا_در_وحی_بر_موسی (علیه السلام)
#آهیا_شراهیا در #ادعیه از #پیامبر و #امیرالمؤمنین و #امام_صادق (علیهم السلام)
#رساله_سیر_و_سلوک #علامه_سیدمهدی_بحرالعلوم #علامه_طباطبایی #آیت_الله_سیدعلی_قاضی #آیت_الله_پهلوانی #آیت_آلله_طهرانی
🔶 yon.ir/EhyeAsher
🔻«اِهیِه اَشِر اِهیِه» (Ehyeh Asher Ehyeh)، به معنی «هستم آنکه هستم» ( أكون الّذي أكون ، I Am that I Am ، به عِبری: אהיה אשר אהיה )، از نامهای خداوند در کتب یهودیت و مسیحیت است.
🔻در تورات آمده: وقتی موسی (مُشه، Mosheh، מֹשֶׁה) در کوه حور (طور) خدا را ملاقات میکند و خداوند موسی را مامور رساندن پیامش به سوی بنی اسرائیل میکند، موسی چنین میگوید: «اینک چون من نزد بنیاسرائیل برسم، و بدیشان گویم خدای پدران شما مرا نزد شما فرستاده است، و از من بپرسند که نام او چیست، بدیشان چه گویم؟»
🔻خداوند به موسی (سه پاسخ داد) فرمود: «اِهیِه اَشِر اِهیِه» (هستم آنکه هستم؛ من آن هستم که -از ازل تا ابد- هستم). و گفت: «به بنیاسرائیل چنین بگو: حضرت «اِهْیَه» (هستم) مرا نزد شما فرستاد». و خدا باز به موسی گفت: «به بنیاسرائیل چنین بگو، «ییه وه» (یهوه: او هست)، اله پدران شما، اله ابراهیم و اله اسحاق و اله یعقوب، مرا نزد شما فرستاده است. «آن نام» (اِهیِه اَشِر اِهیِه) نامِ ابدیِ من است، و در هر دوره وسیله ذکر من است» [سِفر خروج -شِموت-، فصل۳، آیه ۱۴و ۱۵]
✨«آن نام» : «هاشِم» : השם : ها ה (آن)، شِم שם (نام - اسم)؛ در دین موسی برای احترام، نام خدا (اِهیه، یهوه، آدونای) فقط در عبادت مورد استفاده قرار میگیرد، و در مکالمه برای اشاره به خدا از لغت «هاشِم» (آن نام) استفاده میکنند. نام جد پیامبر خاتم نیز «هاشم» بوده، و خاندان مطهرش «بنی هاشم» نام دارند.
✨نامهای خداوند که در تورات بکار برده شده، إِهیِه (هستم: אהיה)، یهوه (او هست: יהוה)، اله (خداوند: אֱלָה)، اِل -ایل- (خدای: אל) که معمولا بهمراه یک صفت خدا بکار میرود (نمونه هایش در نامهای بعدی)، اِلوهیم (خدای واحد: אל הים)، اِل شَدای (خدای قدرتمند: אל שדי)، اِل یون (خدای اعلی: אל יון)، اِل اولَم (خدای بی انتها: אל עוֹלָם)، اِل حی (خدای زنده: אל חי)، اِل جیبور -گیبور- (خدای جبّار: אל גיבור)، آدونای (ارباب، ربّ: אדוני)، آدونای صْبَاؤُوتْ (ارباب سپاهیان: ربّ الجنود: אדוני צבאות).
✨یهودیان معمولا نام «یهوه» را بر زبان نمیآورند. از قرن سوم ق.م، تلفظ آن بجز در معبدسلیمان (بیت المقدس) ممنوع اعلام شد، بخاطر قداست کلمهی «یهوه» (که «اسم اعظم چهار حرفی» و نام «ذات احدی الهی» است)، و بجای آن یهودیان بیشتر از لغت «آدونای» استفاده میکنند.
💎( ادامه👇)
🔶 yon.ir/EhyeAsher2
🔻«إِهیِه أَشِر إِهیِه» یا «اِحیِه اَشِر اِحیِه» (من آنم که هستم -از ازل تا به ابد-)، مهمترین این نامها بود، که اولین پاسخ از سه پاسخی است که خداوند متعال در معرفی خودش برای موسی بیان نمود. «اِحیِه» (אהיה) شکل اول شخص از ریشه «حی» به معنی «حیات» و «وجود» و «بودن» بدون قید زمانی (ال"كَوْن" ماضيًا وحاضرًا ومستقبلاً) است، که حیاتی قیّوم و پاینده از ازل تا به ابد است («الْحَيُّ الْقَيُّوم» منذ الأزل و إلى الأبد). اَشِر (אשר) نیز به معنی «آنکه» میباشد. بنابر این، «إِهیِه أَشِر إِهیِه» به تعبیر دقیقتر یعنی «منم آنکه فقط من هستم -حیّ ازلی و ابدیّ (قیّوم)-» و به تعبیر دیگر «منم که فقط منم» : «أنا أنا» : «إِنَّني أَنَا (الْحَيُّ الْقَيُّوم)» «لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا».
✨سوره مبارکه طه:
فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ يا مُوسى،
«إِنِّي أَنَا» رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً،
وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِما يُوحى،
«إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا».
