eitaa logo
65 دنبال‌کننده
319 عکس
58 ویدیو
0 فایل
✍️ قلمی سزاوار مدح است که برای هدایت بنویسد، ضلالت را ذلیل کند، نادیدنی‌ها را در سطور، دیدنی کند و در برخورد و اصطکاک با محیط، صریرش به خروش آید. علی فراهانی @M_AliFarahani
مشاهده در ایتا
دانلود
صریر
#خلاقیت_در_نویسندگی #ذکر_شبانه #صفحه_نخست ذکر شبانه #خلاقیت https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani 👇👇👇
📌ذکر شبانه صفحه نخست 3⃣ 🌿 را در صفحات خلاقیت صبحگاهی، ادامه دهید. در ذکر روزانه، من یک کاوشگرم که تنها به کشف ارتباط‌های خودم با هستی می‌پردازم. 🌿 و صفحه نخست، صفحه اکتشافات من است از نعمت‌هایی که دائم صدایم می‌کرند و من متوجه‌شان نمی‌شدم. 🌿 این صفحه، دریافت‌های من از روابطم است؛ دریافت من از خالقم. او که مهربانانه خودش را متوجه من می‌کند: 🔮 أ لَمْ يَجِدْكَ يَتيماً فَآوى‏ * وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى‏ (ضحی/ ۶و۷) ✏️ به‌راستی اگر من در کشوری بی‌دین به دنیا آمده بودم! در خانواده‌ای کمونیست قد کشیده بودم! یا اگر در همین دیار شیعی، تو را فراموش کرده بودم! چه بر سر من میامد... 🌿و دریافت من از خلق‌الله و مردم: گاهی خیر، 🔮إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ...(حجرات/۱۰) ✏️آن‌گاه که یک سرود، یک پیام، یک فرد، مایه صلح من با جامعه‌ام می‌شود... و گاهی شر، 🔮و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً... (لقمان/۶) ✏️آن‌ها که تا می‌توانند با برجسته‌سازی‌ها، با ناامید کردن‌ها و غُر زدن‌ها مخ من را می‌خورند... 🌿 و دریافت من از خلقت: خلقتی که اگر بارها به آن نگاه کنم، باز خدمتی نو از آن‌ها می‌یابم. 🔮 ...فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ* ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/ ۳و۴) ✏️ میزی که در مقابلم زانوی تواضع زده است، نیمکتی که من را به دوش گرفته است، قلمی که پایش اسیر انگشتان من شده است. ✏️از طبیعت بگویم؛ درختی که جرم رفاه‌طلبی ما را می‌کشد و تمام تلاشش را می‌کند تا هوا را پاک کند. بادی که اگر نورزد، با همان ماشین‌هایی که دائم فخرش را می‌فروشیم، خودمان را خفه خواهیم کرد. خورشیدی که هرروز می‌تابد، بدون قبض، بدون آبونمان و بدون پیامک اخطار قطع نور و گرما و «من» جزیی از این «ما» هستم. 🌿و خودم: ✏️من، این چشم، این گوش، این قلب، این چند تار نازک در حنجره‌ام که با آن می‌خروشم. این روح، این میل‌ها، این حسگرهای فهم لذت‌، این حسگرهای فهم رنج و خیلی چیزهای دیگر؛ این‌های سرمایه‌های منند که دیگران شاید داشته باشند و شاید نداشته ‌باشند. 🔮و لَقَدْ مَكَّنَّاهُمْ فيما إِنْ مَكَّنَّاكُمْ فيهِ وَ جَعَلْنا لَهُمْ سَمْعاً وَ أَبْصاراً وَ أَفْئِدَة... (احقاف/ ۲۶) ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
صریر
#خلاقیت_در_نویسندگی #ذکر_شبانه #صفحه_دوم ذکر شبانه #خلاقیت https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani 👇👇👇👇
📌 صفحه دوم 4⃣ 🌴 در هیاهوی نمایش جنگ‌های سرد و گرم، نرم و سخت، مجازی و حقیقی، صداهای مختلف از شیپورهای📯 متعدد، تزاحمات طبیعی و غیرطبیعی، 🔘 من چه سهمی دارم؟ 🍀صدایی هم دارم یا فقط شنونده‌ام، 🍀 پی رنگم یا اهل نیرنگم، 🍀 بی‌درد بهره می‌برم یا دردمند، بهره می‌دهم ☘️و بالاخره، این «من»، در این «یم¹»، «نَمی» دارد یا نه! 🔹کشف روابط پنهان و آشکار، سهم من را روشن خواهد کرد؛ ✔️پس مهم است که جایگاه خودم را بشناسم. ✔️مهم است که بدانم در صفحه دوم ، چه نقشی دارم. 🌴مهم است که فکری کنم: چقدر در برابر 🌷خالق🌷، شاکرم؟ چقدر قلبم در تصرف اوست؟ چه تعداد قلب‌ها را به حب او گره زده‌ام؟ و چقدر پای ثابت دوستی با اویم. 💐 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ² 🌴و پرداخت من به خلق: و چند سؤال مهم؛ ❓ من چقدر تک‌رو هستم؟ ❓ تا کجا منفعت‌طلبم، ❓چند بار به هم‌کیشانم به‌مثابه پله‌های نردبان نگریسته‌ام. ❓چند بار از همسایه‌ام سایه گرفتم و به او سایه ندادم. ❓ تور ایثار و مهربانی‌ام چقدر وسعت دارد؟ 💐تعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان‏³ ✅ و چقدر برای دوستانم مایه گذاشتم. ✅دوستانی که وقتی دوستی نبود، دوست من بودند ✅و وقتی با آن‌ها دوست نبودم، با من دوستی کردند. ✅ دوستانی که در حُسن رفاقت، معصوم‌اند. 💐إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ⁴ 💐...وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً⁵ 🌴و پرداخت من به خلقت و طبیعت: اوج بی‌رحمی من و امثال من، با طبیعت است. طبیعتی که فقط در استخدام من است. 🌳 درختی که از شهر هیولاها رخت بست و در رفت. 🌳آن‌هم که ماند، با چند سرفه‌، برگش اکسید شد و چوبش کربن. 🐶 سگ بیچاره از صاحب پُرچانه، دلش چاک‌چاک شده است. و عجب دنیایی! نبی مرسل، 🌷عیسی مسیح از استخوان دندان سگ، به حواریان، نظم خلقت می‌آموزد و آن مسیح نژاد پریده، استخوان به دندان گرفته تا با هوار وحشیان، خلقت را بی‌نظم کند. 💐هوَ الَّذى انزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُم مِنهُ شَرابٌ ومِنهُ شَجَرٌ فيهِ تُسيمون* يُنبِتُ لَكُم بِهِ الزَّرعَ والزَّيتونَ والنَّخيلَ والاعنبَ ومِن كُلّ الثَّمَرتِ انَّ فى ذلِكَ لَأيَةً لِقَومٍ يَتَفَكَّرون‏⁶ 🌴و باز خودم؛ چه بگویم که بارها به خود ظلم کرده‌ام؛ باری برای لذتی خودم را کوبیدم، باری هم برای ذلتی، چشمانم، گوش‌هایم و قلبم را فروختم. 💐ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ⁷ بله، گاهی هم روحم را سوهان زدم و با تلاوت یا ، آن را جلا دادم. 💐الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ⁸ 👈من و شما، ربات نیستیم، ما کاوشگرانی هستیم برای اکتشاف هستی به وسعت هستی‌مان. ✍️علی فراهانی ¹. دریای بزرگ ². محمد/۷ ³. مائده/۲ ⁴. مائده/۵۵ ⁵. نساء/۶۹ ⁶. نحل/۱۰و۱۱ ⁷. بقره/۵۷ ⁸. آل عمران/۱۹۱ https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
5⃣ 💠 در بین قالب‌های نویسندگی، خاطره‌نویسی📖، از راحت‌ترین و ملموس‌ترین قالب‌های نگارشی است که نویسنده به‌سادگی با آن انس می‌گیرد. 👌به همین دلیل در کارگاه‌های داستان‌نویسی، گام نخست را با نوشتن داستان از زاویه اول‌شخص آغاز می‌کنند؛ چون همه ما با توصیف محیط و انسان‌های اطرافمان از زاویه «من» یا همان «اول‌شخص» انس بیشتری داریم. 🔖 اکنون به موضوع خلاقیت در نویسندگی برمی‌گردیم؛ صرفاً یک تمرین نیست، دروازه‌ای است برای یادگیری مهارت‌های افزایش خلاقیت. 👈وقتی شما در تمرین از زاویه اول‌شخص، روابط روزانه خودتان را کشف و پردازش می‌کنید، پس حتماً می‌توانید با ضرب این مهارت با تمرین جان‌بخشی که در جلسه نخست، انجام داده‌اید، نوشته‌های تازه بیافرینید. : 🖌به یکی از اشیاء اطرافتان، جان‌ بدهید و خودتان را به‌جای او بگذارید. اکنون همان روابط دریافت و پرداخت به چهار «خ» خلاقیت را بنویسید. ⚠️تکرار یک نکته:⚠️ چارچوب دارد، ولی قیدی ندارد. ✔️پس ضرورت ندارد که دو صفحه را پر کنید، ✔️ضرورت ندارد، برای هر قسمتی، جملات پرطمطراق و زیبا بنویسید. 👈مهم این است که شما در این چارچوب فکر کنید و چند جمله بنویسید. 🔮در این تمرین نیز، این نکته بالا را در ذهن داشته باشید و قلمتان را آزار ندهید. مثال در یادداشت بعدی👇 https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
