eitaa logo
محفل انس با قرآن شهید سید حسین هدایی
31 دنبال‌کننده
51 عکس
4 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد و آن طشت را ز خون جگر باغ لاله کرد خونی که خورده در همه عمر از گلو بریخت خود را تهی زخون دل چند ساله کرد نبود عجب که خون جگر، گر شدش بجام عمریش روزگار همین در پیاله کرد نتوان نوشت قصه درد و مصیبتش ور می توان ز غصه هزاران رساله کرد زینب درید معجر و آه از جگر کشید کلثوم زد به سینه و از درد ناله کرد هر خواهری که بود روان کرد سیل خون هر دختری که بود پریشان کُلاله کرد یا رب به اهل بیت ندانم چه سان گذشت آن روز شد عیان که رسول از جهان گذشت وصال شیرازی
الان مجلس روضه خوانی امام حسن مجتبی علیه السلام مسجد امام علی‌نقی علیه السلام محله عباس‌آباد قم مقدس بعد از نماز جماعت ظهر و عصر
وزارت کشاورزی: امسال نیازی به واردات گندم نداریم 🔹مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن گذشت. @Farsna نکته : ما شا الله به همت کشاورزان عزیز . دستان مریض مبادا . شکر خدا . الحمدلله .
دیشب در محفل روضه ، خطیب مجلس در باره این موضوع سخن گفتند که آیا قاتلین اباعبدالله الحسین علیه‌السلام شیعیان بودند ؟ یعنی همان شبهه معروف که شیعیان امامشان را کشتند تا برای او گریه کنند . و در جواب گفتند خیر اینان فقط در اسم شیعه بودند ، و در عمل ، شیعه نبودند و با توجه به روایت امام صادق علیه‌السلام که شیعیان چند دسته هستند ، در صدد دفع و رفع شبهه بودند که بعد از جلسه ، صاحب‌نظران حاضر ، ان‌قلت داشتند که اصلا جواب شبهه داده نشد ، هیچ بلکه شبهه تثبیت شد . و و و اگر نظر این جانب را بخواهید ، بله شبهه درست است ، اکثر کسانی که در صحرای کربلا حضور داشتند ، شیعه بودند ، و همه‌گان اذعان داشتند که ابوبکر و عمر و عثمان ، خلافت را غصب کردند ، و حتی یزید بن ابی‌سفیان خطاب به عبدالله بن عمر نوشت که پدرت ، از غاصبین خلافت بود . اگر شیعه را به این معنا لحاظ کنیم ، بله شیعه یک مفهوم عام و گسترده بوده و مخالف سقیفه ، در طول زمان ، شیعه است . و شیعه به این معنا ، یک طرز تفکر است . پس شبهه به این معنا گسترده برای کلمه شیعه ، قابل دفع و رفع نیست . روز عاشورا ، دو طرف شیعه بودند ، هم‌طرف امام و هم‌طرف یزید ، شیعیانی که همه قائل به غصب خلافت از سوی ابوبکر و عمر و عثمان بعد از تشکیل سقیفه بودند . اما اینجا بحث نه شیعه بودن است ، بلکه بحث چرا کشتن است ؟ بله اگر بحث شیعه بودن باشد ، شبهه سر جای خود مستقر است ، ولی بحث روز عاشورا ، این است که اینان ، چرا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اصحاب و یاران و اولادش با آن روش وحشیانه به شهادت رساندند ؟ بعبارتی بحث شیعه بودن ، یک بحث انحرافی است که حتی بگوییم شمر هم از شیعیان بود و در صفین در رکاب امیر مومنین علی علیه‌السلام با معاویه جنگید و زخمی هم شد و بقولی جانباز صفین بود . این بحث ، بحث انحرافی از اصل ماجرا است . اینان ، چرا امام‌زمان خود را با اینکه می‌دانستند امام است و حق با اوست ، به شهادت رساندند ؟ این بحث اصلی است که شبهه را طراحی کردند تا از این بحث مهم ، غافل شویم . چرا کشتند ؟ با اینکه شیعه بودند ، دو بحث است اولی بحث اصلی و دومی بحث انحرافی است که ما را از تفکر در واقعه کربلا باز دارد . اصل روز غدیر و جانشینی بلا فصل بود ، اما بحث انحرافی مطرح کردند که مولا به معنای دوست است ؟ یا به معنای جانشین ؟ آقایان عزیز ، گرفتار بحث‌های انحرافی نشوید ، که از مجبور می‌شوید تا روز قیامت بحث کنید بله مولا به معنای جانشین است نه دوست ، و و و ارتداد مردم بعد از رحلت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله ، ثابت است . و ارتداد از روز غدیر خم بود و جانشینی بلا درنگ امیر مومنان علی علیه‌السلام بر مسند حکومت مدینه بنابر نص روز غدیر در تاریخ ثبت شده است . آیا اینان مسلمان نبودند ؟ بله همه سقیفه‌نشینان مسلمان بودند ، ولی مرتد ، یعنی روز غدیر خم را منکر نشدند بلکه گفتند ما علی را دوست داریم ولی حکومت را به او نخواهیم داد ، چرا که او لایق حکومت کردن نیست . حالا یک مسیحی ، یک یهودی بگوید بله مسلمانان خودشان پیامبرشان را قبول ندارند و از ما می‌خواهند پیرو محمد شویم . درست گفته ، چون در عمل ، مسلمانان دست از پیرو رسول‌الله برداشتند . پس این شبهه ، و آن شبهه با توجه به معنای که اراده کردند ، درست است ولی انحرافی از اصل مطلب است . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ قم مقدس
حالا جواب این سوال که چرا مسلمانان به معنای که بیان شد ، شیعه و غیر شیعه ، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را به شهادت رساندند ؟ جواب قاتلین امام ع دو کلمه است : حضرت ، نباید بسمت کوفه حرکت می‌کرد . و باید مثل کثیری از صحابه و تابعین مانند عبدالله بن عمر ، فرزدق ، محمدحنفیه ، و و و در خانه می‌نشست . پس حالا که بیرون آمد ، ما هم حق داشتیم او را بکشیم . در صورتی که اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بنا به دعوت کوفیون از مدینه به کوفه حرکت کردند چرا که اجابت دعوت ، بخصوص که دعوت کنندگان دوازده هزار نفر باشند ، واجب است . و دوم اینکه بنابر معاهده‌ی و صلح‌نامه بعد از معاویه ، خلافت به امام‌حسین علیه‌السلام می‌رسید ولذا چه در مدینه و چه در کربلا ، یزید تصمیم بر قتل مانع‌ی به نام حسین داشت و حتماً انجام می‌داد تا حکومت‌ش و لو به زور و لو به کشتن حسین ، مستحکم شود . پس علت کشتن اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بدست مسلمانان ، فقط و فقط ، دنیا بود ، قدرت بود ، منصب بود ، رسیدن به گندم ری بود و و و مانند اتفاقی که در سقیفه افتاد ، که اگر علی علیه‌السلام به خلافت می‌رسید ، خیلی‌ها به منصب و مقام و ریاست و دنیا نمی‌رسیدند ، چون امیر مومنان علی علیه‌السلام را خوب می‌شناختند که مو را از ماست بیرون می‌کشد .
تاکنون سه میلیون نفر ایرانی برای خرید ماشین در سیستم اسم نویسی کردند و بالغ بر ۷۰۰همت توسط بانک‌ها بلوکه شده است . می‌خواهید بدانید ۷۰۰همت چقدر پول است ؟ یعنی ده برابر قیمت ایران‌خودرو که ۷۰همت به نرخ روز ، قیمت‌گذاری شده است . ماشا الله چقدر ایرانیان پولدار هستند . راستی امسال نود هزار نفر به حج مشرف شدند ، نفری ۴۰۰میلیون تومان هزینه شد ، غیر از آن سوغات که خریدند ، یعنی ۳۶همت هزینه گردید . هر همت ، هزار میلیارد تومان است . ماشا الله تعالی ، ثروت نزد ایرانیان است و بس . ولی می‌دانید چی آدم را پکر می‌کند ؟ اینکه هیچ کدام پول ندارند و همه بدهکار هستند و بیچار و مستحق ، سبحان الله .
