⭕️زیارت حضرت معصومه⭕️
خبر اول
حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى ع قَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.
سعد بن سعد می گوید در مورد حضرت فاطمه بنت موسی از امام رضا علیه السلام سوال کردم و ایشان فرمودند: هر کس ایشان را زیارت کند پس برلی اوست بهشت.
📗كامل الزيارات ص 324 الباب السادس و المائة فضل زيارة فاطمة بنت موسى بن جعفر ص بقم
📗 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 98 أَبِي ره قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: مثله
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 267 حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالا حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: مثله
⭕️ راوی این خبر سعد بن سعد اشعری قمی می باشد که شخصیت او مورد مدح و اعتماد متخصصین رجال است ؛ در متن ثواب الاعمال به سعید تصحیف شده است مرحوم ایت الله خویی معتقد است که سعد بن سعد الاحوص همان سعد بن سعد اشعری است. 📗 معجم رجال الحدیث و آیت الله داوری نام ایشان را از جمله وکلای امامان ذکر نموده است.اصول علم الرجال بین النظریة و التطبیق ج 2 ص 253
✅ آیت الله شیخ مسلم داوری متولد 1322 متولد اصفهان دولت آباد از شاگرد مرحوم آیت الله خویی و از رجالیون ساکن قم که در حال فعلی در موسسه خود تدریس دارند. ایشان شوهر عمه بنده هستند و در فرصتی مناسب در مورد آثار و کتب و فعالیت های ایشان مطلبی خواهم نوشت.
خبر دوم
حَدَّثَنِي أَبِي وَ أَخِي وَ الْجَمَاعَةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ وَ غَيْرِهِ عَنِ الْعَمْرَكِيِّ بْنِ عَلِيٍّ الْبُوفَكِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ.
امام جواد فرمودند هر کس مزار عمه ی مرا زیارت کند پس بهشت برای اوست.
📗ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 99
#امامزاده_ها #حضرت_معصومه #زیارة_قبور
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHosseini
📘 دربارهٔ حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام)
💠 نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه بنت موسی (ع)
💠 فاطمه بنت موسی (ع)؛ راوی احادیث؟
💠 زیارتنامه فاطمه بنت موسی (ع)؛ از تألیف عالمان
💠 چند نقل ساختگی دربارهٔ فاطمه بنت موسی (ع)
💠 جعلیبودن تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه بنت موسی (ع)
@Al_Meerath
الأحاديث المشكلة في الطب النبوي.pdf
4.54M
این کتاب را مرکز طب بدیل و تکمیلی عربستان در بررسی روایات طبی یا همان «طب النبی» منتشر کرده است.
#کتابشناسی
#مطالب_طبی
#حدیث
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHosseini
عنوان بصری اعتبار سنجی و اختلاف نسخ.pdf
1.65M
⭕️اعتبار سنجی حدیث عنوان بصری
سید جمال حسینی
علی عادلزاده
#حدیث #تالیفات_من #جعل #رجال
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHossein
یادداشت های سید جمال
⭕️اعتبار سنجی حدیث عنوان بصری سید جمال حسینی علی عادلزاده #حدیث #تالیفات_من #جعل #رجال یادداشت
🔺 جریان مقاله عنوان بصری و کتابچه ی چاپ نشده🔺
سال 1398 گاه به گاه با این خبر مأنوس بودم؛ سعی می کردم عبرت بگیرم و تلاش کنم شاید کمی اخلاقم بهتر شود پس از مدتی تصمیم گرفتم شرحی بر این خبر بنویسم و مفاهیم آن را جدی¬تر بررسی کنم که موجب شد مسیر شرح نقد و بررسی شود
جستوجو را شروع کردم مقالات و کتاب های مرتبط و شروحی که در این زمینه نوشته شده بود را جمع آوری کردم و بعد تورق و مطالعه و بررسی...
جالب بود برخی دو سه جلد شرح این خبر را نوشته بودند اما کسی مسئله¬ی اعتبارسنجی را جدی نگرفته بود
مصادر این خبر (که همگی متاخر بودند) بعضا با برخی نسخ خطی آن کتاب ها تطبیق دادم، موارد اختلافی بین مصادر و نسخ را در یک فایل قرار دادم (که علاقه دارم مجزا چاپ شود)
اکثر شما عزیزان به خوبی می دانید این لحظه به شدت لذت بخش است هر ثانیه ممکن بود مطلب جدیدی را پیدا کنم ؛ طعم لذت در ذهنم رفت و ثوابم در ملکوت، بر باد!
با یکی از دوستانِ ساکن قم مرتبط شدم؛ آقای عادل زادهِ عزیز، محقق و مدقق با ذهنی پویا راهنمایی-های زیادی کردند تا مطالعات انجام شده به سمت بررسی تطبیقی برود؛
قسمت های مختلف خبر در احادیث را از جهت متن و مفهوم مشابه یابی کردم و همین کار در منابع صوفیان و اهل سنت انجام شد و نتایج جذاب و محقق پسند بود، آقای عادل زاده قبول زحمت کردند که در نظم و ترتیب کمک کنند چرا که از حوصله ام بدور است و مهمتر بلد نیستم!
مطالب را قبل از ارسال خدمت آقای عادل زاده تا جایی که بلد بودم منظم کردم اما ایشان کارشان بیشتر از یک نظم دهی شد تمحیص و حذف اضافات و ملحق کردن برخی موارد که اثر را واقعاً ارزشمند کرد.
امید است مفید فایده باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج
#حدیث #تالیفات_من #غلو_تصوف_عرفان_باطل #رجال
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHosseini
قسمت از خبر عنوان بصری در نسخ خطی مشکات الانوار
در این نسخه می بینید که بجای کلمه ی عنوان بصری صفوان بصری ذکر شده.
#حدیث #تالیفات_من #غلو_تصوف_عرفان_باطل #رجال
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHosseini
4_5929038357391740393.mp3
3.89M
فرمایش استاد محمد جواد شبیری زنجانی در بی اساس بودن حدیث «عنوان بصری»
... شهرتی که در مورد عنوان بصری بیان شد تنها بین متأخرین است؛ اما عنوان بصری در هیچ یک از کتب قدیمی حدیثی و رجالی نام ندارد و حتی روایت عنوان بصری که بین متأخرین معروف شده، اصلی ندارد. این روایت برای اولین بار در مشکاه الانوار متعلّق به شیخ علی بن حسن فضل، سبط شیخ طبرسی و نوه مرحوم صاحب مجمع البیان وارد شده و پس از آن در منیة المرید شهید ثانی از خط شهید اول نقل شده و بین متأخرین مشهور شده است. متن روایت عنوان بصری نیز از نظر الفاظ کاملاً با نحوه سخن ائمه معصومین ع متفاوت است و تناسبی با روایات اهل بیت ع ندارد. به همین دلیل باید این نوع روایات را کنار گذاشت؛ هر چند از مرحوم آقا سید علی قاضی معروف، نقل شده که محور ریاضت های ایشان، روایت عنوان بصری بوده است. از برخی نقل شده که روایت عنوان بصری را جزو احادیث عامه تلقّی کرده است؛ در حالی که در هیچ یک از کتب عامه تا آنجا که استقصاء شده، این روایت مشاهده نشده است.
استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی، درس خارج اصول، ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
در این باره همچنین ببینیند: https://t.me/mesbah_qom/729
@gholow
#حدیث #تالیفات_من #غلو_تصوف_عرفان_باطل #رجال
یادداشت های سید جمال
@SeyyedJamalHosseini