🔆مثال : جان‌بخشی به «قلم روی میز خودم🖌» 📝 صفحه نخست 🖇دریافت از خالق، وقتی من داخل کارخانه به دنیا آمدم، تمام فکر و ذهنم این بود که رنگ خونم، قرمز باشد ولی خدایا تو نخواستی. وجودم را با خون آبی پر کردند و کلاه آبی به سرم گذاشتند. اول خیلی ناراحت بودم. تا وقتی که در کنار دوستانم، داخل جعبه مغازه لوازم‌التحریر، متوجه شدم که ما خودکارهای آبی، مشتری بیشتری داریم انسان‌ها بیشتر از ما استفاده می‌کنند، اینجا بود که نیت کردم اولین باری که قرار شد، خونم را اهدا کنم، ابتدا نام تو را با آن بنویسم.... 🖇دریافت از خلق این آقا که مقابل من است، زیاد از من استفاده نمی‌کند، نمی‌دانم چرا نوشته‌های مهمش را با صفحه‌ای که کلی دکمه روی آن دارد، می‌نویسد. این صفحه‌کلید و آن صفحه‌نمایش پر غرور، شده رقیب و دشمن من.... 🖇دریافت از خلقت دفتری روی میز است که شده رفیق من. معمولاً من با او تماس دارم. از او خوشم می‌آید. دفتر مهربانی است. کاغذش نه نرم و نه زبر است. همیشه هم دم دست است... 🖇دریافت از خودم از خودم راضی‌ام ولی از خشک شدن جوهره وجودم نگرانم؛ اگر خونم غلیظ شود، غلتک کف پایم سفت می‌شود؛ بعد آن‌وقت غرش رو صاحبم به من و کارخانه‌ام می‌زند... صفحه دوم: . . . https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
صریر
#خلاقیت_در_نویسندگی 5⃣ 💠 در بین قالب‌های نویسندگی، خاطره‌نویسی📖، از راحت‌ترین و ملموس‌ترین قالب‌های
📌 6️⃣ 🔶 ما در دوره مقدماتی نویسندگی خلاق، همچنان در مرحله کشف ارتباط‌هاییم. این اکتشافات برای ترکیب‌ها، تفریق‌ها و تجمیع‌ها که در آینده خواهیم گفت، سهم کلیدی دارد. 🔸در این جلسه، به تمرین تغییر زاویه دید، می‌پردازیم؛ هرچند خواه‌ناخواه، این تمرین را در خلال تمرین قبل، انجام داده‌ایم ولی قصد ما برجسته‌‌سازی این وجه از تمرین قبل است. 🧠توضیح مشکل بسیاری از ما انسان‌ها این است که در ارتباط با محیط پیرامونمان، فقط از زاویه اول‌شخص نگاه👀، ارزیابی🛠 و قضاوت ⚖️می‌کنیم. این زاویه دید هرچند به ما وفادار است، ولی به خاطر تنگی دریچه دید، ما را به قضاوت‌های غیرواقعی😔 می‌کشاند. خیلی‌ها را می‌شناسم که می‌گویند: بااینکه متن من برای خودم جذاب است، نمی‌دانم چرا برای دیگران چندان دل‌نشین نیست؟ این چالش برای سخنوران و سخنرانان بسیار رخ می‌دهد. 🌐 سخن به‌ظاهر ساده زیر، از 🌷معصومان علیهم السلام زیاد صادر شده است: 🌺آنچه برای خود می‌پسندید، برای دیگران نیز همان را بپسندید، و آنچه برای خود نمی‌پسندید، برای دیگران نیز نپسندید.🌺 این جمله، یک شاه‌کلید در روابط اجتماعی است؛ چراکه ما را متوجه می‌کند به زاویه دیدهای مختلف تا به انصاف نزدیک‌تر شویم. 👈ازآنجاکه بسیاری از مردم از اجرای این توصیه، غفلت می‌کنند، بنابراین آن‌کس که بتواند از فن تنوع در ، بهره بیشتری ببرد، می‌تواند سخن جدیدتری بیان کند. به همین دلیل ما این فن را جزو مهارت‌های افزایش خلاقیت می‌دانیم. تمرین چهارم: یک شی یا موضوعی را انتخاب کنید و در زوایای مختلف آن را توصیف کنید. یا تمرین یادداشت بعدی را انجام دهید.👇👇👇 ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
تصویر را به دقت نگاه کنید. صحنه روبه‌رو را به وسیله یکی از زاویه‌دیدهای زیر توصیف کنید: - مردی که کاپشن آبی به تن دارد؛ - کودکی که بر دوش پدر قرار دارد؛ - پرچم مشکی که در دستان یکی از این زائران است؛ - گلدسته طلایی که در وسط تصویر است؛ یا یک شخصیت دیگر به انتخاب خودتان. نوشته زیبای خودتان را بفرستید تا در صورت امکان، در این کانال منتشر کنیم. https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
