eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
379 ویدیو
205 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشدمهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan و @Sania_Ashar @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 «اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم)» را در نرم‌افزار طاقچه هم میتوانید رایگان دریافت کنید👇 🌐 https://taaghche.ir/book/36767 @Salehi786
Arbaeen musavi.pdf
646.5K
مراقبات «اربعین موسوی»👆 🔻جزوه «ادب حضور»، آداب ماه ذی القعده و دهه اول ذی الحجه ✨اثر #استادفیاضبخش 🔻بنابر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) @JelvehNoorAlavi @OstadFayyazbakhsh 🔶 @Salehy
بسم الله 🔸 سلام و رحمت خدا بر شما 🔻 در (از امشب اول ذی القعده ۱۴۴۰ق، تا شب عید قربان دهم ذی الحجه) انجام مراقبه های سلوکی بسیار راهگشاست. ارزش اربعین موسوی در بیان آیةالله جوادی آملی: www.instagram.com/p/Bza-1v3nQYf 🔻از مهمترین مراقبه ها که اساس تمام سلوک است، مراقبه بر ترک گناه (در اعمال)، و مراقبه بر طهارت از سوءخلق (در اخلاق)، و مراقبه بر یقین توحیدی (با قرائت قرآن و اذکار توحیدی) است (در عقاید). 🔻مراقبه بر کم گویی و سکوت در زبان (پرهیز از سخن مالایعنی)، کم خوری (پرهیز از خوردن بدون نیاز، و چه بهتر روزه تا روز عرفه)، مراقبه چشم در ادب دیدن و نچرخیدن به هرکجا (پرهیز از نگاه های بی‌هدف و مالایعنی). مراقبه گوش در ادب شنیدن (گوش ندادن به هر چیز بیهوده و بی‌هدف و مالایعنی). متنی پیرامون امور 👇 💎سلوک دینی با ترک هر کار 🌐 eitaa.com/salehi786/23 🔸 🔻کتاب ادب حضور استاد فیاضبخش مخصوص این اربعین موسوی، و استفاده از بخشهای عمومی دستورالعمل های آیت الله قاضی (ره) قابل استفاده است 👇 🌐 eitaa.com/salehy/162 ادب حضور 🌐 eitaa.com/salehy/153 دستور آیةالله قاضی 🔸 🔸مختصری از دستورالعمل‌هایی که بنده از اساتید برای خود و بسیاری از سالکین موثر دیدم، این است: وقت 👇 ✅ ۱. مداومت بر نماز شب، همراه با مناجات خواندن (مثل مناجات ابوحمزه، مناجات شعبانیه، مناجات امیر، مناجات های خمس عشر، مناجات دعای حزین، مناجات دعای رهبه -خوف- (دعای ۵۰ صحیفه سجادیه)، مناجات دعای مشلول، مناجات دعای حجب (احتجاب)، مناجات دعای کمیل، و...) eitaa.com/salehi786/34 دعای حُجُب eitaa.com/salehi786/38 دعای مشلول وقت و 👇 ✅ ۲. ذکر یونسیه روزی ۴۰ مرتبه در سجده، هنگام نزدیک طلوع و نزدیک غروب (هوای گرگ و میش) ذکر یونسیه (آیه ۸۷ سوره انبیاء) : "لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمِين" وقت 👇 ✅ ۳. خواندن آیت الکرسی (فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره)، روزی ۲۱ مرتبه (در طی روشنایی روز، و چه بهتر در ظهر وقت بلندی آفتاب) : " اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم " وقت 👇 ✅ ۴. خواندن روزانه ۱۰۰ مرتبه با حال توجه و طمأنينه ذکر شریف "لا إله إلا الله"، یا ذکر حوقله "لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم"، یا ذکر "لا اله الا هو"، یا خواندن سوره توحید، برای ازدیاد یقین بر توحید الهی. ذکر تهلیل به شیوه آیت الله کشمیری: eitaa.com/salehi786/33 وقت 👇 ✅ ۵. خواندن هرشب دورکعت (یا نماز استغفار) و بعد از نماز در سجده بی عدد، به مقدار حال نجوا، خدا را اینطور بخواند (هرقدر که حال ارتباط دارد) : " رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ ..." eitaa.com/salehi786/42 نماز عفو eitaa.com/salehi786/40 نماز استغفار یا بجای نماز، اگر وقت بیشتری دارد، قبل از خواب، با حالت گریه یا خود را به گریه زدن، ختم استغفار ۷۰ بندی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را بخواند. eitaa.com/salehi786/43 ختم استغفار وقت 👇 ✅ ۶. خواندن نماز دهه ذی الحجه، در ده روز آخر، میان نماز مغرب و عشاء دو رکعت، هر رکعت یک حمد و یک توحید و یکبار آیه ۱۴۲ اعراف: وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين وقت 👇 ✅ ۷. روزه روز عرفه، و خواندن دعای معروف عرفه امام حسین (عليه السلام) مذکور در مفاتیح: eitaa.com/salehi786/44 و یا دعای عرفه امام سجاد (علیه السلام) مذکور در دعای ۴۷ صحیفه سجادیه: eitaa.com/salehi786/45 و نیز دعای اسم اعظم در روز عرفه مذکور در اقبال الأعمال: eitaa.com/salehi786/48 و نیز دعای امیرالمؤمنین علی (عليه السلام) در شب عرفه مذکور در مفاتیح : www.erfan.ir/mafatih158/ 🔸 ‍ 🔉 صوت توصیه ها و دستوراتی برای اربعین موسوی از 👇 eitaa.com/salehy/159 🔸 🙏ان شاءلله در این اربعین، رأس حاجاتمان سلامتی و ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) و تطهیر و خالص شدن ما برای جلب رضایت ایشان باشد. به برکت محبت و ولایت مولا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهم السلام) 🔸 @Salehy