🔻به این بیان، «إِهیِه أَشِر إِهیِه» (إِنَّني أَنَا) یعنی حقیقتاً، «انانیت» و «خودیّت» و «هویّت» و «من» بودن و «بالذات» بودن و «حیات» و «قیّومیّت» همه فقط سزای «الله» است و لا غیر. ذاتی جز حضرتِ «بالذّات» در حیاتِ بالذات نیست. هیچ اویی جز او هویّتش مستقل نیست: «يَا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ»، «ای او، ای که اویی (هویتی) نیست جز او» (توحید صدوق، ص۸۹).
اوست تنها «هست»ی که خودش «هست»؛ او خودش خودش هست (هُوَ هُوَ)؛ تنها «هویّت» اوست زنده ی پاینده (اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوم)؛
حضرت «الصمد» که غیری در برابرش نیست (الصَّمَدُ الَّذِي لَا يُوصَفُ بِالتَّغَايُر)، و نه تنها در عالم خارج، که در عالم ذهن هم فرض و تصوّری برابرش نیست (اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف)، و تمامی وجوه در برابر آن تنها «هویّت حیّ قیّوم» هیچ و هلاک و فانی اند ( وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّوم / لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَه / كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرام).
🌸🌸🌸
🔶 حال که عمق معنای توحیدی «إِهیِه أَشِر إِهیِه» را یافتیم، رمز و راز بکارگیری این بیان را بعنوان «اسم أعظم» در بیان انبیاء و اولیاء الهی و ائمه معصومین (علیهم السلام) متوجه میشویم، که ایشان به جهت رسیدنشان به مقام فنا، دیگر هیچ خودیت و انانیتی از خویش نداشتند، و در مقام «مخلَصین» حائز «اسمِ اعظم» در شهودِ حقیقتِ توحیدیِ «إِهیِه أَشِر إِهیِه» گشته بودند.
🔻فلذا در نقلها و روایات اسلامی اشاره های متعددی به این کلمه ی طیّبه شده است. البته یک مشکلی که ظاهراً بوده، در کتابتِ کاتبان، چون بر اساس آنچه شنیده اند این کلام را نوشته اند، لذا «إِهیِه أَشِر إِهیِه» را به اشتباه بصورت «اهیا شِراهیا» (با شباهت در صوت) نوشته اند. البته چون تفاوت فقط در نوع کتابت است و خواندنشان یکسان است، ظاهرا در دعا خواندن تفاوتی نکند.
💎( ادامه👇)
🔶 yon.ir/EhyeAsher3
🔻در روایات معصومین (علیهم السلام) آمده که جناب «آصف بن برخیا» (وزیر سلیمان نبی.ع) با بکارگیری باطنیِ «اسم اعظم» در «إِهیِه أَشِر إِهیِه»، تخت بلقیس را فوق سرعت نور «کن فیکون» کرد و برای سلیمان حاضر نمود.
(تفسیر الميزان ج۱۵ ص۳۶۳ ؛ عدة الداعي و نجاح الساعي ص۶۰).
✨ضمناً این نقل کرامت یکی از اولیاءالله با اسم اعظم درقرآن، علامت امکان آن برای هر ولیّ الهی در تمام زمانهاست.
🔻همچنین حضرت مسیح عیسی بن مریم (علیهما السلام) با همین «اسم اعظم» در «إِهیِه أَشِر إِهیِه» (اننی انا الحیّ القیّوم)، مردگان را زنده مینمود.
(تفسیر قرطبی، الجامع لأحكام القرآن ج۳ ص۲۷۱).
🔻نقل شده که مردی در سرزمین اردن یک ولیّالله را دید که در حال نماز است و در هوای آفتابی ابری فقط بر او سایه انداخته است. میگوید: دوبار از او پرسیدم ای عبدالله تو کیستی؟ در بار دوم گفت: من الیاس نبی هستم! در این حال بر من یک رعشه و لرز شدیدی (از ترس) ایجاد شد که نزدیک بود عقلم زائل شود. به او گفتم خواهش میکنم از خدا بخواه که این حالت از من رفع شود، تا بتوانم در آرامش تو را دریابم و سخن تو را بفهمم. که حضرت الیاس، در دعایش خداوند را به هشت اسم خواند و دستش را روی سینه ام گذاشت که خنکی آن را درون سینه ام حس کردم و آن وضع رعشه ام رفع شد.
✨الیاس نبی(علیه السلام) در دعایش اینطور خدا را خواند: «يا برّ ، يا رحيم ، يا حنّان ، يا منّان ، یا حیّ ، يا قيّوم ، يأهيا شراهيا (یا إِهیِه أَشِر إِهیِه)»✨.
سپس از او پرسیدم: آیا به شما هنوز وحی میشود؟ حضرت الیاس پاسخ داد: پس از بعثت پیامبر خاتم(صلی الله علیه و آله) دیگر بر من وحی نمیشود (منذ بعث محمد رسولا فإنه ليس يوحى إلي). سپس از او پرسیدم چند نفر از انبیاء هنوز زنده هستند؟ پاسخ داد: ۴ نفر، دو نفر در آسمان، عیسی(ع) و ادریس(ع)، و دو نفر در زمین، خضر (ع) و -من- الیاس(ع). ...
(بحار الأنوار ج۱۳ ص۴۰۲ ؛ بغية الطلب في تاريخ حلب لابن العديم ج۱ ص۳۹).
