eitaa logo
کانال سین جیم دین
1.7هزار دنبال‌کننده
206 عکس
188 ویدیو
24 فایل
❓طرح سؤال و پرسش‌هایِ 👈 اجتماعی 👈 اخلاقی 👈 فرهنگی 👈 عرفانی 👈 اعتقادی 👈 تربیتی 👈 مذهبی 👈 و فقهی ☝️از شما و جواب، از زبانِ دینِ خدا ❤️🙂 ❓طرح سوال: http://eitaa.com/joinchat/2763194382Caab40ace76 🆔 @SinJimDin
مشاهده در ایتا
دانلود
👉1👈 ⭕️ شهادت، دیه و حق الإرثِ زن ❓چرا اسلام شهادت دو زن رو برابر با یک مرد می‌دونه؟ آیا زن‌ها ناقص العقلند؟ و اصلا چرا دیه و حق الإرثشون با مَردها برابر نیس؟!😡 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 📣 همیشه این‌طور نیست که دو زن برابری کنند با مرد حتی در برخی موارد داریم که شهادتِ مرد قبول نیست و کلام یک زن ترجیح داده می‌شود به کلام صد مَرد که در ادامه به آن اشاره می‌کنم. عمده تفاوت‌های این‌چنینی بین زن و مرد در حوزه‌ی دیه، حق الإرث و شهادت است که جداگانه به توضیح هر یک می پردازم: 1️⃣ تفاوت دیه و حق الارث ✋دیه، ارتباطی به ارزش حقوقی ندارد. آیا بدست آوردن پول بیشتر به معنای بیشتر بودن ارزش است؟ یعنی دخترانی که هنگام عقد مهریه‌شان پائین‌تر است حقیر‌تر هستند؟!! برخی، زن را آن‌قدر تنزل داده‌اند که او را با پول می‌سنجند! و این بزرگترین توهین به زن است. ➕ قانون ارث و دیه موضوع مالي و اقتصادي است كه در اسلام بر پايه عدالت اجتماعي بنيان نهاده شده و در آن مسئوليت هاي اجتماعي و خانوادگي هر يك از زن و مرد رعايت شده است. اگر از درون نظام حقوق اسلام به ارث نگاه شود، سهم زنان كه هيچ مسئوليت اقتصادي بر دوش ندارند، كاملا منصفانه و ضامن كرامت و عزت نفس زن مسلمان است. ➕ در زمان ظهور اسلام و نزول قرآن كريم، محروميت زنان از ارث ميان همه اقوام ملل بشري در سطح دنيا وجود داشت و زن به هيچ يك از عناوين همسر، مادر، دختر و يا خواهر ارث نمي برد. اسلام در زمينه ارث، انقلاب به وجود آورد و اولين نظام حقوقي جهاني بود كه به زنان حق ارث عطا كرد و تمام قوانين ظالمانه دوران جاهليت را كه بر پايه اعتقادات و آداب و رسوم قبيله اي بود منسوخ نمود. ❌ در دوران جاهلي نه تنها به زن ارث نمي دادند بلكه بدون توجه به رضايت او همانند ديگران اموال متوفي وي را به ارث مي بردند. اين قانون جاهلي به وسيله قرآن كريم منسوخ شد. سوره‌ي نساء آيه‌ی 18. ✅ اسلام، ناسیونالیست و فمینست نیست که احكام ارث و دیه را بر اساس جنسيت مرد يا زن وضع كند، بلكه براساس مسؤليت مالي و موقعيتي است كه اين دو در خانوار دارند وضع کرده. در پاره‌اي از موارد زن بيش از مرد سهم مي برد، بنابراين سهم ارث متناسب با نظرگاه كلي اسلام نسبت به خانواده، تقسيم وظايف و مسؤليت ها سازگار و عادلانه است. در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است كه معمولا يك فرض آن ذكر مي شود و از دو فرض ديگر غفلت مي شود: 👈 الف) در مواردي زن و مرد همتا و مساوي ارث مي برند، مانند صورتي كه ميت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد كه هر كدام به طور يكسان يك ششم ارث مي برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بيش از سهم مادر نيست. 👈 ب) در مواردي زن كمتر از مرد ارث مي برد، مانند دختر كه كمتر از پسر ارث مي برد. 👈 د) در مواردي سهم زن بيش از سهم مرد مي باشد، مانند موردي كه ميت غير از پدر و دختر، وارث ديگري نداشته باشد كه در اين جا پدر يك ششم مي برد و دختر بيش از آن . نيز مانند موردي كه ميت داراي نوه باشد و فرزندان او در زمان حيات وي مرده باشند كه در اين جا نوه پسري سهم پسر را مي برد و نوه دختري سهم دختر را، يعني اگر نوه پسري دختر باشد و نوه دختري پسر باشد، دختر دو برابر پسر ارث مي برد. 📣 بنابراين ،سوال را به صورت كلي نمي توان طرح كرد كه چرا ارث زن نصف مرد است، زيرا در مواردي ارث زن و مرد مساوي و در موارد ديگر ارث زن از مرد بيشتر است و فقط در برخي از موارد است كه ارث از مرد كمتر است، پس بهتر است سؤال را اين طور مطرح كنيم: چرا در برخي موارد ارث زنان نصف مردان است نه همه‌ی موارد؟ امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين سئول فرمود: "زن وقتي كه شوهر كرد، مالي به عنوان مهر مي گيرد و هزينه زندگي وي بر عهدة مرد است و مرد بايد نفقه و ساير مخارج زن را بدهد، ولي بر عهده زن چيزي نيست، از اين جهت حق مرد بيشتر است". وسائل الشيعه/ج17/ص437. ➕ با توجه به اين دو روايت و با نگاه به احكام ديگر اسلام متوجه مي شويم كه نصف شدن ارث زن و نیز دیه نسبت به مردان در برخي موارد با توجه به مسوليت هاي اقتصادي در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و ديه عاقله و شركت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعي كه بر عهده مردان نهاده شده تنظيم شده است و دين اسلام براي ايجاد تعادل ميان مسئوليت و حق اين احكام را وضع نموده است. ➕ طبيعي است كه دين اسلام وقتي مسئوليت مالي بيشتري را بر دوش مردان قرار داده حق بيشتري را نيز در ارث قرار داده تا بين مسئوليت و حق تعادل بر قرار شود. و چون به موضوع مهريه و نفقه(دادن خرج خانواده) نگاه كنيم بخشي از اين حقوق(اموال مردان) به زنان برگشت مي نمايد. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ شهادت، دیه و حق الإرثِ زن ❓چرا اسلام شهادت دو زن رو برابر با یک مرد می‌دونه؟ آیا زن‌ها ناقص
👉2👈 ادامه 👆👆👆 ✍️ گذشته از اين كه در خصوص ارث، احكام ارث به لحاظ مصلحت هاي اجتماعي وضع شده و در مواردي كه مصلحت اقتضا كند يا وصی تمايل داشته باشد كه بازماندگانش به يك اندازه از اموال او بهره برند، مي تواند از حق وصيت خود براي تقسيم سهام و برابري آن استفاده كند. حتی می‌تواند در وصیت نامه ذکر کند که تمام اموالش به دختران برسد و ذره‌ای به پسر نرسد. یعنی دستور اسلام در مورد ارث یک توصیه است که با رضایت صاحب مال می‌توان این توصیه را عمل نکرد و هیچ گناهی هم ندارد. ✅ فراموش نکنید که حتی امروز هم زنان پای سند ازدواج امضاء می کنند که پرداخت نفقه و خرجی زن، تهیه مسکن، خوراک، لباس، پرداخت مهریه و... به عهده ی مرد است نه زن. حتی اگر زن منبع اقتصادی مستقل و موقعیت شغلی عالی برخوردار باشد، اشکال ندارد؛ ولی از نظر شرع، وظیفه پرداخت مخارج خانه و هزینه مسکن به عهده او نیست و شوهر نمی تواند وی را به پرداخت کمک هزینه خانه و زندگی مجبور سازد. پس با توجه به این که اسلام مسؤولیت اداره اقتصادی خانواده را به عهده مرد قرار داده است، باید به ازای قتل این مرد، غرامتی به خانواده ی آسیب دیده پرداخت شود. ✋ با قتل شوهر مثلا 60 میلیون به دست ورثه می رسد که یکی از وارثان همین زنان و دختران هستند که آن پول متعلق به خودشان است نه کس دیگر. اما با قتل زن، 30 میلیون به دست شوهر می رسد که آن هم فقط مال خود شوهر نیست. چون باید آن را صرف تهیه ی خانه، نفقه ی فرزندان، مهریه ی زن مرحومه و... کند. به عبارت دیگر با مرگ مرد، دیه ی کامل یعنی 60 میلیون (که مبلغ هنگفتی است) به طور کامل به حساب خانواده ای ریخته می شود که یکی از اعضای خانواده، زن است. 🗣 پس بیشتر بودن دیه به خاطر این است که زن به همراه فرزندان خود بتوانند پس از مرگ شوهر زندگی مرفه تری داشته باشند. می بینید که بیشتر بودن دیه ی قتل مرد کاملا به نفع زن تمام شد. اصلا زن پس از مرگ شوهر هم هیچ وظیفه ای در قبال پرداخت هزینه ی فرزندان شوهر خود ندارد. زیرا ولی فرزندان پس از پدر جد پدری است. 👈 حتی اگر زن پس از مرگ شوهر، فرزندان شوهرش را ترک کند و بخواهد به تنهایی زندگی کند یا با کس دیگری ازدواج کند، بخش زیادی از آن 60 میلیون را مالک است و می تواند تا مدت زیادی زندگی اش تأمین باشد. جالب این که تمام آن مبلغ مال خودش است نه مال خود و دیگری. اما با کشته شدن زن، نصف مبلغ مذبور (یعنی فقط 30 ملیون) به حساب مرد ریخته می شود و مرد موظف است با همین مبلغ نصف شده (30 میلیون) مسکن، مهریه ی همسر مرحوم، نفقه ی فرزندان، خوراک و پوشاک فرزندان، هزینه ی تحصیل و... را بدهد. ➕ پس هرچند ارزش اقتصادی زن در جامعه ی امروز بالا رفته، اما هنوز این مرد است که باید نفقه، مسکن، پوشاک و... را برای زن و فرزندان تأمین کند. چه زن زنده باشد و چه مرده باشد، باز هم تأمین نفقه به عهده ی مرد است. زیرا پس از این که مرد خانه از دنیا رفت سرپرستی فرزندان به عهده ی جد پدری است نه مادر بچه ها. اما وقتی زن خانه از دنیا رفت کماکان هزینه ی تأمین معیشت فرزندان + پر کردن خلأ مادر به عهده ی مرد است. بر خلاف وقتی که پدر از دنیا رفت. چون مادر می ماند با چند فرزند یتیم که اگر آن مبلغ دیه به طور کامل داده نشود چه بسا مادر شکست اقتصادی بخورد. 