🔸 تورات، فصل ۳ آیه ۱۴، «إِهیِه أَشِر إِهیِه» به عبری: אהיה אשר אהיה به عربی: إِنَّني أَنَا 🔸 👌توضیحات کامل از این ذکر توحیدی که آثاری عظیم در مقام توحید ولایی دارد👇 🌐 eitaa.com/salehi786/54 🔸 🔻دعای بسیار عظیم ، شامل اسم أعظم، از نبیّ أعظم (صلی الله علیه و آله)، که فراتر از لمس متن دعا، حتی خواندن و قرائتش هم نباید بدون طهارت و وضو باشد؛ اَلْأَسْمَاءُ اَلْحُسْنَى وَ هِيَ مَرْوِيَّةٌ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَهَا شَرْحٌ عَظِيمٌ وَ لاَ تَقْرَؤُهَا إِلاَّ وَ أَنْتَ طَاهِرٌ وَ هِی👇 🔻 بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ  يَا اَللَّهُ اِهْيِه هُوَ اَللَّهُ اَشِر اِهْيِه يَا اَللَّهُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا اَللَّهُ يَا أَوَّلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ آخِرَهُ لاَ شَيْءَ يَكُونُ قَبْلَهُ وَ لاَ شَيْءَ يَكُونُ بَعْدَهُ ... (ادامه در لینک👇 با فرصت و حال توجه بخوانید) 🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/280202 بحارالانوار 🌐 hadith.inoor.ir/fa/hadith/301817 بلدالامین 🔸 🔸 برای مراقبه بر این ذکر توحیدی 👇 🔻« اِهْیِه اَشِر اِهْیِه »، ابجد خودش #۵۴۳ است 🔻فرد ذاکر ، عدد ابجد اسم کوچک خودش را با عدد ابجد ذکر جمع کند، و تعداد ذکرش در مراقبه ذکری به تعداد آن مجموع باشد 🔻 مثلا، ابجد اسم بنده "محمدحسین" برابر ۲۲۰ است، که جمع ۲۲۰ + ۵۴۳ = ۷۶۳ مرتبه فلذا بنده ذکر را ۷۶۳ مرتبه می‌گویم 🔻 یا، مثلا ابجد اسم محمدتقی ۶۰۲ است ۶۰۲ + ۵۴۳ = ۱۱۴۵ مرتبه (برای ذاکر با نام محمدتقی) @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🔸 تورات، فصل ۳ آیه ۱۴، «إِهیِه أَشِر إِهیِه» به عبری: אהיה אשר אהיה به عربی: إِنَّني أَنَا 🔸 👌تو
🔸بسم الله ذکر خواص در 🔸 eitaa.com/salehy/164 🔻اهمیت این 👆 ذکر توحیدی برای خواص اهل مراقبه بر حقیقت نوری توحید (همانطور که در توضیحات ذکر هم آمده👈 eitaa.com/salehi786/54 ) 🔻 برای انجام در چله کلیم الله و (سلام الله علیه)، در آن است که خدای متعال در این چهل شب بود که با موسای کلیم به این اسم اعظمش تکلم و نجوا نمود، و در ابتدای وحیش خود را به این نام مبارک معرفی نمود، همانطور که امام صادق (علیه السلام) در دعای شب عرفه (در شبهای پایانی همین اربعین موسوی) به تصریح این نام مبارک را در ابتدای دعا ذکر مینمایند و خدا را به آن قسم می‌دهند و مسئلت می‌نمایند👇 🔻دعای شب عرفه: ... بِاِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ بِحَقِّ تِلكَ المُنَاجَاةِ الَّتِي كَانَت بَينَكَ وَ بَينَ مُوسَى بنِ عِمرَانَ فَوقَ جَبَلِ طُورِ سَينَاءَ .. 🔻دعای روز عرفه: ... اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ بِاسمِكَ العَظِیمِ الَّذِي نَجَّيتَ بِهِ مُوسَى حِينَ قُلتَ باِهْيِه اَشِرْ اِهْیِه فِي الدَّهرِ البَاقِي وَ الدَّهرِ الخَالِي ... 🔉صوت اسرار اسم اعظم «اِهْیِه اَشِرْ اِهْیِه»👇 🌐 eitaa.com/salehi786/456 🔻ضمناً مراقبه بر این ذکر توحیدی، اگر در خلوت شب یا بین الطلوعین یا بین الغروبین باشد، اثرش مضاعف است. حالت عمومی آن برای افرادیست که توجهات توحیدی با اذکار توحیدی خالص دارند، و پریشانی خاطر و اضطراب ندارند، میتوانند به تعداد کم (نهایت صد مرتبه) این ذکر را تجربه کنند. تعداد بیشتر و تعداد روز خاص آن نیاز به اذن استاد دارد. 🔸 @Salehy
سوره حمد و عظمت آن - صالحی.mp3
24.64M
🔸سوره حمد و عظمت آن👆 (جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷) 🔻تمام حروف در سوره حمد هستند بجز (هفت حرف اشاره به عذاب: ث ج خ ز ش ظ ف)، برای همین سوره حمد است. 🌷قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : ✨اِعْتَلَّ اَلْحُسَيْنُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَاحْتَمَلَتْهُ فَاطِمَةُ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) فَأَتَتِ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَ : ✨يَا رَسُولَ اَللَّهِ اُدْعُ اَللَّهَ لاِبْنِكَ أَنْ يَشْفِيَهُ ✨فَقَالَ: يَا بُنَيَّةِ إِنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلَّذِي وَهَبَهُ لَكِ وَ هُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يَشْفِيَهُ ✨ فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقَالَ: 👌يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يُنْزِلْ عَلَيْكَ مِنْ سُورَةٍ مِنَ اَلْقُرْآنِ إِلاَّ فِيهَا فَاءٌ، وَ كُلُّ فَاءٍ مِنْ آفَةٍ،✨مَا خَلاَ اَلْحَمْدَ فَإِنَّهُ لَيْسَ فِيهَا فَاءٌ✨ 👌فَادْعُ بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَاقْرَأْ عَلَيْهِ اَلْحَمْدَ أَرْبَعِينَ مَرَّةً ثُمَّ صُبَّ عَلَيْهِ فَإِنَّ اَللَّهَ يَشْفِيهِ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَعُوفِيَ بِإِذْنِ اَللَّهِ . ✨(بحار الانوار، ج۸۹ ص۲۶۱) 🔸 @Salehy
🌷تمام حروف در سوره حمد هستند بجز (هفت حرف اشاره به عذاب: ث ج خ ز ش ظ ف)، برای همین سوره حمد است 🔸 eitaa.com/salehy/179 توضیح 🌷 @Salehy
بسم الله 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود: از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: خداوند متعال به من گفت: ای محمد! «به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم (حجر، ۸۷). پس فاتحةالکتاب را جدا کرد و برمن منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد 🔻در روایت دیگر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده: اگر سوره حمد را در یک کفه میزان و باقی سوره های قرآن را در کفه دیگر قرار دهند «سوره حمد» سنگین تر است (مجمع البیان، ج۱، ص۳۶) 🔻اگر کسی به نیت قضای حاجت دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت ۱۹ مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و بعد از آن سوره حمد را تلاوت نماید و بعد از تمام شدن نماز ۷۸۶ مرتبه آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» را بگوید حاجتش برآورده خواهد شد ان شاءالله. