هدایت شده از فارس معارف
10.JPG
2.29M
📸 تصاویر باکیفیت از حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(س) مناسب تصویر زمینهٔ گوشی همراه
تصاویر از عتبات حسینی و عباسی
@FarsMaaref
اگر دیدید در این موقعیت ، در محلتان ، جوشکار در حال کار است ، حتماً به اداره برق خبر دهید تا بالفور جلو او گرفته شود ، و الا همین بلای که امشب سر ما آمد ، سرتان میآید .
ساعت هفت و نیم شب ، هنگام اذان ، سیمهای تیرهای برق ، آتش گرفت و چنان میسوخت و جرقه میزد که انگار رعد و برق سهمگین شده و برقمان رفت .
به اداره اطلاع دادیم ، تا ساعت ده شب ، مامور نداشتند تا بفرستند یعنی آنقدر قطعی برق اتفاق افتاده بود که مامور نبود .
بالاخره بعد از آمدن ، ساعت یازده و نیم برقمان آمد و مأمورین گفتند بار زیاد موجب آتش گرفتن شده است و آن جوشکاری خلاف قانون در محل شما در حال کار بوده و شما باید به ما اطلاع میدادید .
حالا این هزینه سنگین از بیتالمال بر گردن کیست ؟
صدرصد تقصیر ما بود که دلمان برای کارگر سوخت و دلمان برای بیتالمال نسوخت .
محمدباقر معرفت
محل عباسآباد قم
پر از ساخت و ساز
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
در مسجد چهارمردان هر گاه پیشنماز بودم ،سورههای که آخر آیات ش را بود نمیخواندم چون یکی از مامومین بنام حاجحسن هندیانی ، میگفت باید صفت تکریر را ، را بیاوری و الا پشت سر ت نماز نمیخوانم ، میگفتم تکریر یعنی ارتعاش ، ذلق ، ولی او میگفت یعنی سه بار حرف را تکرار شود .
خلاصه بنده هم برای برون رفت از این چالش ، سوره ناس را میخواندم .
امروز یکی از مطلعین که از سوالاتشان معلوم است اهل مطالعه میباشند ، سوال کردند : آیا قرائت سبعه ، متواتر هستند ؟ جواب دادم خیر ، همه خبر واحد میباشند .
گفت پس چرا همه علما شیعه و سنی متفقالقول گفتهاند متواتر میباشند ؟
گفتم چون علما ، فقط در باب تعبدیات ، قائل به دقت در علم حدیث میباشند و در غیر آنها ، مانند سیاست ، تاریخ ، فرهنگ ، اخلاق ، اجتماع ، و و و دست از اصول کشیده ، و امر را ، دایر مدار تساهل و تسامح میدانند و بجای اینکه بگویند قرائتهای هفتگانه به خبر واحد ، میگویند قرائت سبع متواتر ، و از این لحاظ ، و با این مبنا ، هیچ اشکالی به آنان نیست .
گفت پس چرا شما میگویید خبر واحد هستند و مانند علما اهل تسنن و تشیع ، قایل به تواتر نیستید ؟
گفتم چون مبنای ما ، عدم تساهل و تسامح است ، در همه چیز ، اصول و فنون حدیث را با دقت بکار میبریم ، در قرائات ، در تاریخ ، در فرهنگ ، در اخلاق ، در سیاست و و و
از این رو ما نه تنها قائل به خبر واحد قرائتهای هفتگانه هستیم بلکه همه آنها را به جز یکی ، قرائت عاصم ، مرسل میدانیم و هیچ اعتباری نزد ما ندارند .
گفت آقای خویی با اینکه قرائت عاصم را ترجیح داده است ، اما در مقام فتوی ، گفتهاند به هفت قرائت ، نماز صحیح است .
گفتم به این میگویند تناقض و پارادوکس در مقام علم و فتوی ، و واقعاً این فتوای آقای خویی ، با آن تحقیق و دقت شگفتانگیزی که در قرائات داشتند ، خیلی خیلی عجیب و قابل باور نیست . ولی عجیب چنین فتوا دادند و من را شگفت زده کردند .