🔻در دعای عظیم القدر و مفصلی که از امام صادق (علیه السلام) برای خواندن در شب عرفه آمده، حضرت تصریح میکنند بر این ذکر «إِهیِه أَشِر إِهیِه» و اینکه بین خداوند و موسی نجوا شده است. حضرت در دعایشان اینگونه خدا را میخوانند:
✨«... أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ فِي خَزَائِنِكَ الَّذِي اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ لَمْ يَظْهَرْ عَلَيْهِ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِكَ لَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُصْطَفًى ✨وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي شَقَقْتَ بِهِ الْبِحَارَ وَ قَامَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ اخْتَلَفَ بِهِ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ بِحَقِّ السَّبْعِ الْمَثَانِي وَ الْقُرْآنِ الْعَظِيمِ وَ بِحَقِّ الْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ وَ بِحَقِّ طه وَ يس وَ كهيعص وَ حمعسق وَ بِحَقِّ تَوْرَاةِ مُوسَى وَ إِنْجِيلِ عِيسَى وَ زَبُورِ دَاوُدَ وَ فُرْقَانِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ عَلَى جَمِيعِ الرُّسُلِ
✨✨وَ بِآهِيّاً شَرَاهِيّاً (بـإِهیِه أَشِر إِهیِه)✨اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ تِلْكَ الْمُنَاجَاةِ الَّتِي كَانَتْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) فَوْقَ جَبَلِ طُورِ سَيْنَاء✨ ... ».
( زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص۱۶۶).
🔻همچنین در دعای دیگری که برای روز عرفه (در کتاب اقبال الأعمال سیدبن طاووس) نقل شده، و ابتدایش تاکید شده که حامل اسم اعظم است، اینطور آغاز میشود:
✨َ اللَّهُمَّ إِنِّي أَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ- لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ- لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ- لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ
✨اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الَّذِي نَجَّيْتَ بِهِ مُوسَى حِينَ قُلْتَ بِآهِيّاً شَرَاهِيَّا (بـإِهیِه أَشِر إِهیِه) فِي الدَّهْرِ الْبَاقِي وَ الدَّهْرِ الْخَالِي ، . . .
(بحار الأنوار ج۹۵ ص۲۷۰ ح۶)
💎( ادامه👇)
🔶 yon.ir/EhyeAsher4
🔻مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نیز ذکر «إِهیِه أَشِر إِهیِه» را بکار میبرند ضمن آنکه اشاره به محل نزول آن در شهود موسی در کوه طور مینمایند. شیخ طبرسی در مکارم الاخلاق (ص۴۱۵) حرزی را از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل میکنند که هرکسی آن را بر کاغذی بنویسد و بر بازوی راستش ببندد و همراهش داشته باشد، شرّ هر سِحر و سمّ و شیطان و سلطان و سارق و سباع و عقرب ها و هرچه که موجب آزار مردم میشود و خلاصه شرّ هر چه که از آن میترسد را دفع میکند. متن حرز:
✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ أي كنوش أي كنوش أرشش عطينطينطح يا ميططرون فريالسنون ما وماسا ماسوما يا طيطشالوش خيطوش مشفقيش مشاصعوش أوطيعينوش ليطيفتكش هذا هذا وَ ما كُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِيِّ إِذْ قَضَيْنا إِلى مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما كُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِينَ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَيُّهَا اللَّعِينُ بِعِزَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا كُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِينَ اخْرُجْ مِنْهَا فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ اخْرُجْ مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً كَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ يَا ذَوِي الْمَخْزُونِ اخْرُجْ يَا سورا سور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ يَا ميططرون طرعون مراعون تَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ
✨يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا (یا إِهیِه أَشِر إِهیِه) حَيّاً قَيُّوماً ✨بِالاسْمِ الْمَكْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِيلَ اطْرُدْ عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْكِتَابِ كُلَّ جِنِّيٍّ وَ جِنِّيَّةٍ وَ شَيْطَانٍ وَ شَيْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ كُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ يَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ وَ عِتْرَتِهِ الطَّاهِرِينَ.
(نسخه ای دیگر با کمی تفاوت بنقل از مهج الدعوات، در بحار الأنوار ج۹۱ ص۲۲۸ ح۱)
🔻در مصباح کفعمی (ص۲۹۵) دعای حضرت ابراهیم (علیه السلام) را نقل میکند که میفرمایند وقتی ایشان به درون آتش سوزان افتادند، این دعا را میخواندند که آتش به امر الهی برایش سرد و سلام شد. میفرماید:
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ [بِاسْمِكَ] يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ أَنْتَ الْمَرْهُوبُ رَهِبَ مِنْكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ أَنْتَ الرَّفِيعُ فِي عَرْشِكَ فَوْقَ سَبْعِ سَمَاوَاتِكَ وَ أَنْتَ الْمُظِلُّ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَ لَا يُظِلُّ شَيْءٌ عَلَيْكَ
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ أَنْتَ أَعْظَمُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ فَلَا يَصِفُ أَحَدٌ عَظَمَتَكَ
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا نُورَ النُّورِ قَدِ اسْتَضَاءَ بِنُورِكَ أَهْلُ سَمَاوَاتِكَ وَ أَرَضِيكَ
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ تَعَالَيْتَ أَنْ يَكُونَ لَكَ شَرِيكٌ وَ تَكَبَّرْتَ أَنْ يَكُونَ لَكَ ضِدٌّ
يَا نُورَ النُّورِ يَا نُورَ كُلِّ نُورٍ لَا خَامِدَ لِنُورِكَ يَا مَلِيكَ كُلِّ مَلِيكٍ يَفْنَى غَيْرُكَ
يَا نُورَ النُّورِ يَا مَنْ مَلَأَ أَرْكَانَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ بِعَظَمَتِهِ
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا هُوَ ✨يَا هُوَ يَا مَنْ لَيْسَ كَهُوَ إِلَّا هُوَ يَا مَنْ لَا هُوَ إِلَّا هُوَ✨
أَغِثْنِي أَغِثْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ َ السَّاعَةَ يَا مَنْ أَمْرُهُ كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
✨يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا (یا إِهیِه أَشِر إِهیِه) آدوناي أصباؤُوث (صْبَاؤُوتْ) اِل شَداي✨
يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ يَا غَايَةَ مُنْتَهَاهْ وَ رَغْبَتَاه.