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی ص۶۷، به نقل از شمس المعارف الکبری) 🔻ختم دیگر مجرب سوره حمد: در روز جمعه شروع کند تا ۴۱ روز، و هر روز ۴۱ مرتبه سوره مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله ۱۳ بار این دعا را بخواند: ✨«یا مُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّریامُسَهِّلُ سَهَّل یا مُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین» (دو هزار و یک ختم، ص۴۸) 🔻لوای پیامبر (صلی الله علیه و آله) است، که میفرمایند: «[یوم القيامة] عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمَامِي، وَ بِيَدِهِ لِوَائِي وَ هُوَ لِوَاءُ اَلْحَمدِ مَكْتُوبٌ عَلَيْهِ: لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، اَلْمُفْلِحُونَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ بِاللَّه» 🔻روز جمعه ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نماز صبح را به جماعت خواندند آن گاه رو به مردم کردند و بر خداوند متعال درود فرستاد و فرمود:  « روز قیامت من می آیم در حالی که علی بن ابیطالب (علیه السلام) پیش روی من است و به دستش لوای من است و آن است. ... لوای حمد دو تکه است، تکه ای از سُندس (حریر و دیبا) و تکه‌ای از استبرق (حریر زربفت). همانا خداوند روز قیامت به علی ویژگی های گوناگونی عنایت میکند: به او زیبایی یوسف می دهد و زهد یحیی و صبر ایوب و بخشش آدم و نیروی جبرئیل. به دست اوست، همه مردم در زیر این لواء هستند و گرداگرد او را امامان و تلاوت کنندگان قرآن و اذان گویان گرفته اند. و آنها کسانی هستند که در قبرها به بدنهایشان کرم نمی‌افتد » ( بحارالانوار، ج۳۹، ص۲۱۶) 🔻سوره حمد را ندارد، چون این هفت حرف، مربوط به هفت طبقه جهنم است و آنها را از سوره حمد که «سوره رحمت» است برداشته‌اند و آن هفت حرف (ث - ج - خ - ز - ش - ظ - ف) است👇👇 🔻علامه بلاغی در تفسیر حجةالتفاسیر مینویسند: علمای اعداد، ۲۸ حرف را به دوقسمت نورانى(امری) و ظلمانى(خلقی) قسمت كرده ‏اند. آن ۱۴ حرف كه امری است، حروف مقطعه ابتدای سور مقطعه قرآن است (ا، ل، ر، ک، ه، ى، ع، ص، ط، س، ح، م، ق، ن) که ۱۴حرف مقطعه را در این جمله جمع نمودند: «صراط علىّ حق نمسكه» . و آن ۱۴ حرف ديگر كه خلقی است ، ۷ تا از آن بالایی (عِلوی) است و ۷ تا پایینی (سِفلی) : حروف عِلوی (ب، د، و، ت، ذ، ض، غ)، و حروف خلقی سِفلي همان هفت حرف عذاب ( ث - ج - خ - ز - ش - ظ - ف) که در سوره مباركه حمد اين هفت حرف سفلی نيستند. (بلاغی، حجة التفاسیر، ج۱ ص۲۹)👇 🌷 🔻قيصر، پادشاه روم به يكي از خلفاي بني عباس نوشت، ما در انجيل ديده‌ايم، هر كس سوره ‌اي را بخواند كه خالي از باشد، خداوند جسدش را بر آتش جهنّم حرام مي‌كند و آن هفت حرف عبارتست از «ث»، «ج»، «خ»، «ز»، «ش»، «ظ» و «ف». ما، در تورات و انجيل آن سوره را نيافته ‎ايم، آيا در كتب خود چنين سوره ‎اي را داريد؟ و اگر جواب مثبت است مراد از اين حروف هفتگانه چيست؟ 🔻خليفة عباسي، علماءو دانشمندان را جمع كرد وسؤال را مطرح نمود. لكن هيچ يك نتوانستند جواب سؤال را بدهند؛ به ناچار سؤال را از حضرت امام علي النقی الهادی (عليه‎السلام) پرسید و حضرت فرمود: 🔻«آن سوره كه آنها در جستجوى آن هستند و در كتب آسمانى سابق نيافتند، فقط در قرآن مجيد موجودست و آن است كه هيچ يک از اين حروف هفتگانه در آن نیست» 🔻پرسيدند: «حكمتش چيست؟ اين حروف علامت چيست؟» 👌حضرت فرمودند: ✨«ث» اشاره به «ثبور» (هلاکت) نام طبقه ای از جهنم (فرقان/۱۳و۱۴) ✨«ج» اشاره به «جحيم» و «جهنم» (حجر/۴۳) ✨«خ» اشاره به «خبيث» و «خسران» (حج/۱۱) ✨«ز» اشاره به «زقّوم» (دخان/۴۳و۴۴) ✨«ش» اشاره به «شقاوت» و «شیطان» (هود/۱۰۶) ✨«ظ» اشاره به «ظلمت» و «لَظی» (زبانه آتش) (معارج/۱۵) ✨«ف» اشاره به «آفت» و «فرقت» و «فزع اکبر» (أنبیاء/۱۰۳) 🔻پاسخ را براي قيصر روم فرستادند و او بسيار مشعوف شد و دانست دين حق اسلام است و مسلمان شد. (منتخب التواريخ، ص۵۳۰/داستان های شنیدنی از چهارده معصوم علیهم السلام، آیت الله اشتهاردی، انتشارات نبوی) ✨ eitaa.com/salehy/178 🔸ادامه👇
🔸ختم مجرب فی الغایه و التاکید👆 🔻دستخط ، بیان از آیت الله محمدجواد انصاری همدانی (رحمة الله علیهما) 🌐تصویر از کانال عرفان در وادی عمل: t.me/E_DVA/2295 @Salehy
🔸در اینکه سوره حمد مایه شفا در دنیا و نجات از آتش در قیامت است، و اینکه آن اشاره به جهنم و عذاب در آن نیست، در روایت دیگری هم تصریح به این معنا شده است، که پیامبر خدا برای شفای امام حسین (علیه‌السلام) در کودکی از جبرئیل نسخه شفابخش را دریافت میکنند (اینطور که چهل بار سوره حمد را بر ظرف آبی بخوان و سپس آن آب را بر او بپاش که باذن الله شفا یابد). ضمن آن جبرئیل میگوید خداوند تنها سوره ای که در آن حرف «فاء» (یکی از آن هفت حرف) را نگذاشته است سوره حمد است، و همانا هر فاء اشاره به آفت است (همانطور که در پاسخ امام هادی -عليه السلام- هم فاء علامت آفت معرفی شد)، و جبرئیل میگوید که شفا در سوره حمد بعنوان تنها سوره‌ی بدون فاء است. متن روایت👇 🔻 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) : اِعْتَلَّ اَلْحُسَيْنُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَاحْتَمَلَتْهُ فَاطِمَةُ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) فَأَتَتِ اَلنَّبِيَّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ : ✨يَا رَسُولَ اَللَّهِ اُدْعُ اَللَّهَ لاِبْنِكَ أَنْ يَشْفِيَهُ فَقَالَ يَا بُنَيَّةِ إِنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلَّذِي وَهَبَهُ لَكِ وَ هُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يَشْفِيَهُ ✨ فَهَبَطَ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) فَقَالَ: 👌يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يُنْزِلْ عَلَيْكَ مِنْ سُورَةٍ مِنَ اَلْقُرْآنِ إِلاَّ فِيهَا فَاءٌ، وَ كُلُّ فَاءٍ مِنْ آفَةٍ، مَا خَلاَ اَلْحَمْدَ فَإِنَّهُ لَيْسَ فِيهَا فَاءٌ 👌فَادْعُ بِقَدَحٍ مِنْ مَاءٍ فَاقْرَأْ عَلَيْهِ اَلْحَمْدَ أَرْبَعِينَ مَرَّةً ثُمَّ صُبَّ عَلَيْهِ فَإِنَّ اَللَّهَ يَشْفِيهِ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَعُوفِيَ بِإِذْنِ اَللَّهِ . (بحار الانوار، ج 89 ص 261) 🔸 🔻رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: « فاتحة الکتاب شفاء من کلّ داء ؛ سوره حمد شفای هر دردی است». (مجمع البیان، ج ۱، ص ۱۷). 🔸 🔻در دستخط علامه طهرانی ارائه شده در تصویر بالا، نقل میکند از آیت الله محمدجواد انصاری همدانی، که می‌گویند : از افاضات الهی که در شب جمعه آخر ماه صفر در خواب مشاهده نمودم ختمی مجرب در نهایت اثر و تأکید بر عظمتش بود که از روز جمعه آغاز میشود تا آخر هفته، به این نحو که هفت آیه سوره حمد را بترتیب در هفت روز (از جمعه تا پنجشنبه) بعدد خاص ابجد وسیط هرکدام بخوانیم (به صورت ذیل👇). البته علامه طهرانی عدد هر آیه با حساب ابجد وسیط را بر اساس دونوع محاسبه آن ذکر میکنند، فلذا خوب است که یک هفته بترتیب بر اساس اعداد محاسبه ، و یک هفته دیگر بترتیب بر اساس اعداد محاسبه ، آیات را بخوانیم👇 ✨آیه۱ «بسم الله الرحمن الرحیم»: ۹۲ بار / ۷۴ بار ✨آیه۲ «الحمد لله رب العالمين»: ۷۸ بار / ۶۰ بار ✨آیه۳ «الرحمن الرحیم»: ۷۲ بار / ۶۳ بار ✨آیه۴ «ملک یوم الدین»: ۳۱ بار / ۲۲ بار ✨آیه۵ «ایاک نعبد و ایاک نستعین»: ۹۸ بار / ۸۹ بار ✨آیه۶ «اهدنا الصراط المستقيم»: ۱۲۲ بار / ۱۰۴ بار ✨آیه۷ «صراط الذین أنعمت عليهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین»: ۶۳۰ بار / ۶۰۳ بار 🔸 سوره حمد، یکی از آن امتیازات برای نبی خاتم و امتش 🔻قال : یا رسول الله أخبرنا عَن سَبع خِصَالٍ أَعْطَاکَ اللَّهُ مِن بَیْنِ النَّبِیِّینَ وَ أَعطَی أُمَّتَکَ مِنْ بَیْنِ الْأُمَم؟ ✨گفت: ای رسول خدا، به ما خبرده از آن که خداوند متعال اعطا کرده به شخص تو در میان انبیاء الهی، و [به برکت شما] اعطا کرده به امتت در میان امم؟ 🔸فَقَالَ النَّبِیُّ أَعطَانِی اللَّهُ (عزوجل) : ✨پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند [آن هفت خصلت که] خداوند به من اعطا کرده: ۱. فَاتِحَةَ الْکِتَابِ (اول، ، که هفت آیه سبع المثانی است) ۲. و الأَذَانَ (دوم، اذان) ۳. وَ الجَمَاعَةَ فِی المَسجِدِ (سوم، نماز جماعت در مسجد) ۴. وَ یَومَ الجُمُعَة (چهارم، اختصاص روز جمعه به من و امتم، که روز هفتم هفته است) ۵. وَ الصَّلَاةَ عَلَی الْجَنَائِزِ (پنجم، نماز میت بر جنازه مسلمین) ۶. وَ الْإِجْهَارَ فِی ثَلَاثِ صَلَوَاتٍ (ششم، بلندخواندن قرائت در سه نماز صبح و مغرب و عشاء) ۷. وَ الرُّخْصَةَ لِأُمَّتِی عِنْدَ الْأَمْرَاضِ وَ السَّفَرِ وَ الشَّفَاعَةَ لِأَصْحَابِ الْکَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِی (هفتم، رخصت برای امتم، در شکسته شدن نماز و روزه هنگام سفر، و شکسته شدن روزه هنگام مریضی، و اختصاص امکان شفاعت من برای اصحاب گناهان بزرگ از امتم) [بحار، ج۸۶، ص ۲۶۸] 🔶 🔸علامه حسنزاده آملی در نكته۳۷۵ کتاب هزارویک نکته، ضمن نقل روایتی از رسول الله(ص) مینویسد: در عالم رؤيا به اين محروم گفتند هرچه خواهي از سوره فاتحه بخواه. 🌐 eitaa.com/salehy/177 صوت 🔸 @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
هوالحق ✨ آملی: 🔴 «ولایت پیامبر، حقیقتِ نماز است» ⬇️ ✨هزارویک نکته، نكته۳۷۵ و۶۹۰ : مرحوم سيد ابن طاوس در مجتني (ص 23) آورده است كه: الدعاء المروي عن مولانا علي بن موسي الرضا (عليه السلام) : يا بدي‌ء يا بديع يا قوي يا منيع يا علي يا رفيع، ✨صلّ علي من شرفت الصلوة بالصلوة عليه. ✨(درود فرست بر کسی که نماز با صلوات بر او شرافت یافت) در اين بیان، نكات روايتي نقل كرده‌ايم كه: في الصحيح البخاري عن سعيد بن المعلي، قال: كنت أصلي في المسجد، فدعاني رسول الله (صلی الله علیه و آله) فلم أجبه، فقلت: يا رسول الله اني‌ كنت أصلي! فقال (ص) : الم يقل الله: «اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُم»؟! ثم قال (ص) : لي لاعلمنك سورة هي اعظم السور في القرآن قبل ان تخرج من المسجد. ثم أخذ بيدي فلما أراد أن يخرج، قلت الم تقل لاعلمنك سورة هي اعظم سورة في القرآن؟! قال (ص) : «"الحمد لله رب العالمين" هي السبع المثاني و القرآن العظيم الذي أوتيته» (ص 106 ج 2 من التجريد الصريح لاحاديث الجامع- الصحيح أي الصحيح البخاري لابن المبارك) 🔶یکی از یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میگوید: در مسجد درحال نماز بودم که رسول خدا مرا صدا کردند! جواب ندادم، و بعد از نماز گفتم: «یا رسول الله، در حال نماز بودم [که جوابتان را ندادم! ]» ✨حضرت فرمودند: آیا خداوند نفرموده است که: «اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» (انفال٢۴)‌؛ «خدای و پیامبر را پاسخ دهید هنگامی که شما را میخوانند تا زنده تان سازند» [یعنی،اجابتِ خواندنِ من، تو را زنده میسازد]. سپس فرمود : «قبل از آنکه از مسجد خارج شوی، سوره ای به تو می آموزم که عظیمترین و سنگینترین سوره قرآن است». سپس دستم را گرفتند و هنگامی که قصد خروج کردند گفتم: «آیا نفرمودید...» ؟ ✨و در این حال فرمودند: «سوره فاتحه (الحمدالله رب العالمين) همان سبع مثانی و قرآنِ عظیم است که به من اعطا شده است». (اشاره کردند به مصداق آیه۸۷ حجر: «وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ»، که این سبع مثانی و قرآن عظیم همان سوره حمد است که سنگینترین سوره قرآن است) 🔴 اين بنده (علامه حسن زاده) گويد كه صدر اين حديث سرّی عظيم است برای اهل سرّ كه چون سعيد بعد از نماز عذر آورد به اينكه يا رسول الله در نماز بودم، كأنّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: ✨نماز منم✨ من كه گفتم بسوی من بيا يعنی بسوی نماز بيا. 🔺حال مفاد اين حديث شريف را با كلام كامل ثامن الحجج (در ابتدای بیان) تلفيق بفرما، فتبصر. 🔻و ذيل اين حديث هم راستي بحر عميق است وقتي در عالم رؤيا به اين محروم گفتند هر چه خواهي از سوره فاتحه بخواه. (پایان بیان علامه) 💐 خدا را شکر که در هر نماز مشرّف به زیارت پیامبر هستیم و در این زیارت به ایشان سلام میدهیم که : 🔻«السلامُ علیکَ أیّها النبیُ و رَحمةُ اللهِ و بَرَكاتُه» 🔻 yon.ir/yamohamad و خدا را شکر، مفتخر به هدیه ی مخصوص خدا برای پیامبرش شده ایم که «سوره ی حمد» را داریم. 💐پس به شکرانه ی این همه نعمت الهی، "فاتحه و صلواتی" به حبیبش «رحمة للعالمين» محمّدمصطفی، هدیه نماییم💐 🔸 @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🌷تمام حروف در سوره حمد هستند بجز #هفت_حرف (هفت حرف اشاره به عذاب: ث ج خ ز ش ظ ف)، برای همین سوره حمد
بسم الله ختم دیگر ترکیبی سوره حمد و یس👇 #۷۷_حمد #۲۱_آیه_نور #۷۰۰_صلوات #۷۰۰_استغفار 🔸ختم ترکیبی دیگری طی #۲۱_روز از و در پایان ۷ کلمه "مبین" در سوره یس : (۱۱ مرتبه در ۷ بار) و (۳ مرتبه در ۷ بار) و صلوات (۱۰۰ مرتبه در ۷ بار) و استغفار (۱۰۰ مرتبه در ۷ بار) 🔸جزئیات دقیقتر👇
سلام و رحمت خدا بر شما 🔸 خاص از برای گشودن بخت ازدواج👌 🔻از آنجا که این ختم آثار خاصی دارد بهتر است تحت کنترل انجام شود، لذا اگر انجام می‌شود هرگونه آثار روحی و ظاهری در طول سه هفته مدت انجامش برایتان ایجاد شد به بنده ( @msalehi ) بفرمایید👇 🔸شروع دستورالعمل، از اولین یکشنبه ماه قمری، که در روزهای پیش‌رو : بعد نماز صبح #۱۶_تیر_۹۸ ( #۴_ذی_القعده ) ، طی ۲۱ روز، تا بعد نماز مغرب #۵_مرداد_۱۳۹۸ (۲۴ ذی القعده)👇👇👇 🌐 eitaa.com/salehy/187 جزئیات ختم یس 👇👇👇
💐بسم الله الرحمن الرحیم 🔸روشی بسیار قوی سوره یس در گشودن بخت ازدواج. ✨مدت انجام آن، ۲۱ روز (سه هفته) است و شروع عمل باید اولین یکشنبه ماه قمری باشد (یعنی از صبح اولین یکشنبه ماه قمری، تا غروب شنبه سه هفته بعدش). ✨روش انجام: ✨مراحل زیر هم پس از نماز صبح و هم پس از نماز مغرب، در طی ۲۱ روز انجام شود: 🔸خواندن سوره یس به گونه ای که پس از هر بار که به کلمه "مبین" (این سوره دارای ۷ بار کلمه ی "مبین" است) می رسیم، سوره حمد را یازده بار، و آیه‌ی نور (النور، ۳۵) را سه بار، بخوانیم و سپس ۱۰۰ بار صلوات و ۱۰۰ بار استغفرالله بگوییم. این اعمال را باید هر بار که به کلمه ی "مبین" سوره یس می رسیم بخوانیم و سپس بقیه سوره را خوانده و تمام کنیم. ✨سوره یاسین سوره‌ی شماره ۳۶ قرآن با ۸۳ آیه است. ✨آیاتی از سوره یس که انتهایشان "مبین" است عبارتند از : آیه ۱۲، آیه ۱۷، آیه ۲۴، آیه ۴۷، آیه ۶۰، آیه ۶۹، آیه ۷۷. ✨منظور از آیه نور، آیه ی زیر است که همان آیه ی ۳۵ سوره نور است: ✨اللّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللّهُ الْأَمْثالَ لِلنّاسِ وَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 🔸 ✨پس خود شخصی که بختش بسته است، از اولین یکشنبه ماه قمری، طی ۲۱ روز، روزی دوبار باید سوره یاسین را به نحو گفته شده بخواند یکبار بلافاصله بعد از نماز صبح یکبار هم بلافاصله بعد از نماز مغرب 🔸 ✨در این مدت اگر عذر شرعی هم برای خانم پیش آمد اشکالی برای به نحو گفته شده ندارید، مانند قبل با وضو (و با پاک کردن لباس و تعویض پنبه)، دستورالعمل را با شروع اذان صبح و اذان مغرب بخوانید (کمی قبل اذان هم اشکالی ندارد). البته در این مدت عادت خود کلمات آیات را مستقیماً با دست لمس نکنید. ✨همه مراجع: خواندن دعا و قرآن (غیر آیات سجده دار) در ايام عادت، اشكال ندارد، و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاك نمايد و پنبه و دستمال را عوض كند و وضو بگيرد و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر و دعا و صلوات شود. (توضيح المسائل مراجع، مسئله ۴۷۶). کما اینکه در حدیث صحیح آمده: قال الصادق (علیه السلام) : يَنْبَغِي لِلْحَائِضِ أَنْ تَتَوَضَّأَ عِنْدَ وَقْتِ كُلِّ صَلَاةٍ ثُمَّ تَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ وَ تَذْكُرَ اللَّهَ مِقْدَارَ مَا كَانَتْ تُصَلِّي. شایسته آن است که زن حائض، در وقت هر نماز، وضو بگیرد و رو به قبله بنشیند و به هر اندازه اى که نماز او طول مىکشیده، ذکر خدا بگوید. [بحارالأنوار، ج۲ ص۳۴۵؛ کافی ج۳ ص۱۰۱] 🔸🔸🔸 یاعلی مددی
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
💐بسم الله الرحمن الرحیم 🔸روشی بسیار قوی سوره یس در گشودن بخت ازدواج. ✨مدت انجام آن، ۲۱ روز (سه هفته