2️⃣ تفاوت شهادت 📣 عدم اعتبار شهادت زن در اسلام یا کاهش اعتبار شهادتش، از باب تحقیر نیست، بلکه از باب تقسیم وظایف است و سلبِ یک مسئولیت از زن. به عبارت دیگر اسلام، زن را مکلف به شهادت دادن و مثلا جهاد و کسبِ معاش نکرده است؛ همان‌طور که مرد را مکلف به بچه‌زائیدن نکرده. ✅ این مکلف نکردن، تحقیر نیست؛ بلکه نشانه‌ی این است که شهادت در مسئله قتل، یک تکلیف شرعی است که بطور کلی از دوش زنان برداشته شده است. همان‌طور که "جهاد" از دوش زنان برداشته شده. همان‌طور که نماز در ایام عادت از دوش زن برداشته شده. 👈 شاید تأکید اسلام بر عدم حضور زن برای شهادت برگردد به این‌که زنان، نسبت به مردان آسیب‌پذیرترند و ممکن است خانواده‌ی قاتل، در آینده زن شهادت دهنده را با خطرات جانی مواجه کنند. معلوم نیست حکمت واقعی‌اش این باشد عند الله. ✍️ فقه اسلامی در اموری که مردان از آن بی اطلاع هستند گواهی بانوان را معتبر شمرده و حتی گواهی انان را در اموری همچون قاعدگی، زایمان، شیردادن، وصیت به تنهائی پذیرفته و در مسائل اقتصادی که معمولا دخالت و اطلاع آنان کمتر از مردان است و در اقتصاد خانواده ذی نفع هستند چه اسلام گذشته از مهریه تمام مخارج خوراک، پوشاک، مسکن و لوازم خانه ی زن را بر عهده ی مرد گذاشته است، گواهی دو زن را به منزله ی گواهی یک مرد دانسته است. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉2👈 ادامه 👆👆👆 ✍️ گذشته از اين كه در خصوص ارث، احكام ارث به لحاظ مصلحت هاي اجتماعي وضع شده و در موار
👉3👈 ادامه 👆👆👆 ✋ اما در مسائل جنائی چون قتل، گواهی بانوان پذیرفته نیست چون اولا جنبه ی عاطفی زن بیشتر است و امکان اینکه زن تحت تثیر عواطف و احساسات قرار گیرد و با دقت عقلی صحنه را نبیند زیاد است. ثانیا معمولا تجربه ی زنان در امور خارج از خانه، کمتر از مردان است. ثالثا اگر حادثه ای در کوچه و خیابان رخ دهد کمتر حاضر و ناظر خواهند بود و اغلب بانوان تاب تحمل دیدن حوادث خونین را نداشته به سرعت صحنه را ترک میکنند. ➕ از دیدگاه اسلام، زن مسلمان در سیر تکامل روحی با مرد برابر است. شرافت زن با شهادت در دادگاه بدست نمی‌آید تا با نفی شهادتش، زن حقیر شود. یعنی اگر زنی اروپائی که تاکنون موقعیتش پیش نیامده که در دادگاه شهادت بدهد، آیا او حقیر و ذلیل است؟ آیا ملاک برتری، شهادت دادن است؟ آیا صرف تفاوت، نشانه ی ذلت است؟! زنان در اسلام از رفتن به سربازی معافند، جنگ بر آنان واجب نیست، تلاش طاقت‌فرسا برای کسب درآمد به دوش آنان نیست، تهیه‌ی مسکن و نفقه و مهریه‌ی عیال به گردن مرد بیچاره است و الی ماشاء الله از احکامی که به نفع زن وضع شده است. آیا باید زنان بگویند این احکامی که به نفع زنان وضع شده باعث ذلت مردان است؟ ➕ با توجه به این‌که ذهن برخی زنان، مادی شده است و ارزش زن را در اخذ بیشتر حق الارث و حق الدیه و اقامه‌ی شهادت و به طور کلی پول می‌دانند، برایشان کمی دشوار است عادلانه بودن احکام اسلام را بپذیرند. البته این اندیشه کمی رنگ و بوی ناسیونالیستی دارد با طعم فمینسیت. ✍️ دقت داشته باشیم که دادنِ حکمِ تساوی برای دو شخصِ متفاوت با روحیات و کارائیِ متفاوت، عینِ ظلم است و نه عدالت. 4️⃣ حدیث نواقص العقول 📣 متنِ روایت از نهج البلاغه/خطبه81 "إن النساء...نواقص العقول". یعنی زنان کم بهره اند از عقل. چند نکته در موردِ این حدیث: 👈1. حدیثِ مرسله: این حدیث، "مُرسله" است. یعنی جا افتادگی دارد و اتصالِ سندیَش به امام معصوم ثابت نیست. لذا نمیتوان این جمله را یک نقلِ مطمئن از امام علی دانست و لو در کتابِ نهج البلاغه آمده باشد. 📖 کتابِ شریف نهج البلاغه با همه عظمتش، یک کتابِ بی سند است. بی سند به معنایِ نیامدن نامِ سلسله راویان در ابتدای روایات. اما همین روایاتِ نهج البلاغه در منابع معتبر دیگر مثل اصول کافی با سند، آمده است. ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉3👈 ادامه 👆👆👆 ✋ اما در مسائل جنائی چون قتل، گواهی بانوان پذیرفته نیست چون اولا جنبه ی عاطفی زن بیشت