✨وقتی ابراهیم (علیه السلام) دعا کرد تمام افلاک از صوتش پر شد و آنگاه ندائی از جانب خداوند علیّ اعلی رسید که فرمود: «يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيم»، پس آتش خاموش شد به فوق سرعت نور در نگاه چشم (أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ).
(همین دعا با کمی تفاوت در بحار الأنوار ج۹۲ ص۱۷۰ به نقل از مهج الدعوات)
💎( ادامه👇)
🔶 yon.ir/EhyeAsher5
🔻در بلد الامین کفعمی (ص۴۱۱ الی ۴۲۵) دعای مفصل «الأسماء الحسنى» را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل میکند که نباید آن را جز در حال طهارت خواند. این دعای عظیم اینطور آغاز میشود:
✨َ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يَا اللَّهُ آهِياً هُوَ اللَّهُ شِرَاهِياً يَا اللَّهُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ ✨ يَا اللَّهُ يَا أَوَّلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ آخِرَهُ فَلَا شَيْءَ يَكُونُ قَبْلَه ...
🔻در حرز مفصل و معروف ابی دجانه انصاری، که پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین (علیهما السلام) املا فرمودند تا برای دفع شرّ اجنّه به یارشان ابی دجانه بدهند، در بخشی از آن اینطور میفرمایند:
✨« ... وَ أُعِيذُهُ بِيَا آهِيّاً شَرَاهِيَّا (بیا إِهیِه أَشِر إِهیِه) وَ أُعِيذُ صَاحِبَ كِتَابِي هَذَا مِنْ شَرِّ الدَّيَاهِشِ وَ الْأَبَالِسِ وَ مِنْ شَرِّ الْقَابِلِ وَ الْفَاعِلِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ عَيْنٍ سَاحِرَةٍ وَ خَاطِيَة ... »
(بحار الأنوار ج۹۱ ص۲۲۰ الی ۲۲۴ ح۱۹)
🔻در بحار الأنوار (ج۹۲ ص۹۳ ح۴) به نقل طب الأئمه از ابی بصیر از امام صادق (علیه السلام)، اذکاری را میفرمایند که برای درمان دندان درد نافع است و باذن الله تخلف ندارد. اول بر ۳ برگ زیتون سوره حمد را میخوانی و سپس اذکار ذیل را هم بر روی و هم بر پشت آن ۳ برگ زیتون بنویسند:
✨بِسْمِ اللَّهِ لَا مَلِكَ أَعْظَمُ مِنَ اللَّهِ مَلَكَ وَ أَنْتَ لَهُ الْخَلِيفَةُ يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا (یا إِهیِه أَشِر إِهیِه) أَخْرِجِ الدُّعَاءَ وَ أَنْزِلِ الشِّفَاءَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً
✨اینجا حضرت میفرمایند: «يَاهِيّاً شَرَاهِيَّا اسْمَانِ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَى بِالْعِبْرَانِيَّة»، که «إِهیِه أَشِر إِهیِه» دو نام از اسماء الله هستند به زبان عبری.
✨سپس میفرمایند دختربچه ای که هنوز در عمرش حائض نشده و لباسش پاک باشد، این ۳ برگ زیتون را به نخی به هم ببندد و محکم کند، اینطور که ۷ گره میزند و به ترتیب با هر گره نام یکی از انبیاء ذیل را ببرد: آدم ، نوح ، إبراهيم ، موسى ، عيسى ، شعيب ، محمّد . سپس صلوات بر محمّد و آل طاهرینش بفرستد، و این ۳ برگ زیتون گره خورده را همراه مریض کنند، شفا یابد بإذن الله تعالی.