. لطفاً این دستور در گروههای عمومی نشر نشود فقط در خصوصی به کسانی که بشناسید و بشرط اطلاع ایشان به بنده و ارتباطشان در صورت بروز حالات باطنی یا ظاهری به کسی که از نزدیک بشناسید بدهید اشکالی ندارد، بشرطی که خودشان قبل شروع به بنده اطلاع دهند که دستور را انجام میدهند و حالاتی که ممکن است در طی مدت سه هفته ایجاد شود را هم حتماً بگویند تا تحت کنترل باشد
هوالحق 🔶علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) : ✨امكان دارد انسانی مثلا «عيسوی مشرب» يا «موسوی مشرب» شود هرچند حايز رتبه نبوّت تشريعی نمی‌تواند باشد، چنانكه حضرت بقية اللّه قائم آل محمّد (عليه السّلام) حايز درجه نبوّت نيست و لكن واجد تمام اسماء كماليه ی [نفوس قدسی أنبياء] آن «كلمات كامله الهی» می باشد. 💐 ✨حُسنِ يوسف، دمِ عيسی'، يد بيضا داری آن چه خوبان همه دارند، تو تنها داری 💐 ✨بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين (نهج الولایه،ص۱۱۹) 🔶 🔻 ✨در حق«صاحب الأمر»این کلام قرآن صادق است که: إنّما أمره إذا أراد شیئاً أن يقول له كُن فيكون (یس۸۲) نفس او محل مشیّت خداست، و أمرش أمر الهیست،و این سرّ«صاحب الأمر»بودن اوست (شرح عیون،ج۲ص۳۱۶) 🔶 @salehy
بسم الله 🔸برای اثر بیشتر، که هنگام قرائت بایست رعایت کنیم👇 ۱. الله لا إله إلا هو ، ۲. الحیُّ القیّوم ، ۳. لا تأخذهُ سنةٌ و لا نَوم ، ۴. لهُ ما فی السّماوات و ما فی الأرض ، ۵. من ذا الذى یشفعُ عندهُ إلا بإذنه ، ۶. یَعلمُ ما بین أيديهم و ما خلفهم ، ۷. و لا یحیطون بشئٍ من علمه إلا بما شاء ، ۸. وسع کرسیُّهُ السّماوات و الأرض ، ۹. و لا یَئُودهُ حفظُهما ، ۱۰. و هو العلیُّ العظیم . @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
💐بسم الله الرحمن الرحیم 🔸روشی بسیار قوی سوره یس در گشودن بخت ازدواج. ✨مدت انجام آن، ۲۱ روز (سه هفته
بسم الله 🔸 : ختم سوره یاسین با توجه به کلمه در آن از دستورات بسیار مجرب است چرا که مبین، نام قرآنی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است 👈 eitaa.com/salehi786/74 🔸شبیه این دستور با روشی دیگر از کلمه از رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (حفظه الله)👇
هدایت شده از 🔭🔍 بصیرت عمار
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ راهکار برای ازدواج 🔻چند سال قبل یکی از روحانیون خدمت مقام معظم رهبری رسید و از ايشان درخواست کرد در مورد دختران مؤمنه‌ای که بخاطر افزایش سن، ازدواج آنها با مشکل مواجه شده و تعدادشان هم رو به افزایش است، راهنمایی بفرمايند. 🔻رهبر معظم انقلاب راهکاری را به شرح ذیل بیان فرمودند: 1⃣ قرائت سوره یاسین را آغاز کنند تا به مبین اول برسند. (در آیه۱۲: فِی‌إمام مُبین.) 2⃣ دوباره از ابتدای سوره یاسین قرائت کنند تا مبین دوم. (آیه١٧: البلاغُ المبین.) 3⃣ مجدداً از ابتدای سوره شروع کنند تا به مبین سوم برسند. (آیه۲۴: لَفِی ضَلال مُبین) 4⃣ بار دیگر از اول سوره شروه کرده تا به مبین چهارم برسند. (آیه۴٧: فِی‌ضَلال مُبین.) 5⃣ مجدداً از ابتدای سوره تا مبین پنجم. (آیه۶۰: لَکُم عَدُو مُبین.) 6⃣ سپس دوباره از اول سوره یاسین تا مبین ششم. (آیه۶۹: و قرآن مُبین.) 7⃣ برای بار هفتم از ابتدای سوره یاسین تا مبین هفتم بخوانند. (آیه۷۷: هُوَ خَصِیم مُبین.) 8⃣ در انتها هم تمام سوره یاسین را از اول تا آخر قرائت کنند. 🔻انشاالله با عمل کردن به این ذکر قرآنی، مشکل ازدواج همه دختران مؤمنه حل خواهد شد. 📚به نقل از کانال استاد حسین جلالی رئیس دفتر آیت الله مصباح یزدی حفظه الله بصیرت عمار👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/basirrat_ammar
بسم الله پرهیز از «حظ نفس از خویشتن» اشعاری از دیوان (در ادامه) 🔸 🔻خدا خودش نشان میدهد به عبدش، که هنوز در حوائجش «خلوص از منِ خویش» ندارد، و همین احساس در «حظ از خویش داشتن» و «اختیار از خویش کردن»، موجب شرک میشود. 🔻کسی که تعلق به هر حظی از «من» دارد، ولو آن حظش لذتی معنوی یا علمی یا محبتی باشد، بازهم محجوب در تمنیات خویش است. از این محظوظ بودن خویش است که لذت میبرد، نه از فقر و فنایش در برابر عزت حق (که هرچه دون حق، باطل است) . محجوب از حق است چون هنوز محظوظ از خویش است، محظوظ از هر کمال و نفع و لذتی برای خویش، محظوظ از تعلق به علم برای خویش، محظوظ از تعلق به معنویت و کرامت معنوی برای خویش، محظوظ از تعلق به محبتی پاک و خالص برای خویش، محظوظ از تعلق به شهرت اخلاقی و عرفانی و معنوی و علمی و عملی برای خویش، محظوظ از توجه دیگران بسوی خویش، محظوظ از خوشایندِ دیگران شدن (لایک گرفتن) برای خویش، محظوظ از تعلق به مال و مقام (مِلک و مُلک) برای خویش، محظوظ از حب زناشویی و لذت زناشویی برای خویش، محظوظ از اولاد خوشایند و مایه آبرو برای خویش، محظوظ از رابطه با زیباسیرتان و زیباصورتان برای خویش، محظوظ از تعلق داشتن به خوبان برای خویش، محظوظ از حس شاگردیِ اهل دل داشتن برای خویش، محظوظ از تألیفات علمی و آثار معنوی و خوابهای خوش و جلواتِ درونی و بیرونیِ خویش،... و هرچه که هست تکرارِ «خویش» است، برای «حظّ نفس از خویش»، و همگی بندگی در «هوای نفسِ خویش» . برای همین است که اگر این «حظّ نفس از خویش» را تأمین شده نیابد، بر هرچه مانعِ تحقق آن حظ خویش می یابد میخروشد، و اگر اهل ایمانِ قلبی و زنده دل باشد، در همین پرخاش و خروش نفس، میتواند «تسویلِ نفس خویش» را فاش بیابد، و طوفانِ هوای درونش را ببیند، که چگونه بر هرچه مانع از پرستشِ «هوای نفس خویش» بوده، خشم و خروش یافته است. 