📌 7️⃣ 🌺 و[یاد کنید] آن هنگام که در جنگ بدر كه شما با دشمن برخورد كرديد، دشمن را در چشم شما اندك نشان داد و شما را نيز در چشم آنان اندك، تا خدا به پيروزى شما و شكست آنان که قطعی بود، تحقّق دهد و همه كارها به سوى خدا بازگردانده مى‏شود. (انفال/۴۴)🌺 ▶️ یکی از جذابیت‌های تجربه پرواز با هواپیما (یا با وسیله دیگر)، نگاه کردن از بالا به خانه‌ها، اتومبیل‌ها، انسان‌ها، خیابان و ... است. ✅ برای شما جذاب است، چون آن چیزهایی که همیشه در اندازه و ابعادی مشخص می‌دیدید، این بار در اندازه‌های متفاوت می‌بینید. ❎ یکی از آفت‌های نویسندگی، افتادن در چاله تکرارگویی است. گفتن مطالبی که خواننده آن را تکراری و زیاده‌گویی می‌پندارد. ❎حتی گاه مطالبی نو می‌نویسد، ولی چون خواننده آن کیفیت بیان را بارها شنیده است، از خواندن آن متن لذت نمی‌برد. 👌 نویسنده‌ای می‌تواند با قلمش حبه قندی را در دل خواننده خود آب کند که بتواند موضوع خود را از جهتی نو روایت کند. 👈 دقت کنید! در این فن روایت، هویت و چیستی موضوع شما و حتی تغییر نمی‌کند؛ بلکه تنها جهت روایت تغییر کرده است. 🌸در جنگ بدر، دو جبهه آماده نبرد، ازنظر تعداد نفرات و تجهیزات اصلاً باهم همخوانی ندارند، ولی هردو گروه، یکدیگر را قلیل می‌بینند. دشمن با همان نگاه‌های کلیشه‌ای و معمول خود👀، نفرات سپاه اسلام را کم می‌بیند؛ پس منجر به غرورشان می‌شود و 🌷خداوند تعداد نفرات دشمن را از جهتی دیگر به مسلمانان کم نشان می‌دهد؛ پس منجر به بالا رفتن روحیه‌شان می‌شود. 👌 پس جهت روایتگری آن‌قدر جدی و خلاقانه است که می‌تواند یک سپاه ۳۱۳ نفره را بر سپاهی چندهزار نفره پیروز ‌کند. ✨دقت کرده‌اید که چرا بسیاری از هم‌وطنان با دیدن جوانان کشورمان، می‌گویند ما به آینده ناامیدیم؛ ولی رهبر حکیم انقلاب با دیدن همان جوانان، می‌گوید: من به آینده امیدوارم. ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
به مثال زیر دقت کنید؛ در این یادداشت نوع نگاه سوم، دقیقا توجه به تغییر است:👇👇👇
⃣ 🌴روزی معلم لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت: «چه می‌بینی؟» 🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسان‌های بدبین و خوش‌بین می‌دانست فوراً گفت: «لیوانی که نیمی از آن پر است.» 🌴معلم لبخندی زد و گفت: «متوجه‌ام که تو خوش‌بینی ولی می‌خواهم خلاق باشی. یک‌بار دیگر نگاه کن و بگو چه می‌بینی؟» 🌱هنرجو درنگی کرد و گفت: لیوان را پر می‌بینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا» 🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگ‌تر نگاه کردی؛ ولی می‌توانی یک‌بار دیگر برگردی و بگویی چه می‌بینی؟ 🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید. 🌴 معلم دست هنرجو را گرفت و نزدیک لیوان برد و گفت: از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه می‌بینی؟ 🌱- لیوان را پر از آب می‌بینم. 🌴 معلم لبخندی زد و گفت: می‌بینی؟! با یک تغییر در جهت دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی. خیلی از نعمت‌های خالق را ما نمی‌بینیم؛ چون فقط ازآن‌جهتی می‌بینیم که همه می‌بینند. ✅ و چه زیبا خداوند می‌فرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى‏ في‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ * ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴) ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
به تصویر نگاه کنید و آن را یکبار با همین و بار بعد از جهت دیگری توصیف کنید.
