eitaa logo
صراط| Serat1357talabe
425 دنبال‌کننده
560 عکس
262 ویدیو
38 فایل
💠 چند رسانه ای دین و مطالعات فرهنگی 💠 #یادداشت #ویراست #کلیپ #طرح #فیش #صوت #پادکست 🔺گرد آوری محتوای تبلیغی صراط 👇👇👇 @mohtavatablighSerat منتشر کردن محتوای کانال با درج آدرس صراط ۱۳۵۷ بلامانع است ... 📚📝🖋📷📽🎞 @ali31312137
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 و نوآوری‌ : امروز «نوآوری» را می‌گویند «بدعت». نوآوری در غیر امر دین عیبی ندارد. کسی در شعر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در هنر می‌خواهد نوآور باشد، کسی در فلسفه می‌خواهد نوآور باشد. این مانعی ندارد ولی در دین، نوآوری معنی ندارد چون آورنده دین، ما نیستیم. حتی امام هم آورنده دین نیست. امام وصی پیغمبر و خزانه علم اوست. آنچه که پیغمبر گفته است [او بیان می‌کند]. خود پیغمبر هم آورنده دین نیست. خدا به وسیله مَلَک و گاهی بدون وسیله ملک دین را به پیغمبر وحی می‌کند، پیغمبر به مردم ابلاغ می‌کند و همه‌اش را یکجا برای امام بیان می‌کند. آورنده دین حتی پیغمبر هم نیست. در دین نوآوری غلط است، بدعت است و حرام. بله، نو استنباط کردن درست است که آن نوآوری نیست. اخباریین اجتهاد را خیال می‌کنند نوآوری است، می‌گویند اجتهادها همه بدعت است. اشتباه می‌کنند. اجتهاد یعنی حُسن استنباط. ممکن است مجتهدی مطلبی را از نو استنباط کند که قبلاً خود او یا دیگران جور دیگر استنباط میکرده‌اند. این، مسئله‌ استنباط است نه آورندگی. 🔺امروز، مطلق نوآوری را «بدعت» می‌نامند و از بدعت حمایت می‌کنند و مثلًا می‌گویند فلان کس بدعت‌آور است. ولی ما نباید اشتباه کنیم. اصلًا این اصطلاح غلط است. در میان ما از قدیم «بدعت» یعنی نوآوری در دین، ادْخالُ فِی الدّینِ ما لَیسَ فِی الدّین. نباید چیز دیگر را «بدعت» بنامیم، بعد کم کم بگوییم پس بدعت اشکالی ندارد. خواستم این را بگویم تا بعضی از جوانها اشتباه نکنند. 🔺[ اگر امروز نوآوری را «بدعت» می‌گویند، این بدعت اگر در مسائل هنری، شعری، فلسفی یا علمی است نه فقط عیب نیست بلکه کمال است ولی در دین، آنهم به معنی آوردن نه به معنی اجتهاد، یعنی چیزی را که در دین نیست از خود جعل کردن، در حد بزرگترین گناهان است.] حتی حدیث است: مَنْ زارَ مُبْدِعاً (مُبْتَدِعاً) فَقَدْ خَرَّبَ الدّینَ [ کافی، ج 1/ ص 54 با اندکی اختلاف ] اگر کسی به دیدن یک اهل بدعت برود، دین را خراب کرده است. [ استاد مطهری، سیری در سیره نبوی،ص،112,113 ] @Serat1357talabe | صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️در حاشیه اردوی مثل خمینی ۲ حاج عظیم ابراهیم پور 🎥● قسمت دوم | چرا حلقه های میانی تاکنون شکل نگرفته اند ؟ @Serat1357talabe | صراط
🔺اهمیت نقش آفرینی در از همینک ... اینکه رهبری گفتند از همینک توپخانه ها به سمت روشن شده است ، یعنی اینکه : ای طرف مقابل اگر هستی ... هستی ... هستی ... و هرچه که هستی باید نقش خود در قبال نقش آفرینی در این مورد از همینک کنی... از های ما دربرابر جبهه ی غرب و دوستدارانش این است که در دقیقه ی نود حاضر در میدان هستیم ، قافل از آنکه طرف مقابل برای رویارویی از همینک ستادهای به انتخاباتی خود را فعال کرده ، و در جامعه در حال فعالیت است ... 🗓یادداشت های دیگر https://virasty.com/Serat1357talabe/1686457182862122968@Serat1357talabe | صراط
🔺مبارزه با ‏ : حدیثی در کتب حدیث هست که مضمون آن این است که هر وقت اهل بدعت را دیدید [با آنها مبارزه کنید.] «بدعت» یعنی کسی در دین خدا چیزی را وارد کند که از دین نیست؛ از پیش خود چیزی را جعل و وضع کند که مربوط به دین نیست. 🔺همه وظیفه دارند که با بدعت مبارزه کنند. مثلاً صلوات فرستادن، همه وقت خوب است. شما در هر شرایطی صلوات بفرستید، یک عمل مستحبی را انجام داده‌اید. فرض کنید یک گوینده حرف می‌زند، در وسط حرف خودش برای این که رفع خستگی کرده باشد، به جمعیت می‌گوید: صلواتی بفرستید. این امر خوبی است. 🔺اما اگر شما فکر کنید که در اسلام یک چنین سنتی هست که در وسط حرف گوینده صلوات بفرستید و به عنوان یک امر اسلامی این کار را بکنید، این «بدعت» است. بدانید چنین دستوری در اسلام نرسیده که در وسط موعظه یک نفر صلوات بفرستید. 🔺یک عادتی در میان ما ایرانیها هست که اگر از آن پرهیز کنیم خوب است و آن این است که وقتی چراغ را روشن می‌کنند صلوات می‏‌فرستیم. ممکن است بگویید صلوات هر وقت خوب است. من هم قبول دارم، هر وقت خوب است، اما در ایران این کار یک پرونده بدی دارد. [ استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 4، ص47 ] @Serat1357talabe | صراط
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺من کرارا گفته ام که من با هرکه معمم است و اسم خودش را روحانی گذاشته است موافق نیستم .....@Serat1357talabe | صراط