زیارت امام‌حسین علیه‌السلام بالا تر است ؟ ، یا زیارت امام‌رضا علیه‌السلام ؟ به نظر بنده ، این بحث‌ها ، و این قیاس‌ها ، باطل است و نباید ورود کرد . هر که ، به زیارت هر کدام از اهل‌بیت علیهم‌السلام رفت ، خوب است . و به وظیفه‌اش عمل کرده است . مهم رفتن به زیارت مشاهد مقدس است . مشهد ، سامری ، کاظمین ، نجف ، کربلا ، مدینه ، هر کدام از این مکان‌های مقدس ، تکه‌ی از بهشت است و فوائد زیاد دنیوی و اخروی خود دارند . پس وارد بحث‌های انحرافی و بی‌فایده نشوید . به زیارت بروید . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ پنج‌شنبه ۱۰ صفر ۱۴۴۶ ۱۵ اوت ۲۰۲۴ قم مقدس
آدرس درست بهشت حضرت امام‌رضا (علیه‌السلام) درباره پاداش کسب روزی برای خانواده می‌فرمایند: "الَّذی یطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یکُفُّ بِهِ عِیالَهُ اَعْظُمُ اَجْراً مِنَ الْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ". کسی که دنبال روزی می‌رود تا آبروی خود و خانواده‌اش را حفظ کند، اجر و پاداشش از رزمنده‌ای که در راه خدا جنگ می‌کند بیشتر است (عرق کارگر معادل خون شهید است.) منبع: وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی جلد هفدهم . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ قم مقدس ۱۲ صفر ۱۴۴۶ ۱۷اوت ۲۰۲۴
امروز روز ۲۷ مرداد است ، فردا روزی ، در سال ۱۳۲۰ ، آمریکا علیه دولت قانونی دکتر مصدق ، کودتا کرد . اسناد ش موجود . عکس‌های‌ ش موجود . مدارک ش موجود . اعترافات ش موجود . گزارش ‌های ش موجود . روزنامه‌های ش موجود . اخبار ش موجود . اسامی کشته‌شدگان ش موجود . اسامی چماق‌ بدستان موجود . خلاصه هر چه از نظر حقوقی بین‌الملل بخواهید علیه آمریکا موجود . چرا تا کنون هیچ اقدام ی علیه آمریکا انجام نشده است ؟ چرا در دادگاه لاهه شکایت نشده است ؟ از این رو درخواست اکید داریم هر چه زودتر ، پروسه بین‌المللی کودتای آمریکا در ایران علیه دولت قانونی دکتر مصدق به جریان بیفتد . محمدباقر معرفت ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
آدرس درست راه بهشت ابی حمزه ثمالی از امام سجّاد (علیه‌السلام) نقل می‌کند که فرمودند: «أَرْضَاكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُكُمْ عَلَى عِيَالِه‏» در میان شما خدا از کسی راضی‌تر است که برای خانواده خود گشادگی بیشتری بیاورد. «اسبغ» به معنای فراوانی است. یعنی همانطور که دوست داریم خدا به ما وسعت روزی عطا کند، مرد نیز تا می‌تواند نعمت را در اختیار خانواده‌اش بگذارد؛ و گشاده‌دستی داشته باشد. منبع : کافی شریف ، مرحوم کلینی ، جلد چهارم ، چاپ الاسلامیه ، تهران . رضایت خدا شرط لازم و کافی برای به ورود بهشت است . سوره لقمان آیه ۲۰ : أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ آيا نديده‌ايد كه خدا هر چه را كه در آسمانها و زمين است رام شما كرده است و نعمت‌هاى خود را چه آشكار و چه پنهان به فراوانی و گشاده‌دستی بر شما ارزانى داشته؟ مرحوم دهخدا : سبغ. [ اَ ب َ ] نعت تفضیلی از سبوغ. یازیده‌ تر. فراخ نعمت‌ تر. «أَسْبَغ» از مادّه «سَبْغ» (بر وزن صبر) در اصل به معنای پیراهن، یا زره گشاد و وسیع و کامل است; سپس به نعمت گسترده و فراوان نیز اطلاق شده است. وسعت و تمام در صحاح گوید «شی‏ء سابغ ای کامل و سبغت النعمة: اتسعت» . نعمتهای ظاهری و باطنی خویش را بر شما فراوان بخشید و تمام کرد . درع سابغ زرهی است که وسیع و و کامل باشد آیه دستور است به داود نبی زره‏های وسیع و کامل به ساز و در بافتن آنها اندازه نگه دار. در نهج البلاغه خطبه 180 آمده «وَ اَسْبَغَ عَلَیْکُمُ الْمَعاشَ» در وسائل زندگی بر شما وسعت داده. از این مادّه فقط دو کلمه‏فوق در قرآن یافته است. محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ یک‌شنبه ۱۳ صفر ۱۴۴۶ قم مقدس
PTT-20240818-WA0001.opus
224.1K
🌹🌹سعدی علیه‌الرحمه🌹🌹 حکیمی را پرسیدند: چندین درخت نامور که خدای، عزوجل، آفریده است و برومند (بارور)، هیچ یکی را آزاد نخوانند مگر سرو را که ثمره ای ندارد، گویی در این چه حکمت است؟ گفت: هر یکی را دخلی (بهره) معین است به وقتی معلوم، گاهی به وجود آن تازه اند و گاهی به عدم آن پژمریده و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوش است و این است صفت آزادگان. بر اینچه می‌گذرد دل منه که دجله بسی پس از خلیفه بخواهد گذشت در بغداد گرت ز دست بر آید، چو نخل باش ، کریم ورت به دست نیاید، چو سرو باش آزاد دو کس مردند و تحسر (حسرت) بردند: یکی آن که داشت و نخورد و دیگر آن که دانست و نکرد.