اگر شش قرائت ، خبر واحد و مرسل است ، چگونه نماز صحیح است ؟ خیلی فتوای عجیبی دادهاند .
با طبق مبنای که گفتیم ، نماز ، فقط و فقط به قرائت عاصم ، آنهم به روایت حفص ، صحیح است .
یک خبر واحد متصل است . دوم همهی راویان از بزرگان علم رجال هستند و مورد تایید عام و خاص میباشند . و سوم اینکه رسمالخط کنونی مصاحف سراسر جهان ، منطبق با روایت حفص از قرائت عاصم است . به آخر همه قرآنها مراجعه کنید چنین نوشته است . صفحه آخر .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۱۵ مرداد ۱۴۰۳
برابر با دوشنبه ۳۰ محرم ۱۴۴۶
و پنجم اوت ۲۰۲۴
بین راه قم به مشهد
از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد
و آن طشت را ز خون جگر باغ لاله کرد
خونی که خورده در همه عمر از گلو بریخت
خود را تهی زخون دل چند ساله کرد
نبود عجب که خون جگر، گر شدش بجام
عمریش روزگار همین در پیاله کرد
نتوان نوشت قصه درد و مصیبتش
ور می توان ز غصه هزاران رساله کرد
زینب درید معجر و آه از جگر کشید
کلثوم زد به سینه و از درد ناله کرد
هر خواهری که بود روان کرد سیل خون
هر دختری که بود پریشان کُلاله کرد
یا رب به اهل بیت ندانم چه سان گذشت
آن روز شد عیان که رسول از جهان گذشت
وصال شیرازی
وزارت کشاورزی: امسال نیازی به واردات گندم نداریم
🔹مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن گذشت.
@Farsna
نکته : ما شا الله به همت کشاورزان عزیز . دستان مریض مبادا . شکر خدا . الحمدلله .
دیشب در محفل روضه ، خطیب مجلس در باره این موضوع سخن گفتند که آیا قاتلین اباعبدالله الحسین علیهالسلام شیعیان بودند ؟ یعنی همان شبهه معروف که شیعیان امامشان را کشتند تا برای او گریه کنند .
و در جواب گفتند خیر اینان فقط در اسم شیعه بودند ، و در عمل ، شیعه نبودند و با توجه به روایت امام صادق علیهالسلام که شیعیان چند دسته هستند ، در صدد دفع و رفع شبهه بودند که بعد از جلسه ، صاحبنظران حاضر ، انقلت داشتند که اصلا جواب شبهه داده نشد ، هیچ بلکه شبهه تثبیت شد . و و و
اگر نظر این جانب را بخواهید ، بله شبهه درست است ، اکثر کسانی که در صحرای کربلا حضور داشتند ، شیعه بودند ، و همهگان اذعان داشتند که ابوبکر و عمر و عثمان ، خلافت را غصب کردند ، و حتی یزید بن ابیسفیان خطاب به عبدالله بن عمر نوشت که پدرت ، از غاصبین خلافت بود .
اگر شیعه را به این معنا لحاظ کنیم ، بله شیعه یک مفهوم عام و گسترده بوده و مخالف سقیفه ، در طول زمان ، شیعه است . و شیعه به این معنا ، یک طرز تفکر است .
پس شبهه به این معنا گسترده برای کلمه شیعه ، قابل دفع و رفع نیست .
روز عاشورا ، دو طرف شیعه بودند ، همطرف امام و همطرف یزید ، شیعیانی که همه قائل به غصب خلافت از سوی ابوبکر و عمر و عثمان بعد از تشکیل سقیفه بودند .