🔸 (چند تذکر از یک زنده دل👇جناب مغربی) 🔸 چون اساس خانه توحيد بر فقر و فناست جز كه بر فقر و فنا نتوان نهادن اين اساس گر همى خواهى كه ره يابى بكوى وحدتش بگذر يعنى از جان و دل و عقل و حواس 🔸 بايد اندر عشق او بكل وارسته شد كانك در عشقش بكل وارست نيست از پى پيوند او بايد بريد پى بريدن اينك كس هرگز بدو پيوست نيست 🔸 يار تا من هستم از خود، باخبر نگذاردم تا ز باقى بود رسم و اثر نگذاردم تا ز ما و منى را باز نستاند بكل تا نسازد او ز چيزى دگر نگذاردم با وجود آنكه گشتم در رهش، از خويشتن، چون زمين و آسمان زير و زبر نگذاردم من محجوبم از وى دارم اميدى كه او در حجاب از خويشتن زين بيشتر نگذاردم گرچه من اندر هوايش بال و پر انداختم ليكن اميد منست كو بى بال و پر نگذاردم در گه گفتار و ديدارش يقين دانم كه او يك زمان بى شمع و يك دم بى بصر نگذاردم مردم چشمم از آنم نام انسان كرده است چونك من انسان عينم از نظر نگذاردم من گداى او از آن گشتم بسان مغربى كو دگر همچون گدايان دربه در نگذاردم آتش عشق است كه اندر رشته جانم فتاد تا نسوزاند چو شمعم سر بسر نگذاردم 🔸 يوسف حسنش چو آيد در لباس گردد او را هر دو عالم پيرهن سر ز جيب هر دو عالم برزند در خود آرايد لباس جان و تن چون لباس جان و تن در خود كشد پر ز خود بيند هزاران انجمن ... عشق چون بيند جمال خويش را در لباس و در نقاب ما و من غيرت آرد حُسن را گويد كه زود جامه اغيار بركن از بدن حُسنِ خود را از لباس آرد برون باز در ذات خودش سازد وطن كثرت كونين را در خود كشد بحر وحدت چونكه گردد موج زن كس نماند غير ذات مغربى نى زمين ماند در آن دم، نى ز 🔸 تا ما در حجابيم بسى حجاب داريم به زان نبود كه خويشتن را يكسر به نگار واگذاريم در هستى دوست نيست گرديم وز هستى خويش ياد ناريم چون خامه اگر ز سر برآئيم سر از خط دوست بر نداريم اى ساقى از آن مى كه باقيست در ده قدحى كه در خماريم تا مست فرو رويم در خود وز جِيْب عدم سرى برآريم در مهر رسيم مغربى وار اى دوست دمى كه ذره واريم 🔸 @Salehy
بسم الله برخی مطالب اولیاء پیرامون 👇 🔸 🔆حضرت‌ آقا حاج‌ سيّد هاشم‌ بسياري‌ از كارهاي‌ نيكو را از حظوظ‌ نفسانيّه‌ مي‌ شمردند ميفرمودند: غالباً مجالسي‌ را كه‌ بعضي‌ از سالكين‌ تشكيل‌ ميدهند و در آنها شعر ميخوانند، از حظوظ‌ نفس‌ است‌؛ گرچه‌ لذّت‌ معنوي‌ برند، امّا حظّ نفس‌ است‌. بسياري‌ از اذكار و اوراد را مردم‌ براي‌ أغراض‌ نفساني‌ و حظوظ‌ آن‌ بجاي‌ مي‌آورند 🍇قرآني‌ را كه‌ تلاوت‌ مي‌كنند، اگر به‌ زيبائي‌ جلد و ورق‌ و خطّ توجّه‌ داشته‌ باشند، و يا بر روي‌ رَحل‌ مشبّك‌ بخوانند و آن‌ رحل‌ مؤثّر در حالت‌ قرائتشان‌ باشد، حظوظ‌ نفس‌ است‌ سجّادۀ ساده‌ و سفيد مطلوب‌ است‌؛ سجّاده‌هاي‌ زيبا و منقّش‌ و ملوّن‌، حظوظ‌ نفس‌ است‌ تربت‌ سيّد الشّهداء عليه‌ السّلام‌ اگر به‌صورت‌ مُهرهاي‌ معمولي‌ گرچه‌ ناصاف‌ باشد، تربت‌ است‌؛ ولي‌ اگر صاف‌ بودن‌ آن‌ مدّ نظر گرفته‌ شود حظوظ‌ نفس‌ است‌؛ و 👈بايد درست‌ ملاحظه‌ كرد كه‌ شيطان‌ تا به‌ كجا دائرۀ مأموريّت‌ خود را توسعه‌ داده‌👉و در سجده‌گاه‌ مؤمن‌ شيعه‌ آنهم‌ بر روي‌ تربت‌ پاك‌ آن‌ زمين‌ مقدّس‌، دوست‌ دارد اثر خود را بجاي‌ گذارد 📿تسبيح هاي‌ زيبا كه‌ در ذكر انسان‌ مؤثّر است‌، همگي‌ حظوظ‌ نفس‌ است‌؛ و هكذا عِمامه‌ و عبا و رِدا و غيرها از آن‌ چيزهائي‌ كه‌ در عبادت‌ و نماز و دعا و زيارت‌ و تلاوت‌ و ذكر و ورد مؤمن‌ مؤثّر باشد. 🖊حضرت علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی 📘کتاب روح مجرد، صفحه۱۹۰ 🔸
بسم الله 🍁عبادت نبايد براى حظّ نفس انجام شود🍁 🔸علامه طهرانی مى‌فرمودند: نوع أفرادى كه عبادت مى‌كنند، نماز مى‌خوانند، روزه مى‌گيرند، حجّ و عمره بجاى مى‌آورند، در واقع دنبال نفس و أميال و حظوظ آن مى‌باشند. نفس‌است كه ميل و علاقه به نماز دارد و از آن لذّت مى‌برد، أمّا وقتى اين نماز را در بوته نقد مى‌گذارى و تحليل مى‌كنى در مى‌يابى كه لِلّه نبوده و صبغه خدايى ندارد بلكه خود را عبادت‌كرده‌است. دور خانه خدا طواف ميكند أمّا فى‌الواقع نفس خود را مطاف قرار داده و به دور آن ميگردد و لذا در كمال او تأثيرى ندارد. از سالكانى كه عبادات و معاملات آنان فاقد روح و إخلاص بوده تمثيل به «حمار آسياب» مى‌نمودند.[۶] مى‌فرمودند: حال اينان حال آن چهارپاست كه او را به سنگ‌آسيا بسته و چشمانش را پوشانده‌اند و از صبح تا به شب، پيوسته دورآسيا ميگردد و به خيال خود فرسنگ‌ها راه‌رفته‌است، ولى شب كه چشمانش را بازمى‌كنند، مى‌بيند دريغا! در همان نقطه آغاز است. اين نوع أعمال نيز اگرچه به ظاهر سنگين باشد، عامل آن طىّ طريق نكرده و به قرب حضرت حقّ نائل نمى‌شود و تنها درجامى‌زند. 🌸 منبع : کتاب نور مجرد 🌼 نویسنده: آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) T.me/noor_mojarrad 🔸
بسم الله 🍁راه خدا راه مجاهدت است نه حظّ نفس🍁 🔻 ايرادى كه علاّمه طهرانی به برخى از شاگردان مرحوم حضرت آيت‌اللـه أنصارى (رضوان‌ اللـه‌ عليه) داشتند همين بود. جلساتى داشتند و شب تا به صبح دور هم جمع شده، حافظ مى‌خواندند و سرگذشت و أحوال أولياء خدا را بيان مى‌كردند، ولى نماز شب‌شان فوت مى‌شد و از تهجّد باز مى‌ماندند! و مى‌فرمودند: به اين نحو، اگر ده‌سال و بيست‌سال بگذرد، انسان تكان نمى‌خورد. و اينها همه است؛ و راه خدا راه مجاهدت و رياضت است. 🔻بارى، ايشان ارزش عمل و ملاك ردّ و قبول آن را إخلاص و توحيد مى‌دانستند. در مسجد قائم مى‌فرمودند: شخصى براى عمارت مسجد، يك ريال أمّا قربةً‌إلى‌اللـه مى‌پردازد و در مقابل، شخصى ميليونها خرج ميكند و مسجد بنا ميكند تا اينكه بگويند: فلانى مسجد ساخته‌است. عمل شخص أوّل چون براى خدا بوده، و هرچه براى خداست ارزش و بهاء دارد، ارزشمند بوده و متاعى‌است كه در بازار قيامت طالب و راغب دارد، به خلاف عمل شخص دوّم كه چون ملاك توحيد و خدا در آن نيست، مورد قبول واقع نمى‌شود و فاقد ارزش است. 