سوال شد آیا بین تسمیه ، و بسمله فرق هست ؟
جواب میدهیم : رابطه بین تسمیه و بسمله ، رابطه عموم و خصوص مطلق است .
هر بسملهی ، تسمیه است و نام الله بردن است .
ولی هر تسمیهی ، بسمله نیست ، مانند تسمیه به لات ، تسمیه به عزی ، تسمیه به مسیح و و و
آیةالکرسی ، یک آیه ؟ یا سه آیه ؟
بنابر نظریه مشهور ، فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره ، آیةالکرسی است .
دلیل مشهور : کلمه آیه است ، که مفرد است و دلالت بر یک میکند .
ولی بنابر نظریه آیتالله معرفت ، سه آیه ۲۵۵ و ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره ، آیةالکرسی است .
اما دلیل آیتالله معرفت در تفسیر الاثری الجامع ، جلد ششم ، صفحات ۲۴۴ تا ۲۹۴ ، چاپ قم ، موسسه تمهید ، سال ۱۳۸۶ ، نه استنباط و اجتهاد ، بلکه روایت است :
در جلد دوم کافی شریف ، صفحه ۶۲۱ ، حدیث پنجم ، باب فضل قرآن ، مرحوم کلینی ، ابوجعفر با سند خودش ، از عمرو بن جمیع ، از علی بن حسین زین العابدین علیه السلام ، از رسولخدا صلیالله علیه وآله وسلم روایت نقل کرده است :
من قرء اربع آیات من اول البقرة ، و آيةالکرسی وآیتین بعدها ، وثلاث آیات من آخرها ، لم یر فی نفسه وماله شیئاً یکرهه ، ولایقربه شیطان ، ولاینسی القرآن .
هر که چهار آیه اول ، و سه آیه معروف به آیةالکرسی ، و سه آیه آخر سوره بقره را بخواند ، بدی در نفس و مالش نبیند ، و شیطان به او نزدیک نشود ، و قرآن را فراموش نکند .
توجه دارید ، با وجود روایت ، هیچ جای برای استدلال عقلی و اجتهاد و استنباط باقی نمیماند .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۹ مرداد ۱۴۰۳
قم مقدس
مهد بیان دقیق با توجه به روایت
هدایت شده از محمدباقر معرفت
*"سحر"، کرشمهیِ صبحم بشارتی خوش داد"*
*که کس همیشه گرفتارِ غم نخواهد ماند"!*
*بر این رواقِ زِبَرجَد نوشتهاند به زَر"*
*که جز نکوییِ اهلِ کَرَم نخواهد ماند"!*
"حضرت حافظ"
امروز بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد امام علینقی علیهالسلام عباسآباد قم ، طبق معمول هر هفته که محراب و منبر را بر عهده دارم بالای منبر رفتم و در باره حضرت علی اکبر علیه السلام سخن گفتم .
بعد از حمد و ستایش خداوند متعال و درود و سلام بر پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله و خاندان نبوت علیهم السلام سخن را چنین شروع کردم :
ای خدا شاهد باشد که غلامی را بسوی یزیدیان میفرستم که شبیهترین مردم به رسولالله است : از نظر ظاهر و شکل و شمائل ، از نظر اخلاقیات و از نظر تن سخن و و و
سپس با استناد به کتاب شریف سننالنبی ص علامه طباطبایی اعلی الله مقامه چهره رسولالله را ترسیم کردم : دماغ کشیده و با انحنا ، موهای نه فر و نه صاف ، که گاهی میبستند و گاهی شانه کرده و تا روی گوشها میافتاد ، دهانی فراخ و دندانههای سفید و ناپیوسته ، ابروهای به هم متصل و کشیده ، چشمانی با رنگ سیاه و سفیدی بسیار درخشان ، و ریشی پر پشت و صاف داشتند .
قدی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ سانتیمتر که نام بلند بود و نه کوتاه قد حساب میشدند .
همیشه معطر بودند به عطرهای که میخریدند با آنکه عطر در آن زمان گرانتر از زمان حال بود .
علی اکبر هم چنین شکل و شمائلی داشتند و معطر به جنگ رفتند .
از نظر اخلاق ، پیامبر اسلام بسیار حلیم و بردبار بودند بگونهای که فردی در مکه ، حضرت را محکم به زمین زدند و پایشان را بر گلوی حضرت گذاشتند و به حدی فشار دادند که نزدیک بود حضرت خفه بشوند ، اما حضرت نه شکایت کرد و نه مقابله به مثل ، بلکه رفتند در مسجد الحرام برای او طلب استغفار کردند .