اما اینجا بحث نه شیعه بودن است ، بلکه بحث چرا کشتن است ؟ بله اگر بحث شیعه بودن باشد ، شبهه سر جای خود مستقر است ، ولی بحث روز عاشورا ، این است که اینان ، چرا اباعبدالله الحسین علیهالسلام و اصحاب و یاران و اولادش با آن روش وحشیانه به شهادت رساندند ؟
بعبارتی بحث شیعه بودن ، یک بحث انحرافی است که حتی بگوییم شمر هم از شیعیان بود و در صفین در رکاب امیر مومنین علی علیهالسلام با معاویه جنگید و زخمی هم شد و بقولی جانباز صفین بود . این بحث ، بحث انحرافی از اصل ماجرا است .
اینان ، چرا امامزمان خود را با اینکه میدانستند امام است و حق با اوست ، به شهادت رساندند ؟ این بحث اصلی است که شبهه را طراحی کردند تا از این بحث مهم ، غافل شویم .
چرا کشتند ؟ با اینکه شیعه بودند ، دو بحث است اولی بحث اصلی و دومی بحث انحرافی است که ما را از تفکر در واقعه کربلا باز دارد .
اصل روز غدیر و جانشینی بلا فصل بود ، اما بحث انحرافی مطرح کردند که مولا به معنای دوست است ؟ یا به معنای جانشین ؟ آقایان عزیز ، گرفتار بحثهای انحرافی نشوید ، که از مجبور میشوید تا روز قیامت بحث کنید بله مولا به معنای جانشین است نه دوست ، و و و
ارتداد مردم بعد از رحلت پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله ، ثابت است . و ارتداد از روز غدیر خم بود و جانشینی بلا درنگ امیر مومنان علی علیهالسلام بر مسند حکومت مدینه بنابر نص روز غدیر در تاریخ ثبت شده است .
آیا اینان مسلمان نبودند ؟ بله همه سقیفهنشینان مسلمان بودند ، ولی مرتد ، یعنی روز غدیر خم را منکر نشدند بلکه گفتند ما علی را دوست داریم ولی حکومت را به او نخواهیم داد ، چرا که او لایق حکومت کردن نیست .
حالا یک مسیحی ، یک یهودی بگوید بله مسلمانان خودشان پیامبرشان را قبول ندارند و از ما میخواهند پیرو محمد شویم . درست گفته ، چون در عمل ، مسلمانان دست از پیرو رسولالله برداشتند .
پس این شبهه ، و آن شبهه با توجه به معنای که اراده کردند ، درست است ولی انحرافی از اصل مطلب است .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
قم مقدس
حالا جواب این سوال که چرا مسلمانان به معنای که بیان شد ، شیعه و غیر شیعه ، اباعبدالله الحسین علیهالسلام را به شهادت رساندند ؟
جواب قاتلین امام ع دو کلمه است : حضرت ، نباید بسمت کوفه حرکت میکرد .
و باید مثل کثیری از صحابه و تابعین مانند عبدالله بن عمر ، فرزدق ، محمدحنفیه ، و و و در خانه مینشست .
پس حالا که بیرون آمد ، ما هم حق داشتیم او را بکشیم .
در صورتی که اباعبدالله الحسین علیهالسلام بنا به دعوت کوفیون از مدینه به کوفه حرکت کردند چرا که اجابت دعوت ، بخصوص که دعوت کنندگان دوازده هزار نفر باشند ، واجب است .
و دوم اینکه بنابر معاهدهی و صلحنامه بعد از معاویه ، خلافت به امامحسین علیهالسلام میرسید ولذا چه در مدینه و چه در کربلا ، یزید تصمیم بر قتل مانعی به نام حسین داشت و حتماً انجام میداد تا حکومتش و لو به زور و لو به کشتن حسین ، مستحکم شود .
پس علت کشتن اباعبدالله الحسین علیهالسلام بدست مسلمانان ، فقط و فقط ، دنیا بود ، قدرت بود ، منصب بود ، رسیدن به گندم ری بود و و و
مانند اتفاقی که در سقیفه افتاد ، که اگر علی علیهالسلام به خلافت میرسید ، خیلیها به منصب و مقام و ریاست و دنیا نمیرسیدند ، چون امیر مومنان علی علیهالسلام را خوب میشناختند که مو را از ماست بیرون میکشد .