تمرین دیگر برای 🌸
تمرین 🌷
📌
توجه به ابعاد غیرظاهری موضوع

8️⃣ 🌼 پزشک یا مهندس، مسئول مملکتی یا میاندار هیئتی، مشهور یا ناشناخته، فرقی نمی‌کند؛ برای خدمت به زائر حرم رضوی، همه مفتخر به نوکری‌اند. 🌱 سؤال یک بیگانه از این مرام‌ها، چرایی این افتخار است. یک بله‌قربان‌دار، چه می‌بیند که خود را بله‌قربان‌گوی امام رئوف می‌خواند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌼 نوشتن از دودوتاچهارتاهای دنیا و دیدنی‌های آشکار که خیلی‌ها آن‌ها را می‌نویسند و می‌گویند، کار جذاب و چشمگیری نیست، هنر یک نویسنده خلاق، نمایش دودوتاهشت‌تاهای دنیا و دیدنی کردن نادیدنی‌ها است. 🌷 نوشتن از نماز باشکوه مسلمانان در مصلا، دشوار نیست؛ ولی پرده برداشتن از نماز پرندگان در حال پرواز، اوج جذابیت و خلاقیت است. «...الطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبيحَهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِما يَفْعَلُون‏». 🌷اینکه منحوس زمین و کاشانه را غارت می‌کند، برای خیلی‌ از ما آشکار است، ولی اینکه نابودی این رژیم را در کمتر از ۲۵ سال، ببینی، به حق، اوج هنر است. 🔰 یکی از عناصر مهم در و ، توجه به ابعاد غیر ظاهری موضوعات است. 👈دیدن ظرافت‌ها و لطافت‌هایی است که شاید گاهی لمسشان می‌کنیم، ولی خیلی از اوقات آن‌ها را نمی‌بینیم؛ مثل ندیدن نوشته‌های کاشی‌ها و سنگ‌های بقاع متبرکه. اینکه چطور می‌توان ابعاد پنهان یک موضوع را کشف کرد، مطلبی است که من سعی دارم در چند یادداشت بعد، شماری از آن‌ها را بگویم. https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
📌 و معناشناسی واژگان 9️⃣ 🍒 ما روزانه در گفت‌وگوها و نوشتن‌ها از کلمات و ترکیب‌های بسیاری استفاده می‌کنیم که ممکن است به معنای عمیق هیچ‌کدام توجهی نداشته باشیم. 🍒 گاه با یک چشم دوختن «گرته برمی‌داریم» و گاه با یک توفیدن، توفانی باران‌زا می‌آفرینیم؛ درحالی‌که ترکیب «چشم دوختن» اصلاً فارسی نیست یا طوفان به معنای باد و باران شدید است نه توفان که به معنای خروشیدن و غران بکار می‌رود. 🍒 معناشناسی در قرآن ـسلطان کتاب‌های آسمانیـ نیز پراهمیت است؛ مانند آنجا که از تو می‌پرسد « وَ ما أَدْراكَ‏ ما سَقَر» یا « وَ ما أَدْراكَ‏ ما سِجِّين‏». 🍒توجه به ریشه و معنای دقیق و جایگاه درست به‌کارگیری کلمات در ایده گرفتن و نوشتن مطالب درست و جدید، به شما کمک بسیاری می‌کند. 🍒حتماً برای شما هم جالب است که بدانید اصطلاح «سرگرمی» را شراب‌خوارها به کار می‌بردند، چون با خوردن مشروبات مست‌کننده دمای سرشان بالا می‌رفت و گرم می‌شد؛ پس هر تفریحی، سرگرمی نیست. یا جالب است که بدانید صفت «جهان» به معنای جهیدن است؛ یعنی چیزی که به‌سرعت می‌رود و فانی می‌شود. پس اسم آن نیز نباید به کلمه‌ای اضافه بشود که «جهیدن» ندارد؛ ازاین‌رو، ترکیب «جهان آخرت» غلط است؛ چون عالم آخرت، اصلاً جهیدن و فانی شدن ندارد. 🌽 ایده نوشتن یادداشت بعدی 👇👇 با کمک از واژه‌شناسی کلمه «چادر» نگاشته شده است. ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
هدایت شده از صریر
️⃣ 🍀 گفتم: تو را چادر خوانند؛ چون جای درّهای مایی. پناه مرواریدهای مایی. 🍁 گفتند: چرا با ریسیدن چادر، جادرّ می‌بافی؟ از یک لچک، صدف می‌سازی؟ 🍀 گفتم: مگر به زن پارسا، حُصان نگویند؟ مگر معنای دیگر حُصان، مروارید درشت و مرغوب نیست؟ آیا جز این است که چادر، دژی محکم برای زنان عفیف ما و صدفی برای مرواریدهای گران‌قدر ما است؟. 🌹 آن‌ها که تو را نشناختند، قدر خود را ندانستند. آن‌ها که از تو غافل شدند، حیات خود را باختند. ✔️ شخصی نچید غنچه پنهان به برگ را ✔️ از بی حجابی است اگر عمر گل کم است. ✍️علی فراهانی @Fanus_AliFarahani
صریر
📌 #واژه‌شناسی و معناشناسی واژگان #خلاقیت_در_نویسندگی 9️⃣ 🍒 ما روزانه در گفت‌وگوها و نوشتن‌ها از کل
👈در معنای واژه را بشناسید و معانی دیگر آن واژه را پیدا کنید و از ارتباط آن‌ها ایده بگیرید. با کمک یکی از واژه‌های زیر، یادداشتی بنویسید. 🌷گنبد (با کمک از دیگر معانی این واژه) با موضوع گنبد و گلدسته‌های حرم رضوی علیه السلام 🕷سرطان (با کمک از دیگر معانی این واژه) با موضوع اسرائیل غده سرطانی است. 🐊تمساح(با کمک از دیگر معانی این واژه) با موضوع خیمه‌شب‌بازی‌های فرانسه
صریر
👈در #واژه‌شناسی معنای واژه را بشناسید و معانی دیگر آن واژه را پیدا کنید و از ارتباط آن‌ها ایده بگیری
در توضیح این : ✔️ معنای دیگر گنبد، غنچه ✔️ و سرطان، عنکبوت ✔️ و تمساح، مرد دروغگو است. با کمک این معانی و ارتباطشان با معنای معروفشان یادداشت بنویسید. مثلا در ارتباط گنبد (غنچه) با گنبد(قبه حرم امام رضا علیه السلام) یادداشتی توصیفی بنویسید.