امامحسن مجتبی علیهالسلام بدترین اهانتها و فحشها را میشنیدند اما نه جواب که نمیدادند بلکه به مسجد رفته و طلب استغفار برای آن شخص میکردند .
حضرت علی اکبر هم چنین بودند حلیم و بردبار و باگذشت .
از نظر صوت ، پیامبر اسلام بسیار آرام سخن میگفتند ، بگونهای که مستمعین باید با دقت گوش میکردند تا صوت حضرت به آنان برسد و حضرت علی اکبر هم چنین بودند .
و در آخر هم روضه به میدان رفتن حضرت علیاکبر را خواندم .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۱۱ مرداد ۱۴۰۳
برابر با پنجشنبه
۲۶ محرم ۱۴۴۶
و
یک اوت ۲۰۲۴
قم مقدس
سبب اصلی گرایش موالیها و عجمها به تشیع و شیعه ، عدالت علی علیهالسلام در هم مدت کوتاه حکومتش بود .
نتیجه تقسیم مساوی بیتالمال بین عرب و عجم ، توسط امیر مومنان علی علیهالسلام ، شیعه شدن ایرانیان و کشیدن شمشیر توسط عرب علیه او بود .
در تاریخ ثبت شده که ایرانیان ، وقتی دیدند امام علی علیهالسلام خلیفه چهارم ، بیتالمال را به عدالت بین مردم چه عجم و چه عرب ، تقسیم میکند و دیگر خلفا ، چه قبل ابوبکر و عمر و عثمان ، و چه بعد معاویه و و و این عدالت را رعایت نکردند ، به علی گرایش پیدا کردند و شیعه شدند .
محور و اساس حکومت باید عدالت و تقسیم بیتالمال بین مردم به سویه باشد تساوی در نگاه به مردم ، موجب گرایش به حکومتها میشود .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
۲۸ محرم ۱۴۴۶
سوم اوت ۲۰۲۴
قم مقدس
شنبه
هدایت شده از فارس معارف
10.JPG
2.29M
📸 تصاویر باکیفیت از حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(س) مناسب تصویر زمینهٔ گوشی همراه
تصاویر از عتبات حسینی و عباسی
@FarsMaaref
اگر دیدید در این موقعیت ، در محلتان ، جوشکار در حال کار است ، حتماً به اداره برق خبر دهید تا بالفور جلو او گرفته شود ، و الا همین بلای که امشب سر ما آمد ، سرتان میآید .
ساعت هفت و نیم شب ، هنگام اذان ، سیمهای تیرهای برق ، آتش گرفت و چنان میسوخت و جرقه میزد که انگار رعد و برق سهمگین شده و برقمان رفت .
به اداره اطلاع دادیم ، تا ساعت ده شب ، مامور نداشتند تا بفرستند یعنی آنقدر قطعی برق اتفاق افتاده بود که مامور نبود .
بالاخره بعد از آمدن ، ساعت یازده و نیم برقمان آمد و مأمورین گفتند بار زیاد موجب آتش گرفتن شده است و آن جوشکاری خلاف قانون در محل شما در حال کار بوده و شما باید به ما اطلاع میدادید .
حالا این هزینه سنگین از بیتالمال بر گردن کیست ؟
صدرصد تقصیر ما بود که دلمان برای کارگر سوخت و دلمان برای بیتالمال نسوخت .
محمدباقر معرفت
محل عباسآباد قم
پر از ساخت و ساز
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
در مسجد چهارمردان هر گاه پیشنماز بودم ،سورههای که آخر آیات ش را بود نمیخواندم چون یکی از مامومین بنام حاجحسن هندیانی ، میگفت باید صفت تکریر را ، را بیاوری و الا پشت سر ت نماز نمیخوانم ، میگفتم تکریر یعنی ارتعاش ، ذلق ، ولی او میگفت یعنی سه بار حرف را تکرار شود .
خلاصه بنده هم برای برون رفت از این چالش ، سوره ناس را میخواندم .
امروز یکی از مطلعین که از سوالاتشان معلوم است اهل مطالعه میباشند ، سوال کردند : آیا قرائت سبعه ، متواتر هستند ؟ جواب دادم خیر ، همه خبر واحد میباشند .
گفت پس چرا همه علما شیعه و سنی متفقالقول گفتهاند متواتر میباشند ؟
گفتم چون علما ، فقط در باب تعبدیات ، قائل به دقت در علم حدیث میباشند و در غیر آنها ، مانند سیاست ، تاریخ ، فرهنگ ، اخلاق ، اجتماع ، و و و دست از اصول کشیده ، و امر را ، دایر مدار تساهل و تسامح میدانند و بجای اینکه بگویند قرائتهای هفتگانه به خبر واحد ، میگویند قرائت سبع متواتر ، و از این لحاظ ، و با این مبنا ، هیچ اشکالی به آنان نیست .