تاکنون سه میلیون نفر ایرانی برای خرید ماشین در سیستم اسم نویسی کردند و بالغ بر ۷۰۰همت توسط بانکها بلوکه شده است .
میخواهید بدانید ۷۰۰همت چقدر پول است ؟ یعنی ده برابر قیمت ایرانخودرو که ۷۰همت به نرخ روز ، قیمتگذاری شده است .
ماشا الله چقدر ایرانیان پولدار هستند .
راستی امسال نود هزار نفر به حج مشرف شدند ، نفری ۴۰۰میلیون تومان هزینه شد ، غیر از آن سوغات که خریدند ، یعنی ۳۶همت هزینه گردید .
هر همت ، هزار میلیارد تومان است .
ماشا الله تعالی ، ثروت نزد ایرانیان است و بس .
ولی میدانید چی آدم را پکر میکند ؟ اینکه هیچ کدام پول ندارند و همه بدهکار هستند و بیچار و مستحق ، سبحان الله .
زیارت امامحسین علیهالسلام بالا تر است ؟ ، یا زیارت امامرضا علیهالسلام ؟
به نظر بنده ، این بحثها ، و این قیاسها ، باطل است و نباید ورود کرد .
هر که ، به زیارت هر کدام از اهلبیت علیهمالسلام رفت ، خوب است . و به وظیفهاش عمل کرده است .
مهم رفتن به زیارت مشاهد مقدس است .
مشهد ،
سامری ،
کاظمین ،
نجف ،
کربلا ،
مدینه ،
هر کدام از این مکانهای مقدس ، تکهی از بهشت است و فوائد زیاد دنیوی و اخروی خود دارند .
پس وارد بحثهای انحرافی و بیفایده نشوید . به زیارت بروید .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۲۵ مرداد ۱۴۰۳
پنجشنبه ۱۰ صفر ۱۴۴۶
۱۵ اوت ۲۰۲۴
قم مقدس
آدرس درست بهشت
حضرت امامرضا (علیهالسلام) درباره پاداش کسب روزی برای خانواده میفرمایند:
"الَّذی یطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یکُفُّ بِهِ عِیالَهُ اَعْظُمُ اَجْراً مِنَ الْمُجاهِدِ فی سَبیلِ اللهِ".
کسی که دنبال روزی میرود تا آبروی خود و خانوادهاش را حفظ کند، اجر و پاداشش از رزمندهای که در راه خدا جنگ میکند بیشتر است (عرق کارگر معادل خون شهید است.)
منبع: وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی جلد هفدهم .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
قم مقدس
۱۲ صفر ۱۴۴۶
۱۷اوت ۲۰۲۴
امروز روز ۲۷ مرداد است ، فردا روزی ، در سال ۱۳۲۰ ، آمریکا علیه دولت قانونی دکتر مصدق ، کودتا کرد .
اسناد ش موجود . عکسهای ش موجود . مدارک ش موجود . اعترافات ش موجود . گزارش های ش موجود . روزنامههای ش موجود . اخبار ش موجود . اسامی کشتهشدگان ش موجود . اسامی چماق بدستان موجود . خلاصه هر چه از نظر حقوقی بینالملل بخواهید علیه آمریکا موجود . چرا تا کنون هیچ اقدام ی علیه آمریکا انجام نشده است ؟ چرا در دادگاه لاهه شکایت نشده است ؟
از این رو درخواست اکید داریم هر چه زودتر ، پروسه بینالمللی کودتای آمریکا در ایران علیه دولت قانونی دکتر مصدق به جریان بیفتد .
محمدباقر معرفت
۲۷ مرداد ۱۴۰۳
آدرس درست راه بهشت
ابی حمزه ثمالی از امام سجّاد (علیهالسلام) نقل میکند که فرمودند:
«أَرْضَاكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُكُمْ عَلَى عِيَالِه»
در میان شما خدا از کسی راضیتر است که برای خانواده خود گشادگی بیشتری بیاورد.