راه دقیق بهشت قرآن کریم در آیه 34 سوره نساء می‌فرماید: «الرِّجالُ قَوّامونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّـهُ بَعضَهُم عَلى بَعضٍ وَ بِما أَنفَقوا مِن أَموالِهِم» مردان، سرپرست امور زنان [و خانواده خویش] هستنند. به خاطر برتری‌هایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى قرار داده است و به خاطر آن که از اموالشان، هزینه زندگی را بپردازند. قوّامیّت مسئولیّت‌آور است و این مسئولیّت باید در حوزه‌هایی تعریف شود. یکی از این حوزه‌ها تأمین اقتصاد همسر و فرزندان یعنی اقتصاد خانواده است. یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام شیبانی می‌گوید: حضرت را دیدم با ابزاری در دست و عبای خشنی بر دوش در حالی که دیواری را که از آنِ حضرت بود تعمیر و بازسازی می‌کردند و در این راه چنان تلاش می‌کردند که عرق از پشت ایشان جاری شده بود. به ایشان عرض کردم فدای شما شوم، اجازه بدهید من این کار را انجام بدهم. امام در جواب فرمودند: «إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يَتَأَذَّى الرَّجُلُ بِحَرِّ الشَّمْسِ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَةِ» منبع : الكافي (ط – الإسلامية)، ج ‏5، ص 76. محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ صفر ۱۴۴۶ ۱۹ اوت ۲۰۲۴ قم مقدس
راه مستقیم به بهشت در روایات و احادیث بسیاری تلاش نکردن برای کسب معاش بسیار نکوهش شده است. امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «مَنْ كَسِلَ عَنْ طَهُورِهِ وَ صَلَاتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ آخِرَتِهِ وَ مَنْ كَسِلَ عَمَّا يُصْلِحُ بِهِ أَمْرَ مَعِيشَتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ دُنْيَاهُ» اگر کسی در امر طهارت و نماز خود کوتاهی کند، در امور آخرت خیری برای او نخواهد بود. و اگر کسی در کسب روزی و امرار معاش خود تنبلی کند، در امور دنیا خیری نصیب او نخواهد شد. منبع : جلد پنجم کافی شریف ، چاپ الاسلامیه تهران . در روایتی آمده است که به پیامبر اکرم (ص) خبر دادند فلانی عابد و زاهد شده است. ایشان پرسیدند: هزینه زندگی خود را از کجا به دست می‌آورد؟ گفتند: برادری دارد که او را تأمین می‌کند. ایشان فرمودند: آن برادر از این شخص افضل‌تر است. انسان نباید در زندگی سربار دیگران باشد. محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم سه‌شنبه ۳۰مرداد ۱۴۰۳ ۲۰اوت ۲۰۲۴ ۱۵صفر ۱۴۴۶ قم مقدس
سوال شد در روایات راه بهشت را به موارد مثل شهادت و عالم‌بودن و عبادت و زیارت و و و اختصاص داده‌اند ، آنگاه شما می‌گویید راه بهشت ، کسب روزی حلال برای زن و بچه است ؟ چگونه این روایات با آن روایات قابل جمع هستند ؟ در جواب گوییم : راه‌های مثل شهادت ، همیشگی نیست . یعنی شاید در هر دو سه قرن یک بار راه شهادت برای بعضی ، باز شود . اما روایات‌ی که هر روز بنده آنها را پست می‌کنم ، راه‌های عمومی و در دسترس همگان است . وظیفه‌ی اولیه رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله و اهل‌بیت علیهم‌السلام این است ، که راه‌های را به بهشت برای عموم مردم معرفی کنند که همه‌ی مردم توان انجام آن را داشته باشند . دین اسلام ، و مذهب شیعه ، هرگز راه بهشت را منحصر به راه‌های خاص و سخت نکرده است که اگر کرده بود ، آنگاه تکلیف به مالایطاق بود و از عهده‌ی همه بر نمی‌آمد . پس راه‌های بسیار عمومی و عام برای همه مردم معرفی کردند که همه به بهشت بروند . در روایت آمده است : هر کس برای بدست آوردن روزی حلال برای زن و بچه‌اش در زحمت افتاده و عرق بریزد ، عرق او از خون شهید در جبهه حق علیه باطل ارزشمند تر است . ببینید این راه ، عمومیت دارد ، و شامل حتی افراد غیر مسلمان هم می‌شود ، مسیحی ، یهودی ، بودایی ، هندو و و و چرا که دین اسلام ، دین عقلانیت و خرد و بزرگواری است . هر که ، فرموده است ، نفرمود هر مسلمانی ، پس اهل‌بیت علیهم‌السلام و شخص رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله ، راه‌های را برای رسیدن به بهشت معرفی کردند که از عهده هر انسانی بر می‌آید . و اختصاص به فرد خاص ، زمان خاص ، مکان خاص ندارد . راه بهشت از وسط سفره‌ی که برای زن و بچه‌ات پهن کرده‌ای ، است . آدرس‌های دیگر خیلی خیلی خاص است و عمومی نیست . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