👉4👈 ادامه 👆👆👆 ➕ پس باید تک به تک روایات نهج البلاغه به کتابهای منبع، رفرنس بخورد و به اصطلاحِ ما، روایاتش "بازسازی سندی" شود. حدیثِ نقص عقل زنان، حتی بعد از بازسازیِ سندی، مُرسله است. 👈2. ضعفِ یک راوی: یکی از راویان این حدیث، شخصی است بنامِ "احمد بن محمد بن خالد برقي" که ایشان از راویان ضعیف و غیر قابل اعتماد حدیث مزبور را نقل کرده است. پس چون اصولِ نقل حدیث را رعایت نکرده اند، نمیشود گفت جمله "نواقص العقول" از مولا صادر شده است. 👈 3. ادامه حدیث: گذشته از دو اشکالِ سندیِ فوق، باید به علت نقص عقل که در ادامه جمله فوق در نهج البلاغه ذکر شده دقت کنیم: "أمّا نُقصانُ عُقولِهِنّ فشهادةُ امرأتَينِ كَشهادةِ الرّجُلِ الواحد". یعنی دلیل نقص، اینه که شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد است توی امور جنائی مثل قتل. ➕دلیل تفاوت در مسئله شهادت هم میتواند این باشد که زن بخاطرِ غلبه عواطف و احساسات، دقت عقلیَش کم میشود. اغلب بانوان تاب تحمل دیدن حوادث خونین را ندارند به سرعت صحنه را ترک میکنند! یعنی نمیتوانند مشاهده دقیق داشته باشند تا بعدش شهادت بدهند. 👈 4. عقلِ معاش: زن و مرد مبتنی بر رسالت هایِ مختلفی که بر دوششان گذاشته شده، توانائی هایشان نیز متفاوت است. زن یک نیرویِ فرهنگی و تربیتی است از دیدِ اسلام و در این زمینه عقلش از مَرد کامل تر است؛ و مَرد یک نیروی اقتصادی و نظامی و فیزیکی است و در این زمینه عقلش کامل است. ➕ چون شأنِ صدورِ این کلام بر میگردد به جنگِ جمل که توسطِ یک زن بنامِ عایشه رهبری میشد، گویا امام مرادشان این است که زن، عقلِ نظامی و فیزیکی اش ناقص است کما اینکه عقلِ تربیتیِ مَرد کمتر است. زن را چه به جنگ و اغتشاش؟ وظیفه زن، کارِ فرهنگی و تربیتی است. 👈5. واقعیتِ موجود: تحلیلِ زیبائی هم مقام معظم رهبری دارند در این خصوص که عینا نقل قول میکنم: "آنی که گفتند زن ناقص‌العقل است، این نخواستند بگویند که زن خدای نکرده قوه‌ی ادراک ندارد، هرگز. بسیاری از زنان از بسیاری از مردان سطح شعور و درکشان به مراتب بالاتر است؛ نه یک ذره دو ذره. نظر امیرالمؤمنین در ناقصات العقول‌، به طبیعت زن نیست، بلکه به زنی است که تحت تأثیر فرهنگ ستم‌آلود تمام طول تاریخ که نسبت به زنان این فرهنگ، همیشه توأم با ظلم و ستم بوده، ناقص بار آمده. در زمان امیرالمؤمنین زن در همه‌ی جوامع بشری، نه فقط در میان عرب‌ها، مظلوم بود. نه می‌گذاشتند درس بخواند، نه می‌گذاشتند در اجتماع وارد بشود و در مسائل سیاسی تبحر پیدا کند. نه ممکن بود در میدان‌های...". از این به بعدِ سخنرانی رهبری موجود نیست چون همین لحظه در مسجد ابوذر، بمب منفجر شد و رهبری عزیز مجروح شدند. 🆔 @SinJimDin
⭕️ تساوی یا عدالت؟ ⚖️ تساوی: اعطای حقّ، بدونِ توجه به تفاوت‌ها، تمایزها و اندازه‌ها. ⚖️ عدالت: اعطایِ حقّ با توجه و لحاظِ تفاوت‌ها، تمایزها و اندازه‌ها. ❓کدام منصفانه تر است؟ تساوی یا عدالت؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
16.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ ننگ به نیرنگ تو ✊ یوم اللهِ 13 آبان، روزِ ملیِ مبارزه با استکبار جهانی و روزِ دانش‌آموز، مبارک‌باد💐 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ درخت مُثمِر 🌲 روزگاری 95 درصد درختان شهرهایمان مُثمر و میوه‌دار بودند و خبری از چمن و کاج و عرعر در بوستان‌ها و خیابان‌ها نبود. ❗️تا این‌که پهلوی‌ها... . 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید 🆔 @SinJimDin