گفت پس چرا شما میگویید خبر واحد هستند و مانند علما اهل تسنن و تشیع ، قایل به تواتر نیستید ؟
گفتم چون مبنای ما ، عدم تساهل و تسامح است ، در همه چیز ، اصول و فنون حدیث را با دقت بکار میبریم ، در قرائات ، در تاریخ ، در فرهنگ ، در اخلاق ، در سیاست و و و
از این رو ما نه تنها قائل به خبر واحد قرائتهای هفتگانه هستیم بلکه همه آنها را به جز یکی ، قرائت عاصم ، مرسل میدانیم و هیچ اعتباری نزد ما ندارند .
گفت آقای خویی با اینکه قرائت عاصم را ترجیح داده است ، اما در مقام فتوی ، گفتهاند به هفت قرائت ، نماز صحیح است .
گفتم به این میگویند تناقض و پارادوکس در مقام علم و فتوی ، و واقعاً این فتوای آقای خویی ، با آن تحقیق و دقت شگفتانگیزی که در قرائات داشتند ، خیلی خیلی عجیب و قابل باور نیست . ولی عجیب چنین فتوا دادند و من را شگفت زده کردند .
اگر شش قرائت ، خبر واحد و مرسل است ، چگونه نماز صحیح است ؟ خیلی فتوای عجیبی دادهاند .
با طبق مبنای که گفتیم ، نماز ، فقط و فقط به قرائت عاصم ، آنهم به روایت حفص ، صحیح است .
یک خبر واحد متصل است . دوم همهی راویان از بزرگان علم رجال هستند و مورد تایید عام و خاص میباشند . و سوم اینکه رسمالخط کنونی مصاحف سراسر جهان ، منطبق با روایت حفص از قرائت عاصم است . به آخر همه قرآنها مراجعه کنید چنین نوشته است . صفحه آخر .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۱۵ مرداد ۱۴۰۳
برابر با دوشنبه ۳۰ محرم ۱۴۴۶
و پنجم اوت ۲۰۲۴
بین راه قم به مشهد
از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد
و آن طشت را ز خون جگر باغ لاله کرد
خونی که خورده در همه عمر از گلو بریخت
خود را تهی زخون دل چند ساله کرد
نبود عجب که خون جگر، گر شدش بجام
عمریش روزگار همین در پیاله کرد
نتوان نوشت قصه درد و مصیبتش
ور می توان ز غصه هزاران رساله کرد
زینب درید معجر و آه از جگر کشید
کلثوم زد به سینه و از درد ناله کرد
هر خواهری که بود روان کرد سیل خون
هر دختری که بود پریشان کُلاله کرد
یا رب به اهل بیت ندانم چه سان گذشت
آن روز شد عیان که رسول از جهان گذشت
وصال شیرازی
وزارت کشاورزی: امسال نیازی به واردات گندم نداریم
🔹مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی: امسال تاکنون میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تن گذشت.
@Farsna
نکته : ما شا الله به همت کشاورزان عزیز . دستان مریض مبادا . شکر خدا . الحمدلله .
دیشب در محفل روضه ، خطیب مجلس در باره این موضوع سخن گفتند که آیا قاتلین اباعبدالله الحسین علیهالسلام شیعیان بودند ؟ یعنی همان شبهه معروف که شیعیان امامشان را کشتند تا برای او گریه کنند .
و در جواب گفتند خیر اینان فقط در اسم شیعه بودند ، و در عمل ، شیعه نبودند و با توجه به روایت امام صادق علیهالسلام که شیعیان چند دسته هستند ، در صدد دفع و رفع شبهه بودند که بعد از جلسه ، صاحبنظران حاضر ، انقلت داشتند که اصلا جواب شبهه داده نشد ، هیچ بلکه شبهه تثبیت شد . و و و
اگر نظر این جانب را بخواهید ، بله شبهه درست است ، اکثر کسانی که در صحرای کربلا حضور داشتند ، شیعه بودند ، و همهگان اذعان داشتند که ابوبکر و عمر و عثمان ، خلافت را غصب کردند ، و حتی یزید بن ابیسفیان خطاب به عبدالله بن عمر نوشت که پدرت ، از غاصبین خلافت بود .
اگر شیعه را به این معنا لحاظ کنیم ، بله شیعه یک مفهوم عام و گسترده بوده و مخالف سقیفه ، در طول زمان ، شیعه است . و شیعه به این معنا ، یک طرز تفکر است .
پس شبهه به این معنا گسترده برای کلمه شیعه ، قابل دفع و رفع نیست .