راه ی صدرصد به بهشت می‌رسد امام رضا (علیه‌السلام) فرمودند: «صَاحِبُ النِّعْمَةِ يَجِبُ عَلَيْهِ التَّوْسِعَةُ على‏ عِيَالِه» بر ثروتمندان واجب است که [از آن چیزی که خدا به آنان داده است] برای خانواده‌های خود رفاه ایجاد کنند. نکته این است وقتی واجب شد ، منت بردار نیست ، مانند نماز خواندن ، که منتی بر سر خدا نیست چرا که واجب شرعی است ، مانند روزه گرفتن ، و بگذریم که منت گذاشتن ، موجب حبط عمل می‌شود . یعنی گاو نه من شیر ده . سعدی» گلستان» باب هشتم در آداب صحبت» حکمت شمارهٔ ۲ : موسی، عَلَیهِ‌السَّلام، قارون را نصیحت کرد که: اَحْسِن کَما اَحسَنَ اللهُ الیک. نشنید و عاقبتش شنیدی. آن کس که به دینار و درم خیر نیندوخت سر عاقبت اندر سر دینار و درم کرد خواهی که ممتّع شوی از دنیی و عقبی با خلق کرم کن چو خدا با تو کرم کرد عرب گوید: جُد وَ لاتَمنُن فَاِنَّ الفائدةَ اِلَیکَ عائدة؛ یعنی ببخش و منّت منه که نفع آن به تو باز می گردد. درخت کرَم هر کجا بیخ کرد گذشت از فلک شاخ و بالای او گر امّیدواری کز او بر خوری به منّت منه ارّه بر پای او شکر خدای کن که موفق شدی به خیر ز انعام و فضل او، نه معطّل گذاشتت منّت منه که خدمت سلطان کنی همی منّت شناس از او که به خدمت بداشتت محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ قم مقدس
بدون نگرانی ، برو بهشت امام صادق (علیه‌السلام) درباره‌ی تدبیر در مخارج با توجه به درآمد فرمودند: «إِنَّهُ لَا يُصْلِحُ الْمَرْءَ الْمُسْلِمَ إِلَّا ثَلَاثَة: التَّفَقُّهُ فِي‌الدِّينِ وَالصَّبْرُ عَلَى‌النَّائِبَةِ وَحُسْنُ‌التَّقْدِيرِ فِي‌الْمَعِيشَةِ» انسان مسلمان اصلاح نمی‌شود جز با سه امر: دوری از سطحی نگری در دین و مذهب و اعتقادات، صبر و بردباری و حلم و گذشت بر مشکلات، تدبیر و اندازه نگه‌داشتن هزینه در زندگی‌ش با توجه به میزان درآمد . الكافي (ط – الإسلامية)، ج ‏5، ص 87. قرآن کریم در سوره مبارکه فرقان، در وصف عباد‌الرحمن می‌فرماید: «وَ الَّذينَ إِذا أَنفَقوا لَم يُسرِفوا وَلَم يَقتُروا و َكانَ بَينَ ذلِكَ قَوامًا» دیگر ویژگی عباد الرحمان این است که هنگام هزینه کردن ، خرج کردن ، بذل و بخشش ، هدیه دادن ، و و و نه بریز و بپاشی هستند ، یعنی نعمتی را خدا به آنان داده‌اند حرام نمی‌کنند و از طرفی خست بخرج نداده و به اندازه که در توان دارند ، هزینه می‌کنند . یعنی نه دست‌پشت گردن می‌اندازند و نه پای‌شان را از گلیم‌شان درازتر نمی‌کنند . بلکه لقمه را به اندازه دهان‌شان برمی‌دارند . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۱ شهریور ۱۴۰۳
راهپیمایی اربعین مظهر امامت یکی از سوالاتی که بخصوص امروزه از سوی مستشرقین مطرح است ، راهپیمایی اربعین ، چیست ؟ از کجا آمده ؟ هدف از آن چیست ؟ اگر این سوالات جواب داده نشود ، آنگاه مذهب شیعه را به بدعت‌گذاری ، متهم می‌کنند . بله در هیچ روایتی که به اربعین مربوط است ، پیاده روی و راهپیمایی ، نیامده است . از هیچ یک از امامان شیعه علیهم‌السلام بعد از اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ، نه پای پیاده ، بلکه اصل زیارت اربعین ، و شاید اصل زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ، در کتاب‌های تاریخی ، از تاریخ نگاران قرن سوم و چهارم ثبت نشده است . حتی امام‌حسن عسکری علیه‌السلام ، حج هم مشرف نشدند ، چه رسد زیارت اباعبدالله الحسین ، وچه رسد با پای پیاده و از نجف به کربلا ، و چه رسد که اربعین بوده باشد . پس اگر ما باشیم و روایات ، و کتاب‌های تاریخ ، واقعاً دست شیعه خالی است . اما از دو منظر دیگر باید به مسئله اربعین و راهپیمایی آن ، نگاه کرد . اول : آیا امامان شیعه ، فرصت و زمینه مساعد برای راهپیمایی برای زیارت اربعین داشتند ؟ خیر . امام‌حسن عسکری علیه‌السلام هفته ی دو بار باید به کاخ خلیفه عباسی می‌رفتند ، و حق نداشتند حتی در بین راه ، با شیعیان ، و یاران ، و اصحاب ، حتی سلام و علیک کنند چه رسد به مسافرت بروند . حضرات آنچنان تحت نظر بودند که برای حفظ جان شیعیان ، از خیلی از شاخص‌های مذهب ، صرف نظر کردند ، ولی شیعیان را از رفتن و زیارت کردن ، منع نکردند . بلکه تشویق هم داشتند که در وسایل‌الشیعه ، بصورت مفصل آمده است . توجه دارید ، در زمان امامان معصوم علیهم‌السلام برای دوری از نظرهای شرطه‌ها و جاسوس‌ها بنی‌عباس ، شیعیان ، با پای پیاده به زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مشرف می‌شدند . چرا که پای پیاده ، مخفیانه تر بود . و تشویق امامان ، با توجه به پیاده بودن بود بگونه‌ای که فرمودند در هر قدم ، فلان مقدار ثواب نوشته می‌شود . پس از این منظر ، پیاده روی اربعین ، نه منعی ندارد ، بلکه مورد تایید اهل‌بیت علیهم‌السلام است . و از منظر دیگر اینکه شیعیان در طول دهه اول و دوم محرم ، و دهه سوم صفر ، در خانه‌ها و در مساجد ، و در تکیه‌ها ، عزاداری می‌کنند ، یعنی درون یک چهار دیواری ، و به نوعی یک عزاداری محرمانه ، و سری تلقی می‌شود . افراد خاص ، مکان‌های خاص ، زمان خاص ، با دعوت این محافل بر پا می‌شود . و راهپیمایی اربعین ، یک عزاداری بیرونی ، و عام و ظاهر و آشکار است تا ، تصور نشود که عزاداری فقط و فقط باید در چارچوب دیوار کشیده باشد ، خیر ، و از این جنبه هم ، شیعیان عزاداری می‌کنند و حاضر هستند تمام مشقت گرما و سرما ، سختی راه ، پیاده روی ، بی ‌غذایی ، بی‌ آبی ، را در حد نرمال ، بجان ، بخرند و خود را برای حضرت ، در دهه دوم صفر ، به مشقت بیندازند . در نتیجه در جواب مستشرقین گوییم ، راهپیمایی اربعین ، نه تنها بدعت نیست ، بلکه عین مذهب ، و تجلی امامت ، از اعتقادات راسخ ، مذهب تشیع است . مستشرق ، به کسانی گویند که دین مسیحی یا یهودی و یا بی‌دین هستند ، و در باره اسلام ، بخصوص مذهب تشیع ، اظهار نظر می‌کنند . اکثر کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ی ، چه برای اهل‌تسنن ، چه برای مسیحی‌ها ، که علیه ایران و مذهب تشیع ، نشر اکاذیب می‌کنند بخصوص راهپیمایی اربعین ، مستشرق هستند . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۲ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ صفر ۱۴۴۶ و ۲۳ اوت ۲۰۲۴ قم مقدس
یکی از نشانه‌های شیعه بودن ، جهر به بسم‌الله فخر رازی جهر به بسم‌الله را سنت می‌داند، و در ضمن ادلّه شش‌گانه‌اش بر این مطلب می‌گوید: «بلند خواندن بسم الله مذهب علی (علیه‌السلام) است» و این قوی‌ترین دلیلی است که هیچ‌یک از سخنان مخالفان آن، نمی‌تواند دل انسان را نگران کند. همو در ادامه سخنان‌ش می‌نویسد: به تواتر ثابت شده است که علی بسم‌الله را بلند می‌خواند و هیچ اختلافی در آن نیست. و هرکس در دین‌ش به علی اقتدا کند هدایت شده است، زیرا پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: بار خدایا به هر سو علی گردید حق را با او بگردان. وی در پاسخ دو روایت که از انس‌ بن مالک و ابن مغفل بر خلاف این نظر نقل شده است می‌گوید: روایت انس در نقل‌های مختلف مضطرب و متناقض است، افزون بر این در دَوَران بین قول و روش علی با نظر انس و ابن‌مغفل قطعاً پیروی از نظر و روش علی (علیه‌السلام) اولی است، زیرا هرکس در دین‌ش ، علی را امام خود قرار دهد یقیناً به دستگیره‌ محکم الهی چنگ زده است. منبع : فخررازی، محمدبن‌عمر، التفسیر