(طب الأئمه، ص۲۵-۲۶، رقية الضرس-دعای دنداندرد)
🔻علامه مجلسی در زاد المعاد (ص۴۲۱) دعایی بنام «إعْتِصَام السَّيْفِيِّ» برای دفع شرور نقل میکند که اینطور آغاز میفرماید:
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مِنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ وَ لَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ وَ حَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظُ أَعْزَمْتُ عَلَيْكُمْ يَا أَصْحَابَ السِّرِّ وَ الْخَوَاصِّ وَ أَصْحَابَ السِّحْرِ وَ الْوَسْوَاسِ
✨وَ اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ وَ بِحَقِّ الْخَضِرِ وَ الْإِلْيَاسِ وَ بِحَقِّ كهينج مهينج كهكهيج خوجوج مرخوخ مرمخوخ مهمجوج فهمحوع وَ بِحَقِّ ابخ زجر هيموع طفعان أزر، وَ بِحَقِّ آدَمَ وَ نُوحٍ وَ عَلِيٍّ وَ اعْتَصَمْتُ بِكَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الْأَهْرِيمَنِ وَ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ الْجُنُودِ وَ الْأَتْبَاعِ وَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ وَ عَاهَةٍ
✨وَ اعْتَصَمْتُ بِكَ يَا اللَّهُ مِنْ كُلِّ بَلَاءٍ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ دَانِيَالَ وَ بِحَقِّ أبخ أبخ أبخ وَ بِحَقِّ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش وَ أرش نورش نورش نورش
✨وَ بِحَقِّ أبخ أبخ أَهِيّاً شَرَاهِيّاً أضبارث (إِهیِه أَشِر إِهیِه صْبَاؤُوتْ)✨
وَ بِحَقِّ عَظَمَتِكَ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ احْفَظْنِي مِنْ كُلِّ الْبَلَاءِ وَ الْعَاهَةِ بِحُرْمَةِ مُوسَى وَ عِيسَى وَ بِحُرْمَةِ دَاوُدَ وَ سُلَيْمَانَ وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيَى وَ بِحُرْمَةِ إِسْمَاعِيلَ وَ بِحُرْمَةِ إِدْرِيسَ وَ شَيْثٍ وَ جِرْجِيسَ وَ بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا بِدَايَةَ لَهُ وَ لَا نِهَايَةَ لَهُ وَ اعْتَصَمْتُ بِكَ مِنْ شَرِّ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ بِقِرَاءَةِ السَّيْفِي . . .
💎( ادامه👇)
🔶 yon.ir/EhyeAsher6
🔻و آخرین دعایی که در آن خداوند را به این اسم اعظمش میخواند، ذکری است که آیت الله سعادت پرور (در رسائل عرفانی ص۱۱۰) و آیت الله طهرانی (در رساله سیر و سلوک ص۲۰۰) از رساله سیر و سلوک منسوب به علامه سیدمهدی بحرالعلوم (رحمة الله علیهم) نقل نموده اند، و میفرماید بر سالک است که از مداومت بر آن غافل نگردد:
✨ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
أَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ المَكْنُونِ الْمَخْزُونِ، السَّلامِ المُنْزِلِ المُقَدَّسِ الطّاهِرِ المُطَهَّرِ، يا دَهْرُ يا دَيْهُورُ يا دَيْهارُ، يا أَزَلُ يا أَبَدُ، يا مَنْ لَمْ يَلِد وَ لَمْ يُولَدْ، يا مَنْ لَمْ يَزَلْ،
يا هُوَ يا هُوَ يا هُوَ، يا لا إِلهَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ ما هُوَ إِلّا هُوَ، يا مَنْ لا يَعْلَمُ أيْنَ هُوَ إِلّا هُوَ،
يا كائِنُ يا كَيْنانُ، يا رُوحُ، يا كائِناً قَبْلَ كُلِّ كَوْنٍ، يا كائِناً بَعْدَ كُلِّ كَوْنٍ، يا مُكِوِّناً لِكُلِّ كَوْنٍ،
✨ اهِياً شَراهِيّاً (إِهیِه أَشِر إِهیِه)✨، يا مُجَلِّىَ عَظائِمِ الْأُمُورِ،
سُبْحانَكَ عَلى حِلْمِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، سُبْحانَكَ عَلى عَفْوِكَ بَعْدَ قُدْرَتَكَ، «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ محَمَّدٍ بِعَدَدِ كُلِّ شَىءٍ كَما صَلَّيْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمَ، وَ بارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَما بارَكْتَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ آلِ إِبْراهِيمِ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.»
✨آیت الله سعادت پرور ذیل «إِهیِه أَشِر إِهیِه» پاورقی زده اند که «يعنى "یا حنان و يا منان يا حى يا قيوم"». و آیت الله طهرانی نیز پاورقی زده اند که: «حضرت استاد علّامه طباطبائى(رضوان الله علیه) فرمودند كه: مرحوم آية الحقّ حاج ميرزا على آقا قاضى(قدّس سرّه) فرمودند كه: اين عبارت بايد اين طور تلفظّ شود: «أهيَأ شر أهيَأ» و علّامه طباطبائى فرمودند كه اين دو كلمه عبرى است و عربى آن يا حنّانُ يا مَنَّان است.».
🔻البته با مطالبی که در یادداشت حاضر ارائه شد، هم معنای کامل، و هم تلفظ صحیح و کتابت صحیح این ذکر طبق تحقیق دقیق در متن تورات بصورت «إِهیِه أَشِر إِهیِه» (אהיה אשר אהיה) معلوم و مشخص گردید.