🔻 درباره وجوهات و صدقاتى كه برخى از أهل مساجد جمع‌آورى مى‌كردند، مى‌فرمودند: انسانى كه اگر تنها باشد فقط صد تومان كمك ميكند، اگر در برابر رفقاى خود كه به دست او نگاه كرده و خيره شده‌اند، از روى حيا مثلاً سى‌هزار تومان كمك كند، چون غيرخدا را در اين إعانت خود دخالت داده، ارزشى ندارد. و لذا جمع‌آورى پول در ملأ عام و در مقابل ديدگان افراد را كارصحيحى نمى‌دانستند. 🔸 🌸 منبع : کتاب نور مجرد 🌼 نویسنده: آیت الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند علامه طهرانی) T.me/noor_mojarrad 🔸
بسم الله 🔸 🔸 : 🔻اكتفا و قناعت به غير از مقام فنا و لقاء خدا، خسرانى عظيم‌است، چه اينكه غير از ، هرچه باشد فاقد ارزش و همه از است. 🔻 مبادا فريفته كسانى شويد كه طىّ‌الأرض و كيميا دارند يا مريض شفا مى‌دهند و إخبار از مغيّبات دارند؛ اينها همه از آثار تقويت نفس است. عيار أفراد را بايد با و و در برابر حضرت پروردگار محك زد تا سره از ناسره مشخّص گردد. 🌐 nooremojarrad.com/دانشنامه/ضرورت_ترک_کرامات_از_نگاه_علامه_طهرانی 🔸کتاب نور مجرد / سرفصل« »👇 🔸علاّمه طهرانی قدّس‌اللـه‌نفسه‌الزّكيّة كرارا مى‌فرمودند: مسير أهل توحيد و عرفان با مسيرهاى ديگر از قبيل أهل كشف و كرامات متفاوت است. راه خدا، راه تهذيب و فناست و با راهى كه بعضى دراويش و ديگران پيش گرفته و نفس را تقويت نموده و فربه مى‌كنند، در دو قطب مخالف قرار دارند. رياضت‌ها و مجاهدت‌هاى آنها براى پرواركردن نفس و افزودن به قواى آن است، أمّا أهل توحيد نفس را در زير سنگ‌هاى رياضت و مجاهده آسيا كرده و لِه مى‌نمايند و مُعترف به عجز و نيستى خود مى‌گردند. 🔸از اين رو در مدّت حيات ايشان أبدا ديده نشد كه با أفرادى كه در مسير تقويت نفس بوده و گمشده خود را غيرتوحيد حضرت پروردگار مى‌دانستند، اگرچه انسان‌هاى خوب، أهل تهجّد و زهد و ايثار بودند، حشر و نشرى داشته باشند. و مى‌فرمودند: راه ما جداست! 🔸در سلوك راه خدا، انسان بايد تنها داغ و نشان توحيد حضرت حقّ را بر دل داشته باشد و شعار او در طريق وصال اين باشد كه: ما از تو به غير از تو نداريم تمنّا حلوا به كسى ده كه محبّت نچشيده 🔸و لذا ايشان مى‌فرمودند: اكتفا و قناعت به غير از مقام فنا و لقاء خدا، خسرانى عظيم‌است، چه اينكه غير از توحيد، هرچه باشد فاقد ارزش و همه از حظوظات نفس است. و نيز مى‌فرمودند: مبادا فريفته كسانى شويد كه طىّ‌الأرض و كيميا دارند يا مريض شفا مى‌دهند و إخبار از مغيّبات دارند؛ اينها همه از آثار تقويت نفس است. عيار أفراد را بايد با توحيد و رضا و تسليم در برابر حضرت پروردگار محك زد تا سره از ناسره مشخّص گردد. 🔸كسى به خدمت ايشان آمده بود و مى‌گفت: فلان مريض را شفا دادم! ايشان فرمودند: اگر خودت نيز مريض شوى، مى‌توانى خودت را هم شفا بدهى؟ گفت: نه! والد معظّم فرمودند: گير كار اينجاست كه شما در عالم نفس گرفتاريد و إلّا برايتان فرقى نمى‌كرد كه خود را شفا بدهيد يا ديگرى را. انسان موحّد اگر مريض شود و بخواهد، به يك حبّه قند سوره حمد را مى‌خواند و خود را شفا مى‌دهد! 🔸روزى در خدمتشان به بازديد يكى از رفقاى سابق سلوكى ايشان رفتيم و اين آخرين ملاقات والد معظّم با آن رفيق بود. در منزل اين آقا كه مردى صاحب نَفَس و رياضت‌كشيده و رنج‌ديده بود، صحبت‌هاى زيادى شد و دائما با آب و تاب برايمان تعريف ميكرد: فلان مريض را شفا دادم! با يك حبّه قند كه بر آن دعا خوانده بودم، مشكل فلان شخص را حلّ كردم! و چه و چه! وقتى بيرون آمديم، علاّمه والد به حقير فرمودند: ايشان فقط مى‌گفت: من چنين كردم من چنان كردم، و يك كلام از خدا بر زبان ايشان جارى نشد. بايد همه اين امور را به خدا نسبت داد. اين خداست كه شفا مى‌دهد؛ اگر با حمدى كه انسان قرائت كرد مريض شفا يافت، به عنايت و قدرت خداست و بس؛ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللَهِ. 🔸و نيز مى‌فرمودند: أهل توحيد، أفعال خود را به خدا نسبت مى‌دهند و اگر كسى به خود نسبت داد، إنّا كشف مى‌شود كه در راه متوقّف شده و از توحيد تنزّل كرده و مبتلاى به شرك شده است! در راه توحيد من و ما وجود ندارد;[۱] زيرا «التَّوحيدُ إسقاطُ الإضافات» [۲]، يعنى اين اضافه‌ها و نسبت‌هاى به خود و نفس را در توحيد بايد دور ريخت و فقط به خدا نسبت داد. 🔸 ___________ پ.ن: ۱. مثل عرفانى لطيفى بين أرباب معرفت رائج است كه مى‌گويند: «الف هيچ ندارد» و مراد آنها از «الف» انسان كامل و موحّد است كه در برابر ذات حضرت پروردگار هيچ نمود و أنانيّتى نداشته و خود را كاملاً در تصرّف حضرت حقّ مى‌بيند. و منشأ اين مثل عرفانى اين است كه سابق‌الأيّام، حروف الفبا را كه از حيث نقطه دار بودن و نبودن در مكتب به كودكان تعليم مى‌دادند، مى‌گفتند: با يكى بر زير دارد، تا دو تا به سر دارد. "الف هيچ ندارد" و از اينجا مثل شد. ما كه‌ايم اندر جهان پيچ پيچ چون الف كو خود ندارد هيچ هيچ (مثنوى‌معنوى، دفتر أوّل، ص ۴۱) ۲. اين عبارت را به صورت: التّوحيدُ إسقاطُ اليآءات، أى "يآءاتِ المُتكلّم" نيز گفته‌اند. يعنى انسان موحِّد چيزى را به خود نسبت نمى‌دهد و در کلامش"ياء متكلّم"ها را ساقط ميكند. نمى‌گويد (به عربی): "كتابي" «كتاب من»، "علمي" «علم من»؛ و ياء متكلّم را در آنها ساقط ميكند. 🔸 @Salehy