الکبیر، ج‌۱، ص‌۱۷۹-۱۸۲. در روایات اهل سنّت، بیهقی از ابوهریره روایت کرده است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بسم الله را در نماز بلند می‌خواند. منبع : السنن الکبری، ج‌۲، ص‌۳۴۴. سیوطی از حکم‌‌بن‌عمیر این‌گونه روایت می‌کند: پشت سر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نماز گزاردم و پیامبر در نمازهای صبح، شب‌هنگام و نماز جمعه «بسم اللّه الرحمن الرحیم» را به جهر می‌خواندند. منبع : سیوطی، عبدالرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور، ج‌۱، ص‌۲۱‌-۲۳.  برای اثبات جهر به بسمله در نماز، نیز به روایات بسیاری از طریق شیعه می‌توان تمسک کرد. در روایات امامیه به دلالت اخبار مستفیضه ، جهر به بسمله یکی از پنج علامت مؤمن است. منبع : نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج‌۹، ص‌۳۸۶. فقهای امامیه تنها در نماز احتیاط و در رکعات سوم و چهارم نماز که نمازگزار به جای تسبیحات حمد قرائت می‌کند به اخفات بسمله فتوا داده‌اند. منبع : خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، ج‌۱، ص‌۱۶۸. روایت‌های علامت‌ مومن پنج چیز است : روایت اول : امام سجاد (علیه السّلام) فرمودند: عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: اَلوَرعُ فِی الخَلوَة وَ الصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ، وَ الصَّبرُ عِندَ المُصیبَةِ وَ الحِلمُ عِندَ الغَضَبِ، وَ الصّدقُ عِندَ الخَوفِ؛ نشانه های مؤمن پنج چیز است: پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی، شکیبایی هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم و راستگویی هنگام ترس. منبع : الخصال، ص ۲۴۵ روایت دوم : امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏. مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه و یک رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر عقیق در دست راست داشتن ، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و «بسم الله الرحمن الرحیم» را (در نماز) بلند گفتن. منبع : وسائل‌الشیعه ، جلد ۱۰ ، صفحه ۳۷۳ . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم یکشنبه ، اربعین حسینی سال ۱۴۰۳ شمسی و ۱۴۴۶ قمری قم مقدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداح حمید علیمی ، جلو آیینه خودم میبینم حواست هست به موهای سفیدم
مداحی مداح عراقی خضر عباس بده بده ، را دیدم و شنیدم ، بسیار عالی و بسیار دل‌نشین و قوی و مستحکم بود . خیر دنیا و آخرت ببرد .
قال رسول‌الله(صلی‌الله علیه وآله): لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل‏ هیچ تهیدستی سخت‌تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست. منبع: کلینی، الکافی، ۱۳۶۲ش‏، ج۱، ص۲۵
عقل مرحوم دهخدا : عقل [ ع َ ] خرد و دانش و دریافت یا دریافت صفات اشیاء از حسن و قبح و کمال و نقصان و خیر و شر، یا علم به مطلق امور به سبب قولی که ممیز قبیح از حسن است . دهخدا در ادامه گوید عقل ، جوهری است لطیف ، و نوری است روحانی ، که بدان ، نفس درک می‌کند علوم ضروریه ، و نظریه را ، و ابتدای وجود آن نور نزدیک اختتان کودک است سپس ، آن ، پیوسته تزاید می‌پذیرد تا آن‌که به کمال می‌رسد تا وقت بلوغ کودک . عقل و دین آمرت گشت و گشت مأمورت هوا عقل و دین مأمور گردد چون هوا آمر شود. منوچهری قرن پنجم. با عقل نشین و صحبت او کن از عقل کجا جدا شود عاقل. ناصرخسرو قرن پنجم عقل در دست یک رمه خود رای چون چراغ است در طهارت جای. سنائی قرن ششم عقل را هر که با بدی آمیخت لاجرم عقل جست و او آویخت. سنائی زهد را بند آهنین بر نه عقل را میل آتشین در کش. خاقانی قرن ششم گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد بخود گمان نبرد هیچ کس که نادانم. سعدی. قرن هفتم عقل و دولت قرین یکدگر است هر که را عقل نیست دولت نیست. سعدی فرهنگ عمید معاصر ۱. قوای ذهنی مغز که اندیشیدن، ادراک حسن و قبح، رفتار معنوی انسان، و مانند آن را هدایت می کند، خرد. ۲. (اسم ) ذهن، اندیشه. ۳. (فلسفه ) = عقل اول ، آنچه نخستین بار از ذات حق صادر شده. عقل ثاقب: عقل نافذ. بستن و بند کردن. بستن بازو و پای شتر. محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم پنج شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ ۲۴ صفر ۱۴۴۶ ۲۹ اوت ۲۰۲۴ قم مقدس