🔶
🌸والسلام و الصلاة علی محمّد و آل محمّد، والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✨العبد محمدحسین صالحی
✨پایان نگارش یادداشت: یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ (۱۷ محرم ۱۴۳۹). قم مقدسه
✨ eitaa.com/salehi786/456 توضیح صوتی
✨«إِهیِه أَشِر إِهیِه»در تورات فصل۳ آیه۱۴👇
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸 تورات، فصل ۳ آیه ۱۴، «إِهیِه أَشِر إِهیِه»
به عبری: אהיה אשר אהיה
به عربی: إِنَّني أَنَا
🔸
👌توضیحات کامل از این ذکر توحیدی که آثاری عظیم در مقام توحید ولایی دارد👇
🌐 eitaa.com/salehi786/54
🔸
🔻دعای بسیار عظیم #اسماءالحسنی، شامل اسم أعظم، از نبیّ أعظم (صلی الله علیه و آله)، که فراتر از لمس متن دعا، حتی خواندن و قرائتش هم نباید بدون طهارت و وضو باشد؛
اَلْأَسْمَاءُ اَلْحُسْنَى وَ هِيَ مَرْوِيَّةٌ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَهَا شَرْحٌ عَظِيمٌ وَ لاَ تَقْرَؤُهَا إِلاَّ وَ أَنْتَ طَاهِرٌ وَ هِی👇
🔻 بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ
يَا اَللَّهُ اِهْيِه
هُوَ اَللَّهُ اَشِر اِهْيِه
يَا اَللَّهُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
يَا اَللَّهُ يَا أَوَّلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ آخِرَهُ
لاَ شَيْءَ يَكُونُ قَبْلَهُ وَ لاَ شَيْءَ يَكُونُ بَعْدَهُ ... (ادامه در لینک👇 با فرصت و حال توجه بخوانید)
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/280202?SourceID=0&PageType=ViewTranslate&HadithID=280202
🔸
🔸 برای مراقبه بر این ذکر توحیدی 👇
🔻« اِهْیِه اَشِر اِهْیِه »، ابجد خودش #۵۴۳ است
🔻فرد ذاکر ، عدد ابجد اسم کوچک خودش را با عدد ابجد ذکر جمع کند، و تعداد ذکرش در مراقبه ذکری به تعداد آن مجموع باشد
🔻 مثلا، ابجد اسم بنده "محمدحسین" برابر ۲۲۰ است، که جمع
۲۲۰ + ۵۴۳ = ۷۶۳ مرتبه
فلذا بنده ذکر را ۷۶۳ مرتبه میگویم
🔻 یا، مثلا ابجد اسم محمدتقی ۶۰۲ است
۶۰۲ + ۵۴۳ = ۱۱۴۵ مرتبه (برای ذاکر با نام محمدتقی)
@Salehy
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 تورات، فصل ۳ آیه ۱۴، «إِهیِه أَشِر إِهیِه» به عبری: אהיה אשר אהיה به عربی: إِنَّني أَنَا 🔸 👌تو
🔸بسم الله
#اهیه_اشر_اهیه
ذکر خواص در #اربعین_موسوی
🔸 eitaa.com/salehy/164
🔻اهمیت این 👆 ذکر توحیدی برای خواص اهل مراقبه بر حقیقت نوری توحید (همانطور که در توضیحات ذکر هم آمده👈 eitaa.com/salehi786/54 )
🔻 برای انجام در چله کلیم الله و #اربعین_موسوی (سلام الله علیه)، در آن است که خدای متعال در این چهل شب بود که با موسای کلیم به این اسم اعظمش تکلم و نجوا نمود، و در ابتدای وحیش خود را به این نام مبارک معرفی نمود، همانطور که امام صادق (علیه السلام) در دعای شب عرفه (در شبهای پایانی همین اربعین موسوی) به تصریح این نام مبارک را در ابتدای دعا ذکر مینمایند و خدا را به آن قسم میدهند و مسئلت مینمایند👇
🔻دعای شب عرفه: ... بِاِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ بِحَقِّ تِلكَ المُنَاجَاةِ الَّتِي كَانَت بَينَكَ وَ بَينَ مُوسَى بنِ عِمرَانَ فَوقَ جَبَلِ طُورِ سَينَاءَ ..
🔻دعای روز عرفه: ... اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ بِاسمِكَ العَظِیمِ الَّذِي نَجَّيتَ بِهِ مُوسَى حِينَ قُلتَ باِهْيِه اَشِرْ اِهْیِه فِي الدَّهرِ البَاقِي وَ الدَّهرِ الخَالِي ...
🔉صوت اسرار اسم اعظم «اِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه»👇
🌐 eitaa.com/salehi786/456
🔻ضمناً مراقبه بر این ذکر توحیدی، اگر در خلوت شب یا بین الطلوعین یا بین الغروبین باشد، اثرش مضاعف است. حالت عمومی آن برای افرادیست که توجهات توحیدی با اذکار توحیدی خالص دارند، و پریشانی خاطر و اضطراب ندارند، میتوانند به تعداد کم (نهایت صد مرتبه) این ذکر را تجربه کنند. تعداد بیشتر و تعداد روز خاص آن نیاز به اذن استاد دارد.
🔸
@Salehy
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸لینک دانلود رایگان آخرین ورژن نرم افزار #ویندوزی #حساب_جفر نسخه ۱.۰.۰.۰ 👇
🌐 http://hjafr.ir/?smd_process_download=1&download_id=421
🔻لینک صفحه دانلود در سایت سازنده👇
🌐 http://hjafr.ir/حساب-جفر/
🔸
@Salehy
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
حساب جفر_1.9.2__ir.hjafr.hjafr.apk
2.23M
🔸نرم افزار #حساب_جفر👆نسخه ۱.۹.۲
🔻بهترین #ماشین_حساب_ابجد #اندرویدی، ابجد کبیر، صغیر، و ...