⭕️ آداب مطالعه ❓چگونه و چه کتابی بخوانیم؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ✍️ این متن، از دست‌نوشته‌های اوایل دوران طلبگی‌مه. امروز توی آرشیوِ نوشته‌های قدیمیم پیداش کردم :)) یادش بخیر... . 1️⃣ تعریف مطالعه 📚مطالعه یعنی به دست آوردن مواد خام، فکر کردن روی آن‌ها، ارتباط بین آن‌ها و به دست آوردن مبانیِ جدید. به عبارت دیگر مطالعه یعنی جمع‌آوری، تحلیل و ارائه‌ی اطلاعات. 2️⃣ انواع مطالعه 👈1. مطالعه‌ی شغلی: مطالعه حول مسائل شغلی ضرورت دارد. چرا که آشنایی بیشتر با دست‌آوردها و تازه های هر رشته‌ی شغلی، موجب موفقیت بیشتر در آن زمینه می‌شود. برای مثال یک مهندس در خصوص رشته‌ی خود ناچار است به مقالات و کتب گوناگونی رجوع کند تا از فن‌آوری‌های نوین مهندسی بهره مند گردد. کتاب‌های درسی و کمک درسی برای دانش آموز نیز از این قبیلند. 👈2. مطالعه‌ی ذوقی: خواندن برخی کتب جنبه‌ی تفریحی دارد یعنی هیچ ضرورتی به مطالعه‌ی آن‌ها نیست. اما برای رفع خستگی یا تنوع، تورق آن‌ها خالی از لطف نیست. کتاب‌های رمان، مجله، کشکول، افسانه، قصه، لطیفه، طنز و... همگی از این قبیلند. با توجه به این که مطالعه‌ی ذوقی لذت بخش و نشاط آور است توصیه می‌شود کتاب‌هایی از این دست در کتابخانه‌ی خود قرار دهید. شما می‌توانید با مطالعه‌ی چند صفحه از این کتب در بین مطالعات سنگین تا حد قابل توجهی از خستگی ناشی از مطالعه خلاص شوید. 👈3. مطالعه‌ی دینی: بالا بردن معرفت دینی امری نیست که تنها اختصاص به دانش پژوهان رشته‌های معارف دینی داشته باشد. بلکه برای یک مسلمان حقیقی لازم است در هر شغل و لباسی که باشد، در کنار مسائلی چون کسب و کار و امورات روزمره فرصتی هم برای مطالعه در خصوص دین و شناخت خدا اختصاص دهد. چرا که هدف خلقت کسب معرفت به ذات اقدس الهی است. تفسیر قرآن، کتب حدیثی، کتب اخلاقی، کتب پند و موعظه، آشنایی با شبهات دینی و... از این قبیلند. 3️⃣ نکاتی مفید در مورد مطالعه 👈1. ابتدا باید هدف مشخص شود و سپس برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی مطالعاتی داشت. 👈2. عمر انسان کوتاه است و فرصت مطالعه در تمام موضوعات نیست. بنابراین از بین علوم باید مهم‌ترین و سودمندترین را انتخاب کرد و از هر علم هم برگزیده و گلچینی از مباحث را. 👈3. خواندن موثر توجه و تمرکز ذهنی می خواهد. 👈4. بررسی اجمالی کتاب تا آخر و نگاه به فهرست قبل از مطالعه باعث می شود اطلاعات کلی از مباحث کتاب در ذهن شما نقش ببندد. 👈5. پس از مطالعه ی فهرست، کتاب را ببندید و از خود سؤال کنید: نویسنده چه می خواهد بگوید. 👈6. در نگاه اجمالی و گذرا سؤالاتی که از قبل در ذهن داشتید به خاطر بیاورید تا دریابید که نویسنده تا چه حد پاسخ سؤالات شما را در کتابش مطرح کرده است. 👈7. در هنگام خستگی از کتب چاشنی مثل لطیفه استفاده کنید. 👈8. با شور و شوق و حرارت مطالعه کنید. 👈9. پس از مطالعه ی بخشی از کتاب یا پس از پایان مطالعه ی کتاب، مطالب را به صورت خودمانی و زبان ساده برای خودتان بیان کنید. 👈10. نکات مهم کتاب را به خاطر بسپارید. خلاصه نویسی و یادداشت برداری باعث فهم و ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن می شود. 👈11. علم مانند توپ در هواست پس باید آن را قاپید. علم مانند آهوی وحشی است که همیشه در حال فرار است. در کلامِ بزرگان ما آمده است که علم را توسط کتابت و یادداشت کردن در قید و بند کنید تا از ذهن فرار نکند. 👈12. مطالعه‌ی کتاب جدید قبل از تجزیه و تحلیل مطالب خوانده شده‌ی قبلی اتلاف وقت است. 👈13. نیمی از وقت مطالعه باید به فکر کردن بگذرد. 👈14. فکر کردن مهمتر و مشکل تر از مطالعه کردن است. 👈15. مطالعه ی منظم به مراتب از مطالعه ی پراکنده و نامنظم پرفایده تر است. 👈16. هرچه دانش و اطلاعاتتان نسبت به یک موضوع بیشتر شد علاقه ی شما به مطالعه ی آن موضوع هم بیشتر خواهد شد. 👈17. گاهی باید انبوه خوانی کرد. انبوه خوانی یعنی مطالعه ی زیاد به منظور زیاد شدن اطلاعات. 👈18. سعی کنید با «سیر مطالعاتی»جلو بروید. سیر مطالعاتی یعنی مطالعه ی موضوعات خاص یا کتاب های یک نویسنده طی یک روال منظم و قاعده مند و البته زیر نظر یک استاد و مشاور خبره. 👈19. شهید مطهری معتقد است که هر کتاب مفید را باید حداقل دوبار خواند. 👈20. در سیر مطالعاتی سعی کنید از آسان به مشکل شروع کنید و موضوعات مشابه با هم مطالعه شود. 👈21. خواندن دعای مطالعه: "الّلهمَ أخرِجنی مِن ظُلُماتِ الوَهمِ وَ أکرِمنی بِنورِ الفَهمِ الّلهمَ افتَح عَلینا أبوابَ رحمتِکَ و انشُر علینا خَزائنَ عُلومِکَ برحمتک یا أرحم الراحمین". 🆔 @SinJimDin