صریر
📌 #واژه‌شناسی و معناشناسی واژگان #خلاقیت_در_نویسندگی 9️⃣ 🍒 ما روزانه در گفت‌وگوها و نوشتن‌ها از کل
📌 0⃣1⃣ 💡گاهی ما آن‌قدر به زندگی عادی‌مان، عادت می‌کنیم که بزرگ‌ترین نعمت‌هایمان، غیرقابل‌دیدن می‌شود. در این صورت کافی است که ما فقط فضایی را بدون آن نعمت تصور کنیم؛ چه نتایجی به ذهنمان می‌آید‼️ 💡همان‌ها را بنویسیم، آن‌وقت می‌بینیم که در لابه‌لای کلمات سخت و بی‌جان و خط‌خطی‌های به‌ظاهر بی‌خاصیت و تکراری، شکاف‌هایی عمیق پدیدار می‌شود. 👈فقط یادتان باشد که تا می‌توانید کنار چشمه‌های خلاقیت که پدید آمده، کاسه‌های کاغذی خود را بیاورید؛ جذاب‌ترین و جدیدترین ایده‌ها و سوژه‌ها را با قلمتان استخراج کنید. از نوشیدن آن‌همه نوآوری و ایده، لذت ببرید و به خودتان ببالید که توانسته‌اید، این‌همه سوژه خلق کنید. 💡با این شیوه شما می‌توانید یک سخنور خلاق هم باشید. چه بسیار از معلم قرآن و دلسوز کشورمان، حاج‌آقای قرائتی از این جنس عبارت‌پردازی‌ها شنیده‌ایم که مثلاً اگر ابرو نداشتیم چه می‌شد، اگر پلک نمی‌زدیم چه می‌شد و... . و این شیوه از ایشان نیست جز این‌که: صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم 🌸أ لَمْ تَرَ إِلى‏ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَ‏ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَليلاً 🌸(فرقان/۴۵) چه کسی حرکت «سایه» را یک نعمت می‌داند، حال اگر خدا می‌خواست که آن را ساکن قرار بدهد، چه پیش می‌آمد!!! شما این شیوه پردازش را حتماً در فیلم‌هایی با قالب‌های مختلف مثل طنز یا ترسناک دیده‌اید؛ مانند فیلم‌هایی با موضوعات زیر: 🔺یک روز که همه فقط راست می‌گویند، 🔺فردی که بدو تولدش، همان دوران پیری اوست و هرچه عمر او بیشتر می‌شود، او جوان‌تر می‌شود تا روزی که به شکل یک نوزاد، از دنیا می‌رود. 🔺چگونگی روزگار اشخاصی که فقط در عالم خواب زندگی می‌کنند. 🔺خانمی که هیچ‌وقت پیر نمی‌شود. و... . شما هم یک موضوعی را انتخاب کنید و آثار بود یا نبود (عکس حالت طبیعی) آن را توصیف کنید. ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
یادداشت زیر نمونه‌ای از به‌کارگیری این شیوه است به همراه مهارت ضرب عناصر و و : ❌درباره مهارت عناصر خلاقیت، درآینده اشاره‌ای خواهم کرد. 👇👇👇👇
هدایت شده از صریر
️⃣ 🍭 از اینکه بر سر من و دوستانم روکشی نیست، تعجب نکنید. این تقصیر ما نیست. مدیریت کارخانه‌مان تصمیم گرفته که مدتی آب‌نبات‌های چوبی کارخانه را بدون عرضه کند. 🍭 مدیران می‌گویند، این کار به خاطر جلب مشتری‌هایمان است. چون آب‌نبات بیش‌ازحد در بازار زیاد شده، طبیعتاً در این رقابت، تنها کارخانه‌ای موفق‌تر است که بتواند سرعت رسیدن مشتری را به طعم خوشمزه آب‌نبات، بیشتر کند. 🍭 الآن من در قفسه یک فروشگاه و بافاصله‌ای مشخص از دوستانم، روی پایه خودم ایستاده‌ام. 🍭 مشتری زیاد میاید و بیشترشان من و دوستانم را لیس می‌زنند و طعم ما را امتحان می‌کنند. البته تعداد کمی از آن‌ها ما را می‌خرند. 🍭 همه ما تقریباً شبیه هم هستیم. چشم و بینی و گونه‌هایمان، مثل هم است، ولی نمی‌دانم چرا این مشتری‌ها اصرار دارند، طعم همه ما را امتحان کنند. این خیلی بده. 🍭 بدتر اینکه با هر بار لیسیدنِ این گرسنه‌ها، هم عمر من کم می‌شود و هم شانس خریده شدنم. جالب است! 