🔻استنطاق، اساس و نظیره، متناظر، دور، تفکیک، تکسیر، دایره های حرف، دایره های عدد
✨لینک در کافه بازار👇
cafebazaar.ir/app/ir.hjafr.hjafr
🔻لیست امکانات تفصیلی👇
hjafr.ir/امکانات-حساب-جفر-اندروید/
🔸
@Salehy
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸لینک دانلود رایگان آخرین ورژن نرم افزار محاسبات #ابجد_نستوه #ویندوزی نسخه 5.13.2.339
#Abjad_JafrNas 5.13.2.339👇
🌐 abjad5.ir/DownloadFile.ashx?f=G2O3T1OTflTur7K04iMsIDwcE3h8iT2J9FIpDFE3YzqP-t8P7MgxSz06rcRrSbjc
🔸
🔻لینک صفحه دانلودهای سایت سازنده👇
🌐 https://abjad5.ir/Pages/Download
🔸این👆 صفحه، شامل لینک دانلود #رایگان نرمافزار،
و نیز خرید #کتاب_آموزشی در حال توسعه نرمافزار جفر نستوه (جفرنَس) به قیمت ۵۰ هزار تومان است (خرید نسخه دیجیتال، با امکان ۶ ماه دریافت آپدیتهای آن)، که تاکنون در ویرایش سوم کتاب، تعداد #۱۹۶_صفحه #آموزش_تصویری علم جفر را طبق بخشهای متعدد نرم افزار دارد.
🔸
@Salehy
بسم الله
#علی_مبین
🔸
🔻پیامبر اسلام «محمّدِ امین» است و برادر و وصیّ او «علیِّ مبین» است (علیهما السلام).
🔻آیات مبارکه قرآن، در آیه ۱۲ یس (امام مبین)، ۱۷۴ نساء (نور مبین)، ۵۹ انعام (کتاب مبین)، و ۱۵ مائده (نور و کتاب مبین)، اشاره به امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) دارند که با نام «مبین» در همه به آن تصریح شده است، و در متون آمده است که:
🌷 «وَ كَانَ اسْمُهُ عَلِيّاً وَ فِي الْقُرْآنِ مُبِيناً»
و اسم او علی بود و نامش در قرآن "مبین" است.
(الهدایة الکبری، ص۹۱، باب دوم باب امیرالمؤمنین علیه السلام).
🔸 در ادامه به برخی احادیث در ذکر این نام قرآنی برای مولا اشاره میکنیم :
🔻در انتهای آیه ۱۲ سوره یاسین میفرماید: «وَ كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ في إِمامٍ مُبين»، ما همه چيز را در امامی مبین و پيشوايى روشن کننده، شماره و احصاء نمودهايم.
🔻 ابن عباس از امیرالمؤمنین (علیه السّلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود:
أَنَا وَ اللَّهِ الْإِمَامُ الْمُبِينُ أُبَيِّنُ الْحَقَّ مِنَ الْبَاطِلِ وَرِثْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)
به خدا سوگند که «إِمَامٍ مُّبِین» من هستم، من حق را از باطل متمایز میسازم. این را از رسول خدا به ارث برده ام. -.
(تفسیر قمی: ۵۴۸)
🔻 همچنین إمام باقر (علیه السّلام) از پدرش (امام سجاد.ع) از جد بزرگوارش -امام حسین- (علیهم السلام) روایت نموده گوید: چون آیه: «وَ کلُ َّ شیَ ْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فیِ إِمَامٍ مُّبِین» (یس،۱۲) نازل شد، ابوبکر و عمر از جای خود برخاسته و گفتند: یا رسول الله «إِمَامٍ مُّبِین» تورات است؟ فرمود: خیر! گفتند: انجیل است؟ فرمود: خیر! گفتند: قرآن است؟! فرمود: خیر.
إمام باقر علیه السّلام ادامه میدهد: در این حال امیرالمؤمنین (علیه السّلام) وارد مجلس گردید پس رسول خدا (صَلی الله علیهِ و آله) فرمود:
هُوَ هَذَا إِنَّهُ الْإِمَامُ الَّذِي أَحْصَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيهِ عِلْمَ كُلِّ شَيْء
این است آن إمام (مبین) که خداوند تبارک و تعالی علم هر چیزی را در درونش احصاء کرده است
(بحار الانوار، ج35 ص427)
🔻 رسول الله (صلی الله علیه و آله) در عید غدیر و در خطبه غدیر فرمودند:
مَعاشِرَالنّاسِ فضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِیَّ، وَ کُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیْتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، و َما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَ قَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً «وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ» الَّذی ذکَرَهُ الله فی سُورَةِ یس «وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ».
ای مردم، او را برتر بدانید. چرا که هیچ علمی نیست مگر آن که خداوند آن را در من جمع کرده است، و هر علمی را که من آموخته ام در امام متقین (پیشوای پرهیزکاران) جمع نمودم و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته ام. اوست همان «امام مبین» که خداوند در سورۀ یاسین ذکر کرده است: «وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ»، و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم.
(الاحتجاج طبرسی)
🔻 مانند همین تعبیر آیه ۱۲ یس، در آیه ۵۹ انعام هم آمده است با همین بیان که تمام اشیاء (از تر و خشک) در کتاب «مبین» جمع هستند (وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبين)، و روایات متعدد میفرمایند که «کتاب مبین» همان «امام مبین» است و آنها نام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) هستند.