⭕️ مجلس گناه ❓مجلس گناه و حکم حضور در آن مجلس چیست؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ⛔️ هر تجمعی که بر محورِ گناه شکل بگیرد، حضور در آن حرام است و لو خودِ من فاعلِ آن گناه نباشم. این حضور، شدت حرمتش برای مومنان از آن جهت بیشتر است که حضورِ یک مومن، تاییدِ آن سیره‌ی غلط نیز می‌باشد. 🍛 حتی خوردنِ غذایِ سفره‌ی معصیت نیز گناه است. به برخی از مصادقِ مجلس گناه دقت کنید: 👈 مجلسی که در آن مشروب سرو می‌شود 👈 محفلی که در آن گناهانِ زبانی مثلِ غیبت، تهمت و... انجام می‌شود 👈 جلسه‌ای که در آن برنامه ریزی می‌شود بر علیهِ مومنان 👈 مجلسی که گفتار و رفتارِ حاضران جلسه زمینه انحراف ما یا فرزندانِ ما را فراهم می‌کند 👈 مجلسی که موسیقیِ حرام در آن پخش می‌شود 👈 مجلسی که در آن ضوابط شرعی مثلِ پوشش اسلامی، حدود محرم نامحرم و کنترل نگاه رعایت نمی‌شود. 👈 مجلس مختلط: البته اگر اختلاط زن و مرد، بمعنایِ یک نشستِ مشترکِ عاری از تحریکاتِ عاطفی و شهوانی باشد و با رعایت حدود شرعی مجاز است. 👈 مجلسی که در آن رقصِ حرام انجام می‌شود. 👈 و... . ➕ ارتباط با اقوام و آشنایانِ گنهکار و حضور در مجالسشان مانعی ندارد. آن‌چه اشکال دارد، حضور در گناهِ آنان و هم‌رنگی با گنهکاران است. اما ما چه کنیم در مواجهه با این مجالسِ فامیلی؟ ☝️باید بین خدا و فامیل، گاهی نمی‌شود هر دو را انتخاب کرد. همین انتخاب‌های سخت است که تعیین می‌کند خدا را ترجیح می‌دهم یا غیرِ خدا را! فامیل بد را پیامبر نیز داشتند. 👌پس نه تنها باید از رفتن به این مجالس اجتناب کنیم که با صراحت دلیلِ عدمِ حضورمان را به آن‌ها خلوتی بگوئیم. خُب بگذارید ناراحت شوند!! فردایَش که سر و صداها خوابید و کادوی عروسی را بُردید و چشمشان به پول و طلا افتاد، همه چیز فراموششان می‌شود. ➕تازه اگر هم فراموش نکردند و روابط فامیلی به هم خورد، مگر شما مقصرید؟! آنان شما را دعوت به گناه کردند و شما به گناهِ آن‌ها "نه" گفتید. ما که نمی‌توانیم ایمانمان را بسوزانیم بخاطر عروسیِ بردارمان! بگذارید اقوام ما را همین‌طور که هستیم بپذیرند و سرِ آرمان‌هایمان با کسی معامله نکنیم. ❗️خداوند در سوره‌ی انشقاق چهره‌ی غرق در عذابی را توصیف می‌کند که گناهش فقط شادیِ گناه آلود بود: "إنّه کانَ فی أهله مسروراً". خدا عذابِ این افراد را بدین گونه توصیف می‌کند: "فسوف یدعوا ثبورا و یصلی سعیراً". یعنی او در قیامت آرزویِ نابودی می‌کند اما در آتش در می‌آید!! ✍️ اصرارِ پدر و همسر بر شرکت در مجلسِ گناه، این حرامِ قطعی را حلال نمی‌کند. اطاعت از والدین و همسر تا وقتی واجب است که امرِ آنان با دستورِ الزامیِ خدا منافات نداشته باشد. ما قبل از آن‌که فرزند یا همسر باشیم، بنده‌ی خدا هستیم. پس نباید سرِ آرمان‌هایمان کوتاه بیاییم. شاید این مقاومت ابتدائاً سخت باشد اما به مرور همه شما را به همین صورت که هستید خواهند پذیرفت و فشارها کمتر خواهد شد. 🆔 @SinJimDin
⭕️ رقص ❓رقص، حلال است یا حرام؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: 1️⃣ رقصِ زن برای مرد؛ از نگاهِ شرعی، رقصِ زن برای مَرد، دو نوع است: 👈1. رقصِ محرّک شهوت: این نوع رقص فقط و فقط برای شوهر، مُجاز است. رقصی که منجر به تحریکِ شهوت و لذتِ جنسی می‌شود برای غیرِ شوهر، مُجاز نیست. ☝️بنابراین اگر یک فرد برای خودَش و مثلا جلویِ آینه، این‌گونه برقصد و تحریکِ جنسی شود، گناه است. یا اگر برای محارمی غیر از همسر یا برای نامحرمان، رقصِ شهوانی داشته باشد، معصیت کرده. ⛔️ زن نباید تبدیل شود به ابزاری برای هوس‌رانیِ مردانِ عیّاش. این با کرامتِ انسانیِ زن سازگار نیست. خدا در آیه‌ی 31 از سوره نور می‌فرماید: "و لايَضرِبنَ بِأرجُلِهنَّ لِيُعلَمَ ما يُخفينَ مِن زِينتِهِن". زنان نباید برای نامحرمان، پایکوبی کنند تا زیبائی‌هایِ مخفی‌شان معلوم شود. رسولِ خدا نیز می‌فرمایند: "أَنْهَاکُمْ عَنِ الزَّفْنِ وَ الْمِزْمَارِ وَ عَنِ الْکُوبَاتِ وَ الْکَبَرَاتِ". یعنی نهی می‌کنم شما را از رقص و مزمار و بربط و طبل". اصول کافی/ج6/ص432. 