🍭 این روزها همه کارخانه‌های آب‌نبات‌سازی، محصولاتشان را بدون روکش عرضه می‌کنند. جالب‌تر اینکه همه ما، لیسیده می‌شویم؛ چه آن آب‌نبات‌هایی که مثل من، فقط در ویترین، برای جلب‌توجه مشتری‌ها، لیسیده می‌شوند و چه آب‌نبات‌های دیگر داخل جعبه؛ چون برخی از مشتری‌ها از لیسیدن آب‌نبات چند بار لیسیده شده، بدشان می‌آید، ترجیح می‌دهند که از داخل جعبه موردی را بردارند و طعم دلخواه خودشان را امتحان کنند. 🍭 افسوس! گاهی صاحب فروشگاه از یک پیرزن که آب‌نبات محلی درست می‌کند، محصولاتی می‌آورد. گاهی حسودی‌ام می‌شود، بااینکه آن آب‌نبات‌ها، قیافه‌های معمولی و گاه نامیزانی دارند، ولی پیرزن روکش‌دارشان می‌کند و این باعث شده، مشتری‌هایی که به پاکیزگی اهمیت می‌دهند، فقط آن‌ها را بخرند. 🍭
پرحرفی بس است، فعلاً منتظر یک خریدار واقعی‌ام.

✍️علی فراهانی @Fanus_AliFarahani
صریر
📌#آثار_و_نتایج_بودونبود_موضوع #خلاقیت_در_نویسندگی 0⃣1⃣ 💡گاهی ما آن‌قدر به زندگی عادی‌مان، عادت می‌
📌ابعاد مادی و باطنی موضوع 1️⃣1️⃣ 🌺اگر آنان را به‌سوی هدايت دعوت كنيد، نمی‌شنوند و آنان را مى‏بينى كه به‌سوی تو می‌نگرند، درحالی‌که نمی‌بينند. (اعراف/۱۹۸)🌺 💠 توجه به بُعد مادی و باطنی موضوع در کنار هم، فضای عمیقی برای پردازش موضوع فراهم می‌کند. ✅اینکه فردی چشم مادی دارد و می‌تواند ببیند، ولی خداوند می‌فرماید او نمی‌بیند. ✅اینکه آمریکا کشوری قدرتمند دانسته می‌شود، ولی قدرت حمله نظامی ندارد. ✅اینکه کشوری جانی، قهرمان یک ملت را ترور می‌کند تا او را محو کند، ولی آن قهرمان، فراملی و سردار دل‌ها می‌شود. ✅اینکه عنکبوت نامقدس، می‌خواهد چراغ تابان عصمت را کم‌نور کند، ولی برعکس، موانع تابشش را برمی‌دارد. ✳️ پس اگر یک هنرمند بتواند از ظاهر سخت سنگ، باطنی لطیف نمایش بدهد یا از خنده‌های یک دیپلمات، دندان‌هایی خون‌آشام روایت کند، 🔆باید به او تبریک👏🏻 گفت؛ چون او به‌حق است. 👈نکته: در این نوع نگاه به موضوع، ضرورت ندارد که ظاهر و باطن موضوع ضد هم باشند؛ 👌بنابراین مادری که از گوشت‌کوبیده دیشب و سیب‌زمینی با نعناع‌داغ دو روز پیش، کتلت امروز ظهر را آماده می‌کند، حقا یک خلاق است؛ چون ظاهر این غذا، کتلت و باطنش...☺️ 👈نکته دوم: منظور ما از باطن، باطن حقیقی موضوعات نیست، بلکه ما هرآن‌چه را که در ورای ظاهر یک موضوع بتوان توصیف حسی یا غیر حسی کرد، باطن موضوع می‌دانیم. تمرین: یک موضوع را انتخاب کنید و با توجه به ظاهر و باطن آن، یادداشتی بنویسید. ✍️علی فراهانی https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
صریر
📌ابعاد مادی و باطنی موضوع #خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣1️⃣ 🌺اگر آنان را به‌سوی هدايت دعوت كنيد، نمی‌شنون
📌جاذبه‌ها و دافعه‌های موضوع 📌ترسیم شبکه ارتباط مفاهیم 2️⃣1️⃣ 🔰هر موضوعی را که انتخاب کنید، به‌طبع شبکه‌ای از ارتباط‌ها را دربر دارد. ✔️ گاه با برخی از پدیده‌های اطرافش همخوانی دارد؛ پس آن‌ها را جذب می‌کند و ✔️ گاهی هم با برخی دیگر تضاد دارد؛ پس آن‌ها را دفع می‌کند. 🔷 موضوع را تصور کنید: ما مفاهیم ، ، ، ، ، و را با مفهوم حجاب همخوان می‌دانیم؛ یعنی حجاب، این مفاهیم گفته‌شده را جذب می‌کند و از طرفی، ضد آن مفاهیم را دفع می‌کند. 