🔻 بعنوان نمونه، حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: [درباره فضیلتِ امیرالمؤمنین بر انبیاء اولوالعزم،] خداوند تبارك و تعالى در باره موسى (عليه السّلام) فرموده:
«وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْعِظَةً» و براى او در آن لوحها یک موعظه ای از هر چیز نوشتيم (اعراف، 145)
و نفرمود: هر موعظه اى را (لم يقل كل شيء موعظة).
و از قول عيسى (عليه السّلام) فرموده: «وَ لِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ» و تا بعضی از آنچیزهایی را كه در باره آن اختلاف مىكنيد برايتان بيان كنم (زخرف،63)،
و نفرمود همه چیز را (و لم يقل كل شيء)، ولی در باره امامتان أمير المؤمنين (عليه السّلام) فرموده:
«قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» «بگو: ميان من و شما خدا گواهى بسنده است و آن كه دانش كتاب نزد اوست (رعد، 43)،
و خداوند [در باره آن كتاب] فرموده: و هيچ ترى و هيچ خشكى نیست مگر آنكه در كتابی مبین جمع است (انعام، 59)،
و علم و دانش آن كتابِ مبین نزد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است (و علم هذا الكتاب عنده)، [و لذا فرموده: «وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَیْناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ» و همه چيز را در امام مبين به شمار آوردهايم (يس،12) ].
(الاحتجاج طبرسی)
💎 ادامه 👇👇👇
🔻و مانند آیه ۱۷۴ سوره نساء که امام علی (علیه السلام) را با نام «نورِ مبین» ذکر میکند:
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: نَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع عَلَى مُحَمَّدٍ ص بِهَذِهِ الْآيَةِ «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً» (نساء، 174)، فِي عَلِيِّ [بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام] وَ الْبُرْهَانُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله).
(تفسیر فرات کوفی)
🔻* و نیز در آیه ۱۵ سوره مائده که امام علی (علیه السلام) را با نام «نور و کتاب مبین» (هم نور مبین و هم کتاب مبین) ذکر میکند:
«قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ» (مائده، 15)» يعني بالنّور أميرالمؤمنين و الأئمة (علیهم السلام)
(تفسیر قمی- علی بن ابراهیم)
🔸
بنابر این نام زیبای «مبین» اشاره دارد به نام قرآنی مختص مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، که "علی مبین است"، بیان کننده و آشکار کننده حقایق، و تمایز دهنده حق از باطل، و نورِ روشنایی بخشِ هدایت است، که در قرآن به او میفرماید «امام مبین» و «کتاب مبین» و «نور مبین» و «نور و کتاب مبین»، و همه اشاره به حقیقت روشنایی بخشی مولا و علم اوست به تمام اشیاء برای هدایت مردم،
و بلکه بالاتر که اشاره به نور ولایت تکوینی او هم هست که تمام موجودات خلقت، مبین و آشکار شده و احصاء شده با امام مبین هستند.
🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) «محمّد امین» بودند و امیرالمؤمنین (علیه السلام) «علیّ مبین»، که این دونام هم آوا تنها تفاوتشان آن است که لفظ «الف» در «امین» تبدیل شده است به لفظ «باء» در «مبین».
و این سرّی از حقیقتِ امام علی(علیه السلام) هستند که میفرمایند منم «باء» در «بسم الله الرحمن الرحیم» که همهی اشیاء و عالم از آن آغاز شده است و تمامِ موجودات در نقطهی باء جمع است. (یعنی همان احصاء تمام اشیاء در امام مبین، که همه با او مبین و آشکارشده و ظهور خارجی می یابند).
🔻در اسرار الصلاة میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نقل شده:
«بالباء ظهرت الوجود و بالنقطة تميّز العابد عن المعبود»
💎 ادامه 👇 👇 👇
🔸 در کتاب نقد النقود سيد حيدر آملي در مورد «نقطه» چنين مي گويد:
🔻 «از اين جهت،اين حقيقت را نقطه ناميده اند كه اين حقيقت، اولين وجود متعين در عالم هستي است كه به خاطر تعين خود، پيدايش تعينات ديگر را به دنبال داشته است. مانند نقطه باء كه اولين نقطه اي است كه الف را كه هيچ اسم و رسم و حدي نداشت، به شكل باء متعين ساخت. «باء» همان «الف» است كه به وسيله نقطه، تعين «بائي» يافته است.
🔻 اين سخن اميرمؤمنان – صلوات الله و سلامه عليه- كه فرمود: «انا النقطه تحت الباء»، به همين مطلب اشاره دارد.
همان گونه كه نقطه باء سبب تعين الف و پيدايش باء شده است ، اميرمؤمنان نيز، همانند آن نقطه در عالم هستي است كه سبب تعين وجود شده است.
🔻 و نيز اين بيان آن حضرت كه فرمود: «لو شئت لاوقرت سبعين بعيراً من باء بسم الله الرحمن الرحيم»
و در حديث ديگر: «لو شئت لاوقرت لکم ثمانين بعيراً من علوم النقطة التي تحت الباء» ،
و نيز مي فرمايد: «لو شئت لاوقرت سبعين بعيراً من تفسير فاتحه الكتاب» به همين نكته اشاره دارد.
🔻 به همين معناست سخن ديگر آن حضرت كه فرمود: «العلم نقطه كثرها جهل الجهلاء» و به همين معاني اشاره دارد سخن عارفان كه گفته اند: «ظهر الوجود من باء بسم الله الرحمن الرحيم»
🔸
@Salehi786