روز عاشورا ، دو طرف شیعه بودند ، همطرف امام و همطرف یزید ، شیعیانی که همه قائل به غصب خلافت از سوی ابوبکر و عمر و عثمان بعد از تشکیل سقیفه بودند .
اما اینجا بحث نه شیعه بودن است ، بلکه بحث چرا کشتن است ؟ بله اگر بحث شیعه بودن باشد ، شبهه سر جای خود مستقر است ، ولی بحث روز عاشورا ، این است که اینان ، چرا اباعبدالله الحسین علیهالسلام و اصحاب و یاران و اولادش با آن روش وحشیانه به شهادت رساندند ؟
بعبارتی بحث شیعه بودن ، یک بحث انحرافی است که حتی بگوییم شمر هم از شیعیان بود و در صفین در رکاب امیر مومنین علی علیهالسلام با معاویه جنگید و زخمی هم شد و بقولی جانباز صفین بود . این بحث ، بحث انحرافی از اصل ماجرا است .
اینان ، چرا امامزمان خود را با اینکه میدانستند امام است و حق با اوست ، به شهادت رساندند ؟ این بحث اصلی است که شبهه را طراحی کردند تا از این بحث مهم ، غافل شویم .
چرا کشتند ؟ با اینکه شیعه بودند ، دو بحث است اولی بحث اصلی و دومی بحث انحرافی است که ما را از تفکر در واقعه کربلا باز دارد .
اصل روز غدیر و جانشینی بلا فصل بود ، اما بحث انحرافی مطرح کردند که مولا به معنای دوست است ؟ یا به معنای جانشین ؟ آقایان عزیز ، گرفتار بحثهای انحرافی نشوید ، که از مجبور میشوید تا روز قیامت بحث کنید بله مولا به معنای جانشین است نه دوست ، و و و
ارتداد مردم بعد از رحلت پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله ، ثابت است . و ارتداد از روز غدیر خم بود و جانشینی بلا درنگ امیر مومنان علی علیهالسلام بر مسند حکومت مدینه بنابر نص روز غدیر در تاریخ ثبت شده است .
آیا اینان مسلمان نبودند ؟ بله همه سقیفهنشینان مسلمان بودند ، ولی مرتد ، یعنی روز غدیر خم را منکر نشدند بلکه گفتند ما علی را دوست داریم ولی حکومت را به او نخواهیم داد ، چرا که او لایق حکومت کردن نیست .
حالا یک مسیحی ، یک یهودی بگوید بله مسلمانان خودشان پیامبرشان را قبول ندارند و از ما میخواهند پیرو محمد شویم . درست گفته ، چون در عمل ، مسلمانان دست از پیرو رسولالله برداشتند .
پس این شبهه ، و آن شبهه با توجه به معنای که اراده کردند ، درست است ولی انحرافی از اصل مطلب است .
محمدباقر معرفت
استاد حوزه علمیه قم
۲۳ مرداد ۱۴۰۳
قم مقدس
حالا جواب این سوال که چرا مسلمانان به معنای که بیان شد ، شیعه و غیر شیعه ، اباعبدالله الحسین علیهالسلام را به شهادت رساندند ؟
جواب قاتلین امام ع دو کلمه است : حضرت ، نباید بسمت کوفه حرکت میکرد .
و باید مثل کثیری از صحابه و تابعین مانند عبدالله بن عمر ، فرزدق ، محمدحنفیه ، و و و در خانه مینشست .
پس حالا که بیرون آمد ، ما هم حق داشتیم او را بکشیم .
در صورتی که اباعبدالله الحسین علیهالسلام بنا به دعوت کوفیون از مدینه به کوفه حرکت کردند چرا که اجابت دعوت ، بخصوص که دعوت کنندگان دوازده هزار نفر باشند ، واجب است .
و دوم اینکه بنابر معاهدهی و صلحنامه بعد از معاویه ، خلافت به امامحسین علیهالسلام میرسید ولذا چه در مدینه و چه در کربلا ، یزید تصمیم بر قتل مانعی به نام حسین داشت و حتماً انجام میداد تا حکومتش و لو به زور و لو به کشتن حسین ، مستحکم شود .
پس علت کشتن اباعبدالله الحسین علیهالسلام بدست مسلمانان ، فقط و فقط ، دنیا بود ، قدرت بود ، منصب بود ، رسیدن به گندم ری بود و و و
مانند اتفاقی که در سقیفه افتاد ، که اگر علی علیهالسلام به خلافت میرسید ، خیلیها به منصب و مقام و ریاست و دنیا نمیرسیدند ، چون امیر مومنان علی علیهالسلام را خوب میشناختند که مو را از ماست بیرون میکشد .