«اسبغ» به معنای فراوانی است. یعنی همانطور که دوست داریم خدا به ما وسعت روزی عطا کند، مرد نیز تا میتواند نعمت را در اختیار خانوادهاش بگذارد؛ و گشادهدستی داشته باشد.
منبع : کافی شریف ، مرحوم کلینی ، جلد چهارم ، چاپ الاسلامیه ، تهران .
رضایت خدا شرط لازم و کافی برای به ورود بهشت است .
سوره لقمان آیه ۲۰ :
أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ
آيا نديدهايد كه خدا هر چه را كه در آسمانها و زمين است رام شما كرده است و نعمتهاى خود را چه آشكار و چه پنهان به فراوانی و گشادهدستی بر شما ارزانى داشته؟
مرحوم دهخدا :
سبغ. [ اَ ب َ ] نعت تفضیلی از سبوغ. یازیده تر. فراخ نعمت تر.
«أَسْبَغ» از مادّه «سَبْغ» (بر وزن صبر) در اصل به معنای پیراهن، یا زره گشاد و وسیع و کامل است; سپس به نعمت گسترده و فراوان نیز اطلاق شده است.
وسعت و تمام در صحاح گوید «شیء سابغ ای کامل و سبغت النعمة: اتسعت» . نعمتهای ظاهری و باطنی خویش را بر شما فراوان بخشید و تمام کرد . درع سابغ زرهی است که وسیع و و کامل باشد آیه دستور است به داود نبی زرههای وسیع و کامل به ساز و در بافتن آنها اندازه نگه دار. در نهج البلاغه خطبه 180 آمده «وَ اَسْبَغَ عَلَیْکُمُ الْمَعاشَ» در وسائل زندگی بر شما وسعت داده. از این مادّه فقط دو کلمهفوق در قرآن یافته است.
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ یکشنبه
۱۳ صفر ۱۴۴۶
قم مقدس
PTT-20240818-WA0001.opus
224.1K
🌹🌹سعدی علیهالرحمه🌹🌹
حکیمی را پرسیدند: چندین درخت نامور که خدای، عزوجل، آفریده است و برومند (بارور)، هیچ یکی را آزاد نخوانند مگر سرو را که ثمره ای ندارد، گویی در این چه حکمت است؟ گفت: هر یکی را دخلی (بهره) معین است به وقتی معلوم، گاهی به وجود آن تازه اند و گاهی به عدم آن پژمریده و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوش است و این است صفت آزادگان.
بر اینچه میگذرد دل منه که دجله بسی
پس از خلیفه بخواهد گذشت در بغداد
گرت ز دست بر آید، چو نخل باش ، کریم
ورت به دست نیاید، چو سرو باش آزاد
دو کس مردند و تحسر (حسرت) بردند: یکی آن که داشت و نخورد و دیگر آن که دانست و نکرد.
راه دقیق بهشت
قرآن کریم در آیه 34 سوره نساء میفرماید:
«الرِّجالُ قَوّامونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّـهُ بَعضَهُم عَلى بَعضٍ وَ بِما أَنفَقوا مِن أَموالِهِم»
مردان، سرپرست امور زنان [و خانواده خویش] هستنند. به خاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى قرار داده است و به خاطر آن که از اموالشان، هزینه زندگی را بپردازند.
قوّامیّت مسئولیّتآور است و این مسئولیّت باید در حوزههایی تعریف شود. یکی از این حوزهها تأمین اقتصاد همسر و فرزندان یعنی اقتصاد خانواده است.
یکی از اصحاب امام صادق (ع) به نام شیبانی میگوید: حضرت را دیدم با ابزاری در دست و عبای خشنی بر دوش در حالی که دیواری را که از آنِ حضرت بود تعمیر و بازسازی میکردند و در این راه چنان تلاش میکردند که عرق از پشت ایشان جاری شده بود. به ایشان عرض کردم فدای شما شوم، اجازه بدهید من این کار را انجام بدهم. امام در جواب فرمودند:
«إِنِّي أُحِبُّ أَنْ يَتَأَذَّى الرَّجُلُ بِحَرِّ الشَّمْسِ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَةِ»
منبع : الكافي (ط – الإسلامية)، ج 5، ص 76.