🔮 دانستن این شبکه ارتباطی برای نویسنده ازاین‌رو بسیار مفید و کارامد است، چون: ✅ یک داستان‌نویس می‌تواند مثلاً مفهوم نجابت را محور شبکه ارتباطی خود قرار بدهد و البته بین این موضوع و برخی از مفاهیم گفته‌شده مثل حجاب فاصله بدهد. حال نویسنده می‌تواند با خلق حوادث، جدال‌ها و درام‌ها روایتی بنویسد که نتیجه‌اش، جذب و اتصال این دو مفهوم بشود. ✅ یک یادداشت‌نویس می‌تواند درباره معماری یک خانه، ابتدا مفهوم حجاب را در نظر بگیرد؛ سپس با ترسیم شبکه ارتباطی میان مفاهیم گفته‌شده و رعایت ابعاد مادی و معنوی آن، مفاهیم حیا، عفت، قداست و... را پیگیری ‌کند. اینکه حیاط یک خانه علاوه‌بر داشتن حجاب و موانع دید، باید در نمایش لوازم خانه هم عفت داشته باشد. از طرفی، خانه‌ای که شبیه دخمه باشد، شاید حجاب و عفت را فراهم کند، اما متانت به معنای وقار را ندارد. 👈 ترسیم شبکه مفاهیم ذهن شما را در ارائه نظریات نو و استوار، بارور و خلاق می‌کند. قهر و آشتی بین کلمات، نزاع و صلح بین مفاهیم، شکستن و اتصال در ترکیب‌ها، دنیایی از خلاقیت پیش روی شما باز می‌کند. 🖇 به شبکه مفاهیم که اطراف مفهوم خواب در 🌷سوره یوسف🌷 ترسیم شده، دقت کنید: ✨ عالم خواب در مقابل عالم واقعیت که با تأویل صحیح، منجر به رابطه جذب و ارتباط مستقیم میان آن دو می‌شود. ✨پدیده خواب‌های پریشان در مقابل خواب‌های صادق که درنتیجه منجر به اثبات علم تأویل خواب می‌شود؛ ✨صداقت حضرت یوسف در مقابل دروغ زلیخا که درآخر منجر به رابطه جذب زلیخا به حضرت یوسف می‌شود؛ ✨تصویر پاکی حضرت یوسف در مقابل حوادثی که او را متهم به ناپاکی می‌کند و پایان این جدال که غلبه پاکی را نمایش می‌دهد. ✨ظلم و جدال برادران یوسف با او که درنتیجه با رأفت حضرت یوسف منجر به رابطه جذب و خضوع برادران می‌شود. 🌱این‌ها گوشه‌ای از شبکه مفاهیم موجود در سوره یوسف است. درباره شبکه مفاهیم، جاذبه‌ها و دافعه‌های موجود بین آن‌ها و ارتباطشان با ، سخن بسیار است... . ✍️علی فراهانی کم گوی و گزیده گوی چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پر لاف از سخن چو دور توان زد آن خشت بود که پر توان زد https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani
3️⃣1️⃣ 📌 پاسخ به پرسش‌های شش‌گانه 🌐 یک خبر وقتی عیار خبری‌اش کامل می‌شود که به شش سؤال چی، چرا، چگونه و کی، کِی، کجا، پاسخ بدهد. این سؤالات برای این است که خواننده یا شنونده از فضای کامل آن رویداد آگاه شود. 🔰نویسنده خلاق همچون یک سخنران توانا، هرکدام از این سؤالات را دریچه‌ای می‌داند برای سیر در اعماق موضوع دلخواهش. او یک خبرنگار نیست که برای تکمیل خبرش، تنها در پی یک پاسخ منطقی برای این سؤالات باشد؛ بلکه گاهی به یک سؤال چند پاسخ می‌دهد و گاهی بین پاسخ‌ها پیوندی معنوی می‌دهد و گاهی هم آن‌قدر عمیق می‌شود که از قلب❤️ پاسخ‌ها، چندین سؤال استخراج می‌کند. 👍به همین دلیل او یک خبرنگار نیست، او یک کاوشگر است. کاوشگری که با نوشیدن یک لیوان پلاستیکی آب از کلمن بقالی سر کوچه، سیراب نمی‌شود، بلکه سطوح معنا را آن‌قدر حفر می‌کند تا از قلب آن، معانی پاکیزه و متعالی بجوشد. ⚠️ و صد البته او این مهم را می‌داند که کارش بافتن نیست، که کاویدن است. در این چند یادداشت پیش رو، ان‌شاءالله نقش پاسخ به سؤالات گفته‌شده را در خلاقیت خواهیم گفت. https://eitaa.com/Sarir_AliFarahani