👈 2. رقصِ غیرِ شهوانی: رقصی که عرفِ مدتینِ جامعه، آن‌را شهوانی نمی‌دانَد، چنین رقصی نزدِ مَحارم ـ و لو غیر همسر ـ مُجاز است. البته بهتر است نامِ این نوع رقص را همان ورزش بنامیم و بگوئیم ورزش و نرمشِ زنان نزدِ محارم، حلال است. ✅ رقصِ این‌چنینیِ شخص برای خودَش نیز حلال است؛ البته رقصِ حلال در صورتی حلال است که با حرامِ دیگری مثلِ موسیقیِ حرام همراه نباشد و مفسده‌ی دیگری به همراه نداشته باشد. 2️⃣ رقص زن برای زن؛ این موضوع مورد اختلاف است: 👈 حضراتِ بهجت، فاضل، نورى، وحید خراسانی و سیستانى: بنابر احتیاط واجب جایز نیست 👈 حضرات صافى و مکارم: رقص زن براى زن حرام است؛ فقط و فقط رقص زن براى شوهرش مجاز هست و لاغیر. 👈 حضرات تبریزى، خامنه‌اى و خمینى: رقص زن برای زن اگر موجب تحریکِ شهوت نشود و همراه با گناهِ دیگر [مثلا موسیقی حرام یا مشروب] نباشد اشکال ندارد؛ گرچه براى مؤمن سزاوار آن است که از لهو اجتناب نماید. حتی مقام رهبری این نکته را هم اضافه می‌کنند که اگر مجلس به جلسه‌ی "لهو" [غافل‌کننده از خدا و آخرت] تبدیل شود، احتیاط واجب در ترک است. 3️⃣ رقص مرد برای زن: مراجع تقلید یا فتوا داده‌اند و یا بنا بر احتیاطِ واجب، رقص مرد را حرام دانسته‌اند. ➕ البته برخی از رقص‌های محلّی و بازی با چوب توسطِ مردان، بیشتر شبیهِ ورزش و حرکاتِ نمایشی هست. این نوع حرکات که فقط اسماً رقص نامیده می‌شوند شاملِ حکم فوق نیستند. ❌ با توجه به آن‌چه گفته شد، رقصی که حرام باشد طبیعتاً انتشار، بازنشر و به اشتراک گذاشتنِ آن نیز به تَبعِ این نوع رقص، حرام است. 🆔 @SinJimDin
👉1👈 ⭕️ موسیقی ❓گوش دادن به چه آهنگی حرام است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ــــــــــــــــــ 📝 پاسخ: ❌ ما هیچ استعداد و قابلیتِ خدادادی‌ای نداریم که نتوان آن‌را در چارچوبِ شرع، بکار گرفت. 👈 مثلا شهوت، یک کششِ خدادادی است؛ خدا برای ارضاء این استعداد، چارچوبِ مشروعِ ازدواج را قرار داده. اما بعضی‌ها تجاوز پیشه‌اند و از چارچوب خارج می‌شوند. 👈 مثلا طمع یک کششِ خدادادی است؛ خدا این حس را درونِ انسان قرار داده تا از عبادت و معرفت، سیر نشویم؛ ولی بعضی‌ها این پتانسیلِ الهی را در مسیر دنیا خرج کرده‌اند! ✍️ و از جمله استعداد آواز و موسیقی. کسی که صدایِ خوبی دارد، می‌تواند این صدا و نوا را در مسیرِ خدا بکار ببندد نه لزوما در مسیرِ غفلت و شهوت و معصیت. ➕یا کسی که در عرصه‌ی ساز و نوازندگی مستعد است، می‌تواند این تخصصش را به خدمتِ خَلق و خدا بگیرد در چارچوبِ شرع. حتی خریدِ ابزار و آلاتِ موسیقی که می‌توان با آن موسیقیِ حلال نواخت یعنی آلاتی که اختصاص به موسیقیِ حرام ندارد، مُجاز است. ❗️البته موسیقی‌ِ غیرِ مُجاز نواختنش، استماعش، یادگیری‌اش و یاد دادنش حرام است. مرادِ ما از غیرِ مُجاز، ملاک‌های فقهی و شرعی است و نه ملاک‌های فلان سازمان و ارگان و اشخاص! 🗣 در آیه‌ی 30 از سوره‌ی حج، موسیقیِ حرام در کنارِ پرستشِ بُت قرار گرفته و از آن بشدت نهی شده است "فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّور". امام صادق در این آیه یکی از مصادیقِ "قول الزور" را موسیقیِ حرام بیان کرده‌اند. تفسیر قمی/ج2/ص84 ❓اما چگونه می‌توان تشخیص داد بینِ موسیقیِ حلال و حرام؟ بطور کلی همه‌ی موسیقی‌ها و ترانه‌های دنیا حلال هستند؛ یعنی اصلِ اولیه، مُجاز بودنِ موسیقی است مگر این‌که: 1️⃣ ترانه‌ای دارایِ محتوای فاسد، مبتذل و کفر آمیز باشد. یا عقیده‌ای باطل و شیطانی را ترویج دهند. خداوند آیه‌ی 78 از سوره‌ی غافر باطل‌گرایان را جزء خاسران می‌داند: "خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُون"؛ و نیز در آیه‌ی 3 از سوره‌ی محمد یکی از نشانه‌های کفر را تبعیت از باطل معرفی می‌کند: "ذلِكَ بِأَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا اتَّبَعُوا الْباطِلَ...". 