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
برابر با
۱۴ صفر ۱۴۴۶
۱۹ اوت ۲۰۲۴
قم مقدس
راه مستقیم به بهشت
در روایات و احادیث بسیاری تلاش نکردن برای کسب معاش بسیار نکوهش شده است. امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«مَنْ كَسِلَ عَنْ طَهُورِهِ وَ صَلَاتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ آخِرَتِهِ وَ مَنْ كَسِلَ عَمَّا يُصْلِحُ بِهِ أَمْرَ مَعِيشَتِهِ فَلَيْسَ فِيهِ خَيْرٌ لِأَمْرِ دُنْيَاهُ»
اگر کسی در امر طهارت و نماز خود کوتاهی کند، در امور آخرت خیری برای او نخواهد بود. و اگر کسی در کسب روزی و امرار معاش خود تنبلی کند، در امور دنیا خیری نصیب او نخواهد شد.
منبع : جلد پنجم کافی شریف ، چاپ الاسلامیه تهران .
در روایتی آمده است که به پیامبر اکرم (ص) خبر دادند فلانی عابد و زاهد شده است. ایشان پرسیدند: هزینه زندگی خود را از کجا به دست میآورد؟ گفتند: برادری دارد که او را تأمین میکند. ایشان فرمودند: آن برادر از این شخص افضلتر است. انسان نباید در زندگی سربار دیگران باشد.
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
سهشنبه
۳۰مرداد ۱۴۰۳
۲۰اوت ۲۰۲۴
۱۵صفر ۱۴۴۶
قم مقدس
سوال شد در روایات راه بهشت را به موارد مثل شهادت و عالمبودن و عبادت و زیارت و و و اختصاص دادهاند ، آنگاه شما میگویید راه بهشت ، کسب روزی حلال برای زن و بچه است ؟
چگونه این روایات با آن روایات قابل جمع هستند ؟
در جواب گوییم : راههای مثل شهادت ، همیشگی نیست . یعنی شاید در هر دو سه قرن یک بار راه شهادت برای بعضی ، باز شود .
اما روایاتی که هر روز بنده آنها را پست میکنم ، راههای عمومی و در دسترس همگان است .
وظیفهی اولیه رسولالله صلیالله علیه وآله و اهلبیت علیهمالسلام این است ، که راههای را به بهشت برای عموم مردم معرفی کنند که همهی مردم توان انجام آن را داشته باشند .
دین اسلام ، و مذهب شیعه ، هرگز راه بهشت را منحصر به راههای خاص و سخت نکرده است که اگر کرده بود ، آنگاه تکلیف به مالایطاق بود و از عهدهی همه بر نمیآمد .
پس راههای بسیار عمومی و عام برای همه مردم معرفی کردند که همه به بهشت بروند .
در روایت آمده است : هر کس برای بدست آوردن روزی حلال برای زن و بچهاش در زحمت افتاده و عرق بریزد ، عرق او از خون شهید در جبهه حق علیه باطل ارزشمند تر است .
ببینید این راه ، عمومیت دارد ، و شامل حتی افراد غیر مسلمان هم میشود ، مسیحی ، یهودی ، بودایی ، هندو و و و چرا که دین اسلام ، دین عقلانیت و خرد و بزرگواری است .
هر که ، فرموده است ، نفرمود هر مسلمانی ، پس اهلبیت علیهمالسلام و شخص رسولالله صلیالله علیه وآله ، راههای را برای رسیدن به بهشت معرفی کردند که از عهده هر انسانی بر میآید . و اختصاص به فرد خاص ، زمان خاص ، مکان خاص ندارد .
راه بهشت از وسط سفرهی که برای زن و بچهات پهن کردهای ، است .
آدرسهای دیگر خیلی خیلی خاص است و عمومی نیست .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۳۰ مرداد ۱۴۰۳