هدایت شده از عماد دولت‌آبادی
46.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوحه‌ی خاطره‌انگیز اربعین امسال🥺 مراسم اربعین یه قانون نانوشته داره هرسال یه نوحه بین موکب‌دارای عراقی بیشتر محبوبیت پیدا می‌کنه و بیشتر توی‌ مسیر میذارن، همون نوحه میشه نوحه‌ی خاطره‌انگیز اون سال. اینم از نوحه‌ی امسال، بعدها گوش بدید تا خاطره‌‌ی اربعین امسال براتون زنده بشه. سفرنامه‌ی اربعین | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/623706320C1d9f760b11
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) دربارهٔ زهد پیامبر(صلی‌الله‌علیه ‌وآله): رسول‌الله(ص) بر روی زمین غذا می‌خورد ، و چون بندگان می‌نشست ، و پارگی کفشش را، خود، به دست خود می‌دوخت و جامه‌اش را، خود، به دست خود وصله می‌زد. بر الاغ بی‌پالان سوار می‌شد و بسا کسی را هم بر تَرک خود می‌نشاند. پرده‌ای بر در خانه‌اش آویخته بودند و بر آن نقش‌ونگاری چند، به یکی از زنانش گفت: ای زن، این پرده را از جلو چشمم دور کن؛ زیرا، هرگاه، بدان می‌نگرم به یاد دنیا و زیورها و زینت‌هایش می‌افتم. رسول‌الله(ص) به دل از دنیا اعراض کرده بود و یاد دنیا را در وجود خود می‌رانده بود و دوست داشت که زینت دنیا را از برابر چشم خود دور کند تا مبادا چیزی از آن برگیرد. و دنیا را پایدار نمی‌دانست و در آن امید درنگ نداشت. پس علاقه به دنیا را از خاطر دور ساخت و از دل براند و از نظر انداخت؛ زیرا کسی که چیزی را ناخوش دارد نگریستن به آن را نیز ناخوش شمارد و نخواهد که در نزدش از آن سخن گویند. منبع : نهج‌البلاغه، خطبه ۱۰۶، ترجمه آیتی.
در ازل پرتوِ حُسنت ز تجلی دَم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد نثر : زمانی که جلوه کوچکی از زیبای خدا آشکار شد ، عشق خلق ، و در همه عالم منتشر شد . جلوه‌ای کرد رُخَت دید مَلَک عشق نداشت عینِ آتش شد از این غیرت و بر آدم زد در این هنگام ، خدا متوجه شد که ملائکه از عشق چیزی سر در نمی‌آورند از این رو عصبانی شد و کل عشق را به آدم داد . عقل می‌خواست کز آن شعله چراغ افروزد برق غیرت بدرخشید و جهان برهم زد عقل می‌خواست عشق را مصادره کند ، و چراغی برای هدایت از آن بسازد که خداوند جلوش را گرفت . مدعی خواست که آید به تماشاگَهِ راز دست غیب آمد و بر سینهٔ نامحرم زد عقل وقتی دید موقعیت چنین است ، پیش خود گفت از دور نظاره‌گر باشم ، اما خداوند به عقل همین مقدار هم اجازه نداد و آن را راند . دیگران قرعهٔ قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیدهٔ ما بود که هم بر غم زد دیگر نامحرمان وقتی دیدند اوضاع چنین و خدا با عقل در مقابل عشق چنین دفاع می‌کند ، همه به شادی و شور پرداختند ولی من حافظ در غم عشق ، در حزن خودم مشغول شدم . جانِ عِلْوی هوسِ چاهِ زنخدان تو داشت دست در حلقهٔ آن زلفِ خَم اندر خَم زد جان‌علوی یعنی روح‌القدس ، آنقدر به وجد آمد و عشق بازی را شروع کرد . حافظ آن روز طربنامهٔ عشق تو نوشت که قلم بر سرِ اسبابِ دلِ خُرَّم زد حافظ ، می‌دانی عشق بازی تو کی شروع شد ؟ از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشتی . نکته : با اینکه حافظ اصلا عارف نبوده ، اما این قصیده ، یکی از قصیده‌های عرفانی اوست . و تقابل عشق و عقل و پیروزی عشق بر عقل به نمایش گذاشته است . محمدباقر معرفت استاد حوزه علمیه قم ۹ شهریور ۱۴۰۳ قم مقدس