2️⃣ آهنگِ شادی که متناسب با مجلس گناه باشد. بقولِ عامیانه "فاز بدهد" به مجلسِ گناه. مجلسِ گناه جائی است که بر محور و مبنایِ معصیتِ خدا و غفلت بنا شده باشد. ➕در قیامت، عده‌ی بخاطرِ ترس ورود به آتش، از خدا می‌خواهند آن‌ها را نابود کند اما خدا آنان را وارد آتش می‌کند. جُرم این‌ها چه بود؟ آیه‌ی 13 از سوره‌ی انشقاق می‌فرماید چون شادیِ گناه‌آلود داشتند: "إنّهُ کانَ فی أهلِهِ مسروراً". 3️⃣ موسیقیِ غمگینی که انسان را به شدت دچار افسردگی، آسیب‌های روانی، غم و ناامیدی کند و مثلا انسان را به سمتِ خودکشی بکشاند. در آیه 56 از سوره‌ی حجر، نا امیدی و یأس از نشانه‌های ضلالت و گمراهی معرفی شده است: "وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّون". 4️⃣ شخصیت و عقایدِ خواننده نیز اگر مقبول و موجه نباشد و من احتمال تاثیر پذیری اعتقادی بدهم، برای من گوش دادن به صدای این خواننده‌ی منحرف الفکر، مُجاز نیست. پسرِ نوح با بدان بنشست و بد شد / خاندانِ نبوتَش گُم شد. در قیامت، انسان با حسرت می‌گوید ای وای بر من! ای کاش فلانی را همنشین انتخاب نمی‌کردم: "يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا". فرقان/28 ادامه👇👇👇 🆔 @SinJimDin
کانال سین جیم دین
👉1👈 ⭕️ موسیقی ❓گوش دادن به چه آهنگی حرام است؟ 👈 برای طرح سوال، اینجا را لمس کنید ـــــــــــــــــ
👉2👈 ادامه👆👆👆 ✅ اگر چهار ملاکِ فوق در یک موسیقی یا ترانه نباشد، حلال است. البته حلال به این معنا نیست که شبانه‌روزمان را به آن اختصاص دهیم. ⛔️ امروز موسیقی [حتی نوعِ حلالش] هووی کار و تلاش و درس و تفریح و عبادت شده! می‌توان اوقاتِ زندگی را با امورِ مفیدتری مثلِ قرآن، عبادت، مطالعه، فوتبال، استخر، کوهنوردی، قدم زدن، با خانواده بودن، تماشایِ فیلمِ خوب و.... پر کرد. در کنارِ همه‌ی این‌ها کمی هم به موسیقیِ حلالِ متعالی گوش کرد. 🗣 مقام معظم رهبری در تبیینِ موسیقی متعالی می‌فرماید: "موسیقی را به سمت معنا و هدف‌های متعالی ببرید؛ هدف‌هایی فراتر از عیاشی؛ فلان عاشق کذایی که [کسی] را دوست می‌داشته، و چون مورد بی اعتنایی قرار گرفته دلش شکسته و... [میخواهد] در اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشکی از ره فراق بریزد! موسیقی متعالی، موسیقی‌ای است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می‌شود موسیقی را 👈پاک و مقدس👉 نامید… موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن، 👈انسان عارف واقف خردمند، می‌تواند بلیت تهیه کند، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی از آن لذت ببرد". بیانات معظم له در سالِ 1385 ➕ در مورد استماعِ صدای زن توسطِ آقایان و خانم‌ها، اگر آن زن به شیوه‌ای محرّک و مهیّج به خوانندگی بپردازد، تمام فقها نظرشان یکی است و می‌گویند حرام است؛ چه مستمع، زن باشد و چه مرد. اما در موردی که آواز و خوانندگی زن با تحریک همراه نباشد بین مراجع تقلید اختلاف است: 👈 آیات عظام صافى، فاضل، بهجت، خمینى، وحید و مکارم: گوش دادن به آن برای مردان جایز نیست. 👈 آیات عظام تبریزى، سیستانى، نورى همدانی: گوش دادن به آواز زن اگر باعث التذاذ جنسى، تهییج شهوت نشود و مطابق با مجلس گناه نباشد و مفسدهاى بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد؛ چه برای مرد و چه برای زن. 👈 رهبری عزیز: از گوش دادن به آن که معمولا مفسده ایجاد می‌کند اجتناب شود 👌در موردِ خواننده‌ای خاص هم نمی‌توان یک حکمِ کلی و همگانی داد. چون چه بسا فلان خواننده، یکی از ترانه‌هایش حلال و دیگری، حرام باشد. در موردِ رادیو و تلویزیون هم هم‌چنین. وظیفه‌ی ما بیانِ حکم و ملاک و معیار است. تشخیصِ موضوع و موردِ موسیقیِ حلال و حرام، بعده‌ی شمای مکلّف است. 🆔 @SinJimDin